نظر منتشر شده
۷۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 211979
رئیس کمیسیون اقتصادی در گفتگو با الف خبر داد:
بررسی رانت 650 میلیون یورویی در مجلس
داود حشمتی، 25 دی 92
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۷
هنوز خبر رسوایی ۳ هزار میلیاردی شرکت آریا و دستگیری بابک زنجانی در اذهان مردم از تب و تاب نیفتاده است، صحبت از فرد دیگری است که این بار قریب به هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارد و از سوی دیگر با گرفتن انحصار دلار سریع و یک اعتبار ۶۵۰ میلیون یورویی سالانه و ۸۰ میلیون یورویی در مهرماه به سود بادآورده ای دست پیدا کرده است.

طبق گفته رسانه ها «م. م یکی از بزرگ ترین فعالان صنایع روغنی و نهادهای کشاورزی در ایران است. وی که ۵ کارخانه روغن کشی بزرگ در بندر امام، ماهی دشت وناب دانه و... دارد، به تنهایی ۶۰ درصد بازار روغن کشی کشور را در اختیار دارد.»

این رانت چشم گیر، صدای احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، را درآورد و او تلاش کرد تا با ارسال نامه ای به پیشگاه ملت و ریاست مجلس، جلوی این اجحاف بزرگ را بگیرد.

توکلی، ماوقع قضیه را چنین توضیح داده بود «اواخر مهر خبر موثق رسید که برای چهار کشتی یک واردکننده عمده کالای اساسی مبلغ ۸۰ میلیون یورو ارز از هالک بانک ترکیه تخصیص داده‌اند. این امتیاز تنها با کاهش هزینه‌ انتقال ارز، حدود ۳۵ میلیارد تومان برای گیرنده سود بادآورده داشت. اگر امتیاز نپرداختن جریمه تأخیر تخلیه را به‌مدت یک ماه برای هر کشتی به آن بیفزائیم، این سود بادآورده به حدود ۴۵ میلیارد تومان می‌رسد، البته اگر منافع فروش سریع‌تر کالا و نجات از راکد ماندن سرمایه ۸۰ میلیون یورویی را به حساب آوریم، رانت تقدیمی به تاجر مذکور خیلی بیش از این‌ها خواهد شد. این تاجر به‌تنهایی حدود ۶۰ درصد بازار خوراک دام و طیور وارداتی را در اختیار دارد و در پرونده خویش سابقه بدهکار عمده بانکی بودن را نیز دارد. امتیاز مذکور بنا بر درخواست وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برقرار شده بود».

توکلی از نامه‌نگاری‌هایش با وزیر صنعت، رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی سخن می گوید و اینکه از سه ماه قبل هشدارهای لازم را برای لغو این انحصار خاص داده بود. « الف» برای بررسی این موضوع با ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مصاحبه ای را انجام داده که در ادامه می آید.

اقدامات کمیسیون اقتصادی در ارتباط با رانت ۶۵۰ میلیون یورویی چه بوده و یا چه خواهد بود؟

کمیسیون اقتصادی با توجه به اینکه جناب دکتر توکلی نامه ای به اعضای مجلس شورای اسلامی ارائه دادند و ما بر اساس آئین نامه داخلی مجلس طبق ماده ۳۷ ، ۴۸ و ۴۹ از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل محترم بانک مرکزی و دکتر توکلی دعوت کردیم تا دوشنبه آینده در کمیسیون اقتصادی حضور پیدا کنند تا موضوعات کاملا کارشناسی شده مطرح شوند بعد از آن گزارش را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم داد.

البته لازم به گفتن است در حال حاضر چون تعطیلات مجلس شواری اسلامی بود و نمایندگان محترم به حوزه های انتخابیه خودشان رفته بودند و ما این موضوع را در هیات رئیسه کمیسیون مطرح کردیم و در دستور کار کمیسیون قرار دادیم که این آقایان در کمیسیون حضور پیدا کنند و در رابطه با این موضوع توضیحاتی را به کمیسیون اقتصادی ارائه بدهند. احتمالا این روند یک یا دو هفت طول خواهد کشید تا گزارش به صحن علنی مجلس برود.

جناب پورمختار، رئیس کمیسون اصل ۹۰، نیز در قبال این ویژه خواری واکنش نشان دادند و بیان کردند که این کمیسیون این موضوع را حتما پیگیری خواهد کرد. آیا نمایندگان مجلس و کمیسیون ها در پی این نیستند تا اقدام هماهنگی در این ارتباط نشان دهند؟
قطعاً در مجلس شورای اسلامی تمامی کمیسیون ها در پیگیری این گونه موضوعات جدی هستند و کمیسیون اصل نود به دلیل وظیفه نظارتی که دارد نیز این موضوع را پیگیری خواهد کرد. البته چه بهتر است که اعضای کمیسیون اصل نود نیز در جلسه کمیسیون اقتصادی حضور پیدا کنند تا موضوع را به حول و قوه الهی روز دوشنبه هفته بعد بر اساس آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی جهت آگاهی مردم پیگیری خواهیم کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد وزارت صنعت در موضوعات مختلف مانند طرح شبنم، قیمت خودرو و ... اعتراض داشته اند و در پی استیضاح وزیر بوده اند. به نظر شما با توجه گزارش دکتر توکلی آیا ممکن است در روند استیضاح وزیر تسریعی صورت گیرد؟
در بحث استیضاح ایشان چون من جز استیضاح کنندگان ایشان نیستم اطلاع کاملی از این موضوع ندارم و نمی دانم در چه مرحله ای است. تا جایی که اطلاع دارم با توجه به سوالاتی که دوباره نمایندگان مطرح کرده اند قرار است سه شنبه هفته آینده جلسه ای تشکیل شود و نمایندگان در مورد برخی از موضوعات از آقای نعمت زاده سوالاتی دارند که قرار است مطرح شود.

