نظر منتشر شده
۱۵۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 159310
‏از گرانی نان تا دادگاه سه هزار میلیاردی
یادداشت مهمان: روزنامه جمهوری اسلامی، 22 خرداد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴

درست هنگامی که معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: "وضع اقتصادی مردم خوب است" قیمت رسمی نان نیز گران شد.

یک احتمال اینست که چون مدیران ارشد دولتی فکر می‌کنند وضع اقتصادی عامه مردم خوب است، از نظر آنها اشکالی وجود ندارد که نان گران شود و البته سایر اقلام مورد نیاز مردم نیز هر روز با قیمت گران‌تر عرضه شوند. طبیعی است که مدیران ارشد دولتی به دلیل اینکه با بقالی و نانوائی و لبنیاتی سروکار ندارند تصورشان این باشد که وضع اقتصادی مردم خوب است و با همین تصور، در اطاق‌های در بسته و خنک، تصمیم بگیرند نرخ نان را بالا ببرند تا مردم یک روز صبح از خواب بیدار شوند و به نانوائی مراجعه کنند و ببینند برای هر نان سنگک 600 تومان، نان بربری 500 تومان، نان تافتون 300 تومان و نان لواش 160 تومان باید بپردازند.

از طرف دیگر، بانک مرکزی نیز همزمان، رسماً اعلام کرده است نرخ تورم در اردیبهشت ماه امسال 2/22 درصد بوده و اخبار دیگری نیز درباره بالا رفتن قیمت‌ها به گوش مردم می‌رسد و در مطبوعات منتشر می‌شود که نگران کننده است. براساس این اخبار، نرخ کرایه حمل و نقل شهری و بین شهری در ماه‌های اول سال 91 نسبت به سال گذشته 5/15 درصد افزایش داشته، لبنیات چند بار گران شده، انواع میوه با قیمت‌های هر کیلو چند هزار تومان به فروش می‌رسد، مرغ هر کیلو به بالای پنجهزار تومان رسیده، گوشت قرمز با سرعتی حرکت می‌کند که مردم عادی هرچه می‌دوند به آن نمی‌رسند و طبق آمارهای رسمی، قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در فروردین ماه سال جاری 33 درصد افزایش یافته است.

سرانجام این سؤال اساسی به ذهن‌ها راه پیدا می‌کند که سخن آقای معاون اول رئیس‌جمهور درست است که می‌گوید "وضع اقتصادی مردم خوب است" یا آمار و ارقام رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی درباره نرخ تورم و قیمت‌هائی که هر روز بالا می‌روند و مردم در زندگی روزمره خود با آن سروکار دارند؟ اگر حقوق کارگران و کارمندان نیز به تناسب تورم و افزایش قیمت نان و گوشت و حمل و نقل و لبنیات و سایر مایحتاج زندگی بالا می‌رفت، شاید می‌شد سخن آقای معاون اول رئیس‌جمهور را بپذیریم که وضع اقتصادی مردم خوب است، اما در شرایطی که حقوق‌ها با افزایش اندکی تا آخر سال ثابت می‌ماند و قیمت‌ها هر روز یا هر هفته و یا حداکثر هر ماه رشد می‌کنند و به سرعت بالا می‌روند چگونه می‌توان گفت وضع اقتصادی مردم خوب است؟

آیا مسئولان و مدیران ارشد دولتی خبر دارند که بسیاری از مردم نمی‌توانند حتی ماه‌ها یک کیلو گوشت خریداری کنند و به خانه ببرند؟ آیا حضرات اطلاع دارند که مرغ در بسیاری از سفره‌های اقشار ضعیف نایاب است؟ آیا خبر دارند که مواد لبنی بسته‌بندی شده از یکطرف هر چند وقت یکبار گران می‌شوند و از طرف دیگر از حجم محتوای بسته‌ها کم می‌شود؟ اگر خبر دارند چگونه است که می‌گویند وضع اقتصادی مردم خوب است؟ و اگر خبر ندارند، چگونه بر مسندهائی تکیه زده‌اند که اولین مسئولیت صاحبان آنها آگاهی از وضعیت معیشتی مردم و رسیدگی به آن است؟

به گران شدن نان برگردیم و این نکته را یادآور شویم که از آذر ماه سال 89 که قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا در آمد تا امروز قیمت نان 600 درصد گران شده است. یک نان سنگک قبل از شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 100 تومان بود و اکنون 600 تومان است. میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران در این یکسال و نیم که قیمت نان 6 برابر شده چقدر بوده است؟ ایکاش این گرانی فقط مربوط به نان بود. آمارهای جدید اعلام شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد کلیه اقلام مورد نیاز مردم مشمول تورم و افزایش قیمت هستند. بگذریم از سکه و دلار و سایر ارزها که هر روز گران‌تر می‌شوند و آثار تورمی آنها، برخلاف ادعای مسئولان دولتی، در کلیه بخش‌های مربوط به معیشت مردم نمایان است.

دولتمردان باید به این نکته توجه داشته باشند که آثار سوء افزایش سرسام آور قیمت‌ها به محرومیت اقشار ضعیف از تغذیه مناسب محدود نمی‌شود، بلکه آثار اجتماعی و فرهنگی خطرناکی دارند که بسیار مهم‌تر و غیرقابل جبران هستند. افزایش بیکاری، بالا رفتن آمار طلاق، گسترش فساد و فحشا و بحران‌های اخلاقی از عوارض مستقیم گرانی‌ها هستند. غفلت از این عوارض خطرناک، مشکلات فرهنگی بزرگی را پدید می‌آورد که هویت جامعه اسلامی را تهدید خواهد کرد.

گفته می‌شود این گرانی‌ها در چارچوب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌گیرد که چاره‌ای جز اجرای آن نیست. پاسخ اینست که اولاً نادرست اجرا کردن قانون است که این مشکلات را پدید آورده نه اجرای آن و ثانیاً حتی اگر یک قانون دارای عوارضی است که با مصالح عموم مردم منطبق نیست، باید در خود قانون تجدیدنظر شود و یا مکمل‌هائی برای آن در نظر گرفته شود که آن عوارض منفی را برطرف نمایند.

به نظر می‌رسد مشکل اصلی اینست که دولتمردان و مدیران ارشد از اوضاع اقشار ضعیف بی‌خبرند. آنها به این واقعیت توجه نمی‌کنند که در یک بخش از جامعه تحت مدیریتشان، جماعتی درحال محاکمه شدن به خاطر سوءاستفاده‌های کلان سه هزار میلیارد تومانی و ماجرای رسوای بیمه و استانداری تهران هستند که برای غارتگری‌های آنها ارقام ده‌ها و صدها میلیونی اصولاً مطرح نبوده و فقط با ارقام صدها هزاران میلیارد تومانی سروکار داشتند و در بخش دیگر جامعه افراد و خانواده‌های فراوانی حضور دارند که شب‌ها گرسنه می‌خوابند و در سطل‌های زباله مقداری خوراکی جستجو می‌کنند تا زنده بمانند و کارتن خواب‌هائی وجود دارند که تا آخر عمرشان باید در آرزوی یک سرپناه چند متری بمانند. اگر به این واقعیت‌های فاجعه بار توجه شود، پاسخ این سؤال که وضع اقتصادی چه کسانی خوب است؟ روشن خواهد شد؛ باندهای اختلاس سه هزار میلیاردی و پرونده بیمه و استانداری تهران و حامیان آنها! نه آنها که وقتی نان گران می‌شود، دغدغه تهیه پول نان، خواب را از چشمانشان می‌رباید.

 
تيمور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۴:۵۰:۰۸
سلام
راست گفتن ديگه .
وضع مامردم كه خيلي خوبه.
فقط وضع برخی مسئولين بده . وگرنه نميرفتند اختلاس ودزدي كنند.
والسلام (828702) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۰:۳۰:۲۵
معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: "وضع اقتصادی مردم خوب است"
معاون اول رئیس‌جمهور خیلی خیلی اشتباه کرد. (829554) (moderator22)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۱:۱۸:۵۱
این همه خبر تکراری و نظر تکراری و غرغر تکراری منتشر میکنید، نظر بنده کجاش توهین و تهمته که منتشر نمیکنید؟!

نویسنده فرموده: "اگر حقوق کارگران و کارمندان نیز به تناسب تورم و افزایش قیمت نان و گوشت و حمل و نقل و لبنیات و سایر مایحتاج زندگی بالا می‌رفت، شاید می‌شد سخن آقای معاون اول رئیس‌جمهور را بپذیریم که وضع اقتصادی مردم خوب است"

اصلا قصد ندارم مشکلاتو رد کنم. ولی فکر میکنم یه مقدار داره علیه احمدی نژاد، سیاست بازی میشه.
خوشبختانه هنوز مقاله "تورم یا توهم" در سایت موجوده که ادعا شده افزایش حقوق خیلی بیشتر از افزایش تورم بوده:
http://alef.ir/vdcezo8zwjh8e7i.b9bj.html?149012

دلایل نویسنده یادداشت "تورم یا توهم"، منطقی به نظر میرسه و تا الان پاسخ مناسبی داده نشده جز اینکه سطح زندگی بالا رفته!

به عنوان نمونه، در مقایسه سال 91 با سال 84:
مرغ از 1500 تومن به 5000 تومن رسیده: 3 برابر
گوشت از 5000 تومن به 22000 تومن رسیده: 4 برابر

در حالی که حداقل حقوق با احتساب یارانه یک فرزند(135 هزار تومن):
برای کارگر، از 120 هزار تومن به 390+135=525 هزار تومن رسیده: 4-5 برابر
و برای معلم، از 140 هزار تومن به 600+135=735 هزار تومن رسیده: 5-6 برابر

در سایر موارد هم به آمار جالبی اشاره شده. بهتره علت مشکلاتو در جای دیگه ای جستجو کنید. (829647) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۷:۱۷:۴۶
علت مشکلات افرادی مثل شماست که کمر خورد شده مردم زیر بار گرانی و مشکلات را نمی بینید و انتقادات طبیعی را که در تمام دنیا نسبت به مسولین در این مواقع صورت می گیرد را سیاسی بازی می خوانید.
ایا شما می دانید که اگر حقوق یک کارگر 10 برابر هم می شد الان باز در حاشیه خط فقر بود ؟افرادی مثل شما سعی می کنند به کارگری که امروز 370هزار تومان می گیرد بفهمانید که در قدرت خرید او هیچ تغییری به وجود نیامده و بی جهت امروز احساس گرفتاری می کندو باید برود پیش روانپزشک. (830288) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۹:۳۲:۲۳
کاش این دوستانی که منفی دادن، توانایی استدلال داشتن که البته اگر دلیلی بود، در کامنتهای همون مطلب مطرح میشد. اما به 2-3 تا شبهه قابل تامل که در اون مطلب ذکر شده اشاره میکنم:

1- واقعیتها با این آمار متفاوته:
نمیدونم این مطلب که "واقعیتها با آمار(چه آمار دولتی و چه آمار منتقدین) متفاوته" با چه منطقی سازگار و قابل توجیهه.
ولی به فرض که اینطور باشه. دراینصورت همکاران روزنامه جمهوری اسلامی و خبرگزاری مهر و الف و سایر وکلا و صلحا و منتقدین دولت، چه اصراری بر ارائه آمار برای تخریب دولت دادن؟ یا چه اصراری بر رد کردن آمار دولت و دروغگو خواندن دولت دارن؟
این دوستان میتونن مثل مردم کوچه و بازار، به همین فحش و نفرین و غرغر و سوت روی پشت بام و راهپیمایی سکوت و ... اکتفا کنن.

