نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 212158
دیرکرد تحویل خودرو
بخش تعاملی الف - حمید معتمدی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۸
در اواسط تیرماه سال جاری در یکی از طرح های پیش فروش ایران خودرو برای دریافت خودرو SLX ۴۰۵ ثبت نام کردم. در حالیکه در وبسایت ایران خودرو تاریخ تحویل آبان ماه ذکر شده بود دعوتنامه تکمیل وجه حدود دهم آبان ماه صادر گردید و نمایندگی محترم نیز صراحتا تاریخ تحویل خودرو را ۴۰ روز پس از تکمیل وجه، یعنی اواخر آذرماه، اعلام کرد. آذر ماه به پایان رسید و دی ماه نیز از میانه گذشت اما هنوز خبری از خودرو نیست. نمایندگی از وضعیت تحویل خودرو تا همین دو سه روز پیش مدام اظهار بی اطلاعی می کرد. (تو گویی هیچ چیزی بیشتر از ما مشتریان بی دفاع از وضع تولید ایران خودرو نمی داند!) تا اینکه به لطف یکی از آشنایان متوجه شدم افرادی که موعد تحویل خودروی SLX ۴۰۵ آنها قبل از آبان بوده عمدتا با خودروی پارس جایگزین کرده اند و افردی که تاریخ تحویل خودروی آنها آبان ماه بوده صرفا می توانند خودروی مذکور را با GLX ۴۰۵ تعویض نمایند که البته تحویل این خودرو نیز ۴۵ روزه خواهد بود!

اول اینکه ممکن است بگویید که :"ای بابا، هنوز یک ماه هم از تاریخ تحویل نگذشته. صبر داشته باش!" . این فرمایش درست است. اما دوستانی که خیلی قبل تر از من ثبت نام کرده بودند و مثلا موعد تحویل خودروی آنها مهر و یا حتی شهریور بوده هنوز خودروی SLX خود را تحویل نگرفته اند. پس من یک جورهایی نماینده آنها هم هستم بی آنکه خودشان بدانند!

دوم اینکه زمان ثبت نام اینجانب، ایران خودرو شرایط فروش و پیش فروش برای GLX هم گذاشته بود. خوب اگر GLX می خواستم همان موقع ثبت نام می کردم. پس الان طبق چه قانون و منطقی باید تن بدهم به تعویض خودرو آن هم فقط با GLX؟ باز خدا به سایپا خیر بدهد که اعلام کرده مشتریان خودشان انتخاب کنند چه خودرویی را می خواهند جایگزین خودروهای تاخیری کنند. جالب اینجاست که SLX را حتی با سمند، این خودروی ملی تماما ایرانی، نیز تعویض نمی کنند. دوست ندارم این طور فکر کنم اما هر کس دیگر هم که باشد با خود می گوید لابد GLX ها روی دستشان باد کرده! یا اینکه می خواهند قیمت ها را گران کنند.

سوم اینکه آن آشنای محترم که در بالا به آن اشاره شد اظهار می کرد "الان مشکل تامین قطعه برای SLX دارند ولی رانا موجود بوده و اوضاع سمند و پارس هم بد نیست." و وقتی هم که از وضعیت SLX پرسیدم گفت که ممکن است این طرف سال ممکن هم است آن طرف سال بدهند." تا جایی که سواد بنده اجازه می دهد کمبود قطعات خودرو یا از قطعات و اجزای موتور است یا سایر قطعات و متعلقات نظیر گیربکس و شاسی و سیستم تعلیق و فرمان. تفاوت خودروی SLX و GLX تنها در قطعات موتوری و سیستم ECU آنهاست. پس با توجه به این موضوع این کمبود قطعات مربوط به اجزاء و متعلقاتی نظیر گیربکس و شاسی و سیستم تعلیق و فرمان نمی تواند باشد چراکه موجودی GLX آنها ظاهرا بد نیست.

