نظر منتشر شده
۱۰۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 328014
آغوش گشاده پژو به روی بازار انحصاری خودرو ایران/ سوغات ایرانی برای ۲۳ سال بدعهدی فرانسوی
نرگس نیک ضمیر، 9 بهمن 94
تاریخ انتشار : جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
قرارداد بازگشت پژو به بازار پرسود خودرو ایران در حالی دیروز با حضور روحانی به امضا رسید که فرانسوی ها آغوش خود را برای برخورداری از حضوری انحصاری در بازار خودرو ایران آن هم بدون پرداخت هیچ خسارتی گشوده اند.

 روز گذشته قرارداد پژو و ایران خودرو در شرایطی منعقد شد که این شرکت فرانسوی پس از ۲۳ سال مونتاژکاری در ایران حدود چهار سال پیش یک شبه از ایران خارج شد و به این ترتیب خسارت ۸۰۰ میلیون یورویی ( ۳.۲ تریلیون تومانی) را برای صنعت خودروسازی کشور به جا گذاشت، هنوز مدت زیادی از این اتفاق نگذشته که رییس جمهور با سفر به فرانسه مجوز بازگشت دوباره فرانسوی های سودجو را به ایران صادر کرد.

در این راستا روز گذشته قرارداد حضور دوباره پژو در ایران به شرط برخورداری فرانسوی ها از سهم ۲ میلیون دستگاهی به ارزش ۸۰۰ میلیون یورو در بازار خودرو ایران امضا شد. مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفته اند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال ۲۰۱۱ برسد یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو و تا سال ۲۰۲۰ به ۲ میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

طبق این قرارداد، خودروهای تولیدی با مشارکت ایران خودرو و پژو شامل پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ خواهد بود. هرچند طبق قرارداد تولید این محصولات از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد اما تا آن زمان نیز پژو از بازار خودرو ایران بی بهره نخواهد بود و تولید پژو ۲۰۷ که محصول قدیمی پژو در ایران است، دوباره از سر گرفته خواهد شد. در حال حاضر نیز مقدمات این تولید انجام و حتی قیمت آن اعلام شده است. بر این اساس قرار است این خودرو در تیر یا مرداد سال آینده یعنی حدود ۶ ماه بعد از امضای قرارداد جدید به تولید برسد و قیمت نوع دستی آن ۴۰ میلیون تومان و نوع اتوماتیک آن حدود ۴۶ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

این محصول قدیمی ۶ سال پیش همزمان با تولیدش در ایران مورد انتقاد زیادی قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این خودرو در واقع فیس لیفت پژو ۲۰۶ است و نمی توان آن را محصول جدیدی به شمار آورد و نام متفاوتی برایش انتخاب کرد.

در کنار این محصول قدیمی، قرار است پژو ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ نیز در همکاری جدید ایران خودرو با پژو به تولید برسند که این خودروها نیز قدیمی هستند و جزء محصولات جدید پژو محسوب نمی شوند.

پژو ۲۰۰۸ حدود ۵ سال پیش به تولید رسیده که پیش‌بینی می شود قیمت آن در ایران حدود ۷۰ میلیون تومان باشد. پژو ۲۰۸ نیز متعلق به حدود ۸ سال پیش و برآورد قیمتی آن بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان است.

در مورد پژو ۳۰۱ هم باید گفت که این خودرو فقط مخصوص بازار چین تولید شده و هم اکنون فقط در این کشور تولید می شود. حدود ۴ سال از تولید این محصول می‌گذرد و قیمت آن در ایران نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

با توجه به اینکه برای تولید این سه محصول باید خط تولید جدید در ایران ایجاد شود، پیش بینی می‌شود احداث خط تولید آنها حدود یک سال زمان ببرد و به همین دلیل تولید آنها در قرارداد، سال ۲۰۱۷ پیش بینی شده است.

* ابهامات قرارداد، از سرمایه گذاری مشترک تا صادرات
بر اساس قرارداد ایران خودرو و پژو، مقرر شده است دو طرف قرارداد در ایران شرکتی با نام جدید و با سهم ۵۰ درصدی برای هر طرف تاسیس کنند. ۳۰ درصد محصولات مشترک آنها صادر شود و بقیه در بازار ایران به فروش برسد.

براساس این قرارداد، تولید خودرو از اردیبهشت ۹۶ آغاز می شود که سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از طریق شرکت مشترک تولید و روانه بازار خواهد شد.

سهم سرمایه گذاری هر شرکت در این قرارداد ۴۰۰ میلیون یورو مشخص شده است.

در این بخش اما ابهاماتی وجود دارد. اول اینکه ظاهرا قرار است بخش کوچکی از تولیدات مشترک توسط شرکت مشترک تولید و عرضه شود و مشخص نیست بقیه تولید به چه صورت و توسط کدام یک از طرفین عرضه خواهد شد؟ به عبارتی کدام طرف قرارداد تصمیم گیرنده اصلی در مورد نحوه فروش تولیدات خواهد بود؟

همچنین طبق اخبار منتشر شده قرار است خودروهای صادراتی از بین محصولات شرکت مشترک انتخاب شود. به این ترتیب محصولات تولید شده توسط ایران خودرو سهمی در بازار صادراتی پژو نخواهد داشت و این شائبه را ایجاد می کند که تفاوت هایی بین کیفیت محصولات صادراتی و غیر صادراتی وجود داشته باشد و یا اینکه نوع و مدل خودروهای صادراتی با خودروهای غیر صادراتی وجود داشته باشد.

علاوه بر این، اطلاعات مشخصی در مورد محل سرمایه گذاری پژو در ایران ارایه نشده است. رسانه های خارجی در حالی از سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی در شرکت مشترک ایران خودرو و پژو خبر داده اند که پیشتر خبرهایی در مورد سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی پژو منتشر شده بود که مورد تأیید مدیران ایران خودرو بود. حال مشخص نیست که این رقم به ۴۰۰ میلیون یورو ارتقا یافته یا اینکه مجموع سرمایه گذاری مشترک ایران خودرو و پژو از ۵۰۰ میلیون یورو به ۴۰۰ میلیون یورو رسیده است.

