نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 443648
آخرین هواپیمای کنکورد فعال، راهی موزه شد
بخش عکس و فیلم الف،20 بهمن ماه
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۳
آخرین هواپیمای کنکورد مافوق صوت فعال، بعد از اینکه ۱۳ سال غیرفعال روی باند فرودگاه بریستول فیلتون بود، راهی یک آشبانه هواپیمای ویژه شد که بخشی از موزه هوافضای بریستول محسوب می‌شود.
 
 آخرین هواپیمای کنکورد فعال، راهی موزه شد

این هواپیمای کنکورد آلفا فاکس‌تروت نام داشت و نه‌تنها آخرین کنکوردی بود که ساخته شده بود، بلکه آخرین کنکوردی بود که در سال ۱۹۷۹، به خدمت گرفته شده بود و نیز در سال ۲۰۰۳، آخرین کنکوردی هم بود که پرواز کرد.

این هواپیما از امروز راهی موزه ۱۹ میلیون دلاری‌اش می‌شود. این هواپیما یکی از ۱۸ کنکورد باقی‌مانده‌ای بود که حالا خانه ابدی برای خود پیدا می‌کند.
 
 آخرین هواپیمای کنکورد فعال، راهی موزه شد

در دهه ۱۹۶۰، زمانی که شرکت انگلیسی- فرانسوی BAC and Sud Aviation این هواپیما را طراحی می‌کرد و می‌ساخت، این پروژه شکوه و جلوه‌ای به اندازه پروژه آپولو را داشت.

نخستین مدل آزمایشی کنکورد در سال ۱۹۶۹ ساخته شد و نخستین کنکورد عملیاتی در سال ۱۹۷۶ راهی بازار شد.

این هواپیما می‌توانست دوبرابر سرعت صوت یعنی دو ماخ، معادل ۲۱۸۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند و ۱۲۸ مسافر را با رفاهی در حد پرواز «فرست کلس» به مقصد برساند.

تصور می‌شد که کنکورد آغاز انقلاب پرواز فراصوت باشد، اما به زودی هزینه‌های بالای آن، از جمله هزینه سوخت و مقررات زیست محیطی که پرواز فراصوت آن را تنها در مسیرهای خاص بین‌قاره‌ای مجاز می‌کرد، باعث شد که این رؤیا دست‌نیافتنی شود.

در کل، ۲۰ کنکورد ساخته شد که ۱۴ تا از آنها در خطوط هوایی فرانسه و بریتانیا به کار گرفته شدند. این ۱۴ هواپیما سفارش دولتی بودند و در خطوط ملی به کار گرفته شدند.

علیرغم این مسائل کنکوردها واقعا هواپیماهای محبوبی در نزد مردم بودند و تا سال ۲۰۰۳ مشغول خدمت بودند. اما حادثه ۱۱ سپتامبر و کم شدن پرواز مردم به خاطر هراس‌های متعاقب آن و یک سانحه آتش‌سوزی کنکورد در پرواز شماره ۲۰۳ در بیرون فرودگاه شارل دو گل در سال ۲۰۰۰، سرانجام باعث رسیدن زمان بازنشستگی کنکوردها شد.

هواپیمای کنکورد آلفا فاکس‌تروت، بیستمین و آخرین کنکوردی که ساخته شده بود. این هواپیما از آوریل سال ۱۹۷۹ به خدمت گرفته شده بود و در تاریخ ۲۶ نوامبر سال ۲۰۰۳، آخرین پرواز خود را انجام داد.

در دهه ۱۳۵۰ مذاکراتی برای خرید کنکورد توسط ایران و استفاده از آن در خطوط هوایی ایران انجام شد که دگرگونی‌های سیاسی این دهه، باعث شد این امر هرگز رخ ندهد و نه‌تنها کنکورد، بلکه هیچ هواپیمای مسافربری دست‌اول دیگر تا همین اواخر و دوران پسابرجام نتواند توسط ایران خریداری شود.
 
 آخرین هواپیمای کنکورد فعال، راهی موزه شد
 
کلمات کلیدی : هواپیما + هواپیمای کنکورد
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۲۰ ۱۳:۴۶:۰۱
اگر بالاخره کنکورد مافوق صوت نتوانست در خدمت ملت ایران قرار بگیره ولی در هر حال در سال 1944 یعنی بسیار سالها پیش از آنکه این شیخ نشین های خرد و ریز !!! بنامهای قطر، دوبی، شارجه و...و یا مثلا فرودگاه دوبی و یا حتی کل "امارات" متولد شوند ، ایران یکی از بنیانگذاران !!!! ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) بود و در عین حال نخستین پرواز دور-برد بر فراز اقیانوس اطلس، توسط "هما" یعنی نخستین !!! خریدار هواپیمای بوئینگ 747 در دنیا !!!، صورت گرفته است وو..و.؛ (4156800) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۲۰ ۱۵:۴۲:۵۲
هواپیما خیلی بده! نمی بینی بعضی ها چقدر ناراحت شدند هواپیما داره میاد! اصلا امدن کنکورد هم خیانت بوده! (4156980) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.