۱۰۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 90251
افزایش کرایه ها؛ اولین قدم اشتباه!
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۴۸
تذكر



سه شنبه شب گذشته آقاي رويانيان مقابل دوربين تلويزيون ماژيك به دست گرفته بود و روي تخته سفيد براي خبرنگار صدا وسيما محاسبه مي كرد و توضيح مي‌داد كه چرا كرايه تاكسي‌ها بايد افزايش پيدا كنند.



خلاصه استدلال ايشان اين بود كه افزايش قيمت بنزين چقدر قيمت‌تمام شده هر مسافر را در شهرهاي كوچك و بزرگ افزايش مي‌دهد و بر اثر هدفمند كردن يارانه‌ها، هر تاكسي چقدر بايد كرايه‌اش را افزايش دهد.



درباره اين استدلال تيمسار سابق و تصميم گير اقتصادي فعلي تذكر نكاتي ضروري است:

 

1- اولاً از دولت انتظار مي‌رفت با گذشت بيش از سه سال از تصويب و ابلاغ قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، تا كنون و قبل از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها، وضعيت ناوگان حمل و نقل عمومي را هم توسعه و هم سامان داده باشد به طوري كه در سيستمي روشن و منطقي، ميزان يارانه سوخت هر تاكسي يا وانت يا ون و ديگر خودروهاي عمومي روشن شود.



اي كاش دولت بجاي وارد كردن مساله توسعه حمل و نقل عمومي به رقابت‌هاي سخيف سياسي، به وظيفه خود عمل مي‌كرد تا امروز در مساله كرايه حمل و نقل عمومي اينطور كاسه چه كنم چه كنم در دست نداشته باشد.



2- تصميم دولت درباره چراغ سبز به تاكسي‌ها و وانت‌بارها براي افزايش كرايه‌ها، تصميمي كاملاً اشتباه بود كه مي‌تواند موفقيت اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها را تهديد كند.



موفقيت اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به وجود ثبات در بازارها و جهش نيافتن نرخ تورم بستگي دارد. چنانچه  تورم شديد حادث شود و بازارها به نوسان بيفتند، دولت چه بخواهد و چه نخواهد، ناچار است براي ايجاد ثبات و مهار تورم، ترمز هدفمند كردن يارانه‌ها را بكشد.



با توجه به اثر گسترده افزايش نرخ حمل و نقل در همه بازارها، اجازه دولت به افزايش نرخ خدمات حمل و نقل، يعني دادن بهانه و چراغ سبز به همه عرضه‌كنندگان براي افزايش قيمت محصولاتشان.



نكته تاسف‌بار اينكه به دليلي كه خواهد آمد، تصميم دولت براي افزايش نرخ كرايه حمل و نقل عمومي مبتني بر يك اشتباه فاحش بوده است.



3- استدلال آقاي رويانيان در تعيين اثر افزايش قيمت بنزين در افزايش هزينه تمام شده هر مسافر يا هر كيلو كالا براي تاكسي‌ها و وانت‌بارها و دادن مجوز به افزايش كرايه‌ها به اين دليل، مغاير منطق اقتصاد و كاملاً اشتباه است.



منطق اقتصاد، «سازوكار عرضه و تقاضا» است. سازوكار عرضه تقاضا درباره نرخ كرايه تاكسي‌ها در تهران و اغلب شهرها بما مي‌گويد در نرخ بنزين ليتري 400تومان، نرخ تعادل عرضه و تقاضا كمتر از نرخ‌هاي موجود است يعني كرايه تاكسي‌ها و وانت‌بارها بر اساس منطق اقتصادي بايد كاهش داده شوند نه افزايش.



دليل و شاهد مثال هم آنكه در نرخ‌هاي موجود (قبل از افزايش احتمالي قريب‌الوقوع آتي)، به استثناي ساعات اوج ترافيك صبحگاهي و عصرگاهي، در اكثر ساعات روز عرضه خدمات تاكسي و ون و وانت­بارها بيشتر از تقاضا است چرا كه در اكثر ساعات روز، اين تاكسي ران‌ها هستند كه براي جلب مسافر رقابت – غيرقيمتي- مي‌كنند و نه مسافران براي گرفتن تاكسي. تازه كمبود نسبي عرضه در ساعات پيك ترافيك هم بيشتر ناشي از ماندن تاكسي‌ها در ترافيك است نه كمبود تاكسي.



براي اثبات بيشتر بودن عرضه خدمات تاكسي و وانت از تقاضاي آن در اكثر ساعات شبانه‌روز در نرخ‌هاي موجود، كافي است دولت به اشخاص و شركت‌هاي متقاضي ورود به اين بازار و ارايه خدمات حمل و نقل در تهران و شهرهاي بزرگ با نرخ‌هاي موجود كرايه و بنزين اجازه ورود بدهد. چرا براي ثبت نام واگذاري تاكسي، صف تشكيل مي شود؟ وقتي مي‌دانيم حتي با بنزين آزاد عده زيادي حاضراند با نرخ‌هاي موجود كرايه، خدمات تاكسي و حمل بار ارايه دهند، معني‌اش اين است كه نرخ عرضه – تقاضا (تقاطع نمودارهاي عرضه و تقاضا)  در نرخي پايين‌تر از نرخ‌هاي مصوب موجود قراردارد و به همين دليل چراغ سبز دولت براي افزايش كرايه‌ها با منطق اقتصاد سازگار نيست بخصوص كه عواقب خطرناك آن در روشن كردن تنور تورم را بخاطر آوريم.

 
Share/Save/Bookmark
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
اكبر رفاهي
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۰۹:۱۳:۴۰
افزایش کرایه حمل و نقل یعنی پله اول تورم در همه زمینه ها .
تولید کننده ، فروشندگان کلان و فروشندگان خرد به خاطر کرایه حمل و نقل قیمت های کالاهای خود را هر چند درصد کوچک افزایش خواهند داد و همه این فشارها نیز فقط بر مصرف کنندگان خواهد آمد. (381866)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۷:۱۳:۴۶
شما که خیلی ادعاتون می شه و نسخه می پیجید به یک سوال ساده جواب بدید:

بالاخره راننده از کجا پول بنزین بیاره؟ وقتی بنزین هفت برابر شده، قیمتش را چطوری ثابت نگه داره؟ (382025)
 
پسرخوب
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۴:۱۷:۲۴
قیمت بنزین زیاد شده باشد
اما فراموش نکنیم که دولت هم در حساب بانکی آن راننده پول ریخته
(382332)
 
haji
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۶:۱۲:۲۳
آقا حالت خوبه؟ جايي نخورده سرت؟ آن كه به حساب همه اضافه شده يارانه مصرف فردي هستش نه يارانه مصرف عمومي، راننده هم مثل بقيه خانواده اي داره كه روزانه از حمل و نقل استفاده مي كنند. اين براي اونهاست كه يارانه اش را ميگيرند. اما اينكه يك راننده تاكسي حداقل ده برابر ديگران از بنزين استفاده ميكنه و هيچ ميزانش هم مربوط به استفاده شخصي اش نيست بلكه بخاطر كار و امرارمعاشش هست ، نبايد يارانه بگيره و چئن قيمت تمام شده خدماتش افزوده ميشه پس قيمت فروش خدماتش هم بايد بالا تر بره تا بتونه همان ميزاني كه قبلا درآمد داشت رو حداقل داشته باشه والا بدليل حداقل 4 برابر شدن قيمت حاملهاي سوخت اين رانندگان ناگهان ميزان درآمدشان يك چهارم يا يك هفتم ميشود. اين يك حساب ساده استو هر كودك دبستاني هم ميفهمد. در ضمن آنكسي هم كه تا ديروز با كاميون بار جابجا ميكرد و به ازاي هر ليتر سوخت مصزفي 16 تا 17 تومان هزينه ميكردو مثلا هزينه سوخت از مشهد تا تهران برايش 13000 تومان ميشد الان ناگهان ده تا 20 برابر بايد هزينه سوخت بدهد يعني 130000 تا 260000
و اگر اينرا بر كرايه باري كه ميگرفت اضافه نكند ناگهان درآمدش يك بيستم ميشود. كرايه بار براي كاميون ده تن از مشهد به تهران 300000 تومان است و اگر قرار باشد كه 260000 تومان هزينه سوخت بشود فقط 40000تومان باقي مي ماند كه براي خريد لاستيك و تعميرات هم نميرسد. حالا شما بفرماييد كدام عقل كلي با چه ميزان شعور چنين چيزي را قبول ميكند كه اين همه كار كند و تازه چيزي هم عايدش نشود؟ (382656)
 
رضا
۱۳۸۹-۱۰-۰۶ ۱۴:۲۵:۱۹
اگه ميخوايد رانندگان خودروهاي عمومي به اقشار زير خط فقر بپيوندند بسم ا... نرخ هاي كرايه ها رو كاهش بديد. اگه واقعا بخوايد بدونيد وضع تاكسي ها بهتر شده يا نه يه سر به بنگاههاي فروش تاكسي بزنيد تا ببينيد كه ركود شديدي پيدا كرده اند و دليلش كاهش درامد و افزايش هزينه هاي سوخت هست كه حتي افزايش 20 درصدي نتونست اين افزايش در قيمت سوخت رو جبران كنه. (383290)
 
