نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 196247
نخستین اقدام دولت یازدهم درباره بنزین
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۸
همزمان با اوج گیری و سونامی جدید مصرف و افزایش ذخیره بنزین کارت‌های سوخت، آخرین سهمیه بنزین تابستانی تا ساعت 24 پنج‌شنبه شب در حالی واریز می‌شود که با توجه به رشد مصرف بنزین احتمال افزایش قیمت و یا تغییر سهمیه‌ این فرآورده نفتی در قالب اصلاحیه بودجه سالجاری توسط دولت قوت گرفته است.
 
به گزارش مهر، هر چند ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت در محدوده 65 میلیون لیتر از ابتدای فصل تابستان تاکنون ثابت مانده است اما با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی با افزایش افسار گسیخته‌ای همراه شده است. بر این اساس هر چند متوسط مصرف بنزین کشور در ماه مبارک رمضان در محدوده 65 تا 67 میلیون لیتر در روز بوده اما در طول یک هفته گذشته تاکنون تقاضا برای مصرف این محصول پرطرفدار نفتی با رشدی نزدیک به 15 درصدی همراه شده است.
 
آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که در طول یک هفته گذشته تاکنون به‌طور متوسط روزانه حدود 72 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که مصرف این میزان بنزین در مرداد ماه پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی تاکنون یک رکورد جدید و بی‌سابقه توصیف شده است. با این وجود پیش بینی می‌شود با ورود به شهریور ماه و در آستانه فصل بازگشایی مدارس متوسط مصرف بنزین کشور کماکان به رشد خود ادامه دهد و حتی تا مرز 78 تا 80 میلیون لیتر در روز هم افزایش یابد.
 
همزمان با تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین از ابتدای سالجاری تاکنون، متوسط مصرف بنزین کشور سیر صعودی به خود گرفته است به طوری‌که در تعطیلات نوروزی برای نخستین بار رکورد مصرف روزانه نزدیک به 100 میلیون لیتر بنزین در کشور به ثبت رسید.
 
جزئیات ذخیره‌سازی بنزین توسط مردم

 به اعتقاد مسئولان وزارت نفت تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین و ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل دو عامل افزایش مصرف بنزین کشور بوده است ضمن آنکه با توجه به تثبیت سهمیه‌ها میزان بنزین نیمه یارانه‌ای با قیمت 400 تومانی هم ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت هم به میزان قابل توجه ای افزایش یافته است. از این رو پیش بینی می‌شود با واریز سهمیه بنزین شهریور ماه تا ساعت 24 فردا شب 31 مرداد ماه در مجموع ذخیره بنزین 400 تومانی کارت‌های هوشمند سوخت از مرز سه میلیارد لیتر هم عبور کند.
 
در این بین با توجه به منفی شدن تراز تولید و مصرف بنزین به منظور تامین سوخت مورد نیاز مردم به طور متوسط روزانه بین 7 تا 10 میلیون لیتر بنزین خام در مجتمع‌های پتروشیمی تولید که برای فرآورش نهایی به پالایشگاه‌های نفت تحویل داده می‌شود. از سوی دیگر در حال حاضر مراحل نهایی راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی دو طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت تبریز و اصفهان آغاز شده است که با بهره‌برداری آزمایشی از این دو طرح حدود 4 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپایی کشور افزوده شود.
 
اولین اقدام برای افزایش قیمت بنزین
با وجود تعریف سناریوهای مختلفی قیمتی برای عرضه بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد اما سهمیه و قیمت بنزین خودروهای عمومی، شخصی و خدماتی تا اطلاع ثانوی تثبیت شده است. از این رو 60 لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای خودروهای شخصی، خدماتی و عمومی شهریورماه خودروها بدون تغییر در قیمت و یا میزان سهمیه تا ساعت 24 فردا پنج شنبه 31 مرداد ماه واریز می شود. با وجود تثبیت سهمیه و قیمت بنزین، این احتمال وجود دارد که این فرآورده پرطرفدار نفتی در صورت تصویب مجلس و شورای نگهبان با پیشنهاد دولت یازدهم و در قالب اصلاحیه لایحه بودجه سال 1393 با تغییرات جدید قیمتی روبرو شود.
 
