نظر منتشر شده
۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 205516
بررسی کتاب فیزیک یک، فصل 5
بخش تعاملی الف - مزبان حبیبی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۲
چندی پیش یکی از دوستان پیشنهادی برای تشکیل گروهی علمی-پژوهشی جهت بررسی کتب جدیدالتالیف ریاضی و فیزیک و شیمی در دوره دبیرستان ارائه داد، در اولین قدم و اولین اولین بررسی که توسط دوست و همکار عزیزم جناب آقای روح الله شاکرنژاد دبیر فیزیک شاغل در قم و دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه کاشان انجام شد، نتایج زیر بدست آمد:

با توجه به بی تفاوتی مولفین محترم نسبت به انتقادات و ایرادات دبیران و پژوهشگران، بهتر دیدم این نتایج از این طریق در اختیار دوستان و همکاران گرامی قرار گیرد. لازم به ذکر است که مطالب زیر فقط مربوط به یک فصل کتاب فیزیک سال اول دبیرستان است.

بررسی کتاب فیزیک یک، فصل ۵

۱- شکل ازمایش کنید ۱ تجربی نیست، بهتر است با یک ازمایش عملی جایگزین شود.
۲- بهتراست ازمایش کنید شماره یک با استفاده از سوزن ته گرد اجرا گردد و پرتوها با مداد رسم و اندازه گیری انجام شود.
۳- در شکل ۵-۳ مسیر پرتو و توضیح شکل همخوان نیست.
۴- در صورتی که ازمایش با سوزن انجام شود امکان تجربی عبور نور از اب به هوا نیز فراهم می گردد. جهت تحقیق برگشت پذیری نور.
۵- تاکید مولف بر استفاده از لیزر مدادی بیش از حد است. وسایل ساده تر و ملموس تر باید جایگزین شود. ازمایش ۲ را می توان به صورت پیشنهادی با لیزر و سوزن انجام داد و تصویر عملی انجام ازمایش جایگزین رسم رایانه ای شود.
۶- در تفسیر کنید بهتر است به جای جدول رایانه ای ، نمونه ای از جدول دستنویس واقعی دانش اموز قرار گیرد.
۷- قانون های شکست به صورت جای خالی نوشته شوند تا دانش اموز نتایجش را در ان تکمیل کند.
۸- رابطه ۵-۱ حداقل در فایل رایانه ای اشکال تایپی دارد.
۹- علامت مساوی در خلاصه نویسی مثال ۱ و رابطه ۵-۲ تایپ نشده است.
۱۰- در تمرین ۱ ضریب شکست شیشه چقدر است.
۱۱- ازمایش ۳ نیز با دو عدد سوزن ته کرد به ازای هر پرتو بهتر انجام می شود. تصویر عملی جایگزین شود
۱۲- شکل ۵-۶ رسم تصویر با یک پرتو کاملا اشتباه است و بد اموزی ایجاد می شود.
۱۳- فعالیت ۵ توضیح کافی ندارد. نتیجه گیری می تواند بی ارتباط با درس به دست اید.
۱۴- پرتو های رسم شده در شکل فعالت ۲ نمی توانند به چشم یک ناظر برسند!
۱۵- جواب فعالیت بلافاصله در تصویر بعدی رسم شده است.
۱۶- رابطه ۵-۳ حداقل در فایل رایانه ای ، نقص علامت دارد.
۱۷- در مثال ۲ به جای عمق ظاهری از وازه تخمین استفاده شود.
۱۸- علت استفاده از ترسیم های مکرر رایانه ای ان هم به صورت کاملا غیر فنی چیست، در شکل فعالیت ۳ حتی اصول اولیه پرسپکتیو هم رعایت نشده است. دوست عزیز، مولف گرامی مگر خودتان تا بحال این ازمایش را انجام نداده اید. باور کنید تصویر دوربین موبایلتان ازاین تصور رایانه ای نامفهوم، کامل تر است.
۱۹- بهتراست درحاشیه صفحه ۱۱۴ مروری بر روش اندازه کیری سرعت نور داشته باشید و ابن هیثم را به صفحه قبل منتقل کنید.
۲۰- در جدول ۵-۱ از هر ماده عکسی کنار ان قرار دهید تا دانش اموز بتواند ارتباط برقرار کند.

هر چند انتظار بی جایی است اما به انتظار پاسخ دوستان مولف می نشینم.
 
