نظر منتشر شده
۹۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 354070
تغییرات جدی در قانون خدمت وظیفه عمومی؛ برخی معافیت‌ها راحت‌تر شد
بخش اجتماعی الف، 28 اردیبهشت 95
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۸
روز گذشته نمایندگان مجلس برای معافیت سربازی و برخی قوانین مرتبط با خانواده‌های شهدا و ایثارگران به جمع بندی جدیدی نسبت به قانون قبل رسیدند.

دیروز نمایندگان مجلس در جریان بررسی مجدد موادی از لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور، به بررسی ماده الحاقی ۵ این لایحه پرداختند و با این ماده با ۱۴۸ رای موافقت کردند. این تعداد رای موافق از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه اخذ شد و تنها ۱۲ نماینده به آن رای مخالف دادند و ۶ رای ممتنع ثبت شد.

یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده مربوط به ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی بود که با تغییراتی روبرو شد و یک تبصره هم به آن اضافه شد. در این تغییرات آمده که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان دیگر نیازی به سابقه ۲۴ ماه آزادگی نیست و این عدد به ۱۲ ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط ۲۵ درصد جانبازی به ده درصد و ۳۰ ماه حضور در جبهه به ۱۲ ماه حضور تغییر کرد. به این ترتیب شرایط معافیت برای فرزندان خانواده ایثارگران و جانبازان راحت تر از قبل شد.

همه تغییراتی که دیروز نمایندگان مجلس در قانون خدمت وظیفه عمومی و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اعمال کردند در جدول زیر قابل مشاهده است: است؛

 

قانون پیشین

مصوبه جدید

ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی، بند3: به ازاء هر بیست و چهار ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی و سی ماه سابقه حضور در جبهه یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان معاف می شود.

بیست و چهارماه آزادگی به دوازده ماه آزادگی، بیست و پنج‌درصد، جانبازی به ده‌درصد، جانبازی، سی‌ماه سابقه حضور در جبهه به دوازده‌ماه سابقه حضور در جبهه کاهش یافت. همچنین فرزند شهید مشابه جانباز پنجاه درصد محسوب می‌شود.

ماده 26 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: دولت موظف است به منظور حمایت از سلامت جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.

بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی» عبارت «جانبازان دارای محدویت جسمی، حرکتی» اضافه شد.

همچنین به این ماده تبصره ای به شرح زیر اضافه شد: والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص، صعب العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می‌باشند پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مشمول این ماده می‌شوند.

ماده 66 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (۱۰۰%) هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانباران بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه‌ دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل می‌باشند، اقدام نماید.

جانبازان زیر 25 درصد نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

تبصره۱ ماده 67 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: بنیاد موظف است نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده‌های آنان اقدام نماید.

به این بند هم عبارت "جانبازان زیر 25 درصد" اضافه شد.

ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاههای اجرائی مشمول ماده 2 این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی بیست درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد اختصاص دهند.

از این ماده عبارت "بالای 25 درصد" حذف شد؛ به این معنا که همسر و فرزندان کلیه جانبازان می توانند از سهمیه اختصاص یافته استفاده کنند.

علاوه بر این تغییرات، در ماده الحاقی ۵ لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور آمده که روز گذشته موافقت نمایندگان را به دنبال داشت آمده است: دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصتها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان، اقدامات زیر را انجام می‎دهد؛

۱- همسران و فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخـص جانباز پنجاه‌درصد(۵۰%) و بالاتر به استثنای تسـهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‎شود.

۲- به منظور ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات درمانی به ایثارگران با حفظ کرامت و عزت ایشان و با رعایت ماده(۴۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)، بیمه تکمیلی ایثارگران و هزینه‌های مازاد بر بیمه‌های پایه(بیمه سلامت)، تأمین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی موردنیاز و بیمه تکمیلی جانبازان و افراد تحت تکفل، آزادگان و افراد تحت تکفل، فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها و پدر و مادر و همسر شهید اعم از شاغل در دستگاههای اجرائی و بازنشسته و مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی و غیرشاغل به استثنای ایثارگران نیروهای مسلح برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد.

۳- کلیه دستگاههای اجرائی موظفند بیست‌درصد(۲۰%) از اعتبارات فرهنگی خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادله‌شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنند.

