نظر منتشر شده
۴۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 152966
مناظره صریح زیباکلام و مسعود فراستی
بخش فرهنگي‌الف، 10ارديبهشت91
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۸
به مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی نشستی در دانشگاه اصفهان با حضور دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مسعود فراستی منتقد سینما برگزار شد. در ادامه متن کامل این نشست را به نقل از وب سایت شخصی دکتر زیباکلام و به نقل از ایمنا می‌خوانید.

مسعود فراستی در ابتدا با اشاره به سالگرد شهادت شهید آوینی گفت: مرتضی آوینی در ۲ سال آخر حیاتش که من نیز با وی همراه بودم به شدت مورد حمله هر دوطرف روشنفکر و به اصطلاح مذهبی روشنفکر بود و همچنان نیز هست. امروز این‌ها سعی می‌کنند مرتضی را به یک گرایش سیاسی متعلق بدانند و از آن زاویه به او نگاه کنند اما باید دانست که مرتضی کار سیاسی نکرد و هیچ گرایش سیاسی نیز نداشت. وی نه به چپ آن زمان تمایلی داشت و نه به جناح راست اما به انقلاب اعتقاد داشت، به مردم اعتقاد داشت به جنگ دفاعی نیز اعتقاد داشت اما به گرایشات تمایلی نداشت. سیاسیونی که می‌خواهند طرفی از جناح بندی مرتضی ببرند سودی نخواهند برد چرا که این یارکشی سیاسی بی‌ارزش بوده و مرتضی همواره مستقل بوده و هست.

وی با اشاره به نوع نگاه به شهید آوینی در کشور گفت: عده‌ای مرتضی را سردمدار سینمای تروریسم می‌دانند که از جمله این افراد طیف آقای قوچانی هستند و البته طیفی نیز او را سردمدار و پرچمدار سینمای انقلابی می‌دانند که هیچ کدام صحیح نیست. امروز متاسفانه برخی از طرفداران خاص مرتضی آثارش را طوری حذف می‌کنند که با افکار و عقاید و گرایششان سازگار باشد و این اصلا ربطی به خود مرتضی ندارد. متاسفانه در این بخش سیاستمداران ما هم در اشتباهند چرا که در گیر سیاست بازی هستند و این فیلم‌های اخیری که ساخته شده نیز درگیری سیاسی است.

فراستی در ادامه با اشاره به نگاه مرتضی آوینی و سیر تحولات فکری‌اش گفت: مرتضی کسی بود که در ایتدا یک روشنفکر معمولی بود، مدتی در گیر نیچه بازی شد و بعد به طور جدی به روشنفکری پرداخت اما بعد از تحولی که دفعی و ناگهانی و بدون عمق نبود به جبهه انقلاب پیوست و بعد از جنگ نیز صدای بلند فرهنگی جبهه طرفداران انقلاب شد.

اصلیترین کار وی روایت فتح بود که بزرگ‌ترین، بهترین و موثر‌ترین اثر سینمای مستند ایران است. پروپاگاندایی که ارزش دارد و دوربینش معنا دارد. شخصیت پردازیی در این سینمای مستند اتفاق افتاده که خیلی سخت می‌توان مشابه آن را در این سینما به اجرا در آورد. این چیزی که وی در روایت فتح راجع به مرگ نشان داده منحصر به فرد است، جمعی که در آن به نمایش در می‌آیند منحصر به فرد است و این باعث می‌شود روایت فتح برای جنگ ما جدی‌ترین سند بشود.

تصویر روایت فتح فیزیک را نشان می‌دهد، لوکیشن فضا را و کلام متافیزیک را به نمایش می‌گذارد و این دو با هم پیوند می‌خورند. کلام آسمان را نشان می‌دهد و تصویر روی زمین است و در زمین راه رفتن و مظلومیت را نشان می‌دهد و باز کلام مبلغ ایدئولوژی است. این ویزگی‌ها روایت فتح را منحصر به فرد می‌کند.

وی با اشاره به روند آشنایی و همکاری با سید مرتضی آوینی گفت: بنده از زمانی که وارد این عرصه شدم اساسا در جبهه نقد سینما بودم. من با نقد فیلم «هامون» به سینما پیوستم. نقدی که در آن روشنفکری و حزب الهی روشنفکر را که با هم متحد هستند آن هم در جریانی فرهنگی که بشدت خراب است را به چالش کشیدم.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: از سال ۷۰ بسیاری مواضع خراب و فریب خورده است و این دو طیف به یکجا حمله می‌کنند و هر دو از یک جا حمایت می‌کنند. برای مثال همین فیلم «من یک روشنفکر هستم پس هستم» که هر دو جریان هنوز هم برایش سینه می‌زنند و از آن حمایت می‌کنند.

در نقد «من روشنفکر هستم پس هستم» جبهه فردی من و مرتضی به جبهه‌ای دو نفری تبدیل شد و علیه این دو طیف شروع به نوشتن کردیم. کیارستمی، مخملباف، بنیاد سینمایی فارابی و در راس همه آقای خاتمی هیاتی را فرستادند به سوره که فراستی دیگر ننویسد. ما هم گفتیم ما که آنطرف را زده‌ایم چرا شما ناراحت شده‌اید؟

در سال ۶۹-۷۰ علیه این سینما بار‌ها نوشته شد و شدیم جبهه ضد سینمای جشنواره فرهنگی. این بخشش را هم مسئولین فرهنگی خوششان نمی‌آید چرا که همه مسئولین حامی یک جریانی بودند به نام سینمای جشنواره‌ای که پول می‌دهند و برایش هزینه می‌کنند.

اما در این جشنواره‌ای‌ها، همین‌ها را با فیلم‌هایی که ساختند دست انداختند و علیه همین مسئولین کار کردند. این‌ها همگی بی‌هویت و بی‌خط ادامه دادند چراکه اسکار و جایزه جشنواره‌ای ارزشی ندارد و افتخاری هم ندارد و فقط این خود باختگی و بی‌هویتی است. نداشتن خط مشی و مردود بودن است. آنچیزی که ارزش دارد که اثری هنری باشد. و باید پرسید جبهه ضد فرهنگی و مسئولین هر دو در یک خط‌اند. چرا؟ این هم خطی جای فکر کردن دارد.

