نظر منتشر شده
۱۰۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 419834
دستاورد زود هنگام و با ارزش برجام
محسن مهدیان، 13 آذر 95
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
با رای قاطع سنا و تمدید تحریم های موسوم به داماتو، سرنوشت برجام در داخل رنگ و جهت دیگری پیدا کرد. اینکه اوباما چه تصمیمی می گیرد و واکنش دولت ما به این "اجماع سرمایه داری و عهدشکنانه آمریکایی" چیست مساله ثانوی است. این روزها "سرنوشت واقعی برجام" را باید در فهم و دل مردم و خواص دنبال کنیم، نه دست و امضای این و واکنش آن یکی.

برجام شکسته شد و هزینه آن تمام و کمال بر عهده طرف آمریکایی است. مهمتر اینکه سرنوشت ضدایرانی برجام شکنی، ترامپ زده نشد و در دوره ای رقم خورد که پیمان نامه نوشتند. نتیجه اینکه با این اجماع ضدایرانی بهانه ای نماند تا همچنان بخشی از سیستم سیاسی آمریکا در "نقاب عقلانیت" و "افسون صلح طلبی"باقی بماندو هزینه "زدگی گوشه برجام" را به گرده دولت مجنون ترامپ بیاندازد.

مسیری که برجام طی کرد، آورده ای ذی قیمت داشت که به هزینه های مادی آن برابری می کند. طی مسیری که به تدبیر رهبری گام به گام به روشن شدن "حقیقت"  شعار "مرگ بر آمریکا" انجامید.

وظیفه رهبری امت اسلامی جز این نیست. قیام و مقاومت جامعه اسلامی در گروی رشد باورها و اعتلای آگاهی ها است. هدایت جامعه دینی که متکی به قدرت مردمی است از دالان همین رشد اعتقادی و انگیزشی عبور می کند. قیام تنها وتنها توسط مردم صورت می گیرد و مقاومت به پشتوانه همین قدرت توده ای محقق می شود.

 "مرگ بر آمریکا" صرفا لقلقه زبان و تنها یک شعار سیاسی  با یک دوره تاریخی مشخص نیست. این شعار ایدئولوژیک انقلاب اسلامی است که تمام صف بندی جبهه حق را مقابل تجسم زمینی شیطان و ائمه باطل نشان می دهد.

تحقق این شعار راهبردی بدون باور و آگاهی مردم و خواست قلبی و منطقی شان رقم نمی خورد. بعد از دفاع مقدس، به جهت برخی "نسخه های غلط سیاسی و اقتصادی سرمایه دارانه"، همزمان با تهاجم همه جانبه "استکبار فرهنگی" ، این تلقی در بخشی از جامعه ایجاد شد که دشمنی جمهوری اسلامی با آمریکا صرفا یک دشمنی متعصبانه و بدون منطق است.
ادعای فریبنده کازینوی سرمایه داری و استکبار نقاب دار همراه با نقش آفرینی لیبرال های وطنی، این تلقی را در بخشی از جامعه ایجاد کرده بود که براستی همه گرفتاری جمهوری اسلامی با جبهه کفر بر سر میز مذاکره حل و فصل می شود و دشمنی دیگری باقی نمی ماند که به رویارویی سیاسی بیانجامد.

کم کم نزدیک بود کلیدی ترین شعار انقلاب اسلامی که ایستادن مقابل ظلم و تقابل تمام عیار با جبهه استکبار است به بهانه تحریم و مشکلات اقتصادی به حاشیه رود و "وعده های ملون گونه آمریکایی ها" و "همراهی طنازانه غربی ها" و "باور سست و ساده انگارانه خواص داخلی"، مسیری را تحمیل کند که گویی برخی در داخل مقابل رشد و رفاه مردم اند و نمی خواهند آرامش و آسایش فراهم شود.

این بود که لازم شد تجربه بمیدان بیآید. باید تجربه می کردیم که استکبار پای میز مذاکره هم اهل جنگ افروزی است. ایران ستیزی هویت استکبار است و ازین "ذات ظالمانه" گریزی نیست.

با این مقدمه بهترین مسیر طی شد. همه عوامل دست به دست هم دادند تا این تجربه شعور گرا موثر افتد. "متزورترین" گروه بظاهر عقل گرا و اهل تعامل در آمریکا پای کار بودند و سررشته مذاکرات را در دست داشتند. از این سو بهترین و خبره ترین و با اعتقاد ترین های مذاکره در ایران جمع شدند تا این مسیر به سرانجام برسد.

