نظر منتشر شده
۶۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 378614
شما نظر بدهید/
با یکسان شدن نرخ ارز موافق هستید؟
بخش اقتصادی الف، 15 مرداد 95
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۴
اقتصاد ایران دوبار یکسان سازی نرخ ارز را تجربه کرده است؛یک تجربه مربوط به دهه ۷۰ است که با شکست مواجه شد و تجربه دوم در دهه ۸۰ انجام شد و موفق آمیز بود.

در تجربه دوم، یکسان سازی نرخ ارز موجب رشد اقتصادی و افزایش صادرات شد. در حالی که بعدها دونرخی شدن ارز به گفته بسیاری از کارشناسان موجب افزایش فساد و رانت در اقتصاد شد.

بانک مرکزی اخیرا با ارایه مجوزی به بانکها برای خرید و فروش ارز به نرخ بازار آزاد،به دنبال یکسان سازی نرخ ارز است.به نظر شما یکسان سازی نرخ ارز چه تاثیری بر زندگی مردم می گذارد؟

شما کاربران می توانید با درج نظر در انتهای همین خبر درباره ایده یکسان سازی نرخ ارز نظر خود را بنویسید.
کلمات کلیدی : یکسان شدن نرخ ارز
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۰۸:۴۰:۴۷
دو نرخی بودن ارز = رانت و فساد برای یک عده!
بروند با ارز دولتی با پول دارو پورشه وارد کنند و با قیمت دلار ازاد بفروشند!
هر چیز دو نرخی فساد اور است! (3867647) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۳:۲۶:۵۸
دولت احمدی نژاد و روحانی از خداشون بود ارز روز به روز بره بالا (3868009) (alef-11)
 
محمدرضا تراکت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۸:۰۴
دو نرخی بودن باعث افزایش کار دلالی به جای تولید می شود. (3868043) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۴:۲۴:۴۴
کاملا درست است اما باید مکانیزم درستی هم تعریف شود مکانیزم پیشنهادی ایجاد بورس ارز به صورت مزایده ارز دولتی است که هیچ رانتی نداشته باشد حتی برای تنظیم قیمت هم باید ارز دولتی به طور مساوی تقسیم شود چون ایجاد عدالت و دوری از رانت در اینجا مشکل است و باعث فساد می شود (3868112) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۷:۱۴:۴۰
هیچ دلیلی برای تعیین نرخ مشخص برای ارز وجود نداره اگر فرآیند اقتصاد دارای گردش صحیح باشه خود بازار نرخ دلار رو تعیین می کنه. (3868310) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۰۸:۵۲:۳۷
یکسان سازی نرخ ارز مانع رانت عده ای می شود که اقدام مهمی است.
اما شناور بودن نرخ ارز ،همچنان رانت بزرگی برای بانک مرکزی به عنوان تعیین کننده قیمت نرخ ارز محسوب میشه (3867654) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۴:۲۶:۰۶
این دولت با همه چیز دولت قبل مخالف بود چرا مبادلات ارزی را حذف نکرد؟ (3868115) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۰۹:۲۴:۳۰
بعد از انقلاب و با فاصاه گرفتن نرخ ارز دولتی و آزاد و تشدید این اختلاف در دوران جنگ بسیاری از رانت خواران مثل واردکنندگان دلار را به قیمت 7 تومان از دولت می گرفتند و در بازار سیاه آن را به 70 تا صد تومان می فروختند و بعد از جنگ هم این اختلاف نرخ ارز دولتی و آزاد بیشتر و بیشتر شد تا در دولت قبلی به این اختلاف قیمت به ازای هر یک دلار به حدود 2900 تومان رسید و از این رهگذر فقط کسانی سود برده و می برند که یا دستی در قدرت دارند و یا اینکه خود تصمیم گیرنده و تصمیم ساز بوده و هستند. لذا امیدوایم با تک نرخی شدن نرخ ارز چپاول و غارت بیت المال کمتر شود و بساط رانت و فساد از اقتصاد برچیده شود. (3867675) (alef-11)
 
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۰۹:۲۴:۳۰
فکرکنم به این زودیا ارز تک نرخی بشه اونوقت آقا زاده ها پول توجیبیشون کمتر میشه گناه دارن به خدا (3867676) (alef-11)
 