از سویی، محل سرمایه گذاری پژو نیز اعلام نشده و مشخص نیست که این سرمایه گذاری در زمینه انتقال دانش فنی خواهد بود یا خیر.

* ابهام در داخلی سازی محصولات

یکی دیگر از ابهامات قرارداد جدید پژو و ایران خودرو، داخلی سازی محصولات تولیدی است، موضوعی که فرانسوی ها ۲۳ سال مقابل آن سنگ اندازی کردند.

کارشناسان پژو در این مدت همواره مقابل داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدیشان در ایران مقاومت می‌کردند و از هیچ مقاومتی در برابر کارشناسان ایرانی در طراحی و تولید قطعات دست بر نمی داشتند.

طراحی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از جمله این موارد بود که با وجود اینکه این کار توسط کارشناسان ایرانی و با هزینه دهها میلیون دلاری انجام شد، اما در نهایت شرکت پژو حاضر به پرداخت این هزینه طراحی نشد و علاوه بر این، مالکیت معنوی این خودرو نیز در اختیار شرکت پژو قرار داشت. به این ترتیب ایران‌ خودرو نتوانست نام ایرانی برای پژو ۲۰۶ اس‌دی انتخاب کند و حتی آرم ایران‌ خودرو نیز بر روی این خودرو نصب نشد.

نمونه های دیگر این مسئله در سنگ‌اندازی پژو در برابر تولید برخی قطعات مهم خودرو مانند شاتون، پیستون، میل‌لنگ، سیلندر و سرسیلندر دیده می‌شد، به طوری که وقتی کارشناسان ایرانی بعد از ۲ سال موفق به طراحی برخی از این قطعات شدند آن را برای تأیید به کارشناسان پژو ارائه کردند.

طبق اعلام پژو، یکی از قطعات مهم خودرو باید ۵۰۰ ساعت تست دوام طی می‌کرد که قطعه طراحی شده توسط کارشناسان ایرانی بعد از ۱۵۰ ساعت تست شکسته شد و نتوانست تست دوام اعلام شده از سوی کارشناسان پژو را پشت سر بگذارد، این در حالی بود که پس از ۲ سال رد شدن قطعات طراحی شده توسط کارشناسان ایرانی، کارشناسان کشورمان به فکر تست قطعه مشابه موجود در پَک قطعات پژو افتادند که پس از امتحان، مشاهده شد که قطعه فرانسوی بعد از ۱۴۰ ساعت تست شکسته می‌شود!

حقیقت این بود که قطعه تولید شده توسط کارشناسان ایرانی ۱۰ ساعت هم بیشتر از قطعه فرانسوی دوام داشت، اما کارشناسان پژو هیچ گاه حاضر به تأیید این قطعه نشدند.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در تولید محصولات پژو در ایران، تأمین و واردات مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره بود که به عنوان یک ماده اولیه بسیار ساده از طریق واردات تأمین می‌شد.

در چنین شرایطی، قرارداد جدید بازگشت پژو به ایران بدون شفاف سازی در خصوص داخلی سازی محصولات به امضا رسیده است.

* بازگشت خودروساز ورشکسته فرانسوی بدون پرداخت یک ریال خسارت

پژو در حالی به بازار خودرو ایران باز می گردد که با وجود تأکید مکرر کارشناسان و نمایندگان مجلس بر لزوم جبران خسارت وارد شده به ایران در اثر ترک یک شبه فرانسوی ها، هیچ خبری از جبران این خسارت نیست و پژو بدون توجه به زیان ۸۰۰ میلیون یورویی که برای صنعت خودرو ایران ایجاد کرد، بازار ایران را در اختیار می گیرد.

به این ترتیب پژویی که در رده بندی خودروسازان برتر دنیا جایگاهی ندارد و طی سال های اخیر با مشکلات مالی زیادی روبرو و مجبور به تعدیل کارگران خود شده است، با خیال راحت و با استقبالی گرم به بازار پر عطش ایران باز می گردد.

در رده بندی با ارزشترین برندهای خودروساز جهان در سال ۲۰۱۵ شرکت تویوتا، بی ام دبلیو و مرسدس بنز به عنوان برترین شرکتها معرفی شدند و نام پژو حتی در میان ۱۰ برند برتر هم وجود نداشت.

مرور کارنامه سیاه پژو در ایران و قرارداد غیر منصفانه با این شرکت، این سوال بزرگ را در ذهن ها ایجاد می کند که چه دلیلی برای بازگرداندن این شرکت بدعهد به بازار خودرو ایران وجود دارد، آن هم با دعوت رییس جمهور و بدون در نظر گرفتن خیانتی که این شرکت در قبال مردم ایران طی ۲۳ سال حضورش کرده است.

بدعهدی پژو در بازار ایران آنقدر زیاد بود که مردم را به ستوه آورد و نتیجه آن در نظرسنجی که در خصوص حضور خودروسازان خارجی در ایران صورت گرفت، نمایان شد.

در این نظرسنجی ۶۴ درصد از شرکت کنندگان، خودروسازان آلمانی را به عنوان اولویت خودروسازان ایرانی برای عقد قرارداد انتخاب کردند. همچنین ۱۶.۸۵ درصد از شرکت کنندگان ژاپن، ۶.۳۱ درصد کره جنوبی و ۷.۱۴ درصد فرانسه را انتخاب کردند.

پایین ترین میزان رأی شرکت کنندگان ایرانی در این نظر سنجی هم به خودروهای چین رسید و ۵.۶۹ درصد از شرکت کنندگان به چین رأی دادند.

در نتیجه جامعه آماری هدف در این نظرسنجی، روی خوشی به بازگشت پژو به ایران نشان ندادند و کشورهای دیگر را برای جایگزینی فرانسوی‌ها ترجیح دادند.