جناب
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۲:۰۱:۴۶
دولت باید به تاکسی ها و وانت بارها سهیمه همیشگی را با قیمت 100 می داد و برای کامیونها با بارهای خوراکی و سوختی گازوئیل 5/16 را در نظر می گرفت و بقیه بارها را آزاد حساب می کرد با نوشتن یک نرم افزار تعیین قیمت سوخت بر اساس نوع بار اظهار شده در بارنامه و فقط قیمت بلیط اتوبوسهای بین شهری را افزایش می داد . (382092)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۲:۰۲:۰۸
البته اگر این یارانه ها قطع نشود طرح بدی نیست شما و سایت الف چرا یارانه نقدی کاهش مصرف بنزین و قاچاق بنزین و نکات مثبت طرح را نمی بینید از سیاه نمایی دست بردار سایت الف (382093)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۳:۵۸:۱۶
برادر قاچاق وجلو گیری از ان وظیفه ماست وچون قاچاقی وجود دارد وعدم کنترول قاچاق را باید ما بیچارگان بدهیم (382134)
 
مسعود
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۰۹:۰۳:۱۴
به نظر می رسد دولت در مقام عمل همان خواسته خود که اجرا و آزادسازی قیمتها ظرف سه سال است را اجرا می کند و به نظر و مصوبه مجلس باز هم بی اعتنایی خواهد کرد.. حتی به نظر می رسد آزاد سازی قیمتها با این روند اعلام افزایش قیمتها ظرف تنها 2 سال و در دو مرحله صورت گیرد!!
نمایندگان محترم مجلس.. این قانون دیگر با زندگی تک تک ایرانیان ارتباط دارد.. لطفا بر دولت نظارت بیشتری کنید و دولت را به پاسخگویی و بازگشت به قانون ملزم کنید.... (382179)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۲:۳۳:۳۷
ببخشید شما و سایت الف چه پیشنهادی دارید مگه میشه سوخت گرون بشه بعد کرایه ها ثابت بمونه بیشتر توضیح بدید مردم متوجه بشن (382099)
 
moderator 7
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۳:۳۱:۴۳
اولا - هزينه سوخت آزاد حتي ليتري 700 تومان نسبت به درآمد تاكسي ها در كلانشهرها ناچيز است.

ثانيا - از آنجا كه عده زيادي حاضرند حتي با بنزين آزاد در كلانشهرها مسافر جابجا كنند، افزايش رسمي نرخ كرايه ها آن هم توسط دولت منطقي نيست دولت بايد اين بازار را بروي متقاضيان كاربا تاكسي باز كند و به هر راننده تاكسي كه با نرخ هاي موجود حاضر به كار كردن نيست بگويد بفرماييد بيرون چون صدها نفر ديگر حاضرند با اين نرخ كار كنند.

دهها سال سيستم انحصاري براي تاكسيرانها ، آنها را پرتوقع كرده است.

البته راه بهتر اين بود كه دولت بجاي واريز يارانه نقدي به حساب مردم، آنرا صرف توسعه و مدرن سازي حمل و نقل عمومي مي كرد و تخصيص يارانه سوخت به سيستم حمل و نقل عمومي را ادامه مي داد. (382121)
 
امیر
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۳:۴۷:۴۲
50لیتر بنزین 700 تومانی میشود 35 هزار تومان در بهترین حالت یک تاکسی با بیش از 10 ساعت کار در روز نمی تواند بیش از 50 هزار تومان درامد داشته باشد به نظر شما روزی 15 هزار تومان یا ماهی کمتر از 400 هزار تومان می تواند کفاف هزینه های خودرو را بدهد شامل لاستیک و روغن موتور و بیمه و .....
حتی یر به یر هم نمی شود (382238)
 
صالحي
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۸:۵۹:۴۰
با سلام
اولا با صحبت شما فرض ميشود يك تاكسي از هيچ سهميه 400 توماني و سهميه گاز استفاده نكند!!!! با اين حال با 50 ليتر سوخت با بدترين حالت (10درصد)500 كيلومتر مسافتو ميشه طي كرد من فكر نميكنم بازاي هر 4 كيلومتر انتقال مسافر كمتر از 1000 تومان (بازاي 4 مسافر)گرفته شود.با طي 400 كيلومتر يعني 100هزار تومان!!!!
100كيلومتر هم برا كم و زيادش!!!
اما اينم قابل قبول نيست پس بايد بفهميم از تاكسي با مصرف كم(بدترين حالت ماشينهاي موجود 7درصد)استفاده شود.البته اگه تعداد سفرها بررسي دقيق شود و به نسبت مسافر تاكسي در خطوط مختلف پيش بيني شود(كه البته اينطوري نيست)با ماشين هاي كم مصرف و دوگانه سوز مشكل حل ميشود.
اين رو هم بگم من موافق گران شدن بنزين و همه حاملهاي انرژي هستم !! اما چون معتقدم افزايش درامد دولت تاثير واقعي زيادي بر زندگي ما ندارد!( بدليل وجود شديد تبعيض و بي عدالتي و حاكم بودن بي لياقت سالاري و ... ) پس بفرض اجراي ان هم اميدي زيادي به بهبود اوضاع ندارم(متاسفانه مجبوريم سعي خودمونو بكنيم) (382339)
 
haji
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۶:۲۸:۲۱
آقاي عزيز پيداست شما تا بحال شهر زندگي نميكرديد. در جايي مثل تهران به گواهي آمار منتشره تاكسي راني 2.5 ميليون تاكسي تردد ميكند تازه اين فقط تاكسي هاي زرد است كه اگر تاكسي هاي راهي و آژانس را هم اضافه كنيم ميشود 4 ميليون و اگر قبول كنيم تهران 8 ميليون جمعيت دارد يعني به ازاي هر دو نفر مسافر يك تاكسي داريم. حالا بگوييد شما چطوري يك تاكسي را براي هر 100 كيلومترش اين ميزان مسافر در نظر ميگيريد. آيا زمان انتظار پشت ترافيك و چراغ قرمزها را هم حساب ميكنيد. آيا ميدانيد 50 درصد زمان روزانه تاكسي ها در ابتدا و انتهاي خط به خالي و انتظار كشيدن ميگذرد. آيا ميدانيد درآمد روزانه يك تاكسي به ازاي ساعتي 3 هزار تومان براي ده ساعت كار بيشتر از 30000 تومان نخواهد شد و تازه اين بعلاوه هزينه بنزين و تعميرات است و سود آن بسيار كمتر از ميزان محاسبه شده است تازهه اگر بخواهيم ميزان افت سرمايه حداقل 10 ميليون توماني خود تاكسي را هم حساب كنيم يك راننده تاكسي در كمتر از يك سال ورشكسته ميشود. كدام عقل كلي ميتواند افزايش هزينه سوخت را براي يك تاكسي با كرايه مسيرهاي 300 توماني توجيه كند درحاليكه درآمدشان و كرايه هايشان همانطور ثابت بماند. خوب است اولا آدم باشيم در ثاني بعداز آن انصاف داشته باشيم. (382664)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۷:۳۶:۴۵
دوست عزیز ، مصرف روزانه یک تاکسی در روز 50 لیتر نیست. تاکسی ها با 26 روز کار در ماه و روزانه حداکثر 25 لیتر مصرف بنزین اقتصادی هستند و غیر این اون تاکسی باید از رده خارج بشه. حالا خودت این اعداد رو در همدیگه ضرب و تقسیم کن تاببینی هزینه های لاستیک و روعن و موتور و بیمه و ... در میاد یا نه ؟ (382471)
 
رضا تتلو
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۸:۵۱:۱۲
عجب استدلال اشتباهی میکنید.

به خصوص ثانیا شما. واقعا مسخرست.

یعنی باید همه از کار بیکار بشوند که بگویید، واقعا سخته؟ این چه استدلالی است.

کسی که سالها تاکسی ران بوده، بفرماید بیرون که چه کار دیگری در جامعه به دست بیاره؟

اون جوانی که شما هم مثال میزنی، مشخصه که وقتی درآمدش صفره و بیکاره، به هر دری میزنه تا نونی در بیاره. این واضحه که .

