نظر منتشر شده
۴۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 357913
نقش ما در اين بين؛‌ كجاست؟!
بخش تعاملی الف - حمید نجف، 11 خرداد 95
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۱۱
*خستگي و كوفتگي تمام وجودم را پر كرده بود ؛ پلك هايم به شدت سنگيني مي كرد؛ جاده ظلماتي بود چند بار سعي كردم جاي مناسبي را بيابم تا چند دقيقه اي استراحت كنم؛ اما به دليل خلوتي جاده و احساس نا امني صرف نظر كردم؛ چيزي تا پايان راه نمانده بود؛ تصميم گرفتم تا كمي به سرعتم بيفزايم تا شايد سريعتر از اين وضعيت شكننده خلاص شوم؛ به عقب نگاه كردم هر دو كودكم به خواب عميقي فرو رفته بودند؛ درست مثل همسرم كه در صندلي جلو استراحت مي كرد. يكنواختي جاده؛ سياهي شب؛ سنگيني پلك ها و خستگي مفرط رمقم را ربوده بود ...

*به سختي چشم هايم را باز كردم؛ سر درد شديدي داشتم؛ قادر به حركت نبودم؛ كمي به اطراف نگاه كردم؛ محل غريبي بود؛ گويا بيمارستان است من اينجا چه مي كردم؛ توان برخواستن نداشتم؛ از كمر به پائين چيزي را حس نمي كردم؛ بسيار نگران شدم؛ به آرامي پتو را كنار زدم خوشبختانه پاهايم سر جايشان بود؛ اما من آن ها را احساس نمي كردم.

هوش آمد؛ به هوش آمد؛ جمله يكي از پرستاران بود كه با خوشحالي به طرف مي آمد؛ ديگران هم جمع شدند؛ از آن ها سراغ همسر و فرزندانم را گرفتم راست يا دروغ مي گفتند همه خوب هستند.

_ چند روزه كه اينجا هستم؟

_ يه چند روزيه ....

در حين معاينه از لابه لاي حرف هايشان فهميدم كه بيش از يك ماه و نيم است كه در كما بوده ام؛ كارم؛ خانواده ام؛ خيلي هيجان زده و مضطرب بودم؛ از آن ها مي خواستم كه به همسرم خبر دهند؛ اما هر بار طفره مي رفتند.

*صندلي چرخ دار جديدم را به سختي در كنار يكي از نيمكت هاي پارك قرار دادم؛ اين روزها تنها تفريحم مراجعه به اين پارك نزديك آسايشگاه است و ديدن بازي و شوق و ذوق بچه ها؛ راستش با ديدن اين كوچولوها كمي به ياد دو فرشته پاك و معصوم خود مي افتم كه به دليل سانحه دلخراش با دست خود پرپر شان كردم.

در اون حادثه پس از به خواب رفتنم ماشين به سمت لاين چپ منحرف شد و با يك ميني بوس برخورد شديدي داشت؛ در آن فاجعه من تمام خانواده خود يعني همسر و دو فرزندم را از دست دادم و خود هم با قطع نخاع از ناحيه كمر به پائين فلج شدم؛ خانه كوچكم را بابت پرداخت هزينه بيمارستان و بخشي ازخسارت فروختم و اكنون با وساطت يكي از دوستان در يكي از آسايشگاه هاي خصوصي شهر سر مي كنم.

شايد اين داستان حكايت من و شما نباشد؛ البته تا امروز؛ اما بدانيد كه حكايت بسياري از هموطنان ماست؛ آمار وحشتناك تلفات ناشي از حوادث جاده اي اينقدر هست كه بي تعارف با كمي بي دقتي به راحتي زندگي ما را نيز تحت شعاع و تاثير خود قرار دهد؛ هشدار روايت بالا مربوط به تمام كساني است كه خود را تاقته جدا بافته مي دانند و مرگ را هميشه براي همسايه متصورند؛ واقعيت اين است كه تصادفات یکی از عوامل اصلی مرگ و مير؛ همچنين معلوليت در کشور ماست؛ چالشي كه براي برون رفت از آن؛ نياز به عزم ملي داريم؛ هم تلاش مضاعف مسئولان و هم خواست و اراده فردي؛ به راستي نقش ما در اين بين كجاست؟
 