آخرین سهمیه‌ بنزین تابستان فردا شب واریز می‌شود

 برای شهریور ماه سالجاری هر لیتر بنزین نیمه یارانه ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه می شود ضمن آنکه 25 لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد. برای سومین ماه فصل تابستان سالجاری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.
 
در همین حال با توجه به آغاز توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا در برخی از کلانشهرها همچون تهران، اراک، کرج و اهواز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با وجود افزایش هزینه‌های تولید اما تا اطلاع ثانوی بنزین اروپایی با قیمت‌های مصوب و تکلیفی دولت در جایگاه‌ها عرضه خواهد شد. علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت هم پیشتر در گفتگو با مهر افزایش قیمت بنزین را فعلا منتفی اعلام کرده و تاکید کرده است: سال گذشته پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شد اما به دلیل توقف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، این اصلاح قیمت فعلا منتفی است.
 
عباس
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۰۹:۰۲:۵۶
وقتی یه 206 به اسم کم مصرف میدن به مشتری بعد تو هر 100 کیلوتر 10 تا 11 لیتر میسوزنه میخواستین چی بشه؟ اول باید خودروها رو اصلاح کنند. (1584578) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۲۰:۲۶:۵۹
خوبه اول تمام خودروها را یک روزه ایده آل کنیم که بدون سوخت کار کنند!
یک کم واقع بین باشید و وقتی حرف می زنید قبلش کمی فکر کنید!
سفرهای تابستانی مردم است و دارند با کمال شوق و علاقه از این امکان استفاده می کنند، هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاده است.
البته در بلند مدت هم باید قیمت بنزین درست شود؛ هم وضعیت تولید بنزین بهتر شود؛ و صد البته کیفیت خودروها نیز بهبود پیدا کند (1586070) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۰۹:۱۳:۳۶
برنامه صد روزه اینه که قیمت بنزین بره بالا بعد به تبع اون همه جنسها بکشه بالا خب بنده خدا احمدی نژاد هم همینو گفت زدین تو طرحش بازار ایران فقط دنبال بهانه هست بنزین صد تومن بره بالا ده برابر جنس بره بالا من فکر نکنم تیم اقتصادی دولت هم بتونه کاری بکنه (1584598) (alef-10)
 
مجتبی
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۰۹:۲۰:۳۱
با سلام
به نظر من بهترین راه برای مبارزه با بحران بنزینهای ذخیره شده توسط مردم اینه که دولت بیاد و سهمیه بنزینهای ذخیره شده در کارتهای سوخت مردم را تا سقف مثلا 200لیتر ذخیره سازی کنه و مازاد اون را در کیف پول کارتهای سوخت به صورت پس انداز ذخیره کنه تا وقتی صاحب کارت به جایگاه میره بتونه از کیف پول کارت استفاده کنه
این کار هم از ذخیره بیش از حد و اندازه سوخت جلوگیری میکنه و هم کمک میکنه به ذخیره پولی مردم و همچنین تسهیل در پرداخت بهای سوخت کارتهای سوخت.
ضمنا اینجوری پول هم دیگه توی دست مردم نیست و نقدینگی کنترل میشه (1584616) (alef-10)
 