کلمات کلیدی : مزبان حبیبی
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۵:۰۱:۵۰
جالبه، یه کتاب و یه فصل و یه نفر، اینهمه ایراد؟؟ مگه کتاب رو دبیر فیزیک ننوشته؟ (1783355) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۹:۴۲:۴۴
دوست عزیز همهی موارد فوق ایراد نیود و برخی پیشنهاد برای بهبودی کتاب است (1784441) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۱:۵۰:۱۴
معمولا كساني كه كتاب و مي نويسند دبير نيستند و از ما بهترانند. (1784682) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۵:۴۹:۲۱
کتاب های درسی ایرادهای علمی خیلی مهم تری دارند.
خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است (1783417) (alef-13)
 
فرزاد
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۸:۲۱:۱۳
به عنوان دبیری با بیش از بیست سال سابقه ی تدریس و دارا بودن مدرک دکتری در فیزیک از دانشگاه تهران، می خواهم بر خلاف جو رایج در کشورم که انتقاد از هرچیزی را نشانه ی « عالم بودن » می دانند، به دفاع از کتاب های درسی و نگارش خوب و محتوای علمی خوب تر آن ها اشاره کنم. آقا یا خانم عزیزی که پیام بالا را نوشته ای، آیا علم شما به حدی هست که از این کتاب ها که توسط گروهی باتجربه، متخصص وخبره نگاشته شده ایراد بگیری؟ آیا خودت کتابی علمی نوشته ای؟ آیا کتاب های درسی کشورهای مختلف را مطالعه نموده ای؟
دوست عزیزی که مطلب این مقاله را نوشته اند کاری همراه با تحقیق و تجربه انجام داده اند و مودبانه خواستار اصلاحاتی در جهت بهبود کتاب ها شده اند، اما شما با یک ژست نخ نما شده محتوای علمی کتاب ها را زیر سوال برده اید!! مگر علم شما از کجا آمده؟ مادرزادی بوده؟ یا از دل همین کتاب ها بوده است. (1783609) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۰:۰۴:۵۴
من که با خوندن این چند خط کامن شما شک کردم که واقعا دکری گرفته باشین . حرفاتون مثل حرفای کسی بود در مورد علم درکی نداره آقا فرزاد (1784154) (alef-13)
 
خوانننده هميشگي شما
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۱:۳۵:۱۹
سلام حرف شما صحيح است انتقاد بايد چارچوب داشته باشد. ولي انصاف هست به مدت 30 سال بايد همه سنين موش ازمايشگاهي نظام اموزشي باشند و هنوز هم به مورد مطلوب نرسيدند؟ چرا هميشه در حال تغير هستند؟ بنده دو كتاب نوشتم مي دانم چقدر نوشتن كتاب سخت است ولي آيا براي كتابي كه سرنوشت نسل هاي آينده در گرو ان هست بايداينطور سهل انگاري شود؟ وقتي انسان هاي عوام قدرت را بدست بگيرند به سان رودخانه اي طغيان مي كنند و همه كاره هيچ دان مي شوند./يا علي (1784654) (alef-10)
 
فرزاد
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۰:۳۹:۱۵
عزیز دل، من هم حرف های شما را قبول دارم. کتاب های درسی ایراداتی دارند که باید برطرف شوند، از جمله در شکل ها، آزمایش ها، حجم و نحوه ی بیان مطالب و ... و دوست عزیزی که مقاله ی بالا را نوشته اند نیز پیشنهاداتی در جهت بهبود وضعیت کتاب ها داشتند. شورای تالیف کتاب ها ی درسی نیز هرسال به بررسی معایب کتاب ها می پردازد و سعی در تکامل و بهبود دارد. اما این که بگوییم کتاب ها ایراد علمی دارند، حداقل در مورد درس فیزیک که بنده سال ها افتخار تدریس آن را به فرزندان این آب و خاک دارم، چنین نیست. (1786434) (alef-13)
 