وی ادامه داد: این‌ها با مرتضی و امثال من مشکل دارند. مرتضی از یک سو با فیلم جشنواره‌ای مشکل دارد و از سوی دیگر با فیلمفارسی هر دو این‌ها مورد نقد مرتضی بود و من نیز در کنارش بودم. این موضع موضع درستی است و همچنان هر که با این موضع مخالف است با مرتضی نیز مخالف است.

مرتضی موافق فیلم با مخاطب عام با هویت بود، مهاجر نیاز، دیده‌بان و غول در آتش و قصه‌های مجید مزه دهان مرتضی آوینی است. اگر الآن هم بود با همین نگاه بود. من هم همینطور سینمای با هویت و متعهد ایرانی ارزشی را با مخاطب عام ارزشمند می‌دانم.

چیزی که مرتضی از سینما می‌خواست این بود که به مردم فقیر فخر نفروشد، گدای جایزه بی‌هویت نباشد و مماس با نیاز‌های مردمش باشد و روایت فتح با پروپاگاندایش نگاهی از همین سینما بود.

وی در پایان این بخش گفت: تا امروز مرتضی مورد حمله زیادی بوده است. البته امروز بر خلاف سالهایی که بود جرات حمله جدی را ندارند و مستقیما وارد نمی‌شوند بلکه در خفا چرا که با‌ها گفته‌ایم اگر در بحث نظری با نگاه مرتضی مشکل دارید بیایید تا در بحث‌های مدل طلبگی چالش کنیم. مرتضی در حوزه هنر نه رانت خوار بود و نه شخصیتش اجازه این کار را می‌داد مرتضی تنها آدمی بود که در ۳۰ سال یک نگاه یعنی نگاه مماس با مردم، جنگ و انقلاب دارد و این را فرموله می‌کند و من نفر دومی را نمی‌شناسم.

زیباکلام در ادامه گفت: من انتظار داشتم از من در مورد مذاکرات استانبول و آینده اصلاحات بپرسند چرا که اطلاعات من از آوینی فقط در این اندازه است که می‌دانم او یک سید شهید است. در مورد سینما نیز تنها ۳-۴ سال پیش در دانشگاه تهران نیز برای نقد فیلم ۳۰۰ در کنار همین آقای فراستی حاضر بودم و نیز مقاله‌ای را اخیرا در مورد اسکار فرهادی نوشته‌ام. من در دوران جوانی و جاهلیت معتقد بودم چیزی به نام هنر متعهد وجود دارد و هنر غیر متعهد به درد نمی‌خورد و برای پول درآوردن است. در دهه ۵۰ هنر متعهد در زنده باد مرده باد‌ها بود، هنر متعهد در خدمت کارگران و اقشار ضعیف بود و هنر متعهد رنج و درد سیاه پوستان از ظلم و استثمار را نشان می‌دهد. مرگ بر سینمای هالیوود، مرگ بر سینمای ایتالیا و فرانسه که در جهت تحمیق توده‌ها هستند، ما مال این دوره‌ها بودیم. در مقابل هنر پست و بورژوازی، ابزاری که مارکس به واسطه آن می‌گفت دین افیون توده هاست این هم ابزاری برای تحمیق توده‌ها است.

بعضی از آثار شفیعی کدکنی و دیگران را ما جز هنر متعهد می‌دانستیم اما بعد چه شد؟ امروز من فکر می‌کنم به عنوان باقی مانده نسل دایناسور‌ها به عنوان یکی از باقی مانده‌های معتقدین به هنر متعهد ما ایدئولوژیک زده بودیم، ما در آسمان سیر می‌کردیم. الان هنر ایدئولوژیک زده است الان هنر سیاست زده است. نمردیم و این هنر را در فیلم قلاده‌های طلا و امثالهم دیدیم. هنر ایدئولوژیک زده راه به جایی نخواهد برد. البته آقای فراستی هم معتقد است که هالیوود نیز ایدئولوژیک زده است و می‌خواهد فکری را تحمیل کند. درست مثل برنامه رادیویی در انتظار ظهور که با وجود محتوای کاملا مذهبی در مورد سینمای هالیووود صحبت می‌کند. برنامه‌ای که خیلی جدی می‌خواهد بگوید هالیوود یک بخش صهیونیزم مسیحی دارد که هدفش مقابله با ظهور مهدویت است. از جمله همین فیلم آواتار که معتقدند خیلی جدی در این مسیر حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این نوع نگاه هنر ایدئولوژیک است و جمهوری اسلامی نیز به واسطه سینما از ایدئولوژی خودش دفاع می‌کند گفت: این‌‌ همان نگاه آقای فراستی و دوستان به فیلم ۳۰۰ است. آن‌ها معتقدند که این در مقابل ایران است و می‌خواهد قدرت بزرگ ایران را خار کند. پس ۳۰۰ ایدئولوژیک است و ما هم باید نگاه ایدئولوژیک داشته باشیم.

من معتقدم اتفاقا در هالیوود ایدئولوژی حاکم نیست. من معتقدم که ایدئولوژی هالیوود مبلغ و شارح یک ایدئولوژی جهانی نیست. ممکن است یک کارگردانی وجود داشته باشد که دنبال یک نگاه خاص باشد اما این به معنای تعمیم به کل سینما هالیوود نیست. باید گفت آنچه هنر را می‌سازد هنر برای هنر است و من در گذشته اشتباه کرده‌ام. هنر متعهد ایدئولوژیک زده بود که من نمی‌فهمیدم. چون در غالب تعهد تصور ما این بود که هنرمند به دستهای پینه بسته پروتاریا متعهد است اما خطا این بود که هنرمند از ایدئولوژی که فکر می‌کرد درست است دفاع می‌کرد و دفاع از مردم نیز بخشی از این نگاه است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به عدم موفقیت ۳۳ ساله سینما ایران و بسط سینمای حکومتی گفت: من معتقدم هم آن بخشی از سینما که بر عهده آقای فراستی است و هم آن بخش جشنواره چی‌ها هر دو ناموفق بوده‌اند. اوج سینمای دولتی و حکومتی ایران بعد از انقلاب جشنواره هاست، اکبر عبدی، اخراجی‌ها و قلاده‌های طلاست و توهین به شعور ایرانی. می‌دانید چرا بنده از اصغر فرهادی دفاع کردم؟ چون دستاورد اصغر فرهادی اتفاقا دستاورد بخش دیگر سینما ست که غیر حکومتی و مامور دولت نیست به همین دلیل بالندگی دارد. و بدانید سینمای دولتی ایران اگر جایزه‌ای بگیرد در داخل مرز‌های کشور است و هیچ اثری در خارج موفق نبوده است.

