نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 310087
باز هم گاف، باز هم «کیمیا»
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۸
سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار به عنوان طولانی‌ترین سریال روتین در تلویزیون، این شب‌ها خیلی‌ها را پای تلویزیون نشانده‌است. در فیلم‌نامه کیمیا، به ادعای گروه سازنده بیش از ۳۰۰ شخصیت با داستان و بیوگرافی وجود دارد که توسط بهترین بازیگران شناخته شده تلویزیون و سینما جان گرفته و به تصویر کشیده شده‌اند.

به گزارش آنا، سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار به عنوان طولانی‌ترین سریال روتین در تلویزیون، این شب‌ها خیلی‌ها را پای تلویزیون نشانده‌است. در فیلم‌نامه کیمیا، به ادعای گروه سازنده بیش از ۳۰۰ شخصیت با داستان و بیوگرافی وجود دارد که توسط بهترین بازیگران شناخته شده تلویزیون و سینما جان گرفته و به تصویر کشیده شده‌اند. اما فارغ از برخی بی‌دقتی‌ها در انتخاب آکسسوار متناسب با تاریخ وقوع اتفاقات، در روند روایت این داستان خوش ساخت چند اشتباه و در واقع اطاله زمان رخ داده که ظاهرا از چشم کارگردان و نویسندگان دور مانده است:

تا بهمن ۵۷ چند ماه مانده؟

داستان کیمیا در تاریخ اردیبهشت ۵۷ در خرمشهر آغاز شد. با پایان فصل مدارس یعنی ابتدای تابستان ۵۷ فرخ پارسا به همراه خانواده‌اش به تهران مهاجرت کردند. با فرا رسیدن مهر ۵۷ کیمیا سال تحصیلی جدید را در تهران و در مدرسه جدید آغاز کرد. در فاصله این چند ماه، درگیری‌های شهرام کامفر و فرخ پارسا روایت شد. شهرام همسر باردارش را به آمریکا فرستاد، مدارس تعطیل شد، فرخ چند ماهی است که از خدمت نظام استعفا داده، بیژن فرار کرد، شهرام کشته شد، همسر شهرام با یک پسر حدود یک ساله به ایران برگشت، اما هنوز داستان به بهمن ۵۷ نرسیده و انقلاب پیروز نشده است!!

اما سؤالی که اینجا مطرح است: آیا نویسندگان فیلم‌نامه آنچه را که می‌نویسند فراموش می‌کنند؟ آیا کارگردان متوجه روند روایت داستان نیست؟ دستیاران کارگردان دقیقا چه مسئولیتی دارند و وظیفه بررسی این نکات در تهیه و تولید فیلم بر عهده چه کسی است؟

سهل انگاری تا کی؟

نظیر این اشتباهات در بسیاری از آثار تلویزیونی دیده می‌شود و منحصر به «کیمیا» نیست. متأسفانه با وجود نقدهای فراوان و تیزبینی مخاطبی که هیچ نکته ظریفی از چشمش پنهان نمی‌ماند، همچنان شاهد چنین اشتباهاتی در مجموعه‌های تلویزیونی و حتی سریال‌های الف ویژه نیز هستیم. مجموعه‌هایی که هزینه و زمان زیادی صرف ساخت آنها می‌شود ولی ساده‌ترین موارد و نکات از نگاه عوامل سازنده‌شان پوشیده می‌ماند. با وجود تمام امتیازات داستان کیمیا برای جذب مخاطب، اعم از فیلم‌نامه خوب، بازیگران کاربلد، گره‌های جذاب و کارگردانی یک کارگردانِ با تجربه، آیا فهم و دقت نظر مخاطب در ساخت چنین آثاری به هیچ وجه در نظر گرفته می‌شود؟ وقت آن نرسیده که باور کنیم وقتی اکثریت جامعه، مخاطب یک اثر ویژه تلویزیونی هستند انتظارات بیشتری از گروه سازنده دارند و قطعا متوجه نکات ظریف و باریک در آن اثر خواهند شد؟
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۶:۲۴:۵۲
بازی برخی هنرپیشه ها بسیار تصنعی و غیر واقعی است مثلا خود کیمیا که خانم شریفی نیا خیلی زور می زند که وانمود کند یک دختر دبیرستانی است یا آقای پاکدل که او هم سعی می کند وانمود کند جوانی انقلابی و مبارز است. و هیچکدام موفق نبوده اند (3326399) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۷:۱۲:۰۷
چرا آب بستن و طول و تفصیل دادن های بیمورد را نمیگید .

خداوکیلی از یکساعت یا کمتر که می بینیم چه اتفاق مهمی می افتد؟ و صدا و سیما چه پاسخی دارد در هزینه بیت المال از برای چنین سریال بلندی؟

مردم ما ریزبین و نکته سنجند و در هر خانواده یک نفر نکته سنجی کند گوشی دست همه میاد ! (3326506) (alef-13)
 
رضا مشهد
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۷:۲۲:۱۷
سلام نکته جالب این فیلم تیر و سیمهای برق هستش ،شبکه های برق از کابل خودنگهدار استفاده شده که دو و سه بیشترنیست این کابل ها بجای سیم های مسی درشبکه های توزیع برق استفاده شده است (3326522) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۷:۲۷:۱۶
کارگردان ضعیف باشه همین میشه دیگه. کافی بود کارگردان حسن فتحی یا میرکریمی یا کمال تبریزی باشه (3326528) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۷:۳۲:۳۶
گاف ها فقط به این موارد محدود نمیشود و بیشتر از این حرف ها است
به عنوان مثال در قسمتی استوار پارسا با دوستانش در نخلستان قرار میگذارد ولی به علت آنکه مامور ساواک خارج از برنامه به درب منزلش میرود و او را با خود به اسکله میبرد پارسا به قرارش با دوستان نمیرسد و دوستان نگران او میشوند. ولی در پخش سکانس ها جابجا پخش میشود یعنی اول دوستان نگران دیرکرد استوار میشوند و به علت تاخیر زیاد او محل قرار را ترک میکنند و در سکانس بعد مامور ساواک تازه به درب خانه پارسا میرسد.
مشابه این اشکالات باز هم هست (3326537) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.