نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 320374
در میان جدال بر سر آلودگی هوا؛
چگونه زنده مانده ایم
بخش اجتماعی الف، 6 دی 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
تهرانی‌ها سومین شنبه آلوده را هم پشت‌سر گذاشتند. این هفته، سومین هفته‌ای است که آغاز و پایان آن با آلودگی گره خورده و تمام پیش‌بینی‌ها از ادامه‌داربودن انباشت آلاینده‌ها در هوای پایتخت به دلیل پایداری هوا حکایت می‌کنند. حکایتی که وضع این هفته تهران را هم شرح می‌دهد.

آخرین روزهای هفته پیش گفته می‌شد، هوا تا میانه‌های هفته جاری، آلوده است و پس از آن آسمان آبی به پایتخت لبخند خواهد زد، اما در نخستین روز هفته، حکایت تغییر کرد. احد وظیف مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی کرد که از میانه‌های این هفته، با توجه به انباشت آلاینده‌ها و همچنین پایداری و سکون نسبی جو، هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، اراک، قم، اصفهان و تبریز غبارآلود باشد.

این پیش‌بینی تصویری از سومین هفته آلوده پایتخت را هم به نمایش گذاشت. هفته‌ای که آلایندگی‌اش به هفته قبل پیوند خورد و هوای نخستین روزش با هوای آلوده آخرین روز هفته قبل هیچ تفاوتی نداشت. به گفته سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوا، کیفیت هوای تهران دیروز با شاخص ۱۳۲ برای گروه‌های حساس ناسالم بود. لیلا نظری پیش‌بینی هم می‌کند که «افزایش آلاینده‌ها تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد.»

با وجود تمام پیش‌بینی‌هایی که از وضع آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در روزهای آینده می‌شود، عقب‌بودن دانش‌آموزان از برنامه تحصیلی، دست کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران را برای تعطیلی دوباره مدارس بست. اعضای این کمیته دیروز در استانداری تهران جلسه تشکیل دادند و تصمیم گرفتند که مدارس دایر باشد و تنها مسابقات ورزشی استان تعطیل شوند. معاون عمرانی استانداری تهران با اعلام این خبر که مدارس تهران فردا تعطیل نیستند، از لغو کلیه مسابقات لیگ فوتبال استان خبر داد.

حسن کریمی درحاشیه جلسه روز شنبه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران، در مورد تصمیم اعضای کمیته درباره تعطیلی مدارس تهران گفت: «با توجه به محدوده زمانی امتحانات مدارس و تعطیلی روزهای گذشته و عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان، فردا مدارس تهران تعطیل نخواهد بود، اما کلیه مسابقات ورزشی ازجمله لیگ فوتبال در استان تهران فردا برگزار نخواهد شد.»

او ادامه داد: «در این جلسه مقرر شد درباره تعطیلی احتمالی مدارس استان تهران در روز دوشنبه و همچنین اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل امروز (یکشنبه) تصمیم‌گیری شود.»

احتمال اجرای طرح زوج و فرد از در منازل
تعطیلی احتمالی مدارس در روز دوشنبه و احتمال اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل درحالی قرار است امروز به تصمیم گذاشته شود که به گفته سردار حسینی رئیس پلیس راهور تهران، «اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل باید همراه با طرح تعطیلی مدارس انجام شود، زیرا در غیر این صورت ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما توان پاسخگویی به سفرهای درون‌شهری را نخواهد داشت و موجب اعتراض شهروندان می‌شود.»

او در این جلسه با اشاره به صدور جریمه برای ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد از ابتدای دی‌ماه گفت: «در چهار روز گذشته ورود به این محدوده به زیر ١٠٠‌هزارنفر کاهش یافته است که می‌تواند تاثیرات مثبتی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.»