2- سطح زندگی بالا رفته:
حقیقت اینه که اساسا افزایش قیمتها همراه با افزایش سطح زندگی بوده.
به عنوان مثال پیکان در سال 84، 5-6 میلیون بود. اگر معادل با افزایش حقوق، 4 تا 6 برابر شده باشه، میشه 20-30 میلیون. حتی اگر 3 برابر در نظر بگیریم، حدودا 18 میلیون میشه یعنی معادل پژو 206؛ یعنی افزایش سطح زندگی از پیکان به 206!

یا کامپیوتری که 500 تومان بوده، با 3 برابر شدن، به یک لپتاپ 1.5 میلیونی تبدیل شده. یا اگر تلویزیون معمولی در سال 84، 400 تومن بوده، با 3 برابر شدن تبدیل به تلویزیون 1.200.000 تومنی شده.

این مطلبو میشه به کیفیت زندگی در سایر موارد هم تعمیم داد. منظور اینکه افزایش سطح زندگی در دل همین افزایش قیمتها رخ داده و هزینه جداگانه ای نداشته. درحالی که افزایش حقوق بیش از 3 برابر (حدود 4 تا 6 برابر) بوده.

3- درآمد نفت:
در این مورد هم مشابه "افزایش قیمت در مقایسه با افزایش حقوق" صرفا به بخش اول "افزایش قیمت نفت در مقایسه با افزایش هزینه واردات+هزینه تحریمهای خارجی+پرداخت یارانه+افزایش چشمگیر حقوق کارمندان+تخریبهای داخلی و تورم روانی(قحطی و بحران) و ...." توجه میشه.

خصوصا برای کشور واردکننده ای مثل ما؛ که ضمنا باید هزینه شدت تحریمها رو هم به هزینه واردات معمول اضافه کرد + اجرای طرح هدفمندی + مخالفین متعددی که شخص رییس دولت داره و به هر قیمتی تصمیم بر زمین زدنش دارن و ....

لکن برفرض که با این درآمد نفت باید رفاه بیش از این افزایش میافت. مثلا فرض کنیم پیکان باید میشد ماکسیما! ولی آیا انصافه عدم رشد اینچنینی(البته به زعم منتقدین دولت) رو به ویرانی و فلاکت و قحطی و .... تعبیر بکنیم؟!

4- یکی از دوستان به مطلب جالبی اشاره کرده که اگر گرونیه و طبقه متوسط تبدیل به طبقه فقیر شدن، پس چرا در تمام تعطیلات، جاده ها مسدود و یکطرفه میشه؟
و دیگری گفته که همسایه من، خودشو بدبخت و منو مرفه میدونه و من هم خودم رو بدبخت و دیگری رو مرفه میدونم و ...

فکر میکنم دقیقا نکته همینجاست. متاسفانه هنوز عده ای از مردم در حال و هوای اقتصاد کوپنی هستن و به تبعات طرح هدفمندی و حرکت به سمت اقتصاد آزاد، نظیر افزایش قمتها همراه با افزایش درآمدها، عادت نکردن.
این دوستان بدون توجه به افزایش درآمدها، دائما افزایش قیمتها رو با گذشته مقایسه میکنن و توقع دارن نان سنگک، هر سال فقط 100 ریال اصافه بشه نه 100 تومان!

لذا توهم و تصوری که از ناتوانی و گرونی برای این دوستان ایجاد شده، باعث میشه با وجود بهره مندی بسیار بیشتر در مقایسه با گذشته، نتونن از این بهره مندی لذت ببرن و دائما نگرانن که در پایان ماه، کم میارن.
البته مشکل مهم دیگه هم مصرف زدگی و هزینه های غیرضرور و اقساط مربوط به اونهاس که متاسفانه شدت این هزینه ها باعث میشه در سایر بخشها، احساس کمبود درآمد بشه! (830548) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۵ ۰۹:۵۸:۵۲
برادر من اولا از جمعیت ایران تنها 17 درصد کارمند دولت هستند یعنی بقیه مردم نیستند
دوم اینکه افزایش قیمت نفت هر دلیلی داشته باشد دلیلش سیاست درسن جناب احمدی نژاد نیست
سوم اینکه شاخص های رفاه بهتر نشد در آمد سرانه در سال 55 برابر 2500 دلار بود وبا کاهش ارزش دلار باید الان 7500 دلار باشد که نیست پس شاخص ها منفی بود ضمنا ترکیه بدون نفت وگاز 20 درصد تولید ناخالص داخلی بیشتری از ایران دارد با جمعیت برابر
نکته اخر هم اینکه تبدیل تلویزیون معمولی به پیشرفته هم محصول خارج بود نه تولید کارخانه های ما (835628) (moderator19)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۱۱:۱۶
نیازی به روانپزشک نیست. کافیه سعی کنه به این تخریبها اعتنا نکنه و وضعیت خودشو دقیقا با گذشته مقایسه کنه. (830625) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۴۹:۵۶
شاید م. مردم خودش هم فکر میکند پی به مشکل برده است. جوابش را به تفصیل نوشتم که بنظر من مو بدرزش نمیرود، خداکند الف لطف کرده اولاً) نوشته بنده را با نظر انتقادی بخوانند و ثانیاً) بعد از اصلاح آن - ولی بخاطر خدا نه کوتاه کردن آن - آنرا درج نمایند. ممنون میشوم چون مسئله مورد علاقه عموم است. (830749) (moderator22)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۲۷:۲۶
دوست عزیز!
اینکه "در قدرت خرید تغییری ایجاد نشده" با این مطلب که "بی جهت احساس گرفتاری میکند" متفاوته. قطعا این احساس، بیجهت نیست و باید اصلاح بشه.
(این مغالطه قدیمی شده!)

ولی دلایل احساس گرفتاری این کارگر متعدده که در همون مطلب به چند مورد اشاره شده و لزوما مربوط به دولت نیست. اتفاقا بخش عمدش به منتقدین دولت برمیگرده!

شاید این کارگر محترم در گذشته(84 و قبل از اون) حقوق خیلی کمی داشته و زندگیش خیلی سختتر بوده و به خاطر نمیاره و لذا با افزایش حقوق 6 برابری و بیش از افزایش هزینه ها، هنوز هم مشکل داره.
(دوستی در کامنتها گفته بود ما زمان هاشمی در بهشت بودیم. احتمالا با روزی 6 ساعت قطعی برق در تابستون!)

شاید بخشی از نارضایتی ایشون، ناشی از این احساسه که دائم گفته میشه قبلا خیلی خوب بود و ایشون هم باور میکنه و یادش نمیاد سال 84، با گوشت کیلویی 5000 تومن، فقط 120 تومن حقوق میگرفت.

شاید ناشی از اینه که باور نداره تغییری رخ نداده و حقوقش معادل و بیش از هزینه ها افزایش داشته. لذا دائما احساس بدبختی میکنه و با ترس خرج میکنه و طبیعتا از زندگی لذت نمیبره.

شاید ناراحته که چرا به اندازه سایرین افزایش رفاه نداشته که این هم طبیعیه و در گذشته بوده، الان هست و در آینده هم خواهد بود تا انشاالله دولت عدالت جهانی.

شاید ....

به قول یکی از دوستان، اگر طبقه متوسط فقیرتر شده، چرا موقع تعطیلات، جاده های سیاحتی مسدود و یکطرفه میشه؟!

چرا نمیخواید حقایق رو بپذیرید. اگر آمار منتقدین رو هم قبول ندارید، خوب مطرح نکنید که بعد هم نتونید پاسخ منطقی ارائه کنید! به همون غرغرهای روزانه و عوامانه و تحت تاثیر جو و نخریب منتقدین، اکتفا کنید. (830876) (moderator22)
 
بهزاد
۱۳۹۱-۰۳-۲۴ ۰۸:۰۵:۲۵
اكه حقوق 6 برابر شده كراني 600 برابر شده جرا نميخوايد ببينيد؟ (832971) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۴ ۲۱:۳۲:۱۵
شما بگو 1000 برابر شده. کنتور که نداره! (834847) (moderator19)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۲۷:۲۰
الف جان. لطف کن کامنتی که در مورد پاسخ به شبهات وارد به عرایضم بود رو منتشر کن! (831059) (moderator22)
 
حسین
Italy
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۷:۵۲:۵۹
دوست عزیز نادانی اینجانب را ببخشید.میتونید به من بگید گوشت یعنی چی؟ (830333) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۰۱:۵۷
شما فرض کنید بنده حقوقم در سال 84، 120 تومن بوده و الان 5 برابر شده و شده 600 تومن که با یارانه میشه 730 تومن.
لذا نه اون موقع که حقوقم معادل "24 کیلو" گوشت بود و نه الان که حقوقم معادل "34 کیلو" گوشته، توانایی خرید گوشت نداشتم و ندارم. لذا بنده هم مثل جنابعالی هنوز نمیدونم گوشت چیه. البته مثل شما، قیمتشو میدونم!

در واقع با این فرض، قدرت خرید من افزایش داشته و زندگی من بهتر از قبل شده(10 کیلو گوشت 22 هزارتومنیِ بیشتر!)، ولی هنوز هم نمیتونم گوشت بخرم!

پس دلیلی نداره تقصیرها رو به گردن دولت احمدی نژاد بندازم. من در دولتهای قبل هم نمیدونستم گوشت چیه! گرچه الان برخلاف سابق ممکنه بتونم مرغ بخرم و این یعنی افزایش رفاه در دولت احمدی نژاد!

امیدوارم متوجه منظورم شده باشید و توانایی خرید مرغو به تمسخر نگیرید(در مثل مناقشه نیست)
فکر میکنم بتونید اینو به توانایی خرید ماشین و مسکن و فرش ماهی و ابریشم و .... تعمیم بدید! منظورم اینه که قدرت خرید افزایش داشته؛
ولی نه به اندازه افزایش مصرف زدگی و توقعات و تجملات و توهماتی که مخالفین دولت در ذهن مردم فرو میکنن؛
و نه به اندازه جبران کامل فشاری که در دولتهای قبل بر مستضعفین جامعه وارد میشد! (830605) (moderator22)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۲۶:۱۳
دوست عزیز!
مطمئن باشید پذیرش و عدم پذیرش جنابعالی تاثیری بر بنده نداره.
تنها، اگر در سابق زندگی خوبی داشتید، باعث میشه این احساس فلاکت و نگرانی از مخارج برطرف بشه و بی دغدغه تر از گذشته خرج کنید.

واگر مثل کارگران و فرهنگیان محترم، در گذشته هم تحت تبعیض و فشار گرانی بودین، حداقل کمی آرامش خیال پیدا کنید که بهتر از قبل میتونید مخارجتون رو مدیریت کنید.
در ضمن میتونید عوامل اصلی مشکلات رو بهتر بشناسید و بیخود به فردی که با وجود مشکلات و مخالفین متعدد و متحد و بانفوذ، اتفاقا وضعیت اقتصادی عموم مردم، خصوصا طبقه مستضعف رو بهبود داده، تهمت نزنید.

