نظر منتشر شده
۸۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 230464
زنگ خطر به صدا درآمده است
رضا امینی، 24 خرداد 93
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۷
سه‌شنبه ۲۰ خرداد، داعش (دولت اسلامی عراق و شام)، در تهاجمی غیرمنتظره، شهر موصل را اشغال کرد. اشغال پی در پی چند شهر عراق به قدری سریع صورت گرفت که بعضی‌ها آن را به «تورنادو» تشبیه کردند. داعش از اشغال برخی استان‌های عراق مقادیر بسیاری زیادی مهمات و پول بدست آورده که سلاح‌های بدست آمده این گروه را بیش از این تقویت می‌کند.

بدست آوردن میلیون‌ها دلار از بانک‌های شهرهای اشغال شده و یک انبار تسلیحات آمریکایی در شهر موصل عراق از نمونه های غنائم به دست آمده برای داعش است. البته این اخبار غنائم و پوشش گسترده آن مشکوک است و بعنوان پوششی برای کمک‌های مالی و تسلیحاتی کلانی که از عربستان و قطر دریافت می‌کنند، می‌باشد.

هدف داعش ایجاد «دولت اسلامی عراق و شام» در منطقه پهناوری است که با ترکیه در شمال و کردستان عراق و ایران در شرق هم‌مرز خواهد بود. تسلط داعش بر این منطقه به معنی مسدود کردن راه دو خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا است. داعش شاخه ای از القاعده است و علاوه بر تروریست‌های تکفیری، عده‌ای از افسران اطلاعاتی و نظامی رژیم صدام عناصر این گروه تروریستی را تشکیل می‌دهند. داعش یک پدیده طبیعی اجتماعی که محصول افراطی‌گری نیست، داعش یک گروه مزدور حرفه‌ای است. جریان اجتماعی یا فکری نیست، این گروه مزدوران رژیم سعودی و قطر هستند که با دلارهای نفتی این دو کشور ارتزاق می‌کنند.

سعودی و قطری‌ها این روزها هم پیاله اسرائیل شده‌اند و ایران را دشمن شماره یک خود می‌دانند، به همین خاطر در حال سرمایه گذاری برای ایجاد تحرکاتی در ایران هستند. سیمون هندرسن در مقاله ای که در فارین پالیسی منتشر شده می نویسد :نبرد کنونی داعش در عراق در واقع نبرد سعودی علیه ایران به ‌جهت تسلط بر خاورمیانه است. وی می نویسد:روند نبردهای گروهک داعش در عراق نتیجه دسیسه چندساله دربار آل سعود برای نبرد با جمهوری اسلامی است. ملک‌عبدالله شک ندارد که ضربه زدن راهبردی به ایران با رهبری وی جهت سرنگونی«بشار اسد» موفقیتی دربر نداشته است بنابراین رویدادهای کنونی عراق فرصت جدیدی را به وی اعطا کرده است. (۱)

این روزها کسانی هستند که به اربابان داعش وابسته‌اند، این روزها در حال ایجاد شبهه و راه انداختن بحث‌هایی هستند که ذهن‌ها را خراب و روحیه را ضعیف کند. متهم کردن ایران، متهم کردن شیعیان یا اهل تسنن، کشانیدن بحث داعش به مسائل داخلی و غیره از نمونه این اقدامات است.

شهبازی در این باره نوشت : نئوکان‌ها در دوره هشت ساله بوش، از طریق کسانی مثل پل ولفوویتز و ریچارد پرل، شبکه ایرانی مفصلی درست کرده و به این‌ها در جاهای مختلف کار دادند و تغذیه مالی‌شان می‌کردند. دولت اوباما این بودجه را قطع کرد و تعدادی‌شان را از بخش فارسی صدای آمریکا بیرون کردند. این‌ها، با واسطه کسانی مثل علیرضا نوری‌زاده، زیر پوشش مالی سرویس سعودی رفتند، سعودی‌ها از آن‌ها می‌خواهند علیه تشیع تبلیغ کنند. در فیسبوک هم حضور فعال دارند. یعنی، درواقع ما با همکاران ایرانی داعش سر و کار داریم.

از نمونه متهم کردن ایران، می توان به توئیت «توماس اردبرینک» رئیس دفتر نیویورک تایمز در تهران اشاره کرد، توماس اردبرینک می نویسد : آیت الله سیستانی در گفتگویی به آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایران اقدام میکند و شیعیان عرب هزینه اش را میپردازند. (۲)

این تحرکات و متهم کردن ایران، در کنار حمله گاز انبری داعش به شهرهای عراق و نزدیک شدن به مرزهای ایران، زنگ خطری جدی برای مقامات جمهوری اسلامی به صدا درآورده است. از دیگر طرف سرمایه گذاری سعودی برای تحریک، ایجاد رعب و وحشت در ایران افزایش یافته است. شایعه حضور وهابی ها در شهرهای ایران و تعرض به دختران و زنان، از نمونه ایجاد رعب و وحشت در بین مردم است.

گزاره های زیر ثابت کننده مدعای تلاش و نفوذ سعودی ها در کشور است :
یک : مدیرکل اطلاعات استان قزوین پنجشنبه ۲۲ خرداد گفت: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) یکی از عناصر وابسته به گروه های تکفیری که قصد جذب نیرو و اعزام آنها به سوریه و عراق را داشتند، در قزوین شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد. تعدادی از عناصر سلفی جهادی که وابسته به یکی از گروهک های فعال بیگانه می باشند در زمینه جذب نیرو از میان افراد مستعد در داخل کشور و اعزام آنها به سوریه و عراق به منظور پیوستن به یکی از گروه های تکفیری در برخی استان ها از جمله قزوین فعالیت داشتند.

حسینی افزود: حضور یکی از عناصر اصلی این جریان در استان قزوین موجب شده بود تا عناصر جذبی توسط این گروه تشکیلاتی پس از حضور چند روزه در قزوین از طریق این سوژه از کشور خارج شوند. (۳)

دو) غلامحسین محسنی اژه‌ای در شصت و دومین دادستان کل کشور همچنین در مورد حضور تکفیری‌ها در کشور، گفت: دستورات لازم به دستگاه‌های امنیتی داده شده تا مانع ورود این افراد به کشور شود، البته در این زمینه چند نفری نیز بازداشت شده‌اند.

سه) معاون وزارت اطلاعات: در ماه اخیر ۳۰ عضو القاعده را در ایران دستگیر کرده ایم؛معاون وزیر اطلاعات با اشاره به هوشیاری نیروهای اطلاعاتی کشور از دستگیری ۳۰ عضو القاعده در کشور خبر داد و بیان کرد: این افراد در طی یک ماه گذشته شناسائی و دستگیر شده اند. وزارت اطلاعات بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر به طور یکسره درگیر با مسائل مرتبط با القاعده در کشور است و این گروه های تروریستی از هیچ تلاشی برای انجام کارهای تروریتسی و ناامنی در حسینیه ها و مکان های زیارتی دریغ نمی کنند.
معاون وزیر اطلاعات خبر داده که ؛ سالانه صدها نفر جاسوس دشمنان در زمینه های مختلف در کشور دستگیر می شوند.(۴)

چهار) چند سالي است که سازمان اطلاعات و امنيت رژيم وهابي آل سعود، با سرمايه گذاري گسترده در مناطق سني نشين جمهوري اسلامي ايران به ويژه در جنوب کشور،‌ تلاش دارد نفوذ خود در اين مناطق را افزايش دهد. اين سرمايه گذاري دستگاه امنيتي سعودي در راستاي نشر و گسترش انديشه انحرافي فرقه ضاله وهابيت صورت مي گيرد. بر همين اساس آمار موجود حکايت از آن دارد که از ابتداي سال ۱۳۹۲ تا تیرماه همان سال، نزديک به ۲۵۰۰ ايراني تنها در شهر اهواز و حومه آن در استان خوزستان، پيرو فرقه ضاله وهابيت شده اند.(۵)

پنج) اتش زدن دو مسجد و یک حسینیه در کوی طالقانی شهرستان ماهشهر در استان خوزستان، نمونه های دیگری از این تحرکات هستند. استان خوزستان به دلیل عرب زبان بودن اکثریت ساکنان آن، محل مناسبی برای نقشه های شوم وهابی های عربستانی است.
پایگاه اطلاع رسانی خوزستان در این باره می نویسد : مسجدجوادالائمه در شهرک طالقانی ماهشهر توسط افرادی ناشناس به آتش کشیده شد این سومین مکان مذهبی است که در دو روز اخیر در این شهرک به صورت مشکوکی به آتش کشیده می شوند. پیشتر مسجد صاحب الزمان شهرک طالقانی که مصلای نمازجمعه این منطقه و حسینیه لفته حیدری چار آتش سوزی شد نکته قابل توجه اینجاست که در این حادثه نیز منبرعزاداری سیدالشهدا (ع) که در حیاط حسینیه قرار داشته دچار آتش سوزی شده است. (۶)

منطقه کوی طالقانی شهرستان ماهشهر، منطقه ای عرب نشین است. در زمان حمله صدام به ایران نیز شاهد بودیم برخی خودباختگان با نگاه به عرب زبان بودن صدام و عراقی ها به حمایت از متجاوزان پرداختند. اما در این برهه زمانی قطعاً غیور مردان عرب خوزستان با اطلاع از نقشه های شوم عربستان به مقابله با این اقدامات می پردازند. در اینجا اقدامات برخی از مسئولین و اظهارات افراد نادان آب به اسیاب دشمن می ریزد، ایجاد دوگانگی عرب و عجم در خوزستان صدمات جبران ناپذیری را به کشور می زند.

