کد مطلب: 234343
راهنمای کتاب/ «ایده عالی مستدام»، برادران هث، ترجمه سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی؛ نشر آریانا قلم
شش کلید طلایی برای موفقیت ایده های نو
بخش فرهنگی الف، 23 تیر 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۷
ایده عالی مستدامنویسنده: برادران هث (چیپ و دن هث)
ترجمه: سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی
نشر آریانا قلم، چاپ اول ۱۳۹۳
۳۷۲ صفحه، ۱۹۷۰۰ تومان
کتابهای معرفی شده در «الفِ کتاب» از روز انتشار به مدت یک هفته با ۱۰ درصد تخفیف در
فروشگاه اینترنتی شهر کتاب عرضه میشود، شما میتوانید در صورت تمایل این کتاب را از
اینجا خریداری کنید.
****
در سال ۱۹۹۰ الیزابت نیوتون با مطالعه یک بازی ساده، که در آن به دو دسته از افراد نقشهای مختلف نوازنده و شنونده سپرده شد، مدرک دکترای خود را در رشته روانشناسی از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. دسته اول فهرستی از ۲۵ آهنگ معروف مثل «تولدت مبارک» را دریافت کردند. سپس از آنها خواسته شد که آهنگی را انتخاب کنند و ریتم آن را با ضربه زدن بر روی میز برای شنوندگان اجرا کنند. کار شنونده این بود که بر اساس ریتمی که میشنود، آهنگ را حدس بزند. (اگر در خانه خود شنونده خوبی دارید انجام این آزمایش برایتان جالب خواهد بود)
نقش شنونده در این بازی بسیار دشوار است. در آزمایش نیوتون ۱۲۰ آهنگ روی میز نواخته شد. شنوندگان تنها ۲/۵ درصد از آهنگها را توانستند درست حدس بزنند: ۳ آهنگ از ۱۲۰ آهنگ.
اما مسئله ای که به اندازه یک رساله دکترا در روانشناسی ارزش داشت این بود که، پیش از اینکه شنوندگان اسم آهنگ را حدس بزنند نیوتون از نوازنده میخواست که احتمال این را که شنونده آهنگ را درست حدس بزند، پیشبینی کند. آنها پیشبینی کرده بودند که به احتمال ۵۰ درصد شنوندگان درست حدس میزنند.
نوازندگان فکر میکردند از هر دو آهنگ یک آهنگ را شنوندگان درست تشخیص خواهند داد، در حالی که آنها از هر ۴۰ آهنگ فقط یک آهنگ را درست حدس میزدند. چرا؟
هر بار که نوازنده، بر روی میز ضرب میگیرد در سرش آهنگ را میشنود. خودتان این مسئله را امتحان کنید. شروع به نواختن آهنگ معروفی کنید. غیرممکن است که بتوانید از شنیدن صدای کامل آهنگ در سرخود اجتناب کنید. اما شنونده نمیتواند این آهنگ را بشنود. آنچه او میشنود تعدادی ضرب ازهمگسسته مانند یک نوع کد مورس عجیب است.
در این آزمایش، نوازندگان مبهوت تلاش بیشازحد شنوندگان برای فهمیدن آهنگ اصلی شده بودند. آیا واضح نیست که این کدام آهنگ است؟ هنگامیکه شنوندگان آهنگ را بهاشتباه حدس میزدند، نوازندگان میگفتند: چگونه میتوانی اینقدر احمق باشی؟
نوازنده بودن سخت است. مشکل اینجاست که نوازنده دانشی دارد (عنوان آهنگ) و برایش غیرممکن است که تصور کند که نداشتن این دانش چگونه خواهد بود. وقتی آنان ضرب میگیرند برایشان دشوار است بفهمند شنونده چه تصوری از شنیدن این ضربهها بجای خود آهنگ دارد. این اســـیــر شــدن در دام دانــــش است. هنگامیکه ما چیزی را میدانیم برایمان تصور اینکه ندانستن آن موضوع چگونه خواهد بود بسیار دشوار است. دانش ما را اسیر میکند؛ و چون ما نمیتوانیم بهآسانی حالت ذهنی شنوندگانمان را بازسازی کنیم، اشتراکگذاری دانشمان با دیگران دشوار میشود.
آزمایش نوازنده/شنونده هرروز در جهان انجام میشود. نوازنده ها و شنوندگان، مدیران عامل و کارکنان عملیات، معلمان و دانش آموزان، سیاستمداران و رأی دهندگان، بازاریان و مشتریان، نویسندگان و خوانندگان هستند. تمام این گروه ها متکی بر ارتباطات مداوم هستند، اما بهمانند نوازندگان و شنوندگان، از عدم تعادل شدید اطلاعات رنج میبرند. هنگامیکه مدیرعاملی درباره « یشینه کردن ارزش سهامداران» بحث میکند، نتی در سرش نواخته میشود که کارکنان قادر به شنیدن آن نیستند.