به این ترتیب فرانسوی ها بار دیگر دستان خود را برای برخورداری از بازار پرسود ایران گشوده اند،بدون پرداخت خسارت و بدون اینکه تعهد محکمی در قبال صنعت خودرو ایران بدهند، محصولات قدیمی و لوکس خود را برای تولید به کشورمان می آورند و با شروطی که برای سهم خود در بازار خودرو ایران گذاشته اند باز هم انحصار را در این بازار در دست خواهند گرفت.
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۶:۵۸:۰۱
مبارك رانت خودرو ساز ها باشد
جالب است در برابر بدعهدي و كارشكني فرانسوي ها كه تا همين امروز هم ادامه دارد - پيشنهاد تحريم جديد ايران بابت ازمايش هاي موشكي توسط اتحاديه أروپا با تلاش فرانسه- باز هم دولت با شدت به سمت فرانسه گام بر مي دارد (3505295) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۴۱:۲۶
فرانسه همیشه نقشی ضد ایرانی داشته و زمان جنگ چون طبق قانون فرانسه ، فروش ادوات نظامی به کشورهای در حال جنگ ممنوع بود، فرانسه هواپیمایی که مخصوص زدن کشتی بود رو به عراق اجاره میداد که قانون خودشو هم دور زده باشه، تازه اون دولت سوسیالیست میتران بود که جزو خوباشون بود،.
به خاطر حمایت علنی فرانسه از عراق در زمان جنگ ( حتی آمریکا هرگز علنی از عراق حمایت نمیکرد ) و حمایت مجدد از جنگ و تحریم علیه ایران در قضییه هسته ایی( با دریافت رشوه بصورت خرید تسلیحات و هواپیما از سوی عربستان و امارات ) قطع تدریجی مونتاژ پژو و دیگر محصولات فرانسوی باید انجام میشد، دولت فرانسه که سابقه پناه دادن به تروریستها را هم دارد راکتورهای هسته ای دیمونا را به اسراییل داده ، اساسا قرارداد مونتاژ پژو پس از جنگ که فرانسه آشکارا و بیشرمانه حامی عراق بود ، قراردادی مشکوک بود که توسط ...انجام شد و باعث شد میلیونها پژو وارد ایران شود و کارخانه ورشکسته وقت پژو امروز تبدیل به دومین کارخانه اروپا شود . (3505502) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۲:۰۷:۴۳
ولی خرید airbus کاری درست و لازم بود، چون ایران انتخاب بهتری نداشت، ممکنست آنها فروش هواپیما را منوط به خرید پژو کرده باشند (3505875) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۰:۴۷:۰۶
اگه چنین احتمالی وجود داره... حداقل برای تسکین افکار عمومی باید مسئولین بگویند! راهی نداشته اند!

من نمی فهمم! چه اجباریه چه الزامیه از فرانسه آخه؟ (3506136) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۰۹:۵۳:۴۲
تمام هواپیماها نو که نیستند ایران می تونست با رفع تحریمها بجای خرید هواپیماهای نو از فرانسه و خوش خدمتی به آنها نسبت به خرید هواپیماهای دست دوم با حجمی کمتر و با قیمتی کمتر از نصف و با عمری چند ساله اقدام کند و از پروژه خرید هواپیما برای مذاکره با امریکا استفاده کند. مگر در دنیا چند شرکت توانایی خرید هواپیمای نو دارند؟ به نظر من موضوع روابط ایران و فرانسه و خصوصاً پژو مطالبی پشت پرده دارد که کسی از آن آگاه نیست. (3516207) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۸:۳۸:۱۳
چه شود!!
کاش پژو مستقیم تو ایران کارخونه میزد و با ایرانخودرو شریک نمی شد!! (3506465) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۵۵:۰۹
قراره نصف نصف شریک بشن. (3506963) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۰۹:۵۵:۰۷
هه هه هه هه ، ایران خودرو گفته بابا یه بازار داریم که قیمتها را دوبله سوبله قالب مردم خودمون می کنیم بیایید شما هم شریک بشید خیلی سود آوره !!!!! (3516209) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۰:۴۵:۱۹
این دفعه ایران خودرو پژو را کامل شریک کرده تا در بازار انحصاری ایران با تولید مدلهای از رده خارج پژوه ، دوتایی باهم ملت ناچار ایران را بدوشند ! آلمانی ها چون حاضر به ساخت و پاخت نشدند راحت کنار گذاشته شدند! (3505729) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۱:۲۴:۳۶
ظاهرا تهدیدات طرف فرانسوی در مورد افشا سازی ماهیت مذاکرات با خودرو سازان داخلی در صورت عدم عقد قرار داد جواب داد
با وجود صنایع خودرو سازی ژاپن و المان انتخاب پژو بعد از این همه دهن کجی به ملت ایران شرم آوره (3506181) (alef-11)
 
مشکین نقاب
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۷:۴۸:۰۰
سوغات دولت روحانی از اروپا رونق اقتصادی فرانسه بود...
بازار اروپا شدن که خوشی نداره. داره؟ (3506358) (alef-11)
 
ناصرزاده
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۸:۳۴:۱۰
اصولا تصور می کنید کشور دارای جایگاه بالی 170 در کشورهای دارای فساد اقتصادی می توان به انعقاد قراردادی سالم امیدوار بود. (3506456) (alef-11)
 
محمود
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۸:۳۴:۵۹
مردم طعم هشت سال در آغوش چين بودن رو با سياستهاي نامعقول دولت مطبوع شما رو چشيدن ديگه بسه. (3506459) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۶:۵۹:۳۲
یادم نمیره که برنامه تخت گاز نشون میداد تولیدات پژو واقعا به درد نخور هستن و فقط یه کم زیبایی ظاهری دارن، در اروپا هم دیگه طرفدار نداره ... (3505298) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۵۷:۳۴
خیلی از سرمایه گذاران خارجی برای ورود به ایران دارن با احتیاط عمل میکنن. چون هنوز رابطه ایران و آمریکا معلوم نیست. بنابراین طبیعیه که اول سراغ شرکتهایی بریم مثل پژو که قبلا سابقه همکاری با ایران رو داشتن. اگه پژو موفق بشه و فضای سیاسی ایران بهتر بشه کم کم شرکتهای دیگه هم وارد میشن و در ایران سرمایه گذاری میکنن. (3505637) (alef-11)
 