این روزها جدایی طلبان الاحواز نیز به شدت فعال شده اند ، پخش کلیپی از داریوش ارجمند در شبکه های اجتماعی در رابطه با اعراب کشور و توهین به این هموطنان از دیگر تحرکات است که در زیر پوست جامعه در حال گسترش است و کوچکترین جرقه ای باعث شعله ور شدن آتشی بزرگ می گردد. مسئولین امنیتی کشور باید بدانند که خطر در بیخ گوش است، بزرگ کردن دوگانگی عرب-عجم و صحبت های برخی افراد در این باره ماحصل خوبی ندارد. پیوند فقر و بیکاری با دلارهای سعودی می تواند فرزند ناخلفی به مانند دیگر گروههای تروریستی پدید اورد، زمینه هم به دست برخی افراد فراهم می شود.

منابع :
۱- مقاله سیمون هندرسن در فارین پالیسی
۲-توئیت توماس اردبرینک
۳- بازداشت یک تکفیری در قزوین
۴- معاون وزارت اطلاعات: در ماه اخیر ۳۰ عضو القاعده را در ایران دستگیر کرده ایم
۵- ۲۵۰۰ ايراني در اهواز وهابي شدند!
۶- سریال آتش سوزی های مشکوک در مساجد ماهشهر ادامه دارد
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۰۹:۴۴:۰۲
الان مهمتر از تاکیدبر غنی سازی اورانیوم در ایران ، داشتن ایران مقتدر و قدرتمند بعنوان تنها پایگاه مهم شیعه در جهان است و این تنها با تعاملات سازنده با غرب میسر میباشد . بیایید اختلافات را بر سر مسائل هسته ای کنار بگذارید و بسوی هدف مشترک با غرب که همانا نابودی و ریشه کن کردن تروریست که تشنه خون شیعه هم هستند قدم بردارید . تا دیر نشده اقدام کنید . دشمن خونی ما ، که در عمل نشان داده که به هیچ چیزی هم رحم نمیکند الان در بیخ گوش ماست . (2200858) (alef-13)
 
پسر شجاع
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۵۵:۱۶
بسم الله الرحمن الرحیم
داعش در ایران اسیر نخواهد داد. پاسخ ما به قاتلان و مزدوران داعش فقط و فقط گلوله خواهد بود. (2201008) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۴:۲۲:۵۵
دشمنان در عراق شمشیر را از رو بسته‌اند و به صورت علنی نیرو و اسلحه می‌فرستند دولت ایران منتظر چه چیزی است؟ ما حرم شش امام معصوم(ع) را در عراق داریم. کوچکترین کوتاهی درپشتیبانی از دولت و مردم عراق پشیمانی بزرگی را به دنبال خواهد داشت و شاید هیچ وقت جبران نشود. حساسیت موضوع به حدی است که اگر تعلل بکنیم چه بسا با تجزیه عراق در همسایگی خود مواجه بشویم. (2201436) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۴:۲۳:۱۳
حوادث روزهای اخیر عراق ناشی از یک نقشه شیطانی است و هوشیاری ما را می‌طلبد. بعد از آنکه قطر، عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه ناکام ماندند و بحمدالله انتخابات سوریه به سرانجام رسید قطر بلافاصله به جای آنکه واقعیت را بپذیرد به بشاراسد هشدار داد آتش‌بس کند. حال آنکه شمال حلب در روزهای آینده صحنه یک جنگ سرنوشت‌ساز خواهد شد. باید به امثال عربستان، قطر و ترکیه بگوییم دیگر روی تروریستها و مزدوران غرب در عراق و سوریه سرمایه‌گذاری نکنند. (2201437) (alef-13)
 
یولداش
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۲۳:۲۲:۵۱
لطفا بگید دحعش نه داعش زیرا این دولت حیوانی عراق وشام است (2202273) (alef-13)
 
کوروش
۱۳۹۳-۰۳-۲۵ ۰۱:۵۹:۱۹
با بهبود رابطه ایران و عربستان و حل مشکلات فیمابین ظرف کمتر از یک هفته دکان داعش و تکفیری ها پلمپ خواهد شد پس راه حل این مشکلات بهبود روابط ایران و عربستان است (2202413) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۵۹:۴۸
حقیقت و عدالت در نهایت پیروز است ... ایرانی و مسلمان باشید (2201018) (alef-13)
 
بیگی
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۱۴:۱۲
دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد. (2201047) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۳۷:۱۰
با بخش اول صحبتات مخالفم اما با اون قسمت که گفتی متحد شیم موافقم. واقعا فکر می کنی عربستان و آمریکا که کمک های تبلیغاتی و مالی فراوانی به گروه های تروریستی می کنن با بستن نیروگاه های هسته ای ما دست از سرمون برمی دارن؟!!! (2201097) (alef-13)
 
111111111111
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۵۴:۲۱
از ان نترس که های وهوی دارد از ان بترس که سربه تو دارد
بازهم اسم امریکارا اوردی! اینها دست نشانده های عربستان وکشورهای عربی که مذهب شیعی ندارند هستند نه امریکا!! (2201371) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۰۲:۴۴
تنها کشوری که رابطه ایران و امریکا رو بر نمیتابه روسیه است ،،جالب اینکه داعش همین مواضع رو اتخاذ کرده ، پر واضحه که داعش عمال روسیه است ،تو جنگ ایران و عراق هم شیعیان ایرانی شهید شدن .ما مرزها رو با اقتدار کنترل کنیم کافیه ،، {{جنگ میان اعراب به ما ارتباطی نداره }} (2201135) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۵ ۰۲:۰۳:۵۴
همه چیز عربها به ما ارتباط داره.
"ایران" باید بر این عرب ها تسلط داشته باشد، نه کس دیگه ای.
در ضمن به جز امنیت ملی مان، منافع منطقه ای مان هم در خطر است. (2202415) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۳۳:۳۳
قدرتمندترین اسلحه داعش : شایعه پراکنی و ایجاد رعب و وحشت , اسلحه را از دستشان بگیریم (2201194) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۳۴:۳۸
مطمئن باش اگر کوچکترین ترسی از علم اتمی ما هرچند که کم باشه نداشتند الان ریخته بودن تو ایران . به همین خاطر هست که میخوان با جنگ داخلی تفرقه بندازند و حکومت کنند .فقط امیدوارم که سلاح اتمی داشته باشیم که همین سلاح باعث میشه این وحشی ها به مملکت دست درازی نکنند . جنگ رو دوست ندارم ولی دوست هم ندارم که کشته شدن هموطن های خودم رو از هر قومیتی چه کرد. لر .عرب . سنی .بهایی .ارمنی و هر دین مذهبی که ایرانی هستند رو ببینم .ما همه ایرانی هستیم و بس (2201203) (alef-13)
 