۴- به‌منظور کاهش هزینه‎های مهندسی ساخت مسکن برای خانواده‎های شهدا و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۲۲/۱۲/۱۳۷۴ و مقررات ملی ساختمان، صددرصد(۱۰۰%) هزینه‎های خدمات مربوطه را برای یک‌بار و حداکثر برای یکصدمتر مربع تأمین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیش‎بینی کند.

۵‍- بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه‌درصد(۵۰%) و بالاتر، آزادگان با حداقل پنج سال اسارت و فرزندان شهدا و در خصوص اعزام به خارج مشروط به شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور اعطاء می‎شود.

به این ترتیب طبق مصوبه جدید مجلس، نه تنها شرایط معافیت از خدمت سربازی که برخی موارد دیگر از جمله تحصیل و خدمات بهداشتی نیز برای ایثارگران و جانبازان و خانواده هایشان تسهیل شد.

 
علی
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۰:۵۶:۱۶
این ها که همه اش برای اقشار خاص است، چه ربطی به مردم عادی دارد؟ (3710022) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۵:۰۴:۳۹
به دلیل وجود همین اقشار خاص هست که الان داریم با هم فارسی حرف میزنیم. شهدا و جانبازان خیلی گردن ما حق دارند (3710696) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۰۸:۳۱:۴۵
گردن ما حق دارند درست است.ولی برای حفظ جایگاه این عزیزان بهتر نیست از محلهای خاصی امتیازاتی به این بزرگواران داده شود تا این حس بوجود نیاید که از کیسه ملت دارد چیزی به آنها داده میشود مثل شغل دانشگاه بورس تحصیلی و ......که ملت همه درگیر آن هستند و واقعا مشکل است.امتیازات علمی دادن به کسانی که از نظر علمی شاید دانش کمی داشته باشند خیانت به کشور و نظام است و قطع شهدا هم راضی نیستند (3713424) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۰ ۱۸:۲۳:۴۰
سلام دوست عزیز پدر من 13ماه سابقه جبهه داره و برادم از این سابقه جبهش برای کسر خدمتش استفاده کرده حالا من میتونم از این طرح جدید خرید خدمت فرزندان ایثارگران با5میلیون استفاده کنم...یا اینکه معافی بگیرم چون برادم 5ماه بهش خورده و 3ماهه دیگه خدمتش تموم میشه..ممنون میشم راهنمایی کنی (4223875) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۲۳:۴۱:۴۰
موافقم
شهداوايثارگران تاج سر ماهستندامااين سهميه هاي دانشگاهي واقعاًعادلانه نيست مخصوصاًدررشته هاي پزشكي كه باجان انسانهاسروكاردارند. (3713227) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۱۲:۳۰:۰۳
چطور وقتی این شهدا و جانباز ها جان برکف زیر ترکش و خمپاره بودند و پدر شما در خانه در بالین خانواده بودند و درس میخواندند ...عادلانه بوووود!!!!!!!!!!!! بنظر بنده این جانبازان و شهدا حق و دین بر گردن این کشور و ملت شریف دارند و باید این دین ادا گردد و لاغیر (3713744) (alef-11)
 
