توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 420166
اختلاف آماری جدی بر سر آلایندگی موتورسیکلت‌ها
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۱
اختلاف جدی میان رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت و رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بر سر میزان آلایندگی موتورسیکلت ها، تعداد و ممنوعیت شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری جای تامل دارد.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با حضور در گفتگوی 18:30 شبکه خبر با رد آمارهای اعلام شده از سوی رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت مبنی بر میزان آلایندگی موتورسیکلت های کاربراتوری و تعداد موتورسیکلت هایی که در زمستان تردد می کنند گفت: سالانه 30میلیارد دلار هزینه بابت آلودگی هوا خسارت می دهیم در صورتی که موتورسیکلت های کاربراتوری 25 درصد آلایندگی در منابع متحرک را ایجاد می کنند.
حقانی افزود: مقرر بود از ابتدای مهر ماه امسال شماره گذاری موتورسیکلت کاربراتوری صورت نگیرد اما متاسفانه اصرارها بر این است که این زمان تا پایان اسفند ماه امسال تمدید شود. در مصوبه به طور مشخص آمده است شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از 95/7/1 دیگر انجام نخواهد شد ولی همچنان شاهد شماره گذاری این موتورسیکلت ها هستیم.

حقانی از دلایل مخالفت خود برای تمدید شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری افزود: تعداد موتورسیکلت ها در سال 90 حدود یک میلیون بوده است و در حال حاضر تعداد آنها به بیش از 2 میلیون موتورسیکلت در پایتخت رسیده است که 96 درصد از این موتورسیکلت ها کاربراتوری هستند، مطابق آمارها موتورسیکلت کاربراتوری 6 تا 8 برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کنند.
میرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما طبق مصوبه عمل کرده ایم و موتورسیکلت هایی که قبل از این نامه تولید یا وارد کشور شده اند را مطابق تبصره موجود در این مصوبه تا پایان سال 95 شماره گذاری خواهیم کرد.
او افزود: در تبصره قید شده است چنانچه انجین موتورسیکلت قبل از 95/7/1 باشد می تواند تا پایان سال شماره گذاری شود زیرا برای تولید یا وارد کردن آن تسهیلاتی در نظر گرفته شده است و هزینه هایی شده است که دولت تمامی این موارد را در مصوبه خود در نظر گرفته است تا حقی از آنها با اجرا شدن این مصوبه ضایع نشود.

قناعتی گفت: ما بایستی با توجه به نیاز بازار موتورسیکلت های انژکتوری را ارائه کنیم زیرا با ارائه مشوق ها و اعمال برخی محدودیت ها می توانیم بازار موتورسیکلت های انژکتوری را رونق ببخشیم، زیرا به دلیل وجود اختلاف قیمت بین موتورسیکلت های کاربراتوری و انژکتوری مشتریان به سمت آن نمی روند و اشتیاقی برای خرید آنها ندارند.
حجازی رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت گفت: کسی موتور سیکلت جدیدی وارد نکرده و آنچه تا پیش از مهرماه شماره گذاری شده موتورهایی هستند که قبلا وارد کشور شده، اگرچه از تاریخ اول مهر همین شماره گذاری هم لغو شده است؛ موتورهای انژکتوری را تایید نوع گرفته ایم و امسال دولت ما را موظف به تولید موتورهای انژکتوری کرده است.

او افزود: تمامی موتورسیکلت های تولید داخل، استانداردهای ملی را دارند و هر موتوری هم وارد شود اگر این استاندارد ها را نداشته باشند شماره گذاری نمی شوند.
رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت گفت: در زمستان کسی از موتورسیکلت استفاده نمی کند زیرا در فصل سرما هستیم، بیش از 50 درصد از موتورسیکلت ها در قشر روستایی استفاده می شود و بیش از 85 درصد در شهرهای کوچک استفاده می شود، موتورسیکلت قدمتی بیش از 50 سال دارد و نمی توانیم یک شبه آن را نابود کنیم.
او افزود: آمار شماره گذاری در 6 ماهه نخست سال نسبت به شش ماهه دوم سال 5 به یک است؛ اینکه گفته می شود موتورها 7 برابر اتومبیل ها آلودگی دارند صحیح نیست، موتورهای نوشماره براساس استانداردها زیست محیطی تولید می شود.

سرهنگ روحی معاون پلیس راهور ناجا مهمان تلفنی برنامه افزود: براساس مصوبه هیئت دولت از ابتدای مهرماه تولید و شماره گذاری موتورهای کاربراتی ممنوع شده است، بر این اساس هرموتوری هم که کاربراتوری باشد به هیچ عنوان شماره گذاری نمی شود.
 
 
کلمات کلیدی : آلایندگی موتورسیکلت‌ها+آلودگی هوا
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.