شهرام
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۸:۳۹:۲۹
به شعور مردم توهین نکن ؛ (3506467) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۱۵:۰۶
عزیز به خاطر قیمته! بنز خط تولید بزنه مگه بازم کسی می تونه بخره ؟! بنز داخل هم تولید بشه زیر 100-150 میلیون نمیاد ولی این خودرو ها را می شود زیر 100 تومن داد بیرون! رنو پژو جزو ماشین های ارزان قیمت به نسبت حساب می شوند. (3505776) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۱۰:۰۱:۰۴
آقا جان اونیکه 70 - 80 میلیون درمیاد خودرو با حجم موتور 1200 هستش . یعنی کمتر از پراید. اگه خبر نداری کامنت نذار همین الان ایتالیا فیات را با کیفیتی بهتر و قیمتی کمتر از پژو تولید می کنه و یا همین گلف با حجم موتور بیشتر و به قیمت لگن های فرانسوی عرضه میشه. (3516232) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۱۹:۲۱
قبول کنید هیچ خودروسازی در دنیا حاضر نیست با خودروسازی کم کیفیت و فاقد استاندارد و قانون گریز(عدم رعایت قوانین زیست محیطی و ایمنی) همکاری کنه
این مساله رو بزارید در کنار مشکلات و مصیبت های سرمایه گذاری در ایران از قبیل عدم وحود قانون مالکیت معنوی، عدم ثبات اقتصادی، مشکلات حقوق و مالیاتی و .... (3505788) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۵۶:۳۰
و در کنار یک عده دلواپس که هرازگاهی از دیوار یک سفارت بالامیرن و یک تنش تازه با دنیا درست میکنن. (3506965) (alef-11)
 
اشنا
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۲:۱۶:۳۱
من با نظر دوستمان كاملا موافقم هيچكس در اين بازار غير رقابتي به جز پژو پا پيش نمي گذارد اگر قادر بوديم خودرو سازان امريكايي را ترغيب به سرمايه گذاري كنيم انوقت مي ديديد رفتار اروپايي ها چگونه تغيير مي كرد تا وقتي مرگ بر اين و ان جريان دارد رقابت با فرانسه است در مقابل رقيباني از كره و چين .. كه طبيعتا پژو ارجح است (3507240) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۰۹:۵۷:۴۲
در همین برنامه تخت گاز به جدیدترین مدل پزو لگن می گفتند. حالا این لگن فرانسوی توسط ایرانیها تولید بشه میشه آفتابه لگن. (3516220) (alef-13)
 
محمد قاسمی
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۰۴:۱۶
مبارکه دلالان خودرو و کاسبان برجام هه (3505304) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۵۳:۵۳
شما دلواپسان این رو نگین چی بیگین؟ برای اولین بار پژو حاضر شده مستقیما در ایران سرمایه گذاری کنه. مهمتر از اینکه قراره بخشی از این محصول پژو صادر بشه. یعنی هم افزایش اشتغال اونهم بخشی از اون با کمک سرمایه خارجی و هم ارزآوری برای کشور. دیگه چی میخواین؟ (3505629) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۰:۴۸:۵۰
سه برابر این رو تویوتا پیشنهاد داده بود
اما تویوتا یادش رفته بود به غیردلواپسان سلام و علیک کنه! (3506139) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۱:۱۸:۰۱
دوست عزیز بعد ها معلوم میشه که سرمایه گذاری هست یا مونتاژ کالاهای فرانسوی در ایران (3506173) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۱۰:۰۴:۱۶
بعد از 37 سال دیگه ایران آزمایشگاه نیست و مردم موش آزمایشگاهی نیستند همه چی رو شفاف گفتند که با پژو کار خواهد کرد و بقیه به درک. (3516242) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۱۰:۰۲:۵۵
وااای چه افتخاری نصیب کشورمون شده که پژو در ایران سرمایه گذاری مستقیم کرده. بابا عقد قرارداد با پژو عقل تعطیل میخواد. (3516240) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۱۵:۴۰
می گه خط تولید قرار بزنه دلواپسان می گن دلال ... خدا به شما انصاف بده ! (3505778) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۱۹:۵۸
دلواپس عزیز دیگه نمیتونید خودرو آشغال چینی را به سه برابر قیمت بفروشید . (3505790) (alef-11)
 
محمد قاسمی
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۷:۳۵:۴۷
فعلا که وزیر محترم صنعت با بخشنامه انحصار واردات خودرو رو داده دست خانواده ی ...
حالا ببین کی چه کاره است (3506339) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۰۵:۲۴
من نه به پژو فرانسه و نه ایرباس و نه شرکت های ایتالیایی نیاز نداریم

ما به یک مقدار انصاف، یک مقدار مدیریت، یک مقدار دلسوزی، یک مقدار عدم سیاسی کاری نیاز داریم
باور کنید مشکلات خودرو سازها هم همین بود از اول

لطفا اینها را از فرانسه و ایتالیا وارد کنید
ممنون (3505306) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۰:۵۰:۴۴
اونوقت شما که به ایرباس نیازی ندارید میشه بفرمائید چگونه ناوگان فرسودی هواپیمایی مون رو باید نوسازی کنیم؟ با توپولف های روسی؟یا هواپیماهای مسافربری ساخت داخل؟ (3505735) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۲۰:۵۹
وقتی شرکت های خارجی مستقیما در ایران سرمایه گذاری کنند انصاف و مدیریت و دلسوزی را هم وارد میکنند . (3505792) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۴۲:۳۱
تا زمانی که مدیران خودرو سازان توسط دولت نصب و عزل میشوند وضع خودرو سازی در کشور همین است. (3505839) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۵۷:۵۵
نمیشه همه چیز رو یکدفعه سرو سامان داد. (3506971) (alef-11)
 