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۵ ۲۳:۴۶:۱۹
موافقم ک باید این دین ادا بشه خیلی بیشتر هم باید ادا بشه
من خودم فرزند جانبازم ولی بدون سهمیه اومدم دانشگاه
به نظر من باید به جای اینکه سهیمه پذیرش دانشگاه و بعد استخدام بدن باید بیان تو دوره مدرسه حمایت های کامل مثل کلاس و معلم خصوصی برامون بگیرن و کمکمون کنن که تو رقابت باشیم یعنی قبل از شروع رقابت به پاس فداکاری شهدا و جانبازان بیان همه جور حمایتی رو بکنن و وقتی رقابت شروع شد دیگ سهمیه قائل نشن و عزیزانی که واقعا تو رشته خودشون متخصص و کارآمد هستن فارغالتحصیل بشن (3724814) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۰۲:۲۵
به نظر بنده یا باید حقوق سرباز رو میلیونی کنن و یا فقط اونایی که حقوق میلیونی میگیرن ، باید خدمت کنن (3710049) (alef-13)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۳۹:۵۷
پیشنهاد می شودکسرخدمت فرزند رزمنده نیز باضریب 30/12محاسبه شود. (3710151) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۱۵:۰۲
لطفا بپرسید منظور از دوازده ماه حضور پدر در جبهه شامل حال ایثارگران هم میشه ؟
پدرم بیست و دو ماه در جبهه بعنوان سرباز نیروی زمینی ارتش حضور پیدا کرده ، با این قانون جدید من معاف میشم ؟
روی متن خبر نوشته خانواده ایثارگران ولی در جدول نوشته رزمندگان
دقیقا روشن کنید منظور از کلمه رزمندگان پاسداران هستند یا کل نیروهای مسلح حاضر در جبهه (3710082) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۳:۱۷:۲۰
سوال خوبی پرسیدید
پدر من خدمت اش را در ارتش و در کردستان داشته در دوران جنگ آیا من هم می توان استفاده کنم از معافی؟؟؟ (3710415) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۳:۴۹:۵۹
برداشت شما درست است. ایثارگران مجموعه ای است از رزمندگان و آزادگان و... ضمنا این قانون سابق هم بوده وشامل سربازانی هم که در زمان جنگ جبهه بودند هم می شود، منهتا در الحاقی جدید زمان آن از 30 ماه سابقه جبهه به 12 ماه قلیقل یافته است. (3710517) (alef-13)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۲۳:۴۹:۴۵
با سلام

دوست عزیز بر طبق الحاق جدید 24 و 30 به 12 تبدیل شده و شما دوست عزیز جزء و دوستانی که شبیه شما هستند میتوانند معاف شوند (3713237) (alef-11)
 
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۳:۰۱
سربازی متناسب با شرایط امروزی نیست،همه می نالند،فقط نظام وظیفه است که دوست داره ادامه پیدا کنه چون نیروی رایگانه،اینو خودشون هم گفتند (3710175) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۱:۵۴:۲۱
متاسفانه از دیپلمه ها و لیسانسیه ها در دوران خدمت بیگاری کشیده می شود بطوریکه بجای اموزش های نظامی بیشتر و یا استفاده از مهارت های انها بایستی در خدمات کادری ها باشند و به کارهایی که ابدا به حرفه شریف سر بازی ربطی ندارد بپردازند (3710181) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۲:۰۷:۲۳
لا اقل زحمت می کشیدند برای مردم عادی هم فرزندانشان ، فرزندان نخبه شان به سربازی می روند نیز یک معافیت ها و تسهیلاتی درنظر می گرفتند . نه فقط برای اقشاری خاص که البته باید برای آن ها این معافیت ها باشد ولی بگونه ای باشد که احساس تبعیض بین جوانان ایجاد نشود. (3710218) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۲:۰۹:۳۹
اینم از اون قانون های بی خوده که مجلس کار خودشو باهاش تموم کرد!
اخه مومنین مگر چند تا از فرزندان ایثارگران الان سن سربازی اند ؟! همه بزرگ شدند 30-40 سالشونه! نوه دار شدند! (3710225) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۲:۴۰
دوست عزیز حالا هر چند نفر هم که می شوند چه عیبی داره ، بگذار بهره مند شوند. (3710523) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۰۸:۳۵:۳۱
چون فرزند شهدا معادل جانباز 50 درصد شناخته میشه پس این قانون مشمول فرزندان آنها هم میشود.پس این امتیازات مشمول نوه های شهدا عزیز هم میشود که قطعا و قطعا آنها راضی نیستند (3713429) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۶:۰۰
زمان جنگ عده ای پارتی بازی کردن نجنگیدن واززیرش شانه خالی کردن انهایی که ایثارکردن ورفتن چه اشکالی داردثمرش را کمی بچه هایشان ببینند؟خدمت زمان جنگ کجاوزمان صلح واسایش کجا! (3710531) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۱:۵۳:۰۲
آسایش؟!
برای شما که از کیسه ملت میزنی به بدن آره ولی برای ما که برای یه قرون دوزار باید سگ دو بزنیم با جنگ فرق زیادی نداره :) (3719040) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۳:۵۸:۰۱
حضوردرجبهه داوطلبانه ویا شامل سربازان هم میشود؟ (3710534) (alef-3)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۴:۰۲:۳۵
واقعا باید از مجلس و ارایه دهندگان و دست اندرکاران این مصوبه تشکر کرد. من رزمنده و جانباز هستم در تمام دنیا ایثارگران صحنه های ملی خود را تکریم می کنند الان که سن و سالی از ما گذشته دغدغه فرزندان را داریم. این گونه مصوبات قطعا روحیه ملی را ارتقاء می دهد و به هیچ وجه صنفی نیست. چندی پیش فرزندم عکس قدیمی من در جبهه و پلاک رزمندگی ام را در صفحه مجازی و گروه خود گذاشته بود و همکلاسی هایش کامنت های بسیار زیبایی گذاشنتد و چنان ابراز محبت کرده بودند که شرمنده شدم و در عین حال خوشحال شدم و احساس کردم که نسل جدید هم که شاهد آن روزهای سخت در بیابان های جنوب نبوده قدردان است. (3710540) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۹:۲۹:۱۹
شما ها هنوز هم افتخار ما ها هستید بخصوص قشر بسیجی که نه با زور و نه با اجبار داوطلبانه رفتند پدر من در زمان آموزشی دوره جنگ چند بار از خدمت فرار کرد ولی بعد از آموزشی با گرفتن چند تقدیر نامه خدمت را به پایان رساند هر وقت تقدیر نامه ها را می بینم حسودی ام می شود به ایشان چرا که در سخت ترین شرایط مملکت سرباز شایسته ای بوده (3711198) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۰۸:۳۶:۳۷
آیا بقیه مردم دغدغه فرزندان خود را ندارند؟ (3713432) (alef-13)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۴:۱۷:۰۴
دستتون طلا ولی همین رزمندگان و جانبازان بودند که 8 سال از میهن دفاع کردند حقشان هست شما هم بروید سوریه بجنگید تا شامل شما هم بشود و ببینید که زخمی شدن و جنگیدن اسان نیست (3710572) (alef-13)
 