البته شکی نیست که با مدیریت بهتر میتونست اوضاع بهتری باشه. ولی قطعا نه با مدیریت سابق بعضیا! (830665) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۳۹:۳۷
جناب م مردم
ممکنه بفرمائید قیمت مواد مخدر ارزانتر شده یا مواد غذائی؟
نکنه شما با این همه توهماتی که دارید قیمت شیشه که ارزان شده، شما را از غم گرانی مواد غذائی و ملزومات آحاد جامعه ، راهی داده. (830922) (moderator22)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۸:۲۹:۵۲
احتمالا. بدم خدمتتون.
ظاهرا دکتر یاسر سبحانی فرد هم که مشابه عرایض بنده رو به صورت علمی در الف منتشر کردن، اهل عملن!(با عرض معذرت از جناب دکتر) (832015) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۲۵:۰۰
دوست عزیز!
بنده هم مثل شما نمیدونم گوشت چیه و چه مزه و رنگی داره.
ولی از قیمتش اطلاع دارم و به عنوان یک معلم، میدونم سال 84، حقوق 140 تومنی بنده معادل 28 کیلو گوشت 5 هزار تمونی میشد و الان، حقوق+یارانه‌ی 730 تومنی بنده، معادل 34 کیلو گوشت کیلویی 22 هزار تومن میشه. (831054) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۸:۵۰:۱۵
دوست عزیز حداقل حقوق زیاد شدن به این معنی نیست که حقوق همه اینقدر زیاد شده، من خودم از سال 81 تا الان کار میکنم، و حقوقم اینقدر که شما میگید زیاد نشده (830436) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۲۸:۴۲
حقوق اقشار آسیب پذیر که در گذشته بیشتر تحت تبعیض بودن(کارگر و معلم و ...)، بیشتر زیاد شده که لازمه و طبیعت کاهش فاصله طبقاتی همینه. (830884) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۵ ۱۰:۱۰:۳۰
معلم عزیز نفت گران شد وزیر بهداشت وآموزش وپرورش هم پول نفت را گرفتند حقوق پرسنلشان را زیاد کردند مگر چند درصد ایران کارمند این دو وزارتخانه هستند مگر ما از نفت سهمی نداریم مگر در جنگ فقط شماها بودید ؟ (835666) (moderator19)
 
Latvia
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۹:۲۵:۵۱
یارانه برای خنثی نمودن اثرات افزایش مستقیم قیمت حامل های انرژی بوده که ازسال 84بیش از8برابرگران شده نبایدبه درآمداضافه شودمن به مسئولین ونویسنده این نظرخرده نمی گیرم اشکال ازماست که توقع داریم کسانی مشکل ماراحل کنندکه اصولاخودشان مشکلی ندارند. (830529) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۳۱:۵۶
منتقدینی که صحبت از نرخ تورم و افزایش هزینه زندگی در این دولت میکنن، با در نظر گرفتن حاملهای انرژی این ادعا رو مطرح میکنن.
البته کار درستی میکنن. ولی مشکل اینه که یارانه رو به حقوق اضافه نمیکنن! در واقع اصلا به میزان واقعی افزایش حقوق اشاره نمیکنن. خصوصا به اینکه در سال 84، گوشت کیلویی 5000 تومن و حقوق کارگر 120 تومن بوده! (830895) (moderator22)
 
Latvia
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۱۴:۲۹
وقتی راجع به موضوعی می خواهیم اظهارنظرکنیم بهتره بعدازاحساساتی شدن تحلیل کنیم اولاملاک افزایش حقوق افزایش میانگین حقوق افراداست زیراافزایش حقوق سالیانه شامل یک رقم ثابت ویک رقم متغیربصورت ضریب است بنابراین اگرحداقل حقوق مثلا18درصدافزایش یابدمیانگین حقوق دریافتی زیردرآمدمتوسط شاید10درصدافرایش یابدکه بستگی به ترکیب رقم ثابت ومتغیر داردثانیایارانه برای جبران آثارمستقیم افزایش قیمت حامل های انرژی است که نمیبایست دردرآمدلحاظ شود. (830635) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۳۷:۳۹
1- اگر کارگر رو ضعیف ترین قشر جامعه در نظر بگیریم، حداقل حقوقشون در هر سال کاملا مشخصه و میتونید آمار سالهای مختلف رو در اینترنت مطالعه کنید.
این حداقل حقوق با در نظر گرفتن تمام ضرایب اعلام و پرداخت میشه(شبیه نرخ کرایه تاکسی!).

2- یارانه چیزیه که به حقوق اضافه شده و اختیار مصرف اون در دست شخصه.
منتقدین محترم دولت که در محاسبه تورم و افزایش هزینه زندگی، افزایش هزینه حاملهای انرژی رو هم در نظر میگیرند، باید یارانه رو هم در افزایش حقوق در نظر بگیرند.

ممکنه فردی، 50 درصد و دیگری 150 درصد از یارانه رو صرف زندگی بکنه و بقیه میشه افزایش یا کاهش درآمد شخص. (830914) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۵ ۱۰:۱۳:۴۴
در آمد کارگران از محل افزایش قیمت احناس زیاد می شود نه نبوغ وزیر کار دوم اینکه اجناس دو دسته اند دسته اول امگکان واردات ندارند مثل خودرو مسکن و...به دلایل قانونی وطبیعی
دسته دوم وارد می شوند مثل برنج و....
پوشاک
کارگران دسته دوم بیکار شدند زیرا با این تورم امکان تولید نبود وکارگران دسته اول از فروش سه برابر خودرو وتراکتور به مردم حقوق گرفتند جناب م لطفا توضیح دهید که آیا قبول دارید که افزایش حقوق کارگران از گرانی اجناس بود یا نبوغ دولت (835674) (moderator19)
 
یا بقیه الله
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۱۹:۴۰
در پاسخ به این ریاضیدان سیاسی کار که اغواگری را القاء میکنند بگم که اگر حقوق کارمند و معلم و ... فقط 4 تا 6 برابر اضافه شده جمع کل افزایش هزینه های خانوار سر به فلک میرسد که هزاران برابر افزایش یافته چرا ایشان جمع 4 تا 6 برابر شده ها را جمع جبری نمی نمایند! مگر مردم فقط در زندگی گوشت و مرغ میخورند که افزایش قیمت آن با افزایش حقوق سربه سر شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (830647) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۵۱:۴۲
فکر میکنم آمار، دقیق بود. گوشت 4 برابر شده و مرغ، 3 برابر و حقوق+یارانه، 4 تا 6 برابر(حداقل برا اقشار کارگر و فرهنگی). تحت تاثیر جوسازی ها قرار نگیرید.

امیدوارم این فقط یه غرغر سیاسی باشه که میفرمایید هزینه های زندگی هزاران برابر شده! درغیر اینصورت مطمئن باشید آسیبی به هیچکس جز روح و روان جنابعالی نمیرسه.
در واقع شما با وجود افزایش قدرت خرید و سطح رفاه و کمتر شدن مشکلات، با این تصور، نمیتونید بهره لازم رو از این شرایط ببرید و همیشه نگرانید.

شما همین گوشت و مرغو بپذیرید که نصف افزایش حقوق، افزایش قیمت داشته، باقی رو هم اگر مایل بودید نگرانیتون برطرف بشه، به آمار قیمت مواد غذایی، اجاره مسکن 50 متری و 100 متری و خودرو و .... در سالهای مختلف مراجعه بفرمایید.

ضمنا بنده اهل ریاضیات هستم و عضو تیم ریاضی باشگاه دانشپژوهان جوان و بنیاد نخبگان. (830957) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۳۶:۰۴
تازه اینو در نظر نمیگیره که حقوق معلمین اگه افزایش داشته اونها به پاش خون دادن. خودمونو گول نزنیم. (831086) (moderator22)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۸:۵۰:۱۱
شما از کجای مطلب بنده تشخیص دادید اینو در نظر نگرفتم؟! (832071) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۴۵:۲۱
جواب کامنت م. مردم


اگر حسابهای ارائه شده درست باشد، که بنظر میرسد درست و مستند است، ایراد آنجاست که شما فرض کرده اید که وضعیت معیشتی سال 1384 کارگر و معلم - دو نمونه مذکور - خوب بوده است، درحالیکه مقایسه باید برای تمام اقلام نیازمندیها بعمل آید و برای مثال معلوم شود که مبلغ 525 هزارتومان حقوق ماهانه کارگر در سال 91 قرار است جوابگوی چه اقلام هزینه ای باشد، تا بتوان از نتیجه ای که بدست می آید تشخیص داد که کارگر در چه وضع مالی قراردارد.
تا آنجا که بنده میتوانم حساب کنم باید هزینه های زیر برای یکماه تمام از 525 هزارتومان تامین گردد: اجاره ماهانه + آب بها + برق+ گاز+ تلفن+ احتمالاً موبایل +
حمل و نقل حد اقل سه نفر+ غذای تمام ماه سه نفر ( 225 وعده) + لباس وپوشاک+ هزینه کمرشکن تحصیل یک نفر+ لوازم نظافت و بهداشت مانند مایع ظرفشوئی، رخت شوئی، صابون و شامپو و آرایشگاه و .....+ نوشت افزار + دارو و درمان+ .....

توجه شود که در اقلام فوق چیزی بابت هدایا ( که مردم ما بهرمناسبت باید تهیه کنند، مسافرت و زیارت که حد اقلی از آن برای هر خانواده لازم است، و هزینه های مربوط به والدین ارشد از کارافتاده که ممر درآمدی ندارند وبابت آنها باید حداقل هزینه ای برای هر خانواده متوسط منظور کرد، و این قبیل اقلام غیر قطعی) منظور نشده و علاوه بر آن هر رقمی که برای هر کدام از اقلام منظور شود در عمل کافی نخواهد بود، برای مثال اگر برای هزینه 225 وعده خوراک مبلغ 225 هزارتومان حساب کنیم، باید دید که با وعده ای هزارتومان چه میشود خوردو در این رقم چه میوه ای میتوان منظور کرد. این وضع در مورد سایر اقلام هم با شدت و ضعف صدق میکند.
بنابراین، مقایسه ای که م. مردم، شاید با حسن نیت و برای امید آفرینی و یا به متابعت از رویکرد و رویه غالب، یعنی عوامفریبی، ارائه کرده اند، مثل اغلب آمارهای دولت فقط بدرد سیاه کردن کاغذ میخورد.