م ح
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۰۹:۲۹:۱۱
هر کاری که برای شفاف سازی انجام گیردباعث میشود سیتم فساد ضعیف شود تک نرخی ارز نوعی شفاف سازی است (3867681) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۰۹:۳۵:۱۷
یکسان سازی نرخ ارز تورم زا بوده و تعهدات بانک مرکزی را بیشتر می کند و دولت بایستی همواره نرخ ارز را با نرخ واقعی در بازار سیاه هماهنگ کند که این نیز خود موجب فساد است . اما در حال اگر دولت به عنوان منبع درآمد به این مقوله نگاه نکند میتواند از این مجرا فکری هم به رشد بیرویه نقدیگی در کشور داشته و آنرا حداقل کنترل کند . (3867686) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۱۱:۲۸
یکسان سازی نرخ ارز فقط در صورت :
۱-شفاف سازی مالی و در دسترس قرار دادن حقوق مدیران شرکتهای نیمه دولتی , خصولتی و خصوصی , شرکتهای خصوصی بزرگ صادر کننده و واردکننده میسر است باید تمام عملیات مالی مدیران خصوصی و دولتی بالاجبار در یک سایت در معرض دید عموم قرار گیرد تا در مرحله اول با رانت , فساد و ناپاکی مدیران و قاچاق کالا مبارزه شود.
۲-بانکها باید نرخ سود سپرده را به زیر ده درصد برسانند و به این نرخ پایبند بمانند با تراکنش های مشکوک و پولشویی در بانکها باید مانند کشورهای پیشرفته برخورد شود , متعاقب کاهش سود سپرده وام کم بهره به واحدهای تولیدی پرداخت بشه.
افزایش نرخ ارز منجر به تقویت تولید داخل و صادرات میشود ولی اگر همراه با بی نظمی مالی , رانت , پرداخت حقوقهای نجومی باشد و ضمنا با قاچاق کالا برخورد نشود هیچ تاثیری به تنهایی نخواهد داشت باید مدیران دولتی , خصولتی و خصوصی بطور مداوم زیر ذره بین دستگاههای نظارتی باشند این در تمام دنیا هست که از تخلفات پیشگیری بشه. (3867722) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۱۳:۵۴
مضرات دو نرخی بودن ارز 1 - فساد خاموش 2 - رانت قانونی 3 - مانع بزرگ در سرمایه گذاری خارجی 4 - اخلال در تعاملات جهانی ولی اجرای ان میبایستی بسیار کار شناسانه وحساب شده و پشتوانه ارزی ان بالاو
مستمر باشد. (3867725) (alef-11)
 
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۳:۴۲:۴۶
باسلام دفعه اول هم که تک برخی شد بعد مدت کوتاهی دویاره چند نرخی شد و هر بار نرخ ارز افزایش داشت الان هم همون بازیه که داره تکرار می شه و نتیجه همون افزایش نرخ ارز+دلالی+رانت+فساد+عدم رغبت سرمایه گذاری+... خواهد بود زیرا محدودیتها امکان پایدار ماندن تک نرخی را نمی دهد. (3868738) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۱۴:۴۰
تفاوت چندانی نخواهد داشت چون بهرحال افراد و سازمانهایی که از رانت استفاده میکنند به شکلی دیگر از استفاده خواهند کرد (3867730) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۱۴:۴۶
هر گلی زدین به سر مردم زدین همش به بدبخت تر شدن مردم و پولدار شدن ذخایر نظام منجر شد (3867731) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۱۷:۳۷
جلوگیری از مفت خوری. (3867739) (alef-11)
 
احمد
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۳۵:۵۷
یکسان سازی ارز در صورتی که به اندازه بیاز در اختیار مردم قرار گیرد از فساد ودلال بازی جلوگیری میکند (3867774) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۴۳:۲۲
دو نرخی بودن ارز باعث فساد و رانت میشه. حتی پایین بودن مصنوعی قیمت ارز خودش هم زمینه انواع فساد میشه. از طرف دیگه پایین بودن قیمت ارز همیشه به ضرر صادراته و البته از طرف دیگه به نفع خریدار داخلی.
یعنی بالا رفتن قیمت ارز در کوتاه مدت به ضرر قشر متوسط و ضعیف جامعه است ولی در دراز مدت به شرط فراهم بودن شرایط تولید به نفع اونهاست. حتی همیشه کشورهای پیشرفته سعی میکنن ارزش پولشون رو تا حدی پایین نگه دارن تا بتونن صادراتشون رو زیاد کنن. البته بالارفتن ناگهانی قیمت ارز یا بالارفتن قیمت ارز بدون فراهم بودن شرایط تولید به ضرر جامعه است و این بالارفتن باید معقول و منطقی باشه. (3867782) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۰:۵۰:۴۹
با گران شدن موافق نیستیم
یکسان شدن هم گران شدن است؟ اگر آره موافق نیستیم (3867802) (alef-11)
 
کامبیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۰۳:۰۷
یکسان سازی با چی؟ اول قیمت ارز را به بهانه اینکه یکسان سازی بشود با بازار آزاد افزایش میدهند سپس بدلایل زیاد مجددا دو نرخی میشود و این چرخه همچنان ادامه پیدا میکند،بنظر من ثابت سازی قیمت ارز را پیگیری کنید تا بشود برنامه بلند مدت در اقتصاد را پیگیری کنند. (3867826) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۱۱:۵۰
زمانی یکسان سازی ميشه که ارز به وفور بشه به بازار عرضه کرد و فعلا مقدور نیس قطعا شکست خواهد خورد (3867837) (alef-11)
 
الف ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۱۴:۴۸
يكسان سازي ارز به نفع منافع ملي است زيرا رانت ناشي از تفاوت قيمت كه يك شبه خيلي ها را از كوخ نشيني كاخ نشين كرده را ازبين ميبرد موجب توسعه صادرات ميشود بعد عامل سرمايه گذاري خارج ميگردد در مجموع يك دولت خوب به معناي عام دولتي است كه منابع ملي را به حراج نذاره اما در اين ميان براي بخشي از فعاليتها ميتواند تخفيف هاي كاملا محدود دائر كرد قيمت واقعي دلار 10000 تومن است نه 7000 هزار تصور كنيد چه زياني متوجه ملت شد هر شخصي اگر اينكار را بكنه هرچند ممكن از جنبه رقابت سياسي قافيه را ببازد ولي خدمت بزرگي در حق اين ملت كرد بنده خودم از بازنشسته مظلوم اين كشورم ولي براي منافع ملي حاضرم از رفاه بگذرم (3867838) (alef-11)
 
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۱۵:۱۰
مبادله آزاد ارز توسط بانك ها اولا از رانت و حمل و نقل چمدانى ارز جلوگيرى مى نمايد ثانيا گشايش اعتبارات ديپلماتيك توسط سوئفت براى سرمايه گزار خارجى را سهل و اسان مى نمايد و موجب رونق اقتصادى و گسترش واقعى بخش خصوصى شده و ضمنا موجب تضعيف قدرت حاكميتى شركت ها و بنگاه هاى وابسته به حكومت و دولت هم مى شود - پس معلومه كى موافق و كى مخالف (3867842) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۲۰:۴۷
موافق میباشم جلوی رانتو فسا را میگیرد (3867851) (alef-11)
 
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۲۳:۱۲
باسلام یکسان سازی ارزبنعی قطع رانت ورفابت صحیح اقتصادی وقطع ویزه خواری (3867855) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۳۴:۵۷
یارانه رو کی میریزن حساب (3867866) (alef-11)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۳۹:۴۴
اگر یکسانسازی نرخ ارز همراه با ثبات حداقل دهساله باشد موافقم و الا باشناور بودن ارز قیمت کالاهای اساسی مرتبا تغییر میکنند . (3867869) (alef-11)
 
آریو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۰:۱۵
ارز هم یک کالاست و قیمت ارز باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود. البته ما ۳۰ سال با تاخیر این کار را انجام دادیم. یکی از عوامل فساد و رانت در اقتصاد ارز چند نرخیست. (3867885) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۱:۴۰:۱۹
ما قبلاً یکبار این کار را انجام داده بودیم.
در دولت اصلاحات ارز تک نرخی شد ولی بعد از آن دولت پاکدست آمد و دوباره همان بساط را برقرار کرد! (3868568) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۰:۵۰
از بهترین روشهای شفاف سازی و مبارزه با فساد اول ان یک سان سازی نرخ ارز است.
بدون یک سان سازی مبارزه با فساد امکان ندارد. این شرط لازم است البته کافی نیست. (3867886) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۳:۵۳
دهه ی هشناد که موفق بود به خاطر بالا رفتن قیمت نفت بود و دولت ارز کافی داشت الان هم اگه داشته باشه موفق میشه والا شکست و تورم به همراه داره. (3867891) (alef-11)
 