کلمات کلیدی : حمید نجف
 
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۱۹:۴۵:۱۳
براي اظهار نظر چيزي بغير از نفرين به ذهنم نميرسه (3735310) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۱۹:۵۴:۵۷
به نظر من مردم ما قبول نمی کنند و نمی پذیرند که بد رانندگی می کنند و مشکل اصلی از همین "انکار"شروع میشود دوستان همه چیز را گردن کج بودن جاده می اندازند. تا زمانی که اولا دوستان نمیپذیرند که دارند در جاده خلاف می کنند و خلاف را هم حق مسلم خود میدانند و تا زمانی که فرد متخلف به دادگاه معرفی نشود و گواهینامه اش باطل نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت. (3735326) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۳۵:۲۱
بابا این بنده خدا اول جمله را با نبودن استراحتگاه مناسب و امن شروع کرده. اگر جای مناسبی در طول جاده ها و فواصل خوب ایجاد شود ما کمتر از این دست حوادث شاهد خواهیم بود (3736208) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۵:۲۸:۵۹
همیشه یک چیزی کمه دیگه ... حتما باید هر دویست متر یک استراحتگاه بسازن.
یک خجالتی هم بکشید بد نیست ها. (3736567) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۰:۱۳:۵۶
استان تهران بالای ده میلیون جمعیت داره دریا حدود 100 تا 150 کیلومتر فاصله داره اونوقت وضعیت محورهایی شمال رو ببینین چه شکلیه زمستانها رد شدن از این جاده ها جرات میخواد (3735352) (alef-11)
 
China
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۰:۵۵:۰۸
احسنت واقعا از سايت الف بابت پرداخت به اين موضوع حياتى متشكرم قبول دارم مشكل كيفيت ماشين داريم قبول دارم مشكل كيفيت جاده داريم ولى بايد بپذيريم خيلى از جاده هايى جهان بدتر از جاده ها ما دارن ولى يك دهم لتفاوت ما ندارن علت چيست مردم و مردم و مردم متاسفانه غرور و كم توجهى و خود خواهى بعضى از رانندگان مسبب بيشترين حوادث كشور است از سايت و صدا و سيما استدعا دارم بيشتر به اين موضوع توجه كنند با تشكر (3735399) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۴۷:۰۴
درهرسانحه ، سه ضلع یک مثلث متشکل از یک خودرو ، یک راننده ، یک جاده (یا یک خیابون)، هر یک به تنهائی و گهگاه بطور مشترک !!! نقش آفرینند :
- ساخت خودرو در صنعت خودروسازی (بخوانید : صنعت خودرواندازی !!!) که تیغش میتونه فقط به خریدار ایرانی کارگر باشه و حتی افغانستان !!!! هم خودرو های ایرانی خریداری شدۀ خود را به ریش سازنده اش مرجوع کرده !!! ؛
- توی جاده بناگاه باید بکوبی روی ترمز چونکه سرعت مجاز 120 یهوئی سقوط کرده به 40 !!!! و فقط باید امیدوارباشی که رانندۀ پشت سری هم در کسری از ثانیه و با واکنشی در حد سرعت نور !!! بموقع بکوبه روی پدال ترمز وگرنه روی سقف ماشین تو بگونۀ "بانجی جامپینگ" ، سقوط آزادمیکنه !!! ؛
- .... و اما راننده که خودش رو مالک بلامنازع جاده میدونه و فقط !!!! اوست که میداند !!! و فقط اوست که می راند !!! و فقط اوست که جاده او را میخواند !!! و فقط اوست !!!! که دارای مشکل است و بنابراین باید هر جور که شده بموقع به برنامه و قرار خود برسه !!! ؛
حتی وقتی شما یکی از بدیهیات !!!! در رانندگی یعنی فاصلۀ ضروری با خودروی جلویی رو بخصوص در بزرگراهها و آزادراهها رعایت میکنید ، یهوئی یک خودروئی از سمت راست شما سبقت میگیره و خودش رو در این فاصله جا میده و شما باید حتما و سریعا ترمز کنید وگرنه شما از عقب میکوبید به اون و طبق مقررات رانندگی، این شما !!!! هستید که مقصرید ؛ (3736219) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۵ ۲۳:۲۱:۱۶
احسنت حرف دل مارا زدید (3741113) (alef-11)
 