بنظر حقیر مقایسه صادقانه هزینه های یک خانواده سه نفری با درآمد سال 91 بشرحی که م. مردم نوشته اند تراژدی غیرقابل تداوم زندگی کارگرموردبحث و یا نبوغ و اعجاز اقتصادی او را ثابت میکند، الا اینکه کارگر مذکور، مانند جمعیت کثیری که ازمنافع اندوخته های گذشته خود ارتزاق میکنند، برای این روزهای " مبادا " ی خود دست پسی نگهداشته باشد. (830732) (moderator22)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۸:۲۶:۴۸
اساسا بنده چنین فرضی نکردم. این همون موییه که لای درز تحلیل شما میره.
بنده عرض کردم اوضاع بهتر شده. نگفتم عالی یا خوب شده! ضعف سابق رو نباید به حساب این دولت گذاشت. (832008) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۳۶:۵۸
یا حالت خوب نیست
یا از دور و بری های دولتی ها هستی
یا اصلا از جامعه و مشکلاتشان خبر نداری
یا اینکه مشکل درک مسائل را داری
یا اینکه متوهمی! (830912) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۵۹:۳۱
ديگه گراني ها كه اظهر من الشمسه.
در اين زمان عجيب براي اثبات بودن خورشيد هم نميتوان از پس دولت و هوادارنش برومد. (830982) (moderator22)
 
حسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۷:۵۹:۲۸
آخه من نمیدونم این مردم ساده دل تا کی می خوان خرجهاشونرو با انگشت حساب کنن
عمو جون نمی دونم تو این کشور هستی یا نه ؟
اگه توی این کشوری تو کدوم شهر زندگی می کنی؟
یه سر به بنگاه محله تون بزن ببین این حقوق هایی که تو ازشون داری دفاع می کنی 4 یا 5 برابر شده همشو یه جا بدی برای کرایه یک ماهت بهت یه خونه 40 50 متری میدن ؟
خورد و خوراک و لباس و نون 600 درصدیت و تفریحت پیش کش !!!!!!!!!!!!!!!
البته ناگفته نمونه این دوستمون یادش رفت چندتا چیز دیگه رو به حقوق 3 نفره یه خونواده جمع کنه
حقوق +135 هزارتومان+سود سهام عدالت+سود حساب یک میلیونی نوزادان+ کرایه دریافتی از زمین های باغ شهر+24 درصد اوراق سکه هایی که به مرحمت عزیزان از ضررهاشون جلوگیری شد (831943) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۲۲:۵۰:۳۸
من یک معلم بازنشسته هستم لعن ونفرین برکسانی که می خواهند سیاهی را-سفیدی بنمایانند. (832472) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۶ ۱۱:۱۳:۰۲
بنده معلم لیسانسیه هستم سال 84 حقوقم 500 تومان بود سال 91 شده 700 تومان یعنی 40% افزایش یافته این افزایش هیچ تناسبی با فرضیات فوق ندارد واقع بین باشید! (837572) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۶ ۱۷:۳۰:۰۱
واقعا جالبه. شما چه کسیو میخواید فریب بدید؟
معلمین محترم که بماند، فکر نمیکنم حتی کارمندان بانک هم در سال 84 چنین حقوقی میگرفتن! شاید منظورتون سال 86-87 باشه که حقوقها دو برابر شد.

البته جواب مبسوط فرمایش شما رو در پاسخ به یکی از دوستان که منصف تر از شما بودن، عرض کردم(انتهای صفجه). جالبه که ایشون ادعا کردن در سال 84، 236 تومن میگرفتن(گرچه همین هم اشتباهه!). فکر نمیکنم حتی با اختلاف پایه هم حقوق شما 500 تومن بوده باشه! (838138) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۰:۴۱:۲۲
کسی رو میشناسم که هر شب به دو دختر گلش به جای شام چرب و چیلی مسئولین نون خالی و چای میدهد. پدر و مادر این خانواده به حدی مناعت طبع دارند که محال است کسی بتواند مستقیم یا غیر مستقیم به آنها کمک کند.آنها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند.جناب معاون اول محترم شایدوضع شما و اطرافیانتان خوب باشد ولی به خدا خیلی از مردم گرفتارند. نگرانتونم آقا ، فردای قیامت شما با ما خیلی فرق دارد.تورو خدا به مسائل جناحی فکر نکنید. یه مقدار بیشتر به مردم فکر کنید.باور کنید خدا هم بیشتر به فکر شما خواهد بود. (829579) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۶:۴۰:۲۱
جناب آقا تیمور، هنوز جای صد هزار - ای بابا این رقم صدهزارهم از دوره ارزانی توی دهن مابوده و به آن عادت کرده ایم - خیر، هنوز جای سه هزارمیلیارد شکر است که حس میکنید در کامنت خود باید بنویسید " برخی مسئولین " ، اگر این تبعض هم درکارنبود چه خاکی به سر مان میکردیم؟ دعا کنیم مبادا به آن روز هم برسیم.
برای اینکه وضع بدتر نشود، دعا کنید و بر اساس نرخهای روز هم دعا کنید.
آن هراز بار شکر ها و صد هزاربارشکرها دیگر بهیچ جا نمیرسد. (830276) (moderator22)
 
فری
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۸:۴۹:۴۱
مسئولین عزیز ما از همان ابتدای کار غافل از مردم و مشکلاتشان بودند وگرنه نبایستی که ایران با داشتن این همه ثروت مردمانش فقیر و بدبخت و در مشکلات فراوان باشند (830434) (moderator102)
 
فری
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۹:۱۰:۲۸
لعنت بر مسئولینی که موجب بد شدن وضعیت معیشت و زندگی مردم میشوند (830488) (moderator102)
 
REZA
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۴:۵۰:۴۹
واقعا مردم دارن به سختی زندگی می کنند،چرا هیچ کس به فکر این مردم نیست؟؟واقعا من جون به چه امیدی به آینده باید تشکیل خانواده بدم و ازدواج کنم؟ آیا بایددلمو خوش کنم فقط به چندرقاز یارانه که آخر ماه می گیرم؟
خواهشا کسی هم به فکر ما جوونا و اون خونواده هایی باشه که نه آقازاده ایم و نه وضع اقتصادی چندان مناسبی داریم...
الهم عجل لولیک الفرج............ (828708) (moderator22)
 
S & m
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۰۳:۴۰
فک کنم وزارت زراعت!! دولت خوب عمل کرده،سطح زیر کشت باد چند برابر شده، تا موعد برداشت محصول چقد مونده خدا میدونه. (828925) (moderator22)
 
اسماعیل
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۰:۴۸:۰۴
تنها کسانی که باد می کارند، طوفان درو می کنند.

جبران خلیل جبران (829598) (moderator22)
 
مهدی
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۱۴:۰۷
از من به تو نصحیت تو این وضعیت موجود کلا قید ازدواج رو بزن برای اینکه سر عقل بیای برو املاک محله تون قیمت اجاره رو پرس و جو کن میفهمی حالا حالا باید بی خیال ازدواج بیشی (828959) (moderator22)
 
مهدی
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۱۴:۵۵
اگه حساب بانکی منم مثل آقای معاون بود میگفتم مردم وضعشون خیلی خیلی خوبه والله (828962) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۲۱:۴۵
اگر این معاون با موازین سفارشی امام راحل، قدس الله نفسه الزکیه، انتصاب شده بود و طی دوره خدمت هم بر همان معیارها وفادار مانده بود، الان آرنج کت و سر آستینش سائیده و نخ نما بود، مثل آقای (الف)، دادستان 47-48 سال پیش یکی از شهرستانهای غرب کشور که ما بعنوان دانش آموزان ابتدائی سر ساعتی که پیاده از دادگستری بمنزل میرفت خود را به سر راه او میرساندیم که افتخار سلام دادن به او وگرفتن یک " علیکم السلام" از او را داشته باشیم. آه که صداقت چه صلابت، شکوه و جلالی دارد. (830848) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۴۱:۳۰
این چند نفر تو چه عوالمی هستند که منفی دادند؟ (830927) (moderator22)
 
نیما
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۴:۵۳:۲۱
مردم وضعشان خوب است درست است ، چون معاون رییس جمهور خوبی وضع مردم را در هم پالکی های خود میدانند نه 70 میلیون نفر ! (828718) (moderator22)
 
ا.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۵:۰۳:۱۴
با سلام
آخه بنده خدا من الان 4 ماه که نتونستم گوشت و مرغ خربداری کنم بعد شما انتظار داری ماهی یک کیلو گوشت بخوریم ........... از ماهی هم فقط تن بیاد داریم ...
دریافتی ماهی 296000
کرایه خانه 45 متری در جنوب شهر 210،000
باقی مانده برای 30 روز ...... 86000
بقیه اونم شما بگید چکار کنم .... چقدر آدم میتونه به زن و بچه اش بگه این لازم نیست اون به درد نمی خوره بعدا خوبشو میخریم بعد میریم مشهد بعد . . . . . (828744) (moderator22)
 
تيمور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۰۰:۱۸
سلام
آقا يا خانم ا.ر
جه جوريه كه پول نداري گوشت ومرغ بخري ولي پولت را ميدي براي نشستن پشت كامپيوتر واينترنت و...؟!!
اگه اينترنتت شخصيه ‘ بهتره هزينه اينترنت را بدي مرغ وگوشت براي خود وخانوادت بخري !
اگه اينترنت دولتي يا خصوصيه مطئنم كه اين عملت سو استفاده از بيت المال يا حق الناس شركت خصوصي است.
پس لطفا" ريچار نباف.
والسلام (828910) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۸:۲۰:۲۱
آخه ماهی 5-6 هزار تومنو دیگه همه دارن بدن اینترنت (829252) (moderator102)
 
فروغ
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۹:۱۸:۰۰
ببخشید ریچار نه لیچار.مطئنم نه مطمئن .درضمن لطفا برای مردم نسخه نپیچ من یکی ازشکمم میزنم تا بفهمم چه خبره؟دزدودروغگو رو بشناسم چون صداوسیما اطلاع رسانی نمیکنه درضمن شمانگران سواستفاده از بیت المال وحق الناس نباش خداروشکردولت مردان عین شیر مراقبن.متوجه شدید فعلا کامپیوتر برای مردم ازنون شب واجبتره؟ (829389) (moderator102)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۹:۴۶:۱۵
وقتی نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی تورم رو صرفا بر اساس قیمت نون حساب میکنه و سایت تحلیلی-اقتصادی الف هم منتشر میکنه، از کاربران چه توقعی وجود داره؟ (829470) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۹:۵۱:۲۶
به خاطر اینکه نون قوت غالب مردم دانشمند . پس چی انتظار داشتی بر مبنای قیمت مبلمان محاسبه کنه!!!! (830582) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۲۴:۰۴
جناب م. مردم ! حساب خود شما هم چندان قابل استناد نیست. در پاسخ به آن کامنت مفصلی نوشتم که اگر (الف) لطف کرده و چاپ کند، شاید مفید باشد. (830861) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۷:۲۲:۰۴
به نظر من می توان به جای خرید کارت اینترنت گوشت خرید.و مشکل منزل را حل کرد.واقعا عجب مردم کم هوشی هستند!!!شما خودتان در کجا از اینترنت استفاده می کنید؟حتما وضع مالیتان خوب است که صدای یک فرد گرفتار را لیچار می نامید؟عجب رویی دارید خدایی!! (830291) (moderator102)
 
ا.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۸:۳۷:۳۵
هموطن محترم !!!!!
هزینه اینترنت چقدر میشه در ماه میشه شما برای ما بگی ؟ ایشون اگه میرفت سیگاری میشد الان پول سیگارش در ماه انداز هزینه اینترنت میشد !
اگرم ایشون داره از امکانات دولتی استفاده میکنه
نوش جونش بنده از مال خودم تو بیت المال حلالش کردم .(همین الان چند نفر از دوستان هم حلالش کردن )
چرا شما اصلو ول کردی و به فرع چسبیدی ؟
چرا فکر میکنی همه مردم باید (باید!!) حقوق بالا بگیرن .ایشون دو حالت داره یا ظرفیتش بیشتر از این حده ولی بهتر از این کار گیرش نیومده
یا ظرفیتشون در همین حد کاره
ولی مهم اینه که بیکار نیست و از همه مهتر اینقدر مسئولیت پذیر بوده که رفته تشکیل خانواده هم داده
حالا شما به من بگو تا حالا از این دید به این فرد نگاه کرده بودی ؟
بنده از اوضاع تهران بیخبرم
اما اگه ایشون با این حقوق داره با خانواده اش زندگی میکنه (فقط به عنوان خانواده زندگی کنه) بنده دست ایشون رو میبوسم (830408) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۷:۱۹:۴۶
اقای ا.م به جای راه اندازی کار مردم در ادارات اومدی با دوستان تو سایت و متلک به این و اون میگی من هم از حق خودم بخاطر حقوقی که میگیری و معطلی پشت در نمیگذرم (831864) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۵ ۰۱:۱۵:۲۱
آقای تیمور ، یه کامپیوتر در پیت برای بچه اش نخره؟دست دومش رو با 100هزار هم میشه خرید تا شرمنده فرزندش نباشه؟یک کارت اینترنت 10 ساعته هم 1000تومن .از نطر شما این آدم نباید 101000تومن هم داشته باشه تا یک شبی که شرمنده زن و بچه اش شده بیاد رو اینترنت و درد دلش رو بنویسه؟... (835174) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۴۴:۲۰
اقای ا. ر من دانشجو هستم در دانشگاه دولتی و بدون درامد و وضعم مشابه شماست که حتی برای غذا هم مشکل دارم اما دانشگاه امکانات اینترنتد دارد میشه شما بفرمائید با این مقدار درامد و هزینه چگونه در سایتها گشت و گذار هم میکنید اگر ممکنه بگین چون برام جالبه که بدونم (829040) (moderator22)
 