China
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۱:۵۸:۳۳
آیا بانک مرکزی بنیه ارزی را دارا میباشد که بخواهد ارز خارجی را یکسان کند؟ خوانندگان باید توجه داشته باشند که حرکت در این مسیر بعنوان افت در چاه به انتها میباشد.
بهترین سیاست ارزی-پولی برای اقتصاد ایران ایجاد «مجمع پول» که به زبان انگلیسی بمعنی «کرنسی بورد» است. مطابق این سیستم میزان پول کشور، یعنی پول نقد در بازار باضافه حساب های چک بانکی، بر اساس حجم اندوخته ارز خارجی در بانک مرکزی است. برای مثال، اگر بانک مرکزی 1000يورو دخیره ارزی دارد و هر یور مثلا 100توان است حجم پول در اقتصاد باید بشود 100000 تومان. این سیستم، علاوه بر ثابت نگهداشتن نرخ ارز جلوی تورم را هم میگیرد. (3867898) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۲:۳۸:۰۹
یکی از راحت ترین ترفند ها برای تامین بودجه دولت گران کردن ارز بوده.این طرح هم به نظرم در همون راستا هستش (3867942) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۲:۴۰:۱۹
دلار 3500 یعنی حقوق پایه 200 دلار در ماه :( (3867944) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۵:۲۴:۳۵
حداقل حقوق در کشور واقعا مسخره است . (3868183) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۵:۴۴:۱۹
سال 91 دلار 4000 تومن بود و حداقل حقوق 390 هزار تومن یعنی زیر 100 دلار در ماه (3868201) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۷:۰۱:۰۲
برید به احمدی نژاد رای بدید بشه 20 دلار! (3868294) (alef-11)
 
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۰:۰۱
بمنظور جلوگیری از رانت و فساد برای آقازادگان همیشه در صحنه و برخورداری عادلانه همه اقشار لازم است ارز تک نرخی شود. (3867954) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۲:۵۶:۵۴
متاسفانه هنوز شروع نشده نرخ ارز بالا رفته لطفا متوقفش کنن (3867968) (alef-11)
 
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۳:۰۹:۰۴
یکسان سازی و دو نرخی شدن متوالی ارز اعتماد به سیستم بانکی را از بین برده است.
بنده خودم سال ۸۱ و ۸۲ پس انداز خود را تبدیل به مبلغ دویست هزار دلار کرده و در بانکی دولتی با سود تنها ۱/۵ درصد سپرده گذاری کردم.بعد زمانی که به پولم نیاز داشتم بانک اعلام کردکه با نرخ دولتی و بصورت ریالی سپرده من را باز پس میدهند(یعنی بجای ۶۰۰ میلیون ۲۰۰ میلیون میدهند) حال آنکه تمام این سالها سود را ۱/۵ درصد حساب میکنند(یعنی سود بصورت ارزی محاسبه و پرداخت بصورت ریالی آنهم با ارز دولتی).
خلاصه دولت ارز را هر کاری می خواهد بکند بنده اگر پولم رو تو باغچه حیاط منزلم چال کنم به هیچ بانکی نخواهم داد. (3867984) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۳:۱۹:۴۰
هیچکس نمیدونه معنی این سوال چیست و چه عواقبی دارد . (3867999) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۳:۳۳:۴۲
,و ادامه بازی ارز هر روز به نوعی و این داستان تمامی نداره شده مثل سریال بی پایان (3868016) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۳:۴۲:۱۵
یکسان سازی نرخ ارز ایده آل است. ولی باید دید با اقتصاد دستوری و دولتی و عدم حضور مردم و بخش خصوصی و از دست رفتن اعتماد عمومی به عملکرد دولت ها و رانت های موجود و سیاست های کلان هرج و مرجی یکسان سازی قابل تحقق است؟ تجربه نشان داده که قابل تحقق و پایدار نخواهد بود. (3868029) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۵:۴۱:۳۳
يكسان سازي أرز به شرطي خوب و بنفع مردمه كه نرخ ازاد را به دولتي برسونن ، در صورتيكه نرخ دولتي را به أرز آزاد يعني ٣٥٠٠ تونستي ميبرن ، و اين يعني سود برا دولت ضرر برا مردم ، و به طبع همين گراني كالاهاي وارداتي هم اتفاق افتاد هر چند كه ي عده ميگن به نفع توليد داخلي أما كدام توليد داخلي ، مواد أوليه كارخانجات هم به طبع آن گران خواهد شد (3868196) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۸:۲۵:۵۸
یک کالا نام ببرید که با مردم به نرخ مرجع حساب شود ! (3868400) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۵:۴۶:۱۶
بله. (3868204) (alef-11)
 