یکشنبه و دوشنبه حساسیت‌ها و شیوع بیماری‌ها افزایش می‌یابد
ادامه‌داربودن آلودگی هوا، نگرانی از سلامت پایتخت‌نشینان را افزایش داده است، محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا با اشاره به این‌که در روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد انباشت آلودگی خواهیم بود، درباره این نگرانی‌ها گفت: «درچنین شرایطی افزایش حساسیت‌‌ها و شیوع بیماری‌ها را بیشتر شاهد خواهیم بود. در گزارش‌های هواشناسی پایداری وضع هوا برای روزهای آینده پیش‌بینی شده است و می‌توان درباره دوساعت تأخیر در شروع به‌کار ادارات یا تعطیلی دوساعت زودتر ادارات، بررسی‌های بیشتری انجام داد.» این پیشنهاد مورد قبول اعضای کمیته قرار نگرفت و اعضای حاضر درجلسه حتی تصمیم‌گیری برای تعطیلی روز دوشنبه مدارس را هم به جلسه امروز موکول کردند.

دعوای مرگ‌ومیر زیر انباشت آلاینده‌های کشنده
آلودگی هوا از هجدهم آذرماه، نفس تهرانی‌ها را تنگ کرده و هنوز راهی برای پایان دادن به نفس‌های تنگ پیدا نشده است. تمامی راه‌ها همچون تعطیلی کارخانه‌های آلاینده، توقف فعالیت معادن شن و ماسه و حتی تعطیلی مدارس، تنها برای گذر از وضع کنونی است. درچنین شرایطی، مسئولان شهری پایتخت و مسئولان حوزه بهداشت و درمان، دعوایی را زیر سایه حجم عظیمی از دود و آلایندگی شروع کرده‌اند که موضوع آن بر سر تعداد تلفات آلودگی هواست. شنبه هفته پیش بود که رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر ورود رئیس‌جمهوری به حل معضل آلودگی هوای پایتخت را خواستار شد و گفت: «متاسفانه مدیران، سلامت مردم را در تصمیم‌گیری‌های خود مدنظر قرار نمی‌دهند. این درحالی است که براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سرطان‌زاست و ازسویی دیگر براساس اعلام سازمان بهشت‌زهرا(س)، در روزهایی که وضع هوا در حالت اضطرار است، میزان متوفیان ٢٠ تا ٣٠نفر بیشتر است که این آمار، واقعیتی غیرقابل انکار است.»

افزایش تعداد متوفیان در روزهایی که هوا آلوده است، در سال‌های گذشته بارها و بارها ازسوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شده و هربار هم به نوعی تکذیب شده است. مردادماه ‌سال ١٣٩٣ بود که احمد مسجدجامعی رئیس وقت شورای شهر تهران با بیان این‌که بسیاری از هزینه‌هایی که در اثر آلودگی ایجاد می‌شود، محاسبه نمی‌شود، صراحتا اعلام کرده بود که «وقتی آلودگی هوا از میزان مشخصی بیشتر می‌شود، بهشت‌زهرا(س) شیفت اضافه کار می‌گذارد و بخش ویژه قلب بیمارستان‌ها تکمیل می‌شود.»

وزیر بهداشت افزایش متوفیان آلودگی هوا را رد کرد
این خبر امسال هم، همزمان با روزهای آلوده هوای پایتخت در میان صحبت‌های اعضای شورای شهر تهران شنیده می‌شود. چند روز پیش بود که احمد حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خبر داد: «با تشدید آلودگی هوای تهران یک شیفت کاری در بهشت‌زهرا(س) افزایش یافته است.» با این وجود این‌بار هم این خبر توسط مسئولان بهداشتی کشور تکذیب شد.

دیروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آغاز سومین هفته آلوده پایتخت، افزایش مرگ‌ومیر و حتی افزایش مراجعات به اورژانس به‌دلیل آلودگی هوا را رد کرد، «مرگ‌ومیرهای امسال نسبت به ‌سال گذشته تغییری نکرده، افزایش ٢٠ تا ٣٠‌درصدی مراجعات به اورژانس‌ها به دلیل آلودگی هوا هم درست نیست.»

حسن ‌هاشمی درحاشیه مراسم کمپین شهروند سالم، درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش مرگ‌ومیر به دلیل آلودگی هوا گفت: «اخبار مربوط به افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را دیدم. گزارش‌هایی که در این زمینه ارایه شده و ادعاهایی که می‌شود، زیاد قابل استناد نیستند. من از مسئول سازمان بهداشت‌زهرا(س) در این زمینه سوال کردم و پرسیدم آیا تعداد مرگ‌ها افزایش داشته است که گفتند تعداد مرگ‌ها در طول‌سال ثابت است و از دی‌ماه به بعد افزایش می‌یابد.»