م.ع.ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۸:۱۹:۴۵
من هم از ا.ر وضعم بدتره ولی گوشت نخورم اینترنتمو دارم. ماهی 7هزار تومن adsl با سرعت 128 دارم و هرروزم تو اینترنتم
به اندازه 10 هزار تومن از حقوقم رو میتونم اختصاص بدم به خودم؟ یکی اون 10 تومن رو میده سیگار یکی میده روزنامه و مجله منم 7 تومن میدم اینترنت
با 7 تومن چی میشه کرد ؟
من دیروز یه شکلات و یه 2-3 تا بستنی برای زن و بچم خریدم شد 8 تومن
آخه این حرفیه که شما میزنید ؟ همین که همه مردم ما نمیتونن از اینترنت استفاده کنن باعث عقب موندگی و بی خبریشون شده (829250) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۲:۳۹:۰۶
نونم ميخوان به فوب خليج فارس برسونن (829800) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۲۷:۲۱
اونم تو یه اداره ای کار میکنه که اینرنت همش زیر دستش بازه، شما مشکلی داری با این قضیه؟؟؟؟؟؟؟؟ (830875) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۶:۴۴:۳۲
خدا ریشه مسبب را بخشکاند، هرکه مسبب است، هرکه مقصر است، هرکه عافیت طلبی میکند و هرکه به صرف رفاه خود و خانواده اش به این وضعیت مرگ آور برای فقرا رضایت دارد. انشاء الله روسیاه دنیا و آخرت شوند آنها که می بینند و در رفاه کامل مهر لالی بر لب زده اند. (830277) (moderator22)
 
تيمور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۱۲:۴۱
سلام
از محبتي كه داشتين و اظهار نظر كردين ممنونم‘ خيلي عالي وخوب دستتون رو شد كه برخي نه تنها شكمشان سيره بلكه اداي گرسنه ها را درميارن وانگهي اگه گرسنه بودند ودغدغه معيشت ونان شب وگوشت ومرغ ميداشتندپولشونو پاي اينترنت نميدادن.كسي كه از شكم زن وبچش ميزنه وگوشت نميخره ولي پول اينترنت ميده تا بفهمه راست ودروغ كجاست‘ معلومه كه فكر درست وحسابي نداره.آخه زن وبچتو گرسنه نگه ميداري كه بياي اينترنت پيام بذاري؟نميدونم به امثال شماها چي ميشه گفت؟
كساني را ميشناسم كه واقعا" محتاجند و بي بضاعتهايي را ميشناسم كه با اين اوضاع بد اقتصادي دستشون به دهنشون هم نميرسه ولي عقل معاش درست وحسابي دارن و هرآنچه را كه دارن ‘ بجا ودرست هزينه ميكنن نه دراينترنت و.../.
والسلام (831021) (moderator22)
 
بیگی
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۵:۱۸:۵۱
جمله حکیمانه ای است: کسی را که خواب است میشود بیدار کرد ولی کسی را که خودش را به خواب زده خیر.
مسئولین هر چند رابطه ای باشند اما این قدر هم بی اطلاع از وضع مردم نیستند ولی باید بین منافع خودشان و مردم یکی را انتخاب کنند. (828790) (moderator22)
 
علیرضا
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۵:۳۳:۵۴
داستان راستان
چند روز پیش رفتم تا تعدادی مرغ خریداری کنم وقتی قیمت جدید مرغ رودیدم شروع به حساب کردن پول تو جیبی ام کردم در این بین پیر مردی با لباسی نه چندان مندرس پس از چند بار نگاه به ویترین وقتی من رو که تنها مشتری مغازه بودم درحال تفکر وحساب کتاب دید آهسته وبا خجالت پای صندوق مغازه رفت وبا شرمندگی درخواست نیم کیلو سنگدان را نمود و مقداری پول اسکناس چروکیده را برروی ترازو گذاشت . مرد مغازه دار که مشخص بود دنیا دیده وبا گذشت است پول پیر مرد رو برداشت و یک مرغ برای او در نایلکس گذاشت و آهسته به پیر مرد گفت این مرغ مال شماست وپولش رو هم دادی اما پیر مرد ازگرفتن مرغ اجتناب ورزید وتاکید به سفارش خود نمود وبه مغازه دار با حالت یاس گفت تو با این کارت بار شرمندگیم رو زیاد کردی پس سریعا یا سفارشم رو بده ویا پولم رو که پس از گرفتن سفارشش سریعا مغازه رو ترک نمود ودر زوایای خیابانها وکوچه های تهران ناپدید گشت بله جناب آقای رحیمی این وضعیت خوب مردم نیست این غرور و آبرو خوب مردمه که امثال شما رو تحمل میکنن ودم نمیزننداما تا کی وتا کجا ؟ (828832) (moderator22)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۰:۴۲:۱۰
7 سال تمام است دولت به دست نااهلان و نامحرمان افتاده است. صدحيف كه به توصيه امام ره عمل نكرديم. ضمنا نظاميان هم توي اين چند سال جاي سياسيون رو توي مراكز قدرت سياسي گرفتند. توي اين مورد هم به توصيه امام ره عمل نكرديم. صدا و سيما كه برنامه شاخص و زندگي و نكات زندگي امام ره را پخش مي كند چرا به اين موارد توجه ندارد و سكوت مي كند؟ (829582) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۲۸:۲۴
آیا بعد از تقسیم عایدات اختلاسی برای خرید چند مرغ رفته بودید؟

دیگر اینکه اگر امثال آن مرغ فروش به سود شرعی خود قانع میبودند، کار پیرمرد به سنگدان خریدن نمی افتاد. (830883) (moderator22)
 
قلاوند
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۵:۳۵:۴۰
انتقاد از دولت ومسئولین به علت نابسامانی های اخیر بسیار بجا وبلکه لازم وسزاوار است اما وقتی گوش شنوایی نسیت باید این بار اشاره انگشت انتقادرا به سمت قوه قضائیه نشانه گرفت چرا قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی دانه درشت برخورد نمیکند وقتی افرادی به صراحت اقرار کرده اند که فلان مسئول ارشد در فساد اقتصادی دست داشته چرا آن شخص تحت تعقیب وبازجویی وبازداشت قرارنمی گیرد .
خوب است به خود زحمتی بدهند ومیان مردم بیانید تا ببینند مردم چه می گویند هیچ اتهامی نیست که مردم در باره همه مسئولین نگفته باشند مردم می گویند لابد خود رسیدگی کنندگان مشکل دارند که جرئت رسیدگی به دانه درشتها را ندارند لطفا بطور غیرمحسوس بروید توی بازار ، تاکسی ،صف نانوایی ها تا بشنوید که مردم چه می گویند .
آیا اگر همین اتهامات متوجه یک فرد عادی بود همین گونه با او برخورد میشد به هیچ وجه اینگونه نبود بلکه فوی روانه زندان می شد
پس کو عدل علی که مدام از آن دم میزنیم ؟!کجا است عدالت اسلامی که دنیاباید بیاید از ما الگو بگیرد. (828838) (moderator22)
 
ایران
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۵:۴۰:۱۴
جدایی نان نان نان نان نان نان نان نان نان نان نان نان نان نان نان از سفره مردم بیچاره به کارگردانی دولت عدالت محور................ (828858) (moderator22)
 
ایران
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۵:۴۵:۱۶
یاد شهید رجایی بخیر که می گفت :یک نان رو سی وشش میلیون ایرانی با هم مخوریم .امیدوارم مسئولین روزی نشود جلو این مردم خجالت بکشند. (828868) (moderator22)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۰:۴۳:۱۶
يادتونه احمدي نژاد در تبليغات سال 84 مي گفت رجايي دوم؟!! رجايي كجا و اين آقا كجا؟! اين آقا كه اكثر اطرافيانش . مفسد مالي از كار درآمدند!! (829584) (moderator22)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۰:۴۴:۴۴
حيف كه از اسم رجايي سوء استفاده شد. حيف كه از گفته شهيد بهشتي در شيفته خدمت بودن سوء استفاده شد.. حيف كه از واژه هايي چون "عدالت " " ارزشها" سوء استفاده شد.. حيف... (829587) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۱:۱۷:۰۰
این مسئولین از هیچ چیزی خجالت هرگز نخواهند کشید! (829645) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۳۷:۰۶
خدا شهید رجائی را مغروق رحمت خود کند که خالص بود و نیت خدمت داشت و اصلاً
چیزی که در تفکراتش راه نداشت دزدی از مردم بود.
اما، این حرفها همه خیالات است، مثل آنکه میگفت اگر ما سلاح نداشته باشیم، از شکاف کوهها با سه راهی ( منظور سه راهی لوله کشی که تویش را باروت پر میکردند و شبهای نوروز بجای ترقه های بسیار پرصدا منفجر میکردند و میکنند) خواهیم جنگید و با چنگ و دندان......... از مکتب خود دفاع میکنیم. این حرفها برای شعار خوبست ولی باور نکنید که شدنی باشد، مگر قبلاً از وجود اراده ای فولادین چون اراده خمینی کبیر (رحمت الله علیه) در نهاد خود اطمینان داشته باشید. (830913) (moderator22)
 
ali
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۵:۵۱:۲۴
گوشت برای سلامت خوب نیست اگر هم نخورید هم مهم نیست عوضش سالم و سلامتی مهمه بیخودی بهانه نگیرید (828892) (moderator22)
 
علیرضا
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۰۰:۵۱
این وضع دیگه درست نمیشه ... مطمئن باشین اوضاع بدتر هم میشه . من که دیگه به آینده هیچ امیدی ندارم . فقط دارم در لحظه زندگی میکنم و برای زنده موندن زندگی میکنم . خدا به فریاد مظلومان برسه (828913) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۰:۴۵:۲۱
خاتمي كجايي؟ بيا منتظريم هر روز دعا مي كنيم كه بياي. بيا و ملت رو نجات بده. (829589) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۲:۴۳:۱۴
خاتمی اگر عملکرد خوبی داشت مردم به احمدی نژاد رای نمیدادند شما چند سالته؟ (829811) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۴۶:۳۲
فکر میکنم خاتمی حرفهائی دارد که دیگر نمی تواند با ما بزند و میداند که هم سکوتش کشنده است و هم سخن گفتنش :

شرح این هجران و این خون جگــــــر
این زمان بگذار تا گـــــــــــــــاه دگـــــر (830939) (moderator22)
 