آرتین
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۰۳:۱۲:۱۰
به عنوان دانشجوی ترم 3 مقطع دکتری رشته فیزیک کاملا با حرف جنابعالی مخالفم! و بر این عقیده ام که: کتابی که در مورد فیزیک و مسایلa نوشته می شود زمانی ارزشمند خواهد بود که بتواند مفاهیم را بدون کمترین فرمول و ریاضیات به خواننده منتقل کند. این در حالی است که در کتاب های مدرسه ای ما بیشتر به جنبه ریاضیاتی مسائل پرداخته شده و توضیحات آورده شده بیشتر در مورد مفاهیم ابتدایی و بدیهات است و مسائل برای دانش آموزان باز نمی شود. بطوری که بیشتردانش آموزان نمی توانند مفاهیم و تعاریف فیزیکی را بدرستی توضیح دهند.
و بطور کلی فیزیک در ددبیرستان= حفظ فرمول و جایگذاری اعداد! (1786202) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۰۰:۱۳:۲۰
جناب دكتر
نميدانم چند سال سابقه تدريس داريد ؟يا اينكه در تمام سالهاي خدمت خود را مشغول درس خواندن براي خود و گرفتن هزينه از آموزش و پرورش بوديد.قطعا اگر معلم بوديد و در كلاس درس سطر سطر كتابهاي فيزيك را درس داده بوديد چنين فرمايشاتي را نمي فرموديد. متاسفانه عزيزاني كه مولف كتاب اند اكثرشان افرادي هستند كه در مدرسه و در كلاس درس حضور ندارند و به واسطه رانتي كه دارند جزو مولفان مي باشند . بحث در اين زمينه آنقدر زيا د است كه در اين مجال نميگنجد. (1787681) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۲۱:۰۲:۵۴
من هم موافقم، به نظرم به نوعی جناب دکتر دارن از مولفین دفاع میکنن (1791524) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۸:۴۳:۱۴
به هر حال باید یه نفر از یه جایی شروع کنه به یافتن ایرادها، هرچند ایرادهای به قول شما نقش ایوانی، نمیشه که چون خانه از پای بست ویران است هیچ کس به فکر برطرف کردن هیچ ایرادی نباشد. (1783633) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۸:۲۸:۱۹
چند تاشو بگو. (1784343) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۹:۲۵:۲۶
دوست عزیز قبول دارم که ایرادهای فراوانی وجود دارد، اما بهتر نیست چند تا از ایرادات رو هم شما بفرمایید تا رفع بشه؟
با یادداشت شما که نویسنده متن یالا هم از نقد کردن منصرف میشه، اونوقت کی باید اون ایرادات رو که فرمودید پیدا کنه تا برطرف شه؟ (1784418) (alef-10)
 
آرین احمدی
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۶:۱۵:۱۴
جدیدالتالیف؟؟؟؟ این کتاب یازده بار چاپ شده . میتونید از سایت آموزش پرورش ببینید http://www.chap.sch.ir/books/1659 الف جان جدیدا هرکی هرچی بنویسه چاپ میکنید دیگه؟؟ (1783449) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۹:۱۶:۱۶
دوست عزیز شما به کتاب نگاهی انداختید یا خیر؟
بهتر نبود به نقد ها پاسخ می دادید نه اینکه دنبال غلط املایی در نقد مذکور باشید؟
این کتاب با عنوان کتاب جدیدالتالیف در حال تدریس است، مورد دوم اینکه ممکن است یک کتاب تازه تالیف شده در سال اول و دوم چندین بار تجدید چاپ شود.
در ضمن کتاب مورد بحث چاپ پانزدهم است نه یازدهم، احتمالا شما منظور از جدیدالتالیف را کتاب های چاپ اول می دانید و اگر کتابی تجدید چاپ شد دیگر نباید آنرا نقد نمود؟
محتملا کتاب را اصلا مطالعه ننموده اید و در حال تدریس آن هستید.
دوست گرامی کتابی که هنوز ایرادات تایپی دارد در هر مرحله ای باید جدید انگاشته شود. (1784405) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۹:۲۰:۵۶
با خواندن نظر شما یاد برخی از مسولین افتادم که وقتی از آنان اشکالی گرفته می شود دنبال پیدا کردن ایراد از شاکی می گردند تا با آن به جنگ طرف بروند.
چرا جواب هیچ یک از موارد رو نداید؟
پس یعنی توی اون همه تدریس چرا کسی این ایراد ها و پیشنهادها رو ندید؟
یکی از تصاویری که گفته شده من بررسی کردم واقعا من که دبیر فیزیک نیستم هم قهمیدم میشد بهتر رسمش کرد (1784411) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۹:۴۱:۵۳
کتاب چاپ یازدهم بقول شما( در واقع چانزدهم) رو نمیشه نقد کرد؟ (1784440) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۰:۴۴:۰۰
سلام. این کتاب در سال تحصیلی جاری تغییرات شکلی داشته است. لطفا قبل از نظر کنترل کنید. جالب اینجاست که در سایت های مرتبط با وزارتخانه نیز به روز رسانی با تاخیر انجام می شود. (1784558) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۸:۵۵:۳۳
گویا شما به این کتاب نگاهی نیداختید. یک نگاهی بندازید بعد علامت سوال بگذارید. کتاب امسال ویرایش و مطالبی حذف و اضافه شده است. بنابراین دوباره تالیف شده است. (1785515) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۹:۰۰:۰۳
به عنوان دبیری با 16 سال سابقه تدریس فیزیک باید بگم حجم مطالب آموزشی در کتاب های فیزیک دبیرستان بسیار زیاد است و باید به شدت کاهش یافته و به جای آن دانش آموزان به کارهای آزمایشگاهی وکارگاهی بپردازند. یعنی فیزیک را در عمل بیاموزند.
آنچه را انجام می دهم هرگز فراموش نمی کنم. (1785523) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۸:۳۷:۱۶
کتاب قرآن کلاس هفتم پر از اغلاط ترجمه ای است. آیه قرآن را خراب ترجمه کرده اند. این در حالی است که باید کسانی که کتاب قرآن دانش آموزی می نویسند، دست کم با زبان عربی آشنایی داشته باشند. فیزیک که دیگر جای خود دارد! (1783629) (alef-10)
 