وی با اشاره به اینکه این ادعا در مورد همه کشور‌ها و سینما‌های ایدئولوژیک موضوعیت دارد گفت: حتی سینمای کمونیسم هم موفق نبود چون سینماگر آزاد نبود آنچه خودش می‌خواست را نشان نمی‌داد بلکه آنچیزی که حکومت را خوشحال می‌کند را می‌ساخت. فیلم‌هایی که در ۴۰ سال گذشته اسکار گرفتند کدامشان حکومتی بودند یا از یک ایدئولوژی دفاع می‌کردند؟ جدایی نادر از سیمین مبلغ کدام ایدئولوژی بود؟ به نظر من احساسات مردم مختلف از نظر اعتقادات مذهبی را نشان می‌داد. اتفاقا هنر سینما یعنی نشان دادن معمولی‌ها و واقعیت‌ها و آنچیزی که حقیقت است.

زیبا کلام در مورد شهید آوینی نیز گفت: به نظر من آوینی جایی دارد آوینی می‌شود که دارد زاویه‌های کوچک انسانی را نشان می‌دهد. اگر آوینی به دنبال سینما و هنر ایدئولوژیک بود رشد نمی‌کرد و همچنان کوتوله می‌ماند همچنان که هنرمندان حکومتی کوتوله ماندند و فروش فیلم‌ها شد افتخاری برای آن‌ها که البته این معیار در مورد همه فیلم‌ها صدق نمی‌کرد. چرا فروش برای «صمد به مدرسه می‌رود» افتخار نبود و دایی نامپلئونیزم برای قلاده‌های طلا افتخار است. هنری که ایدئولوژیک باشد چه کمونیزم باشد چه جمهوری اسلامی و چه ستمی که بر مردم آفریقا می‌رود، در قالب ایدئولوژی راه به جایی نمی‌برد.

وی افزود: آقای فراستی اگر آوینی امروز زنده بود در مورد قلاده‌های طلا چه می‌گفت. آوینی شما در مورد لمپنیزم و دایی جان ناپلئونیزم قلاده‌های طلا چه می‌گفت. تایید می‌کرد یا تکذیب؟ من نسبت به شناخت آوینی پیاده هستم اما به نظرم صداقت آوینی این‌ها را نمی‌پذیرفت.

صادق زیبا کلام در پاسخ به صحبت‌های بخش دوم فراستی گفت: آقای فراستی آدم صادقی است چون از اعتقادات خودش محکم دفاع می‌کند اما گول اصطلاحات سینمایی او را نخورید. ایشان از ایدئولوژی جمهوری اسلامی دفاع می‌کند و بدان افتخار هم می‌کند. وقتی می‌گوید باید هویت ملی داشته باشید بخوانید که باید حامی جمهوری اسلامی باشید و الا می‌خواهد سر به تن مصدق نباشد. ولی چون می‌گوید هویت ملی پس مخالف غرب است. از نظر ایشان جدایی اگر جایزه گرفت پس فقر مردم را فروخته اما اگر مثل بچه‌های آسمان جایزه نگرفته بود فیلم خوب و فرم داری بود.

وی با اشاره به گروه‌های مخالف غرب گفت: القاعده ضدیت با غرب دارد پس نا‌امنی و بمب گذاری می‌کند. مائو و استالین را هم می‌توانم بفهمم. این‌ها می‌گویند غرب نظام سرمایه داری است و ما با سرمایه داری تضاد داریم چرا که استثمار می‌کند. اما مشکل ما این است که ذهنیت فراستی‌ها در مورد آمریکا را نمی‌توان فهمید. این‌ها با همه رابطه دارند ولی می‌گویند با آمریکا نه مگر آمریکا واحد جدایی از غرب است. غرب مگر چیست. حرف حساب شما چیست. دعوای اصلی اینجاست. چرا که اینجا یک تضاد بنیادی وجود دارد که فقط هم با آمریکا مشکل دارد. معنای حرف آقای فراستی دو حرف اساسی دارد یکی ما مستقلیم و یکی ما به آمریکا گفته‌ایم نه. یعنی غرب با ما به عنوان ایران مشکلی ندارد بلکه با نگاه ایدولوژیک ما مشکل دارد که روی پای خود می‌ایستیم. یعنی هر نگاه مستقلی با آمریکا مشکل دارد و این بدان معناست که همه کشور‌ها نوکر آمریکایی‌ها هستند به جز کره شمالی، کوبا و ایران و اینجا بحث سینما نیست اتاقا بحث سیاسی است.

وی درپایان بخش دوم گفت: باید دید هویت ملی را چه کسی تعریف می‌کند؟ من این حرف‌ها را قبول ندارم شما هم حرفهای مرا قبول ندارید، پس فیلم ساز چه باید بکند و هویت ملی چه کسی را باید نشان دهد؟ نگاه افراد به جهان و تعریفشان متفات و متضاد است و باید این تفاوت‌ها را پذیرفت.

فراستی در ادامه منظره خود با زیبا کلام تاکید کرد: متاسفانه شما هم مثل مسئولان ما سینما را نمی‌فهمید و سینما را نمی‌شناسید چرا که در مورد جدایی نادر از سیمین کلاه گشادی بر سرتان رفته چون اطلاعات کافی ندارید و این می‌طلبد که بیشتر مطالعه کنید و غیر از علوم سیاسی سعی کنید سینما را هم بفهمید.

