نظر منتشر شده
۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 163171
ارزان فروشی خودروهای ایرانی در خارج؟
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۰
دنیای اقتصاد نوشت:

 
قیمت خودروهای صادراتی موضوعی است که همیشه سوال‌های زیادی در رابطه با آنها مطرح است، سوالاتی درباره میزان قیمت صادراتی‌ها و به دنبال آن اظهار نظرهایی در مورد ارزان بودن این خودروها نسبت به بازار داخل.

 
براساس آماری که از میزان صادرات خودروسازان در دست است، میانگین قیمت خودروهای صادراتی در انتهای سال 90 حدود 5 و نیم میلیون تومان بوده است و به دنبال همین رقم است که یک علامت سوال بزرگ در ذهن مشتری ایرانی ایجاد می‌شود. قیمت 5 و نیم میلیون تومان برای خودروهای صادراتی در حالی است که قیمت ارزان‌ترین خودرو کشور که پراید باشد هم اکنون 9 میلیون و 800 هزار تومان است.


با این وجود سوالاتی از این دست که چرا قیمت خودروهای صادراتی در بسیاری موارد حتی به یک دوم قیمت‌های داخلی هم می‌رسد؟ و اینکه اگر این خودروها با این قیمت‌ها قابل عرضه هستند پس چرا مشتری ایرانی از این قیمت‌ها بی‌نصیب است و باید برای پرتیراژترین خودرو کشور بهایی زیاد نسبت به کشورهای صادراتی بپردازد؟ همیشه مطرح است.


اما تفاوت قیمت صادراتی‌ها تا پیش از افزایش قیمت دلار با قیمت‌های بازار داخلی زیاد بود این در حالی است که در شرایط کنونی و با افزایش قیمت دلار، قیمت خودروهای صادراتی حتی گران‌تر از قیمت‌های داخلی نیز شده‌اند.

از آنجایی که بیشترین خودروهای صادراتی را محصولات سایپا شامل می‌شوند به سراغ مدیر بخش صادرات سایپا رفتیم. از احمد اسماعیلی در رابطه با اینکه چرا قیمت صادراتی‌ها از خودروهای داخلی کمتر است سوال کردیم. او در پاسخ به سوال ما توضیح داد که قیمت صادراتی‌های سایپا کمتر از بازار داخل نیست و به این ترتیب در حق مشتریان داخلی اجحاف نشده است.


او در ادامه به قیمت فعلی دلار اشاره کرد و گفت که اگر قیمت خودرویی مثل سایپا 131 را که با میانگین قیمتی 5 هزار و 200 دلار صادر می‌شود با نرخ فعلی دلار البته در بازار آزاد، یعنی 1900 تومان، ضرب کنیم رقمی نزدیک به 9 میلیون و 880 هزار تومان به دست می‌آید. این قیمت هم اکنون به قیمت فعلی این خودرو در داخل کشور بسیار نزدیک است.


اسماعیلی بر این عقیده است که نباید مصرف‌کننده‌ ایرانی محصولات سایپا را با مصرف‌کنندگان سوری، اوکراینی، ونزوئلایی و یا عراقی مقایسه كرد، زیرا در این کشورها قیمت مصرف‌کننده خیلی بالاتر از بازار ایران است.

اما اسماعیلی در کنار محاسباتش برای اثبات این نکته که خودروهای صادراتی از خودروهای داخلی ارزان‌تر نیستند به یک نکته دیگر هم اشاره می‌کند. گویا گروه سایپا طی مطالعاتی که در زمینه قیمت خودروهای صادراتی در ژاپن، کره و چند کشور اروپایی انجام داده است به این نتیجه رسیده‌ است که این خودروسازان تمام محصولات صادراتی خود را تا 30 درصد کمتر از قیمت بازار داخلی به خارجی‌ها می‌فروشند. 
دلیل اصلی ارزان‌تر فروختن صادراتی‌ها هم به بحث رقابت در بازار برمی‌گردد. البته کارشناسان اقتصادی هم این موضوع را تایید می‌کنند.


