کد مطلب: 382150
یادداشت اقتصادی؛
آدرس های غلط زنگنه به مجلس برای حذف کارت سوخت
سید مسعود احمدی، 26 مرداد 95
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۸
بررسی دلایل مختلف بیان شده توسط وزیر نفت برای حذف کارت سوخت مانند عدم استفاده از اطلاعات این کارتها و هزینه بالای تداوم استفاده از آنها و همچنین فساد بنزین دو نرخی نشان می دهد که این وزارتخانه توان استدلالی کافی برای دفاع از دیدگاه خود را ندارد.
فردا یکی از بزرگترین و جدی ترین آزمون های مجلس دهم است زیرا قرار است نمایندگان مجلس پیشنهاد دولت برای حذف بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ را مورد بررسی قرار دهند و در نتیجه، تکلیف کارت سوخت را مشخص کنند. اواخر فروردین ماه، مجلس نهم با تصویب بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵، دولت را مکلف به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی کرد. با این وجود، دولت و بخصوص وزارت نفت که مخالف تداوم استفاده از کارت سوخت در توزیع بنزین بود، نه تنها این تکلیف قانونی را تاکنون اجرا نکرده است بلکه در قالب لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۹۵، پیشنهاد حذف این بند از قانون را داده است؛ پیشنهادی که اواسط مردادماه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم به تصویب رسید و فردا در جلسه علنی وضعیت نهایی آن مشخص خواهد شد. ضرورت دارد نمایندگان مجلس قبل از اعلام نظر درباره این موضوع به نقد و بررسی مهمترین دلایل بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره ضرورت حذف کارتهای سوخت بیاندازند. مهمترین دلایل وزیر نفت عبارت است از:
۱- عدم استفاده از اطلاعات کارتهای سوخت: زنگنه درباره این موضوع در کنفرانس خبری با رسانهها در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۹۴ گفت: «به اعتقاد من طی هفت تا هشت سال گذشته هیچ استفادهای از اطلاعات مندرج در کارتهای سوخت نشده است». وزیر نفت در مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۷ تیرماه ۹۵ نیز در این زمینه گفت: «ما طی سالها استفاده از سامانه سوخت میلیونها اطلاعات جمع آوری کردیم اما از کدام یک از آنها تا کنون استفادهای کرده ایم؟»
زنگنه در حالی این ادعا را مطرح کرده است که از سال ۸۶ تاکنون با استفاده از اطلاعات کارت سوخت دستاوردهای بزرگی مانند کنترل قاچاق بنزین و کاهش شدید آن، کنترل مصرف بنزین و کاهش وابستگی به واردات و همچنین ایجاد زمینه برای آزادسازی قیمت بنزین بدون فشار بر مردم از طریق سهمیهبندی برای دولت و به خصوص وزارت نفت محقق شده است. علاوه بر این، به اذعان مسئولان دولتی تاکنون از سامانۀ هوشمند سوخت برای موارد متعددی استفاده شده است. در گزارش شماره ۱۴۷۲۹ مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان «دستاوردهای کارت هوشمند سوخت و راهکارهای حفظ و ارتقای آن» (اسفند ۹۴) درباره این موضوع آمده است: «به اذعان مسئولان ستاد مدیریت حملونقل و سوخت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی، از اطلاعات سامانۀ هوشمند سوخت برای برآورد تعداد انواع خودروهای فعال کشور، شناسایی خودروهای فرسوده، کسب اطمینان از عدم قاچاق در جایگاههای سوخت، محاسبۀ نرخ کرایۀ حملونقل عمومی در شهرهای مختلف و همچنین اصلاح اطلاعات ترددشمارهای جادهای برای برآورد تقاضای سفر و پیشبینی مصرف سوخت در زمانهای اوج سفر استفاده میشود».
