رئیس سازمان مردمنهاد دیدهبان پیشرفت و عدالت با بیان اینکه تمایل دولت روحانی به عدم شفافیت زیاد است، گفت: این دولت خیلی زود به محرمانه کردن امور و قراردادها از جمله قراردادهای نفتی پناه میبرد.
به گزارش الف به نقل از خبرگزاری ها، احمد توکلی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با عنوان نقد برنامه ششم توسعه که صبح امروز دوشنبه در پاتوق رسانه های انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه برنامه نویسی و برنامه ریزی اقداماتی است که همه کشورهای جهان سوم انجام می دهند تا در یک بازه زمانی مشخص به اهدافشان برسند، اظهار کرد: ما این مسئله و برنامه ریزی را در کشور خود داریم، اما متاسفانه بسیاری از برنامه های توسعه ای نوشته شده، چاره مشکلات بسیاری بوده است.
وی افزود: با عنوان مثال زمانی که کمیسیون تلفیق در روزهای آخر کار خود در تصویب کلیات برنامه پنجم توسعه قرار داشت، دولت و رئیس جمهور وقت درخواست کردند تا برنامه برای اعمال
توکلی: این دولت خیلی زود به محرمانه کردن امور و قراردادها از جمله قراردادهای نفتی پناه می برد. امروز در کشورهای نفتی آفریقایی که شاید از نظر برخی آقایان جزء کشورهای غیرپیشرفته محسوب شوند، جلسه مذاکرات نفتیشان منتشر می شود. شاید قراردادهای نظامی را باید محرمانه کرد، اما محرمانه کردن قراردادهای نفتی هیچ وجهی ندارد.
تغییراتی بازگردانده شود، اما به دلیل اینکه امکان این کار نبود و باید برنامه مصوب می شد، کمیسیون تلفیق درخواست دولت را نپذیرفت.
توکلی ادامه داد: به همین دلیل اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان دولت خدمت مقام معظم رهبری رفتند و بنده در آن جلسه گفتم که برنامه پنجم توسعه بیشتر به یک رؤیا شبیه است تا یک برنامه توسعه ای کشوری.
نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییراتی که در برنامه پنجم توسعه صورت گرفت، گفت: در برنامه پنجم مجلس به دلیل برخی مشکلات مجبور شد مواردی را به این برنامه اضافه کند. امروز نیز برنامه ششم توسعه همانند برنامه قبلی به یک رؤیا شبیه است تا یک برنامه توسعه.
وی با اشاره به برخی مشکلات در برنامه ششم توسعه افزود: در این برنامه یک تغییر به وجود آمده و آن هم تفسیر رئیس جمهور از ماده ۱۲۶ است که می گوید برنامه و بودجه استخدامی کشور در اختیار رئیس جمهور قرار دارد و یا اینکه می تواند این کار را به نماینده خود واگذار کند.
توکلی ادامه داد: متاسفانه در برنامه های توسعه ای کشور این ایراد وجود دارد که رئیس جمهور می گوید من یا نماینده ام می توانیم برنامه را بنویسیم و تکلیفش را مشخص کنیم. این مسئله به هیچ وجه منطقی نیست که برنامه توسط یک نفر نوشته شود.
وی افزود: امروز دولت قصد دارد تا تمام برنامههای استخدامی کشور را در اختیار بگیرد و اگر این حرف را بپذیریم یعنی برنامهریزی کل کشور برای 5 سال را باید به یک نفر بسپاریم که این به هیچ وجه منطقی نیست و مجلس را از مهمترین کار سیاستگذاری کشور حذف میکند.
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه دولت در زمینه تدوین قانون وظیفهای ندارد، افزود: برنامه ارائه شده توسط دولت بسیاری از قوانین دائمی کشور را نقض کرده و باعث بیثباتی اقتصادی و سرمایهگذاری میشود.
