نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 405758
چرا دولت،نیسان های آبی را آتش نمی زند؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۶
شهروند نوشت: بیژن زنگنه، وزیر نفت با بیان این‌که مصرف سوخت در وانت‌نیسان‌های کشور بسیار بالاست، می‌گوید: هم اکنون متوسط مصرف سوخت در وانت‌نیسان‌های کشور حدود ۲۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است. او تأکید دارد: اگر وزارت نفت پول داشته باشد کل وانت‌نیسان‌های کشور را باید بخرد و تحویل ذوب‌آهن بدهد و بسوزاند.

براساس اعلام وزارت نفت روزانه ١٦‌میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شود. این در حالی است که براساس اعلام معاونت نوسازی ناوگان در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور ٤‌میلیون خودروی فرسوده ایران روزانه ١١‌میلیون لیتر سوخت اضافه مصرف می‌کنند که با این حساب حدود ٦٩‌درصد بنزینی که روزانه وارد می‌شود توسط خودروهای فرسوده استفاده می‌شود. از این میان نیسان‌های آبی با جمعیت حدود ٧٠٠‌هزار دستگاه در ایران کمتر از ٢٥‌درصد خودروهای فرسوده کشور را تشکیل می‌دهند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درحالی‌که مصرف سوخت وانت‌نیسان‌ها را ٢٠ الی ٣٠‌درصد بالاتر از حد استاندارد می‌داند، به «شهروند» گفت: خودروهای مشابه وانت‌نیسان‌ها معمولا به صورت دیزلی تولید می‌شود و تولید بنزینی آن دیگر هیچ توجیهی به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی ندارد.

او با بیان این‌که در حال حاضر در هیچ جای دنیا چنین خودروهایی تولید و نمونه مشابه آن در هیچ بازاری پیدا نمی‌شود، افزود: بیش از ٤٥‌سال از تولید نیسان‌های آبی زامیاد در ایران سپری می‌شود. در حالی‌که عمر خط تولید یک خودرو در دیگر کشورهای دنیا کمتر از ١٠‌سال است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌که معمولا آمار دقیقی از مصرف سوخت این خودروها در کشور داده نمی‌شود یا اگر هم داده شود با واقعیت موجود تفاوت بسیاری دارد، اضافه کرد: مصرف سوخت این خودرو وقتی عجیب‌تر می‌شود که برخی رانندگان اضافه بر میزان استاندارد این خودرو بار می‌زنند.

زاوه در حالی‌که راهکار حل معضلاتی از این دست را واقعی‌سازی قیمت بنزین در کشور می‌داند، ادامه داد: گرچه چند سالی هست که صحبت از پادرا برای جانشینی نیسان به گوش می‌رسد و تولید این خودرو هم آغاز شده اما ظاهرا سود در تولید نیسان آبی‌های قدیمی بیشتر است که هنوز مسئولان شرکت سایپا و زامیاد قید تولید آن را نمی‌زنند. به گفته او در حالی‌که کشورهایی همچون آلمان و نروژ از توقف تولید خودروهای احتراقی بعد از ‌سال ٢٠٢٥ میلادی سخن می‌گویند، ایران همچنان به تولید خودروهایی با حجم بالای مصرف سوخت بنزین اقدام می‌کند.
 
کلمات کلیدی : مصرف سوخت + نیسان
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۳ ۰۷:۵۴:۴۴
ايران در زمينه خودرو سرزمين عجايب است. (3984971) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۳ ۰۸:۴۷:۳۷
خب اگه وانت نیسان ها رو بسوزونن با چی میخوان بار جابجا کنند با وانت پراید خب وقتی ماشین جایگزین نیست 20 لیتر که سهله 100 لیتر هم اشکالی نداره (3985026) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.