۲- فساد بنزین دو نرخی: زنگنه درباره این موضوع در مصاحبه با خبرگزاری شانا در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۹۵ گفت: «دو نرخی بودن قیمت بنزین فساد میآورد و وزارت نفت نه تنها به دو نرخی بودن قیمت بنزین بلکه با دو نرخی بودن هیچ فرآورده نفتی موافق نیست». وزیر نفت در مصاحبه تفصیلی با یکی از خبرگزاریها در تاریخ ۷ تیرماه ۹۵ بر این موضوع تاکید کرد و گفت: «دو قیمتی شدن سوخت معادل فساد است». درباره این اظهارات زنگنه نکات زیر قابل طرح است:
الف- تاکنون وزارت نفت هیچ آماری درباره مفاسد بنزین دو نرخی منتشر نکرده و حتی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۶ خردادماه ۹۵ رسما اعلام کرده است که این وزارتخانه برآوردی از این مفاسد ندارد و حتی نمیتوان در این زمینه برآوردی داد. برآورد برخی کارشناسان هم حاکی از این است که این رقم در بدترین شرایط ممکن، کمتر از ۵۰ میلیارد تومان در ماه بوده است. از سوی دیگر، براساس گزارش شماره ۱۴۷۲۹ مرکز پژوهشهای مجلس، «منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای این طرح (طرح سهمیهبندی بنزین با استفاده از سامانه هوشمند سوخت)، در مدت ۸ سال، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است که ۷۵ میلیارد دلار آن بهطور مستقیم ناشی از کاهش مصرف و واردات بنزین است». حال این سوال مطرح میشود که آیا مفاسد بنزین دو نرخی اصولا قابل مقایسه با منافع اجرای طرح سهمیه بندی بنزین برای کشور بوده است و منطقی است که به علت وجود خطای ناچیز، مزایای عظیم سامانه هوشمند سوخت را نادیده بگیریم؟
ب- فساد بنزین دونرخی را تا حدود زیادی میتوان کاهش داد زیرا اگر منظور زنگنه از فساد بنزین دو نرخی، امکان سوء استفادۀ جایگاهدارها باشد، با اصلاح سازوکارها و ارتقاء نرمافزار، این مشکل قابل حل است. اگر منظور ایشان از فساد هم فروش سهمیۀ تاکسی و آژانس و ... به دیگران باشد، اولا: حجم این فساد در مقابل فساد ناشی از قاچاق بنزین ناچیز است. ثانیا: با تجهیز ناوگان حملونقل عمومی و باری سبک به موتورهای گازسوز، نیازی به تخصیص سهمیۀ خاص به هیچ خودرویی وجود ندارد.
۳- هزینه بالای نگهداری و تداوم استفاده از کارت سوخت: زنگنه درباره این موضوع در کنفرانس خبری با رسانه ها در تاریخ ۲۰ بهمن ماه ۹۴ گفت: «استمرار استفاده از این کارتها خرج سنگینی دارد».
این در حالی است که براساس اعلام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در مصاحبه با خبرگزاری شانا در تاریخ ۳۱ فروردین ماه امسال، کل هزینۀ تعمیرات سامانه، حدود ۲۰ میلیارد تومان در سال است و در مقابل هزینههای حذف آن یعنی افزایش مصرف و قاچاق بنزین و در نتیجه، افزایش واردات بنزین، کاملاً قابل صرفنظر کردن است. علاوه بر این، حذف کارت سوخت بنزین تنها در حد چند میلیارد تومان (کمتر از نیمی) هزینهها را کاهش میدهد؛ چرا که سامانۀ هوشمند گازوئیل با قدرت در حال اجراست و بخش اصلی هزینههای سالانه، مربوط به حفظ زیرساخت اطلاعاتی سامانه است که برای گازوئیل هم باید حفظ شود. از سوی دیگر، دولت میتواند با سهمیه بندی، از محل فروش بنزین آزاد، تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش درآمد حاصل کند. بنابراین نه تنها می تواند هزینۀ تعمیرات و نگهداری این سامانه را بدهد، بلکه از این محل میتواند بسیاری از معوقات بازنشستگان، معلمان و سایر مخارج خود در بخش های مختلف بخصوص توسعه حمل و نقل عمومی را تامین کند.
با توجه به نکات فوق، به نظر میرسد که استدلالهای وزیر نفت درباره عدم ضرورت تداوم استفاده از کارتهای سوخت از قوت کافی برخوردار نیست و نمیتوان با تکیه بر این استدلالها با درخواست این وزارتخانه برای حذف کارت سوخت موافقت کرد. از سوی دیگر هم کارت سوخت در کنترل مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق آن از سال ۸۶ نقش مهمی ایفا کرده است و یکی از ابزارهای اصلی کشور برای خنثی سازی تحریم واردات بنزین در تابستان سال ۸۹ بوده است. بنابراین انتظار میرود که نمایندگان مجلس دهم با پیشنهاد حذف بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ موافقت نکنند و به تعبیر مرکز پژوهش های مجلس (گزارش شماره ۱۴۳۵۲) زمینه ساز «اشتباه بزرگ» دولت در حوزه سوخت نشوند زیرا این امر باعث کاهش شفافیت نظام توزیع بنزین در کشور و کاهش ظرفیت مدیریت بر مصرف این فرآورده نفتی خواهد شد و به قاچاق بنزین دامن می زند.
*کارشناس انرژی
کلمات کلیدی : کارت سوخت+حذف کارت سوخت
پس تمام دنیا توان درک این موضوع را ندارند که چقدر منافع اقتصادی دارد که از کارت سوخت استفاده کنند آقای سید مسعود احمدی - کارشناس انرژی . (3887828) (alef-11)
کلا زنگنه اعتقادی به نیروهای ایرانی نداره. تصمیمات غلطش راجع به واردات بنزین به جای ساخت پالایشگاه بنزین؛ هنوز هم تبعات داره برامون. حالا میگه کارت سوخت چیه !!!!!!! (3887879) (alef-11)
معلوم نیست زنگنه و باند کارگزارها چه برنامه و نقشه ای در سر دارن با حذف کارت سوخت ولی مطمئنم به نفع مردم نیست شک نکنید (3887895) (alef-3)
مجلس را به علت عدم استیضاح وزرا متخلف و عدم استیفای حقوق ملت و عدم نظارت و بازخواست حقوق ملت در موضوعات متنوع ، باید استیضاح کرد .