موضوع دیگر سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است این هم که نهایی شد و تصویب شد و به دولت محترم نیز ابلاغ می شود و جلسات ماده ۱۰ که در قانون آمده است و نمی شود قانون را نادیده گرفته و اجرا نکرد و ان شاالله این موضوع هم پیش خواهد رفت و قطعا ما عملکرد همه وزرا در مورد مسائل مختلف را نظارت خواهیم کرد و قانونی که تصویب شده قطعا باید اجرایی بشود.

نامه جهانگیری به نعمت زاده و سیف
به گزارش الف، یک روز بعد از گزارش احمد توکلی، نامه‌ای از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در واکنش به گزارش امتیاز ۶۵۰ میلیون یورویی به یک تاجر منتشر شد. جهانگیری در این نامه از سیف و نعمت زاده خواسته که این امتیاز را در اختیار سایر فعالان اقتصادی هم قرار دهند بی آنکه اشاره‌ای تخلف صورت گرفته داشته باشد. حتی جهانگیری فراتر از این امر از وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی برای ورود کالای اساسی تمجید کرده اند!

هشدار برادرانه توکلی به دولت برای پایمال نشدن منافع مردم
اتفاقی که باعث شد احمد توکلی نامه دوم خود را خطاب به جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، منتشرکند و در آن یادآور شود «در گزارش مورخ ۹۲/۱۰/۱۵ اینجانب به رئیس و نمایندگان مجلس، دادن دو امتیاز ناروا مطرح بود که در هر دو، آقای نعمت زاده و در یکی جنابعالی و آقای دکتر سیف، به درجات مختلف دخیل بوده اید. متاسفانه نسبت به تصحیح اولی هیچ دستوری در نامه شما نبود. یعنی این که به طور استثنایی به یک تاجر خاص ۸۰ میلیون یورو ارز با هزینه انتقال کم و سرعت انتقال بالا داده شده که ده ها میلیارد تومان سود بادآورده برای وی داشت، هیچ تدبیری برای بازگرداندن این رانت در نامه شما نبود. و نسبت به رانت دوم هم با این که به رفع سوءاثر امتیاز داده شده دستور دادید، نه تنها هیچ آثاری از پشیمانی و تأسف از کار انجام شده به چشم نمی¬خورد، بلکه تقدیر و تشکر نیز از ارایه رانت به یک تاجر خاص به عمل آمده بود!»

نعمت‌زاده: شرایط برای همه یکسان است

بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، محمد رضا نعمت زاده هم وارد گود شد و با تکذیب هر گونه رانتی در این قرار داد اعلام کرد« برخلاف تصور ، نه تنها اقدام شرکت وارد کننده موجب بهره برداری از رانت نگردیده است بلکه این شرکت با قبول ریسک و مسئولیت خود و بدون تخصیص ارز، کالا را وارد کشور کرده و سپس در فاصله زمانی ۳ تا ۶ ماه با نوع ارزی که در اختیار بانک مرکزی است نسبت به تخصیص و دریافت ارز کالای وارد شده اقدام خواهد کرد که با اجرای این توافق از پرداخت وجه هنگفت دموراژ به شرکتهای خارجی نیز جلوگیری می شود.»

توکلی: اگر رانت نبوده چرا مهر محرمانه داشت

اما احمد توکلی در پاسخ به سوالی درباره واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نامه وی پیرامون ارائه بعضی امتیازات انحصاری به یکی از وارد کنندگان خوراک دام و اعلام این مسئله که امتیاز فوق به هیچ عنوان یک رانت و یک امتیاز خاص نبوده است، گفت: اگر چنین است چرا این امتیاز که به یک تاجر خاص اعطا شده است، دارای مهر محرمانه است. این به معنای این است که این امتیاز به صورت انحصاری صادر شده است.

توکلی گفت‌: اعطای چنین امتیازی سبب می‌شود تا بقیه تجار تضعیف شوند و در حقیقت یک رانت خاص به یک تاجر برای واردات یک محصول اختصاص یافته است. وی افزود: البته خوشحالیم که این مسئله از سوی دولت اصلاح شده است و این امتیاز به سایر تجار نیز تعلق خواهد گرفت.

ورود مجلس به پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی

این در حالی است که چند روز قبل محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: کمیسیون اصل نود تسهیلات ۶۵۰ میلیون یورویی وزارت صنعت برای یکی از بازرگانان را مورد بررسی قرار می‌دهد و از مقامات این وزارتخانه سؤالاتی در رابطه با کم و کیف این موضوع خواهد شد و چنانچه رانت یا تبعیضی انجام شده باشد برخورد لازم صورت خواهد گرفت. وی در ادامه افزود: در مرحله اول از طریق انجام مکاتبات، پاسخهای لازم از مسئولان وزارت صنعت خواسته می‌شود و در صورتی که پاسخ‌های ارائه شده به کمیسیون قانع‌کننده نباشد مقامات مسئول برای ارائه توضیحات به کمیسیون فرا خوانده خواهند شد.
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۳۸:۳۸
اگه اون نماینده ها از این رانتخوار کارت هدیه گرفته باشن چی؟؟!!!! (1909745) (alef-13)
 