محمد ملک
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۳۵:۳۶
چقد بده که بعضی آدمها توهمات و آرزوهای خودشون رو به عنوان تحلیل ارائه می کنند و هم خودشون رو گول می زنند و هم عده ای همسنخ خودشون رو! (2201336) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۵۳:۴۶
غرب که خودش تروریس تربیت میکنه بریم با اون در جهت نابودی تروریست ها عمل کنیم؟! (2201369) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۵:۰۴:۱۴
خیلی باحالیییی!!! هدف مشترک؟! یعنی هدف غرب از بین بردن داعشه؟!پس مریض بود این گروه را ایجاد کنه که حالا بخواد از بینش ببره؟!مگه این گروه را عربستان ایجاد نکرده؟مگه عربستان بدون اجازه آمریکا آب می خوره؟!!! رو مسائل بیشتر دقت داشته باشید. (2201533) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۷:۱۶:۲۷
اقاي ناشناس تمام كسانيكه انرا تاييد كرده ايد يكبار ديگر مقاله اين بنده خدارا بخوانيد ،هزار نكته شيرين را اشاره كرده كه بفهماند داستان شيعه وسني وقوميت نيست هدف به انرژي وانتقال ان ومنافع غرب وكشورهاي بزرگ وتوطئه گر بااجراي متحجرين كشورهاي عقب مانده وپول وثروت كشورهاي مرتجع اهداف پليد از بين بردن كشورهاي منطقه وتكه پاره كردن انها وكوچك سازي براي بلعيدن منابعشان ،احساسات سطحي را تحريك نفرماييد ،اين تروريستها مثل رباط تربيت شده اند كه حرفهاي انها را تكرار وفقط بكشند وغارت كنند واسلام را بد نام كنند فرقي نميكند شيعه يا سني براي انها غرب وامريكا مسلمان خوب مسلمان مرده است (2201801) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۹:۵۹:۵۴
دوست عزيز! شما هم در دام داعش افتايديد
هدف آنان و اربابانشان ايجاد جنگهاي فرقه اي است
شما چرا مي گوييد ايران تنها پايگاه شيعه ...
ايران پايگاه همه خوبان ايراني است شامل شيعه و سني مسيحي و كليمي ... (2202057) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۳-۲۵ ۰۸:۲۵:۲۳
مطمئن باشید اونا سعی میکنن به وحدت ما ضربه بزنن و ما باید روشنگری کنیم باید کامل زیر نظر داشته باشیم همه چیز را و نگذاریم بین ما اختلاف بیاندازند و واقعا به تا جایی که امکان دارد باید به مشکلاتشون رسیدگی کنیم و البته عوامل وهابی هم نباید به راحتی فعالیت کنن. (2202536) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۰۹:۴۸:۱۷
مردم خوزستان و کردستان به خوبی می دانند که وهابی ها دشمن آنها هستند . مگر کرد ها و اعراب در سوریه وعراق توسط همین افراد سر بریده نمی شوند ؟! (2200864) (alef-13)
 
mahmood
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۴۸:۳۴
دوست عزیز احتمالا شماهم اخبار را از رسانه های داخلی می گیرید! چون باید تا به حال فهمیده باشید که در سوریه دو جور عرب داریم "شیعه علوی و سنی" سنی ها اکثریت هستند و از حاکمیت اقلیت علوی برخود ناراضی هستند ؛ برای همین هم سنی ها به افراد مسلح القاعده کمک کردند و پناه دادند تا بتوانند اقلیت زورگو را سرنگون کنند منتهی با اسلحه هایی که ایران به آنها کمک کرد و شیعه ها را با پول و سلاح تقویت کرد این اقلیت دسته های شبه تروریستی شبیه مخالفان سوریه ای با لباسهای تقلبی درست کردند و به شهرهای سوریه فرستادند تا کودکان سنی را بکشند و ... ! این اصل ماجرابود و همه دنیا در جریان اخباری که رسانه های بیطرف جهان لحظه به لحظه آنرا مخابره کردند قرارگرفت. لذا امروز نمیشود به این سادگی کشتارکرد و دروغ گفت و رایکاری کرد. دروه ابوسفیان و معاویه سر آمده باید آماده ظهور تیغ و شمشیری بران بود که قلابی هاو دروغگوها رو از راستگوها و حقیقی ها جدا میکند. آماده بودن با منفعل بودن فرق دارد. عزیزم آماده باش...ظهور نزدیک است. اندکی صبر سحر بسیار نزدیک شده است (2200991) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۲۴:۳۲
اتفاقا بشار اسد سنی هست
شما فرق سنی و وهابی و سلفی رو نمیدانید.
سوریه سنی و شیعه با بشار اسد بود که سنی بود. کرد هم با بسار بود. بشار بر خلاف تصور شما محبوبیت خوبی داشت.
تروریست ها اصلا سوری نبودند. الانم میتونید توی اینترنت تصاویر تروریست ژاپنی یا آلمانی و .. رو ببینید. (2201306) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۰۹:۴۹:۱۸
عدم سیاست درست در رابطه با سوریه و طولانی شدن جنگ مخالفان با دولت بشار اسد و عدم اتخاذ سیاست درست باعث شد این گروهک خیلی بیشتر رشد بکند و بلای جان کشورهای منطقه گردد شکی نیست این گروهک دست پرورده امریکا و اسراییل هست که با دلارهای عربستان و قطر و با شعار لااله الله اله و پیاده کردن اجکام اسلام عملیات خود را انجام می دهد. کاش قبل از رشد ان فکر به حال سوریه می شد. تئورسین های سیاست کشور باید تخمین این چنین پدیده ای را می دادند. شما حساب کنید طوری توانسته اند تبلیغ بکنند که از اروپا و کشورهای دیگر طرغدار پیدا کرده اند و در داخل همانگونه که نگارنده محترم نوشته اند در عرض سه ماه 2500 نیرو در داخل کشور (خوزستان) جذب نموده اند همین مورد را در مرزهای شرقی کشور دنبال می کنند(سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی)...دنبال می کنند. در سیل امسال چقدر کمک های مالی عربستان به سیل زده ها و زلزله زده ها هدفمندانه بود. (2200868) (alef-13)
 
خرم آبادی
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۳۷:۰۰
کدام پیاده کردن احکام اسلام اینان که رفتارشان صد در صد ضد احکام اسلام است خواهشاً رفتار وحشیانه اینها را به اسلام نسبت ندهید اسلام دین رحمانیت است و این گروه که وحشیند (2200970) (alef-13)
 
شهروند......
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۰۹:۵۸
با سلام جناب خرم ابادي ايشان و نيسنده محترم درست و منطقي ميگويند نبايد با تعصب كور خود كه اين همان تفكر داعش هست و خود را برتر ميدانند و ديگران را تكفيري كه اتفاقا شما هم اين ايده داريد ايا كمك مالي عربستان به سيل زده هار ا ميتوان كتمان كرد ؟و اهداف ان را ؟چرا مردم ايران همواره در انسان دوستي و كمك به همنوع در جهان مطرح هستند چرا دولت كه نتوانست يا سستي كرد از مردم كمك نخواست و به داد انها نرسيد ؟ايا فيس بوك و جشنواره دهه فجر و دعوت از مسله دار و هنجارشكن ها مهمتر است يا كمك به اين هموطن سني خود ؟ ايا حمايت از اثار صادق هدايت ها مهمتر است يا رسيدگي به اوراگان اين سيل ؟دولت تدبير كه جناب يونسي شعار هاي رنگا رنك از دفاع از اقليت ميدهد نميتوانست حضوري برود و كمك مالي دولت را به انها بدهد انجا خبرنگاري نبود و هموطن اسيب ديه بود كه به كمك نياز داشت و حقش است نه عربستان بفهمد و كمك كند جناب خرم ابادي واقعيت را بپذير و قبول كن و تعصب بي مورد مانند تكفير يه نداشت باش كه افراد الف ديگر براي تو حسابي باز نميكنندموفق باشيد (2201036) (alef-13)
 
2222222222
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۴:۰۶:۵۹
شهروند ازکی تا حالا ذبح انسان احکام اسلام شده؟؟
خرم ابادی از احکام اسلام حرف زد نه سیل وزلزله و کمک مالی!!به چه علت فرافکنی میکنی؟ شما علنن دارید از داعش حمایت میکنید (2201399) (alef-13)
 
00000000000000
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۴:۴۹:۳۳
تلویزیون سی ان ان امروز به بررسی کنفرانس مطبوعاتی اوباما درباره تحولات عراق پرداخت و اعلام کرد: اوباما در حال بررسی طیفی از گزینه ها در مورد عراق است. رئیس جمهور آمریکا گفت بحران فعلی عراق یک آزمون برای رهبران این کشور است. صحبتهای اوباما یک پیام بسیار صریح و روشن برای نوری مالکی نخست وزیر عراق بود که تا تو وضع خودت را سر و سامان ندهی، ما کاری برای تو انجام نخواهیم داد.