در مورد اولا شما. حرفت واقعا بی سند هست. برادر بنده راننده ی تاکسیه. چه طور استدلال میکنید که ناچیزه هفت برابر شدن بنزین؟ (382335)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۲:۱۳:۱۱
شما فکرشو بکنید کدام راننده (اعم از آژانس، تاکسی ، ون و.... وضع زندگی خوبی داشته و اصطلاحا پولداره.
حال شما اضافه شدن مضاعف بنزین، گاز ، گازوئیل ولوازم یدکی رو هم اضافه کنید مطمئنا به فقر کشیده میشوند612 (382578)
 
مرتضی اصولگرا
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۰۹:۲۲:۳۳
من با دقت متن را خواندم اما چیز خاصی متوجه نشدم! در اینکه با اجرای هدفمندی یارانه ها هزینه در بخشهای مختلف افزایش می یابد شکی نیست و دیر یا زود بایدمصرف کننده ایرانی این امر را بپذیرد و الگوی مصرف خود را مطابق با واقعیت تنظیم کند. اما نباید این نکته را فراموش نکرد که دولت طرح عظیمی را شروع کرده و جز با همکاری گسترده آحاد مردم نمی تواند آنرا اجرا کند. نقایص طرح کم نیست و به نظر در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد. اگر این طرح در سالهای اولیه انقلاب که هنوز ذائقه انقلابی مردم وجود داشت کم کم اجرا می شد الان کشور در جایگاه برتری در دنیا قرار داشت. اما متاسفانه دولتهای مختلف ترسیدند! و این طرح را اجرا نکردند تا امروز مجبور شویم این طرح را به یکباره اجرا کنیم. (381869)
 
نادعلی
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۰۹:۳۴:۳۸
حرف مقاله کاملا صحیح و مبتنی بر علم اقتصاد است . قانون عرصه و تقاضا باید نرخ را تعیین نماید نه دولت و به صورت دستوری . این دستور و تایید گرانی در یک بخش به خودی خود قابل تعمیم به کل اقتصاد یک کشور است به عبارت ساده اینکه دولت قبول دارد که باید گرانی داشته باشیم . (381871)
 
ایمان
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۱:۴۰:۵۴
دوست دانشمند و اهل اندیشه؛ اینکه قیمت را باید عرضه وتقاضا تعیین نماید مربوط به جزوات رشته اقتصاد جدیدالورودی هاست که متاسفانه بر همین مبنا تا انتها هم میروند انانی که این نظریات اقتصادی را ابداع کرده اند و منتشر کرده اند ، که ترجمه هایشان با تاخیر نیم قرنی در دانشگاههای ما تدریس میشود، خودشان هم تعیین قیمت انرژی را به بازار واگذار نکرده اند گواه ان جنگهای خونینی است که تاکنون با هدف استیلا بر منابع انرژی براه افتاده است (382087)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۰۹:۳۵:۵۸
سوال ساده از کارشناس اقتصادی قیمت بنزین بدون سهمیه و منت و صدقه در امارات 1.25 درهم برابر با 365 تومان و دولت امارات هیچگونه سوبسید نمیدهد اقایان محترم اگر سوالم خط قرمز نیست یک نفر خدا شناس بمن بگویید قیمت 400 و 700 تومانی چگونه قیمت گذاری شد اگر مملکت بی صاحب است فبها اما اگر صاحب دارد و ایشان ادعا خدمتگذاری و دلسوزی برای مملکت جواب بدهد (381872)
 
صادق
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۶:۰۳:۱۳
وقتی قیمت بنزین بصورت فوب در خلیج فارس 550- 700 تومان است و به این قیمت هزینه حمل ، ذخیره سازی، جایگاه داری اضافه می شود.
از کجا می فرمایید که دولت امارات سوبسید نمی دهد؟
در اغلب و یا شاید تمامی کشور های عربی حاشیه خلیج فارس به هر چه یارانه تعلق نگیرد به سوخت حتما تعلق می گیرد. مطمئن باش (382011)
 
علی
۱۳۸۹-۱۰-۰۶ ۱۴:۰۴:۲۴
ببین برادر من، اگر در امارات سوبسید سوخت میدهند در ازای آن کسی که یک بنز سوار میشود قیمت واقعی آن را پرداخت میکند و دولت امارات سود گمرکی ناچیزی در حد 2 الی 4 درصد میگیرد اما در ایران کسی که بنز دویست میلیونی سوار میشود در ابتدای امر لااقل صد میلیون تومان سود گمرکی به دولت پرداخت میکند بنا براین دولت نباید منتی برای پرداخت یارانه سوخت به مالکین حودرو بگذارد در صورتی این منت درست است که اجازه دهد قیمت اتوموبیل در ایران به نرخ جهانی ارائه شود که در اینصورت شرکت های سایپا و ایران خودرو باید برند فرغون بسازند. (383280)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۱:۵۵:۴۲
تا آنجایی که من می دانم قیمت بنزین خلیج فارس حدود 700 تومان است البته با کرایه حمل و نقل بیشتر می شود (382091)
 
بیژن حیدری
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۰۹:۳۶:۰۳
همین آقای رویانیان در برنامه 20:30 یکماه پیش قلم و کاغذ به دست و با اجرای یک تئاتر تلویزیونی به همراه دو خبرنگار ، ثابت کرد که نباید کرایه تاکسی ها اضافه شود. حالا چه شده که بعد یکماه نظرش عوض شده و روی تخته وایت برد نقیض قضیه را ثابت میکند نمیدانم. (381873)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۰۹:۴۱:۳۰
استدلالی غیر اقتصادی است زیرا اولا\" در مبلغ 400تومانی بدون افزایش کرایه عرضه خیل بالا نیست و حتی عده ای از تاکسی ها بدلیل افزایش سایر کالاها از بازار خارج خواهند شد که این قابل لمس است اگر درست به مسئله نگاه کنیم ثانیا\" در نرخ 700تومانی و قیمت بالای گاز که کاملا\" عرضه به سمت صفر میل خواهد کرد (381875)
 
moderator 7
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۳:۳۹:۵۴
وقتي عده زيادي در صف عرضه خدمت با نرخ موجود هستند، عرضه به سمت صفر ميل نخواهد كرد. البته به شرطي كه دولت و شهرداري و تاكسيراني انحصار موجود را بردارند و به علاقمندان اجازه ورود به اين بازار و كار بدهند (382123)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۰۹:۵۷:۱۹
بخش محترم تحليلی الف:
با سلام، نکاتی چند در خصوص هدفمند کردن يارانه بشرح زير وجود دارد:
1-حذف يارانه ها جهت شکوفا نمودن اقتصاد هر کشور ضرورتی اجتناب نذير است.
2-دولت در آماده سازی کشور جهت اجرای قانون صادق نبوده است(خصوصا در مورد حمل و نقل). بهترين شاهد، جلوگيری از توسعه مترو در تهران(به دليل وجود قاليباف و هاشمی که خودی محسوب نمی شوند).
3-توزيع يارانه نقدی بصورت تقريبا مساوی بين همه نقض غرض است و اين در حقيقت از چاله درآمدن و در چاه افتادن است. فقط حقوق بگيران هستند که نمی توانند خود را با افزايش قيمت ها تطبيق دهند. ساير مشاغل خود بخود در فرآيند افزايش قيمت ها که طبيعی هم هست، خود را هماهنگ خواهند نمود.
4-داشتن چند نرخ در توزيع بنزين و گازوئيل زمينه را برای فساد آماده می نمايد، لذا بايد نرخ واحد در کل کشور وجود داشته باشد.
5-با توجه به ضرورت داشتن نرخ ثابت به منظور جلوگيری از فساد، افزايش در قيمت کرايه تاکسی و آژانس اجتناب ناپذير است و البته بايد بصورت کاملا دقيق محاسبه، اعلام و کنترل گردد.

اميد است نمايندگان مجلس در اين خصوص بيشتر تامل نمايند و اجازه ندهند اين طرح بسيار مهم با شکست روبرو گردد. (381879)
 
ایمان
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۱:۴۴:۴۷
اینکه فقط همین راهکار تدوین واجرا شده دلیلی برای ضرورت محسوب کردن ان نمیتواند باشد شما را بخدا به پیر به پیغمبر این همه تکرار نکنید ضرورت (382089)
 
رضا
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۰۶:۰۸
با سلام
اول : چرا برنامه هاي رسانه ملي در حوزه طرح هدفمندي ; به تريبون تبليغاتي موافقان و مجريان تبديل شد. چرا مخالفين ومنتقدين حضور(( جدي )) ندارند ؟
دوم : چرا به نوعي سعي بر اينست كه اين طرح را با رنگ و لعاب مقدسات غير قابل نقد جلوه دهند ؟ چرا با مضاميني مانند محروميت زدايي و كمك به 6 دهك پايين جامعه ; يك نوع قبح عرفي را براي نقد و بيان كاستي ها ايجاد ميكنند؟
سوم : چرا نيروهاي امنيتي بدون مشخص نمودن دقيق مرزها ; تنها برخوردقاطع با فتنه گران اقتصادي ؟ را در گفتار و كردار خويش به نمايش گذاشتند ؟
چهارم : آنكه سوال ميپرسد كم خطر تر از آني است كه سوء استفاده نموده و مبالغي كلان به جيب ميزند و البته بعد فرياد ميزند كه بگيريد اين پدرسوخته پرسشگر منتقد فتنه گر را تاديب كنيد . (381883)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۵:۴۱:۵۹
دوست عزیز در مملکت غیر از بازی و تفریح کارهای دیگری هم وجود دارد. اینکه چند نفر در صدا و سیما با هم دعوا کنند و ما کیف کنیم سرجای خودش. اما وقتی یک طرحی قطعی شد و به مراحل اجرایی رسید و در حال پیاده شدن بودن و این قضیه هزار و یک آفت و خطر هم داشت مگر عقل صدا و سیما کم شده که وسط این حیر و ویر بیاید بحث و جدل هم راه بیندازد؟
این حرف شما قبل از اجرایی شدن جایگاه داشت ولی الان اتفاقا صدا و سیما با تمام توان باید پشت طرح بایستند. (382001)
 
cia
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۷:۵۶:۳۹
قبل از اجرایی شدن این قانون که به قول شما جایگاه داشت هم صدا و سیما فقط صحبتهای موافقان رو پخش میکرد اصلا دو تا استاد دانشگاهی اقتصاد دانی ... نشستند با هم مناظره کنند (382041)
 