این مشکل اجتنابناپذیر است- این مدیرعامل ممکن است سی سال در منطق و مکالمات تجاری نوظهور بوده باشد. معکوس کردن این فرایند بهسختی جلوگیری از نواخته شدن یک زنگ بزرگ است. شما نمیتوانید یادگیری آن چیزی که اکنون میدانید را لغو کنید. درواقع تنها دو راه قابلاعتماد برای مقابله با اسارت در دام دانش وجود دارد. راه اول این است که هیچچیز یاد نگوییم، راه دیگر این است که ایدههای خود را گرفته و تغییر شکل دهیم.
متنی که خواندید تنها بخش کوچکی از کتاب ایده عالی مستدام میباشد که توسط انتشارات آریانا قلم در بهار ۹۳ منتشر شده است. این کتاب ترجمه یکی از پرفروش ترین کتابهای دنیا به نام Made to Stick میباشد.
شما در هر موقعیتی که باشید حرفها و ایدههایی دارید که میخواهید به اثرگذارترین شیوه آنها را طرح کنید؛ عرضه محصولی جدید به بازار، تغییر استراتژی سازمان و یا حتی فرهنگی که دوست دارید به فرزند خود منتقل کنید. این کتاب به شما یاد میدهد که چگونه ایدههای خود را برای مقابله با اسارت در دام دانش تغییر شکل بدهید. این کتاب سرشار از مثالها و تجربیات گوناگون است. در این کتاب شما با شش کلید طلایی برای عالی و مستدام کردن ایدههایتان آشنا میشوید.
با سلام
مطالعه این کتاب را به همه توصیه می کنم. بسیار جالب و خواندی است. به نظرم خوب ترجمه شده است.
از سایت الف برای معرفی این گونه کتاب ها سپاسگزاریم. (2254594) (alef-1)
شیرازی
۱۳۹۳-۰۴-۲۴ ۱۱:۵۰:۵۹
موضوع اسارت در دام دانش را تقریبا همه جا می بینیم و چقدر قشنگ به آن اشاره شده است . جالب اینجا که این موضوع اصلا محدود به مباحث سازمانی نیست حتی در روابط بین پدر و مادر و فزرندان و یا معمان و استادان با شاگردان هم زباد دیده می شود.
امیدوارم در این کتاب راهکاری برای رهایی از آن ارائه شده باشد (2255773) (alef-1)
این کتاب بسیار عالی است و مطالب کاملاً آموزنده و کاربردی می توان از آن استخراج نمود.
مطالعه این کتاب توسط یکی از اساتید دانشگاه هاروارد به بنده توصیه شده بود و انصافا مطالعه آن برای تمام افرادی که ارتباطات را ابزاری برای پیشرفت شخصی و حرفه ای خود می داند توصیه می کنم.
البته یک توصیه به دوستان آریانا، ای کاش اسم بهتری انتخاب می شد!!!!!!! (2255817) (alef-1)
hamid
۱۳۹۳-۰۴-۲۴ ۱۲:۳۹:۰۴
بسیار عالی و جذاب، دست همکاران آریانایی دزد نکنه. (2255888) (alef-1)
محمود كريمي
۱۳۹۳-۰۴-۲۴ ۱۴:۰۸:۳۸
محتواي كتاب به ايده طراحي جلد هم تسري يافت. ترجمه كتاب روان و قابل فهم است. جزو مواردي فرضشان ميكنم كه مترجم كتاب را خوب هضم كرده و بعد براي مخاطب فارسيزبانش نوشته. قصهگويي، تاكيد بر سادهسازي محتوا و ديگر سرفصلهاي كتاب، از جمله نيازهايي جدي جامعه امروز ما است. به ويژه كه ايجاد كسب و كارهاي خدماتي و الزام همزباني با مخاطب و مشتري، در كشور ما رو به شتابگيري است. نكتههاي مثبت كتاب بيش از كاستيهايي است كه ميشود به آن وارد دانست. داشتنش به گمانم براي هر مدير كسب و كار نوپا و مديران ارشد شركتها مفيد است. (2256069) (alef-1)
امیر ملکی
۱۳۹۳-۰۴-۲۵ ۱۵:۰۱:۱۶
همینکه این کتاب رو دستم گرفتم از همون نظر اول با طرح جلد و رنگ بندی زیباش به وجد اومدم.
و بلافاصله شروع به خوندنش کردم و ایده عالیش بیشتر منو مجذوب خودش کرد. یه ایده ساده عالی پیشرفته و کاربردی برای بیان مطالب و برای درک و فهم اونها
این کتاب برای مدیرانی که میخوان در کمترین فضا بیشترین و ماندگارترین ایده ها رو ارائه بدن، برای روزنامه نگارها برای متخصصین تبلیغات و برای نویسنده ها و کسانی که میخوان راه رهبر شدن رو توی گروه و سازمان خودشون طی کنن، خوندن این کتاب رو به شدت توصیه میکنم (2258313) (alef-1)
علیزاده
۱۳۹۳-۰۴-۲۵ ۲۱:۵۲:۱۳
در نمایشگاه کتاب این کتاب را به خاطر طرح جلد پست مدرنش خریدم اما واقعا محتواش هم خوب بود. ترجمه خوبی داشت که با یک ویرایش بهتر هم خواهد شد. (2259049) (alef-13)