ناشناس
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۹:۳۷:۵۶
روزی که آقای خاتمی برای آخرین بار در دانشگاه حضور داشتند رو یادم هست مردم چنان قدر نشناس بودند که آقای خاتمی گفت: من میروم و بهتر از من می آید و به همه خواسته هایتان میرسید
البته دقیقا همین جمله را نگفتند ولی منظورشان همین بود (830562) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۴۲:۵۷
علیرضا جان، بی رو دربایستی، منهم مثل تو آینده ای برای خود نمی بینم، برای اینکه 72 سال سن دارم و سرطان حنجره. ولی شما اگر جوان هستید این گونه افکار را بخود راه ندهید، منتهی اگر براستی میخواهید به کعبه برسید، هرچه زود تر از جاده ترکستان که روی آن دارید تخت گاز پیش میروید، برگردید. شروع کنید با :

گر جهان را خوب میخواهی برو خد را نکو کن! (830933) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۰۳:۰۹
آقای معاون وضع زندگیش خوبه و میگه وضع اقتصادی مملکت الحمدالله خوبه!!! (828920) (moderator22)
 
Latvia
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۲۱:۵۷
پولهایی که ایشون میگیرندبایدهم وضعشون خوب باشه . (830651) (moderator102)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۲۱:۳۳
بسمه تعالی
سایت وزین الف بارها درباره گرانی سر تیتر ذکر نموده اند آیا فایده ای داشته است؟ وضع و خیم اقتصادی هر روز بذتر می شود کسی هم به فکر نیست پولدارها پولدارتر قاطبه ملت کارمندان کارگران فرهنگیان محترم روز به روز نحیف تر
به فکر قاطبه ملت باشید (828990) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۵۹:۴۹
مورچه روی برگی که آب آنرا میبرد افتاده بود و فریاد میزد " آی مردم، دنیا را
اب برد ". کسی گفت : درست میگوید، دنیای او را آب میبرد.

محمد جان عزیزم، هرکه نقش خویشتن بیند درآب. ماهم خودرا می بینیم و گمان میکنیم همه مردم مثل ما مستاصل هستند. خیابانهای تهران را نگاه کن، اتوموبیلها، خانه ها، و انبوه خریداران در فروشگاههای مجلل و گران قیمت.
اینها مردم نیستند. بگذر از محله من و تو، ما بدرد مملکت نمیخوریم. ما خرانی هستیم که اگر در عروسی بارکشی باشد، ماراهم دعوت میکنند.
از این شمال شهریها یکیش به هزارتا مثل منو تو می ارزه. ندیده ای وقتی که هر چند سال یکبار به محل ما می آیند، یکی از آنها صدها از مارا با یک چلوکباب کوبیده زیر علم خودش میبره و میره که منافع مارا تامین کنه و میره حاجی، حاجی مکه.
یک به هزار یا ده هزار یا صد هزار. اینطور حساب کنی وضع اقتصادی همه مردم عالی است. (830983) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۲۵:۵۹
متاسفانه نمایندگان مردم در جلسات اولیه مجلس جدید کلی از مزایای هدفمندی و اینکه در مصرف انرژی وووو صرفه جویی شده صحبت کردنداما اینکه چه بلایی سر مردم آمده مهم نیست . نماینده محترم و معممی که گزارش را میخواند فکر میکرد که فتح الفتوح کرده است. هدفمندی خوب است اما به چه قیمتی؟ شما که کمر مردم را زیر این بار ها خم کرده اید. شمایی که بند نافتان به مجلس گره خورده و سالیان سال است که از مزایای خوب بهره مند هستید از بدبختی مردم بی خبرید. و اینکه سوار خبر از پیاده ندارد و سیر خبر از گرسنه . واقعا به این نمایندگان نخبه باید کارت صد آفرین داد. (829001) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۳۲:۲۹
همه حرفها قبول من هم خودم بسیار وضع اقتصادیم خرابه ولی از این طرف میبینم ما تا یه شمال نمیتونیم بریم بعد تا یه تعطیلی میشه با این گرونی جاده ها بند میاد یا پنجشنبه جمعه تو خیلی از رستورانهای به این گرونی سوزن بندازی پایین نمیاد بعد فکر میکنم انگار فقط وضع منه کارمند مستاجر خرابه.... (829011) (moderator22)
 
ریشه ها...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۷:۱۳:۱۹
آقا منم موافقم، نمی دونم بقیه این پولارو از کجا می آرن...چند روز پیش همسایمون هم به من می گفت تو پول مفت از کجا میاری می دی واسه اینترنت؟ از نظر اون هم وضع خودش خیلی خرابه و من مرفه بی دردم که پولم رو حروم اینترنت می کنم...
توضیح: من تدریس می کنم، کارم با اینترنت هستش... (829119) (moderator22)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۹:۴۸:۴۳
یاد مقاله "تورم یا توهم؟" بخیر! (829476) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۷:۲۹:۴۱
اقا شما ظاهرا داستان زندگی مردم ایران را نمی دانید .ما جمعیت زیادی داریم .نمی توانید سطح زندگی میلیونها فردی را که چند سال است به مسافرت نرفتند را با شلوغی جاده شما بالا بدانید. (830297) (moderator102)
 
علیرضا
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۹:۲۸:۴۴
من اگه مسافرت نرم دیگه توان ذهنی برای ادامه کار ندارم ... کلا ماهی 300 هزار دریافتی دارم با این فشار زندگی نتونستم چند ماهه یه مسافرت کوچولو برم . مغزم دیگه جواب نمیده به این همه استرس (830540) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۰۲:۵۹
بخدا مردم از هرچی می زنن تا بتونن یه مسافرتی تو تعطیلات برن یا یه شب بیخیال حساب و کتاب تو فست فود یه غذایی بخورن
چون اگه همین هم نباشه چند برابر این پول باید خرج دوا و درمان جهت مشکلات عصبی و روحی و روانی بشه ! حالا متوجه شدی آقای دانشمند؟ (830608) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۰۱:۳۰
اگر صبرکرده بودم و کامنت ترا میخواندم، لازم نبود آنقدر زحمت بکشم و همین حرفها را با عبارات دیگری بنویسم. (830990) (moderator22)
 
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۶:۵۰:۳۳
ای بابا گرونی انهم در ایران!!!!!!! برادران و خواهران عزیز گرونی و تورم و بیکاری مال اروپا و امریکاست نه ایران ، در ایران عمرا اگه یک نفر زیر خط فقر پیدا نمیشه که هیچ ، انقدر وضعمان خوبه به کشورهایی عربی و همسایه هم کمک مالی میکنیم تا خدای نکرده نگن همسایه های ایران گرسنه هستند. به خدا من که ماهها ست قید گوشت قرمز و سفید و لبنیات و ... را زدم تا نگن فلانی یه امشبو گوشت خورد و در عوض خوشحالم که همه مردم ایرانی با شادی و خوشحالی گذران معیشت میکنند و همه چیز را به وفور یافت میشه و میشه خورد (829055) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۷:۰۵:۴۷
جوابش معلومه دیگه: "ااااا واقعا؟" (829095) (moderator22)
 
مهرداد
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۷:۰۵:۵۲
آقای احمدی نژادکه می گفت:بااجرای طرح یارانه هاهیچ فقیری مادرکشورنداریم،توجه کندکه نان راازمردم گرفت...
کاری کندبعدازاتمام ریاست جمهوری مردم ازاوبه نیکی یادکنند،به سرنوشت خاتمی دچارنشود.یاعلی (829096) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۱:۲۰:۱۸
یکی در کاروانی که در بیابان می‌رفت گفت خدا کند که فلان، به سرنوشت فلانی دچار نشود.
دیگری وی را ندا در داد که: عجبا؛ درک نداری. فلان، امین کاروانیان بود. ولی فلانی یاغی و غارتگر و رهزن و شب رو! چگونه است این قیاس تو.
گفت: من کاری ندارم. هر دو امیر جمع خویش بودند! (829649) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۳:۲۳:۳۸
شما نگران نباش، ملت تا عمر دارند به نیکی از خاتمی یاد می کنند. دولتمردی که شعارش فرهنگ و سیاست و جامعه ی مدنی بود و نه اقتصاد، اقتصاد را با نفت یک چهارم قیمت فعلی به نیکی اداره کرد. کارخانجات و صنایع و کشت و زرع داخل رونق گرفت، تورم مهار شد و مردم شاد بودند. (829911) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۷:۳۲:۳۰
واقعا تعجب دارد این اظهار نطرها !!!مقایسه فردی که در دوران ریاست جمهوریش زندگی نسبتا شادی داشتیم با کسی که در دوران او نفسمان در نمی اید زیر بار انواع مشکلات واقعا از عجایب است که اقای خاتمی را منفور بدانید. (830301) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۵۵:۳۴
در انتخاباتیکه خاتمی رئیس جمهورشد، من به ری شهری رای داده بودم و بعدها
که معلوم شد نمی گذارند خاتمی کارکند و رای دهنده ها ناراحت بودند، من از آن
ناراحتی و گاهی پشیمانی مصون بودم. اما، چطور میگوئید زمان او زندگی شادی داشتیم اون که اصلاً نتوانست قدمی به سلیقه خود بردارد. یک چیز حقیقت است و آن اینکه خاتمی هرچه باشد منفور نیست. کسی که از او نفرت داشته باشد باید دارای طبیعتی غیرعادی و منحصر باشد. (831155) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۰۸:۴۷
چه میشود گفت؟ (831009) (moderator22)
 
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۷:۰۷:۵۰
سلام ( کلید در باغ فدک را پاره کردند غزالان تو را اواره کردند
شغالان شیران را سر بریدند کبوتر بچهگان را پرپر نمودند
به پیشانی اگر چه پینه دارند ز فرزند تو دل در کینه دارند )
اقا یکمی در خصوص امثال من بد بخت بیکار صحبت بکنید ما باید چیکار کنیم ؟میوه خدا تومن اصلا نمیشه رفت توی سوپر مارکت .شاید قراره یک اتفاقی بیافته باید منتظر بود. عزیزان صفرهای اسکناسها را هم بردارند فرقی نمیکنه چون اسکناسی به دست ما نمی رسه. (829104) (moderator22)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۱۸:۱۵
بهروز جان، چند سال داری؟ اگر جوانی و بیکاری حتماً مجرد هم هستی. خدا آتش بزند مسبب این گرانی ها را که جوانی جوانان مارا آتش میزند.
هیچ شک نکن که اگر صفر ها را بردارند، همین قیمت ها با یک صفر کمتر باقی خواهد ماند. دیدی چاپ و رواج اسکناس 5 هزارتومنی چه کرد؟ 5 هزار تومان و 10 هزارتومن به سطح ارزش 500 تومن و 1000 تومن تنزل یافت و بهمان راحتی از دست بیرون میرود. افسوس که بانک مرکزی مطالعات روی این مسائل را نمیشناسد.

