نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 267950
مسوول تولید خودروی بی‌کیفیت کیست؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۷
در حالیکه یک نماینده مجلس پیشنهادی مبنی بر الزام حضور ناظران کیفی در خطوط تولید خودروسازان ارائه داده، کارشناسان و تعدادی از مدیران صنعت خودرو می‌گویند که تولید خودروی بی‌کیفیت فقط به ناظر کیفی مربوط نیست و عوامل مهم دیگری در این زمینه دخیل است.

پیش از این محمد سلیمانی - نماینده مجلس شورای اسلامی - اظهار کرده بود "به خودروسازان پیشنهاد کردم برای افزایش کیفیت محصولاتشان، ناظران کیفی را در خطوط تولید خود مستقر کنند تا معلوم شود مسوول تولید خودروی بی‌کیفیت کیست؟"

خبرنگار ایسنا برای پیگیری موضوع با طرح این سوال که مسوول تولید خودروی بی‌کیفیت کیست؟ به سراغ تعدادی از کارشناسان و مدیران صنعت خودرو و قطعه رفت و نظرات آنان را جویا شد.

معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب مجلس بر عملکرد خودروسازان نظارت دارد، تصریح کرد: بازرسان مورد تایید این وزارتخانه به طور دائم در خطوط تولید خودرو مستقر هستند و کار بازرسی کیفی را انجام می‌دهند.

فرزاد قزائی با بیان این‌که هم‌اکنون نظارت‌های کیفی متعددی هم از سوی خودروساز و هم از سوی سازمان‌های خارجی بر روند تولید خودروها برقرار است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها در سایپا ۸۵۰ نفر به صورت تخصصی وظیفه نظارت بر کیفیت قطعات ورودی و همچنین خودروهای تولیدی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن سازمان ملی استاندارد نیز در دو حوزه تایید نوع و همچنین اجرای استاندارد تطابق تولید (COP) برروند خودروها نظارت داشته و بازرسان آن در خطوط تولید تردد می‌کنند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز از طریق شرکت بازرسی مورد اعتماد خود بر مباحث زیست‌ محیطی خودروهای تولیدی نظارت کرده و از هر ۱۰۰۰ دستگاه خودروی تولیدی، یک نمونه را به‌طور کامل ارزیابی می‌کند.

مجتبی استاد رحیمی - معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو - نیز در پاسخ به این سوال که مقصر تولید خودروی بی‌کیفیت کیست؟ به ایسنا گفت: در خطوط تولید خودرو در بخش‌های مختلف از جمله سالن پرس، سالن رنگ، بدنه و مونتاژ ناظران کیفی خودروساز مستقر هستند.

وی با بیان این‌که ناظران کیفی مقیم در هر بخش، ویژگی‌های تک تک خودروهای تولیدی را براساس چک‌لیست‌های موجود کنترل می‌کنند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن خودروسازان بزرگ داخلی در شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی (مجموعه‌سازان) نیز دارای ناظر کیفی مقیم هستند که کیفیت قطعات تولیدی برای خودروسازان را در مبداء کنترل می‌کنند.

همچنین محمدرضا نجفی‌منش - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران - در این زمینه گفت: هم خودروسازان دارای سیستم کنترل کیفی داخلی هستند و هم شرکت‌های قطعه‌سازی بزرگ به‌طور مستقل بر کیفیت قطعات تولیدی نظارت دارند.

وی با بیان این‌که دلیل این‌که کیفیت برخی خودروهای داخلی رضایت مردم را جلب نمی‌کند، فقط به نبود ناظران کیفی مربوط نمی‌شود، خاطرنشان کرد: خودروسازان ما برخی خودروهایی را تولید می‌کنند که کیفیت آنها هم‌تراز خودروهای وارداتی است.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران خاطرنشان کرد: بنابراین در صورت وجود کشش بازار، خودروسازان از توان فنی لازم برای تولید تمام محصولات با بالاترین آپشن‌ها و سطوح کیفی برخوردار هستند، اما خودروسازان باید عمده محصولات خود را براساس کشش بازار و توان اقتصادی مصرف‌کنندگان تولید کنند.

در این زمینه یک عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز گفت: مشکل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی نبود ناظر کیفی نیست، زیرا این ناظر‌ها هم‌اکنون در خطوط تولید مستقر هستند. شهرام آزادی با بیان این‌که با نظارت بدون اصلاح زیرساخت‌ها و فراهم‌ کردن شرایط، نمی‌توان کیفیت خودروها را ارتقاء داد، خاطرنشان کرد: دلیل پایین ‌بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی، میزان هزینه‌ای است که برای تامین قطعات و تولید این خودروها صورت می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه ‌داد: خودروسازان می‌توانند در صورت هزینه بیشتر برای تامین مواد اولیه و قطعات، خودروهای با کیفیت‌تری تولید کنند، اما در آن صورت با مشکل نبود مشتری و پایین‌ بودن توان اقتصادی مردم مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: برای اصلاح ساختارها از یک سو باید با ارتباط با خودروسازان و قطعه‌سازان جهانی، فناوری روز صنعت خودرو و قطعه وارد کشور شود و از سوی دیگر نیز توان اقتصادی مردم بهبود یابد تا بتوانند خودروها را با کیفیت بیشتر و البته قیمت بالاتر خریداری کنند.

آزادی با بیان این‌که در غیر این صورت حتی با گذاردن یک ناظر کیفی به ازای هر یک دستگاه خودروی تولیدی نیز نمی‌توان کیفیت را افزایش داد، تصریح کرد: اگر قرار بود مشکل کیفیت برخی خودروهای داخلی با استقرار ناظران کیفی برطرف شود، باید تاکنون این اتفاق می‌افتاد.