گلوریا بورگر تحلیلگر ارشد سیاسى سی ان ان در ادامه گفت: من فکر می کنم دولت اوباما از دست نوری مالکی خسته و بیزار است، به نظر من رئیس جمهور آمریکا می گوید در گذشته ما از تو خواسته بودیم که با دیگران (جامعه سنی عراق) همکاری کنی و مشارکت و ائتلاف داشته باشی و چیزی که الان به تو می گوییم این است که دلیل اتفاقاتی که در حال رخ دادن است این است که تو آن کارها را انجام ندادی و انتظار نداشته باش وقتی کاری را که به تو می گوییم انجام نمی دهی ما تو را مجددا نجات دهیم. (2201498) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۰۹:۵۰:۲۴
تنها راه جلوگیری از ظهور و بروز این گروه های جنایتکار دادن آگاهی به مردم است و جلوگیری از ایجاد تفرقه و نفاق میان مسلمانان مسئولین جدی بگیرند خطر در کمین است انشالله با ظهور مهدی موعود دست این جنایت پیشه گان کوتاه گردد (2200870) (alef-13)
 
رضاشیر خدا
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۰۹:۵۴:۵۹
هرگونه افراطی گری چه از نوع طالبان،داعش، سلفی گری ویا کسانی که بخواهند عقاید خود را با زور وسیخ وسنبه براکثریت جامعه تحمیل کنند خطر بزرگی برای ملت ها هستند.افراطی هابه نام بهشت در زمین جهنم می سازندونهایت کار هم این می شود که ریشه های ایمان واقعی در دل مردم می پوسد جای آنرا پوچی، جهالت،خرافات و فقر می گیرد.پس اگر ملت ها به سرنوشت خود اهمیت میدهند باید با تمام قدرت جلوی آنها ایستادگی کنند. (2200875) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۳۱:۳۶
افرین به شما بسیار زیبا فرموده اید فیلمهای از همین داعش در اینترنت پخش شده که کسانی رو به دلیل این که شلوار جین پوشیدن یا در نماز جماعت دیر شرکت کرده اند شلاق میزنند.افراطی بودن مگر معنایی دیگه همه میتونه داشته باشه؟ (2200963) (alef-13)
 
جوان
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۰۳:۵۵
انواع دیگری هم اطرافمان داریم.... (2201027) (alef-13)
 
هست
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۰۹:۵۸:۱۱
ما هم به جای اینکه دایمن به دیگران تهمت بزنیم و همه مشکلات را گردن دیگران و دشمن خارجی بیاندازیم، بهتر است نگاهی به خودمان بیاندازیم و ببینیم خودمان با اقلیتهای دینی و قومی چگونه برخورد میکنیم و مثلن از خودمان بپرسم چند نفر از وزرا، معاونین وزرا، مشاوران رییس جمهور یا استانداران از برادران تسنن و یا هموطنان ارمنی و مسیحی ما هستند؟ آیا انها حق ندارند که به پستهای کلیدی گمارده شوند؟

اگر نه، پس چگونه سلمان فارسی که یک فارس بود و بلال حبشی که یک سیاه بود، (هر دو جزو اقلیتهای آن زمان) نزد پیامبر انقدر مقرب بودند؟ (2200882) (alef-13)
 
حماد
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۴۹:۵۲
نزد پیامبر دروغ و ریاکاری و تزویر جایی نداشت. تنها تقوی ارزش بود و بس. (2200993) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۰۹:۵۸:۱۶
پس یعنی ما رسما در خواب هستیم. (2200883) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۰۰:۲۵
امریکا حالا باید ضربه حمایت از گروههای تروریستی رو بخوره با بالا رفتن 5 دلاری قیمت نفت در عرض 5 روز، این برای ما خوبه اما برای اونها یعنی فاجعه و حالا باید بفهمه که عربستانی که تا خرخره با سلاح تجهیزش کرده امروز براش چیزی جز ضرر نیست این ما نیستیم که به آمریکا و اروپا نیاز داریم بلکه اروپا و آمریکا هستند که به قدرت ما در منطقه نیاز دارند و باید قبول کنند که ایران وزنه ثبات در منطقه است. (2200891) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۳۵:۱۹
داداش شما خوابي مثل اينكه. آمريكا الان بزرگترين توليد كننده گازه در دنيا و تا دوسال ديگه اعلام شده كه ميشه بزركترين توليد كننده نفت دنيا يعني عربستان رو هم پشت سر ميگزاره. براي همينه كه كلا امنيت خاورميانه رو بي خيال شده چون خودش نه تنها نيازي نفتيشو براورده ميكنه ، أضافه آش رو هم ميريزه تو بازار. يعني رسما بدبخت شديم رفت . بترسين از اون روزي كه آمريكا امنيت خاور ميانه براش مهم نباشه كه متاسفانه اون روز مثل اينكه داره نزديك ميشه. تو رو خدا از توهمات يه كم بيايين بيرون و واقع بين باشيد. (2201095) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۲۱:۵۲:۴۳
بزرگترین تولید کننده گاز با با بزرگترین صادر کننده فرق داره عزیزم
از این جهت هم داره از خاورمیانه فاصله میگیره چون در خاور دور احساس خطر بیش از خاورمیانه میکنه و دنبال یک شریک با ثبات و قدرت منطقه ایی هستش از این رو عربستان و بیخیال شده و داره با ایران مذاکره میکنه

داداش بخون ، سیاست بخون بعدا حرف بزن ،
تویی که در توهمی (2202175) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۹:۲۱:۴۰
تنها کسی که این وسط ضربه ای نمی خوره آمریکاست!
دقت بفرمایید:
1- پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق و جشن مردم عراق، یکدفعه یک گروهک موفق به فتح یکی از مهمترین شهر های عراق شد و از عهده ارتش عراق علی رقم آموزش هایی که دیده بود و تجهیزاتی که دریافت کرده بود کاری بر نیامد! حالا همان حکومتی که دنبال خروج آمریکا بود خواهان دخالت آمریکاست و آمریکا از آنجا که در خصوص قرارداد نظامی قبلا به توافق نرسیده بود، می گوید خیر! آیا به نظر شما پیامی روشن برای افغانستان نیست؟
2- عراق، ایران و سوریه حکومت های شیعیان هستند، سوریه که در گیر جنگ داخلی داخلیست و حتی اگر همین لحظه به ثبات برسد سالها طول خواهد کشید تا زخم این جنگ از اقتصاد و سیاست و جایگاه جهانی و اقتدار داخلی و زندگی روزمره مردمش پاک شود، آیا به نظر شما اگر فتوحات این گروهک ادامه یابد، چنین سرنوشتی برای عراق شیعه محتمل نیست؟ مگر تا 10 سال پیش که نفت عراق در بازار نبود کشور های صنعتی چه می کردند که حالا بخواهند نگران باشند، متاسفانه ما بیش از هرکسی می دانیم که نفت آنقدر که برای ما مهم است برای آنها نیست، آنها 6 ماه زمان لازم دارند تا خود را تطبیق دهند، کشور هایی که اقتصاد نفتی دارند چطور؟
3- فراموش نکنید از آغاز جنگ داخلی سوریه فریاد حقوق بشر آمریکا بالاست و اگر وتوی روسیه نبود تا امروز حمله هوایی و حضور نظامی ناتو و آمریکا قطعی بود، ولی امروز که صحبت از ذبح انسانها در عراق است حتی با درخواست خود آن کشور هم آمریکا و هم ناتو اعلام می کنند دخالت نخواهند کرد، طبیعتا از روسیه انتظار جلسه شورای امنیت نمی رود (اصولا حتی برای حفظ ظاهر هم ژست حقوق بشری نمی گیرند) تا آمریکا بخواهد وتو کند، به عبارتی کسی مشکلی با جنگ داخلی عراق ندارد

بنابر این مشخصا نه تنها آمریکا با داعش مشکلی ندارد بلکه ظاهرا خوشحال می شود این ناکارامدی ارتش منجر به سقوط دولتی شود که هنوز مهر انتخابش خشک نشده! اما ایران چی؟ چقدر ضربه خواهیم خورد از تضعیف حکومت مرکزی سوریه و یا عراق؟ از بی ثباتی مرزهای شرقی و حالا غربی کشورمان؟ از قدرت گرفتن و مسلح شدن و مستقر شدن تکفیری ها و وهابی ها و کلا شیعه ستیزان در غرب و شرق کشورمان؟
آیا واقعا آمریکا و متحدان منطقه ای اش از این شرایط ناراضی هستند؟ (2202000) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۰۲:۳۸
باید به خاطر داشت که با وجود دولتهای مرکزی در عراق و سوریه داعش نمی تواند و جرأت اندیشیدن به مرزهای ایران را ندارد.
داعش به خوبی میدونه که با ایران نمیتونه شوخی کنه حتی شوخی... حتی یک گلوله شلیک کنه. چون قطعا سند نابودیش رو امضا خواهد کرد.
لذا بصورت یک لشگر با پرچم مشخص نخواهد آمد، کاری که خواهد کرد تا مرز ایران آمده و دولت عراق را سرنگون خواهد کرد که این توانایی را دارد و اگر نتوانست، از نقشه اصلی خود فاصله نخواهد گرفت و آن جمع آوری پول و سلاح از عراق و برگشتن به سوریه و سرنگونی بشار اسد است با چنین ترفندی هم عراق تضعیف شده است و هم سوریه سرنگون شده است و ایران به شدت مستعد آشوبهای داخلی خواهد شد .
لذا یکی از بهترین کارها در خواست از روسیه برای کمک تسلیحاتی بیشتر به سوریه و کمک سوریه جهت بستن راه انتقال سلاح به سوریه است. در چنین حالتی سوریه می تواند بر داعش غلبه کرده و از سمت دیگر داعش در عراق ماندگار خواهد شد.
از آنجا که نیروهای ارتش عراق به پیکار داعش نمی روند لذا نمی توان روی ارتش عراق حساب کرد و باید به مالکی توصیه کرد که باتوجه به فتوای مراجع عراق و قدرتی که مراجع عراق دارند تجهیزات ارتش به نیروهای مردمی منتقل شود و عملا سپاهی شبیه سپاه ایران تشکیل شود. (2200897) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۰۴:۲۸
جانم فدای ایران (2200902) (alef-13)
 