حسن
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۰:۵۷:۴۲
دوست عزیز هموطن حمایت بمعنای چاپلوسیها و انکار حقیقت نیست. اولا حق هر ایرانی انتقاد هست و استفاده برابر از رسانه ملی حتی اگر اشتباه بگوید فراموش نکنید میزان رای(نظر) ملت و نه یک گروه هست
دوما قران که کامل ترین نوشته میباشد خودش عاقلان قوم را به مناظره و تفکر دعوت میکند
به امید ایرانی آباد و سر بلند تر (382076)
 
میثم
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۲:۱۲:۱۹
قبل از تصویب این طرح به اصطلاح هدفمند بودن نیز شاهد فضای یکطرفه رسانه ملی با دعوت یک طرفه از مسئولان وزرات اقتصاد و نمایندگان مجلس موافق طرح بود...در آنزمان هم فضا یکطرفه بود .
ایران بودید شما یا مشغول نصیحت افراد بازیگوش؟ (382095)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۰۶:۳۸
استدلالی که به مبنای عرضه و تقاصا اوردین واقعا بچه گانه بود من مدافع اضافه شدن کرایه تاکسی ها نیستم ولی منطق و انصاف هم خوبه ببینین یک تاکسی قبلا یک مخزن گاز CNG رو می زد به 400 تومن الان شده 4000 تومن و روزی دوبار این بندگان خدا دارن گاز می زنن با چند تاشون جاهای مختلف صحبت کردم حرف حق هم می زنن اینها یک دفعه فشار عجیبی بهشون وارد شده یک تاکسی اگه روزی 25 هزار تومن متوسط کار کنه و از این مقدار بخواد 8 هزار تومن بده گاز 4 هزار تومن استهلاک حداقل برای ماشین خوب می مونه روزی 12 هزار تومن برای یک صبح تا عصر کار کردنی که حداقل 13 و 14 میلیون هم سرمایه شون هست این پول تو بانک باشه هم همین سود رو میده تازه اعصاب خوردی و چیزی هم نداره خوب بالاخره دولت باید تصمیم عاقلانه می گرفت حداقل می امد گاز رو برای راننده های تاکسی و اژانس گرون نمی کرد یا از لیتری 40 تومن می اورد رو 100 تومن می گفت کرایه ها افزایش ندین نه اینکه از 40 تومن هر لیتر یک دفعه بشه 300 تومن بنزین هم که اینجوری از یک طرفی هم فشار نباید به مصرف کننده بیاد به نظر من باید یک فکر درست بشه کاری که خدا رو شکر تو این مملکت معنی نداره (381884)
 
مسعود
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۸:۱۰:۳۸
خوب الان با بیرون نیامدن ماشین های شحصی تاکسی کمتر بنزین و گاز در ترافیک می سوزانند و تند تر و روان تر کار می کنند و بیشتر مسافر سوار می کنند (382044)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۱۲:۰۹
برادر اين چه استدلالي است
اگر مساله رقابتي شدن در كل حيطه اقتصاد است بياييد تمام كارمندان دولت را اخراج كنيم
چون افراد بسيار زيادي حاضرند با مبالغ بسيار كمتر از اين در دولت كار كنند.
در مورد كارخانجات و ساير موارد هم با توجه به نرخ بيكاري نرخ نعادلي نيروي كار بسيار كمتر از اين مقادير خواهد بود (381886)
 
moderator 7
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۳:۴۳:۱۲
چه اشكالي دارد كه كارمندي كه مدام غر مي زند و به بهانه حقوق كم، كارش را درست انجام نمي دهد، اخراج شود و جايش را به جوان پر انگيزه ولي بيكاري كه با همين حقوق آماده كار و ارائه خدمت صادقانه است بدهد؟

مشكل برخي از ما اين است كه با منطق اقتصاد معمولا بي توجه هستيم (382125)
 
ناشناس
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۰:۲۷:۴۱
اون جوان پرانگیزه هم تا یه مدت با حقوق کم کار میکنه ولی وقتی کارو گرفت و از بی کاری درامد میشه غرغرو این یکی از قوانین مدیریته (382541)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۲۳:۴۳
تنها راه کار حذف انحصار خودروسازان است
وقتی تاکسیهای پرمصرف و بی کیفیت و گران وجود داردکه قیمتش چندین برابر کشورهای همسایه است چرا ما رانندگان تاکسی باید تاوان رانت و انحصار بخش خودرو سازی را بدهیم الان در خلیج فارس بهترین خودروهای کم مصرف بین یک چهارم و یک پنجم قیمت رادر مقایسه با ایران دارندمثلا تویوتا یاریس که مصرفش یک چهارم پیکان است و قیمتش هم یک چهارم قیمت آن در ایران است با یک حساب سرانگشتی قیمت بنزین کوپنی برای بنده میشود 1600 تومان چون مصرفش چهار برابر است و مصرف بنزین آزاد میشود لیتری 2800 تومان
راه حل چیست راه حل اینست که دولت نمیخواهد که وام بدهد انحصار خودروسازی را بشکند و همزمان قیمت خودرو و سوخت را بقیمت خلیج فارس برساند
با تشکر راننده تاکسی با تحصیلات لیسانس دارای پیکان مدل 82 بسیار تمیز و سالم و مصرف سوخت 14 لیتر در صدکیلومتر (381890)
 
نادر
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۱:۲۸:۳۴
آره خب، قیمت مزدا 3 با تعرفه وارداتی 20 درصد و پلاک منطقه آزاد حدود 12 میلیون تومان است در حالی که پلاک ملی آن در داخل کشور بالاتر از 20 میلیون است. حالا که بحث واقعی سازی قیمت سوخت است ، با حذف تعرفه های سنگین خودرو وارداتی اجازه دهند که قیمت خودرو ها هم واقعی شوند تا مردم هم از خودروهای ارزان وکم مصرف تر استفاده کنند. (382084)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۲۶:۱۸
علت تشكيل صف براي ثبت نام تاكسي بيكاري و سو استفاده از بعبضي مزاياي تاكسي است و گر نه تاكسي داشتن چندان شغل پر درآمدي نيست. (381891)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۳۴:۵۹
آقاي محترم، رقم هاي اعلام شده سقف قيمتها ميباشد اگر به قول شما تاكسي‌ها و وانت‌بارها بخواهند براساس مكانيزم عرضه و تقاضا و جلب مشتري قيمت را كاهش دهند كسي متعرض آنها نخواهد شد. شما اجازه بده همين سققهاي اعلام شده را رعايت كنند كاهش آن پيشكش! (381894)
 
میزان
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۳۷:۰۹
طبعا بخشی از یارانه ای که به مردم پرداخت شده است مربوط به جبران افزایش هزینه حدود 15 درصدی حمل و نقل عمومی می باشد و این قضیه موجب می گردد در این تحول به وجود آمده تغییر وضع مثبتی (گر چه بسیار اندک است) در معیشت رانندگان که حقیقتا شغل سخت و طاقت فرسایی دارند و تقریبا جز قشر پایین جامعه محسوب می شوند به وجود آِید. اگر امثال شما با شانتاژهایشان به جامعه التهاب تزریق نکنند، التهابی شکل نخواهد گرفت. (381895)
 
محمد رضا باقری چالوپلی
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۴۴:۴۹
دولت باید ریل را جایگزین جاده کند تا پول مردم در جاه وی حمل ونقل ریلی هدر نرود . (381898)
 
مرتضي
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۳:۱۷:۰۳
ساخت هر كيلومتر راه آهن يا مترو چقدر هزينه دارد ؟؟
اما اتوبوس ارزان است و فراوان
لازم به ذكر است كه ايران در دو سه سال گذشته رتبه نهم جهان در زمينه توليد اتوبوس داشته است . (381946)
 
cia
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۵:۴۰:۵۶
مصرف اتوبوس بیشتره یا مترو و راه آهن؟
شاید قیمت ساخت اتوبوس کمتر در بیاد ولی در بلندمدت به خاطر مصرف انرژیش به صرفه نمیشه (382000)
 
مصطفی بروجن
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۰:۵۸:۳۱
بجزء تاسف کاری دیگر نمی توان کرد فقط دادن زدن را یاد گرفتن گفتن که حداقل تا اخر سال اضافه نمی شه یا یک هفته نشده همه می خواین قیمت تاکسی ها را بالا ببرن
یک پیشنهاد دارم : فقط به تاکسی ها و ناوگان عمومی بنزین 100 تومانی بدهند و هیچگونه کرایه را اضافه نکنند (381901)
 
س
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۱:۰۸:۱۳
اشکال کار آنجاست که مسولان توباغ نیستند چون با این وضعیت برای راننده مقرون به صرفه نیست ؟ آخه بدبخت های راننده ها باید خرج خونه هزینه ماشین را در بیارند و اقساطش پرداخت کنند (381907)
 
امیر
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۱:۱۵:۲۱
با سلام
کامیون دارها اعتصاب کرده اند و خاک به محل کارخانه نمی رسد الان 1 هفته است .