پیش از این محمد سلیمانی - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس - اظهار کرده بود: در جلسه‌ای به خودروسازان پیشنهاد دادم همچون بخش مسکن که مهندس ناظر بر روند ساخت مسکن نظارت دارد در خطوط تولید خودرو نیز از چنین ویژگی استفاده شود تا کیفیت تولید خودروهای داخلی افزایش یابد و مشخص شود مسئول تولید یک خودروی بی‌کیفیت در خطوط تولید، کیست.

وی خاطرنشان کرده بود که با تقسیم تعداد خودروهای تولیدی در سال بر ماه‌ها، تعداد خودروهای تولید شده در روز بین ۲ تا ۳ هزار دستگاه است که با بکارگیری چند صد مهندس در خطوط تولید می‌توان راندمان و کیفیت تولید خودرو را افزایش معناداری داد.
 
علی
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۴:۲۰:۳۹
آقای دکتر روحانی مسئول است که با تعرفه گمرکی بالا حما یت میکند. (2838402) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۳:۱۴:۴۶
مگر در كشور ما خودروى نا مرغوب و بيكيفيت توليد ميشود !؟ (2840683) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۴:۵۰:۰۲
جالبه می گویند اگرکیفیت رابالا ببریم قیمت خودرو بالا می رود همین الان این خودروهای بی کیفیت و ازرده خارج را به قیمت خودروهای باکیفیت وبه روز خارجی (البته قیمت انطرف اب) می فروشند تازه منت هم می گذارند شما ها اگه خودرو ساز بودید تو این 20 ساله تا حالا یک خودرو درست وحسابی تولید کرده بودیدواینقدر بهانه نمی اوردید. (2838460) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۴:۵۴:۵۷
مسول همان کسانی هستند که باید روز قیامت جواب کشته شدگان بی گناه در تصادفاتند (2838467) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۴:۵۹:۵۷
معلومه دیگه وزارت صنعت معدن و سازمان ملی استاندارد (2838476) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۵:۰۴:۰۸
مطمعنا مردم در این مورد باز هممسئول هستند نه مسئولین... (2838485) (alef-10)
 
سورنا
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۵:۴۰:۴۸
نزدیک به 23 سال هستش که دارن پژو 405 رو تولید میکنن
فقط کمی چراغاش عوض شده
ما مردم ایران هم نیاز به تنوع داریم
باور کنین دیگه خسته شدیم از این همه ماشین تکراری
هیوندای اکست با قیمت حدود 15000دلار میشه هم قیمت پژو پارس ما
ولی کیفیت و راحتی آن کجا و این کجا
ای کاش ما مردم هم برای مسئولین کمی مهم بودیم و ارزش داشتیم (2838569) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۷:۱۰:۱۳
42 میلیون تومان بابت ال 90 اتومات ثبت نام کردیم بعد از 4 ماه تاخیر خودرو تحویل شد . موقعی که میخواستی درب ماشینو از داخل باز کنی و پیاده بشی درش باز نمیشد . واقعا برای این کیفیت باید گریست اونم برای ال 90 فرانسوی وای بحال بقیه ماشینا (2838784) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۸:۱۱:۲۲
معلومه کی مسیوله ، مشکل اینجاست که کسی دلش به حال مردم نمی سوزه
اصلا تو کشور ما بنا نیست جنس با کیفیت تولید بشه ، شما دلتون خوشه ، سطح استاندارد های ما پایینه ، بعدشم مونتاژکننده های خودرو ( حیف بهشون بگیم خودروساز) با سود معقول قانع نیستند ؛ اینها جنس دو ریالی را ده ریال با مردم حساب میکنند ؛ اگر بگویند چنین نیست کسی باور نمیکند شاهدش فیمت بسیار نازل خودروهایی است که به کشور های دیگر صادر میکنند (2838909) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۱۸:۴۵:۳۴
رانت های خودرو که باعث تداوم گرانی و بی کیفیتی خودروی ایران ( چه ایرانی چه چینی) می شود:
1- حضور افراد دولتی در بنگاه های خودرویی
2- یارانه بنزین که سالانه رانتی در حدود 20 میلیارد دلار نصیب خودرو ساز می کند.
3- وام های بانکی برای خرید خودرو که مردم بدون نیاز به خودرو صرفا برای استفاده از وام ناچارند خودروی بی کیفیت و گران خریداری کنند.
4-کاهش نرخ سود بانکی و رانت خودرو سازان در استفاده از منابعی که به مردم و بنگاه های غیر رانتی نمی رسد. (2839025) (alef-10)
 
مردم
۱۳۹۴-۰۲-۰۱ ۲۳:۳۹:۱۶
همه اعم ازدولت تامجلس وغیره وو....تبانی کرده اندبی کیفیت ترین خودرو که ازرده خارج شده اند بابیشترین قیمت به مردم بفروشند. این 30 سال است خودروسازان بی خودرو که منتاژ میکنند ره بجایی نبرده اند وتا100 سال دیگرهم نخواهندبرد ودرمسیر کشتارمردم بیگناه شتابان میروند واگر خدارا میشناسید ودزد نیستیدمثل تمام دنیا تعرفه واردات خودروراصفرکنیدتاهم مردم راحت باشند وهم منتاژکاران ایران خودرو بفکررقابت وکیفیت باشند. یاحق (2839578) (alef-10)
 
بهروز
۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۰۶:۲۵:۳۰
خود ما مسوليم نخريم توليد نميكنند (2839843) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.