ندیمی ایثار
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۰۹:۳۸
خدا روشکر تنها شرطی که نگذاشتند عدم ورود خودرو سازهای آلمانی و ژاپنی و آمریکایی و آیتالیایی و ...به بازار ایران است است. پس راه باز جاده ... (3505312) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۱:۴۰:۱۶
همین راهه که تورا " میخواند" ! (3506202) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۲۱:۴۳
امیدواریم با انعقاد قراردادهای محکم و دقیق جلوی این کارها گرفته شود. (3505334) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۲۳:۲۳
کمپین "خودروی پژو نخرید" را راه بیاندازید! قدرت مردم را دست کم نگیرید! (3505339) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۵۱:۱۹
من خودم موافق کمپین نخریدن خودروی صفر بودم اما از وقتی اولین خودروی مشترک تولید بشه از نظر من این تحریم تموم شده.
ما با اقتصاد کشور دشمنی نداریم. یکدفعه هم نمیشه کل اقتصاد رو سالم کرد و فساد رو از بین برد. به هرحال یک عده قدرت دارن. مساله اینه که در مجموع قرارداد فعلی پژو در ایران خوبه و به نفع اقتصاد و پیشرفت تکنولوژی و صادارات در ایرانه.
نمیدونم شما موافق دولت هستین یا مخالف اما سنگ اندازی دربرابر دولت در شرایطی که دولت داره خوب کار میکنه درست نیست. (3505626) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۰:۲۵:۵۹
این قراردادی که با پژو بسته شده هم به نفع اقتصاد کشور و اشتغاله و هم باعث صادرات میشه. مهمتر اینکه قراره بخشی از پول این سرمایه گذاری توسط خود پژو پرداخت بشه که عالیه.
بنابراین من کاملا از این قرارداد حمایت میکنم. کمپین تحریم هم در مورد شرکتهای خارجی که در ایران سرمایه گذاری می کنن معنی نداره. بلکه باید این شرکتها رو تشویق کنیم تا سرمایه گذاری خارجی بیشتر بشه. (3505702) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۲۴:۵۵
خودروهای آشغال چینی برن بسلامت !! (3505346) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۴۳:۵۶
ببینیم جگ جی 5 بهتر است یا پژو 301؟؟ (3505841) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۵۱:۴۹
درست است که بازار خودرو کشور را در اختیار فرانسویها گذاردن درست نیست و پژو با ایران قطع رابطه کرد و ... اما ایران خودرو هم چندین سال خودرو های پژو را با ارم (لوگو) پژو وقطعات غیر استاندارد چینی و داخلی تولید کرد که باعث لطمه به نام پژو شد. (3505850) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۳:۲۱:۳۸
شما فکر کردی پژو فرانسوی میاد ایران؟ نخیر
ما مردم عادی پراید بخریم هنر کردیم پولمون نمی رسه...
در ضمن اپشن هاشو بر میدارن تا قیمت بیاد نزدیک 50،60 تومان (3505986) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۲۶:۵۴
برای مجبور کردن اعضای شورای امنیت به ادامه برجام باید شرکت های آنها در ایران سرمایه گذاری کنند و تنها شرکتی که حاضر به سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری در ایران شد شرکت پژو بود . (3505354) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۲۷:۵۰
البته تقصير پژو نيست ،
از طرف ايراني بايد پرسيد كه چرا براي حفظ خط توليد ايران خودرو حاضر به همچين كاري شده ايد ؟
توضيح اينكه اگر يك شركت آلماني يا ايتاليايي يا ژاپني وارد ايران شود ، تكنولوژي آن شركت با آنچه در ايران خودرو است فرق مي كند در نتيجه چاره اي جز تعطيلي اين شركت باقي نمي ماند اما همانطور كه دولت و بانك ها دست به دست هم دادند محصولات در انبار مانده فروش رود اينبار هم هواي خودروساز ولي مان را داشتند (3505357) (alef-11)
 
محمود
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۲۷:۵۸
نویسنده محترم متوجه قضیه نشده

اینبار قراره خودروهارو پژو با سرمایه گذاری مستقیم تولید کنه و دست ایران خودرو نیست . (3505358) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۲۸:۳۶
باید با آلمان قرارداد خودرو می بستند نه با فرانسه. (3505359) (alef-11)
 
عماد
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۱۲:۴۹
برادر با آلمان قرارداد بستن که سخت نیست. چیزی که سخته اینه که کی قراره خودوروی آلمانی بخره. الان فرض کن بی ام و و بنز و اپل قرار داد بستن. کی پول خرید این ماشین ها را داره. پژو و رنو فقط یه حسن دارن و اون هم اینه که قشر متوسط جامعه میتونن اون ها را بخرن (3505561) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۳:۲۰:۰۶
فلکس واگن هم آلمانیه و هم قیمت پایین داره (3505982) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۱۶:۲۸
قیمت برادر ... (3505782) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۳۴:۴۴
گام به گام. اروپاییها یکدفعه نمیان ایران چون هنوز از آینده رابطه ایران و آمریکا میترسن. (3505821) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۳۱:۲۰
فرانسه بد عهدی نکرده. وقتی تولیدکننده داخلی به مصرف کننده بی احترامی می ککنه و دولتها هم طرف تولید کننده فرغون داخلی رو میگیرند چه انتظاری از پژو دارید؟؟؟
تا وقتی انحصار باشه همینه (3505367) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۰:۵۹:۱۳
بری قربون فرانسه (3505746) (alef-11)
 
