توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 396812
تبلیغات تلویزیونی «اضافه‌شدن ۱۰درصد موها» و «کاهش روزانه وزن» چقدر علمی‌ است؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۵
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه رسانه ملی تبلیغات غیرواقعی را نپذیرد، گفت: تبلیغات تلویزیونی «اضافه‌شدن ۱۰درصد موها» و «کاهش روزانه وزن» گمراه‌کننده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو ، امیر حسین جمشیدی ــ مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تبلیغات نباید عوام‌فریبانه باشد از رسانه ملی خواست بر تبلیغات غیرواقعی فرآورده‌های طبیعی و سنتی نظارت بیشتری داشته و در حوزه‌های مرتبط با این سازمان، هماهنگی لازم را انجام دهد.

وی اظهار داشت: همه اسناد بالادستی، نظیر سیاست‌های کلی سلامت و برنامه پنجم، این سازمان را مجاب می‌کند که به مقوله فرآورده‌های طبیعی و سنتی یک نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه این سازمان ترویجی و توسعه‌گرایانه است، افزود: هدف انجام فعالیت‌ها این است که زیربنایی و اساسی در همه ابعاد باشد.

جمشیدی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ملزم است زمینه توسعه این فرآورده‌ها را فراهم کند عنوان کرد: این اداره‌کل و سازمان غذا و دارو به‌شدت در پی توسعه این فرآیند است.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تأکید کرد: در ۱۰ سال گذشته رشد تولید این فرآورده‌ها افزایش داشته، به‌گونه‌ای که حدود ۱.۲ پروانه در هر روز کاری صادر شده، آنهایی که دستی بر آتش دارند می‌دانند که این اعداد، رقم بسیار کوچکی نیست.

جمشیدی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به‌دنبال مصرف منطقی این فرآورده‌ها است و هیچ‌گاه دنبال این موضوع نیست که اینها، به‌میزان خیلی زیاد و بدون هیچ علم و تخصصی مصرف شود.

وی با تذکر "نباید به هر قیمتی به‌سمت توسعه این فرآورده‌ها گام برداریم"، گفت: در وهله اول می‌بایست سلامت مردم را در نظر گرفت؛ موارد بعد حمایت از کادرهای درمانی فعال در این حوزه و افرادی است که در تولید دانش فنی و نیز ساخت این فرآورده‌ها گام برمی‌دارند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر مجرای قانونی عرضه این فرآورده‌ها تنها داروخانه‌ها است که متأسفانه در عطاری‌ها به‌فراوانی مشاهده می‌شود.

جمشیدی افزود: فروش این فرآورده‌ها در هر مکانی به‌جز داروخانه‌ها ممنوع و غیرقانونی است.

وی گفت: تبلیغات فرآورده‌های طبیعی و سنتی تولید داخل کشور به‌شرط ارائه مستندات علمی و رعایت سایر ضوابط و مقررات بلامانع است.

جمشیدی ادامه داد: تبلیغ این مهم کمکی برای ترویج فرآورده‌های طبیعی و سنتی است تا فرهنگ سازی در ارتباط با این فرآورده‌ها صورت گیرد، ولی زمانی که ادعاهای مطرح شده از مجوزهای مربوطه و اثبات شده فراتر می‌رود امکان گمراهی مصرف کنندگان و مردم به‌وجود می‌آید.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تأکید کرد: در برخی موارد تبلیغات رسانه‌ای اعلام می‌شود که با مصرف فرآورده‌ای خاص مثلاً ۱۰ درصد به موهای شما اضافه و یا هر روز درصدی از وزنتان کم و یا درصدی به وزنتان اضافه می‌شود و این در حالی است که چنین چیزی اصلاً صحت ندارد.

جمشیدی اعلام کرد: هر یک از این تبلیغاتی که خارج از ضوابط از رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی پخش شود باعث تعلیق مجوز صادره خواهد شد مگر اینکه منطبق بر آئین‌نامه‌ها و قوانین جاری سازمان غذا و دارو باشد و تداخلی با آن ایجاد نکند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: تبلیغات مجوزدار هم نباید عوام‌فریبانه باشد.

جمشیدی در پایان از صدا و سیما خواست قبل از تبلیغ هر فرآورده مرتبطی با سازمان غذا و دارو هماهنگی کند.
 
کلمات کلیدی : مو، اضافه وزن، تبلیغات
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.