کالبد شکافی تصادفات جرحی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۵:۱۴:۳۸
تصادفی که در تقدیر آمده باشد که چاره ای ندارد اما تصادفی که ساخته انسان ها و بی توجهی و بی خیالی انهاست واقعا به نوعی خود نفرینی جمعی است.
بی توجهی سازنده خودرو + بی توجهی راننده خودرو + بی توجهی قانون گذار به بازبینی قوانین و به روز آوری آنها بر مبنای نرم جهانی + بی توجهی در راه سازی به شیوه استاندارد (که درصد ناچیزی از تصادفات مناطق کم تردد حاصل آن است) + بی توجهی سرنشینان خودرو به راننده و احتمال خواب آلودگی او = تصادف شدید و ایجاد خطر برای سرنشینان خودرو و یا در حالت بدتر خودروها ی دیگر. (3742157) (alef-13)
 
مشکین نقاب
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۱:۱۵:۱۱
کسی که حین رانندگی خواب بره سزاوار مرگه؟
نمیتونست خسارت فقط مالی باشه؟
چرا خلاء ناشی از نا امن بودن تولیداتتون رو به دیگران نسبت میدین؟
لطفا یه سوزن به خودتون و یه جوالدوز به دیگران بزنین... (3735431) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۱:۴۹:۲۹
عزیزم ، خودروسازان نه تانک ،
برای مثال ، حتی اگه بهترین ماشین دنیا هم باشی ، وقتی انحراف به چپ کنی و با سرعت بالای هشتاد کیلومتر بزنی به یک کامیون ۲۰ تنی که سرعت ۶۰ کیلومتر داره ، باز ازت چیزی نمی مونه .... (3735708) (alef-11)
 
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۳۴:۲۱
باز هم فرافکنی و عدم پذیرش رانندگی بسیار بد ایرانی ها. (3736359) (alef-11)
 