نکات تاریخی
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۳۷:۵۰
با سلام
این درست است که پژو در زمان تحریم ها به عهد خود وفا نکرده است ولی به نظر من مشکل اصلی در نگرش مدیران خودروسازی نهفته است.این دسته از مدیران حتی در زمانی هم که تحریم ها به این شدت نبود حاضر نبودند که قدمی در جهت رفاه مصرف کننده و ارتقاء تکنولوژی تولید و تعویض مدل های قدیمی تر بردارند.مثلا شرکت پژو حاضر بود که مدل های جدید خود را در ایران تولید کند ولی مافیای خودروسازی با آن مخالفت کرد زیرا که تولید پژو 405 و پارس برایش سود هنگفتی داشت و به هیچ وجه هم حاضر نبود که این دو خودروی قدیمی را رها کند.این مافیا حتی امتیاز پژو 405 را خریداری نمود تا بلکه دستش برای هر نوع دخل و تصرفی در آن باز باشد و تا می تواند قطعات بنجل درجه سه چینی،هندی،اماراتی و... را رویش سوار کند.اسم رمز این مافیا «خودکفایی» و «اشتغال» است ولی هدفش دلالی و نیز غارت مشتری است.به خاطر اوست که دیوارهای بلند گمرکی برپاست و به خاطر اوست که حتی با احداث مناطق آزاد جدیدتر مخالفت می شود،شاید این سخن گزافه نباشد ....به نظر من حتی این همه نوسان در سیاست خارجی ما هم به نوعی در عملکرد این مافیا نهفته است.این مافیا نمی خواهد که اقتصاد کشور باز شود و سامان گیرد و افراد شایسته و کاردان سرپرستی کارخانه ها را به دست گیرند.این مافیا نه تنها نام پژو ... است بلکه نام مزدا و نیسان را همچنین.الان متجاوز از 44 سال است که نیسان جونیور با بدترین کیفیت در ایران تولید می شود و مزد 1600 هم متجاوز از 39 سال.مشکل در این مافیاست نه پژو یا نیسان و مزدا.تا به حال از خود پرسیده اید که چرا شرکت پژو در کشورهایی همچون اسپانیا،چین،برزیل،آرژانتین و ترکیه و مالزی و....عملکرد مناسب و به روزی دارد و مردم آن کشورها هم از عملکردش راضی هستند ولی در ایران اینچنین نیست؟ (3505382) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۴۹:۲۸
خیانت اصلی کار ایران خودروست نه اونا
شرکتی که هنوز با افتخار 405 با کیفیت یک سوم اولیه تولید میکنه و یک شبه قیمت محصولاتش رو چند برابر میکنه. شرکتی که حتی به ریه همشهریاش هم خیانت میکنه حواست باشه خود مسولان ما خیانتشون خیلی بزرگتره (3505400) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۵۸:۲۴
حالا فشار گروه انحصار طلب و رانت خوار خودروسازها شروع شد. ملت رو بدبخت کردین شما ول نمی کنید؟ (3505418) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۷:۵۹:۲۰
جذب سرمایه از غرب و سرمایه گذاری در کشور بسیار هم خوب ، باعت جلوگیری از حمله احتمالی یا بازگشت تحریم های میشه ، چون اونها در کشور منافع دارند مانع جنگ و تحریم مجدد ایران خواهند شد (3505421) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۰۹:۲۲
ترکمانچای از نوع 2016!!! (3505438) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۳۸:۲۵
باشه شماها خوبید 8 سال تحریم !!! (3505493) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۱۷:۱۴
هواپیما از دم قسط خریدن، خط تولید در ایران راه انداختن می شه ترکمنچای ! ولی 8 سال اشغال چینی وارد کردن اونم نقدی می شه اقتدار !!! (3505784) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۰۱:۰۹
اصلا کوچکترین ربطی نداره! پژو قراره بیاد ایران هم سرمایه گذاری مستقیم میکنه هم تکنولوژی میاره هم بخشی از اون صادر میشه. حالا ربطش به ترکمنچای چیه؟ (3506981) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۱۱:۵۶
پژو قرار در ایران سرمایه گذاری کنه این یعنی ایجاد اشتغال همچنین با صادرات سی درصدی محصولات تولیدی در ایران که در قرار داد هم هست ، ارز آوری برای کشور هم خواهد داشت (3505442) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۲۱:۰۴
وقتی از روی پراید 25 سال پیش، دهها نسخه من درآوردی ساخته شده و می شود، کارشناسان نظری نداشتند و حالا به تفاوت 206 و 207 نظر می دهند؟ (3505456) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۲۱:۲۸
بازگشت پژو بدون پرداخت هیچ خسارتی خیانت به منافع ملی است
بهتر بود با خودروسازان آلمانی و ژاپنی شریک میشدند (3505457) (alef-11)
 
شایان
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۰۸:۰۹
ایا میدانید در امریکا هیچ نوع ماشین فرانسوی و چینی وجود ندارد؟!! اما از سایر کشور مطرح انواع و اقسام خودرو را می بینیم به چه دلیل؟؟ (3505764) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۲۶:۴۸
عهدنامه ترکمن چای (3505470) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۳۱:۰۹
دلم به حالت میسوزه
وقتی میبینم اقبال عمومی ندارید
وقتی میبینم همه ی طرح هاتون شکست خورد
وقتی میبینم به راستی هرچی گفتید خلافش درشد
ترکمن چای اصلی کوچک شدن سهم ایران از دریای خزره
الف حالا سانسور کن (3505812) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۲۸:۰۰
پژو نمیخریم (3505476) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۰۲:۰۸
چي ميخري پس؟! (3505542) (alef-11)
 
تبريز
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۲:۵۰:۱۴
كيا،تويوتا،مزدا،ميتسوبيشي،هيونداي،.....
فك كردي پژو ماشينه؟؟ يه نگاه به قدرت موتورهاشون بنداز(٢٠٨-٢٠٠٨-٣٠١) از همون ٤٠٥ اشغال هم ضعيفترن!!! (3506219) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۲۱:۵۰
نخر
برو فرغون چینی بخر !!! (3505793) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۰:۲۱:۱۸
افرادی مثل شما هول کردن با وام رفتن تو صف آخر سر هم فهمیدن ماشین سی میلیونی رو باید 46 تومن پس بدین
همچین سنگ پژو به سینه میزنی مثل اینکه مدلهای جدیدش رو میخوان هدیه بدن بهت
قیمت بالای 70 میزارن براش اونوقت من با فرغون چینی از کنارت رد میشم بوق هم نمیزنم (3506100) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۶:۵۵:۳۶
هرکی ندونه فکر میکنه هفتاد هشتاد میلیونت بیکار منتظره تا محصول جدید پژو بیاد بیرون که بخره!!! (3506291) (alef-11)
 