بهلول
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۴:۱۲:۵۹
درود و سپاس بر نماینده فعال و پاک و باسواد تهران، دکتر توکلی عزیز. خدا به شما توفیق دهد، شما را نماینده ای شجاع و هم قامتی با امیرکبیر میدانیم. چشمانتان را باز و در هر دولتی از چپ و راست جلوی اینگونه رانت خواریها و فسادها را بگیرید. هزینه اینگونه مقاومتها برای شما زیاد بوده و هست و خواهد بود. اما رضایت خدا و بندگان پاک خدا و مردم را در پی دارد، و این از هر کافی برای شما کافی تر است. (1910358) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۶ ۱۲:۳۶:۵۴
لطفا"آبروی امیرکبیررااین قدرپائین نیاورید عمل این تاجرباعث کاهش قیمت روغن خوراک دام ومرغداری هاشده وپول بیشتری جیب خارجی هانرفته است (1912193) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۰۹:۲۶:۴۳
با سلام جناب اقاي توكلي عزيز شما اين رانت 650 ميليون يورويي را ديديد رانت عجيب و مضر ومخرب حذف ايران كد و شبنم را نديديد ؟! شما رانت اعطايي اقاي وزير به خودرو سازان را نديديد ؟! رانت به معدن داران بزرگ را نديديد ؟! امروز هم وزارت صنعت معدن وتجارت ائين نامه جديد واردات خودرو را تصويب كرد ! مي دانيد چه رانت بزرگي توي اين ائين نامه هست ؟ مي دانيد ديگه هيچ فرد عادي يا شركت بازرگاني به غير از نماينده رسمي شركت خارجي حق ورود خودرو را ندارد ؟! مي دانيد چه كساني نمايندگي دارند ؟ مثلا مي دانيد قيمت يك خودرو ix55 ر نمايندگي 240ميليون تومان و وارد كنندگان شخصي انرا 218 ميليون تومان مي فروشند ؟! خوب شما بعنوان يك نماينده برسي كرديد اين اقاي وزير توي اين جند ماه چند دستورالعمل بيرون داده و توي انها چه رانت هايي بوده ؟ اگر در هفته اول كه بدون مطالعه و برسي طرحهايي مثل ايران كد و شبنم كه بيش از 9 سال بر روي انها كارشده بود را ايشان يك شبه حذف فرمودند نمايندگان محكم موضوع را پيگيري كرده بودند امروز فكر مي كنيد اين تخلفات ادامه مي يافت ؟ (1915701) (alef-13)
 
شهروند انقلابي
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۵۰:۴۰
با سلام در دولت تدبير هم رانت و فساد خواري هم گزارش شده پس پديده مذموم فاسدان اقتصادي محدود به يك دولت و دوره نبوده و اين زال صفتان همواره از رانت استفاده ميكنند وكساني كه موج حمله و توهين را به نمايندگان انقلابي جه نوشتاري و كلامي از ميادين روزنامه وابسته به خود اغاز كردند در جهت گمراهي افكار عمومي و تخريب اين نمايندگان واقعي است كه هوياري و ظرافت مردم را ميطلبد وحمايت هم جانبه از اين نمايندگان اننقلابي جه نوشتاري و كلامي كه انها با پشتوانه ان به افشاگري اين سودجويان و رانت خواران بپردازند (1909763) (alef-13)
 
محسن-فسوی
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۱:۱۲:۱۴
ای کاش نمایندگان در مورد استیضاح وزیر صنعت ومعدن از خود اقدامی انقلابی نشان دهند تا سایر وزرا نیز از همین الان حساب کار خود رابکنند.زیرا جناب وزیر معدن در بحث قیمت خودرو نیز کاملا نشان داد که به هیچ وجه فشار موجود بردوش مردم را احساس نکرده و کاملا در اختیار پولدارهاست. (1911283) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۵۰:۵۰
خواهشا اول 100 میلیارد دلار پول مردم بدبخت وبیچاره را از خارجی ها بگیرین بعد یقه تجار ایرانی رو بچسبین قبلش هم قوانین وضوابط رو اصلاح کنین قربانی کردن تجار وبازرگانان کشور کار درستی نیست مبارزه با فساد در هر نوعش ضروری ولازمه بشرط این که مملکت از اساس رو قانون بچرخه (1909764) (alef-13)
 
رسول
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۳:۲۱:۳۲
"بشرط این که مملکت از اساس رو قانون بچرخه " رو خيلي خوب اومدي.راستي كسي آشنا نداره وام ازدواج ما رو زودتر بدن !!!! (1910212) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۵:۱۹:۳۸
از اينكه اين فسادها و تبعيض ها رسانه اي مي شود،نبايستي ناراحت شد و به هيچ دولتي مربوط دانست،اين افراد سالهاست از اين رانتها برخوردارند و براي خيليها شناخته شده اند،مگر براي كساني كه سعي در توجيه زشتيهاي عملكرد آنها را دارند، كار دولت انجام دادن كارهاي اجرايي و آباد كردن كشور است‌ و به واقع وظيفه قوه قضاييه است كه بستري امن براي دولت فراهم كند،كه انجام كارهاي اجرايي برايش تسهيل گردد .
لازم است ، قوه قضاييه با همكاري دانشگاه ها و مراكز پژوهشي با استفاده از متخصصين رشته هاي مختلف علاوه بر متخصصين رشته حقوق به صورت علمي چاره اي اساسي بينديشند (1910554) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۵۰:۵۴
هر دم از این باغ بری میرسد (1909766) (alef-5)
 
مرادخاني
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۰۷:۳۵
سوالي كه همچنان در ذهن من است اين است كه اين افراد بدون لابي درون قدرت عملا كاري نمي توانند بكنند.حالا چرا اين لابي هاي نفوذي در درون قدرت شناسايي و دستگير نمي شوند. (1909968) (alef-13)
 
عزتي
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۰۸:۳۷
اين كه همه مسئولان مي دانند و كاري نمي كنند جز چند نفر كه اعتراض مي كنند جاي بسي تامل دارد. (1909971) (alef-13)
 
ميرشمس
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۱۰:۱۶
اين فاسدان قدرت كه در بدنه نظام جا خوش كرده اند هر چه سريعتر بايد از بين بروند.اگر چه هيچ عزمي براي نابودي اين افراد نمي بينم. (1909976) (alef-13)
 
عليار
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۱۳:۲۲
در تركيه دو نفره رشوه گرفتند كل مجموعه استعفا دادند و مردم به شدت اعتراض مي كردند.اما در ايران من ، هر روز پرونده هاي سنگين كه لابي فاسدان قدرت در آن به وضوح ديده مي شود با بي اعتنايي مفرط از پيشش رد مي شويم و لبخند تلخ به دهان جاري مي كنيم. (1909985) (alef-13)
 