Tajikistan
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۱:۲۷:۰۳
نخرین لطفا" (3735452) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۲:۱۰:۰۰
نظری ندارم از کم شدن جمعیت ایران حمایت می کنم :-))))))))))) (3735511) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۲:۲۵:۴۵
درسته که مسئولان، جاده، ماشین مقصر هستند ولی تقصیر خود مردم به نظر من از همه چیز بیشتره. همین که سرعت بالا نریم و در رانندگی خواب نریم خودش جلوی بسیاری از تصادفات رو میگیره یا تلفات رو کم میکنه. (3735525) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۲:۳۳:۳۶
در جاده خواب نريم؟ ميدوني يه راه سه ساعت رو ٩ ساعت بري - يه لاين جاده ٣ تا ماشين به هم بچسبن، تند تند از شونه خاكي و ... ازت رد شن و عقبت بندازن يعني چي؟
قبول دارم در رانندگي بي فرهنگيم، اما در صبر و حوصله وضعيتنان افتضاح است، وقتي موارد بالا اتفاق ميافته ، راننده عصبي ميشه، خسته ميشه، ريسك ميكنه، و ....
آيا همه اينها تقصير راننده بود؟ آيا واقعن اين راننده بي فرهنگه؟
هم آره هم نه، به خدا اگه جاده هاي استاندارد داشته باشيم، ماشين هاي استاندارد با هندلينگ قوي و نور مناسب، كمي آموزش ترافيك، پليسي كه براي تخلف ٥ و ١٠ كيلومتري به تذكر بسنده كنه،حتي به عنوان جريمه چند دقيقه شما رو متوقف كنه، نه تهديد، تابلو هاي استاندارد سرعت، هماهنگي ماشين هايي كه تردد ميكنن،
حوادث به طور اتوماتيك پايين مياد و درصد تلفات قابل توجه كم ميشه، (3735733) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۲:۳۰:۲۰
ایرانی ها راه ترین توجیه را همیشه دارند و فرا افکنی !
و دیگران را مقصر دانستن. (3735530) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۰:۴۳:۴۴
توی همین مساله تصادفات که دست خود مردمه میان میگن ما تخلف نکردیم و تفصیر ما نیست و ماشین مشکل داره و جاده خرابه و از این حرفها کلا ما ندیدیم قبول کنن که بد رانندگی می کنن همه طلبکار هستن از دولت.ظاهرا دولت باید بیاد خودش فرمان ماشین دوستان رو بگیره و نذاره عزیزان تصادف کنن
بله دولت 99 درصد عملکردش بده در زمینه های مختلف ولی این تصادف که دیگه دست خودته یه کم ارومتر رانندگی کن توی لاین خودت رانندگی کن سبقت نگیر تا تصادف نکنی
بله جاده بد است و اتومبیل هم بد است ولی تو که خوبی؟ تفکر که داری؟ یک بنده خدایی پوست موز دید گفت ای وای باز باید بیفتم حالا حکایت مردم ما شده! (3735666) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۲:۴۱:۳۷
سانحه ٢ سر داره عزيز، يعني ٢ تا ماشين به هم ميخورن كه عمدتا يكي از اون ها داشته طبق قانون رانندگي ميكرده، خدا براي هيچكس پيش نياره، اگر راننده بودي اين رو نمينوشتي، چون شما هر چقدر هم كه طبق قانون رانندگي كني، باز هم در معرض تهديدي، حالا هر چقدر جاده و اتومبيل شما استاندارد تر باشه، شما ايمن تري، انقدر مردم خودمان رو تحقير نكنيم، خودروي استاندارد حق ماست، (3735736) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۳۹:۵۶
بحث سر همخون فردیه که بد رانندگی کرده کسی نگقته که وقتی تصادف میشه هر دو مقصر هستن
من الان 15 ساله رانندگی می کنم ما کلا فرهنگ رانندگیمون بده (3736372) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۸:۵۷:۰۵
اگر ماشین ها ایمن باشند ، اگر جاده ها طبق اصول مهندسی ساخته شوند ، اگر همه چیز سر جای خودش باشد هیچوقت چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد... ماشینی که ترمزش ایراد دارد گیربکسش ایراد دارد، جلوبندی هایش هیچ اعتمادی به آن نیست، جاده های غیر استاندارد پر از چاله و چوله، عدم روشنایی لازم در مسیرهای پرخطر و تاخیر در ساخت بزرگراهها اگر اصلاح شوند بازهم فرهنگ بد رانندگی می تواند جان انسان ها را بگیرد؟؟؟ بحث بر سر این است که دولت باید به هر وضعی که شده امنیت جانی مردم در جاده ها و وسایل نقلیه را تامین کند حتی در صورتی که بعضی افراد بد رانندگی کنند (3735925) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۷:۰۵:۴۰
اگر مردم بد رانندگی کنند بهترینها رو هم داشته باشیم باز تصادف می کنیم باید مردم خودشون رعایت کنند این حرفها و انداختن همه چیز گردن دولت به نظر من فاقد ارزشه (3736697) (alef-11)
 
عماد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۳:۰۳:۵۷
از جاده بترسید. دست کم نگیریدش. (3735575) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۴۲:۵۳
خود جاده ترس نداره باید از بی فرهنگی مردم خودمون ترسید که درست رانندگی نمی کنن اگر قانون سفت و سخت بود اون موقع این همه جاده ترسناک و خطرناک نمیشد. (3736380) (alef-11)
 