عبدالهی
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۳۱:۰۷
بعد از ظلم و ستم فرانسویها در هشت سال جنگ تحمیلی و ضرر و زیان و تحریم در 12 سال توسط فرانسویها متاسفانه در رسانه ها می بینیم ... دشمنان کشور گذاشته و سرمایه های کشور را دوباره بعنوان یک شوالیه سربلند ...تقدیم دشمنان کشور نمود.
ای کاش ....از گرفتاری های مردم سو استفاده شد! و در ظاهر مردم را برنده این داستان معرفی کردند. هشت سال اختلاف و رانت و بی بند وباری اقتصادی و به تنگنا رساندن مردم از هر نظرو با سو استفاده از این موقعیت .تمام ثروت مردم را تقدیم فرانسویها ی ظالم کردند.خواهشا به فیلم امضا قرار داده نگاه کنید.قیافه ریس جمهور پلید فرانسوی را نگاه کنید. ... (3505482) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۳۱:۱۵
این اغوش گشاده سالهاست برای ماشینهای چینی بازه ! (3505483) (alef-11)
 
قمی
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۸:۳۸:۲۸
نرگس خانم محترم شماکه از تمام کم وکیف قرارداد مطلع هستید ان را پخش کنید تامردم نیز از متن قرار دادی که بناست کلاه سرشان برود اطلاع پیدا کنند. (3505494) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۰۴:۳۹
من نمیدونم ژاپنی ها با این مقدار تعهدی که دارند و با ان محصولات با کیفیت و کم قیمت چه مشکلی دارند؟!
مشکل اینجاست که رانت خودروسازی داخل ایران با پژوه خوب هماهنگ شده و با هم میتونند خون مردم را بمکند. کاری که یک شرکت آلمانی و یا ژاپنی زیر بار آن نمی رود (3505547) (alef-11)
 
عمران
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۱۴:۳۶
هرگونه وارد کردن مستقیم کالاهایِ پایین دستِ اروپایی‌ اشتباهِ فاحش است. پژو از خودرو سازانِ دسته چندم است و نیازی به حضورش حتی در عرصه راه اندازی خط‌ تولید ‌ایرانی نیست. ممنون از این مقاله خوب. (3505568) (alef-11)
 
علیرضا
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۱۷:۰۲
از ماست که بر ماست .حالا هی بگید تقصیر آمریکاست تقصیر انگلیسه .مدیران ما یی پا ... (3505575) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۱۹:۴۲:۴۱
تا قطار حرکت نکند به آن سنگ نمی زنند
من اصلا از پژو خوشم نمی آید اما اینقدر انصاف دارم تا پژو را با تویوتا، نیسان، مزداْ، بنز، فولکس، هیوندایی و .... مقایسه کنم
کدام اینقدر ساخت داخل کردند بعضی ها فقط ساخته شده وارد کردند
حالا ما به مارکی که از همه داخلی تر شده ایراد می گیریم
البته ایراد دارد البته نفع آن را برده ...
ولی کاش انتقاد ما اول به خودروهایی بود که ساخته شده وارد می شوند و یا فقط باد چرخش را در ایران پر می کنند (3505617) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۰:۰۱:۵۷
اگر قیمت خودرو ها بعد از تحریم کاهش پیدا دمی کرد می توانستیم این پول را در تقویت صنعت و کشاورزی در اوردیم نه فرانسه. انگار قرار نیست روی توسعه صنعت ببینیم بلکه هدیه به دیگران ادامه خواهد داشت. خودروهای پزو هم مالی نبودند. (3505643) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۰:۱۶:۴۶
مجلس باید ورود کند .... (3505677) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۰:۲۱:۱۸
مگر ما زیرساخت و تناسب لازم با شرکتهای آلمانی را داریم؟ مگر شرکتهای آلمانی حاضرند بلافاصله در ایران سرمایه گذاری کنند؟ قطاری که حرکت کند به سمتش سنگ پرتاب میشود
افرادی که در دولت قبل به سرمایه های هنگفت رسیده اند بفرمایند سرمایه شان را در تولید سرمایه گذاری کنند این گوی و این میدان (3505684) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۰:۲۴:۵۹
اقا یا خانم نویسنده محترم، چرا فکر میکنی همیشه خارجی ها مقصرند و آنها باید خسارت بدهند و.آنها بد قولی میکنن و و و ...
دیگه وقته اونه که یکطرفه به قاضی نریم و وطن پرستی خودمان را با اجنبی ستیزی برخ نکشیم بلکه وطن پرستی خودمان را با خودسازی و رفع ایراد و اشکال احتمالی انجام دهیم تا ایرانی بهتر و تبعا ایران بهتری را ارايه بدهیم. کمپانی پژو چرا فقط باید با ایران بدقولی کند؟؟ کشور انگلیس چرا فقط باید با ایران مشکلی داشته باشد؟ یفارت عربستان چرا فقط در ایران مورد هجوم قرار میگیرد؟؟ (3505698) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۳:۰۲:۰۲
هیچ جوابی ندارم. احسنت (3505958) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۳:۰۳:۲۴
امیدوارم این کامنت شما را مجلسی ها و مقامات عالی کشور بخونن و همین سوال را از خودشان بکنند.درود (3505961) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۲۶:۴۰
باید خودرو نخرید تا به مشتری احترام بگذارند. (3505800) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۵۲:۵۷
هيوندايي و تويوتا هم خواستار توليد در ايران به صورت مستقل نه شراكتي هستند، هيچ وقت نفهميدم چرا دولت ما اجازه همچين چيزي را نميدهد، هم اشتغالزايي بالايي داره هم صادرات ما بالا ميره، هم ماليات خوبي نصيب دولت ميشه، هم مردم راحتتر خودروي كره اي و ژاپني ميخرن، فقط ممكنه رقيب سختي براي فرانسوي ها باشن، حالا نميدونم چرا همچين مجوزي داده نميشود؟!!!! (3505853) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۱:۵۷:۲۲
كارگر ارزان، انرژي نسبتا ارزان، زمين فراوان، - كشور ما بايد به همه خودروسازان دنيا به طور مستقل اجازه توليد بده، كشور ما اين ظرفيت و داره كه تا يك سوم خودروي مصرفي دنيا رو تامين كنه. (3505857) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۸:۲۵:۳۰
خوب دیگه حالا جوگیر نشو شما (3506430) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۳:۳۶:۲۳
انسان عاقل اول فکر می کند، بعد تایپ می نماید. (3507474) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۰۹ ۲۲:۳۰:۱۵
دوران تازیدن پژو سر اومده . پژو با رفتن از ایران ضربه بدی به خودش زد چینی ها هم از فرصت نهایت استفاده رو بردن و ماشینهای بنجل ولی زیباشون رو فرستادن ایران . با اومدن چینی ها دیگه بعیده پژو بتونه به دوران اوج خودش برسه . (3505898) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۰:۰۵:۳۹
جالبه که تو فرانسه هم پژو را ماشین نمیدونن ! (3506076) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۲:۱۶:۱۷
باز هم مونتاژ خودروهای قدیمی؟ حداقل حالا که دارند میاند با اتومبیل روز بیان. نه مدل 5 سال پیش که در اروپا حتی یکسال هم خیلیه چه برسه 5 سال. یعنی هر چی مدل قدیمی و کم فروشه میدن کشور ما؟ واقعا خفته که این. (3506215) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۷:۴۴:۳۴
الف.این جملت منو کشته
«صنعت خودروی کشور» (3506352) (alef-11)
 