دليخون
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۱۶:۴۴
ياد مسابقات وزنه برداري مي افتم.كه در آن هر كسي كه وزنه هاي سنگين تر دارد آخر از همه به ميدان مي آيد.الان از سه هزار ميليارد كه كمترينه شروع شد و نفر بعدي بابك زنجاني و اكنون "م.م" با وزنه اي سنگين تر از زنجاني به ميدان آمده.با اين توضيحات نفر بعدي سنگين تر از "م.م"است.نكته جالب اينكه در وزنه برداري ديگر كسي نمي تواند با وزنه سبك ديرتر از همه به ميدان بيايد.يعني الان هر كي زير رقم "م.م" باشد مضحك به ذهن مي رسد ! (1909998) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۱۶:۵۷
در مهر ماه سال 1390 فسادی افشا شد معروف به فساد سه هزار میلیاردی خلاصه این پرونده این است که یک شرکت خصوصی توانسته با همکاری رییس یکی از شعبات بانک صادرات هزاران میلیارد گشایش اعتبار کند و گفته شد که این اعتبارات فراتر از مجوز این شرکت بوده و این شرکت توانسته با رشوه به مقامات یکی از شعب بانک دست به این کار شنیع بزنند و در نهایت مدیران ارشد شرکت امیر منصور آریا و رییس شعبه بانک صادرات به اعدام محکوم شدند و در انتظار چوبه دار هستند.
وقتی این مطالب را از نظر میگذرانیم سوالاتی در ذهن ما شکل میگیرد که چطور یک شرکت خصوصی توانسته است هزاران میلیارد را تنها با همکاری یک رییس شعبه بانک گشایش اعتبار کند؟مگر اختیارات یک رییس شعبه بانک چقدر است؟یعنی به این راحتی میشود رقمی به این سنگینی گشایش اعتبار کرد آن هم با همکاری یک رییس شعبه بانک و هیچ یک از مقامات ارشد اقتصادی وقت از این جریان اطلاعی نداشته باشند ؟همه این سوال ها و ده ها سوال بی جواب دیگر حال از این سوال ها بگذریم آری بگذریم بیایید فکر کنیم که جواب همه این سوال ها به این گونه است که آری شرکت امیر منصور آریا توانسته است با همکاری یک رییس شعبه بانک بدون آن که کسی از این موضوع با خبر شود هزاران میلیارد گشایش اعتبار کند ....حال به این مساله بپردازیم که امیر منصور آریا با این ارقام سنگین چه کرده است این پول ها صرف چه چیزی شده است برای جواب به این سوال باید پیشینه این شرکت را بررسی کنیم شرکت امیر منصور آریا یک هلدینگ است با هفده هزار نفر پرسنل و مجموعه های عظیمی تحت مالکیت این شرکت میباشند اعم از شرکت گروه ملی فولاد اهواز که پنج هزار نفر پرسنل دارد و مجوعه اقتصادی این شرکت بنا بر گفته خیلی از مسئولین امروز بالغ بر ده هزار میلیارد تومان ارزش دارد این یعنی اگر در نظر بگیریم که سه هزار میلیارد هم این شرکت سو استفاده کرده با توجه به این که مدیران این شرکت دو سال و نیم در زندان هستند به جای این که این مجموعه متلاشی شود ارزش افزوده پیدا کرده است شاید اگر مسئولین این شرکت آزاد بودند ارزش این شرکت امروز خیلی بیشتر از این رقم هم بود مسئولان شرکتی با این عظمت حتما باید به منابع عظیم و تسهیلات عظیم بانکی دسترسی داشته باشند که بتوانند چرخ این مجموعه عظیم اقتصادی را بچرخانند اگر این مساله اثبات گشته است که آنها با سو استفاده راه دسترسی به این تسهیلات عظیم را فراهم نمودند حال سوال این است چرا نباید دولت خود از این کار آفرینان حمایت کند که آنها متوسل به این کارها نشوند در تمام دنیا این مرسوم است که کار آفرین به سراغ بانک ها نمیرود بلکه این بانک ها هستند که به سراغ کارآفرینان میروند همه این مسائل را که مینگریم شاید این نتیجه را بگیریم که امیر منصور آریا یک قربانی بوده یک قربانی که برای پرداخت حقوق و مزایای هزاران کارمند خود قربانی شبکه بانکی کشور شده است قربانی آنهایی که برای حمایت از تولید کننده و برای این که کارهای قانونی را انجام دهند رشوه طلب میکنند و اجبارا تولید کننده را در مسیری می اندازند که هیچ کس دلش نمی خواهد بیافتد اما به ناچار باید بین تعطیلی مجموعه اقتصادی خود و افتادن در مسیر نا شفاف پیچ و خم های معاملات بانکی یکی از انها را انتخاب کند (1909999) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۴:۰۰:۰۶
دقیقا با نظر شما موافقم واضافه می کنم امثال امیر منصور آریا وزنجانی وشاید همین م.م افرادی کار آفرین با شم اقتصادی بالایند ! عرضه دارند ودل وجرات کار با مدیریت بالا ! شاید رانت هم خورده باشند اما کارهم کرده اند اگر قرار است کسی اعدام شود آنهایی هستند که با بی عرضگی تمام بر مسند های اقتصادی می نشینند وبه جای برنامه ریزی های کارشناسی شده و قانونی ضعف خود را با توسل به این افراد جبران می کنند ! شک نکنید این افراد را با دادن اعتماد وحتما وعده سود بالا به این بازی کشانده اند ! وبه وقت رسوایی مسلما آن که فدا میشود این افرادند نه آقایان مسئول چون آقایان مسئول آبروی خود را آبروی نظام قلمداد کرده !!! وبه بهانه بد نام نشدن نظام در گوشه های امن پناه می گیرند ! من شخصا با اعدام امیر منصور آریا زنجانی م.م وبقیه حروف الفبا صد در صد مخالفم و معتقدم آنها افراد کاردان ولایقی هستند که اگر امور اقتصاد را رسما به آنها بسپارند در اندک مدتی اوضاع اقتصادی بهبود می یابد ! (1910321) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۰۰:۵۵:۳۸
عزیز دل اگر این امتیازات به یک چوپان نیز داده میشد اون هم یک فرد با شم اقتصادی و اقتصاد دان و بازاری و تاجر بزرگ میشد. نمیشد؟؟