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۱:۰۱:۰۶
مطمعنا اگه این بنده خدا می تونست یک مدل روز فلکس واگن یا فورد رو با ۵ ستاره ایمنی وسیستم اخطار خارج شدن از لاین که با ویبره و آژیر اخطار میده رو به قیمت جهانیش زیر ۲۰ هزار دلار بخره الان هم خودش سالم بود و هم خانواده زنده بودن ، بیکفایتی مسئولین و دزدیه آشکار خودروسازهارو توجیه نکنید لطفا (3735676) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۷:۴۰:۵۲
یعنی این آدم که خواب آلود تو جاده میرونه و مثل یک بمب ساعتیه تقصیری نداره؟ همه اش توجیه؟ همه اش چرت و پرت؟ اگه در حال خواب نازنین به یه آدم بزنه و تمام استخوناشو خورد کنه چی؟ بابا بپذیرید مردم ایران بدترین و خطرناکترین رانندگی دنیا رو دارن. چند کشور برات نام ببرم که جاده هاش بدترند خودروهاش فرسوده ترند ولی تصادفاتش با ما قابل قیاس نیست؟ (3735811) (alef-13)
 
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۰۱:۳۰:۴۱
وقتی ماشینت سیستم هشدار خروج از لاین داشته باشه شما وقتی از لاین خودت حالا به هر دلیل خارج بشی با آژیر و ویبره هشدار میده بهت ، من راننده کامیونم ، ماشینم کشنده روز اروپاست بایک تخت راحت تر از تخت خونت ولی جایی که بشه با خیال راحت خوابید نیست تو این جاده ها ، طبق قانون اروپا شما باید ۳ ساعت رانندگی کنی و ۴۵ دقیقه استراحت ، تو کل طول مسیر اروپا هم با فاصله کم تیر پارک ( TIR park) با امکانات کامل حتی حمام هست برای استراحت ، من اینجا وسط شهر جلوی مسجد خوابیدم ، صبح پاشدم دیدم زنجیر رو بریدن و دوتا لاستیک زاپاس و با رینگ بردن!!! ۵ میلیون خسارت!!! (3738903) (alef-13)
 
عباس
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۲۳:۴۷
احسنت حالا یک عده میگن راننگی بده!خوب ماشین به روز بده برادری تو ثابت کن حالا من رعایت کردم طرفی که زد به من چی نباید حداقل خودروم پودر نشه؟ (3736189) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۱:۰۶:۴۷
اگر یاد بگیریم همیشه با سرعت مجاز و حتی ۱۰ کیلومتر پایینتر رانندگی کنیم اگر یاد بگیریم که سر پیچها سبقت نگیریم و اگر یاد بگیریم قانون رو رعایت کنیم اگر یاد بگیریم که مسافتهای طولانی بعد هر ۲ ساعت رانندگی استراحت کنیم و اگر یاد بگیریم که مسافرت تنها تو نوروز و تعطیلات شلوغ نیست بلکه روزهای خلوت دیگه هم هست اونوقت امار مرگ و میر جاده های ما از نصف هم کمتر میشد..راستی چرا ما یاد نمیگیریم؟ (3735683) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۳:۴۱:۵۵
کسی اصلا قبول نداره که کارش ایراد داره که بخاد بره دنبال درک این چیزها
همه معتقد هستند که کارشون درسته و بهترین دست فرمون دنیا رو دارن حتی اگر رانندگانی که تصادف کرده و فوت شده اند عمر دوباره پیدا کنند مطمئن باش بعد یه مدت به رفتارهای خطرناک خودشون برمیگردن
این مسائل همه جای دنیا با قوانین سفت و سخت و دادگاهی کردن متخلفان جا افتاده چیزی نیست که خواهش و اموزش و... درستش کنه. ارجاع به دادگاه ابطال گواهینامه و محرومیت از رانندگی این باعث میشه به اینکه خوب رانندگی کردن چقدر براش مزایا داره و گواهینامه اش باطل نمیشه و سابقه پیدا نمیکنه و..خوب قکر کنه و براش بصرفه که درست رانندگی کنه
محاله بدون قانون و جریمه و محرومیت های زیاد بتونید این مسائل رو جا بندازید اینا خواهش بردار نیست (3735752) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۱۱:۳۸
همه ایرادات به جای خود. ولی خداییش توی جاده های بین شهری ما چقدر امکانات برای توقف و استراحت وجود داره؟ در مسیر اصفهان به شیراز (خصوصا حدفاصل شهرضا تا آباده) شما فقط با بیابون برهوت طرف هستین. دریغ از یک استراحتگاه، پمپ بنزین و یا سرویس بهداشتی. (3736040) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۲۶:۳۳
خوب تا حدودی حق با شماست در مطلب بالا شخص راننده توضیح داده چرا هر دو ساعت استراحت نکرده!معمولا مسافرت ها همزمان با تعطیلی مدرسه چون خانواده ها اکثر بچه مدرسه ایی دارن هر وقتی نمیتونن برن میافرت بچه یک روز نره و معلم درس بده شاید از بچه ها عقب بیوفته! (3736194) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۲:۵۳:۱۷
سلام
من فقط یک داستان کوتاه برای شما تعریف میکنم شما خودتان باقی آن را فکر کنید.
یک روز توی یکی از خیابانهای مرکزی شهر هامبورگ پشت فرمان کنار خیابان پارک کرده بودم و منتظر کسی بودم،همینطور که نشسته بودم دیدم یک پلیس مرد به همراه شش یا هفت بچه که سوار دوچرخه بودند به فاصله کمی از من سر چهارراه ایستادند و پلیس هم که خودش دوچرخه داشت پیاده شد و شروع به نشان دادن چراغ راهنما وچگونگی توقف در سر چهارراه و چیزهای دیگر مربوط به این موضوع کرد،این بچه ها حدود هفت هشت سال سن بیشتر نداشتند،ادامه را خودتان حدس بزنید. (3735743) (alef-13)
 