س
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۱۰:۰۵
مطمئن باشید اگر تعرضی به خاک ایران بشود کرد ، لر ، عرب ، فارس و تمام اقوام مثل 8 سال جنگ تحمیلی کنار هم از خاکمان دفاع میکنیم و عربستان صعودی بداند که ما جنگ را در مرزهای خود با تروریست ها انجام نمیدهیم و پاسخ آنها را در عربستان میدهیم. (2200920) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۱۰:۳۰
من متاسفم برای این سطح از تحلیلها
عزیز جوان تمام دنیا که نباید به خواست ما حالا بر فرض به حق هم باشد عمل کنند
همانطور که ایران یک سری اهداف و استراتژیهایی دارد و بر اساس ان به خود حق می دهد در برخی کشورها و مناطق وارد عمل شود عربستایها هم به خود حق میدهند
حالا چون شما ایرانی هستی ایران را بر حق میدانی اعراب هم عربستان را

بهترین استراتژی ایران در سوریه کنار فتن بار و تشکیل یک دولت ملی بود که بهانه به دست اعراب ندهد
الان هم بهتره ایران زودتر از این استراتژی دخالت حضوری عقب بکشه وگرنه هر کنشی واکنشی داره
این را برای امروز گفتم چون ادامه این روال نشان میده مسولین عربستان و ایران با این روشی که پیش گرفته اند در اینده باید شاهد جنگ میدانی در تهران و جده باشیم توسط گروهکها

بهتر است ایران با عربستان مذاکره مستقیم کند و از دخالت همدیگر در مناطق سنی و شیعی دست بردارند
اگر هم واقعا قصد جنگ و جهاد دارید امیدوارم بعدا پشیمان نشوید (2200921) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۱۲:۳۵
تحلیل شما اینه مرگ خوبه فقط برای همسایه
وقتی تو سوریه حاضر نشدیم همون اول با اعراب تعامل کنیم و بالاخره کمی از سطح کنترل و قدرتمون کوتاه بیاییم باید انتظار داشته باشیم عربستان هم به خودش حق بده جای دیگه تلافی کنه
من با احترام معتقدم ایران باید از هر گونه حضور فیزیکی در این مبارزات خارج کشور خودداری کند و گرنه هر عملی عکس العملی داره
بگذاریم دنای اعراب خودشان به خودشان برسند به ما چه اخر (2200924) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۱۶:۲۴
با سلام

بعضی از مسئولین ، تریبون داران داخلی ، رسانه های داخلی در دامن زدن به اختلافات ماشاء اله از عوامل استکبار هم گوی سبقت را ربوده اند (2200934) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۲۳:۰۹
این جماعت یک روز زبان قومی را بهانه میکنند یک روز از تمدن خود صحبت میکنند این نمونه ها قسمت کوچکی است از لیست بلند این جماعت که دردشان جای دیگر است و هزینه این تفرقه اندازی به انواع مختلف بین اقوام را شک نکنید یک سر پشتش غرب و سر دیگر ان اعراب هستند که با این مزامین قصد تفرقه انداختن بین ایرانیان را دارند و در این چند سال هم انواع و اقسام تلویزیون هم برای خود درست کردند. نصیحت به این اقوام این است فراموش نکنند در دوران پیشه وری و بدست وی که خود هم اذری بود چند هزار اذری را اعدام کرد تا حکومت را به روسیه تقدیم کند که با فشار امریکا عقب نشینی کرد و فراموش نکنید همه ایرنی هستیم و گول این افراد بدنام را نخورید و ایرانی در هر شرایط سختی هم که قرار گیرد نخواهد گذاشت یک وجب خاکش را از ایران جدا کنند و کسانی که به این راه میروند دارند با اتش بازی میکنند که گریبان خودشان را خواهد گرفت پاینده ایران (2200948) (alef-13)
 
محمدشیر
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۳۰:۱۷
اول از هر چیز باید گفت که توصیه ما و شما به نیروهای امنیتی شاید زیره به کرمان بردن است زیرا آنان کار خود را خوب بلدند و ما دست تمام سربازان گمنام امام زمان را می بوسیم و این وظیفه همگانی است که بدور از هر گونه تنش و اختلاف و به میان آوردن بحث عرب و عجم و شیعی و سنی مردم را از نیات شوم و تفکرات گروهای الهادی و تکفیری آگاه ساخت به میان آوردن بحث عرب و عجم و شیعی و سنی هیچ فایده ای که ندارد هیچ سم مهلکیست که شاید پاد زهر نداشته باشد آنچه را که هر جامعه ای را تهدید میکند فقر و بیکاری است که حربه ای میشود برای دشمنان که از این طریق خود را دایه مهربانتر از مادر معرفی و سنگ دفاع از فقرا و بیکاران را برای پیشبرد نیات شوم خود به سینه می زنند و کاسه داغتر از آش میشوند اینجاست که دولتمردان و علما و مسؤلین بطور جد در رفع مشکلات مردم بکوشند و بهانه تبلیغات انحراف کننده را بگیرند و باید از تارخ درس بگیریم اما ملت ایران هیچگاه نخواهند گذاشت کسی به کشور و دینشان نگاه تحقیر و تهدید بکند و چشمانشان را قبل از نگاه بد کور می کند (2200958) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۵۷:۱۸
بابا این بیکاری و فقر درمقابل این خطر بزرگ پشت مرزها هیچی نیست . نمی بینید چطوری مثل آب خوردن سر می برند . درشرایط عادی حتی اگر گرسنه هم بمانیم نهادهایی هستند که مارا ازگرسنگی نجات دهند حتی خود هموطنانمان و لی وقتی امنیت نباشد.... (2201129) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۲۹:۰۹
مطمئن باشید اونها هم بدون برنامه ریزی عمل نمیکنند .. این وضعیت هم نشون دهنده برنامه ریزی چندین سالشونه . پس باشد هوشیار بود و بی گدار به اب نزد . اینقدر هم اون ها رو در مقابل سپاه و ارتش ضعیف ندونید و دستکم نگیرید . گرچه توان نظامی ما از خیلی از کشورهای منطقه بالاتر هست ولی مشکل اینجاست که این گروه های تروریستی حمله مستقیم نمیکنند .ایمان دارم که فرماندهان ما از پس این مشکل سربلند بیرون میان . ما همه ایرانی هستیم عرب و سنی و کرد و ترک همه ایرانی هستیم و باید اتحاد داشته باشیم . (2201187) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۴۰:۱۰
تحولاتی که در شرق ایران دارد اتفاق می افتد نگران کننده تر است در افغانستان و پاکستان در بلوچستان.... (2200975) (alef-13)
 