تا بیایند سهمیه بندی و ثبت نام و ... کنند 400 نفر بیکار شده اند .

دروغ به مردم نگوئید .
گازوئیل و ... قرار بود پلکانی اضافه شود دروغگوها .

و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون (381910)
 
نادر
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۱:۱۶:۳۳
درست می فرمایید، حتی بسیاری از لنح داران هم با توجه به چند برابر شدن ناگهانی قیمت گازوئیل جاضر نیستند که به دریا بزنند. زیرا برای یک لنج باری افزایش هزینه سوخت چند میلیون تومان است. (382081)
 
moderator 7
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۳:۴۸:۰۰
سلام
اين وسط شما از انگليس وضع لنج دارها رو چطور متوجه شده اي؟ (382127)
 
صالحي
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۹:۱۸:۲۰
سلام
اين چيزها مشكلات مقطعي هستند و نه ريشه اي مملكت!1
اصلا اينكه براي اجراي هر طرح ضروري كشور(چه خوب چه بد) بايد اقشار خاصي راضي باشند خودش يه مشكله!!
مساوي بودن حقوق و درامد كفشدوز ، نانوا ، قصاب ،راننده، كارمند، كارگر ساده، مهندس، ... بي عدالتيه.همانطور كه مساوي بودن حقوق دو فرد همصنف (دو كارمند يك اداره با يك مدرك يكسان)اما با توانمنديهاي مختلف بي عدالتيه. همانطور كه تفاوت در رفاه عمومي (استفاده از مزايا تسهيلات و ضروريات زندگي و ...)براي افراد بالا هم تبعيض و بيعدالتيه!!!
منظور اينكه قانون براي همه بايد يكسان باشه تا همه به اندازه يك نفر بودنشان يك راي داشتنشون از همه خوبي ها و بديها سهم داشته باشند. و هر كس بنا به توانمنديها و سرمايه هاي مادي و معنوي و تلاش و زحمت خودش درامد متناسب داشته باشه/ (382355)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۱:۵۳:۴۰
آیا در این مدل شما که بر اساس عرضه و تقاضاست، جائی برای قیمت تمام شده مربوط به خدمات تاکسیرانی وجود ندارد؟ (381925)
 
moderator 7
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۳:۵۱:۰۹
وقتي در نرخ موجود عده اي حاضر به عرضه خدمت هستند نشان دهنده اين است كه براي آنها قيمت تمام شده مسافركشي با نرخهاي كرايه و بنزين موجود مي صرفد (382128)
 
احمد
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۹:۰۹:۵۶
سایت الف. این دلیل به صرفه بودن نیست دلیل بر مجبور بودن برای یک لقمه نان است.... (382349)
 
عمار عمار
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۱:۵۹:۲۹
به عنوان یک سرباز من هم از حق سربازان وظیفه دفاع کنم :)
_________________________________

حقوق سربازان حتی با تحصیلات لیسانس از 50 هزار تومن فراتر نمی ره در شرایط عادی و قبل هدفمندی این پول کفاف دو هفته را نمی کرد با توجه به هدفمندی یارانه و افزایش کرایه ها باید فکری به حال سربازان کرد.
وضعیت سربازان دیپلم به پایین که وحشتناکه!

من به شخصه حداقل 40 کیلومتر راه برم که برسم پادگان و امثال من هستند که مجبورند عصرها کارکنند که حداقل پول رفت و آمد به پادگان رو به دست بیارند! (381931)
 
ایمان
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۲:۳۰:۲۹
خدا خیرت بده سباز موقع جنگ خدمت میکردیم با ماهی 200 تومان! (382227)
 
عمار عمار
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۲۰:۲۹:۳۹
خوب به شما هم کم پول می دادند!
چون زمون شما به سربازها کم حقوق می دادند پس تا n سال دیگه سربازها باید حقوق کمی بگیرند؟ (382376)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۲:۰۵:۳۷
سر داستان فعلا زیر برفه این طرح با این شیب عمودی قیمت ها قطعا شکست می خوره شما صبر کنید قبض ها بیاد 2 ماه هم بگذره اون وقت متوجه اثار این شک درمانی خواهید شد (381932)
 
صادق
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۲:۱۴:۴۴
واقعا دریغ از یک کلمه استدلال از جانب نویسنده محترم!

آیا ورودی به تابع تغییر کرده است یا نه؟
اگر ورودی تغییر کرده یا باید تابع را تغییر داد و یا ورودی تغییر یافته را به چیز دیگری تبدیل کرد تا دوباره به صورت ورودی قبلی وارد تابع شود و نتیجه قبلی را به ما بدهد
خوب این از بحث ریاضی اش!!!

بنابراین دولت باید بدنبال راهی باشد که اولا این خدمت برای اارائه دهندگان آن صرفه داشته باشد و از طرفی اگر به سیستم حمل و نقل تغییراتی را تحمیل می کند تا حد ممکن شرایط را نسبت به قبل پایدار نگه دارد.
به همین دلیل است که سقفی برای تغییر نرخ ها اعلام کرده و با به صرفه تر شدن این خدمت و افزایش رقابت اگر کسی توانمندی دارد می تواند نرخی پایین تر از سقف تعیین شده ارائه دهد.

موفق باشید. (381936)
 
مهدی
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۱:۱۰:۲۰
برادر عزیز درست است که «اگر ورودی تغییر کرده یا باید تابع را تغییر داد و یا ورودی تغییر یافته را به چیز دیگری تبدیل کرد ... »
اما آیا ورودی فقط نرخ بنزین بوده که تغییر کرده
من معتقدم براساس گفته نویسنده ورودی فقط نرخ بنزین نبوده بلکه افزایش استقبال از وسایط نقلیه عمومی هم هست که نویسنده بدان توجه داشته است.
البته نرخ خرید و فروش امتیاز تاکسی ها هم نشان دهنده انحصار ایجاد شده در این بخش است که از طریق حذف انحصار هم می توان یک ورودی جدید ایجاد کرد که خودکار اثر افزایش نرخ بنزین را به نحوی خنثی کند. (382079)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۲:۵۹:۴۰
اگر دولت در طول این چند سال با شرکت مترو و شهرداری تهران همکاری سازنده می کرد و طبق قانون مبالغ و اعتبارات مربوط به مترو و واگنها و یارانه بلیط مترو را می پرداخت شرایط ترافیک و مصرف سوخت و رفاه مردم به مراتب بهتر از اکنون بود.. حتی مترو به عنوان یک سوخت پاک نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد...
بگذریم... ما ایرانیها مثلی داریم که می گوید ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.. خود مثل مثل صحیحی است اما در بسیاری جاها مصداق ندارد...
مثلا هزینه این تاخیر توسعه مترو در این سالها به نظر من قابل جبران نیست.. اما می توان همین فردا دولت آن 2 میلیارد دلار بودجه قانونی مترو را پرداخت کند و مقداری به اوضاع سر و سامان بخشد..
گسترش حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی و مترو قبل از هر کس به سود خود دولت در اجرای بهتر و با تبعات کمتر هدفمند کردن یارانه ها خواهد بود و بعد به سود مردم...
کاش دولت منافع ملی و مردمی را بازیچه رقابتهای سخیف و ناسالم سیاسی نمی کرد همان کاری که تقریبا در مناظرات معروف نیز انجام شد... (381938)
 
منصور
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۳:۰۰:۴۵
وقتي يک کار تخصصي اقتصادي به يک آدم غير متخصص و کاندان سپرده شود ، چه انتظاري غير از اين است؟ رويانيان اگر متخصص هم باشد در راهنمايي و رانندگي تخصص دارد نه در اقتصاد نه در مديريت سوخت نه در با سر انجام رساندن کاري به آن بزرگي و اين ظرافت! هيهات از بي تجربگي هيهات! (381939)
 
مرتضي
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۳:۱۳:۵۷
نوشته ايد \" .... اين تيمسار سابق و تصميم گير اقتصادي فعلي ...\"
تا جايي كه ما شنيديم درجه تيمساري مربوط به رژيم سابق هست و ايشان در مقام ريسس سابق راهنمايي رانندگي \" سرتيپ \" بوده اند (381943)
 
moderator 7
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۰۰:۰۱:۴۴
تا چند سال پيش به همه نظاميان با درجه بالاتر از سرهنگي مي گفتند تيمسار. البته از سال 77 به بعد بجاي تيمسار شده امير در ارتش و سردار در سپاه.
سرتيپ هاي ارتش هم نوعي تيمسار يا امير هستند.