او ادامه داد: «مسئولان سازمان بهشت‌زهرا(س) می‌گفتند مثلا ما روزانه بین ١٤٠ تا ١٥٠ فوتی داریم که در این فصل به ٢٠٠نفر افزایش می‌یابد، اما آمارها نسبت به ‌سال گذشته تفاوتی نکرده‌اند. بنابراین این یعنی ما باید نگران آلودگی هوا باشیم و برای بهبود آن تلاش کنیم اما با این موضوع به صورت ابزاری برخورد نکنید.»

مراجعه به اورژانس افزایش نداشته
او در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش مراجعات به اورژانس به دلیل آلودگی هوا گفت: «این‌طور نیست که مراجعه به اورژانس ٢٠ تا ٣٠‌درصد افزایش داشته باشد. در این موضوع که هوای آلوده منجر به بیماری می‌شود، تردیدی وجود ندارد. بازهم در این موضوع که آلودگی هوا بیماری‌های تنفسی به‌ویژه آسم را تشدید می‌کند، تردیدی نیست اما از طرف دیگر باید در ذکر آمار دقت کنیم؛ چراکه مردم به مرور زمان بی‌اعتماد می‌شوند. بنابراین نباید ذهنیات و حدسیات خود را به‌عنوان آمار قطعی اعلام کنیم. من آنچه را که اطلاع دارم، ازسوی سازمان بهشت‌زهرا(س) و اورژانس‌ها و آمار مرگ‌ومیرهای بهشت‌زهرا(س) نسبت به‌ سال گذشته تغییری نکرده که ممکن است دلیل آن مراقبت مردم باشد.»

وزیر بهداشت با بیان این‌که ما می‌خواهیم هوای شهرمان پاک باشد، گفت: «باور داریم که انجام این کار شدنی است، اما یک وزارتخانه یک سازمان و حتی دولت به تنهایی از پس آن برنمی‌آید و همه باید کمک کنند و بدانند این کار شدنی است. همان‌طور که روزی هوای لندن و استانبول بسیار آلوده‌تر از تهران بود اما طی برنامه‌ای ١٠ساله اکنون جزو پاکترین شهرهای دنیا محسوب می‌شوند؛ چراکه هیچ‌کس مسئولیتش را گردن دیگری نینداخته است. در این خرابکاری همه مسئولند، نقش دارند و باید متناسب با نقشی که برعهده دارند، راه آمده را بازگردند و نقش خود راایفا کنند.»

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره لزوم تعطیلی مدارس به ‌دلیل آلودگی هوا هم گفت: «مهم این است که همیشه سلامت مردم در سرلوحه برنامه‌ها باشد. با دستوری که رئیس‌جمهوری دادند، هر زمانی که نیاز باشد هم سازمان محیط‌زیست و در رأس آنها استانداری تهران و وزارت بهداشت با همین دستور تصمیم‌گیری می‌کنند تا از سلامتی مردم مراقبت شود، اما باید به جهات دیگر موضوع نیز توجه شود؛ چراکه زمانی که یک روز را تعطیل می‌کنیم، این‌طور نیست که مردم از قبل پیش‌بینی‌هایی کرده باشند. بنابراین باید همه جهات را درنظر بگیریم تا مردم آسیب روحی، روانی، جسمی و غیره نبینند و درمجموع به‌گونه‌ای تدبیر شود که آسیبی به مردم وارد نشود.»

هزینه پایتخت‌نشینان برای آلودگی هوا ٥ برابر یارانه‌شان

«بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد، هزینه صدمات آلودگی هوا در تهران برای هر شهروند، ماهانه ٢١٠‌هزارتومان است که سالانه به دو‌میلیون و٥٢٠‌هزارتومان می‌رسد.» بار آلودگی هوا سنگین و سنگین‌تر می‌شود. باری که سلامتی پایتخت‌نشینان را نشانه گرفته و حالا وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، معتقد است که تهرانی‌ها هر‌سال پنج برابر یارانه‌ای که دریافت می‌کنند، برای آلودگی هوا هزینه می‌دهند، «یارانه‌ای که هر شهروند از دولت دریافت می‌کند، ماهانه ٤٥‌هزارتومان است که سالانه به ٥٤٠‌هزارتومان می‌رسد. این درحالی است که هر شهروند، ماهانه ٢١٠‌هزارتومان هزینه صدمات آلودگی هوا در تهران را پرداخت می‌کند.»