وی با اشاره به تکیه زیبا کلام بر سینما بورژوازی گفت: اشکال بورژوازی این بود که ما نمی‌فهمیم طرفمان کیست. بورژوازی از دو زاویه ایراد دارد یکی اینکه هنر برای هنر یعنی هنر بی‌خطر هنر بدون تهدید و خنثی و هنری که عین سیاست. لمپنیزم و بورژوازی دو روی یک سکه‌اند هر دو بی‌هویت و بی‌هنری است.

بنده به صراحت اعلام کردم که من طرفدار سینمای کلاسیک هالیوود هستم و این مرزبندی من است. اما هالیوود امروز داستان دیگری دارد. همچنان فیلم‌های پست مدرن و شبه کلاسیکی یافت می‌شود اما بخش صهیونیستی‌اش قوی‌تر شده است. به نظر من این تصویر درستی نیست که آقای دکتر ترسیم کردند این یک تصویر عکس العملی ساده‌ای است چرا که عدم دانش ما را به موضع اشتباه می‌اندازد به خصوص در مور سینمای ایران که باید گفت همه فیلم‌های به جشنواره رفته دولتی هستند. چرا که هم پول دولتی گرفته‌اند و هم فیلنامه‌شان توسط دولت تایید می‌شود و این تنها جریان موجود سینمایی کشور است.

وی در ادامه در مورد جوایز بین المللی گفت: من و مرتضی هر دو مخالف جوایز اروپایی یا اسکار بودیم و هستیم به دو دلیل اول اینکه هنری نیستند و دوم اینکه غیر ملی و ضد ملی هستند. همهٔ جوایزی که سینمای ایران گرفته است جوایز هنری سیاسی هستند و همگی با هدف سیاسی است و هیچ فیلمی مصونیت ندارد. همین چند وقت پیش بود که رهبر جشنواره سینمایی هلند اظهار نظری کرد و گفت که تمام جشنواره‌های اروپا از کانال وزارت خارجه کشور میزبان می‌گذرد. آن‌ها تصویری که از ایران می‌خواهند ارائه شود تصویری فقر زده و فقیر و بی‌هویت و زیست محیطی است. آن‌ها می‌خواهند شما یا یک روستایی محقر را از ایرانی نشان دهی یا یک شهری دلال که اصلا نگاهی از پیشرفت در حرکاتش نیست.

چیزی که از ما می‌خواهند و به ما جایزه می‌دهند آنچیزی است که در کار مخملباف، قبادی و حتی کیارستمی است.

مسعود فراستی با اشاره به جریان فیلم جدایی نادر از سیمین و جایزه گرفتن این فیلم گفت: دوستانی که معتقدند جدایی دولتی نیست اتفاقا شدیدا در اشتباه‌اند این فیلم دولتی است با بودجه دولتی ساخته شد و با نامه و رویکرد خاص دولتی پیش رفت. من یک ساعت بعد از اکران فیلم فرهادی گفتم فیلم بدی است چرا که فرم مناسبی ندارد، فرهادی دوربین را نمی‌شناسد و شخصیت‌پردازی صحیحی نیز صورت نگرفته است. در فیلم او دروغ یک امر طبیعی، عادی و مجاز است در شرایط معین، اما چه شرایطی؟ فرهادی از چه فلسفه‌ای در اینجا دفاع می‌کند که دروغ را روا می‌داند. اگر آن خانم چادری دروغ نمی‌گوید و جشنواره‌ای‌ها و بچه مذهبی‌ها افتخار می‌کنند به آن باید بدانند آن هم دروغ می‌گوید و به آن فرد نه به خاطر ایمان بلکه به خاطر ترس است که دست نمی‌زند. اگر این فرد مسلمانست پس رفتار همسرش را چگونه توجیه می‌کند. در این فیلم تنها آدمی که دروغ نمی‌گوید آن کسی است که سودای مهاجرت دارد آیا این عادی است؟ و می‌دانید چرا خارجی‌ها از آن دفاع می‌کنند چون تصویری عقب مانده از من است و باید این تصویر را تحریم کرد. غربی‌ها با ایران هسته‌ای مشکلی ندارند بلکه با ایرانی که مخالف امپریالیزم است مشکل دارند و متاسفم برای این نگاه‌هایی که ساده لوحانه به این قضیه می‌شود.

من طرفدار سینمایی هستم که اولا فرم سینمایی داشته باشد، تعین داشته باشد و نیز ملی بودن را در طول حرکت از دست ندهد. ما سالهای سال است که کار سینمای مذهبی را پیگیری می‌کنیم اما چون شعور این کار را نیافته‌ایم و دنبال شعارش هستیم بیشتر به سمت دین زدگی حرکت کرده‌ایم و فیلم‌هایمان شعور و فرم دینی ندارد.

استاد دانشگاه هنر تهران با اشاره به عدم موفقیت فیلم بچه‌های آسمان با وجود شایستگی‌اش در جشنواره بین المللی گفت: فیلم بنینی اصلا فرم درستی نداشت اما صحنه آخر فیلم چه بود؟ تانک آمریکایی با زاویه‌ای نجات بخش و برقرار کننده ثبات و آرامش است. و باید گفت آقای دکتر زیبا کلام این تصویر و طبقه بندی دولتی و غیر دولتی اصلا صحیح نیست. تصویری که من قبول دارم دروغ زده نیست. الان هم لمپن‌ها و هم روشنفکران نگاه شما را دارند نگاهی که فرم ملی را نمی‌پذیرند. آیا نگاه ملی این است که در ایران همه دروغ می‌گویند و آن‌ها صادقانه همه‌شان دست‌هایشان روی انجیل و تورات است و خیلی صادق و راست گو هستند و اصلا دستشان به کتک نمی‌رود؟

امپریالیزم و صهیونیزم معنا دارد و معنای آن انباشت سرمایه است و انباشت سرمایه هم فرهنگ خود را دارد و ما فقط ایدئولوژیک زده‌ایم؟ کجایید شما. صحنه اعدام صدام را یادتان بیاید. این امپریالیزم است یک تصویر ریش دار و نا‌مرتب که گویی از دل جنگل آمده و دستی که یک قاشق دوا به او می‌دهد‌‌ همان دستی که او را پرورانده است. القاعده، صدام و پلیس فرانسه همه یک کار می‌کنند و آن حفظ منافع سرمایه داری است و ما هم فریب خورده و بی‌هویت داریم دفاع می‌کنیم و دست می‌زنیم. در هنر اولین چیزی که می‌خواهد جهانی شود باید ملی شود، اگر حافظ ایرانی نبود هرگز گوته او را نمی‌شناخت در مورد شکسپیر و هیچکاک هم همینطور است. کسی تا شناسنامه نداشته باشد پاسبورت نمی‌گیرد. این اولین مرحله عبور از این پروسه است.