تا آنجا كه ما مي دانيم، آقاي رويانيان، جمعي شهرباني بوده اند پس تيمسار يا امير بازنشسته ناجا محسوب مي شوند. (382132)
 
محسن
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۳:۲۳:۰۸
اين بزرگوار چندي پيش با محاسبه براي يك تاكسي دار با افزايش قيمت مخالفت كرده بود واين روز برعكس ان چه شود اين طرح با اين محاسبهايش (381950)
 
مهدی
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۳:۵۵:۴۳
اینقدر به فکر التهاب در جامعه نباشید!
تحلیل چرت تر از این ندیده بودم!
بنزین لیتری 300 تومان گران بشه اونوقت هزینه تاکسی ارزون بشه؟! خب اون راننده تاکسی که زندگیش نابود میشه! (381961)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۴:۲۱:۵۵
نرخ تمام شده بنزین برای دولت چه وارداتی و چه تولید داخل حدود لیتری 250 تومان است پس نرخ 400 و 700 چرا ؟ (381968)
 
مسعود
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۴:۵۵:۴۶
واقعا تعجب میکنم . از این قبیله ی دروغ. آقای رویانیان یک روز نمایش و شو میدهد که نباید کرایه تاکسی افزایش یابد و روز دیگر.....با این اوصاف هرکسی پول از ملت میگیرد به راحتی مجوز افزایش حقوق را برای خود صادر کرده است. اما حقوق بگیران ،کارگران و کارمندان بیچاره چه کنند. در حالیکه رانندگان نانوایان و همه اقشار یارانه نقدی رایکسان دریافت کرده اند اما مجوز افزایش نرخ دارند اما چه کسی حداقل حقوق حقوق بگیران را افزایش می دهد!!! (381989)
 
ایرانی
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۴:۵۶:۵۵
ایکاش یکنفر هم از طرف کارگران وکارمندان و بازنشستگان با ماژیک روِی تخته سفید مقابل ایشان حداقل برای دلخوشی هم که شده نحوه هزینه کردن درامدشان را با تورم در پیش رو تجزیه وتحلیل میکرد تاایشان متوجه شوند که .......... (381992)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۵:۰۱:۴۵
آقای اقتصاد دان این استدلال هایی که فرمودید طبق اون باید کرایه تاکسی کاهش پیدا کنه ر. اگر جرات دارید تو خیابون به یه راننده تاکسی بگید!! (381993)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۶:۴۱:۲۲
باید واردات تاکسی با مصرف کمتر ازاد شود یا دولت خودش تاکسی کم مصرف وارد کند. (382018)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۶:۵۳:۱۳
آقای نویسنده نابغه!
اون قسمتی که میگی عرضه و تقاضا خودبخود تنظیمش میکنه که مورد بحث ما نیست اصلا! چون اون خودش تاحالا تنظیم شده مثل گذری‌ها و دربستی‌ها و ...
اما مورد بحث افزایش کرایه مربوط به مواردیه که دستوری و تصویبی و مشخص هستند و نه تابع عرضه و تقاضا! مثل خطی‌ها و آژانسها و اتوبوسهای شهری و بین شهری و ... اینا که تابع عرضه و تقاضا نیست دیگه! شما چه صبح و توی ترافیک و چه شب و توی خلوتی برید کرایشون ثابته
نه شما کمتر میدی نه راننده بیشتر میگیره
پس یه مغالطه اساسی کردی داداش من!
حالا اینکه کرایه ها باید مصوب باشن یا آزاد باشن تا عرضه و تقاضا تعیینشون کنه یه بحث جداگونه است اما موضوع بحث رویانیان کرایه‌های مصوب بوده! (382021)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۶:۵۸:۴۲
این رویانیان بیچاره کی گفت کرایه‌ها نباید افزایش پیدا کنه؟
اون همیشه و در همه جا حتی همون نمایش تلویزیونی میگفت افزایش دوبرابر و سه برابر و به اندازه افزایش قیمت هرلیتر بنزین روی کرایه هر نفر کشیدن غلطه و کلاهبرداریه!
ببینید توروخدا!
تا دیروز که با هر افزایش قیمت سوخت قیمت کرایه ها دوبله و سوبله میشد کسی حرفی نمیزد اما حالا هیچکس چشمش نمیبینه که با افزایش قیمت هیچکس کرایش رو اضافه نکرد و همه وایسادن تا ببینن دولت چی میگه!
خوش انصافها لااقل این موفقیت به این بزرگی رو ببینید! اون تدبیر 50 لیتری و وام کمکی و اینهمه تبلیغات که سردار رویانیان حتی حاضر شد خودش شخصا تیاتر بازی کنه و ... اگه نبود الان همه‌تون باید کرایه‌های دوبرابر و به تبعش جنسای سه برابر و چهار برابر میخریدید! (382023)
 
امیر
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۷:۳۸:۴۱
سلام
اقای اقتصاددان زمانی که قیمت ها 4برابر میشود انتظار دارید رانندگان تاکسی به قیمت قبلی مسافر سوار کنند اگه این فکر رو کردید بهتره یرید دنبال یه کاری بجز اقتصاد (382030)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۱۹:۳۵:۴۰
خدا وکیلی این سایت شما غیر از نق زدن و ایراد گرفتن کاری نداره که یه مقداری به درد این مردم بخورده خیلی براتون متاسفم و آقای توکلی برای خودم خیلی بیشتر متاسفم که انتخابات ریاست جمهوری سال 80به شما رای دادم
اونوقت میگیم چرا این مملکت پیشرفت نمیکنه؟! (382061)
 
نادر
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۱:۰۴:۵۴
آقای اقتصاددان به جای بررسی علت گرانی، به سراغ معلول رفته اند. بنزین در امارات عربی یک درهم،حدود 300تومان، است ، پس چرا در ایران آقایان بنزین آزاد را 700 تومان اعلام کرده اند؟ عجیب تر اینکه می گویند با شیب پنج ساله اجرا خواهد شد، یعنی مگر قرار است قیمت بنزین به چند تومان برسد؟؟؟ (382078)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۲:۱۵:۲۲
یا سلام و خسته نیاشید
این طرح در کل طرح خوبی است هیچ شکی در آن نیست.
اما مشکلات در نحوه ی اجرا است اولین مشکل در به یکباره اجرا کردن آن است.
دوم قرار بود با آن همه هزینه هنگفت که برای جمع آوری اطلاعات از مردم شد کشور به چند دسته تقسیم شده و پول گرفته شده متناسب یا درآمدها ی آنها باشد حال که همه به ظور یکسان یارانه دریافت می کنند.
سوم قیمت به جز برای کارمندان و کالاها که تقریباً قابل کنترل است در موارد دیگر افزا یش پیدا می کند بخصوص در بخش خدمات
اصلی ترین اشتباه نیز در عدم آگاهی صحیح به طور دقیق از نحوه ی اجرا بود. (382096)
 
آذربایجانی فدایی ایران
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۲:۳۴:۵۲
تو این چند روزه از دست غرغر های راننده تاکسی ها حسابی کلافه شدم (382101)
 
نادر
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۹:۲۸:۰۵
انگار توصیه های رئیس جمهور را فراموش کردند که چطوری توجیه شان کرده بود؟؟؟ (382357)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۳:۱۱:۲۷
چطوریه که رانندگان تاکسی هم یارانه می گیرند هم می توانند کرایه را افزایش دهند ؟ خوب پس کارمندان چطور باید این همه افزایش را در قسمت هی مختلف تحمل کنند ؟ در حالی که همان حقوق را می گیرند پول یارانه هم با پول آب و برق صاف میشه ! (382111)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۲ ۲۳:۴۰:۱۳
با سلام بااحترام به حضور اقای رویانیان ان معادلات و
حرفها تخته سفیدهامعادلات اطاق تلویزیون است چرا بحمدالله ما مسئول نیازمند وپیاده (ماشین با سهمیه کار کن ودادن پول ازجیب)رو نداریم که بفمندکه ان قیمتها همه روی ان تخته است اگر تصمیم گیرنده گان محترم جلوی بیماستانبا با مریض همراه نیم ساعت قیمت مصوب را به تاکسی محترم پیشناد مدهد که با قیافه دیدنی تاکسی محترم مواجه میشود وبعد از نیمساعت به ستوه امده قیمت اقای راننده را پرداخته و....و....و...چون سرویس مدارس در اولین اقدام 3هزار تومان بعلت افزایش سر سام اور CNGکه انصافا هم بیراه نمی گویندچون قبلا 500تومن متوسط یک بارسوخت گیری
ولی الان 5000هزار تومان ایا انصاف رعایت شده نه بخدا چون 110کیلومتر 5500توان پول قضاوت برای یک مسافر کش چقدر برای امرار معاش چقدر بر ای فرسودگی ماشین چقدربرای گاز که انهم .......و....و..... (382124)
 