به گزارش روابط عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، او با تأکید بر این‌که هر تهرانی سالی نیم‌میلیون تومان از دولت یارانه می‌گیرد، درصورتی که ٥برابر آن یعنی ٢ونیم‌میلیون تومان، هزینه بی‌توجهی مسئولان مربوطه به موضوع آلودگی هوا را می‌پردازد، خاطرنشان کرد: «قانون پشت قانون داریم که روی زمین مانده و اجرا نمی‌شود. سالانه ٨٠٠‌هزار تن آلودگی از منابع مختلف در تهران تولید می‌شود که منشأ ٧٠ تا ٨٠‌درصد آن خودروها هستند. خودروسازان داخلی فقط به دنبال اجراکردن کف قوانین و مقررات تعریف‌شده کشور هستند که با استانداردهای جهانی فرسنگ‌ها فاصله دارد؛ اما در برابر انبوه آلایندگی که محصولات آنها تولید می‌کنند، احساس مسئولیت اجتماعی نمی‌کنند.»

حسینی ادامه می‌دهد: «براساس آزمون‌های انجام‌شده و بررسی‌های به عمل آمده، خودروهای داخلی با استاندارد یورو ٢، بعد از گذشت یکی دو‌سال از تولید، اصلا در سطح یورو ٢ کار نمی‌کنند و استانداردهای پایداری ندارند و این درشرایطی است که چون خودروسازان به دنبال کاهش هزینه‌ها و دریافت سود بیشتر هستند، خودروهای تولیدی خود را با مبلغ گزاف و با چند برابر قیمت جهانی به مردم می‌فروشند.» او با اشاره به این‌که با وجود تمام قوانین و مقررات مصوب و تمامی سیاست‌ها و برنامه‌های مدون، هنوز با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم، اظهارکرد: «دلیل این امر، آن است که مشکل آلودگی هوا در اولویت مسئولان مربوطه قرار ندارد و آنها به این مشکل، به‌عنوان پدیده‌ای عادی که به بخشی از زندگی شهری تبدیل شده و شهروندان به آن عادت کرده‌اند، نگاه می‌کنند و از این‌رو، برای کاهش آلودگی هوا تلاش نمی‌کنند.»

آلودگی هوای فعلی پایتخت ربطی به کیفیت سوخت ندارد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بنزین و گازوئیل توزیع شده در شهر تهران بر اساس آنالیز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، استاندارد بوده و تاثیری بر افزایش آلاینده‌ها ندارند.

وحید حسینی در گفتگو با مهر در خصوص تاثیر سوخت در افزایش آلودگی هوای پایتخت، گفت: آلودگی کنونی شهر تهران ربطی به کیفیت سوخت ندارد و بر اساس آنالیزهای انجام شده، سوخت توزیع شده در پایتخت، یورو۴ است.

وی ادامه داد: خودروهای فرسوده و کاربراتوری و موتورسیکلت‌ها از هر سوختی استفاده کنند، باعث آلودگی هوای پایتخت می‌شود.
 