محمدرضا
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۵:۲۸:۵۴
پدر من بالای 12ماه جبهه بوده و اگر این قانون تصویب بشه من معاف میشم ولی این سوال در ذهنم هست که چه تفاوتی بین من با کسی که این شرایط رو نداره هست مگه خدمت سربازی یک امر مقدس نیست؟؟؟ بعضی از معافی ها منطقی و درست هستند ولی من خجالت می کشم دلیل معاف شدنم رو به کسی بگم چرا با این سهمیه های بیخودی ایثارگران را بدنام می کنید بهتر بود به جای این کار دوره خدمت رو نصف میکردند یا اصلا برمیداشتند. (3710751) (alef-13)
 
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۹:۲۳:۰۸
نمیخواد خجالت بکشی ... معافی رو بی خیال شو برو سربازی پهلوان (3711189) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۹:۳۷:۵۷
نه عزیزم چه خجالتی شما بهتر است از کسی که پدرش جبهه ندارد بپرسی پدر شما موقع جنگ چه کار واجبی داشت جز پول در آوردن داشت که به دفاع از کشورش نپرداخت در ضمن این مصوبه شما را ملزم به خدمت مقدس نرفتن نمی کند فقط یک گزینه انتخاب است. شما می توانید اگر دوست دارید مانند بقیه به خدمت مقدس بروید در ضمن شما چطور سه برادری یا بیماری را دلیل غیر خجالت آور و خوب می دانید؟؟
اتفاقا معافیت یا کسری خدمت جبهه پدر از همه دلایل بهتر و افتخار آمیز تر است. (3711206) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۲۱:۵۳:۲۰
شما با افتخار سرتو بالا بگیر که در خونواده ای بزرگ شدی که پدرت افتخار خدمت و دفاع از حریم این کشور را داشته...... (3711387) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۰۲:۳۳:۰۸
آیا جنگیدن کم جهادی است؟ آیا شما حاضرید بجنگید؟
پدر من در جنگ نه شهید شده نه جانباز نه اسارت اما هر وقت از جنگ میگه گریه میکنه
جنگ اصلا آسان نیست (3711643) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۸:۳۰:۵۶
سربازی نباید اجباری باشد. (3711131) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۲۱:۵۴:۳۰
اگه سربازی مقدسه چرا یک عده را ازخدمت مقدس محروم میکنند . (3711392) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۲۲:۱۴:۰۱
گویند پدر تو بود فاضل. از فضل پدر تو را چه حاصل. (3711411) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۰۷:۳۵:۴۱
امیدوارم 30 ساله دیگه ی ظرح بذارن اونهایی که برای مملکتشون رفتن سربازی و خدمت کردن کلی به بچه هاشون اولویت بدن به بچه های اینایی که نمیرن سربازی و معاف میشن هیچی ندن .... بعد خیلی دوست دارم ببینم نظر این آقایونی که معاف شدن چیه (3713378) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۲۲:۳۱:۲۸
پدر من یازده ماه و بیست وسه روز جبهه داشته،حالا من باید بخ گه خاطر هفت روز دو سال برم بیگاری؟ (3711432) (alef-11)
 
سیدمسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۲۲:۴۹:۰۸
خب این قانون کی اجرایی میشه؟!
یعنی به تایید شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح هم نیاز هست؟! و این پروسه چقد طول میکشه؟! و سربازایی که الان دارن خدمت میکنن و شامل این قانونن باید امیدوار بشن یا نه... (3711445) (alef-11)
 
یک جانباز 70 درصد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۰۰:۵۳:۵۵
اکثر امتیازات فوق بلااستفاده میماند چرا که جانباز و همسر وی الان حداقل 45 ساله هستند و فرزندان آنان هم حداکثر سه درصد از سهم 20 درصدی کنکور را پر میکنند.پس بیشتر با شعار طرفیم تا تسهیلات.تسهیلات پس از مرگ سهراب (3711593) (alef-11)
 
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۰۱:۰۸:۴۲
سلام. طبق این قانون من معاف می شوم. کسی میدونه این قانون کی اجرایی میشه؟ (3711610) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۲:۲۷:۳۲
معمولا بین 10 تا نهایت 20 روز کاری زمان میبره تا شورای نگهبان تایید کنه و برای اجرا به دولت ابلاغ شود (3712199) (alef-3)
 
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۰۱:۵۰:۵۶
با سلام، معافیت شامل متولدین چه سالهایی میشه؟ (3711627) (alef-11)
 
مهدی
United States
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۰۸:۲۱:۲۵
به نظر من این کار درستی نیست که فقط امکانات مملکت برا یه عده خاصی باشه.مگر دیگران که تو این مملکت زندگی میکنن انسان نیستن؟البته من خودم فرزند ایثار گر هستم.ولی تا الان هیچ استفاده ای نکرده ام.چرا که پدر خدا بیامرز م همیشه میگفت ما برای اسلام رفتیم نه برای راحتی فرزنمدانمان (3711766) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۰۹:۵۲:۴۹
احسنت (3711878) (alef-11)
 
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۰۱:۵۳:۴۲
من با این قانون موافقم،هر کسی که برا این کشور زحمت میکشه باید پاداش کارشو داد،مخصوصا برای کسایی که حتی از جونشونو دریغ نکردند (3713321) (alef-13)
 
مهدی
United States
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۰:۴۸:۰۷
سلام خسته نباشید یه سوال داشتم در مورد معافیت از خدمت
کسایی که پدرشون رفته جبهه به عنوان وظیفه عمومی (سربازی) شامل اونا هم میشه این قانون یا داوطلب؟ (3711972) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۲:۴۵:۰۹
بله این قانون از سال 90 بوده حالا تغییرش دادن و شامل همه باید بشه چه سربازی وظیفه چه داوطلب (3712240) (alef-3)
 
حامد
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۲:۲۹:۵۰
سلام،به ازای هرفرزند مقدارش گفته شده،به ازای دوفرزند چقدرمیشه؟
لطفا جواب بدید (3712205) (alef-3)
 
حامد
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۶:۴۲:۳۴
دقیقا سوال من هم همینه،لطفا هرکی میدونه جواب بده (3712729) (alef-11)
 
اطلاع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۱ ۰۸:۱۹:۲۲
بله به ازای هر فرزند ۱۲ ماه
مثلا پدری دارای 24 ماه جبهه است بنابراین امکان معافی ۲ نفر از فرزندان فراهم است (3716274) (alef-3)
 
بی نام
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۰۱ ۱۶:۱۲:۱۹
سلام طبق قانون جدید اگر اجرا شود فقط یکی از فرزندان ایثارگر معاف خواهد شد حتی اگر 60 ماه هم داشته باشند!درصورتی که طبق قانون قبلی 60 ماه دو فرزند معاف میشد (3717343) (alef-13)
 
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۰۰:۱۴:۲۲
دوست عزیز اطلاعات غلط ندهید ! طبق متن قانون جدید تنها ۳۰ ماه به ۱۲ ماه کاهش پیدا کرد و هر تعداد فرزند معاف می شوند !! (3719241) (alef-11)
 
موسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۳:۰۳:۲۰
باسلام,ببخشیدبابای من دوران جنگ مراغه خدمت کردند,میخواستم بدونم من چطور؟ایاکسری یامعافیت شاملم میشه؟؟؟
باتشکر (3712283) (alef-11)
 
فاسم پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۳:۵۸:۵۴
سلام
یه سوال داشتم ؟

الن این جمله که :


جانبازان زیر 25 درصد نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.