بله، منهم منتظر اتفاقی هستم. ولی این امیدواری من و تست. بعضی ها میگویند باور به ابدی بودن روح هم تحت شرائطی مشابه بوجود آمده است. (831040) (moderator22)
 
بهزاد اول
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۷:۱۵:۵۳
ولی اگر اشتباه نکنم قبل از اجرای طرح می گفتند که بسته های حمایتی برای تمام اقشار داریم که به هیچ کس فشار نیاد.الان یک طوری شده که خود دولت هم توی کارش مانده. اگر بخواهد بکشد کنار و طرح هدفمندی را لغو کند، آبروریزی بزرگی خواهد شد و قیمت ها هم به حالت قبل بر نمی گردد. اگر هم بخواهد ادامه دهد همین آش است و همین کاسه. به نظر من مهمترین مشکل طرح شیب اجرای آن بود که حداقل باید در 10 20 سال اجرا می شد و شرایط هم به موازات آن اصلاح می شد.مانند ساختن ماشین ها و لوازم کم مصرف، اصلاح روش های آبیاری کشاورزی و غیره.به قول کاووسی گوشت و مرغ اگرچه برای عموم مردم مهم است ولی مسائل جزمی است. چون خانه از پای بست ویران است. این کار اگر قرار بود اینگونه پیش برود اصلا نباید شروع می شد. الان به جز یک عده پولدار که بود و نبود یارانه برایشان فرقی ندارد بقیه فکر نمی کنم از این شرایط راضی باشند. (829126) (moderator22)
 
Ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۷:۳۴:۰۶
معلومه مشغله فکری و تمام هم و غم مسئولین، مردم و بوِیژه فقرا هستند که اگر توانایی بالا بردن حقوق و وضع معیشتی مرم را ندارند ولی بخوبی و لحظه ای در حال افزایش قیمت همه چیز هستند!
خدایا برای نابودی و ریشه کنی فقر هر چه فقیر هست بکش!
ما که مردیم و یکی از فقرا و سربار های دولت خدمتگزار عدالت محور کم شد! (829175) (moderator22)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۱۹:۴۷:۳۳
خدا مسببين اين همه نابساماني و فشار به مردم را لعنت كند. (829474) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۲۰:۱۹
آمین، یا قاصم الجبارین (831044) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۰:۴۶:۳۵
راستی چرا دیگه نراشتن مه آفرید صحبت کنه!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (829595) (moderator22)
 
behrooz
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۱:۰۴:۴۵
سلام

يك زماني 5 6 سال پيش حدودا قصابي ميرفتي به زور نيم كيلو گوشت ميفروخت بهت و كمتر از يك كيلو اكثر قصابي ها نمفروختند اما الان قصابي محل ما 2000 تومان گوشت هم ميفروشه قد يك وعده غذا يك خانوار واسه يك روز

ما خيابان پيروزي ميشينيم (829627) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۲۳:۱۱
آقا سلام، آخه اینکه نمیشه، یکیش را به وزن میگی یکیش رو به قیمت.
ما که با گوت کارنداریم از کجا بدونیم 2000 تومن گوشت وزناً چقدرمیشه
که نکته کامنت شما را درک کنیم؟ (831048) (moderator22)
 
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۱:۱۶:۰۱
فردا پس فردا اکسیژن هوا رو هم قیمت گذاری میکنند . نان که جای خود دارد .

یا مجبور میشیم از خارج نان هم وارد کنیم تا یک آقا زاده جدید هم از بابت آن سود ببرد . بابا آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب !!!!! (829642) (moderator102)
 
یعقوب
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۱:۲۵:۴۲
پس چرا در صدا و سیما چیزی گفته نمیشه و فقط از خرابی اقتصاد اروپا و امریکا یونان و اسپانیا صحبت میشه . پس معلوم میشه شماها دروغ میگین!!!!!!! (829659) (moderator102)
 
Hungary
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۱:۲۹:۲۱
تیتر اینجور مقاله ها باید این باشد
از شست پا تا شقیقه

یا از دم ماهی در اقیاتوس ارام تا ریشتراش لویی ششم (829667) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۲:۰۹:۳۹
سلام
بهتره اینطور تیتر بزنید:
آیا مسئولان و مدیران ارشد دولتی خبر " ندارند " که بسیاری از مردم نمی‌توانند حتی ماه‌ها یک کیلو گوشت خریداری ... (829740) (moderator102)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۲:۱۴:۲۶
بخاطر مديزيت جهان وخل مشكلات دنيا فرصت ندارند كه بدانند. (829748) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۲ ۲۳:۴۶:۱۸
همه چیز آرومه ما چقدر خوشبختیم (تعبیری از صحبتهای معاون اول رحیمی) (829954) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۰:۳۶:۱۱
چه مردم فهیم و شریفی هستیم ما (830075) (moderator102)
 
sheida
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۰:۴۶:۰۱
اي مرغ سحر عشق ز پروانه بياموز / كان سوخته را جان شد و آواز نيامد
اين مدعيان در طلبش بيخبرانند / كان را كه خبر شد خبري باز نيامد
آقا جمع كنيد بند و بساتتون رو بذارين دلسوزاي مملكت بيان كارشون رو بكنند (830091) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۰:۵۳:۲۳
خوبیش اینه که از پارسال دیگه فقیر تو کشور وجود نداره. (830112) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۴۳:۲۱
بگذارید تا میتوانند به ما فقرا فشار بیاورند و زندگی را برای خود رویائی و برای ما
دوزخی کنند.
ملت یک برد ( Bord ) دارد و آن اینکه بالاخره رسانه ای مثل این الف بوجود آمده که میتوانیم در آن تا حدودی حرف بزنیم و این به همه چیز می ارزد. مقدمه مردم سالاری که صد سال است برای تحصیل آن تلاش میکنیم. انشاء الله دیگر نگذاریم از دست برود، یعنی نه افراط نه تفریط، تعادل. (831111) (moderator22)
 
معلم
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۱:۰۳:۴۹
با سلام خدمت همه هموطنان عزیز

آقایی در بالا نوشته بودن که حقوق معلم ها در سال 84 تا سال 91 بیش از 4 برابر شده .
من میخوام مستند به این آقا پاسخ بدم.
بنده یک معلم هستم .
میزان افزایش حقوقم رو طبق حکم در دو دوره برای مقایسه قرار میدم و هیچ قضاوتی نمیکنم تا همه خود قضاوت کنند.

1 - میزان افزایش حقوق در بازه زمانی 4 ساله از سال 80 تا 83 :

سال 80 : 88000 تومان
سال 81 : 141000 تومان
سال 82 : 154000 تومان
سال 83 : 236000 تومان

وقتی حساب میکنم میبینم با شرایط بد اقتصادی اون زمان از نظر میزان درآمد نفتی حقوقم در طول 4 سال تقریبا 3/5 (سه و نیم ) برابر شده.

2 . میزان افزایش حقوق در بازه زمانی 6ساله از سال 85 تا 89 :

سال 85 : 345000 تومان
سال 86: حکمش رو ندارم
سال 87: 425000 تومان
سال 88: 577000 تومان
سال 89: 696000 تومان
سال 90: 778000 تومان

الان که حساب میکنم میبینم حقوقم در طول 6 سال 2/5 (دو ونیم) برابر هم نشده .
آقایی که اون کامنت رو نوشتی انصافتو شکر.

فقط اینو بگم که الان که 3 ماه از سال 91 میگذره حکمم همون 778000 تومانه اونم با 16 سال سابقه
خالص دریافتیم دقیقا 615000 تومانه که 200000 تومنش بابت اجاره خونه میره
و ما با 415000 تومان تا آخر ماه سیلی به صورت خودمون میزنیم.

مسئولین قضاوت کنند که آیا این مبلغ برای یک زندگی آبرومندانه کافیه؟
و آیا تمام کسانی که حقوق بگیر این مملکت هستن با مدرک لیسانس و 16 سال سابقه حکمشون به این اندازه ست؟ (830137) (moderator22)
 
م. مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۶ ۱۴:۱۷:۰۴
دوست عزیز! برای رد عرایض بنده نیازی به مغالطه و به اشتباه انداختن دوستان نیست.
خوشبختانه(!) ذهن دوستان در این مورد بقدری برنامه ریزی شده که هیچ استدلالی از جمله فرمایشات دکتر سبحانی رو هم قبول ندارن! حتی عده ای از افزایش 600 و هزاران برابری قیمتها صحبت میکنن! اما ...

1- 236 تومن، حدود 2.5 برابر 88 تومن میشه نه 3.5 برابر!

2- نحوه افزایش حقوق شما از بازه 80 تا 83 بسیار جالبه. واقعا شما اینها رو از روی حکمتون نوشتید؟!
در سال 81: 60 درصد اضافه شده!!!
در سال 82: 9 درصد!!!!!!
در سال 83: 53 درصد!!!
در سال 84: ؟؟؟

به نظر شما منطقیه: 60 درصد - 9 درصد - 53 درصد!!!. بهتره مجددا فیشهای حقوقیتون رو بررسی کنید.

3- دو مورد افزایش حقوق 60 درصدی شما، از جهت دیگه ای هم جالبه.
جز در اجرای قانون خدمات کشوری(همون سال 86 که حکمش رو ندارید!)، هیچوقت افزایش حقوق بیش از نرخ تورم نبوده! نه در دوران خاتمی و نه احمدی نژاد و نه قبل و بعدش.
علت ادعای بنده در مورد دوران آقای احمدی نژاد، اولا اجرای قانون خدمات کشوری(دو برابر شدن حقوقها) و ثانیا پرداخت یارانه هاست.

4- دوستانی که هنوز تردید دارن، میتونن مقایسه کنن:
حداقل حقوق کارگر در سال 84، در اینترنت موجوده و به راحتی قابل بررسیه. از جمله میتونید به سایت وزارت کار(http://www.mcls.gov.ir/newsdetail-22134-fa.html) مراجعه کنید:
در سال 84، حدود 120 تومن بوده و در سال 91، حدود 390 تومن (3.5 برابر) که با یارانه یک فرزند میشه حدود 525 تومن. یعنی 4.5 برابر. یعنی معادل افزایش نرخ گوشت! و بیش از افزایش نرخ مرغ و خرید و اجاره مسکن و ....

5- فکر میکنم همین 2-3 مورد برای تردید (و اطمینان) از عدم صحت فرمایشات شما کافیه. در مورد میزان تاثیر قیمت نفت و ... هم دکتر سبحانی و سایرین توضیح دادن.
صرفا دقت کنید که با افزایش قیمت نفت، کالاهای صنعتی و خوراکی وارداتی افزایش قیمت بسیار بیشتری پیدا میکنن و لذا برای اقتصاد وارداتی ما، بخش مهمی از افزایش قیمت نفت، صرف افزایش هزینه واردات میشه.
ضمن اینکه با دو برابر شدن قیمت نفت، 15 درصد به قدرت خرید اضافه میشه نه 100 درصد!