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۵:۵۵:۲۶
کشور چین سالهاس با پایین نگه داشتن ارزش یوآن در مقابل دلار باعث ،شکوفایی تولید و صادرات خود را فراهم کرده است.
همینطور جمهوری آذربایجان در حدود ۴ سال پیش یکشبه ۳۰ درصد ارزش پول خود را پایین آورد تا صادرات و تولید خود را تضمین کند.
بالا نگه داشتن ارزش ریال در مقابل دلار نوعی ، یارانه دادن به واردات کالاهای خارجی و جلوگیری از تولید داخلی و تعطیلی کارخانه هاست. (3868219) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۱:۵۷:۱۸
والا این جا یک شبه پول ما به یک سوم ارزش خودش رسید و هنوز هم دولت می لنگید. مساله ما این چیز ها نیست. اصلا برنامه ای وجود نداره که طبق اون عمل کنند. (3868854) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۶:۴۱:۲۵
منظور از یکسان سازی رساندن نرخ ارز دولتی به 3500 تومان و جلوگیری از افزایش قیمت ازاد آن تا ان مقطع می باشد و بعد از دو ماه باز هر کدام راه خود را میروند
کلا به هیچ چیز در این کشور اعتماد نداریم
حتی اگر پول را در پاکت گذاشته و درب منزل ان را به ما تحویل بدهند نشان از یک توطئه و گرانی با شیب نزولی برای روز بعدش است و نگرفتن ان پول حتما بهتر از گرفتنش است
در این چند ساله هر وقت شعار قشنگ دادند فردای ان روز تورم بی دلیل داشتیم (3868277) (alef-11)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۸:۱۷:۲۷
امیدوارم نقشه ای برای کمک به حقوق بگیران میلیونی نباشد در هر صورت اطمینان نداریم (3868383) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۱۸:۵۲:۲۳
تک نرخی شدن ارز یعنی با واقعیت روبرو شدن . (3868424) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۰:۰۷:۳۶
نیازی به بازی با نرخ ارز نیست اقتصاد را قوی کنید مطمئنا قیمت ارز ازاد از ارز بانکی کمتر خواهد شد (3868479) (alef-11)
 
دکتر اقتصاد
China
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۱:۱۰:۴۸
راه مبارزه با فساد ناشی از سیستم ارزی با قیمت بازار و قیمت دولتی برای کشور هائی که ذخیره ارزی کافی ندارند «یکسان» کردن نرخ ارز نیست، بلکه سیاست ارزی دگری است. این سیاست ارزی دو بعد دارد، بعد مالی و بعد قانونی.
مطابق بعد مالی بانک مرکزی وقتی به اشخاص و یا بنگاه هائی که محتاج دریافت ارز برای تجارت بین المللی هستند ارز خواهد فروخت که خریدار ارز کل در آمد ارزیش را بعد از انجام معاملات بین المللی به بانک مرکزی بفروشد. بعد قانونیش هم این است که دادگاه حکم دهد که اموال متخلفین ارزی تا میزان خسارت و پرداخت جریمه مصادره بشود. (3868524) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۱:۳۴:۵۵
دلیل اصلی چند نرخی ارزی، کمبود ارز نسبت به تقاضا است.
کشور مثلا سالانه نیاز به 100 میلیارد دلار ارز دارد، ولی کل تجارت ایران توانایی 70 میلیارد دلار ارزآوری دارد. 30 میلیارد دلار کسری چگونه جبران کند؟!
یکسان سازی ارز، اگر راهی برای جبران این کسری نباشد، یا سقوط ازاد ارزش پول ملی ایران خواهد بود یا همین سهمیه بندی ارز!
موارد غیر حیاتی مثل:
25 میلیارد دلار قاچاق کالا
5 میلیارد دلار ارز گردشگران پولدار به جاهایی مثل آنتالیا و...
میلیاردها دلار واردات رسمی و مخارج دیگر غیرحیاتی
چون به دلایل مختلف دولت نمی تواند جلوی مخارج ارزی غیرحیاتی بگیرد! (3868554) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۲:۰۲:۳۸
ما سی ساله که درگیر دو نرخی و تک نرخی شدن دلار هستیم علتش هم تورم بالاست؛ مهار تورم از همه این برنامه ها مهمتره (3868597) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۲:۱۳:۱۹
نرخ ارزبایدیکسان شودارزآزادتولیدفسادمیکند. (3868611) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۲:۱۷:۲۴
تک نرخی بودن ارز یک ضرورت است ولی اینکه با چه برنامه ای انجام بشه خیلی مهمه.ضمن اینکه برنا مه درازمدت ان هم مشخص باشه و پیشبینی تحریم های مجدد را هم داشته باشه.لازم بدونیم در زمان انجام شرایط رانت برای دولت و افراد خاص وجود دارد.پیشنهاد میشود مقام معظم رهبری دستور نظارت ویژه صادر فرمایند. (3868618) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۲:۳۹:۰۳
با سلام
موافقم با یکسان سازی ارز رانت ها و سو استفاده ها از بین می رود . (3868645) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۳:۳۷:۳۰
اولا که موافق بودن یا نا موافق بودن ما چه تفاوتی ایجاد میکنه؟ ثانیا خیلی راحت بازی نخورید، الان کلی دلار آزاد شده داره دولت و میخواد اون رو بفروشه چه بهتر که تحت عنوان تک نرخی قیمت رو بالا ببرن و دلار رو گرونتر بفرونش! اون موقع هم تحریم هست و نمیشه نفت فروخت میان چند نرخی میکنن که مردم ارز مورد نیاز رو از بازار بخرن و ارز دولتی رو بدن به خودمانی ها!!! بنابراین زیاد جو گیر نشید، الان دولت ارز داره و میخواد با دلار فروشی کسری بودجه را جبران کنه و از این حرفها میزنه، این حرفها رو کشوری باید بزنه که در شرایط رونق هست نه رکود تورمی... (3868729) (alef-11)
 