rezagol
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۰۹:۳۲:۰۴
مصرف بالای بنزین معلول کمبود تجهیزات حمل ونقل عمومی است که این امر منجر به هدر رفت واتلاف سرمایه های ملی است .یک براورد سرانگشتی از این اتلاف انرژی نشان می دهد اگر دولت ومجلس در یک گام نسبت به ترمیم واجازه ورود بخش خصوصی بهمراه سرمایه گذاران خارجی به این بخش را در قالب epcf را در ساخت بزرگراهها .تونلها .خطوط ریلی شهری وبین شهری بدهد وحتی برای این امر بازپرداخت سنگینی هم بدهد وشرایط تضمین بازپرداخت را توسط وزارت اقتصاد ودارایی وبانک مرکزی از طریق درامدهای ناشی از این صرفه جویی در مصرف سوخت پرداخت نماید .هم به جلوگیری از اتلاف انرژی کمک کرده هم توسعه زیر ساخت ها را هدف قرار داده هم از اتلاف وقت مردم وایجاد اشتغال واقعی هدف برنامه ریزی خود قرار داده جای بسی تاسف است که در حال حاضر اتلاف انرژی در کشور رقمی بالغ بر بیش از 100 میلیارد دلار را رقم می زند که این رقم اتلاف انرژی در تمامی بخش های کشور را شامل می شود وبه نظر اینجانب افزایش قیمت بنزین دردی از مصرف انرا درمان نمی کند ومردم را دچار فقر وپریشانی بیشتر می کند ولازم است دولت مکانیزمی جهت دریافت عوارض ومالیاتهای سنگین بر خودر های با ضرفیت بیش از 2000 سی سی اتخاذ نماید که کسی که از الگوی بالای مصرف برخوردار است هزینهای ان را بپردازد وبجای اینکه ملت هزینه مصرف بالای خودروهای وطنی را پرداخت نمایند شرکت های سازنده این نوع خودروهای بی کیفیت در هر تولیدی جریمه مازاد مصرف خودرو را براساس استاندارد تدوین شده پرداخت نمایند تا با این فشار این مشکل نیز حل شود ودر اخر تقاضا دارم از تصمیمات شتاب زده وغیر کارشناسی بشدت اجتناب شود که عوافب بدی بهمراه دارد (1584635) (alef-10)
 
abbas
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۰۹:۴۴:۴۸
این اشتباه دولت است که بنزین ذخیره شده در کارتها را با همان مبلغ گذشته پرداخت میکند.مگر بانکه که با نرخ گذشته ذخیره شود. معنی کارت سوخت این است که مصرف کننده دارای بنزین رایانه ای است و دولت هیچ الزامی ندارد که بنزین را به نرخ گذشته تحویل دهد. اکنون خیلی ها دارند بنزین هفتصد تومانی استفاده میکنند تا بنزین 400 تومانی آنها ذخیره شده و سود بیشتری از یارانه ببرند (1584662) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۰:۱۴:۱۴
برادر من این افزایش مصرف پس از ماه مبارک رمضان ناشی از موج دوم سفرهای تابستانی است . و گرنه بنزین ارزون نیست . شما رو به خدا با این حرفا فشار روی مردم رو بیشتر از این نکنین کمرمون شکسته . با هزار تا زور و زحمت سالی یه بار مسافرت میریم واسه ی دلخوشی زن و بچمون . (1584714) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۰:۱۶:۴۲
بخدا قسم با حقوق معلمی نمیتونم بنزین پراید رو تهیه کنم حالا میخوان قیمت رو افزایش بدن یا سهمیه رو کم کنن؟! آخه مگه چقدر بنزین میدن که این کارو بکنن کاش تو افغانستان زندگی میکردیم گرفتار این مصیبت نمیشدیم حداقل ارز ش پولمون هم پنج برابر ایران بود (1584716) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۰:۲۸:۴۴
این چه نوعشه؟ یعنی هر چی مصرفش بالا بره باید گران بشه تا مصرفش بیاد پایین؟ این چه استدلالیه ؟ اسمش که دولت تدبیر و امید بود.
دوستان سالی که نکوست از بهارش پیداست (1584740) (alef-10)
 