6- در واقع حقوق جنابعالی از مهر 79 تا مهر 83، حدودا 2 برابر شده و از مهر 84 تا مهر 90، حدودا 4 برابر شده که با یارانه یک فرزند، میشه 5 برابر.
البته علاوه بر اشتباه در تقسیم 236 بر 88، درصد ناموزون افزایش حقوق، نبود فیش حقوقی سال 86 و ...، اشکالات دیگه ای هم به فرمایشات شما هست. نظیر اختلاف 163 هزار تومانی حقوق و خالص دریافتی شما (شاید بدلیل اقساط پرداختی بابت وام خرید پژو 206 یا سایدبای ساید!) و ... که بگذریم. (837807) (moderator102)
 
Latvia
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۱۶:۰۳:۳۶
اولابازه زمانی 4سال روگفتنداگردقت کنید3افزایش ثبت شده یعنی وقتی 4سال نوشته میشودسه افزایش درنظرگرفته شده ثانیادرسال 81به جبران تورم اصلاح حقوق انجام شد.ثالثاآقای نخبه باتوجه باینکه افزایش حقوق سالیانه شامل یک بخش ثابت ویک ضریب می باشدلذامیزان افزایش کلیه سطوح باندازه حداقل حقوق نیست بلکه کمتراست شمامیبایست میزان متوسط حقوق رادرنظرمی گرفتیدکه برای حقوق متوسط کارگری برای 6سال 5/2برابرشده ضمنایارانه برای جبران افزایش مستقیم حاملهای انرژی ونان بوده که ازدوطرف میبایست متقابلاحذف شود. (842157) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۳۱ ۱۳:۰۵:۳۳
جناب معلم لطفا میزان حقوق دریافتی خود را بر حسب ساعت و بر اساس روز هایی که در هفته کار میکند و تعطیلات تابستان و روزهای برفی و روز های یخی و روزهای الودگی هوا و روزهای امتحانات و .... محاسبه نمایید و انرا با حقوق یک ساعت کار یک کارگر فنی با 20سال سابقه و یا یک تکنسین فنی و یا یک مهندس باتجربه مقایسه کنید و با این تفاوت که حقوق شما 29 هر ماه به حسابته اما حقوق قشر کارگری اینجوری نیست که حتما سر ماه پرداخت بشه . البته من زحمات معلمین محترم را منکر نمیشوم و این مطلب را به خاطر خط اخر کامنتی که گذاشته بودید درج کردم و مطالب فوق را نیز از روی هوا بیان نکردم زیرا همسر من نیز یک معلم است. (847312) (moderator19)
 
م- بارانپور
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۱:۵۶:۰۱
خوب معلومه که نمی دانند و گرنه آقای رحیمی در اظهار نظر نظر اخیر خود نمی گفت : وضعیت اقتصادی مردم خوب است !
بهار هم تمام شد افزایش حقوق سال 91 بازنشستگان معلوم نیست و دولت هنوز آن را تصویب و ابلاغ نکرده است !
از آن طرف اظهار نظر مراجع عالیقدر چون علامه جوادی آملی و آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص ضعف مدیریت هم منتشر شده است .// م- بارانپور (830194) (moderator22)
 
Latvia
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۱۶:۰۵:۳۳
علت تاخیردرافزایش حقوق اینه که نمیدونستندسال کی تموم میشه وآغازسال جدیدقابل پیش بینی نبود. (842162) (moderator102)
 
Germany
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۴:۵۶:۱۹
آقای توکلی عزیز میدونم که الان خیلی خوشحالید که رقیب به این صورت رسوا شد.
اما زیاد هم خوشحال نباشید
نوبیت شما هم میشه
رئیس جمهور گفته بود که خط قرمزش کابینه است
و الان این خط قرمز شکسته شده. آن هم شخص دوم کابینه.
پس منتظر باش تا رئیس جمهور تلافی کنه. (830251) (moderator22)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۷:۲۷:۱۷
بسمه تعالی
به قول قدیمی ها:
سیرازگرسنه خبرندارد-سوارازپیاده
الآن وضع مردم ودولتمردان مااینچنین است.
آنها که خبرازمردم گرسنه ندارند که می گویند وضع مردم خوب است.امیدواریم که خدا به این مردم محروم وستم دیده رحمی کند وصاحب اصلی مهدی موعود سلام الله علیها زودتر ظهور بفرمایند و.......
ولعنت الله علی قوم الضالمین (830296) (moderator102)
 
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۸:۰۴:۴۲
مگه نشنيديد رئيس جمهور چي گفت : كي ميگه مردم پول ندارند . پس اين همه ماشين صفر رو كي خريده . اين همه پس انداز تو بانكها مال كيه .

راست ميگه ديگه بنده خدا . (830352) (moderator102)
 
آشنا
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۲:۳۲:۵۹
حرف درستیه حرف رئیس جمهور، منتهی آماررا اینطوری نمیگیرند. این میشه مثل
آنکه قبل انقلاب میگفتند سرانه حقوق دکتر اقبال و خدمتکارش 2.250 تومن است، که عبارت باشد از 40 هزارتومن حقوق دکتر اقبال و 500 تومن حقوق خدمتکارش.

ماشینهای صفر هرچند دستگاه مال یه نفره و فقرا هم هر 40 تا 50 تا توی یه اتوبوس قراضه میرند و میاند یا مثل..........توی مترو روی کول هم سوارند.
مادام که اونطور آمار میگیریم، نتیجه اش هم همینه که می بینید. (831076) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۸:۲۴:۳۴
اونا فقط به فکر خودشون هستند. اینقدر آدم خودخواه باشه که وضع خودش رو به عموم مردم تعمیم بده. حالا که مسئولیت گرفتن وضع خودشون خوب شده و میگن وضع مردم هم خوبه!!!!!!!! (830383) (moderator102)
 
lpln
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۸:۴۷:۵۱
ایا بهتر نیست برای هدفمندی رفراندم بگذارند ؟ (830426) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۸:۵۶:۲۷
پ نه پ فكر كردي تاوان اين خسارتها از جيب مردم بوركينوفاسو تامين ميشه (830448) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۸:۵۸:۳۶
جناب آقای توکلی من با بقیه نمایندگان کاری ندارم اما از شما انتظار دارم حتی اگر یک دست صدا ندارد و حرفهای شما راه به جایی ندارد درباره این فسادها کوتاه نیایید و دست از پیگیری و افشا برندارید. (830451) (moderator22)
 
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۹:۲۶:۳۱
خوب پول داشته باشن بخرن به مدیران ارشد دولتی چه که نمی تونن که گفته که مردم باید حتما گوشت بخورن ؟!! (830532) (moderator102)
 
کارمند درمانده
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۰۹:۳۴:۴۰
بعد 3 ماه هنوز ضریب حقوق کارمندان دولت ابلاغ نشده به کی باید گفت ؟نماینده ها که اکثرشان حقوق میلیونی میگیرند معاون ریس جمهورش هم که قربونش برم (830556) (moderator102)
 
یاپر بقیه الله
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۱۲:۴۸
بنظرم پدران ما برای کم شدن فاصله طبقاتی و احیاء دین انقلاب کردند ولی حلا شاهدیم که هم ایمان مردم متزلزل شده و هم فاصله طبقاتی زیاد شده و هم مردم هرروز وهر روز بخاطر ضعف مدیران فقیر تر و فقیر تر میشوند و وای به روزی که مریض هم بشوند. یا حی یا قیوم یا الله و یا الله و یا الله (830630) (moderator102)
 
hassan
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۳۴:۳۱
بابا نان داد ......... سال 91: بابا جان داد (830686) (moderator102)
 
حمید
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۰:۴۰:۱۹
تا زمانی دزدی واختاس حل نشود همه چیز گران می شود. چون باید کسر بوجه تامین شود (830708) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۶:۳۴:۳۶
خدا یا مسولین مملکت اسلامی ایران را از خواب گران خواب گران بیدار کن
(از خواب گران خواب گران خواب گران خیز) (831747) (moderator22)
 
احمد
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۱:۱۵:۳۹
اري از ديد مديران دولتي وضع مردم خوب است چون خود در بالا شهر زندگي مي كنند و مردم پايين شهر را با انها قياس مي كنند و راننده انها به عنوان نوكر تمام خريدهاي انها را انجام ميدهد و براي همين از قيمت اجناس در بازار بي خبرند و ميگويند وضع مردم خوب است و جالب اينكه ميگويند ما مستاجريم و وقتي موضوع را پيگيري ميكني با پول دولت مستاجر شده اند نه با پول خود و انوقت ميگويند مردم تجملاتي شده اند و فرزندان انها نيز اكثرا در كشورهاي ديگر مشغول تحصيل هستند با پول ملت نه از پول خود. (830820) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۳:۵۳:۳۹
آقاجان این حرفاروکی گوش میده یامیخونه که شما نوشتین!!!!!!!!!!!
کیه که به درد مردم برسه مردم زیر بار گرونی له شدن
مسئولای ماکه براشون مهم نیست مردم چه جوری دارن زندگی میکنن
براشون مهم نیست یکی مثل من نوعی از بهمن ماه تاحالا حقوق نگرفتم اونم توی
یک اداره دولتی به عنوان نیروی قراردادی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یابن الحسن کجایی؟؟؟؟ (831318) (moderator22)
 
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۴:۱۲:۵۶
مسئولان كشور ما انگار بايد از خودشان خجالت بكشند
گوييا باور ندارد روز داور داوري! (831364) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۴:۳۵:۲۹
فاجعه گرونی باعث شده یه جنگ تمام عیار تو مملکت بر پا بشه جنگ خودمون با خودمون جنگ صاحب خونه با مستاجر ، راننده با مسافر , بقال و قصاب و میوه فروش با مشتری ، جنگ برای بدست آوردن نیازهای بدیهی زندگی ، جنگ برای ادامه حیات ، این وسط مسئولین ما هم که حقوق های میلیونی و پاداش های میلیاردی می گیرند چه خبر از وضع زندگی ما دارند؟ از کجا خبر داشته باشند؟ از صدا و سیما؟ از آمارهای بانک مرکزی ؟ از معاونین و مشاورین؟ از بله قربان گوها؟ واقعا مسئولین ما می دونند ما الان تو چه وضعی هستیم؟
والسلام علی من اتبع الهدی (831449) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۳ ۱۵:۵۴:۰۲
قدرت خرید ادوار گذشته رو با این دو دوره مقایسه کنید.
اقایان مردم سطح شعور و درک شرایط اقتصادیشون بالا رفته
شما یک نگاه کوچک به اقلام مصرفی و خوراکی و مسکن بیندازید حتما متوجه خواهید شد که گرانی تا این حد صدای مردم و مراجع عظام تقلید و نمایندگان مجلس و خبرگان رو تا به حال در نیاورده بوده.
خودم از انتخابم پشیمونم (831643) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۴ ۰۹:۰۲:۱۴
مثال اینا کور خودشونند و بینای دیگران همینه (پس چرا در صدا و سیما چیزی گفته نمیشه و فقط از خرابی اقتصاد اروپا و امریکا یونان و اسپانیا صحبت میشه ) (833101) (moderator102)
 
حسین
۱۳۹۱-۰۳-۲۴ ۱۱:۰۲:۰۱
با سلام حضور تمامی مسولین صدیق که شب وروز زحمت می کشید آنوقت این بی انصاف ها اومدن میگن اختلاس و... کدوم اختلاس کی با چشم خودش دیده همگی دروغ وحرف مفته واحتمالأ استعمار این برنامه را ساخته وروانه مملکت کرده که صداقت مسولین را خدشه دار کند درضمن کدوم گرانی مگر سیب کیلوئی 3000 تومان گرانه مگر گوشت کیلوئی 20000 تومان گرانه همه می خورند باور ندارید یا از 118 بپرسید یا سطل زباله اشان را نگاه کنید !!!! (833439) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۵ ۱۶:۲۳:۴۷
با سلام. واقعا درست میفرمایید من خیلی ها رو میشناسم که ماهی یکبار هم نمیتوانندگوشت بخرند . تو رو خدا به داد مردم برسید. آقایان وزرا مسئولین محترم یک سری هم به پایین شهر بزنید شما اوضاع مردم بالای شهر را میبنید نه مستضعفین پایین شهر رو. ماهی چهل تومن میدید به مردم به خدا فقط پول یکی از قبض ها جبران شد ولی گرانیهای چیزای دیگه داره بیداد میکنه. (836583) (moderator19)
 
میلاد
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۱۲:۴۱:۲۴
نان که شد 160 تومان , دادگاه 3 هزار میلیارد تومان اختلاس هم که نمایشی برگزارشد و کسی هم جرات نکرد حرفی بزنه , وا اسفا به حال و روز مردم بیچاره ایران !!! (841610) (moderator102)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.