از طرف دیگر موتور و ملحقات موتور SLX و رانا کاملا مشابه یکدیگر است. پس چطور است که رانا تولید می شود ولی SLX نه. ممکن است بگویید که تقاضا برای رانا بیشتر است یا اینکه ایران خودرو برای جا انداختن رانا، تیراژ رانا را بالا و SLX را پایین آورده است. کاملا درست است. اما آیا ایران خودرو یک شبه به این تصمیم رسیده؟ آیا بزرگ ترین خودرو ساز خاورمیانه نمی تواند برنامه تولید مثلا شش ماه آینده خود را بداند و بر همین اساس برنامه های فروش و پیش فروش بگذارد؟ آیا برنامه از پیش معینی برای تولید خودرو در آنجا وجود ندارد؟ مهندسان صنایع مشغول به کار در ایران قاعدتا خودرو کارشان همین است دیگر. اگر اشتباه می گویم لطفا تصحیح کنید. جالب تر اینکه همین الان اگر به سایت ایران خودرو تشریف ببرید می بینید که پیش فروش SLX با موعد تحویل تیرماه آینده برقرار است! وقتی این موضوع را با نمایندگپی در میان گذاستم که شما که قطعه ندارید چطور برنامه تحویلتان از حالا تا سال آینده پر است؟ و ایشان با خنده پاسخ داد: "کو تا سال بعد؟!".

چهارم اینکه اگر در سایت google کلمه "دیرکرد" را به فارسی تایپ کنید یکی از اولین عباراتی که به شما پیشنهاد می شود "دیرکرد تحویل خودرو" است!

پنجم اینکه بدون استثنا و بدون ذره ای اغراق هر کسی که مزه تاخیرهای ایران خودرو را چشیده به من پیشنهاد داده که" برو نمایندگی، برو خود ایران خودرو داد و بیداد راه بینداز، کارت راه می افته!"

ششم اینکه من هیچ توقعی از دریافت پاسخی متقاعد کننده از ایران خودرو را ندارم و فقط از شما خواهش دارم به نحوی شایسته و درخور به انعکاس این مطلب در سایت وزین خود بپردازید.
کلمات کلیدی : حمید معتمدی
 
بابلکنار
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۰۹:۰۹:۵۱
باسلام
بنده درتاریخ 29/10/91خودروی 405دوگانه رابه صورت نقدی قطعی با تاریخ تحویل یک ماهه ازنمایندگی شرکت ثبت نام نمودم به خاطر اینکه خانم بنده بارداربوده وقصد داشتیم مثلا شب عید رو راحتر باشیم ولیکن عید92هم اومد ورفت ولی خبری از ماشین نشد و هرموقع هم که به نمایندگی می رفتم فقط میگفتند صبر کنید تادر تیر92 با یکی ازدوستان درشرکت تماس گرفته واون بنده خدا موفق شد ماشین رو ازشرکت بیرون بیاره قبل اینکه فرزندمون به دنیا بیاد
متاسفانه برا ی نمایندگی ها فقط ثبت نام مهم هست ودیگر کاری ندارند مشتری بدبخت چه مشکلاتی داره
حالا هم از جریمه تاخیر خبری نیست یعنی هیچ کس پاسخگو نمی باشد. (1915673) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۲:۰۱:۴۵
منم 15تیر اینترنتی یک خودروی slx ثبت نام کردم
تحویل شهریور بود اما آبان بهم تحویل دادن
البته من با پیگیری زیاد و نهایتا ثبت شکایت توی شرکت ایران خودرو ماشینم رو تحویل گرفتم وگرنه شاید تا الان هنوزم ماشین رو تحویلم نداده بودن!!!! (1916098) (alef-10)
 
سپهوند
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۲:۱۲:۳۰
با عرض سلام
بنده هم یکی از اونهایی هستم که برای پژو پارس ثبت نام کردم ولی متاسفانه هنوز هیچ ماشینی به من تحویل نداند (1916130) (alef-10)
 