چوپان نیز میشد یک سلطان


سلطان گوشت ؛ شکر: روغن : کنجاله : آهن : سیمان
سلطان ..............!!!!!!!! (1915419) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۴:۱۱:۲۹
اینقدر طولانی نظر دادی فکر کردی بی کاریم بخونیم (1910354) (alef-13)
 
مهزيار
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۲۳:۰۲
خدا پدرت رو بيامرزه الف خان (1910012) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۳۶:۵۸
فقط استیضاح (1910059) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۵۴:۳۶
معلوم شد چرا خزانه خالیست
روحانی مچکریم!!!!!! (1909771) (alef-5)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۵۵:۱۷
بهتر است دیگر از این خبرها کار نکنید، مثلا در خبرها هرگز اشاره نمی‌شه که هر روز میلیونها ماشین به سلامت به مقصد میرسند بلکه اگر ماشینی دچار تصادف شود ارزش خبری می‌یابد، حالا در این مورد ایران ٔبر عکس است، یعنی‌ اگه جایی‌ را یافتید که از این رانتها و اختلاسها نبود ارزش خبری دارد!!! (1909772) (alef-5)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۲۲:۱۵
عجب استدلالی (1910009) (alef-13)
 
يك خواننده روزانه الف
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۲۲:۱۹
به نظر حقير سايت الف با تغيير رويكرد اساسي دست بر روي كليدي ترين مسايل گذاشته است و اگر سايت الف را هر روز دنبال كرده باشيد در مورد آلودگي و سلامت و تصادفات به وفور مطلب منتشر كرده و مي كند. در مورد فاسدان اقتصادي فعلا تنها سايتي كه به اين مسايل به صورت شفاف وارد شده است سايت الف بوده است. به طبع با حمايت مخاطبان الف ،‌ و پيگيري داستان مفاسد اقتصادي كه با افشاگريهاي سايتهاي خبري مجازي از جمله الف باعث شد بابك زنجاني دستگير شود.و اكنون بايد با تشكر زايد الوصف از حركت سايت الف و حمايت و پشتيباني از آن آقاي "م.م" دستگير و فاسدان اقتصادي بدانند كه به زودي نوبت دستگيري آنها هم خواهد رسيد.انشاالله. (1910010) (alef-13)
 
مظلومي
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۲۶:۱۳
اين مثلا جاي تشكرت از افشاگريهاي سايت الف بود؟ من به جاي شما از سايت وزين الف عذرخواهي مي كنم. و تقدير و تشكر فراوان خود را از سايت الف و تمامي خبرنكاران و نويسندگان اين سايت خبري اعلام مي كنم. و حمايت قاطع خودم را تا زماني كه اين سايت به نفع مردم و منافع ملي حركت كند اعلام مي دارم. (1910022) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۵۸:۴۰
تعداد و حجم فسادهای اقتصادی خیلی بیشتر از این حرفهاست.این فسادها هم که علنی شد از بد شانسی اونها بوده. (1909781) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۵۹:۰۳
تعداد و حجم فسادهای اقتصادی خیلی بیشتر از این حرفهاست.این فسادها هم که علنی شد از بد شانسی اونها بوده. (1909786) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۰:۵۹:۰۸
تعداد و حجم فسادهای اقتصادی خیلی بیشتر از این حرفهاست.این فسادها هم که علنی شد از بد شانسی اونها بوده. (1909787) (alef-5)
 
سپیدار
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۲۵:۴۷
لطفا تفاوت بین تعامل دوجانبه و رانت را ا زهم تشخیص دهید انگار شما در مملکتی زندگی می کنید که مایحتاج عمومی با معاملات مستقیم توسط دولت انجام می شود . (1910020) (alef-13)
 
ميرزا
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۳۰:۰۹
نوبت به مجازات تك تك آنها فرا خواهد رسيد.و تك تك كساني كه فساد كردند و خيانت كردند و يا به هر نحو ممكن به ويژه خواري آنها كمك كردند بدانند كه اين وعده بزرگ كه به همين زودي محقق خواهد شد انشالله.. (1910038) (alef-13)
 
صادق
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۱:۰۸:۳۵
واقعاً باعث تاٌسف..! ایران با این همه منابع از نفت با اون درآمدش تا خاک بیابان که به بعضی از کشورا میفروشه.. وصنایع .. وبا موقعیت خوبش از لحاظ دریایی مردمش دور از جون شما که دارین میخونین مثل خر دارن کا ر مکنن َ، نه تفریحی دارن نه خوشی اون موقع بعضی از رجال میان هرچی پول جمع شده رو برمیدارن و میرن.. اون موقع کشورای عربی فقط یه نفت دارن و مردمش فقط میخورن و میخوابن در چه ناز و نعمتی زندگی میکنن (1909801) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۱:۱۲:۲۸
این فرد سالهاست فعالیت تجاری و اقتصادی نه تنها در مورد ذکر شده بلکه در موارد دیگر را داشته .این که ایشان فعالیت انحصاری بسیاری داشته مدت هاست که اشکار است و به نظر من افرادی هم که با ایشان همکاری می کنند نیز همین تفکر را دارند
اگر تخلفی صورت گرفته ناشی از عملکرد کنونی دولت نیست بلکه ناشی از بدنه ایست که مدت ها قبل بوجود امده .یک بررسی اجمالی در کلیه سطوح تجاری اقتصادی ده های گذشته اثبات این مدعاست و دلیل ان هم نقص در سیستم مدیریت اقتصادی کشور است . اگر فعالیت اقتصادی کشور ان هم در سطح کلان در اختیار دولت و یا شرکت های زیر مجموعه وزارتخانه ها و یا ارگان ها و نهاد های وابسطه دولتی نباشد
رانت و یا انحصار نیز موجودیت نخواهد یافت. (1909812) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۱:۱۹:۳۳
نمایندگان محترم به جای طرح سوال از وزیر علوم و وزیر ارشاد بهتر است وزیر صنعت را استیضاح کنند. ایشان از زمانی که اومدند یا از خودروسازها حمایت کردند یا مشغول دادن امتیاز به افراد خاص هستند (1909836) (alef-5)
 