بیگی
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۱:۰۹:۲۴
یکی از راه های کاهش مصرف بنزین کاهش ترافیک است . و مهمترین راه آن وقتی حرف فایده ندارد اجبار رانندگان به رعایت مقررات است.در یک بزرگراه یا خیابان برای خروج چندین باند اشغال میشود و ایجاد ترافیک میکند.برای پیاده و سوار کردن مسافر اعتقادی به توقف در حاشیه خیابان نیست و... حضور نیرو در همه جا نه میسر است نه کار ساز .باید تمامی نقاط ترافیک ساز تحت نظارت دوربین و اقدام جدی علیه خلاف کاران قرار گیرد.البته سامان دادن به علایم و خط کشی ها شرط لازم است. (1584798) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۱:۰۹:۴۳
تو رو خدا یکی یه مطلب بنویسه بگه ما مردم زیاد بنزین مصرف نمیکنیم.اصلا کجا رو داریم بریم با این گرونی.هیچکس نمیگه مقصر خودروسازها یا همون لگن سازها هستن که ماشین هاشون سه برابر ماشین های روز دنیا بنزین مصرف میکنه.تکنولوژی چند دهه قبل وپول زیادی میگیرن ما هم از اجبار مجبوریم بخریم بعد هم میگن مصرف بنزینمون چند برابر اروپایی هاست.آخه ماشینامون در حد اروپا مصرف میکنن؟!!؟ (1584800) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۱:۱۰:۳۲
عموجان چقدر فریاد بزنیم
افزایش مصرف بنزین یکی بخاطر افزایش خودرو یکی بخاطر بالا بودن مصرف سوخت خودروهای تولید داخل و یکی هم شروع مرحله دوم سفرهای تابستانی است. (1584803) (alef-10)
 
هم وطن
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۲:۱۴:۰۸
خدا به دادمان برسد (1584949) (alef-10)
 
نادعلی
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۳:۴۴:۰۰
با تغییر قیمت بنزین همه چیز مجددا گران می شود و نقشه وزیر اقتصاد که معروف به مهار تورم و کاهش تورم شده نقشه برآب می شود و درآن صورت است که دل نمایندگان محترم مجلس می سوزد که چرا بالاترین رای اعتماد را نصیب ایشان کرده اند. با این خبر معلوم است که در سطح دولت جدید هم هم افزایی نیست و هر وزارتخانه و مسئول به دنبال اهداف و افکار خودش است و افکار جمعی برتصمیمات حاکم نیست . (1585181) (alef-10)
 
محمد رضا
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۴:۳۷:۴۶
بنظر من بنزین ها ایراد دارن -بیشتر به نفت شبیه تا بنزین (1585353) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۱۴:۵۲:۲۹
بسمه تعالی

به آقایان بگید به خاطر ارزونیش نیست که مردم توی کارت هاشون بنزین ذخیره کردن بنده های خدا میرن نیم ساعت یک ساعت تو صف گاز تا بتونند بنزین ذخیره کنند.
با بالا بردن قیمت فقط به اقشار آسیب پذیر که البته حداقل 80% مردم ایران آسیب پذیرند، فشار وارد میشه. بالا بردن قیمت بنزین رو که منم با مدرک سیکلم بلدم، این آقایان تدبیر و امید اگه راست میگن ارزش پول ملی رو ببرند بالا با همین قیمت هم میشه هم جلوی مصرف رو گرفت هم جلوی قاچاق رو. این جور تدبیرها رو که احمدی نژاد هم بلد بود !!

راه کوتاه مدت بالا بردن ارزش پول ملی رفع تحریم هاست و راه درازمدت و ریشه ای هم افزایش تولید و بهبود محیط کسب و کاره.
والسلام (1585392) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۲۲:۳۲:۳۸
يادمه چند مدت قبل فرمانده انتظامي كشور ميگفت براي جلوگيري از قاچ بنزين دولت بنا دارد قيمت بنزين را به حدي بالا ببرد تا گرانتر از بنزين كشورهاي همسايه شود تا نفعي براي قاچاقچيان نداشته باشد (1586238) (alef-10)