عماد
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۵ ۲۳:۴۳:۰۳
دولت پایش را از قضیه ارز بیرون بکشد. هرگونه دخالت و اعطال امتیاز دولت در نهایت منجر به فساد و دزدی و اختلال جدی در محیط کسب و کار است. (3868739) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۰:۲۶:۱۷
به نظرم حقوق کارمند و کارگر رو به دلار بدن. اونوقت بالا و پایین شدنش تاثیر چندانی رو اقتصاد خانواده نمیزاره (3868778) (alef-11)
 
روزبه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۲:۴۴:۴۲
فقط بفرمایید یکسان سازی با چه قیمتی؟ (3868867) (alef-11)
 
حسین
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۶:۰۴:۴۶
تک نرخی، واقعا آزاد و گران

تک نوخی --> رانتو دزدی را کم می‌کند
آزاد --> اقتصاد واقعی می‌شود
گران --> واردات و قاچاق به صرفه نبوده و تولید داخلی قوت می‌گیرد (3868893) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۷ ۰۷:۲۰:۴۹
بعد از انقلاب و علی الخصوص پس از اتمام جنگ تحمیلی اقتصاد ایران با سیاسیتهای اقتصادی نا کار امد در بیماری لاعلاجی قرار گرفته که هر روز هم پیچیده تر میشود.
سیاستگزاران اقتصادی بصورت مقطعی تصمیم گیری کرده این بیمار را با داروهای موقت ولی بدون درنظر گرفتن عوارض جانبی داروها تسکین موقت میدهند حال انکه مشکلات عوارض جانبی داروهای خورانده شده به این بیمار اقتصادی بسیار بیشتر از اصل بیماری است.
تک نرخ شدن ارز بشرط انکه بهانه ای برای افزایش قیمت ان نباشد و ثبات حداقل 10 ساله داشته باشد عالیست ولی با سیاستی که در گذشته بوده و حتما تکرار خواهد شد سیاست فعلی فقط به افزایش نرخ ارز و بی ارزشتر کردن پول ملی و پیرو ان افزایش قیمت کالاهای مصرفی و انرژی و افزایش تورم و غیره خواهد انجامید .
چنانچه نرخ ارز با قیمت حداقل بیست درصد کمتر از قیمت بازار تثبیت و تداوم این نرخ تضمین گردد بدیهی است که سیاست اقتصادی مطلوبی خواهد بود.
لطفا توجه فرمایید که بلافاصله بعد از اعلام ورود بانکها به خرید و فروش ارز به قیمت صرافی قیمت دلار بیشا از 35 تومان افزایش یافت......! ایا این خود گویای اینده این سیاست نیست؟ (3871091) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.