توکلی تصریح کرد: ورود دولت به بازار سرمایه کشور باعث جذب سرمایه به سمت خود دولت میشود و این امر باعث محدود شدن بخش خصوصی میشود و این موضوع با کوچک سازی دولت در تعارض است.
وی تاکید کرد: امروز دولت و رئیس جمهور قصد دارند برنامه ششم را به جای اینکه مجلس مورد تصویب قرار دهد، خودشان تصویب کنند که این امر اشتباه است.
توکلی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه قابلیت اجرایی شدن ندارد، گفت: امروز تمایل دولت آقای روحانی به عدم شفافیت بسیار است. این مسئله در وزارت صنعت و معدن از همه بیشتر جلوه می کند.
نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این دولت
فروزنده: شاید دولت از سر بیمیلی و سیری این برنامه را به وجود آورد و رفع تکلیف کرد. رهبری معظم انقلاب فرمودند که دولت باید برنامه کاملی بدهد، اما دولت کار خود را کرد. طبق قانون هیچ برنامهای نمیتواند قوانین داخلی کشور را لغو کند اما برنامه ششم توسعه این کار را کرد. این برنامه بسیاری از قوانین داخلی و لازم برای کشور را لغو کرده و هیچ پیشرفتی در آن دیده نمیشود و حتی هیچ گذری از گذشته در آن موجود نیست.
خیلی زود به محرمانه کردن امور و قراردادها از جمله قراردادهای نفتی پناه می برد. امروز در کشورهای نفتی آفریقایی که شاید از نظر برخی آقایان جزء کشورهای غیرپیشرفته محسوب شوند، جلسه مذاکرات نفتیشان منتشر می شود. شاید قراردادهای نظامی را باید محرمانه کرد، اما محرمانه کردن قراردادهای نفتی هیچ وجهی ندارد.
**برنامه ششم توسعه دارای اشکالات اساسی است
همچنین در این نشست لطفالله فروزنده معاون منابع انسانی دولت دهم گفت: بحث خط مشیگذاری در هر کشوری یک دانش است که تکنیکهای آن یکی و اهداف متفاوتی دارد. هر کشوری اهداف کلانی که در قانون اساسیاش گنجانده شده را هدفگذاری میکند. قانون اساسی میثاق و آرمان ما است و برای رسیدن به اهداف این قانون باید خط مشی را تعیین کرد که یک راه آن تقدیم لایحه توسط دولت به مجلس است.
وی ادامه داد: در برنامههای ما اولویتبندی وجود دارد. هربرنامه باید دارای شاخص باشد، در برنامههای امروز اهداف کیفی را به اهداف کمی تبدیل میکنند تا بتوانند آن را رصد کنند و دولت نیز براساس همین شاخصها به نظارت میپردازد.
معاون منابع انسانی دولت دهم ضمن اشاره به قانون برنامه ششم توسعه اظهار داشت: این قانون دارای اشکالات اساسی است. نه تنها مشکلات قبلی حل نشده است بلکه مشکلات اساسیتری در آن به وجود آمده است. قانون برنامه ششم 36 ماده دارد که در آن اشتباهات زیادی دیده میشود مثلا ما در قانون برنامه پنجم توسعه شرایط استخدام دستگاههای دولتی را داشتیم که در برنامه جدید هیچ اثری از آن نیست.
وی تصریح کرد: شاید دولت از سر بیمیلی و سیری این برنامه را به وجود آورد و رفع تکلیف کرد. رهبری معظم انقلاب فرمودند که دولت باید برنامه کاملی بدهد، اما دولت کار خود را کرد. طبق قانون هیچ برنامهای نمیتواند قوانین داخلی کشور را لغو کند اما برنامه ششم توسعه این کار را کرد. این برنامه بسیاری از قوانین داخلی و لازم برای کشور را لغو کرده و هیچ پیشرفتی در آن دیده نمیشود و حتی هیچ گذری از گذشته در آن موجود نیست.