کلمات کلیدی : آلودگی‌ هوا
 
شاهرخ
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۱۵:۳۴
چگونه زنده ماندیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ببخشید خو معلومه از بسسسسسسسسسسسسسس جاهل و پوست کلفتیم وقتی می دونیم وضع خرابه ولی باز دامن می زنیم و بی تفاوت رد می شیم.............
بعضی وقتا آدم فکر می کنه مسئولین شاید از مرگ و میر مردم خوشحال می شن چون شاید کمتر از بودجه خرج کنن (3419188) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۱۷:۴۳
دوست من، کسانی‌ که با نان خشک زندگی‌ میکنند هم زنده می‌مانند و حتی ممکن است بسیار بیشتر از افرادی که تغذیه خوب دارند ، زندگی‌ میکنند، ولی‌ آیا این به معنی‌ این است که خوب زندگی‌ کردند؟!... در مورد هوا هم همین است.... کجا در چنین هوایی زندگی‌ کنی‌، و کجا اینکه در مثلأ جنگلهای کوههای کانادا زندگی‌ کنید و هوای آن را به قیمت خود توأماً به چین صادر کنی‌؟!!!!! (3419194) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۱۸:۰۷
در زمان افزایش شدید آلودگی هوا دولت فقط یاد گرفته مدارس را تعطیل بکند، در حالی که اگر دولت بجای پرداخت وام 25 میلیون برای فروش خودرو همین بودجه را صرف جایگزین کردن اتومبیل‌های فرسوده کرده بود آلودگی در حد امروز را نداشتیم. (3419538) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۱۸:۴۷
دولت گذشته نیاز کشور را با بنزین تولید داخل کشور تامین می‌کرد. خانم ابتکار وقتی مسئول محیط‌زیست کشور شد بنزین تولیدی را عامل آلودگی هوا دانست. حال که بنزین را از خارج وارد می‌کنند بنزین را عامل اصلی آلودگی هوا نمی‌دانند. خدا وکیلی این چه سیاستی است که با آن هر چیزی را توجیه می‌کنند؟ (3419541) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۱۹:۱۵
دوستان من، کسانی‌ که با نان خشک زندگی‌ و تغذیه میکنند هم زنده می‌مانند و حتی ممکن است بسیار بیشتر از افرادی که تغذیه خوب دارند ، زندگی‌ میکنند، ولی‌ آیا این به معنی‌ این است که خوب زندگی‌ کردند؟!... در مورد هوا هم همین است.... کجا در چنین هوایی زندگی‌ کنی‌، و کجا اینکه در مثلأ جنگلهای کوههای کانادا زندگی‌ کنید و هوای آن را به قیمت خدا تومان به چین صادر کنی‌ و از مواهب خدا لذت ببری؟!!!!! (3419199) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۲۵:۳۲
دلیل آلودی هوا تنها و تنها تراکم بالای ساختمان ، انسان و اتوموبیل است. موقعیکه شهرداری به صورت فله ای مجوز ساختمان سازی می می دهد و سایپا و ایران خودرو لگن تولید می کنند، نتیجه ای جز این هم نمی توان انتظار داشت. (3419218) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۲۸:۲۹
اجرای طرح کاهش جمعیت تهران هست !!!
به نفع همه است.
هدف نهایی طرح هم مردن افراد از 150 نفر به 1500 نفر در روز می باشد که دولت امیدوار است با این رویه به آن دست پیدا کند !! (3419222) (alef-13)
 