رضا
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۰۹:۳۳:۴۷
استدلال به صورت اصولی انجام نشده است. در کشوری که تعداد نیروی کار غیر متخصص زیاد است، همیشه مستقل از قیمت، عرضه کارهای غیر تخصصی (کارگری، رانندگی و ...) بیش از تقاضا است. در ادامه استدلال اشتباه مقاله، می توان گفت در حال حاضر افراد زیادی هستند که حاضرند با ماهی 50 هزار تومان کار بکنند پس گذاردن حداقل حقوق 300 هزار تومان تصمیمی اشتباه بوده است!! وقتی نیروی کار غیر متخصص مانند یک راننده گزینه ی دیگری برای انتخاب ندارد، اکثر آن ها، مستقل از آن که کرایه ها چه میزان باشد، ناچارند که راننده بمانند. اما این واقعیت بدان معنا نیست که جامعه حق دارد به آنها اجحاف نماید. (382184)
 
پدرام
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۰:۲۰:۵۸
در قشم كلي بار و كشتي حامل بار متوقف هستند و كاميون داران حاضر به جابه جائي نيستند قيمت قبل حمل كانتينر تا تهران 5/2 ميليون بوده كه اكنون به بالاي 5/4 تغيير كرده و اگر اين كالاها وارد بازار شوند انوقت .... (382196)
 
کیمنش
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۱:۲۳:۳۸
بنام خدا
کرایه حمل یک دستگاه تریلر برای حمل 20 تن کالا از بندر عباس به تهران تا قبل از اجرای هدفمندی مبلغ 7800000 ریال بود ودر این حمل راننده میبایستی بابت مصرف سوخت مبلغ تقریبی 100800 ریال هزینه میکردتا با دریافت تقریبی 600 لیتر گازوئیل بتواند کالا را به تهران برساند.ونیز هزینه حمل هرکیلو کالا برای تحویل به عمده فروش مبلغ 390 ریال میگردید.چنانچه نرخ میانگین گازوئیل را از تلفیق دو عدد 1500 و 3500 ریال برای هرلیتر به عدد 2500 ریال فرض کنیم متوجه خواهیم گشت مصرف 600 لیتر سوخت نیاز به هزینه کرد مبلغ 1500000 ریال لخواهد داشت . دراین حالت هزینه راننده نسبت به قبل تقریبا\" 15 برابر افزایش داشته است البته تاثیر افزایش های دیگر لوازم وخدمات برحمل وبار روانی این گرانی اصلا\" محاسبه نشده است در نتیجه با فرض افزایش کرایه حمل صرفا\" بر اساس مابالتفاوت سوخت وافزایش کرایه به عدد 9200000 ریال . هزینه حمل هرکیلو کالا برای عمده فروش مبلغ 460 ریال و با تقریب 18% افزایش مواجه است .حال اگر افزایش حاملهای انرژی و بطبع لزوم افزایش حقوق ودستمزد بواسطه ترقی تورم و افزایش مالیات در قالب ارزش افزوده و..بدلیل افزایش هزینه وغیره را محاسبه کنیمبه نظر شما تورم در سطح جامعه چند درصد افزایش خواهد داشت (382204)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۲۱:۲۳:۱۴
من در تمام عمرم کالای با قیمت کیلویی 39 تومان ندیده ام. همانگونه که خود حساب کردید، افزایش قیمت تنها 6 تومان به ازای هر کیلو بود که بسیار ناچیز است و در بهای نهایی تفاوت چندانی نمی کند. (382391)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۱:۳۱:۲۰
دوست نویسنده این چه منطق اقتصادی که شما دارید. شاید در مقطع فعلی تقاضا Q برای محصول افزایش پیدا کرده است اما در صورت عدم افزایش قیمت p بخشی از توان حمل و نقل کشور ما که بر عهده راننده های شخصی است از بین می رفت و این یعنی کاهش عرضه و افزایش تقاضا که در نهایت به صف های طولانی افراد منتظر تاکسی منتج می شود.
امروز روز پرش ایران است. لطف کنید حتی در صورت بروز خطاهای فاحش!!! از نظر شما در این طرح به صورت غیر علنی این مطالب را به کارگروه اقتصادی دولت ارایه دهید و از دامن زدن به بدبینی و یاس اجتناب فرمایئد.
دوستدار الف و به امید ایرانی آباد (382211)
 
هادی
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۲:۴۰:۰۶
اینهمه ایه یاس در گوش ملت نخوانیدبگذارید این طرح بزرگ اجرا شود (382230)
 
رضاپور
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۲۰:۲۷:۳۷
مخالف (382728)
 
احسان
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۵:۰۷:۰۸
یکم این که آقای رویانیان اصرار عجیبی برای دیده شدن دارند سردار و امیر و تیمسارش فرقی نمیکند

اگر از مسافران کربلا بپرسید برایتان خواهند گفت که قیمت بنزین در آنجا شبیه ایران است و لی قیمت کرایه هم شبیه تهران پیش از گران شدن بنزین.
در این که مسافر کشها و تاکسیداران با همان نرخ پیشین هم میتوانستند کار کنند شک نکنید
به نظرم این که دولت و شخص رییس جمهور این قدر قربان صدقه قشر زحمتکش راننده ها میشود ریشه در جای دیگر دارد.
یک و نیم میلیون نفرند و اگر هر کدام 4 نفر را نان بدهند میشوند 6 میلیون نفر یعنی حدود 8 درصد جمعیت کشور. در سازماندهی آرا تاثیر کمی ندارند (382226)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۱۵:۲۹:۰۲
مگر نه اینکه کار کارشناسی اش انجام شده بود (382258)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۳ ۲۰:۲۵:۴۷
از الف انتظار می رود که مقالات تحلیلی در این مورد منتشر کند. مگر اقتصاد زوری می شود. مگر می شود به راننده تاکسی که تا دیروز، روزی پنج هزار تومان بنزین یا مبلغ ناچیزی گاز میزد و امروز باید روزی بیست هزار تومان بنزین یا گاز بزند بگوییم همان قدر کرایه بگیر و اگر صبح تا شب کار کردی و هیچ درآمدی هم نداشتی مهم نیست. اگر برداشتن یارانه به این آسانی بود و می شد بنزین و گازوییل را گران کرد و هیچ چیزی گران نشود که زودتر از اینها گران شده بود. کرایه ها گران می شود. هزینه حمل بار افزایش می یابد و طبیعتا همه چیز قدری گران خواهد شد. این فقط یک بار است. همه بایدکمی سختی را تحمل کنیم تا شوک برداشتن یارانه ها بگذرد. (382374)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۵:۵۶:۳۲
جواب تمام این مشکلات اصلاح حقوق ها بر مبنای تورم است. اشکال ندارد اصلا بنزین بشود لیتری 1000 تومان، ولی حداقل دستمزد هم باید بشود ماهی 2 میلیون تومان. (382464)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۷:۳۹:۴۲
الف جان دولت هر كاري كه بخواهد انجام مي دهد مجلسيان چه مي كنند؟ (382472)
 
ali
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۰۹:۲۴:۵۴
مشکل اساسی نداشتن یک سیستم جامع و کامل و علمی جهت محاسبه قیمت کرایه ها ، تعیین ضابطه ها و نحوه کنترل ها است.
تنوع تاکسی ها شامل خطی ، سیار، فرودگاه، راه آهن، بیسیمی و ... در آمد رانندگان را کاملا ناعادلانه رقم میزند و مسافرین نیز در بسیاری از موارد مغبون می شوند علاوه بر آن که در صدی از رانندگان تاکسی به کلیه ضوابط خود پایبند نیستند
مثلا با سو استفاده از مناطق محدوده طرح ترافیک تاکسی های سیار تنها دربستی سوار می کنند!!
در تاکسی های راه آهن و فرودگاه به دلیل انحصاری شدن ضمن اینکه قیمت ها از کشوری مثل مالزی نیز گرانتر است( با توجه به یارانه در سوخت)بداخلاقی در سرویس دهی نیز در بین رانندگان دیده می شود.
اگر قرار است عرضه سوخت رقابتی باشد پس باید سایر خدمات نیز امکان رقابت داشته باشند تا مصرف کننده هم قدرت چانه زنی داشته باشد و آن بهره وری مورد ادعای دولتمردان نیز امکان تحقق بیابد.
مثلا در فرودگاه بسیاری از کشور ها تمام تاکسی های شهر می توانند سرویس دهند و رقابتی در این زمینه وجود دارد در حالی که در ایران در مورد فرودگاه و راه آهن انحصار در تاکسیرانی وجود دارد که این قدرت جانه زنی مسافرین را کم میکند و بین تاکسی ها نیز تبعیض در آمدی ایجاد می نماید.
رقابت در تاکسی رانی باعث می شود که حتی در کشورهای پیشرفته کرایه تاکسی با ارقامی کمتر از تاکسی متر از مبدأ توافق شود.
عدالت بسیار زیبا است ولی در صورتی که فراگیر نباشد دیگر عدالت نیست.