حسین ثابتی عبدلیان
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۵۰:۳۸
آن زمان که اعراب عراقی گریزان از صدام را کرور کرور به درون کشور راه می دادند تا در خوزستان ساکن شوند مسئولان باید پیشبینی می کردند که یک توطئه بزرگ در راستای عربی کردن خوزستان در جریان است . این سخن که نبایست به بحث عرب و عجم دامن زد سخن درستی است زیرا در شرایط کنونی این بحث ها بهانه بدست تفرقه افکنان می دهد اما مسئولان اطلاعاتی و دولتی باید این پرسش را مطرح کنند و به آن پاسخ دهند که چگونه در سه دهه گذشته تعداد اعراب خوزستان این چنین افزایش یافت . این که ما ساده انگارنه و کودکانه بگوییم هیچ فرقی میان پارس و عرب نیست و بیاییم در خوزستان در مدارس و ادارات زبان عربی را رسمی کنیم نتیجه اش می شود تجزیه ایران پیرمردی اهل اهواز می گفت در قدیم سیاست ایران مبنی بر پارسی کردن تدریجی خوزستان بود اما همین ساده انگاری ها مبنی براینکه میان پارس و عرب فرقی نیست در این چند دهه منجر به افزایش ناگهانی عنصر عربیت در خوزستان گردید . اکنون هم در آذرباییجان مسئولان در خواب غفلت هستند و پان ترکیست های جمهوری آذرباییجان به شدت در میان آذری های ایرانی نفوذ عقیدتی کرده اند و برخی از ایشان آشکارا و بی هیچ ترسی در جامعه و در فضای مجازی سخنان تجزیه طلبانه بر زبان می آورند (ثابتی روزنامه نگار) (2200997) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۳۱:۳۵
الف جان به شما در مورد آنچه معلوم نیست سهوی است یا عمدی هشدار می دهم
مواظب کامنتهای تفرقه آمیز باش اسم این آزادی بیان نیست (2201328) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۰:۵۱:۳۰
چاره کار بهبود وضعیت اقتصادی وایجاد رفاه واحترام به عقاید ومذاهب مختلف است واینکه به برادران غیر شیعه هم فرصت دخالت در امور مملکتی داده شود ( حرکتی که به شایستگی توسط دولت روحانی در حال تحقق است ) در چنین جامعه ای هرگز فکر مهاجرت وتجزیه به فکر کسی خطور نمی کند ودشمن بهانه ای برای تحریک مردم در مخالفت با نظام پیدا نمی کند متاسفانه در 8 سال دولت احمدی نژاد کوتاهی بسیار شده وکشور از نظر اقتصادی وموقعیت سیاسی به جایی رسیده که هر دولت بی سر وپایی به خود اجازه تعرض وتوهین به ایران را می دهد باید به سرعت با این وضع مقابله شود وتنها راه آن تعامل با دیگر دولتها وجهان است ! (2201000) (alef-13)
 
nima
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۰۲:۲۵
همش دلارهای نفتی عربستان نیست متاسفانه در زمان حج اون ریخت و پاشی که انجام میشه و اسرافی که ما در عربستان میکنیم کلی هم با بهشون پول دادیم!!!! (2201022) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۵۹:۰۱
پولی که حجاج ما در عربستان خرج میکنند در نهایت دست این گروه های تروریستی میرسه یعنی دوستان با رفتن به عربستان عملا دارند این تروریستهای جنایتکار را تقویت می کنند. (2201383) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۰۳:۳۳
براي عدم ايجاد حساسيت هاي قومي در مناطقي مانند خوزستان و اذربايجان و كردستان و .. بايد از تبليغات پان فارسيستي بشدت خودداري شود و از لحاظ مذهبي نيز بايد به اشتراكات تاكيد شود نه به اختلافات . (2201024) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۱۴:۰۰
نویسنده گرامی برای شما کمی مطالعه قدری انصاف و اندکی زیرکی ارزومندم...اولآ چرا هاشمی را متهم میکنید؟؟2-اکثر جمعیت خوزستان عرب زبان نیستند.بلکه بخشی از مردم عرب زبانند با احترام به برادران عرب هموطن...3_مطرح کردن جدایی طلبان الاحواز یعنی چه؟؟چنین گروهی در حد مطرح کردن نیست..و در اخر متوجه باش که نیت نویسنده نه کامل اما تا حد زیادی از نوشته هایش یراوش میکند...شما اگر نیت خود را شفاف بیان کنی بهتر از اسمان و ریسمان ...خواهد بود . (2201045) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۲۳:۲۶
نیروهای امریکایی باید تا تامین امنیت کامل عراق در اونجا میماندند الان میشه به نقش مثبت امریکا پی برد اگر امریکا نبود من مطمئنم روسیه چهل جا رو گرفته بود و دنیا به سمت بی ثباتی میرفت
الان دوستانی که دائم به امریکا انتقاد میکردند که عراق را اشغال کرده و...و دائم میگفتند امریکا داره عراق رو غارت میکنه بیایند قضیه را جمع کنند! (2201068) (alef-13)
 
محمد جواد
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۳۴:۲۵
دو کار برای کوتاه مدت و بلند مدت باید انجام داد
در کوتاه مدت باید به عراق برای سرکوب داعش(نه عشایر سنی) کمک سیاسی و نظامی کرد. البته این کمک ها بگونه ای باشد که باعث دادن بهانه بدست سعودی ها نشود.
در بلندمدت باید با توجه ویژه به مناطق محروم سنی نشین کشور مانع از ایجاد بستر برای رشد این گروه های تروریست شد. اهل سنت باید بتوانند در اداره کشور شریک شوند و از منابع و امکانات به اندازه مساوی بهره مند شوند و دولت مانع تندروی ها و توهین های مذهبی افراطیون شود. (2201090) (alef-13)
 
نادرکوهدشت لرستان
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۳۹:۲۴
این گروها اگر با خودشان اینجوری فکر کرده اند که می شود در ایران همانند سوریه وعراق خرابکاری کرد کور خوانده اند ایران با همه جای دنیا فرق می کند برای هر وجب از این خاک خونهای بیشماری ریخته شده است دول عربی که خود را نوکر حلقه به گوش آمریکا ورژیم صهیونیستی کرده اند به خوبی واقف هستند اگر ریگی از جانب انان یا همپیمانانشان به خاک ایران بیوفتد آن روز روز مرگشان خواهد بود کشور پهناور ایران با بهره مندی از جوانان غیورش وپشتیبانی رهبر فرزانه انقلاب نه فقط از مرزهای کشور بلکه تمام اماکن مقدس در کشورهای عراق وسوریه را زیر چتر حمایتی خود خواهد گرفت .
تروریستها اگر ندیده اند حتما فیلم روزهای عاشورا در ایران را مشاهده کنند تا با چشم خود ببینند این جوانان هرگز از راه حسین دست بر نخواهند داشت این را هم به تروریستهای تکفیری بجد گوشزد می کنم فکر اهانت به اماکن مقدش در نجف و کربلا -کاظمین -سامرا و... از سر بیرون کنند که اگر خدای نکرده نعوذبالله کوچکترین اهانتی صورت گیرد هیچ جایی در دنیا وجود ندارد که خود را پنهان کنند حتی در واشنگتن و کاخ سفید (2201101) (alef-13)
 
00
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۴:۲۱:۴۳
تعصب رو بزار کنار عاقلانه فکر کن.واشنگتن چی؟کاخ سفید چی؟کی خواسته تو از راهت دست برداری! (2201429) (alef-13)
 
سید
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۵:۴۰:۵۰
برادرِمن همینکه واردِ روستای دور افتاده ای در مرز طویل و عریض مابا عراق شده و گوسفندی از دامپروران را کشته یا مزرعه ای از یک کشاورز را به آتش کشیده و تخریب کُنن براشون پیروزیِ بس بزرگیه! فکرکردی اینادُنبالِ تصرفِّ تهرانن مثلاً...!؟
اینا همینکه چنگ و دندونی نشون بدن بسِشونه، اما برایِ ما شِکستِ بُزرگیه، ضمناً رهبری بارها تأکید کردن که دُشمن از هر نوعِشو ضعیف وناتوان فرض نکنیم که دودش به چشمِ خودمان میرَوَد... (2201610) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۱:۵۴:۳۹
تابحال دو تفکر عمده درکشور با هم رقابت داشتند یکی اصول گرایان ودیگری اصلاح طلبان . حتی می توان این دو تفکر را در میان طرز تلقی مردم از سبک زندگی شان و جهان بینی آنها ریشه یابی کرد .ولی حالا هردو ی این گروهها می بینند که خطر واقعی در پشت مرزها است و اختلافات آنها دربرابر جنایات صورت گرفته ناچیز است.