محمد قاسمی
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۳۸:۳۱
با بنزین یورو 4
با راستگویی
با بازیگری
با جو دادن به ملت
با فریب خوردن از شعار (3419253) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۱۹:۰۴
با وضعیت اسفبار هوای تهران، یک‌بار دیگر بطلان نظر کسانی که دو سال پیش بلافاصله بعد از روی کار آمدن، بنزین تولید داخل را عامل آلودگی هوا اعلام کردند ثابت شد. واقعا امروز چه پاسخی دارند که به افکار عمومی بدهند؟! (3419542) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۱۹:۲۸
خانم ابتکار مسئول محیط‌زیست تا دیروز آلودگی هوا را ناشی از تولید بنزین داخلی می‌دانستند. حال که بنزین را از خارج وارد می‌کنید چرا هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها آلوده‌تر از گذشته شده است؟ ملت کسانی را که با خارج کردن ارز از کشور فقط به فکر واردات هستند، نمی‌بخشد. (3419544) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۲۰:۰۴
بی‌تدبیری برخی از دستگاه‌های اجرایی در امور کشور برای همگان امری ملموس شده است. بر فرض که حل شدن خیلی از مشکلات را به رفع تحریم‌ها گره بزنند ناتوانی خود در کاهش آلودگی هوا که مدارس را به تعطیلی می‌کشاند را چگونه می‌خواهند توجیه کنند. (3419548) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۴۰:۱۵
مسئولین محترم توجه داشته باشند،چراکارکنانی که درشهرهای کوچک با آب وهوایی تمیزوپاک زندگی می کنند،بایدمبالغی تحت عنوان بدی آب وهواوعدم توسعه یافته دریافت کنند،ولی کارمندان درتهران با این شدت آلودگی ازاین مبالغ محروم باشند،واین وضعیت آلودگی هوا راتحمل نمایند. (3419259) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۶:۳۵:۱۴
چه جالب تا دیروز مشکل دریافتی بالای پزشکانه و امروز حقوق کارمندان دور دست باید کم شه. عجب ادم بخیلی هستی. خب تو هم برو تو دل روستا زندگی کن و بدی اب و هوا بگیر (3422222) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۴۶:۳۴
شاید راه حل همه این مشکلات تمرکز زدایی از تهران و انتقال پایتخت به شهر دیگر است. حالا فرض کنید تهران زلزله بیاد کل کشور نابود می شه! زشته! (3419275) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۴۰:۱۷
اصفهان و تبریز و شیراز و ... رو چه کنیم؟ من در تبریزم اینجا نه تنها چیزی از تهران کم نداره بلکه شایدم آلوده تر باشه (3419616) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۲:۵۶:۱۹
سوخت بنزین که جای خود بهترین کیفیت هم که داشته باشد باز هم آلاینده است آنچه در زمستان مزید بر علت است دود بخاری ها و وسایل گرمازاست وسایل نقلیه فرسوده + خودروهای بی کیفیت داخلی این که هنوز زنده ایم کار خداست ! حالا چه کار کنیم مشکل حل بشه ؟
.
.
.

... مگه تخصصی بالا تر از این از مسئولین ما انتظار دارن ؟! (3419297) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۳:۲۱:۳۷
پس ما توي عسلويه چكار كنيم (3419379) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۳:۳۹:۰۱
میدونی چطوری زنده مانده ایم؟

با بیچاره کردن مردم کشورمان
با گمرک 120 درصدی ماشین و تولید اشغال داخلی
با بنزین الوده
با کشته های سالی 15000 نفری
با ادعا که ایران 1000000000 نفر را میتواند غذا بدهد
با پراید
با نیسان
با وام خودرو اقتصاد ملی
با جربزه نداشتن امثال تو که سانسور میکنی پیام ها را
با احمدی نژادی که ابپاشی میکرد تهران رو و کسی تو دهنش نزد
با تحریمی که برای شما نعمت بود برای ملت نغمت
چرا در زمان اقای ممنوع الاسم هوا الوده نبود؟؟؟؟ چون تحریمی نبود و همین ماشینهای اشغال داخلی با قطعات خوب ساخته میشد
بازهم میخواهی بدانی؟ (3419442) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۳:۴۲:۴۱
....از این همه تحلیل های بی فایده و مسئولین بی خیال.... حدس می زنم اغلب ...مسئولین بچه هاشون رو به خارج فرستادن و یا در مناطق دیگه ای سکونت دارن به همین خاطر بیشتر به ما مردم می خندند و ککشان هم نمی گزد از اینکه مجبوریم در این شرایط زندگی کنیم ولی باور کنید خدایی هم هست ، دنیای دیگری هم هست و مکافات این بی خیالی ها رو خواهند داد . وگرنه فعلا که کسی انتظار اقدامات اساسی برای رفع این مشکل ندارد آیا نمی شود تردد خودروی شخصی رو ممنوع کرد و در عوض مترو و اتوبوس مجانی بشه تا حداقل منیع اصلی آلایندگی ها کار نکنند ؟ آیا نمی شود فاصله زمانی حرکت قطارها و اتوبوس ها رو کاهش داد تا تعداد بیشتری را جابجا کنند ؟ آیا نمی شود ادارات و مدارس و دانشگاه ها یک یا دو ساعت دیرتر آغاز به کار کنند تا فرصت سرکار رفتن برای همه ایجاد شود و ده ها کار دیگر ......
آیا واقعا هیچ اقدام عاجلی نمی شود انجام داد تا این روزهای بحرانی طی شود یا اینکه آقایان و خانم ها همانطور که خانم ابتکار گفت منتظر وزش باد هستند ؟ (3419449) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۳:۵۶:۲۹
امروز صبح به واقع تهران در ته اقیانوسی از دود و غبار قرار داشت درست شبیه فیلم های آخر الزمانی! (3419483) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۳۳:۵۶
جالبه که جناح مخالف دولت از هر مساله ای که خودش باهاش دست به گریبان بوده برای ایجاد هیاهو علیه دولت استفاده میکنه
سوال من اینه که 8 سال دولت دست دوستان بوده چرا الودگی هوا بیشتر شد؟ چرا ثابت نگهش نداشتن؟( نمیگم چرا حلش نکردید)
هر موردی مطرح می کنید در اون 8 سال به مراتب وضعیت بدترش بوده در اذرماه 89 هم تهران رو اب پاشی کردید راه حل شما اب پاشی بود! (3419593) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۵۶:۵۹
یعنی برای جنابعالی آلودگی وحشتناک هوا و به خطر افتادن سلامت چندین میلیون انسان اهمیت نداره اما محکوم شدن جناح اصلاح طلب به بی کفایتی چرا !!!!
ولمون کنید بابا .. اتفاقا همیشه به اصلاح طلب ها رای دادم ولی تو قضیه آلودگی هوا متوجه شده هر دو جناح در بی توجهی به منافع مردم سروته یه کرباسن ... (3419674) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۶:۲۵:۲۲
الودگی هوا راه حل دو سه ساله نداره. در مورد اینکه الودگی هوا برای من اهمیت داره یا نه باید بگم من اینجایی که زندگی میکنم کوهستانه و هوا هم عالیه اما اگر برای دوستان در تهران اهمیت داشت قطعا الان خیابیونها خالی از اتومبیل و ماشین بود حداقل در این روزها کسی ماشین بیرون نمی اورد حالا من از شما سوال دارم ایا توی خیاتبونها الان ماشین هنوز هست یا مردم مساله براشون اهمیت داشته حداقل این چند روز رو رعایت کردن؟ اگر در خیابوننها هنوز ماشین هست یعنی برای کسی اهمیت نداشته
ضمنا من از طرفداران اصلاح طلبا هم نیستم فقط رفتار جناح مخالف برام جالب بود (3419933) (alef-11)
 