سعید
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۲۴:۵۹
تازه ما کمی از این امتیازهای خاص را می بینیم.
خدا به داد مابقی اش برسد که ما هنوز خبر نداریم (1910016) (alef-13)
 
ايراني
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۱:۲۲:۰۲
هر دو از اين باغ بري مي رسد / تازه تر از تازه تري مي رسد !!!!!!!!!!!!!! (1909843) (alef-5)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۱:۲۶:۱۶
خداي را سپاس كه حضور دولتي قانونگراباعث شد نمايندگان ملت بالاخره به ياد وظيفه قانوني خود بيافتند (1909857) (alef-13)
 
شهروند صاحب حقوق شهروندي
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۷:۵۸:۰۸
فرار به جلو نكنيد
دولت بايد پاسخگوي رانت به مفسدين وابسته به جناح خود باشد
همين وبس (1910913) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۱:۴۳:۳۰
گر حکم شود که مست گیرند در شهر هرانکه هست گیرند (1909899) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۱:۵۳:۱۶
اگر افشاگری ها در رسانه ها ادامه پیدا کند باعث کمتر شدن رانت خواری خواهد شد چون حداقل از ترس ابرویشان خلاف نخواهند کرد وگرنه اغلب مرد که از خدا و قیامت نمی ترسند (1909928) (alef-13)
 
ساناز
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۰۲:۳۴
این طور نگید؛ شاید به مذاق برخی دولت مردان خوش نیاید و مجلس را به سنگ اندازی و دخالت بی مورد متهم کنن! (1909952) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۰۳:۲۳
عجب چه جالب, فقط چیزی که من نمی فههم اینه که این نمایندگان با صلابت تا به حال کجا تشریف داشته اند؟ و چه اتفاقی افتاده که حالا سینه چاک می کنند و فریاد وا اسفا سر می دهند ؟ (1909956) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۲۱:۱۵
اینجاست که حرف روحانی خیلی هم بجاست

اگر اینها نماینده مردم هستند
اگر باند بازی نیست
اگر این مجلس مستقل است

چرا آقای احمدی نژاد را که 16 میلیارد پول بیت المال رو به حساب دانشگاه شخصی خود واریز کرد به مجلس فرا نخوانند

چرا آقای مرتضوی را به مجلس فرا نخوانند


این حرکت نشان از وجود افرادی است در مجلس که حامیان احمدی نزادند و با این کار دنبال کاسبی خودشان هستند (1910004) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۲۷:۰۰
این مملکت کلا رانت بازی است

به جرات میتوان گفت 95 درصد آدمهای پولدار در ایران با رانت خواری به جایی رسیده اند (1910029) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۳۳:۰۳
اگردست دزد قطع می شد چه صحنه ی عجیبی بود ....گرحکم شودکه مست گیرند (1910044) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۸:۰۵:۴۳
تهمت زدن کار خوبی نیست البته انتشار تهمت از جانب الف چیز جدیدی نیست (1910920) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۲-۱۲-۰۷ ۱۴:۱۴:۱۶
بی انصاف تهمت!!
اگه تهمت هست بگید جواب بدند
ضمنا به نظر نمی آید که یه نماینده خوش سابقه بخواد با این تهمت ها اعتبارش رو خراب کنه
بگذریم از قوه قضائیه پر کار ما که رسیدگی به این موضوعات رو بعد از تمام شدنش انجام میدهد
جناب حجه الاسلام لاریجانی من میدونم خیلی زحمت ها کشیده شده در دستگاه قضا لیکن به خدا قسم اگه این موضوعات زود و فوری رسیدگی نشه و به مردم اعلام نشه فاتحه خیلی ارزش ها خوندس
مردم بی اعتماد میشند و رانتخوار ها نترس
ضمن خدا قوت خواهش می کنم به داد برسید (1996475) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۳۹:۴۰
در مورد رانتده و رانتگیر مسلما سوابق قبلی وجود دارد. به اغلب اطرافیان و منصوبین اخیر وزیر محترم توجه فرمایید. اغلب ایشان در هنگام پشت میز نشینی دولتی از خود غافل نبوده اند. با اطلاعات و ارتباطات در دسترس گزیده ترین شرکت های دولتی را به ناحق صاحب شده اند. رانتهای اخیر بخش کوچکی از جریان اصلیست. (1910063) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۴۲:۱۷
روحانی. واقعا مچکریم. (1910073) (alef-13)
 
کیان
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۴۲:۲۷
لطفا مورد خیلی ناچیز 750 میلیارد دلار را بررسی نکنید،چون خطر داره،چیزه (1910075) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۲:۵۱:۳۴
باز هم خوبه که این بزرگوران بعد از 8 سال به یکباره یاد مسوولیت های ملی شون افتادن و نطقشون یکدفعه باز شده!!!! (1910109) (alef-13)
 