نتیجه اینکه با این عهدشکنی ها؛ همان ها که در آمریکا تظاهر به صلح و تعامل و خیرخواهی می کردند، نقاب شان افتاد و در داخل نیز همان ها که باور ایدئولوژیک به مذاکره و هضم شدن در نظم نوین جهانی داشتند، بیش از بقیه باورشان شکسته شد.

رهبری با همین "مدل تجربه و هدایت" مجوز مذاکره دادند و اما یک جمله هم فرمودند که به سرنوشت این مذاکرات "بدبینم". و امروز همه گروه ها و همه جریانات و از همه مهمتر مردم ما با تمام معرفت وجودی شان، این دشمنی ذاتی و هویت استکباری را درک می کنند.

و چه دستاوردی از این پربهاتر؟ هیچ هزینه سیاسی و هسته ای، هم وزن و یارای این دستاورد قیمتی نیست. باید قدر دانست که همین فهم متعالی است که قدرت ساز است.
هرچه بود گذشت. مارا زمانه گر شکند ساز می شویم...

چه "شیفتگی های سیاسی" که "عزت کُش" بود، چه "دل ستانی های اقتصادی" که "وابسته گرا" ی مان می کرد. قدر بدانیم؛ هزینه این تجربه ذی قیمت خون شهدا و قدرت هسته ای مان است. زین پس نگذاریم به جهت بی توجهی به این تجربه قیام ساز و اهمال بیشتر در بکارگیری اش در ساخت اقتصادمقاومتی و سیاست استقلالی، "متهم قهری تاریخ" و "خاطره دردناک آیندگان" باشیم.
 
کلمات کلیدی : سنا+کنگره+تمدید تحریم های ایران+لغو برجام+تمدید ده ساله+نقض برجام+تمدید داماتو
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۷:۳۵:۳۸
خب آقای محسن مهدیان، شما ازکسانی هستید، می گویید برجام شکست خودره و احتمالا از کسانی هستید که دارید نظام را تشویق می کنید موضع برجام شکنانه بگیرد! مسئولیت عواقب آن متوجه امثال شما خواهد بود (4046832) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۱۳:۱۷
اقای مهدیان برادر تازه شرکت ما توش یه امیدی پیدا شده بذارید این داستان برجام ادامه پیدا کنه بدون برجام طرح شما چیه؟ این همه شرکت ورشکست شد و رشد منفی 6.8 کافی نیست؟ حقوق خود شما از کجا میاد؟ (4047162) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۳۲:۳۶
والله اگر عواقب تصمیمات افراطی متوجه تصمیم گیرندگان می شد من راضی بودم ولی همیشه چوب رو مردم ایران خورده و می خورند!! (4047194) (alef-2)
 
علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۳۸:۰۴
عواقب بتون ریزی آب سنگین اراک ، و نابودی ۱۸ سال دست آورد دانشمندان هسته ای، و ۴ سال معطل کردن بیهود و پر از خسارت کشور به عهده کیست؟!!!!! (4047208) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۲۱:۱۸:۵۵
لطفا برخی عواقب آن را بیان کنید تا بتوانیم بگوییم بر عهده کیست؟! (4048551) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۲۲:۴۲:۱۳
دستاورد فعالیت هسته ای چه چیزی بود جز تحریم
واقعا یکی ما را از اشتباه در بیاورد ، دستاورد هسته ای چی بود و کدام منافع اقتصادی را نصیب ما کرد. لطفا بدون شعار و فحش جواب بدین. (4048680) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۰:۲۵:۲۵
قربان شكلت بروم اگر برجام نبود. الان صادرات نفتمون صفر بود. (4048828) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۷:۲۹:۱۳
پولش کو؟بلوکه هست هنوز که...تحریم هستیم هنوز عزیز (4049010) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۲:۳۹:۳۴
لطفا دستاوردهای اقتصادی و سیاسی شش سال مذاکره بی سرانجام آقای جلیلی را که مطابق نظر شماست نام ببرید
دستاوردهای برجام که مشخص است
شکست اجماع بین المللی بر ضد ایران
به کرسی نشاندن حق غنی سازی
رفع تحریم فروش نفت (فروش ما کم کم داشت به صفر نزدیک می شد ولی الان با اقتدار نزدیک 4 میلیون بشکه نفت می فروشیم)
و .......... (4049520) (alef-13)
 