متأسفانه مجلس از اواسط دوره ی قبل و در دوره ی فعلی ، از تکلیف نظارتی و رأس الاموری خود کاملا" محروم است .
ظاهرا" قوه ی مقننه ، خودش نیاز مبرم به نظارت و بازخواست دارد !! (3889043) (alef-11)
توهم زده ایی اقا (3889103) (alef-11)
اینا میخوان بگن همه کارهای دولت قبل اشتباه هس. حالا چقدر هزینه شده و با خوب و بد بودنش کاری ندارن. (3889111) (alef-11)
قطعا با تغييرات قيمت حامل هاي انرژي روزي همين كارت سوخت ها به درد مي خورد (3887900) (alef-3)
زنگنه اصلا مجلس و جايگاه قانونگذاري اش را قبول ندارد (3887921) (alef-3)
استیضاح الزام عقلی و ملی دارد (3887941) (alef-3)
مرشدی
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۱۹:۲۸:۲۳
هدف از ایجاد کارت سوخت گران کردن ان بود که گران هم شد پس بنابراین این کارت در حال حاضر کاربردی ندارد. (3888014) (alef-11)
همان کاری را بکنید که در بقیه دنیا هم میکنند. بنزین تک نرخی به قیمت تمام شده با مالیات آلایندگی محیط زیست بدون کارت سوخت یا هرگونه بروکراسی دولتی هزینه زا. (3888020) (alef-11)
اولا کارت سوخت برای زمانی است که قیمت بنزین داخل ارزان تر از خارج باشد. اما، قیمت عرضه بنزین در داخل در حال حاضر حتی اندکی بالاتر از نرخ آن در خلیج فارس است. همچنین، اساسا، چرا بایستی دولت فروشنده بنزین باشد.اساسا، چرا تولید و فروش آن به بخش خصوصی واگذار نمی شود و مثل هر کالایی قیمت آن را بازار تعیین کند. بویژه اینکه در حال حاضر قیمت آن نزدیک به بازار جهانی است. (3888055) (alef-11)
اگر تو این مملکت قانون حاکم بود هرگز اجازه وزیر شدن به کسی داده نمیشد که ضربه مهلک کرسنت رو به کشور زده (3888064) (alef-11)
مصطفي
۱۳۹۵-۰۵-۲۶ ۲۰:۳۰:۱۱
درود بر زنگنه
من بعنوان بخش خصوصي بيست سال در زير چتر مديريت بي نقص ايشان در وزارتخانه هاي تحت وزارت ايشان كار كرده ام
امكان ندارد كه كسي مديريت درست انجام بدهد ولي ادرس غلط
عكس اينهم امكان ندارد
الف جان بخاط خدا
اجر ايشان رو ضايع نكنيد و اين مطلب منو رو سانسور نكنيد (3888112) (alef-11)
مشخص نیست این همه اصرار برای حذف کارت سوخت چیست؟ موضوع بسیار مشکوکه. کلا وزیر نفت ما مشکوک میزنه. الله اعلم. (3888115) (alef-11)
آقای زنگنه! خدا وجود دارد (3888212) (alef-3)
کارت سوخت یعنی شفافیت
عدم وجود کارت سوخت یعنی قاچاق
آقای زنگنه این کار شما آب به آسیاب قاچاقچیان میریزد، در جریان هستید؟ (3888260) (alef-11)
زنگنه و نعمت زاده دیگه شدن سوهان روح و روان ملت...
روحانی متشکریم... (3888287) (alef-11)
شما بفرمایید از بین ان همه کشور در دنیا کدامشان از کارت سوخت استفاده می کنند؟ آنها چطوری قیمت سوختشان را کنترل می کنند؟ (3888331) (alef-11)
سلیقه ای است دیگر... (3888411) (alef-3)
کنترل تردد خودروها و آنچه که نویسنده محترم به اشاره کردهاند مهمترین کارکرد کارت سوخت است و نیز در زمان ضرورت و روبرو شدن با بحران هابا استفاده صحیح از آن میتوان امنیت جامعه را افزایش داد. از طرفی استلال های زمانی که قرار شد کارت سوخت به اجرا درآید را بایستی مد نظر داشت. شاید کسانی که میخواهند کارت سوخت نباشد دارند کمکی به بی قانونی میکنند!!!. (3888629) (alef-11)
کجای دنیا کارت سوخت دارند جز معطلی و صرف هزینه نتیجه دیگری ندارد نوعی کوپن دادن است اگر برای کسب اطلاعات مصرف است که جایگاه معلوم می کند چقدر مصرف شده و اگر برای مشکل روشن شدن قاچاق و امثال آن است اشکال را باید در جای دیگری جستجو کرد و ربطی به کارت سوخت ندارد لذا حذف آن بهتر است. (3888725) (alef-11)
کلا امار در ایران اضافه است وقتی به دستور این و ان امار ساخته می شود چه نیازی است به گرداوری داده ها و تحلیل آن بصورت اطلاعات! (3889126) (alef-11)