معاون منابع انسانی دولت دهم در ادامه افزود: در کشور و همچنین بر روی برنامه ششم یک تفکر لیبرالی حاکم است متأسفانه تمام کارشناسان زبده در اختیار دولت هستند و مجلس در زمینه اصلاح برنامه کار بزرگی نمیتواند انجام دهد از این رو ابهامات بسیاری در برنامه باقی خواهد ماند.
فروزنده در بخش پایانی سخنانش با انتقاد از سه وزیر پیشنهادی دولت خاطرنشان کرد: سه وزیری که از سوی دولت برای وزارتخانههای آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ ارشاد اسلامی معرفی شدهاند پیشتر نیز به مجلس برای رأی اعتماد معرفی شده بودند که از سوی مجلس تأیید صلاحیت نشدند و اکنون این سوال مطرح میشود که چرا روحانی این افراد را مجدداً به مجلس معرفی کرده و قصد دارد وقت مجلس را بگیرد البته لاریجانی نیز در یک امتحان
ایزدی با اشاره به بحث حقوق بشر در برنامه ششم توسعه گفت: در این 37 سال موضوع حقوق بشر ابزاری برای لفاظی در دست کشورهای دشمن بوده است که خود بزرگترین نقض کننده آن هستند. پس بحث موظف بودن کشور ما به پاسخگویی به کشورهای دیگر در زمینه حقوق بشر امری اشتباه است.
بزرگ قرار گرفته و باید با تدبیر خود در این عرصه، کار درست را انجام دهد.
**تنها نکته مثبت برنامه ششم توسعه، دیپلماسی عمومی است/برجام الگوی جذابی برای دشمنان ایران است
فوآد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اشکالات برنامه ششم توسعه گفت: در ماده سیام این برنامه قانون اساسی کشور لغو شده است. در این ماده آورده شده "دستگاههای اجرایی نیروهای مسلح مکلف هستند تمامی اقدامات خود را با هماهنگی وزارت امورخارجه انجام دهند" در قانون اساسی ما نیروهای مسلح زیرمجموعه فرماندهی کل قوا هستند این ماده استقلال نیروهای مسلح را از بین میبرد.
وی در ادامه افزود: در این حدود 37 سال پس از انقلاب نیروهای مسلح تحت فرمان و رهبری فرماندهی معظم کل قوا بودهاند. شاید افرادی که این متن را نوشتهاند با قانون اساسی کشور آشنا نبودند.
وی ادامه داد: ریاست جمهوری در پیام نوروزی خود از برجام 2 و 3 گفتهاند که رهبری این موضوع را نقد کردند. برجام الگوی جذابی برای دشمنان ایران است و میخواهند به وسیله آن اهرمهای قدرت کشور را از بین ببرند قدرتهایی مثل هستهای، نفوذ منطقهای و قدرت نرم کشور.
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: برجام 2 و 3 میخواست همان کاری را که برجام 1 با مسئله هستهای کرد با سایر اهرمهای قدرت کشور بکند. برجامی که امتیازهای زیادی از ما گرفت و امتیازهای بسیار کمی روی کاغذ به ما داد.
ایزدی با اشاره به بحث حقوق بشر در برنامه ششم توسعه گفت: در این 37 سال موضوع حقوق بشر ابزاری برای لفاظی در دست کشورهای دشمن بوده است که خود بزرگترین نقض کننده آن هستند. پس بحث موظف بودن کشور ما به پاسخگویی به کشورهای دیگر در زمینه حقوق بشر امری اشتباه است.
این کارشناس مسائل سیاسی با مقایسه برنامه پنجم و ششم توسعه ادامه داد: برنامه قبلی بسیار هماهنگتر با قانون اساسی کشور بود. ای کاش نگارندههای برنامه ششم توسعه تنها بخشهایی از سیاست خارجه قانون اساسی را مطالعه میکردند.
ایزدی در پایان خاطر نشان کرد: نکته مثبت برنامه ششم توسعه بحث دیپلماسی عمومی است که از ابزارهای ارتقای قدرت نرم در هر کشور است.