توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 395660
متهم اصلی آلودگی هوا
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۸
‌پاییز ۹۵امروز وارد چهارمین روز شده و با سرد شدن هوا، پدیده آلودگی هوا بر اثر وارونگی دما و اینورژن به آسمان کلانشهرهای کشور نزدیک شده است. ۳۵میلیون جمعیت ساکن کلانشهرهای کشور به‌زودی در‌معرض انواع گازهای آلاینده قرار می‌گیرند.

اينورژن چيست؟
در شرايط عادي آب و هوايي، هواي گرم به سمت بالا و هواي سرد به‌دليل سنگيني به سمت پايين حركت مي‌كند. در شهر تهران در فصول سرد گاهي شرايط اقليمي باعث مي‌شود آسمان با پديده اينورژن روبه‌رو باشد و طبق آن هواي سرد بالا رود و در مقابل هواي گرم به سطوح پاييني نفوذ كند. اين شرايط موجب مي‌شود آلودگي هوا همراه گرما در سطح پايين باقي بماند و هواي آلوده از محيط زندگي بيرون نرود. از سويي براساس آخرين اندازه‌گيري منابع آلاينده در شركت كنترل كيفيت هواي تهران، ۸۵درصد آلودگي هواي تهران و بسياري از كلانشهرها ناشي از منابع متحرك و ۱۵درصد آن حاصل توليد منابع ثابت صنعتي و ساختماني است. بدين‌ترتيب خودروها با توليد روزي ۲هزار تن گازهاي آلاينده آسمان تهران را خاكستري مي‌كنند. برقراري اينورژن و توليد هزاران تن آلودگي هوا در دي‌ماه سال گذشته موجب شده بود ۲۴روز مستمر تهران با آلودگي هوا مواجه باشد.

بسته پيشنهادي شهرداري
از زمان ورود دولت يازدهم، شهرداري تهران بسته پيشنهادي براي كاهش آلودگي هواي پايتخت مطرح كرد كه طبق آن بر راه‌حل‌هاي مطالعه شده تأكيد شده بود. يكي از آن راه‌حل‌ها اجراي طرح كاهش بود كه با ابلاغ وزارت كشور از ابتداي شهريور اجرايي شده و از چهارشنبه گذشته مرحله جريمه‌اي آن آغاز شد. در اين زمينه از سوي ‌شهرداري تهران خبر رسيده كه اين بسته در مورد كنترل آلودگي هوا هم‌اكنون در كميسيون زيربنايي دولت در دست بررسي است.

اهميت خروج فرسوده‌ها
علاوه بر طرح كاهش كه درصورت اجراي كامل مي‌تواند آلودگي هواي تهران را تا سالانه ۴۰۵هزار تن كاهش دهد، محور ديگر براي كاهش آلودگي هوا تمركز بر خروج خودروهاي فرسوده است. هم‌اكنون ۴۲۰ هزار خودروي آلوده و فرسوده در تهران تردد مي‌كنند. در اين شهر ۱۲۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروي كاربراتوري توليد سال ۸۲ و قبل از آن وجود دارد كه ۱۰ درصد ناوگان خودرويي تهران را تشكيل مي‌دهند اما ۵۰ درصد از آلودگي هواي تهران را توليد مي‌كنند.

آلودگي هوا و ۶۰۰هزار متخلف

تهران حدود ۳ميليون خودرو دارد كه ۱.۲ميليون آنها نياز به معاينه فني ندارند و در مقابل ۱.۲ميليون آنها معاينه فني گرفته‌اند. در اين ميان تنها ۶۰۰هزار خودرو از گرفتن معاينه فني سر باز زده‌اند كه تردد آنها در محدوده زوج و فرد ۵۰هزار تومان جريمه در پي دارد. اين ۶۰۰هزار خودرو اگر روزانه به طور ميانگين ۱۰۰كيلومتر تردد كنند و همه آنها دست‌كم استاندارد يورو۲داشته باشند (كه بيشتر آنها كاربراتوري هستند و بسيار آلاينده) در هر كيلومتر ۲.۷گرم آلودگي توليد مي‌كنند كه اين عدد براي همه آنها در سال به ۶۰هزار تن گازهاي آلاينده مي‌رسد. حال اگر اين ۶۰۰هزار خودرو را كاربراتوري و فرسوده بدانيم، هر كدام‌شان در يك كيلومتر ۴۰گرم آلودگي هوا توليد مي‌كنند كه اين عدد براي همه آنها به ۸۷۶هزار تن مي‌رسد.

هزينه سرسام آور
آلودگي هوا مي‌تواند منجر به بيماري‌هاي تنفسي، ريوي، ناراحتي‌هاي قلبي و سرطان شود. آلودگي هوا تنها يك عامل تهديد‌كننده سلامت نيست بلكه يك عامل عقب كشاندن كشورها‌ست. آلودگي هوا با افزايش ميزان مرگ‌ومير و بروز بيماري‌هاي متعدد منجر به كاهش كيفيت زندگي خواهد شد. در نتيجه آلودگي هوا با كاهش نيروي كار، سطح درآمد، بازدهي و اقتصاد را در اين كشورها كاهش مي‌دهد.

براساس گزارش بانك جهاني، هزينه آلودگي هوا در ايران معادل ۳.۲درصد توليد ناخالص داخلي برآورد شده است. از سويي ايران براساس سال معيار ۲۰۱۳، ۹۹۷ميليارد دلار توليد ناخالص داخلي دارد. بدين‌ترتيب رقم هزينه كشورمان در آلودگي هوا براساس قيمت دلار فعلي، ۸۰هزار ميليارد تومان در هر سال است كه با آن مي‌شود ۲۰هزار واگن مترو خريد يا ۹۰۰بوستان ۶۰هكتاري ساخت يا ۱۴۰نيروگاه احداث كرد و يا ۶۰ورزشگاه ۵۰هزار نفري براي مردم ساخت.
 
کلمات کلیدی : آلودگی هوا
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.