با شکل گیری جبهه تاریکی در پشت مرزهای کشور باید هردو این گروه ها باهم متحد شوند برای جلوگیری از این خطر بزرگ.
باید زعمای کشور به فکر بیافتند و هرچه زودتر اختلافات را کنار بگذارند . و جبهه ای متحد برای مبارزه با جبهه تاریکی که همان مزدوران وتروریست های عربستان و قطر هستند شکل بگیرد.
حتی می توان در این زمینه با فعالیت های بین اللمللی از کشورهای دیگر طلب یاری کرد . (2201126) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۰۳:۲۷
لطفا مرزها را ببندید این ها با اشغال بعضی شهرها وپادگان ها هم پول دار شدند هم امکانات درمانی پیدا کردند هم افرادشان از جان گذشته هستند اگر مرزها را کنترل نکنید با توجه به نارضایتی مرز نشینهای ایران به راحتی وارد ایران خواهند شد (2201139) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۰۴:۴۸
سلام.در خوزستان تحرکات وهابیوون از سال 72 شروع شد وتا کنون ادامه داشته ودارد متاسفانه در خوزستان انگار همه مسئوولین از این موضوع خوشحالند چون این موضوع فقط گریبان گیر عربهای استان شده وتا کنون کارهیی انجام میشود به دلیل منسجم نبودن وغیر حرفه ای بودن (یعنی نداشتن تخصص در مبارزه با حمله مذهبی وهابیت به مذاهب دیگر)ونداشتن مدل برای کنترل این پدیده شوم هیچ انتاجی در استان نداشته به گونای که روز به روز این استان که در وازه شیعه بوده هروز به تعداد وهابیها اضافه میشود .همه مسئوولین در استان به وهابیت با دید حمله فرهنگی مینگرند در حالی که مسئله وهابیت یک هجمه امنیتی سیاسی است که فعلا لباس فرهنگی پوشیده.در سال 84 در پی انتشار نامه ای منتصب به نهاد ریاست جمهوری زمان خاتمی در اهواز شورش شد وبمب گذاری شد در ان بحث ناسیونالیستی مطرح بود وتعداد کمی با سازمان دهی خلقیای ملعون اقدام به شورش کردند که حتی در محلهایی که شورش در انجا اتفاق افتاد هم اکثریت نبودند وعموم مردم عرب از انها حمایت نکردند بلکه همین بچهای عرب بودنند که شورش را جمع کردند در ان زمان حتی کسانی که بچهاشان در شورشها شرکت میکردند با انها نبودند واز ترس کشته یا دستگیر شدن بچه هاشان جلوی انها را میگرفتند .ولی الان قضیه کاملا فرق کرده خلقیها وهابی شدند وجنگ ،جنگ عقیده شده وانها از لحاظ عقیده ای با تو مشکل دارد واگر تورا بکشد به بهشت میرود واگر کشته هم شود نهار را با رسول خدا در بهشت میخورد الان دیگر وهابیها وخلقیها ترس از مردن ندارن واصلا می اید که کشته شود الان استان روی یک بشکه تی ان تی خوابیده ولی هیچ مسئوولی ککش هم نمی گزه عین خیالشان نیست وفقط بودجها را میگیرند ومعلوم نیست کجا خرج میکنن (2201140) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۱۵:۱۶
خیالتون از بابت خوزستان راحت باشه، سراسر شمال خوزستان و همچنین تا حدود زیادی از مرکز خوزستان قوم غیور بختیاری زندگی می کنه و این مردم خودشون رو از اصیل ترین اقوام ایرانی می دونن و هیچ وقت اجازه تعرض سایر گروه های تکفیری رو به این استان نمیدن. (2201161) (alef-13)
 
سید
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۵:۵۱:۵۵
اینَم نمونۀ اختلاف افکنیِ دوستانِ نادان!
مگر کسی گُفته مردم جنوب و غربِ خوزستان (هموطنانِ غیورِ عرب) قراره اجازۀ تعرّض بِدَن که شما سینه سپر کردی؟
درغیوربودنِ قومِ بختیاری شکّی نیست، امّا غیور مردانِ عربِ خوزستان در 8 سال دفاعِ مقدّس نشون دادن درصورتِ وجودِ هرگونه خطرِی برایِ تمامیّتِ ارضیِ کشور هر آنچه دارند، را در طبقِ اخلاص گذاشته و تقدیم کشور و دینشان میکُنن...
بنابراین اگرکسی میخواد کُمکی به وطنِش بکنه، اول ازهمه لازِمه نعره هایِ کریهِ قومیّتی داخِلِ کشور رو خفه کُنه، دوستِ عزیزِ بختیاریِ من... (2201638) (alef-10)
 
معلم
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۲۳:۲۷
ازخواب روان خواب روان خواب روان خیز (2201172) (alef-13)
 
استاد
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۲۷:۰۵
منظورت خواب گرانه ؟ خواب مگه روان میشه؟؟!! (2201315) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۲۶:۲۴
اونهایی که دستگیر کردین رو اعدام کنید تا برای بقیه عبرت باشه. (2201182) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۲:۵۷:۱۶
كل مقاله چون بر فرض غلط و اشتباه نوشته شد هيچ ارزش نداره گروه داعش دشمن سر سخت عربستان سعودي و السلام (2201249) (alef-13)
 
اکبر
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۰۴:۴۱
لعنت بر آل سعود و وهابیت (2201265) (alef-13)
 
AGIL
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۲۱:۰۸
قابل توجه کسانی که شعار نه غزه نه لبنان ............................را سر میدادند بدانند که همیشه هزینه کردن در جنگ خارج از خانه کم هزینه تر از هزینه در خانه است. چون هزینه کردن در خانه علاوه بر بهای هزینه مادی بهای هزینه ناموسی و روانی را هم باید پرداخت کرد اگردیروز اعراب جلوی دشمن را در لبنان و سوریه با تحکم میگرفتند امروز مجبور نبودند در پشت در وازه شهرها با صهیونیزم مبازه کنند (2201297) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۳:۴۳:۴۵
بر فرض محال چند صباحی هم با ریختن خون سنی ها و شیعه ها منطقه ای را کنترل نمایند . اخرش چی . ملت عراق که از سوریه کمتر نیست .

اینان رانده از سوریه با خیال خام به این سو رو اورده اند و به عاقبت مرصاد دیگری مواجه خواهند شد .

ارتش عراق باید بگذارد همه اینها وارد منطقه غربی کشور شوند و گاز انبری انها را محاصره کند و برای همیشه نسل انها را پاک نمایند . کاری که در مرصاد اتفاق افتاد .

با اینکار سوریه هم از انها خلاص خواهد شد.

و شاید امریکا و عربستان چ.ن در سوریه توفیقی نداشته اند چنین دامی را برای خلاص شدن از دست انها برایشان پهن نموده اند . (2201346) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۴:۴۵:۲۵
از داعش بدتر اختلاس کنندگان و مسئولین بی کفایت هستند که مردم و جوانان ما رو به نظام بد بین کردند (2201482) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۶:۵۵:۵۹
داعش بخشی از القاعده نیست بلکه بخش انشعابی آن است که به مراتب از آنها تندروتر است ودر جریان جنگ سوریه از آنها جدا شد.حتی با عناصر جبهه اسلامی و جبهه النصره که بازوی نظامی القاعده در سوریه هستند دچار تشتت و اختلاف نظر گردید و بعضا با آنها به حنگ هم پرداختند.رهبر داعش ابوبکر البغدادی و رهبر القاعده عراق ابو ایوب مصری است که پس از کشته شدن ابومصعب زرقاوی جایش را گرفت. (2201773) (alef-10)
 
ايران
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۸:۵۲:۲۰
اميدوارم همون جور كه اتش حمايت صدام دامنتون رو گرفت اين اتش هم بهتون برسه بايد درگيري رو به خاك عربستان كشيد تا از اين غلط ها نكنه (2201953) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۱۹:۲۸:۵۲
از داعش بدتر کسانی هستند که از راه امام (ره )منحرف شده اند که بعضی از مسولان هم جزو آنها هستند مگر آن مرحوم برای اتحاد را رمز پیروزی ملت نمی دانست چرا حالا راه امام را به 80راه تقسیم کرده اید وهر کس نظری متفاوت از آن دارد ولی در حرف هم خودش را پیرو خط امام می داند تنها راه موفقیت همین اتحاد است هر کشوری که حزب وگروه مختلف داشته ونظرها در نهایت یکی نشده به جنگ داخلی کشیده شده وناخواسته یا به دامن غرب افتاده یادامن شرق (2202010) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۲۰:۵۷:۲۳
چرا اعراب خوزستان میل شدیدی به وهابی شدن دارند همکاران عرب ما حتی یه خورده هم برای حوادث عراق و سوریه ناراخت نیستند و اینها شیعه گری کار عجمها برای ایجاد تفرقه بین اعراب می دانند این طرز فکر خطرناکی است (2202127) (alef-10)
 
حمیدرضا
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۲۰:۵۷:۳۸
کاری به حکومت و دولت ، درگیر های سیاسی و حزبی ندارم.... اگه این داعش به خودش جرات بده به این مملکت چپ نگاه کنه؛ خودم جزو داوطلبانی هستم که میرم بهشون میفهمونم ذبح کردن انسان یعنی چه......
اینحا خرف از غیرت و وطن پرستیه... (2202129) (alef-10)
 