امير
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۸:۱۱:۵۹
با سلام.اينم جز سرنوشت ماست.زمان اون شاه ملعون كه ما ماشين نداشتيم.بدترين ماشيناي دنيا مال ما بود.ولي الان همه چي داريم.خدارو شكر ميكنم.و تصادف هم نوعي قسمت هست.همه در حال خوردن و كسي سرشو بالا نميگيره كه ببينه چي داره سر مردم مياد.اين همه رفيق تو اين جادهها مردن اقايون از رو نرفتن.
الف جان مردونه حذفش نكن (3735853) (alef-13)
 
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۳۷:۱۶
خودت فهمیدی چی گفتی؟ (3736365) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۵ ۲۳:۲۸:۰۷
یک مقدار فکر و مطالعه لازمه تا شما هم متوجه بشی نگران نباش بعدها حتما متوجه میشی (3741120) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۸:۴۹:۰۶
چند روز پیش با ماشین صفر پراید از پارکینگ منزل در حال خروج بودم که چرخ جلوی سمت راست در رفت یعنی پلوس از جایش در آمد.. امدادگر سایپا پلوس را جا زد ولی بعد از مراجعه برای تعمیر اساسی تعمیرگاه مرکزی سایپا به این بهانه که امدادگر فقط باید ماشین را حمل کند از تعمیر ماشین سر باز زدند!!! و شکایت هم تا به اینجا به هیچ نتیجه ای نرسیده است.در این میان فرهنگ بد رانندگی چه کاره است؟؟؟ این صحیح که در بعضی جنبه ها ضعف فرهنگی مشهود داریم ولی در رانندگی مشکل اصلی از خودروها و کیفیت بد خیابان ها و جاده ها است (3735911) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۰۹:۵۷:۰۸
مردم ایران یاد گرفتن به خاطر خودشون همه چیز و همه کس رو زیر پا بذارن. دیگه اون مردم قدیمی و مهربون نیستن. ضربه این تغییر فرهنگ رو هم خودمون میخوریم هم دیگران.. (3736016) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۰:۴۷:۵۶
توجیه بی کیفیتی و عدم ایمنی خودروها? (3736112) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۳:۳۷:۴۶
این حرف شما توجیهه نه مطلب بالا. (3736369) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۲۴:۵۲
عوامل متعددی باعث تصادفات میشه از جمله:
1- عدم وجود فرهنگ رانندگی و بی توجهی به قوانین مربوطه
2- کیفیت بسیار پایین خودروها
3- کیفیت نامطلوب جاده ها
و ...
در کل جهت کاهش تصادفات مدام یکدیگر را مقصر کردن چاره کار نیست و بایستی مسئولین و مردم همزمان به این امر توجه کنند.
که البته به نظر بنده در طی چند سال اخیر وضعیت فرهنگ رانندگی به مراتب بهتر شده و در عوض کیفیت خودروها به مراتب بدتر. (3736192) (alef-11)
 