آزاده
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۳:۲۷:۰۱
میشه بگین این کجاش فساد و رانته؟!!
بالاخره اگه دئولت بخاد تورمو کنترل کنه اول همه باید بتونه کالاهای اساسی رو در کمترین زمان ممکن به کشور وارد کنه، و در این مورد از تجار حمایت کنه. این که میگن چنین امتیازی رو به همه ی فعالان بازرگانی که کالاهای اساسی وارد کنن میدیم میشه رانت؟!!!
فرض کنیم این که چنین کاری باعث میشه تاجرای بزرگ ثروتمندتر از قبل بشن، و شاید بشه تحلیل اورد که شکاف اقتصادی رو زیاد میکنه، قبول (هرچند به مورد دوم نقد وارده) اما چه اثر منفی دیگه ای میتونه داشته باشه این کار؟!!!
اصلاً میشه بگین این مورد چه ربطی به تعریف رانت داره؟!!!!! (1910226) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۳:۴۱:۳۱
الف عزیز چرا اسم این شخص که مدلل می باشد را فاش نمی کنی این اولین رانت آقا نبوده در جریان گرانی مرغ و تخم مرغ در دوسال گذشته هم ایشان نفر اصلی جریان بود و این راهم بدانید این جناب سالیان مدید است که مشغول این اعمال بوده ولی چون بیشتر مسئولین را خریداری نمده بازهم هیچ کتری به وی نخواهند داشت و مسئله مسالمت امیز حل وفصل خواهد شد. (1910275) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۵:۴۱:۳۰
مجرمان تعزیر و بر کنار شوند

رانت حاصله از این بذل و بخشش کلا از تاجر رانت خوار اخذ و به بیت المال واریز شود

مقررات را برای همه یکسان و فاش اجرا کنند . و از تسری این رانت که با تقلب و دور زدن مقررات برای این تاجر رانت خوار فراهم شده است به دیگران اجتناب کنند

اشکال اقای توکلی در تشکر ازدستور معاون اول به تسری عمل این رانت خوار به دیکران قابل بحث است . یک فسادی کرده اند حالا که صداش درامده نمیروند به حساب ان مفسده برسند امده اند فساد را مثلا فر گیر اعلام می کنند تا مسئله لوث شود . این شگرد قانون شکنان نباید لبخند بر لبان بیاورد واسباب تشکر شود . فریبی است مضحک

اقای معاون اول دولت تدبیر و کلید منافع مردم در عمل به قانون ومقررات و شفاف بودن و فاش بودن امکان است
نادیده گرفتن قانون و مقررات را بحساب و باشعار منافع ملت خرج نفرمائید . به حساب این قنون کنی و درو زدن مقررات برسید . مجرمان را تعزیر و منافع رانت را به خزانه واریز نمائید تا قسمتان و عملتان درست و پاکیزه تعریف شود (1910602) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۶ ۰۹:۰۶:۲۴
بابا اینها این کاره نیستند. چه توقع هائی داری (1911743) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۶:۳۷:۱۵
اینگونه انتقاد ها خیلی خوب است وحتی در حجمی به این زیادی. اما چرا 8 سال گذشته حد اقل 5 سالش آقایان خواب تشریف داشتند؟یا شاید کسانی برایشان لالایی خوانده بودند که از نتیجه این خواب 3000 ها 2میلیون یورو ها و .... بیرون زد.
اگر تعداد صفحات یا کلمات این انتقاد اخیر را بر عمر این دولت تقسیم کنیم وهمین کار را با دولت دهم-نهم کنیم شاخص عددی مناسبی یرای "انصاف در نقد" بدست خواهد آمد. (1910739) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۷:۲۷:۰۰
بهترین راهکار آزادی مطبوعات است. (1910851) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۷:۳۰:۴۸
آیا بی اعتمادی مردم نسبت به دولتمردان به دلیل فساد گسترده, برای نظام خطری سنگین تر از قضایای 88 ندارد؟
اگر سیستم قضایی همانطور که آنجا عمل کرد, راجع به فساد وارد عمل میشد, خیلی از این مسائل اصلا رخ نمی داد.
پیگیری فساد مالی, رانتخواری, ویژه خواری و ... وظیفه قوه قضائیه است, مجلس نقش قانونگذار را دارد. وقتی هیچ چیز سر جایش نیست, اوضاع مملکت همین باید باشد که میبینید.
آقای توکلی عزیز. شما به عنوان یک نماینده خدوم, تا بحال چند بار در مجلس سعی کردید به جای رسانه ای کردن یک موضوع, ابتدا به ساکن کار را به قوه قضائیه بسپارید؟ شما آیا به عنوان عضو قوه مقننه, از قوانین مملکت و حیطه اختیارات هر کدام چه میزان اطلاع دارید؟
البته, ای کاش قوه قضائیه چنان اقتداری از خود نشان میداد که همه به آنها اعتماد کنند. اما, ظاهرا تنها چیزی جه مدعی العموم وظیفه خود میداند, بیرون کشیدن پرونده سال 88 و مسائل آن است.
در مملکت اسلامی, ما را چه شده که نسبت به تضییع حقوق مردم و بیت المال اینقدر بی تفاوت شدیم؟
اصلا برای چه انقلاب کردیم؟ آیا هدف جز برآورده شدن شرایط حکومت اسلامی و اجرای قوانین آن بود؟
اما الان, خود اسلام را قربانی میکنیم. مگر دروغ گناه کبیره نیست؟ مگر کسی که گناه میکند, در اسلام وقتی حتی پیش نماز هم نمی‌تواند باشد, چه طور برای بالاترین رده ها اجازه و صلاحیت دارد؟
لا اقل بیایید و به اسلام و خون شهدا بیش از این خیانت نکنید. (1910860) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۸:۰۹:۰۹
بهتر دولت برود سراغ مه اینها و اقدام کند مگر اشکالی دارد اجرای قانون (1910929) (alef-6)
 
احمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۹:۵۱:۰۸
اگه قرار به اسم بردن باشه اسامی اون هایی را ببرید که در این امر خیر شرکت میکنند قند و شکر وچای و روغن نباتی و شیر خشک و ... را در انحصار دارند رستوران های زنجیره ای و مجتمع های تجاری میسازند و پشت سر اقایان م م ها و ب ز و ش ج و غیرو پنهان هستند .میگم اقایان چرا سالها قبل از این حرفها نمیزدند ها؟ الان یادشون افتاده بگن که چی بشه .دولت تدبیر و امید و میخواهید خراب کنید
بسه تو را به خدا بگذارید یک کم نفس بکشیم تو این هوای الوده (1911142) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۰:۱۴:۳۹
خیال میکنم در این کشوربرای رسیدگی به فسادباید یک قوه قضائیه ویژه تاسیس شود چون با این حجم از فساد اقتصادی اگر قوه محترم قضائیه عزم مبارزه با فساد را داشته باشد باید تمام شعب دادگاه ها را به رسیدگی به این مفسده ها اختصاص دهد ودیگر توانی برای رسیدگی به پرونده های جاری را نخواهد داشت . (1911178) (alef-10)
 
منصف
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۰:۲۰:۳۶
سلام آقای توکلی وسایر دوستان سایت الف
لطفا به مردم بگید که از کارخانه های روغن کشی مذکور چند کارخانه فعال هستند.
بگید که تمام این کارخانه ها به علت سیاستگذاری های غلط شما مسئولین اقتصادی نزدیک به 5 سال که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند بگید که قریب به 3500کارگری که سالها خرج خانواده خود را از کارخانه ها تامین میکردند آلان چگونه امرار معاش میکنند بگید که فعالیتهای مرتبط به این کارخانه همگی تعطیل شدند
بگید که برای حل مشکلات تمامی این افراد چه اقدام سنجیده ای انجام دادید بگید که توی این مناطق چه درجذب سرمایه گذاری موفق بودید بگید شما وهمکاران محترمتون در مجلس کدام قانون را تنظیم کردید که از شهریور سال جاری قیمت نهاده های دامی 25درصد کاهش داشته - اگر ارز کم هزینه گرفته قیمت فروش محصولات کشاورزی هم پائین آورده وهزینه تمام شده مرغ وگوشت وتخم مرغ ولبنیات و....هم طبعا پائین میاد- بگید که از پائین اومدن قیمتها نگران نیستید نمیدونم شایدم باشید ؟! (1911190) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۱:۱۵:۳۵
درود بر آقای توکلی که همیشه برسر مواضع خود ایستاده است (1911295) (alef-10)
 
بنده خدا
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۱:۴۶:۳۰
خدایا از این همه دزدی و خوردن مال مردم به ستوه امده ایم فرج مهدی فاطمه را برسان (1911341) (alef-10)
 
نا شناس
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۲:۱۸:۴۰
اقای توکلی تشکر من واقعا گریه ام گرفت دلم برای انها که میخواهند ازدواج کنند برای وام ازدواج انقدر میروند و میایند به بانک که تا زمانی میرسد که دست بچه خود را میگیرد و میرود به بانک تا پول ناچیز را برای ازدواج بگیرند انوقت بانک به او میگوید دیگر تاریخ ان گذشته و دیگرهیچ اه.....................خداوندا با این انسانهایی که هیچ چیز انها را سیر نمیکند (1911382) (alef-10)
 
جلال
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۲:۵۳:۰۳
سلام .درود بر توکلی عزیز خواهش می کنم با احتیاط افشاگری کن وگر نه الف فیلتر می شود و ما بد بخت می شویم. بلای یا لثا رات بر سر سایت الف می اورند به بهانه افراط گری (1911421) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۳:۱۵:۱۷
از اين رانتها تا دلتان مى خواهد در همه كارخانه ها وجود دارد كافى است سرى به قرارداد هاى ايران خودرو سايپا پارس خودرو بزنيدتا عمق فساد را متوجه شويد.خريدار بيچاره پول خودرو را به كارخانه پرداخت مى كند. كارخانه اين پول را به سازنده قطعه مى دهد سازنده قسمتى را براى ساخت سرمايه گذارى مى كند قسمتى را خرج توسعه وسر مايه گذارى در زمين ومسكن مى كند قسمتى از قطعات را تحويل مى دهدوهنوزقرارداد را به اتمام نرسانده قرارداد ديگرى مى بنددومجدداًپيش پرداخت ديگرى مى گيرد.اين شيوه كاردرزمان كاررا دريك شركت خودرو سازى از نزديك لمس كردم.هزينه اين كارها را مردم با گرانتر شدن خودرو پرداخت مى كنند در حقيقت رانت را از مردم گرفته اند. (1911464) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۶ ۰۰:۰۳:۲۲
گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند. (1911535) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۷ ۰۰:۱۶:۴۵
شده بخور بخور براي بعضيها و گرسنگي براي ملت (1913530) (alef-13)
 
hossein
۱۳۹۲-۱۰-۲۷ ۱۱:۴۸:۳۴
جناب اقای توکلی باسلام یادم است که شما برای روی کارامدن احمدی نزاد و همچنین کسب رای اعتماد دولتش خودرا به هر اب و اتشی زدید و افرادی مثل م م رشدکردند وبه سلطان فلان کالا اشتهار یافتند بیشترش مربوط به کارهای بی حساب وکتاب ان دوره است البته انچه اکنون ادعا میکنید حتما باید رسیدگی شود واگر خطایی صورت گرفته است مسول مستقیم کار بایدمواخذه شود ومسول ارشدش نیز باید از ملت عذرخواهی کند . البته جنابعالی هم یک عذر خواهی به ملت بدهکارید . والسلام (1914018) (alef-13)
 
نا امید از برخورد
۱۳۹۲-۱۰-۲۸ ۱۴:۱۶:۰۴
آقا جون شما هم فقط وقت مردم را هدر میدید

تا بحال هیچ برخوردی نشده


از این به بعد هم فکر نکنم..

فقط اگه آدم ضعیفی باشد چرا اونوقت همه چیزها دقیق و میلیمتری میشن (1916395) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.