France
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۵۱:۲۶
چرا اینقدر میترسین این برجام نافرجام بهم بخوره؟!!! (4047369) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۷:۲۱:۵۶
شما دلت واسه تحریم تنگ شده گویا! دلت واسه بد بختی دارو و ... تنگ شده! زمان تحریم ها اگر برای شما سخت نبوده برای مردم بوده! (4048219) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۱:۱۸:۲۷
چون باید مردم عادی تاوان آن را بدهند نه خواص و ثروتمندان و از ما بهتران و آقازاده ها و امثال من از مردم عادی هستیم (4049313) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۵:۱۱:۴۷
آقای مهدیان درسته که برجام نقض شده اما مشکل از برجام نیست مشکل از بدعهدی آمریکاست برجام خیلی حقوقی و محکم نوشته شده و به همین خاطر ده بار دیگه هم برجام نقض بشه ما نباید برجامو کنار بزاریم . ما نباید مثل آمریکا بد عهد باشیم (4047952) (alef-2)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۰:۳۸:۲۶
دوره جنگ و موشک باران شهرها می گفتن کسانی که در داخل مخالف جنگ هستند، به دشمن گرا می دهند برای موشک باران.
الان چه کسانی به آمریکا گرا می دهند برای افزایش تحریم ها؟؟؟ (4048850) (alef-13)
 