که در 2 بند از تغییرات جدید اومده آیا منظور از جانبازان خود جانباز تنها هست یا خانواده و فرزندان هم شامل میشود ؟

ممنون (3712411) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۴:۱۸:۱۷
پدر من سال ٦٣ رفته سربازي ٦٥ تموم كرده ٢٥ ماه منطقه اذربايجان غربي شامل منم ميشه ؟؟؟ (3712453) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۱۲:۲۲:۳۶
از کی اجرا میشه.من چندتا از پلیس +10 رفتم گفتند همچین خبری نیست (3713727) (alef-11)
 
کامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۶:۳۹:۲۱
کی اجرایی میشه از کجا بدونیم اجرایی میشه؟؟
شورای نگهبان تایید نکنه چی میشه؟ (3712716) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۸:۲۱:۴۲
بنده از چندتا پلیس+10 پرسیدم گفتند که همچین خبری نیست (3712906) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۲۰:۳۴:۱۱
پدرم که فرزند شهید جانباز ۵۰ درصد محسوب میشه طبق این بند حالا من که فرزندشم معافم انصافا جواب بدین ینی پدربزرگم شهید شده (3713036) (alef-11)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۲۱:۱۰:۱۰
باسلام.
آیا قانون جدید در رابطه با حضور درجبهه شامل حال متولدین سال ۱۳۷۳ هم میشود؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر. (3713071) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۲۱:۳۶:۰۱
سلام با توجه به اينکه قانون جدید در مجلس برای معافيت از طريق 12ماه جبه تصویب شد کی باید اقدام کنم برای معافیت? (3713095) (alef-11)
 
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۱۷:۰۵:۲۸
با سلام. کسی میدونه این قانون از کی به اجرا گذاشته میشه؟ (3714121) (alef-13)
 
ف
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۲:۳۳:۳۳
منم شرایط تو رو دارم (3715004) (alef-13)
 
ف4
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۲:۳۳:۵۸
منم نمیدونم از کجا بپرسیم؟ (3715007) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۱۷:۱۴:۴۵
این قانون شامل چه سن هایی میشه؟
بعد کسی سربازی نرفته باشه و غیبت کرده باشه هم شامل میشه،؟ (3714130) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۰ ۲۳:۳۰:۱۰
بیچاره دانشجویان دکترا با نزدیک 30سال سن وباازدست دادن فرصتهای کار ودرآمد وازدواج باید سربازی هم بروند وازنظر نظام وظیفه محصل اند !درحالی که همین افراد درکشور های پیشرفته باحداقل 2000یورو حین تحصیل درآمد داشته واصلا مشکل خدمت هم ندارند... (3714567) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۰۰:۰۵:۰۰
با عرض سلام وخسته نباشید من پدرم 14 درصد جانبازی داره من میتونم معاف بشم طبق قانون جدید یا ن خواهشا راهنماییم کنید چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3714596) (alef-11)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۱۳:۴۷:۲۴
با عرض سلام وخسته نباشید من پدرم 14 درصد جانبازی داره من میتونم معاف بشم طبق قانون جدید یا ن خواهشا راهنماییم کنید چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3715098) (alef-11)
 
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۲۲:۴۷:۵۸
با سلام. پدر من در زمان جنگ 20 ماه در جبهه در ارتش خدمت کرده و برادر بزرگترم چند سال پیش برای کسری خدمت از آن استفاده کرد حالا خواستم بدونم آیا من میتونم از این قانون برای معافیت استفاده کنم یا نه؟ لطفا منو راهنمایی کنید. با تشکر (3715879) (alef-13)
 