توران
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۴۰:۴۵
شوراي شهري كه اعضايش يكي كشتي گيره يكي وزنه بردار ويكي كاراته كار يكي پليسه و يكي برادر يكي ديگه هست مگه مي تونه وضع تهران را از اين بهتر كنه ؟؟ اين چند نسل بايد به سخت ترين وضع بميرند تا نسل هاي اينده عبرت بگيرند (3419620) (alef-11)
 
روناک
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۲۰:۱۴:۲۸
دقیقا. و مرگ فجیع و تدریجی حقمونه (3420502) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۴۴:۳۷
هفته پیش دوشنبه 2.5 میکرون تهران 142 امروز 137 هفته پیش تعطیل بود امروز نه
نتیجه اخلاقی اینکه کمیته اضطرار .... (3419634) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۴:۵۷:۱۳
بنزین یورو 0.4 با خودرو های استاندارد ملی تازه همینا هم معاینه فنی نمیشن

تعداد بیشمار تک سرنشین و همینطور روند بی پایان تولید خودروی بی کیفیت و با دوز و کلک و وام انداختن به ملت شریف
کارخانه های بسیار قدیمی با تجهیزات فرسوده و آلایندگی بالا در حاشیه شهر

عدم بارش باران و برف کافی و حتی وزش باد علی رغم مسلمان بودن ملت شریف و دعاهای 365 روزه!!