وی در پایان این بخش گفت: کسی که فرم ملی سینما را نمی‌فهمد مجبور است سیاسی کاری کند درست عین کسانی که فیلم‌ها را از روی پرده پایین می‌کشند. نگاه‌ها آنقدر جهانی است که ملی بودن را نمی‌فهمد و از ملی بودن عبور کرده است. من مخالف کشور‌های فاشیستی و عقب افتاده هستم اما جهل آنجایی است که مسائل سیاسی را با مسائل هنری قاطی می‌کنیم. باید ظرائف فرم در هنر ملی را دریابیم

منبع: تريبون مستضعفين
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۱:۰۷:۱۰
این برادر زیبا کلام واقعا توی باغ نیست. هالییوود ایدئولوژیک ترین سینماست. این را من نمی گویم. اندیشمندان انتقادی مکتب فرانکفورت و پست مدرن ها می گویند. متاسفانه آقای زیبا کلام فقط اندیشه های لیبرال را خوانده اند و نگاههای انتقادی را مطالعه نکرده اند و شاید به همین خاطر است که اینقدر ساده اندیش هستند. گزینش خواندن خودش بدترین نوع ایدئولوژیک بودن است. (761297) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۱:۱۳:۳۰
امیدوارم کسانی که منفی داده‌اند حداقل فرق «مکتب فرانکفورت» با «بایرن مونیخ» را بدانند و اینکه «لیبرال» کسی نیست که «شلوار لی» دارد... (761880) (moderator21)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۲:۵۹:۴۳
حضرت اقا . این مکتب فرانکفورت شما هم که تصور می کنید فقط جنابعالی مفتخر به کشفش شدید بدیهیه که موضع انتقادی به هالیود داشته باشه اولا به خاطر اینکه اساسا اگر چه نو هگلی محسوب میشه اما در واقع نگاه غالبش چپ فلسفیه به هر حال . و به هیچ وجه از صبغه های مارکسیستیش بر کنار نیست . ثانیا به این شدتی هم که شمامی گید هیچ کدوم از فرانکفورتی ها نه با لیبرالیسم مشکل دارن و نه به این شدت هالیوود رو ایده ئولوژیک نمی دونن. حداقل متاخرینشون که این طورن مگه نه؟ (762152) (moderator21)
 
علی ثانی
۱۳۹۱-۰۲-۱۲ ۰۲:۲۴:۲۸
علی آقا شما هم فارسی صحبت کن که ما لیسانس وفوق لیسانس ها متوجه بشیم! بابا تحصیلات فلسفی رو به رخ میکشید که چی؟! خدایی فراستی تو بحثش جر زنی ویک بام ودوهوا نکرده؟ (763426) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۲۰:۰۱:۴۵
etefaghan liberal hamunie k shalvar li mipushe! vase haminam shoma dahe 60 o 70 tu daneshgaha beheshun gir midadin! azize man vakhti hollywood o ideologic mikoni dari bozorgtarin lotfo b doshmanat mikoni chon unvakh hollywood bekhatere bartarie honarish mishe sambole bartarie ideologic e gharb bar shomaha! bejaye estefade az loghate gholombe berin tarikho bekhunin bebinin shoravi chera b un vaz darumad!? (762948) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۲۲:۴۹:۴۲
کشف تازه مکتب فرانکفورت بر شما برادر ارزشی مبارک:))) یک کمم لااقل بر آرمان هاتون باقی باشین اخه شما و مارکسیسم! هابرماس فرانکفورتی هم که بردن اسمش کفاره داره!! لااقل از یه طرف به امپریالیسم فحش بدین (763194) (moderator21)
 
مهدی
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۲ ۱۳:۱۵:۵۳
دوست عزیز بدبختی ما این است که عادت کرده‌ایم متعصبانه و به دور از اندیشه و دانش فکر کنیم..
پس از این همه منفی تعجب نکن. (764213) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۲:۱۷:۰۰
اگر با این نگاه به سینما بنگریم همه فیلم هه را ایدئولوژیک وسیاسی میبینیم . من چند وقت پیش متنی خوندم که میگفت تام و جری هم سیاسی ایدئولوژیکه . (762033) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۶:۱۴:۳۸
از اعدا زیر متن می شود فهمید اوضاع مملکت چگونه است. کاش رای گیری یا انتخابات ریاست جمهوری هم مثل کلیک کردن این اعداد بدون بازی و واقعی بودند. (762597) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۸:۵۵:۵۵
اولا مثبتومنفی که دراین سایت میشود دلیل براین نیست که چون دراین سایت مخالفان بیشتر است درصد مخالفان بیشتر است اکثر کسانی که دراین سایت وقشر مرفه جامعه را تشکیل میدهند وبیکارهستندافرادی که طرفدارنظام هستند اکثرا افرادی هستند صبح تاشب کار میکنندوقت نمیکنند به سایت سربزنند اگرنه حضور ملیونی مردم دربیست دوبهمن هرسال نمیشود انکارکرد یا حضورمردم درانتخابات دوازده اسفند که بارها ساعت انتخابات به خاطره حضور مردم تمدید شد نمیشود انکارکرد وخود بی بی سی هم به به حضورمردم اعتراف کرد (762846) (moderator21)
 