فرید زاوه، کارشناس حوزه خودرو در این رابطه می‌گوید اصولا خودروسازان در دنیا محصولات صادراتی خود را حتی تا 50 درصد پایین‌تر از قیمت بازار داخلی کشورشان می‌فروشند. زیرا هر تولیدکننده‌ای بازار هدفش بازار داخلی است و بازارهای صادراتی بیشتر برای فروش مازاد تولید در نظر گرفته می‌شود.


به همین دلیل (مازاد تولید بودن خودروهایی که صادر می‌شوند) هم هست که خودروسازان محصولات خود را با قیمت‌های رقابتی در بازارهای صادراتی ارائه می‌کنند. اسماعیلی هم در این رابطه می‌گوید که اگر ظرفیت تولید در سایپا 100 هزار دستگاه در سال باشد و نیاز داخلی 80 هزار دستگاه، کارخانه با 20 هزار ظرفیت خالی مواجه می‌شود که تولید برای صادرات می‌تواند بهترین اقدام برای تکمیل این ظرفیت باشد. 
وی ادامه می‌دهد: این حجم از تولید علاوه بر اینکه ظرفیت خالی را پر می‌کند به درآمدزایی برای کارخانه و سرشکن شدن هزینه‌های سربار مجموعه هم منجر می‌شود.


با تمام این اوصاف این سوال هنوز برای مشتریان مطرح است که چرا با وجود این اصل که معمولا خودروهای صادراتی ارزان‌تر از خودروهای داخلی خودروسازان است آنها همچنان تاکید دارند که قیمت صادراتی‌هایشان ارزان‌تر از داخلی‌ها نیست؟


زاوه در این مورد تاکید می‌کند که صادرات خودرو به صورت قطعات سی.کی.دی هم می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و در نتیجه پایین آمدن قیمت تمام شده خودرو تاثیرگذار باشد. زیرا خودرو کالایی حجیم است و در بسیاری مواقع حمل‌ونقل آن به صرفه نیست، مخصوصا در مواردی که قرار است تعداد زیادی خودرو صادر شود. وی ادامه می‌دهد: در این مواقع خودرو به صورت قطعات CKD صادر می‌شود که در این صورت هم هزینه صادرات کاهش پیدا می‌کند و هم حمل‌ونقل راحت‌تر انجام می‌شود. از طرفی مطابق قوانین گمرک ارزش قطعات وارداتی که به تولید محصول منجر شوند هنگام صادرات به صادرکننده پرداخت می‌شود. این اتفاقی است که در رابطه با خودروهای صادراتی ایران هم اتفاق می‌افتد.

دلایل خودروسازان برای اینکه اذهان عمومی را نسبت به این مساله روشن کنند به همین‌خا ختم نمی‌شود. اسماعیلی بر این نکته تاکید می‌کند که با حذف هزینه‌هایی مانند بیمه، شماره‌گذاری، پست مدارک، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، هزینه‌های امدادرسانی و سودنمایندگی‌ها از خودروهای صادراتی، قیمت آنها در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.


اما آیا با این اوصاف، صادرات برای خودروسازان سود دارد؟ یا صرفا بر پایه روابط سیاسی با چند کشوری که به آنها صادرات داریم استوار است؟ زیرا خودروهای ایرانی در بازار کشورهای مقصد و در کنار رقبای دیگر از جمله خودروهای ارزان‌قیمت محسوب می‌شوند.


البته یکی‌دیگر از دلایل این ارزان بودن صادراتی‌های ایرانی می‌تواند همین رقبای قدر خارجی‌تر باشد. زیرا اسماعیلی خودروهای ایرانی را جزو خودروهای قیمت مناسب در بازار کشورهای دیگر می‌داند که قیمت آنها از کره‌ای‌ها پایین‌تر است و از چینی‌ها بالاتر. بنابراین کم بودن قیمت یک خودرو می‌تواند مدرن نبودن آن را نيز جبران کند و مشتری‌های خودش را داشته باشد. اما اسماعیلی در رابطه با سود و زیان صادرات می‌گوید: از همان 10 سال قبل که صادرات سایپا آغاز شد یک خط قرمز برای واحد صادرات گذاشته شد که با توجه به آن واحد صادرات سایپا موظف شد که حتی با حاشیه سود اندک هم به کار خود ادامه دهد و هیچ‌گاه فعالیت اقتصادی زیان‌ده نداشته باشد. 
وی تصریح می‌کند: ما در سال‌های اخیر در بازارهای جدی خود سود خوبی را کسب کردیم. حتی بازاری مانند اوکراین هم که تازه در آن شروع به فعالیت کرده‌ایم در حاشیه سود ما قرار دارد.