فرزاد
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۹:۵۴:۰۰
بعید می دانم حرف شما درست باشد. لااقل نمونه ای بیاورید و ترجمه ی آن را به بحث بگذارید تا اهل فن اظهار نظر کنند. (1783694) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۲۱:۰۳:۵۳
به نظر من شما به هر ترتیب باید از مولفین دفاع کنین، چرا؟ (1791527) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۹:۲۲:۳۳
من هم با نظر فرزاد موافقم که بهتر است نمونه ای بنویسید تا کارشناسان درباره آن اظهار نظر کنند. کلی گویی خیلی مناسب نیست (1784413) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۲۱:۳۳:۵۶
به عنوان یک معلم عرض میکنم.غالب مولفین کتب درسی اساتید دانشگاه هستند که از فضای رایج در مدارس و دانش آموزان بی خبرند.حتی یک ساعت تدریس در مقطع دبیرستان یا راهنمایی نداشته و نگاهشان به مدارس از پس پنجره دانشگاه است.گویی الزامی خاصی در انتخاب افراد خاصی برای تالیف کتب درسی است.لذا چنین اشتباهات و چنین بی توجهی دور از انتظار نیست. (1783878) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۹:۲۳:۲۴
من دبیر ریاضی هستم با حدود 25 سال سابقه و در مورد کتاب های جدید ریاضی این مورد کاملا صحت دارد (1784414) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۰:۰۷:۲۵
دوستان تصور نکنند مطلب بالا نشان خطا بودن کتاب مورد بحث است. مطالبی که ذکر شده نه نقد که پیشنهاداتی برای بهبود متن هستند که البته باید مورد توجه قرار بگیرند. (1784155) (alef-13)
 
ققنوس
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۹:۱۱:۰۳
دعوا سره خوردن پول حق التعلیف کتابه...چه بسا اشتباهاتم از قصد انجام میدن تا سال بعد هم یه پول به عنوان تصحیح کتاب بگیرن...مسئله اصلا علم نیست...میگی نه وضع آموزش و پرورش رو نگاه کن؟؟؟؟؟ (1785532) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۲۰:۲۱:۵۷
کتاب های علوم اجتماعی و جامعه شناسی را نخوانده اید تا ببینید چه نامربوط هایی نوشته اند. بی خود نیست جامعه شناسی از اولویت اول و دوم داوطلبان آزمون سراسری سال ها است به شدت تنزل کرده و به برکت جامعه پرجرم و جنایت و روان پریشی که درست کرده ایم رشته حقوق و رشته روان شناسی نیز بر صدر نسته است. دست اساتید آقای کچویان و پارسا نیا خیلی خیلی درد نکند. (1785666) (alef-10)
 
میلاد
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۰:۱۳:۲۹
ریاضی اول دبیرستان که دیگه به طرز ترسناکی پر از غلط علمیه. جالب اینکه مولفین کتاب هم ماشالله اکثرا هم دکتر تشریف دارند. (1786399) (alef-13)
 
دبیر ریاضی در شرف بازنشستگی
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۳:۳۳:۱۶
این نظر رو کاملا قبول دارم (1786685) (alef-13)
 