سانی
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۱۲:۲۹:۰۳
احسنت به شما اقای فراستی که بعضی حقایق رو خیلی صریح عنوان کردید .
چیزایکه زیبا کلام درست میگن نیازی به داشتن دکترای فلسفه نداره حتی بیسوادترین ادما هم اونو میدونن و فقط برای مشتری پسند شدن خودشونه و چیزهایی که نادرست میگن ( که متاسفانه نه دهم حرفاشون رو تشکیل میده ) فقط سفسطه هستش و خدا میدونه واسه چه منظوری میگه !! یادم میاد ایشون نظری در مورد مصدق فقید و ملی شدن نفت داده بودن که بنظر ایشون کار مصدق غیر قانونی بوده و ظلم به شرکتهای نفتی انگلیسی ! ( ظاهرا دادگاه لاهه اشتباها مصدق رو محق تشخیص داده !!)
طرز حرف زدن اقای زیبا کلام مثل اینه که ایشون انگلیسی الاصل هستند و باید از منافع انگلستان در لباس یک ایرانی حمایت بکنند ! (2857154) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۱:۱۰:۱۰
متاسفانه دكتر زيبا كلام بسيار احساساتي و ظاهر بينند در مناظره بعد انتخابات كه از رضاخان دفاع كردند بيشتر ايشان را شناختم در مجموع انگار روشنفكران ما به ترس و دين زدگي و وطن فروشي روي اورده اند و منافع ملي كه با مذهب عجين است براي انها بي ارزش است. (761300) (moderator21)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۱:۵۹:۳۹
"وطن فروش"و "منافع ملي كه با مذهب عجين است"!
اينا همون تفكر ايدئولوژيكه كه پدر ما رو در آورده! (761335) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۹:۱۱:۵۹
شما که ظاهر بین نیستی و باطن بینی 4 تا کتاب تاریخ معاصر بخوان ببین این رضا خان به قول شما بیسواد ایران را از دست چه طایفه ای نجات داد (761629) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۹:۰۴:۲۳
با این کامنتی که الف گذاشتی برحرفم یقین بیشتر پیدا کردم که بازدید کنندگان این سایت بیشتر که کسانی هسنداکثر اینهایی که به حرفهای انقلابی رای منفی میدهند افراد مرفه جامعه هستد که صبح تاشب پای ماهواره هستند وحرفهای انهارا گوش میدهندو بعضی ازانها هم کسانی هستند که با انقلاب شدن وکوتاه شدن منافعشان ازایران به خارج فرارکردند وحالا حس انتقام دارند اگرنه هیچ انسان عاقلی ازیک ادم وحشی به نام رضا خان دفاع نمی کند (762855) (moderator21)
 
میلاد
۱۳۹۲-۱۱-۲۳ ۲۰:۱۶:۳۰
من واقعا برای برگزار کنندگان این جلسه متاسفم با این مهمون دعوت کردنشون.آخه این دو نفر چه سنخیتی با هم داشتند؟ (1971645) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۰:۰۶:۵۱
دکتر زیبا کلام صادقانه و بدون حب و بغضها مشکلات را بر رسی میکند تا شاید کورسویی برای از بین بردن مشکلات کنونی بدست اید .ایشان یک متفکر ازاد اندیش هستند اول ایشان را بشناید بعد اتهام بزنید برای اتهام زدن همیشه وقت دارید کسی هم که با اتهام زننده ها کاری ندارد. (761737) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۲۲:۵۱:۳۴
شما همون ایدئولوژیت رو بچسب برادر تو مسائل شناسایی خودت رو اذیت نکن. (763197) (moderator21)
 
حسینی
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۱:۳۹:۴۵
آقای فراستی بروند ببینند عقیده شان در سینما و سیاست چه فجایعی به بار آورده... از همین فجایع می شود فهمید که عقیده شان درست هست یا نه... تاریخ صد سال اخی رتاریخ فجایع چپ هاست... این ها اول مارکسیست هستند بعد مسلمان... شما هم با گزینشی منتشر کردن نظرات آخر همین چهارتا نظر رو از دست می دی. (761324) (moderator21)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۲:۰۱:۴۵
هر انسانی عقیده ای و طرز تفکری دارد متسافم که در کشور ما هر کس که به غیر از ما فکر کنه شیطان است. بیاید یاد بگریم به هم احترام بزاریم ..محمد 20 ساله از ایران (761338) (moderator21)
 
حسن رضايي
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۲:۰۸:۲۹
اگه يه مرد باشه همين دكتره (761345) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۲ ۰۹:۰۱:۴۸
كه البته يكي هم نيست! (763625) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۲:۴۷:۱۸
اتفاقا جواب های زیبا کلام قانع کننده بود واین فراستی بود که دور باطلی را طی می کرد (761360) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۲:۴۸:۳۵
agha hollywood o ki sansor mikone?age ideologik bashe bayad yeki bashe k joloye ekrane filmaye oliver eston o maykel more khoda biamorzo begire! pas chera tu amrika sansor nis? (761361) (moderator21)
 
ali
Canada
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۶:۵۶:۱۶
دوستان شما اصلا قائل به آزادی اندیشه نیستید خیلی احساسی هستید چون زیباکلام واقع گرایی را رواج می دهد در صورتی که دوستان از دست شما ایده آلیستی دست نیافتنی. آقای فراستی می گوید در فیلم دروغ ترویج می شود . مثل این برادر از بهشت نازل شده همه ما در روز دروغهایی می گوییم کم و زیاد ...
یا اینکه می گوید مرد مسلمان رفتار زنش را چگونه توجیه می کند ایشان به زن به دید مایملک مرد نگاه می کند زن هم به تنهایی می تواند مسلمان باشد یا نباشد به شوهر چه ربطی دارد . آقا فراستی بیدار شو دوران برده داری گذشته ست مخاطب امروز جامعه تو این حرفها را بعلت گذشتن تاریخ مصرفش یکسره دور می ریزد . بعد این مشود که شما فکر می کند که درون یک اتوبان یک دنیا احمق از روبرو می آیند. در صورتیکه شما داری یکطرفی می روی برادر... می دانم این کامنتم حکم آب در هاون کوبیدن است ولی شاید کسی حرف مارا هم شنید. (761430) (moderator21)
 