نرخ ارز و رونق صادرات

مدیر صادرات سایپا معتقد است اگر نرخ ارز آزاد به عنوان نرخ ارز رسمی در نظر گرفته شود همه خودروسازان و صادركنندگان سود خواهند برد. او از طرفی معتقد است که هر دلاری که به واسطه صادرات به دست می‌آید به ثروت ملی کشور اضافه می‌شود.


اما با وجود اینکه خودروسازان عقیده دارند هر یک دلاری که از صادرات به دست می‌آید به ثروت ملی افزوده می‌شود گویا برخی از آنها ترجیح می‌دهند ارزهای به دست آمده از صادرات‌شان را در همان سوی مرزها تهاتر کنند.

زیرا به نظر می‌رسد مشکلات تبدیل ارز در داخل کشور زیاد است، به همین دلیل هم خودروسازان ترجیح می‌دهند ارزی را که به دست می‌آورند وارد کشور نکنند و از همانجا به حساب طرف‌های خارجی واریز کنند.
 
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۱:۰۵:۱۱
آفای توکلی اگر واقعاً عدالت طلب هستند این موضوغ را پبگیری کننذ که مشکل و ذغدغه ذهنی میلیونها نفر است. (898288) (moderator22)
 
ایمان
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۱:۱۴:۲۵
خیلی ببخشید! وقتی می‌شود یک مرسدس بنز یک سال کار کرده و کاملا سالم را با ۷۰۰۰ دلار خرید، چرا باید قوطی کبریت نا امن ایرانی را حتی با همین قیمت خریداری کرد؟ (898309) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۲:۰۳:۴۴
خارجی ها خونشان رنگین تر است (898440) (moderator22)
 
دکتر بهترین
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۲:۲۴:۱۵
حالا که چی؟ شما خودروی داخلی رو ازرون می دید به خارجی ها، اونوقت خودروهای خارجی ها رو 100% تعرفه می بندید می دید به ایرانی ها؟ مردم تا کی باید از این صنعت خودروسازی داغون چوب بخورن؟ خوب بگذارید خودروهای خارجی به قیمت تمام شده به دست مردم بیچاره این سرزمین برسه! ما این همه میریم سرکار جون میکنیم پول حلال در میاریم بعد میریزیم تو شیکم این سایپا و ایران خودرو و نهایتا این دو شرکت به جای حمایت از مشتریان داخلی، خودرو رو ارزون میدهند به عراق و ونزوئلا؟! این تحلیل سایپایی ها هم اصلا درست نیست چون نرخ ارز تازه یک سال نمی شه که دستخوش این تغییرات شده پس باید اعتراف کنند که تا قبل از افزایش قیمت دلار، به مردم مظلوم ایران گرانفروشی می کردند! تازه الان قطعات خودرو مگه با ارز ازاد وارد می شه که این ها قیمت خودرو رو با ارز ازاد حساب و کتاب می کنند الف جان؟ (898489) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۲:۲۴:۲۰
اخه این آشغا لهای تولید داخل را مسولین اینجا که خودشان تولید می کنند سوار نمی شوند و همه بنز و بی ام و سوارند و آنوقت می خواهید آن طر فیها که راحت می تونند هر ماشینی را سوار بشوند بخرند معلومه باید مجانب به آنها بدهند تا بگویند صادرات داشته ایم.... (898490) (moderator22)
 