آموزگار دبستان
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۴:۴۹:۰۸
ایشان از کتاب فیزیک سخن گفتند و من از کتاب فارسی یا همان بخوانیم و بنویسیم سال دوم دبستان.این کتاب نسبت به کتاب سال گذشته نه تنها ایرادهایش کمتر نشده! بلکه بیشتر هم شده.تنها کافیست این کتاب را یک بار ورق بزنید.برای مثال در درس یک این کتاب (کتابخانه ی مدرسه ی ما ) کلمه ی "خوشحال" به صورت سر و هم نوشته شده و در درس دوم و در تمرینات به صورت جدا "خوش حال" نوشته شده! همین نکته درباره ی دیگر کلمات مانند کتابخانه ، همفکر و دیگر کلمه ها هم تکرار شده..یعنی جایی این کلمات به هم چسبیده و جایی از هم جدا هستند! حال این بین تکلیف دانش آموز و آموزگار چیست!؟ طی پرسشی که در کلاس ضمن خدمت از چندین استاد و مطلعین امر تالیف این کتب داشتیم اظهار فرمودند که این کلمات دو وجهی هستند و هر دو شکل نوشته ها صحیح است، که همه ی معلمین حاضر در کلاس اعتراض کرده و نپذیرفتند زیرا به این ترتیب ارزش املایی کلمات را پایین می آورند و استاندارد یکسانی برای نوشتار پدید نمی آید! این تمایزات در نگارش و نوشتار چگونه توجیه می شود؟
دانش آموزان هم گیج شده اند و دائم می پرسند کدام شکل کلمه درست است؟ سر هم یا جدا ؟ و وقتی ما می گوییم هر دو! تعجب می کنند! یعنی بچه هم فهمیده که یک جای کار ایراد دارد! اما اساتید بزرگوار.... ! (1786812) (alef-13)
 
خوش حال یا خوشحال ؟
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۴:۵۲:۵۸
ایشان از کتاب فیزیک سخن گفتند و من از کتاب فارسی یا همان بخوانیم و بنویسیم سال دوم دبستان.این کتاب نسبت به کتاب سال گذشته نه تنها ایرادهایش کمتر نشده! بلکه بیشتر هم شده.تنها کافیست این کتاب را یک بار ورق بزنید.برای مثال در درس یک این کتاب (کتابخانه ی مدرسه ی ما ) کلمه ی "خوشحال" به صورت سر و هم نوشته شده و در درس دوم و در تمرینات به صورت جدا "خوش حال" نوشته شده! همین نکته درباره ی دیگر کلمات مانند کتابخانه ، همفکر و دیگر کلمه ها هم تکرار شده..یعنی جایی این کلمات به هم چسبیده و جایی از هم جدا هستند! حال این بین تکلیف دانش آموز و آموزگار چیست!؟ طی پرسشی که در کلاس ضمن خدمت از چندین استاد و مطلعین امر تالیف این کتب داشتیم اظهار فرمودند که این کلمات دو وجهی هستند و هر دو شکل نوشته ها صحیح است، که همه ی معلمین حاضر در کلاس اعتراض کرده و نپذیرفتند زیرا به این ترتیب ارزش املایی کلمات را پایین می آورند و استاندارد یکسانی برای نوشتار پدید نمی آید! این تمایزات در نگارش و نوشتار چگونه توجیه می شود؟
دانش آموزان هم گیج شده اند و دائم می پرسند کدام شکل کلمه درست است؟ سر هم یا جدا ؟ و وقتی ما می گوییم هر دو! تعجب می کنند! یعنی بچه هم فهمیده که یک جای کار ایراد دارد! اما اساتید بزرگوار.... ! (1786822) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۵:۵۶:۳۸
طرح کاد را به آموزش و پروش برگردانید!
بجای دبیرستان ها، هنرستان ها را تقویت کنید.
افرادی تربیت کنید که پس از فراغت از مدرسه صاحب حرفه باشند و بتوانند گلیم خود را از آب بکشند.
این قدر مهندس برای کجا می خواهیم؟ طرح های این همه مهندس را کدام استادکار و تکنسین باید اجرایی کند؟
بچه ها بعد از گرفتن دیپلم هیچ نمی دانند که در زندگی روزمره شان قابل استفاده باشد. (1786926) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۲۰:۰۲:۲۶
http://alef.ir/vdchwzniz23nvqd.tft2.html?201791 (1787289) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۲۱:۲۸:۲۰
این طور که از کامنت ها فهمیدم در آموزش و پرورش هم به یمن پذیرش بی حد و اندازه دانشجویان مقطع دکتری کلی دبیر با مدرک دکتری پیدا کرده ایم که انشالله از وجودشان استفاده بهینه خواهد شد. (1787399) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۲۲:۳۶:۳۳
طرح جلد کتابهای درسی هم خیلی مزخرف است (1787516) (alef-13)
 
جغرافیا
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۱۰:۳۱:۳۴
به نطر من حجم کتاب جفرافیای دوم دبیرستان زیاداست (2941066) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.