آرشام
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۳:۵۷:۳۲
ولی خیلی خوبه که شما طرفدار آزادی اندیشه هستی با این کامنتت !!! (2875988) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۸:۴۹:۲۳
آقاي زيبا كلام خيلي علاقه دارند كه خلاف مشهور نظر بدن. جرات و جسارتشون ستودني هست. اما اكثرا مواضع اشتباه ميگيرن و تحليل هاي عجيب و غريب ارائه ميدن. (761590) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۰۹:۵۷:۵۸
نظرم رو ننوشتم چون تعداد منفی ها و مثبتهای داده شده به دو نظر اول به اندازه کافی گویا بود و به راحتی هم می شد حدس زد که الف نظرات مخالف رو سانسور کرده... (761718) (moderator21)
 
بهمن
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۰:۰۰:۳۳
به نظر من بخشي از روشها و نگاه دكتر زيباكلام به مرحوم دكتر شريعتي نزديك است چرا كه ذهن هر دو سيال و در حركت بوده و (761720) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۰:۱۸:۴۷
همیشه مقاله ها و انقتادات زیبا کلام برام جالب بوده
عدم وابستگی آزادی و صراحت بیان رو بدنبال داره خواه درست و یا غلط
همین که بدون هیچ ملاحظه و ترس از دست دادن منفعت و قدرت صحبت می کنه جای خوشحالی داره (761754) (moderator21)
 
مهاجر
Latvia
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۰:۲۷:۲۴
کلا هر کس تو ایران به عنوان کارشناس آییه یاس بخواند مورد استقبال قرار می گیرد
چرا؟؟؟ (761772) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۱:۴۰:۰۴
درباره هنر یک مسئله صدق میکند اینکه مهم نیست هنرمند چه میخواهد بگوید یا چه چیزی میخواهد نشان دهد مهم برداشت کل مردم و فهم مردم از ان هنر است هنری که خالق ان بخواهد توضیحش دهد و به دیگران بگوید چه میخواسته بگوید اصلن هنر نیست اصلن هالیوود وبالیوود و جشنواره کن و برلین و فجر و ....اهمیت ندارند مهم این است که بیشتر مردم با هر دیدگاهی که دارند پیام و منظور واقعی هنرمند را درک کنند مثلن فیلمهای رمبو بیشتر مردم دنیا از اکشن بودن فیلم لذت بردند تا مسائل سیاسی نهفته در ان گرچه شاید سازندگان ان امیدوار بودند جنبه سیاسی این فیلمها بیشتر جلب توجه کند! در مورد فیلم جدایی برداشت اکثریت بینندگان فیلم این بود که اعتقاد ان خانم کارگر مانع از قسم دروغ وی شد پس اینکه چند نفر به صورت محدود نظری غیر از این داشته باشند مهم نیست در این فیلم فیلمساز مقصود خود را به خوبی بیان کرده و بینندگان نیز به خوبی پیام فیلم را گرفته اند و این یعنی موفقییت فیلم (761928) (moderator21)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۱:۵۶:۰۳
"کسی تا شناسنامه نداشته باشد پاسبورت نمی‌گیرد. این اولین مرحله عبور از این پروسه است."

خيلي عالي بود.

فراستي دمت گرم (761981) (moderator21)
 
امین
Canada
۱۳۹۱-۰۲-۱۲ ۰۳:۱۱:۱۶
آقای فراستی با این جمله طرز تفکر واقعیش را لو داده و نشون داده یک متفکر دولتی هستش.
در واقع ایشان میگوید اینکه دولت از منابع و سرمایه هی خوده ملت به کسی از همین ملت بودجه ساخت فیلم میدهد و بعد مجوز حضور در جشواره،منت بزرگی بر سر فیلمساز گذاشته!
آقای فراستی! شناسامه داشتن و پاسپورت ایرانی داشتن و در کل ایرانی بودنه یک ایرانی هیچ ربطی به دولت ندارد.هویت یک ایرانی بالاتر از این است که بخاطر تایید آن توسط دولت منتی گردن یک شهروند با اصالت ایرانی باشد.اگر نمیدانی پس بدان.
شما فکر کردی طیف فکری شما صاحب مملکت هستند! (763441) (moderator21)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۱۶:۱۰:۴۱
ببخشید. جناب عالی از کدوم بخش حرفش متوجه شدنی؟ یک جمله‌اش رو بگو؟؟؟

اتفاقا که جناب استاد عالی مقام زیبا کلام هست که طیف فکری‌اش دولت رو در دست گرفتن. اون داره از دولت دفاع می‌کنه. از بحث هسته‌ای و تفاهم‌نامه لوزان یا سوئیس بگیر تا سایر موارد.

خیلی راحت جاها رو عوض می‌کنی.

اینکه از 300 دفاع کنی، یعنی هویت ملی و ایرانی داری؟ یعنی دولتی نیستی؟
بهای غیر دولتی بودن دفاع کردن از فیلمی مثل اینه.

بله منّت بزرگی سر فیلمساز گذاشته. پول برای ملته و بعد همین فیلمساز فیلمی می‌‌سازه در مقابل ملت و توهین به ملت. پول دولت رو گرفتن و ادای اپوزیسیون گرفتن یعنی این.
اتفاقا تفکر آوینی در سینما و فرهنگ، سینمایی است که از دل برآمدن و به فرم رسیدنه. نه سفارشی کار کردن. برو کمی مطالعه کن و بعد اظهار نظر. مثل زیبا کلام نباش. (2857922) (alef-13)
 
ع-ق
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۲:۳۹:۵۹
صراحت وشجاعت استاد زیبا کلام ستودنی است به این جملات دقت کنید.هنر در ایران ایدئو لوزیک وسیاست زده است مثل قلاده های طلا که نگاه دایئ جان ناپلیونی دارد این فیلم حکومتی ها را خوشحال میکند مثل فیلم اخراجیها که بزرگترین افتخارش فروش انست این فیلمها توهین به شعور ایرانیهاست (762096) (moderator21)
 