محمد رضا طهماسبی
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۷:۵۷:۱۳
تو این چند سالی که ایران تحریم بود اون قطعاتی که 10 ساعت بیشتر از قطعات پژو تست رو تحمل میکردند کجا بودند (3506372) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۴:۴۶:۱۴
منظورشون قطعات درجه یک که تحت لیسانس و با مواد اولیه ی مرغوب در ایران تولید شده بود ، نه قطعات بی نام و نشان که فقط در بسته بندی شرکت تولید کننده ی ایرانی و با هولوگرام توزیع شده بود . (3507669) (alef-11)
 
p.r
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۸:۳۲:۴۴
باسلام به همه خوانندگان محترم

واقعا" که باید به چنین دولتی که اینگونه به ملتش بی احترامی میکند وعلیرغم نظرسنجی منفی که درخصوص این شرکت صورت گرفته دوباره با آن قرارداد امضاء می کند . (3506450) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۸:۵۰:۳۴
روسیه و چین که مثلا منحد استراتزیک ما بودند بد عهدی نکردند؟ (3506495) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۱:۱۰:۰۰
مثل اینکه آقایان s300 رو فراموش کردن ! روس ها تا شکایت نکردیم اون رو تحویل ندادند (3507010) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۰۹:۴۰:۳۴
الف جان سیاستهای کمونیستی خودتو داری بهتر رو میکنی......چین خوبه برن ازش ماشین بیارن؟؟؟؟؟ (3506677) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۰:۴۰:۳۳
ایا در این قرارداد بندی در مورد کمپین "پژو نخریم" ، یا کمپین " پژو تاریخ مصرف گذشته نخریم" ، نیامده است (3506912) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۳:۳۶:۱۶
اگر قرار به جريمه است ايران خودرو بايد جريمه استفاده از برند پژو بدون اجازه از فرانسه رو پرداخت كته,,, (3507473) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۶:۲۶:۳۹
این دفعه دیگه این غربی ها برای ایران چه خوابی دیدن خدا می دونه.........
آخه این غربی ها تا کی می خوان به شعورر ملت ایران توهین کنن؟ که این
ماشین هاشونو دارن به ایرانی ها غالب می کنن............ باز هم متاسفم که قراره چنین کاری انجام بشه... ای کاش همین پولو میدادن به خودروسازان ایرانی
یک ماشین بهتر از این خودمون می ساختیم و تازه از همه مهمتر ماشینمون هم بومی بود و این جوری با غربی ها قرارداد تحقیرانه نمی بستیم.... (3508005) (alef-13)
 
یک بنده خدا در غربت
۱۳۹۴-۱۱-۱۰ ۱۸:۲۷:۴۹
آخه آدم تعجب میکنه از سایت شما. انشالله روزی برسه که ایران خودش بتونه ماشین در استادارد روز تولید کنه و مردم از روندنش لذت ببرن. اما وقتی امروز سایت شما رو دیدم و در یک روز حداقل سه مقاله در راستای انگ زدن به مسافرت آقای روحانی و سفر اروپایی اش نوشته حال آنکه در زمان دولت قبلی با دلارهای نفت بشکه ای 140 دلار خروار خروار کالای بنجل چینی وارد میشد و چینی ها پول ایران رو بلوک کرده بودن و تنها اجازه واردات برخی کالاها رو به ایران میدادن و خیابونهای ایران پر شده بود از ماشینهای چینی ولله من در یک روز ندیدم دو تا مقاله در بد دانستن این وضغیت در سایت شما چاپ بشه. آقای توکلی جنس و ماهیت شما به عنوان یک راستی هیچ وقت در راستای افکار ملت نیست همچنان که در 35 سال گذشته نبوده و در آینده هم نخواهد بود. یقین دارم چاپ نخواهد شد. (3508465) (alef-13)
 
mohsen
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۰:۵۶:۲۳
از الف خواهش میکنم
اگر جوابی از مسئولین در خصوص انتخاب پژو رسید
حتما من و بقیه هموطنان رو در جریان بگذراید

کاری به خیانت یا ظلم و این جور صحبتها ندارم.
فقط مسئولین بیان بگن به این دلایل فنی و غیر فنی. از بنز و تویوتا و کیا و .. استفاده نشده و از پژو استفاده شده ..

ممنون میشم . (3513097) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.