یک بام و دو هوا با عدالت مغایر است. در این مسایل و موارد صدای مردم البته به گوش کسی نمی رسد و درلابلای فریادهای تبلیغاتی رسانه هامیرا میشود. (382506)
 
دباغیان
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۰:۰۸:۴۷
آقا این بی انصافی است. ظاهرا مبنای نظر شما و خیلی از تصمیم سازان شهر تهران است. توجه داشته باشید که در شهر پر هزینه ای مثل همدان نرخ کرایه تاکسی بین 100 الی 150 تومان است. تنها دلیل شاغلین در این حرفه در این شهر نبودن کار مناسب است. چرا که مسئولین این شهر از تولید اشتغال تنها دادن مجوز ورود تاکسیهای جدید به ناوگان حمل و نقل را بلد هستند. آنقدر تعداد تاکسی زیاد است که با وجود طرح ترافیکی در مرکز شهر بعضی اوقات ترافیک ناشی از فقط تاکسی ها کاملا قفل میشود. تعداد زیاد متقاضی برای این کار هم بواسطه بحران گسترده بیکاری است در غیر اینصورت رانندگی تاکسی شغل ایده آل هیچ کس نیست. در این منطق عرضه و تقاضای شما حق زندگی طیف گسترده ای از مردم نادیده گرفته شده است. (382528)
 
نادعلی
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۰:۵۱:۱۳
متاسفانه برخی از دوستان به موضوع بحث توجه ندارند و اظهارنظر جانبدارنه میکنند کسی در این بحث با حذف یارانه ها و گران شدن بنزین مخالفت ندارد بلکه در تلویزیون ملی اجازه گرانی داده شود جای سوال و بحث است .تعادل قیمت یک کالا با شرایط اقتصادی ایجاد می شود که عوامل موثر بر قیمت تمام شده و حجم عرضه و تقاضا خواهد بود و البته نرخهای بین المللی که مدنظر هم قرار می گیرد . نکته مهم در خصوص بنزین این است که کشور ما جزءکشورهای نفت خیز است پس ملت بایستی از این نعمت خدا دادی بهره ببرند . چرا که تمام کشور ها از محصولات خدا دادی خود بهره مند هستند و این بناید فراموش شود و دائما در کشور صحبت از فوب ؛خیلج فارس و غیره شود . اگر قرار باشد همه چیز بین المللی فکر شود و قیمت بخورد اقایان مدافع لطفا بخواهد حقوق و دستمزد کشور هم در حد حداقل همین دبی شما باشد کمی هم به فکرمردم کم در آمد هم بشود و همه چیز به نفع ثروتمندان نباشد در این وضعیت بیشترین نفع را آنهای خواهند برد که شما فکرش را نمی کنید . لطفا در اظهار نظرات کمی از احساس کم و به عقل رجوع کنید . (382550)
 
سيد حسين
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۱:۲۶:۴۴
پر واضح است كه تنها محاسبه اثرات مستقيم افزايش قيمت حاملهاي انرژي بر افزايش ميزان كرايه ها كاملا روشن است. بنابراين اين منطق در محاسبه تورم مردود ميباشد. (382557)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۱۲:۳۱:۵۷
بارها و بارها در برنامه هاي فعلي و گذشته دولت و البته شهرداري ها بر لزوم توسعه بخش حمل و نقل عمومي تاكيد شده است و اينكه چگونه مردم را به خودداري از استفاده از وسايل نقليه شخصي و استفاده از وسايل نقليه عمومي تشويق كنيم؟
با افزايش قيمت سوخت براي خودروهاي عمومي اين امر محقق مي شد اگر يارانه تاكسي ها قطع نمي شد . در چند روز گذشته كه از رانندگان اين خودروها درباره افزايش قيمت سوخت سئوال كردم جوابشان اين بود كه تصميم دارند خودرو خود را بفروشند و به شغل ديگري روي بياورند .با اين حساب هرچقدر تعداد تاكسي ها كمتر باشد ، اشتياق مسافران براي استفاده از اين تاكسي ها هم كاهش خواهد يافت . (382582)
 
رضاپور
۱۳۸۹-۱۰-۰۴ ۲۰:۲۵:۲۸
اصلا مگر قرار نبود افزایش قیمتها پلکانی وباشیب ملایم باشد .اقای توکلی و نادران ومصباحی چه می کنید؟.بیچاره ان مردم مظلومی که درسرماوگرما دست تکان می دهند و باید جور ب ی کفایتی مسولین را با اعصاب خوردی ومشاجره با راننده های ازخدا بیخبر بپردازند. ما این دردها را کجا ببریم؟4برابرشدن قیمت بنزین ملایم بود خداوکیلی؟ (382726)
 
رضا
۱۳۸۹-۱۰-۰۵ ۰۲:۵۳:۳۳
سلام
بالاخره نمرديم و ديديم كه بزرگترين جراحي اقتصاد مملكت به دست تيم مجرب شعبده بازان سياسي اجرا شد.
اگر اين بيمار شفا يافت، ايمان بياوريد كه چراغ نفتي با آب روشن خواهد شد. (382766)
 
حسين حقگو
۱۳۸۹-۱۰-۰۵ ۱۰:۱۸:۵۳
به نظر من اجراي اين طرح بدلايل زيربه ضرر
قشر ضعيف جامعه مي باشد
1/افزايش قيمت سوخت باعث افزايش قيمت تمام كالاها خواهد شد
2/ مبلغ يارانه اختصاصي مانند كاهي است در مفابل طوفان تورم وافزايش قيمت ها
3/حمايت از قشر اسيب پذير در دولت فعلي انجام ميگيرد ودولتهاي بعدي به استناد همين
قانون شانه خالي مي كنندو محرومين رها خواهند شد (382804)
 
سید عطار
۱۳۸۹-۱۰-۰۵ ۲۲:۵۲:۳۸
سردار جان وقتی میگویند جراحی اقتصاد باید تمام جوانب را در نظر بگیرند . افزایش سوخت بطور مستقیم هزینه حمل ونقل را بالا میبرد شما زورتان به راننده تاکسی و... رسیده چرا به دولت تذکر نمیدهید که هواپیما را 30 درصد گران میکند وصدای کسی هم در نمیاد . (383060)
 
۱۳۸۹-۱۰-۰۶ ۱۱:۱۵:۳۳
اقا دست كلشون درد نكنه
قيمتها عادلانه شد، قبلا خيلي اختلاف هزينه تو زندكي هاي مردم بود خوشبختانه ديكه داره رفع ميشه.
با همه يكسان برخورد ميشه
حجم ترافيك ماشين هاي برمصرف وقديمي هم كم ميشه هم خيابونا هم مردم نفس ميكشن، خدارو شكر ديكه از كاز مفت خبري نيست (383183)
 
فولادی
۱۳۸۹-۱۰-۰۷ ۰۳:۲۲:۳۷
من در دانشگاه آزاد خرم آباد به مربی حق التدریس هستم. خیلی از دانشجویان شهرستانی گرانی کرایه ها را بهانه عدم شرکت در کلاس قرار داده اند وحتی بعضی انصراف از تحصیل رو مطرح کردند.
من خودم 12 واحد که سقف تدریس به صورت حق التدریسی است دارم دریافتی من حدود 100 هزار تومان در ماه است با احتساب روزی 2000 تومان کرایه برای سه روز در هفته درامدم (اگر اسمش را درامد بگذاریم)به ماهی 50 هزار تومان می رسد.
متاسفانه من هم مثل دانشجویان به خاطر کرایه های سرسام آور احتمالا ترم بعد قید دانشگاه را خواهم زد و در سن 34 سالگی بیکاری را به مشکل مجردی اضافه خواهم کرد. (383514)
 
فولادی
۱۳۸۹-۱۰-۰۷ ۰۳:۲۵:۲۹
من در دانشگاه آزاد خرم آباد به مربی حق التدریس هستم. خیلی از دانشجویان شهرستانی گرانی کرایه ها را بهانه عدم شرکت در کلاس قرار داده اند وحتی بعضی انصراف از تحصیل رو مطرح کردند.
من خودم 12 واحد که سقف تدریس به صورت حق التدریسی است دارم دریافتی من حدود 100 هزار تومان در ماه است با احتساب روزی 2000 تومان کرایه برای سه روز در هفته درامدم (اگر اسمش را درامد بگذاریم)به ماهی 50 هزار تومان می رسد.
متاسفانه من هم مثل دانشجویان به خاطر کرایه های سرسام آور احتمالا ترم بعد قید دانشگاه را خواهم زد و در سن 34 سالگی بیکاری را به مشکل مجردی اضافه خواهم کرد. (383515)
 
یه کارمن
۱۳۹۰-۰۴-۰۵ ۱۱:۳۷:۰۶
من یه کارمند ساده با دریافتی ماهی 400 هزار فقط همین یکی رو کم داشتم . واقعا باید پشته این دولت وایسیم ما؟؟؟؟؟؟ روز ب روز بدتر میشه اوضاع،این بود آقای احمدی نژاد فقير دوست؟ (470746)