فری
United States
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۲:۴۳:۰۸
جایی خوندم که کل صادرات خودرو حدود 5 هزار دستگاه هست
بیخیال قیمت این 5 هزارتا بشین
تعداد به این ناچیزی که سرش دعوا نمیکنند که (898537) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۲:۴۹:۳۵
جان کلام را را مدیر صادرات سایپا گفته است: اگر نرخ آزاد ارز به عنوان نرخ ارز رسمی در نظر گرفته شود همه خودرو سازان و صادر کنندگان سود خواهند برد و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. (898552) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۲:۵۴:۱۷
مازاد توليد ؟؟؟؟؟؟ چي ؟؟؟؟ مازاد توليد ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
كارخانه هاي اتومبيل سازي ما مازاد توليد دارند بعد متقاضيان ايراني بايد مدت هاي طولاني در صف انتظار باشند ؟؟؟؟؟؟ (898564) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۳:۰۰:۰۶
الان من میتونم قانع نشم؟!! (898579) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۳:۰۶:۵۴
جناب آقای به اصطلاح کارشناس !!!! خودتی (898599) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۳:۱۴:۵۶
بابا خودتونو خ...کنید! الان چیکار به قبل داره که دلار گرون شده؟ قبلا که نصف بود؟ ثانیا دلار آنها هم به حساب بانک های ایرانی ریخته می شود و بانک ها به قیمت ارز مرجع ارز صادرکنندگان را تبدیل به ریال می کنند و به حساب آنها می ریزند! پس با این حساب دلار آزاد تاثیری بر سود و قیمت آنها ندارد! (898625) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۴:۰۴:۱۴
باز هم عین همیشه مردم یک چیزی بدهکار شدند! (898713) (moderator22)
 
طنزنویس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۴:۲۸:۳۹
پراید 10 میلیونی در ایران، به قیمت 4 میلیون و 300هزارتومان در سوریه به فروش می رسد. در افغانستان و عراق هم هکذا. دوستی می گفت: پراید بهترین ماشین برای عملیات انتحاری در افغانستان و عراق است. زیرا موقعی که بترکد، هزاران ترکش دارد و تا حدود 2 کیلیومتر اطراف خود خسارت جانی و مالی به بار می آورد. می گویند ماشینهای امریکایی متاسفانه به درد انفجار نمی خورند، زیرا فوق فوقش 2 تکه می شوند که بی فایده است. ولی پراید چنان منفجر می شود که هیچ بنی بشری نمی تواند تکه های آن را پیدا کند. مادر بزرگ خدابیامرزم در عراق ترکش خورد، در ایران معلوم شد تکه ای از درپوش رادیات پراید توی شکمش گیر کرده. خدا رحمتش کند. خدا اموات شما را هم بیامرزد. (898755) (moderator22)
 
Sweden
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۴:۳۹:۱۴
فقط یه سوال: چرا پراید 131 5 هزار و 200 دلار؟ یعنی ساخت پراید 9 میلیون 880 هزار تومان هزینه داشته با دلار 1900 تومان شده 5 هزارو 200 دلار؟ به نظر من از اساس استدلال های شما اشتباهِ (898781) (moderator22)
 
ناصر
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۶:۱۳:۰۵
اگر صادرکنندگان خودروی صادراتی را در کشورهای دیگر ارزانتر از قیمت خودرو در کشور خودشان به میفروشند، پس چرا ما ایرانیان باید خودروهای وارداتی آنها را بسیار گرانتر از قیمت فروش آنها در کشور تولید کننده خریداری کنیم؟ (898948) (moderator22)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۱۸:۰۹:۱۴
نگران نباشید سود تولیدشان را از مصرف کننده داخلی می گیرند! (899106) (moderator22)
 
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۲۱:۵۹:۵۷
حمایت از تولید بی کیفیت داخلی تا کی؟
تا کی قرار است مالیات 100 درصدی به واردات خودروهای خارجی بسته بشه تا از صنعت خودروسازی بی کیفیت داخلی حمایت بشه؟ چرا مصرف کننده ی ایرانی باید 10 میلیون پول پراید که بی کیفیت ترین و نا ایمن ترین خوردوی تولید داخل است رو بده؟ چرا باید 206 توی 2 ماه حدود 3 ملیون افزایش قیمت داشته باشه؟
کجای دنیا از این اتفاقا می افته؟ (899352) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۵-۱۴ ۲۲:۱۵:۵۹
تو گفتی و ما هم باور کردیم (899371) (moderator22)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.