ملکی
۱۳۹۳-۰۳-۲۴ ۲۳:۴۳:۲۱
انتخاب بازنشستگان درامور مملکت کار کیه (2202302) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۵ ۰۱:۵۴:۴۶
"اگر ذره اي از خاك وطنم به پوتين سرباز دشمن چسبيده باشد آن را با خونم در خاك وطن مي شويم و مرگ در اين راه را افتخار مي دانم" (2202409) (alef-10)
 
mojtaba
۱۳۹۳-۰۳-۲۵ ۰۵:۵۴:۲۲
به نام خدا

یه گقته ی رهبر انقلاب ،" دیر یا زود این گروه های تروریستی تکفیری ،گریبان کشورهای به وجودآورنده ی خود را نیز خواهند گرفت."
حال چه کشورهایی که مستقیما در ایجاد چنین گروه هایی دخالت داشته اند مانند عربستان و چه کشورهایی که غیر مستقیم نقش داشته اند مانند امریکا.
دوستان به امریکا برای نابودی تکفیری ها امید نبندید. نقش آمریکا در حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه ها کاملا روشنه
مقامات آمریکایی گاها حتی در اعلام موضع های رسمی ، از این گروه ها اعلام حمایت کرده اند.(در زمانی که علیه دولت اسد می حنگیدند)
کمک مالی احتمالی امریکا به عراق که بیشتر در راستای حفظ افکار عمومی جهان و مانور رسانه ای درباره ی مبارزه با تروریسم است،از جمله ی هزینه هایی است که امریکا باید برای کنترل موجودی که روزی خود آن را به وجود آورد و اکنون از کنترل خارج شده ، متحمل شود.گروه های تکفیری که از منابع مالی عربستان ارتزاق میکردند و با سیاست گذاری های امریکا در منقطه فعال شدند،اکنون دیگر هیچ وجهه رسانه ای برای افکار عمومی دنیا ندارند و حمایت امریکا از آنها ، برایش گران تمام میشود،از این رو باید با صرف هزینه ای گزاف،این گروه ها را دوباره تحت کنترل سیاست گذاری های منطقه ای خود درآورد و از این حالت خودمختاری بیرون آورد. (2202458) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۳-۲۵ ۰۶:۵۴:۳۵
1- تهاجم نیروهای القاعده و طالبان به شیعیان افغانستان و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که با شهادت مظلومانه دیپلماتهای کشورمان همراه بود در آن روزها با سکوت عملی و حتی همراهی و حمایت جبهه غربی و عربی همراه بود اما با انتساب تهاجم هوایی به برجهای دوقلوی نیویورک موضوع شکل و تعریف دیگری پیدا کرد علی الخصوص زمانی که حامیان آمریکایی طالبان و القاعده برای حفظ امنیت شان ناچار از دستگیری و انتقال بخشی از نیروهای القاعده و طالبان به زندانهایی مانند گوانتانامو شدند.
2- تهاجم و عملیات انتحاری ده ساله نیروهای تکفیری علیه رهبران شیعیان عراق ، زائرین عتبات ، شیعیان عراق و حرمین شریفین در سامرا با سکوت و البته حمایت آشکار و پنهان جبهه غربی و عربی همراه بود و در چنین غوغایی سازمان ملل بجای برخورد با تهدید بالفعل جهانی در بازیگردانی این جبهه وارد موضوع موهوم تلاش ایران برای دستیابی به سلاحهای اتمی شد ایرانی که بزرگترین قربانی تاریخ تروریست و کاربرد سالاحهای شیمیایی می باشد.
3- گروههای تکفیری که تمامی مردم جهان و علی الخصوص مسلمانان را کافر و مستحق مرگ می دانند در تهاجم همه جانبه و سازماندهی شده به سوریه از حمایت تام جبهه غربی و عربی برخودار بود بطوریکه عربستان در کنار سایر دول عربی این جبهه تمام نیازهای مالی را تأمین کردند و جبهه غربی نیز به رهبری آمریکا با تمام توان به تجهیز و حمایت سیاسی از این گروه الحادی تروریستی حمایت کردند تا جایی که رییس جمهور آمریکا برای حمایت عملی از اقدامات ضد سوری این گروه ساعت دقیق تهاجم نظامی غرب به سوریه را اعلام کرد تصمیمی که بدلایلی مانند اعلام حمایت تام ایران از مردم و دولت سوریه ناکام ماند طی سه سال گذشته جمهوری اسلامی ایران تنها دولتی بود که علی رغم تحمل فشارهای مستمر و گسترده جبهه غربی و عربی با اعلام موضوع تفکر الحادی و اعمال شنیع و حیوانی تکفیریها به حمایت از مردم مظلوم سووریه اقدام کرد تا جایی که تکفیریها به مرور ناچار از تحمل شککستهای متعدد نظامی و خروج از سوریه شدند.
4- تهاجم تکفیریها که متشکل از اتباع افراطی کشورهای مختلف آسیایی ، عربی ، آفریقایی ، اروپایی و آمریکایی هستند پس از تحمل شکست در برابر مردم و ارتش سوریه به آرامی به خاک دو کشور عراق و ترکیه عزیمت کردند که درگیری چند ماه گذشته عراق و امروز موصل و نینوا نتیجه این استقار می باشد تکفیریها با این اقدام احمقانه عملا بر بطلان ادعاهای علیه سوریه تأکید دارند ادعای اینکه تهاجم به سوریه جنگ داخلی و برای تغییر حکومت می باشد امروز و با افزایش دامنه درگیری اعضای این گروهها به خاک دو کشور همسایه حقانیت منطق جمهوری اسلامی ایران در دفاع از ملت و دولت سوریه به اثبات رسید.
5- مقابله با گروههای تکفیری علی رغم اینکه از حمایت تام جهانی جبهه غربی و عربی به رهبری آمریکا و عربستان برخوردار بودند با تکیه بر تجربه حضور مقتدرانه فرزندان حزب الله لبنان که به دفاع از حرمین مطهر خانم زینب کبری(س) ، حضرت رقیه(س) و تعدادی از اصحاب روسول مکرم اسلام وارد کارزار دشوار سوریه شدند همچنی استفاده سوریه از تجربه بسیار موفق ایران در سازماندهی و اعزام نیروهای مردمی در دوران دفاع مقدس شکست گروههای اصلی تکفیریا در سوریه را شاهد بودیم.
6- شورای عالی امنیت ملی ایران با تکیه بر تجربه سه سال گذشته باید بدون فوت وقت برای برخود جهانی و منطقه ای با اقدامات غیر انسانی و جنایتکارانه گروههای تکفیری نسبت به ساماندهی فعالیتهای داخلی و منطقه ای و بین المللی مشابه موارد ذیل اقدام نماید.
- مشابه سازی کمک به دولت و مردم عراق در برخورد با گروههای تکفیری با توجه به مدل موفق سوریه
- درخواست برپایی فوری نشست سران یا وزرای خارجه کشورهای اسلامی ، غیر متعهدها و مجمع عمومی سازمان ملل متحد بمنظور بررسی و تصویب اقدامات هماهنگ بین المللی برای برخود با اقدامات جنایتکارانه گروههای تکفیری علیه ملتهای مختلف
- برپایی فوری نشست منطقه ای با حضور وزرای خارجه ، وزرای دفاع و حتی سران کشورهای ایران ، عراق ، سوریه ، ترکیه ، افغانستان و اردن بمنظور تدوین برنامه مشترک برخورد با گروههای مذکور
- استمرار اقدامات تأمینی افتخار آمیز نیروهای امنیتی و مسلح کشورمان برای افزایش ضریب اطیمنان از تأمین امنیت مستحکم مرزی و داخلی بطوریکه گروههای الحادی و تروریستی مذکور تحت هیچ شرایطی قادر به ایراد خدشه به امنیت کشورمان نباشند.
- اتخاذ تصمیمات فوری برای تأمین امنیت زائرین ایرانی عتبات بطوریکه گروههای تکفیری تحت هیچ شرایطی قادر به نا امن سازی مسیرها و شهرهای زیارتی نباشند.
7- احساس امنیت بزرگترین و مهمترین دستاوردی است که به همت بسیاری از عوامل بطور پایدار تأمین می گردد لذا است که باید همچنان قدردان تمامی دستگاههایی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ارتش ، وزارت اطلاعات ، مرزبانی و ناجا باشیم که در این آشفته بازار نا امن سازی جهانی همچنان در تأمین امنیت کشور و مردممان از هیچ کوشش و تلاشی باز نمی مانند. (2202467) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۳-۲۵ ۰۷:۴۷:۴۸
نظرات نویسنده ی محترم قابل تامل هستند . توجه به آنها خالی از فایده نخواهد بود اما توجه به دو نکته را باید یاد آوری کرد 1 - بکار بردن لفظ عرب زبان برای هموطنان عرب خوزستانی دارای ایراد است زیرا این مردم اعراب ایرانی اند که در کنا سایر اقوام ایرانی به سرفرازی ایران می انیشند.2- اکثریت مردم خوزستان عرب یا به تعبیر نویسنده ی مطلب بالا عرب زبان نیستند. (2202496) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.