ایرانی
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۱:۵۱:۳۷
مطمعنا اگه یه تصادف اتفاق بیوفته یکی از دو طرف مقصره اما مستحق مرگ نیستن که؟ اکثر تصادفا مرگ تمام سرنشینارو ما میبینیم.
این چه منطقیه که پیش گرفتن خودرو سازان؟ مردم رو چی فرض کردند؟
الف میخوای اینم سانسور کن (3736222) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۲:۳۲:۳۹
ایران تافته جدا بافته نیست از جهان!
در همه جای دنیا تصادف اتفاق میوفته!
ولی هیچ وقت اندازه ایران خسارت جانی نداره!
جاده هاشون مثل ایران غیر استاندارد نیست! ماشین هاشونم قوطی کبریت نیست! (3736273) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۴:۱۰:۰۱
مطلبی که در پی می آید کاملا واقعی است . دوستی دارم که همکار نیز بودیم. سالها قبل خود و خانونده اش برای مدت طولانی مامور به خدمت در کانادا شذه بودند. وی برای من تعریف کرد که برای گردش بهمراه خانواده به آمریکا رفته بود.میگفت شب هنگام در جاده تاریک و خسته در حال رانندگی بودم و همسر و فرزندانم نیز از شدت خستگی در خواب بودند و خودم نیز خواب آلود بودم و به دنبال جایی برای استراحت خود و خانواده می راندم و نمیشد نیز در کنار جاده بدلیل خطراتپاحتمالی پارک کرد ، خودرو پلیس نیز برای کمک پیدا نمی کردم. در این هنگام فکری به مغزم رسید و با خود گفتم کاری کنم که پلیس مرا پیدا کند و به همین دلیل سرعت خودرو را بسیار کم کرده و ازکناره جاده رانندگی کردم. چند دقیقه ای نگذشته بود که خودرو پلیس چشمک زنان از پشت سر نمایان شده و دستور توقف داد و من توقف کرده و خودرو پلیس جلوی من با فاصله توقف نمود. دو پلیس از خودرو پیاده شده و یکی از آنها دست به اسلحه به سمت من آمد و دلیل کند راندن من را پرسید. من نیز عین واقعه را تعریف کردم و گفتم بهترین راهی که میتوانستم نظرپلیس را برای کمک به خود جلب کنم همین بود. پلیس مربوطه از شدت تعجب بشدت به خنده افتاده بود و گفت دنبال من بیایید. پس از اینکه ما را به یک متل راهنمایی کرد از ما جدا شد. (3736433) (alef-11)
 
عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۲ ۱۶:۱۰:۵۱
اقای جوادی مسإله اینه که بخش زیادی از جاده ها دارای خطوط نیستند و این ماشین ها به درد ایران نمی خوره -در سوانح رانندگی مثلث جاده - ماشین - انسان دخالت داره و البته به نظر من سهم انسان 50 سهم جاده 40 و سهم ماشیه 10 در صد است لوکسترین و گران ترین و ایمن ترین ماشین بنز هم دست راننده های بی مبالات ایرانی باشه منجر به سانحه و فاجعه خواهد شد (3736635) (alef-11)
 
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۰۱:۳۵:۵۶
میتونید یک جاده اصلی کشور رو نام ببرید که خط کشی نداشته باشه؟ (3738907) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۳:۴۲:۰۱
مشکل اصلی از رانندگی خودمان است. در خارج از کشور هم بیشتر کسانی که تصادف میکنند ایرانیها و افغان ها هستند چرا که خودشان را بهترین رانندگان میدانند و کلا با هوش. مشکل از ماست که بر ماست (3739317) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.