کد مطلب: 466111
دوئل پژو 208 و سوزوکی بالنو+ عکس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۹
برای رقابت یکی از پرطرفدارترین کلاسهای خودرویی دنیا بهویژه در اروپا و حتی کشورمان یعنی کلاس هاچبکهای سابکامپکت یا سوپرمینی سگمنت B را انتخاب کردهایم. این یکی از کلاسهای بسیار پرطرفدار خصوصاً در اروپا است و بسیاری از خودروسازان در آن حضور دارند که موجب شلوغی آن و البته جذابیت بیشتر رقابتهای ما خواهد شد. خودروهای حاضر در این کلاس عبارتاند از:
آلفارومئو میتو
امجی 3
میتسوبیشی میراژ
آئودی A1
شورلت سونیک
سیتروئن C3
دیاس 3
فیات پونتو
فورد فییستا
هوندا فیت
هیوندای i20
کیا ریو
مزدا 2
مینی کوپر
نیسان میکرا
اوپل کورسا
پژو 208
رنو کلیو
سئات ایبیزا
اشکودا فابیا
سوزوکی سوئیفت
سوزوکی بالنو
تویوتا یاریس
فولکسواگن پولو
برای دور نخست دوئلهای این کلاس شلوغ، یک نماینده از فرانسه و یک نماینده از ژاپن را انتخاب کرده و پژو 208 را در برابر سوزوکی بالنو قرار دادهایم.
پژو 208
پژو 208 بهواسطهٔ حضور طولانیمدت پدربزرگش در کشورمان و همچنین خبرهای عرضهٔ خودش در ایران، برای ما آشناتر از رقیب ژاپنی است. همانطور که از نام 208 و همینطور شیوهٔ نامگذاری محصولات پژو مشخص است، این ماشین در اصل نسل جدید پژو 207 است که در نمایشگاه ژنو 2012 معرفی شد. این خودرو که نسبت به سلفش کاملاً متحول شده و در طراحی نیمنگاهی به طراحی موفق و درخشان 206 داشته، به موفقیت و فروش نسبتاً مناسبی دست پیدا کرد بهگونهای که در اولین سالی که بهطور کامل در بازارهای جهانی حضور داشت یعنی سال 2013 توانست فروشی بیش از نیم میلیون دستگاه را تجربه کند؛ اما 208 برخلاف 207 تنها در دو نسخهٔ هاچبک سهدر و پنجدر عرضه میشود و در آن خبری از نمونههای استیشن و کابریولت نیست. البته به گفتهٔ پژو، کراساوور سابکامپکت 2008 جایگزین نسخهٔ استیشن شده است.
پژو 208 در میانهٔ عمرش در سال 2015 فیسلیفتی را هم تجربه نمود و با مدل 2016 به بازار آمد؛ اما این هاچبک سابکامپکت فرانسوی کمکم در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است و پژو هماکنون در حال کار بر روی نسل جدید آن است درحالیکه ایرانخودرو نیز قصد دارد تولید و عرضهٔ آنرا بهزودی در کشورمان آغاز کند. پژو 208 با پیشرانههای مختلف بنزینی و دیزل سه سیلندر و چهار سیلندر عرضه میشود که ما برای این دوئل موتور 1.4 لیتری بنزینی آنرا انتخاب کردهایم.
سوزوکی بالنو
سوزوکی برای اولین بار از نام بالنو در سال 1995 برای خودروی کامپکتی استفاده کرد که در سه نسخهٔ هاچبک، سدان و استیشن عرضه شد؛ اما با توقف تولید این ماشین در سال 2002، نام بالنو هم به فراموشی سپرده شد تا اینکه سوزوکی بار دیگر در نمایشگاه فرانکفورت 2015 با رونمایی از یک هاچبک سابکامپکت جدید، بار دیگر نام بالنو را احیا نمود. بالنو صرفاً در هند و توسط شرکت ماروتی سوزوکی تولید میشود اما در دیگر مناطق و کشورهای دنیا همچون اروپا، ژاپن و فیلیپین هم عرضه میگردد. بالنو در بازارهای جهانی با دو پیشرانه عرضه میشود که اولی یک نمونهٔ 1 لیتری سه سیلندر با نام بوسترجت و دومی یک واحد 1.2 لیتری چهار سیلندر با نام دوالجت است. ما برای این نبرد و جهت هماهنگی با رقیب فرانسوی، موتور بزرگتر بالنو را انتخاب کردهایم که 90 اسب بخار قدرت و 120 نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین برای این خودرو سیستم میکرو هیبریدی خفیف سوزوکی با نام SHVS نیز قابل سفارش است. گیربکسها هم شامل سه نمونهٔ مختلف پنج سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک و CVT میشود.
مشخصات فنی
|
پژو 208 |
سوزوکی بالنو |
پیشرانه |
1.4 لیتری 4 سیلندر |
1.2 لیتری 4 سیلندر |
قدرت |
95 اسب بخار |
90 اسب بخار |
گشتاور |
136 نیوتن متر |
120 نیوتن متر |
گیربکس |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
محور محرک |
جلو |
جلو |
شتاب صفرتاصد |
10.5 ثانیه |
12.3 ثانیه |
حداکثر سرعت |
188 کیلومتر |
180 کیلومتر |
مصرف سوخت |
5.6 لیتر (ترکیبی) |
4.2 لیتر (ترکیبی) |
وزن |
1070 کیلوگرم |
940 کیلوگرم |
طول |
3.96 متر |
3.99 متر |
قیمت پایه |
حدود 17 هزار دلار |
حدود 17 هزار دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟
منبع: پدال
کلمات کلیدی : پژو 208 ، سوزوکی، خودرو
در مقایسه هر خودروی ژاپنی با هر خودروی فرانسوی من ژاپنی را انتخاب می کنم. (4287861) (alef-11)