ثابتی
Sweden
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۳:۳۱:۳۴
متعجب شدم از اینکه جناب زیبا کلام در مناظره ای شرکت فرمودند که از موضوعییت ان که گرامیداشت مرحوم اوینی بوده یا واکاوی کنفرانس استانبول مطلع نبودند؟ و لی صراحت کلام ایشان که فرمودند در مورد سینما پیاده هستند نشان از شجاعت و صداقت استاد است که البته کمتر کسی بهره مند از ان است..من چندین بار متن سخنرانی را مرور کردم ولی ارتباط موضوعی مرحوم اوینی و ربط ایشان جهت ورود به حوزه هالیوود را متوجه نشدم.. تا انجائیکه ما میدانیم مرحوم اوینی مستند ساز جنگ تحمیلی بودند مانند همه مستند سازهائی که در دوران ایشان و قبل و بعد ان در سیما فعالیت مینمودند ولی چگونه به یکباره ایشان برجسته و شاخص شدند و مورد توجه این نیز قابل تعمق است . جناب استاد زیبا کلام مستحضر باشند که ماموریت داتی هالیوود استحاله فرهنگی ملتهای هدف با استفاده ابزاری از فرهنگ بومی و ملی همان ملتهاست . حتی تولیدات کارتونی این غول فرهنگی دارای مفاهیم و اهداف سیاسی است . کارتون تام و جری که محصول شرکت گلدمایر هالیوددیست دائما تنش سیاسی جهان عرب با اسرائیل را به تصویر میکشد و البته با جذابیت و کیفیت تولید در حد ممتاز.و سایر تولیدات هم در همین کلاس ... ناتو و هالیوود و امور خارجه امریکا سه ضلع ابزاری تفکر امپریالیستی در جهان هستند . (762222) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۷:۲۳:۲۲
فراستی هم مثل همه کسانی که ایدئولوژیک فکر می کنند معتقد است که هر کسی که مانند من یا ما فکر نمی کند حتما خائن و یا وابسته به آمریکا ست و چیزی از هویت ملی و ... نمی داند. هنر فراستی این است که توهمات و عقاید کهنه و غلطی را که دارد با ژست نو اندیشی می خواهد به ضرب زور بکند توی مغز دیگران. فراستی مغرور و متوهم است و از موفقیت هنرمندانی که تمامی جهانیان آن ها را تحسین کرده اند مانند فرهادی و ... ناراحت و عصبانی است . مطمئنم که اگر فراستی می خواست فیلم بسازد فیلمش دو ریال ارزش نداشت چون این طور آدم ها فقط حرافند و عمل خوبی ندارند. ضمن این که از آوینی بتی ساخته که مجبور است از صبح تا شب آن را بپرستد. در حالیکه خود شهید آوینی چنین تفکری نداشت. من کاملا با سخنان دکتر زیبا کلام موافقم و به صراحت لهجه و شجاعت ایشان که نان را به نرخ زور و روز نمی خورد افتخار می کنم.فراستی نیز با گذشته خود در خصوص نقد فیلم ها دیگران و نیز نقد قلاده های طلا ثابت کرد که موضعش چیست. نکته آخر این که این ها همه حرف بیربط است که من به سینمای کلاسیک هالیوود اعتقاد دارم و ... مگر سینمای کلاسیک هالیوود کتاب مقدس است . بشر دائما در حال تغییر است انسان را که نمی شود توی قالبی ریخت که فراستی می خواهد. (762729) (moderator21)
 
مسیح
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۱۹:۱۹:۵۳
کی گفته آقای فراستی حق داره از قول شهید آوینی حرف بزنه, ؟ (762881) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۲-۱۱ ۲۲:۵۰:۵۰
1- در پاسخ به دوست عزیزمان که برای نشان دادن ایدئولوژیک بودن هالیوود به گفته های نظریه پردازان مکتب فرانکفورت استناد کرده باید بگویم : اگر میشود به گفته های اینان استناد کرد بد نیست در موارد دیگری هم استناد کرد. آقای عزیز مکتب فرانکفورتی ها به نوعی مارکسیست هستند حرفشان هم این است که چه شد انقلاب کارگری مد نظر مارکس به وقوع نپیوست. آقای عزیزی هم که فکر میکنه فقط خودش فرق مکتب فرانکفورت و بایر مونیخ رو میدونه بهتره یکم نگاهش رو از نوک بینی اش آن طرف تر ببرد و فرق بایر مونیخ و مارکسیت های ارتودکس(پلخانف و کائوتسکی) مارکسیست های نو هگلی، مارکسیست های ساختارگرا (آلتوسر، ژاک دریدا و...) انتقادیون در معنای خاص و عام، راست افراطی، چپ افراطی،سازه انگاری، فمنیسم، شوونیسم و... رو هم بدونه تا فکر نکنه که فقط خودش بلده.
2- در پاسخ به آن دوست عزیزی که به زیباکلام بخاطر دفاع از عملکرد رضاخان انتقاد میکند می خواهم یکسری کارهای رضاخان را لیست کنم:
- تبدیل ایران از روستایی بزرگ به کشوری دارای حداقلیات کشور بودن
- لغو حق قضاوت کنسولی
- تشکیل ارتش ملی
- تشکیل شبکه حمل و نقل
- تشکیل قوه قضائیه
- استقلال گمرکات
و....اگه بخوای بازم برات ردیف میکنم. بر عملکرد رضاخان در بعد دیکتاتوری سیاسی نقد زیاد وارد است اما از نظر تئوری توسعه عملکرد خوبی داشته ضمن اینکه اوضاع آن موقع ایران، نظام بین الملل، مدرک تحصیلی رضاخان و.... را هم باید در نظر گرفت (763195) (moderator21)
 
سينا
United States
۱۳۹۱-۰۲-۱۲ ۰۰:۵۸:۲۰
از روايت فتح گفتينو ياد نوري زاد در بند افتادم_از جدايي نادر سيمين و اخراجي ها گفتينو ياده طبقه متوسط و محروم افتادم_از قلاده هاي طلا گفتينو ياده جعفر پناهي افتادم _اصغر فرهادي و مسعود دهنمكي_صحبت آويني اومدو ليبرال و باز خاتمي_مكتب فرانكفورت ايدئولوژيك بودن هاليودو صاف و بي آلايش بودن صدا و سيما_تو اين روزا آدم ياده خيلي چيزا ميوفته.اما بهتون قول شرف ميدم قضاوت نكنم از اون قول هاي مرتضوي (763375) (moderator21)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.