پيش خريد تندر90 با تاريخ تحويل فروردين1392
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۴:۴۳:۱۲
باسلام و احترام:
به استحضار مي‌رساند: در روز چهاردهم آبان ماه 1391و به مناسبت فرارسيدن عيد سعيد غدير خم، شركت ايران‌خودرو نسبت به پيش‌فروش محصولات خود و با تاريخ تحويل بهمن و اسفندماه 1391و فرروردين‌ماه 1392 اقدام نمود كه اينجانب نيز بنا بر اعتماد به قول و وعده مسئولان محترم از جمله وزير محترم وقت صنعت، معدن و تجارت مبني بر عدم افزايش قيمت خودرو، نسبت به پيش خريد خودروي تندر90 E2 اقدام نموده و مبلغ 15 ميليون تومان، معادل 71درصد كل قيمت مُصوب خودرو را پرداخت نموده‌ام و به اميد اينكه با دريافت دعوتنامه و پرداخت آخرين وديعه آن در حد 6 ـ 5 ميليون تومان در فروردين ماه 1392 خودروي خود را تحويل بگيرم. (در آبان ماه 1391 قيمت مصوب و با 2مرتبه افزايش قيمت در حد 21 ميليون تومان و قيمت بازار در حد 24ـ23ميليون تومان بود.) كه به نظر مي‌رسد با كاهش عرضه خودرو، دلال‌بازي دلالان و سودجويان و ...، ناگهان قيمت‌ها به طور نجومي اوج گرفت و تندر90 E2 از 21ميليون تومان در آبان ماه1391 به 36 ميليون تومان (به قيمت تجاري) در بهمن‌ماه توسط شركت ايران‌خودرو افزايش قيمت پيدا كرد.
هم زمان با اعلام مُغايرت با قانون و لغو مُصوبه افزايش قيمت خودرويي دولت و اصلاحيه آن(به قيمت تجاري) از سوي رياست محترم مجلس شوراي اسلامي در مورخ 22/12/1391، شركت ايران‌خودرو نسبت به ارسال پيام‌هايي مبني بر تشويق به پرداخت مابه‌التفاوت قرارداد با همان قيمت تجاري(مُغايرت با قانون و لغو شده از سوي رياست‌محترم‌مجلس‌شوراي‌اسلامي) و يا انجام تبديل خودروي ثبت‌نامي درصورت تمايل، علي‌رغم اعلام انجام كامل تعهدات توسط شركت ايران‌خودرو جهت تخصيص خودرو باتوجه به رديف قرارداد و رعايت نوبت و هم‌چنين قرار گرفتن در رديف اولويت‌‌بندي جهت تحويل پس از واريز وجه مابه‌التفاوت، اقدام نموده است. و اين در حالي است كه شركت ايران خودرو به عنوان يك نهاد قانوني و دولتي كه همواره مبناي فعاليت خود را اجراي قانون و مقررات اعلام نموده و بر آن نيز تأكيد داشته، چگونه انتظار دارد كه پيش‌خريداران خودرو نسبت به انجام يك عمل مغايرت با قانون و پرداخت وجه مابه‌التفاوت مذكور مُبادرت و اقدام نمايند. علي‌ايحال باتوجه به عدم تعيين قيمت‌گذاري قانوني خودروي تندر90 E2 توسط شوراي رقابت و سازمان حمايت تا پايان فروردين1392 كه باتوجه به اظهارات معاون محترم بازاريابي و فروش شركت ايران‌خودرو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس كه قيمت‌گذاري خودروي تندر90 E2 در انتظار تعيين نرخ تورم بخشي از سوي بانك‌مركزي است و هم‌چنين گفت‌و‌گوي اخير دبير محترم انجمن خودروسازان ايران در مورخ 17/07/1392 با خبرنگار پرشين‌خودرو مبني بر عدم تعيين فرمول قيمت‌گذاري خودروي تندر90 E2 از بهمن‌ سال گذشته تاكنون، تكليف آن دسته از پيش‌خريدهاي خودرو كه تاريخ تحويل آن پايان فروردين1392 مي‌باشد، چيست؟ آيا قرار است به نرخ قبلي آبان‌ماه1391 محاسبه گردد و يا به قيمت مُصوب شوراي رقابت و آن هم بعد از پايان فروردين1392؟ و يا افرادي مثل بنده كه درحد 71درصد از قيمت كل خودرو را پرداخت نموده‌ايم، آيا قرار است ميزان افزايش قيمت جديد توسط شوراي رقابت به كل مبلغ 100درصد تعلق گيرد؟ كه رييس شوراي رقابت به صراحت اعلام نمودند: افرادی که اقدام به پيش‌خرید خودرو کرده‌اند، به شرکت‌های خودروسازی اولتيماتوم داده‌ایم که حق افزایش قيمت به صورت 100درصد را ندارند و اگر بناست بهای خودروها افزایش پيدا کند، باید در مبلغ باقيمانده انجام شود. (برای مثال اگر فردی 10 ميليون تومان از مبلغ یک خودروی 20 ميليونی را پرداخت کرده باشد که قيمت فعلی آن به 30 ميليون تومان رسيده، این فرد قانوناً مالک 50 درصد خودرو است و شرکت خودروساز حق دریافت مبلغی بيش از آن را ندارد. برگرفته از سايت شوراي رقابت) و براي اينجانب و ديگر پيش‌خريداران خودرو كه تاريخ تحويل خودرو(31/01/1392) بوده و تا اين لحظه هنوز قيمت رسمي و قانوني خودروي تندر90 E2 مشخص نشده، تكليف چيست؟ و آيا مي‌توان قيمت‌هاي جديد را عطف به ماسبق كرد؟