راهکار چیست؟

باید با هواپیما سم پاش آب بریزیم ....نشد میریم بالای برج میلاد دسته جمعی فووت می کنیم نشد نهایتا صبر می کنیم چند روز مدارس تعطیل چند روز زوج و فرد چند روزم ....نهایتا چند نفر می خوان بمیرن دیگه بهتر تا سال دیگه هم خدا بزرگه فعلا باید ..... (3419677) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۲۲:۲۲:۴۷
در گذشته ای نه چندان دور، تا اندازه ای خود طبیعت هوای تهران را پاکیزه می کرد. روزها، هوا از دشت ورامین بسمت کوههای شمیران و. شبها، باد از کوه بسوی جنوب تهران می وزید که به باد شمیران معروف بود. اکنون، با بلندمرتبه سازیهایی که بدون مطالعه انجام شده، در واقع تهران خفه شده و جلوی جریان طبیعی باد کوه / دشت، گرفته شده است.
افزون بر نابودی باغها و. برج سازی، سیستم گرمایشی این برجها، و ترافیک خیابانهای تهران، نیز بر این مشکل افزده اند.
یکی از راه حلها، در کوتاه مدت، می تواند افزایش میلیونی مالیات سالانه خودروهای لوکس و مجبور کردن دارندگان خورو و کارخانه ها به معاینه فنی اجباری، افزایش جریمه نداشتن معاینه فنی، افزایش قیمت گاز و آب و برق برای برجهای آنچنانی و افزایش مالیات فروش بنزین به خودروهای لوکس و تجملی و سهمیه بندی بنزین جهت جلوگیری از قاچاق و غیره ، باشد. در این صورت، گروه آسیب پذیر فشار کمتری می بیند. در نهایت هم با درآمد آن، ناوگان اتوبوسرانی و مترو گسترش داده شود.
به عبارت دیگر، کسانی که در خانه های تازه ساز میلیاردی ساکن شده اند و خوروی گران قیمت سوار می شوند، باید بیشتر مالیات و هزینه بپردازند نه اینکه بگوییم تو رو خخدا یارانه نگیرید! (3420770) (alef-11)
 
رضا.ف
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۳:۵۳:۳۶
نه این دولت ونه دولت قبل هیچگونه کاری انجام نداده اند بغیر از تعطیلی مدارس .بخدا خجالت داره در عصر حجر که نیستیم اینهمه کشورها صنایع و اتومبیل دارن با آن راندمان بالا نه اقتصاد درستی داریم نه هوای سالمی نه مسئول دلسوزی .بابا اینهمه ماشین آلوده کننده است شهرداری وشرکت واحد و کامیون وتریلی های دودزا آزاد میگردن کسی کاری نداره یعنی نمیخوان کاری انجام بدن .اون از آبپاشی هوایی این هم از تعطیلیهای پیاپی . (3421075) (alef-11)
 
مردم
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۱۸:۱۱
یعنی این کمیته متوجه نمی شود دوهفته مدارس را تعطیل کند بعد از آن طرف سال تحصیلی را دب
یر تر تمام کند ؟ عجب دانشمندانی برای ما تصمیم میگیرند خدا یا به تو پناه میبریم (3421190) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۵۷:۱۶
وقتی ماشین 30 سال پیش یا چینی را به اسم تولید ، پیچ و مهره هاشو سفت میکنند (مونتاژ) و میفروشند و تعرفه های گمرکی بالا برای ماشینهای با کیفیت ژاپنی و اروپایی میگیرند، که به درآمد بیشتر برسند، نتیجه همین میشود که میبینید.

جالب است که خود مسئولین و خانواده آنها هم در این مرگ تدریجی حضور دارند و میدانند که حداقل 70 درصد علت آلودگی ، خودروهای فرسوده و عدم وجود ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب میباشد.

آخه پول باشه و زندگی نباشه ، به چه درد میخوره؟! (3421493) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۱۴:۴۵
مردمانی که با استفاده از خودرو باعث آلودگی هوا می شوند . باید هزینه ان را جبران کنند. یعنی
1_ گسترش محدوده طرح ترافیک
2- بجای اتوبان ساختن خرید اتوبوسهای جدید
3- حذف هر گونه واگذاری طرح ترافیک به سازمانها و افراد بعنوان امتیاز
4- افزایش عوارض سالانه خود روها با پلاک شهر های الوده
5- هزینه کرد درامدهای حاصل برای توسعه فضای سبز و روشهای سبز در انرژی
دلیل این امر هم تجربه شهرهای موفق. (3422054) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۲:۱۵:۰۱
تقصیر مردمه یه ذره نمیخوان پیاده روی کنند تا سر کوچه میخوان برن شیرینی بخرند ماشین میبرند تک سرنشین راه میافتن و گردش در خیابانها... (3423241) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.