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۳۱ ۲۲:۵۱:۳۶
با سلام. پدر من در زمان جنگ 20 ماه در جبهه در ارتش خدمت کرده و برادر بزرگترم چند سال پیش برای کسری خدمت از آن استفاده کرد حالا خواستم بدونم آیا من میتونم از این قانون برای معافیت استفاده کنم یا نه؟ لطفا منو راهنمایی کنید. با تشکر (3715890) (alef-13)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۱ ۱۳:۴۹:۱۱
من امروز از پلیس +10 سوال کردم راجب محدودیت سنی گفتن که هنوز معلوم نیست ولی به احتمال زیاد محدودیت نداشته باشه چون تا الان نداشته (برای شرایط قبلی محدودیت نداشته)و اجرا شدنشم گفتن که تو همین یکی دو هفته اجرایی میشه. (3716983) (alef-11)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۰۱:۴۲:۲۵
سلام.سوالی داشتم توی قاونی قبلی برای معافیت فرزندان ایثارگران که با 30 ماه معاف میشدند فقط متولدین 1372 به قبل میتونستند از این قانون استفاده کنند برای مصوبه جدید که 30 ماه تبدیل به 12 ماه شده آیا قسمت 1372 به قبل هنوز پابرجاست یا متولدین بعد 72 هم میتونن استفاده کنن؟ (3718056) (alef-11)
 
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۵:۳۲:۴۲
سلام. لطفا یکی بگه که باید این اصلاحیه ای که توسط مجلس انحام شده برع به شورای نگهبان و تاییدیه رو دریافت کنه یا نه؟ (3720431) (alef-11)
 
محسن
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۸:۱۸:۴۱
ابن قانون چرا بلاتکلیف مونده کسی پاسخگو نیست (3720750) (alef-3)
 
امیر
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۲۳:۳۵:۲۸
برای فهمیدن تایید یا ردش برین سایت شورای نگهبان قسمت مصوبات مجلس (3721317) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۷ ۱۷:۰۴:۴۷
خیلی به دلتون صابون نزنید :
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین درباره تغییر در قانون ایثارگران که به تازگی در مجلس تصویب شده است، گفت: هر موضوعی باید با هماهنگی ستاد کل نیرو های مسلح صورت بگیرد، این موضوع هم اکنون در حال هماهنگی با ستاد کل نیرو های مسلح است و پس از نظر آنها، درباره تغییر مصوبه و تصویب در شورای نگهبان و اجرا، تصمیم گیری می شود.
ظاهرا قرار مصوبه رو تغییر و بعد تصویب کنن! (3727145) (alef-13)
 
amen
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۰ ۰۱:۱۴:۱۲
باید منتظر اجرای این مصوبه باشیم امیدوارم هرچه زودتر اجرا بشه و مطمئن باشید که اجرا میشه دیرو زود داره ولی سوختو سوز نداره (3731737) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۰:۴۳:۱۳
این قانون کی اجرا میشه ؟ (3737262) (alef-3)
 
jafar
United States
۱۳۹۵-۰۴-۱۱ ۱۷:۱۷:۴۳
پدر من 40درصد جانبازي داره برادر بزرگترم طبق قانون قبلي از 25درصدش استفاده كردومعاف شد.طبق قانون جديد من ميتونم از 15درصد باقي مونده معاف بشم يا نه؟ (3796135) (alef-11)
 
سربازم
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۰۱ ۱۰:۳۳:۳۱
سلام به همه هم میهنا گلم
من الان داشتم نظراتتون رو میخوندم گفتم چنتا چیز رو بگم که از نظر خودم درسته
۱- کسایی که سربازی نرفتن و میگن من خجالت میکشم معافی بگیرم و به بقیه بگم دلیل معافیتم پدرم بوده باید به این دوستمون بگم خداروشکر کن که معلول نیستی بعدم که تو وقتی اومدی سربازی دوماه که موندی خودت میگی غلط کردم معافی میخوام . این حرف ی سربازه که داره بهت میزنه و تجربه کرده
۲-خب دوستان کسایی ی موقع رفتن جنگیدن اون موقع هم کسی از بعد جنگ بهشون نگفت که بخاطر چیزی برن بجنگن حالا هم دولت داره ی کاری برای اینا میکنه چرا ناراحت باشیم یا خورده بگیریم؟

در هر صورت این قانون چه تصویب بشه چه نشه کسایی که میتونن معاف هم بشن بیان و چند ماه سختی بکشن تا قدر همه لحظات زندگیشون رو بدونن.
دیگه باید برم یگانم
یاعلی (3837904) (alef-13)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۱۲:۱۲:۰۳
یکی بگه این قانون کی اجرا میشه ؟؟؟ (3906040) (alef-11)
 
سرباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۸ ۲۲:۰۵:۰۸
سلام
این مصوبه جدید ماده 45 برای متولد1373 به بعد شامل میشه یا نه ؟
پدرم 24 ماه از خدمتش جنگید 5 ماهم اضافه جنگیده ، کلاً 29 ماه ، (4122723) (alef-11)
 
مصطفی
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۹:۱۰:۲۷
نظر به اینکه پدر من 30 سال در نظام مشغول خدمت بوده و جمعا 2 برادر هستیم که یکی معلول ذهنی است و به همین واسطه از خدمت معاف دائم شد و پدرم 27 ماه در مناطق عملیاتی کردستان از سال 73 تا 75 و در مناطق محروم و صعب المعیشه و عملیاتی سیستان و بلوچستان هم 36 ماه خدمت نموده . اینک با توجه به مراتب فوق آیا به اینجانب کسری خدمت یا معافیت دائم تعلق میگیرد یا خیر ؟ لطفا پاسخ دهید . ممنونم (4124478) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۳:۳۱:۵۵
سلام دوستان پدر من در دوران جنگ 4 ماه خدمت سربازی در مناطق جنگی داشته با این مدت کسری به من میخوره یا نه (4171138) (alef-11)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۵ ۱۳:۴۴:۴۳
سلام
پدر من ۲۵ دزصر جانبازی داره و چن سال پیش داداش بزرگ من معاف شد قبلا هر ۲۵ درصد یک نفر معاف میشد
الان چیزی که گفتن هر ده درصد یک نفر
ایا من ک عیبت نخوردم شامل منم میشه یا از این ب بعده ؟؟؟
خوشحال میشم جواب بدین
درود خدا بر رزمندگان اسلام (4187968) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۰۹:۳۹:۲۰
بله مشمول شما هم میشه هر 10 درصد جانبازی و هر 12 ماه جبهه پدر می تواند یک فرزند را معاف کند و لیکن این قانون هنوز به نظام وظیفه ابلاغ نشده باید منتظر باشید (4190650) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۲۱ ۱۷:۲۲:۴۶
سلام اطلاع ندارین کی ابلاغ میشه (4197857) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۵-۱۲-۲۴ ۰۸:۵۲:۲۳
باید شورایمحترم نگهبان تایید کند (4202984) (alef-11)
 
سلام
۱۳۹۵-۱۲-۲۴ ۰۸:۵۹:۵۳
سلام من 38 ماه در جبهه دیدبان بودم از چند مرحله مرگ بار سالم در رفتم در سه عملیات خیبر والفجر 3 -5 شرکت داشتم
بسر بزرگم معافیت موارد خاص دارد فرزند دومم با این شرایط معاف میشه؟
بجای 5 میلیون حاضرم ده میلیون بدم
ممنونم اگر مسولین جواب بدهند
خدا بزرگ است (4203001) (alef-11)
 
سیدمحمدرضا موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۸ ۱۳:۵۹:۳۸
متولدین 73 هم خدمتشون نصف میشه؟؟ (4193030) (alef-3)
 
میر سجاد موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۰۲ ۲۲:۴۹:۴۹
متولد 73 به بعد هم مشمول میشن؟؟؟؟؟؟یا اینکه کسی که در خدمته چطور؟؟؟؟ (4214385) (alef-11)
 
امیر دهکردی
Romania
۱۳۹۶-۰۱-۰۶ ۱۲:۰۱:۲۷
سلام
ببخشید پدر من در دوران سربازیش،25 ماه سابقه حضور در جبهه داره،الان من هم با این قانون اگر تصویب بشه معاف میشم؟ (4218218) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۰ ۱۸:۱۶:۰۸
سلام ببخشید پدرم 13ماه جبهی داره برادرم از کسر خدمت استفاده کرده برای طرح جدید خرید معافیت سربازی که برای فرزندان ایثارگران هست من میتونم سربازیمو بخرم..لطفا راهنمایی کنید (4223853) (alef-13)
 
محین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۱۷ ۰۱:۳۰:۳۵
سلام...من شرایط بالارو دادم...میتونم الان برای خرید اقدام کنم با هنوز اجرایی نشده؟؟؟ (4233461) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.