در اين راستا، سازمان حمايت مصرف‌كنندگان در بخشنامه‌اي اعلام كرد: همين پيش‌خريدهاي خودرو با تاريخ تحويل قبل از اول اسفندماه 1391 كه در يك زمان و شرائط يكسان ثبت نام نموده و هزينه آن را نيز پرداخت نموده‌اند، با نرخ قبلي آبان‌ماه1391 محاسبه و خودور تحويل مشتريان گردد و اين در حالي است كه مابقي پيش‌خريدها با تاريخ‌هاي تحويل اسفند1391 و فروردين1392 علاوه بر اينكه در يك زمان و شرايط يكسان ثبت نام نموده و درحد 71درصد از قيمت مصوب خودرو را نيز پرداخت نموده‌اند، تا اين لحظه هنوز از قيمت‌گذاري قانوني و رسمي خودروي تندر90 E2 خبري نيست و نحوه چگونگي برخورد با اين‌دسته پيش‌خريدها نيز در ابهام قرار دارند.
حال باتوجه به موارد ذكر شده و بندهاي ب و ج ماده 45 شوراي رقابت كه اشعار مي‌دارد:
ماده 45 ـ اعمال ذیل که منجر به اخلال در رقابت می شود، ممنوع است:
ب ـ قیمت‌گذاری تبعیض‌آمیز
عرضه یا تقاضای کالا یا خدمت مشابه به قیمت‌هایی که حاکی از تبعیض بین دو یا چند طرف معامله و یا تبعیض قیمت بین مناطق مختلف به رغم یکسان بودن شرایط معامله و هزینه‌های حمل و سایر هزینه‌های جانبی آن باشد.
ج ـ تبعیض در شرایط معامله
قائل شدن شرایط تبعیض‌آمیز در معامله با اشخاص مختلف در وضعیت یکسان
فلذا از خودروسازان محترم كه همواره مبناي فعاليت خود را اجراي قانون و مقررات اعلام نموده و بر آن نيز تأكيد دارند، انتظار دارد همانگونه كه از دستورالعمل قيمت‌گذاري شوراي رقابت استقبال و تبعيت نموده، از اين مُصوبه قانوني شوراي رقابت نيز تبعيت نموده و كليه پيش‌خريد‌هاي خودرو مورخ 14/08/1391 با تاريخ‌هاي تحويل بهمن و اسفند1391 و فروردين1392كه در يك‌زمان و شرائط يكسان ثبت‌نام نموده و هزينه آن را نيز پرداخت نموده‌اند و باتوجه به بخشنامه سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و بند‌هاي ب و ج ماده 45 شوراي رقابت به نرخ آبان‌ماه1391 محاسبه و خودرو تحويل مشتريان گردد.
از مسئولين محترم، درخواست رسيدگي برابر با قانون، مقررات و شرع مقدس اسلام را دارم. (1916452) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۷:۱۸:۱۴
فقط ار این متعجبم که خریدار حق انتخاب خودرو را ندارد هر انچه سازنده صلاح دانستند باید تحویل بگیرد و هیچ مقام مسئولی نیست که به حق مردم رسیدگی کند خیلی با حاله اگر یک اتفاق سیاسی در نقطه کور کشور بیفتد دادستان بعنوان مدعی العموم وارد میشود ودر بقیه مسایل جاری کشور قوه قضاییه خواب تشریف دارند (1916801) (alef-10)
 
کریم
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۲۱:۵۹:۴۸
با سلام.امیدوارم یکی از مدیران ایران خودرو این نوشته را ملاحظه نماید از شهرستان جهت پیگری علت عدم تحویل خوردو پژو اس.ال.ایکس خرید قطعی وتحویل آبان به محل رسیدگی به شکایات مشتریان درتهران مراجعه نمودم متصدی مربوطه گفت نیاز به شکایت کتبی نیست فقط درخواست تسریع در تحویل را بدهید خودرو را میدهیم مشکلی نیست!شماره ثبت 388738 بتاریخ 16آذر بهمان داد ت نهایت ده روز بعدپیگری کنیم ما به امید اینکه دستگاه عریض وطویل رسیدگی به شکایات مشتریان رعایت مشتریان را می کنند به شهرستان برگشتیم بعد از سپری شدن مدت اعلامی به زحمات فراوان توانستیم با شماره096440 صحبت کنم اعلام شد امکان تسریع وجود ندارد!!امیدوارم توهین و تحقیر مشتری در ایران خودرو به فرهنگ سازمانی مبدل نشود (1917318) (alef-10)