صابر احمدی - کارشناس ارشد روابط بین الملل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۸:۳۹:۵۷
1- لطفا بدون تکرار شعارهای غیر قابل اثبات با دقت و مستند توضیح بفرمایید ایران از ناحیه پذیرش برجام چه خسارتهای غیر قابل جبران یا خساراتهای قابل بازگشتی را متحمل شده است.
2- چه اقداماتی را طی دو سال گذشته می توانستیم انجام دهیم که بدلیل گذشت دو سال نمی توانیم انجام دهیم.
3- ایران برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر حداقل به 50000 هزار سانتیریفیوژ فعال نیاز دارد در حالی که قبل ار برجام حداکثر کمتر از 9000 ماشین فعال داشت یعنی کمتر از 20% مورد نیاز داشتیم در بهترین حالت قابل تصور نیز طی دو سال گذشته می توانستیم شرایط فعالیت همین مقدار را تثبیت کنیم یعنی در هر حال بدون برجام نیز امروز نیازمند واردات 80% سوخت مورد نیاز از روسیه بودیم وابستگی تامی که با دسترسی به تمامی شرایط کاری و کاهش فشارهای بین المللی در کمتر از 10 سال ممکن نخواهد بود.
4- ایران بدلیل برجام موفق گردید با فروش آب سنگین به آمریکا و روسیه به باشگاه صادر کنندگان رسمی آب سنگین وارد شود یعنی از این پس قادر خواهد بود بخش قابل توجهی از تولید آب سنگین خود را در معرض فروش رسمی قرار دهد که به معنی درآمدزایی تنها بخش صنعت هسته ای ایران می باشد فروش آب سنگی در بازارهای بین المللی فرصتی طلایی برای ایجاد ظرفیتهای جدید تولید مستمر آب سنگین در ایران می باشد.
5- اخیرا ایران برای عضویت و فعالیت در گروه بین المللی گداخت هسته ای دعوت شد اقدامی که با طی مقدمات حضور دانشمدان ایران در عرصه فعالیت بین المللی جوش هسته ای زمینه ساز همگامی ایران با آخرین دستاوردهای علمی جهان بوده و زمینه ساز پذیرش پیشاپیش حق بهره برداری ایران از دستاوردهای این مهم نیز خواهد بود. حتما آقای مهدیان نیز فراموش نکرده اند که طی سالهای قبل دانشجویان ایرانی حتی از تحصیل در برخی رشته های علمی منع شده بودند.
6- برخلاف تصور تبلیغی این روزهای مقامات و دستگاههای مسئول کشورمان معتقدم اقدام کنگره آمریکا در تصویب استمرار قانون تحریم ایران که در سال 1995 پایه گذاری شده است(حدود 10 سال قبل از طرح موضوع هسته ای) علی رغم برخورداری از لحن و جهت گیری خصمانه مغایر با کلیت برجام نیست چرا که تحریمهای ظالمانه آمریکایی مذکور ناظر بر اتهامات سالهای گذشته آمریکایی مرتبط با نقض حقوق بشر ، حمایت از تروریسم و تلاش برای گسترش سلاحهای کشتار جمعی توسط ایران بوده است که طبیعتا نمی تواند مورد بحث برجام بوده باشد از سویی تیم مذاکره کننده ایران بدلیل منع قطعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نمی توانست خارج از موضوع هسته ای به طرح سایر مباحث با طرف آمریکایی اقدام کند هرچند بنده نیز معتقدم ایران خارج از شعارزدگی باید ادعای نقض برجام توسط آمریکا را به جد و مستمر از طریق مجاری مندرج در برجام تا حصول نتیجه مورد نظر کشورمان پیگیری کند.
7- مصوبه کنگره آمریکا وزارت خارجه آمریکا را برای نادیده انگاری هر بخش از قانون تحریم ایران که مغایر با برجام تشخیص دهد محق می داند بنابراین شاید به همین دلیل است که بی هیچ مخالفتی مورد تصویب سنا نیز قرار گرفته باد چنانکه وزیر خارجه و سخنگوی این وزارتخانه طی روز گذشته دقیقا با اشاره به همین نکته تأکید کردند که بخشهای مغایر با برجام را غیر قابل اجرایی اعلام خواهند کرد.
8- علی رغم تهاجم بی رحمانه به تیم مذاکره کننده کشورمان بدلیل بدعهدی طرف آمریکایی که بهرحال یکی از اجزاء 1+5 می باشد و به فرموده مقام معظم رهبری نباید او را کدخدای جهان بدانیم باید یادآوری گردد که طی بندهای 18 الی 33 و بند 36 تمامی ابعاد مرتبط با لغو تحریمها به درستی تصویب و آورده شده است بنابراین ایران ضمن ادامه کار تبلیغاتی علیه بد عهدیهایی که به آمریکا نسبت می دهیم و لزوما در مغایرت با برجام نیز نیست باید از تمامی ظرفیت سازیهای فوق العاده ناظر بر حفاظت از حقوق کشورمان که در بندهای ذیل مندرج در برجام بهره برداری کامل را بعمل آورد.
8-1 بند 24 برجام : چنانچه در هر زمانی پس از روز اجرا ایران بر این اعتقاد باشد که هر تحریم یا اقدام محدودیت‏ ساز مرتبط با هسته ای دیگری از یک عضو 1+5 در حال ممانعت از اجرای کامل لغو تحریم ها به نحو تشریح شده در این برجام است، عضو ذیربط برجام با هدف فیصله موضوع با ایران مشورت خواهد نمود و چنانچه توافق داشته باشند که لغو این تحریم یا اقدام محدودیت‏ ساز مناسب می‏باشد، عضو مربوطه‏ ی برجام اقدام مقتضی را به عمل خواهد آورد. در صورتی که قادر به فیصله این موضوع نباشند، ایران یا هر عضو گروه1+5 می توانند موضوع را به کمیسیون مشترک ارجاع نمایند
8-2 بند 25 برجام : چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم‏های مشخص شده در این برجام شود، ایالات متحده، با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گام های مقتضی را به منظور تحقق اجرای مزبور اتخاذ خواهد نمود. ایالات متحده به طور فعال، مقامات در سطح ایالتی یا محلی را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست ایالات متحده منعکس شده در لغو تحریم‏های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد خودداری نمایند
8-3 بند26 برجام : ایالات متحده با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم های مشخص شده در پیوست 2 که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می‏نماید، فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در این برجام. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم های جدید مرتبط با هسته ای خودداری خواهد کرد. ایران اعلام کرده است که تحمیل چنین تحریم های جدید مرتبط با هسته ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد نمود
8-4 بند 27 برجام : اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالات متحده دستورالعمل های مرتبط را صادر خواهند نمود و در خصوص جزئیات تحریم ها یا اقدامات محدودیت سازی که به موجب این برجام لغو شده اند، بیانیه هایی را که در دسترس عموم باشد، منتشر خواهند کرد. اتحادیه اروپایی و دولت های عضو و ایالات متحده متعهد هستند که در خصوص محتوای این دستورالعمل ها یا بیانیه ها با ایران به صورت منظم و بنا به اقتضاء مشورت نمایند
8-5 بند 28 برجام : گروه 1+5 و ایران متعهد هستند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده، برمبنای احترام متقابل اجرا نمایند و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و نیت این برجام که اجرای موفقیت آمیز آن را مختل سازد، خودداری کنند.
8-6 بند 29 برجام : اتحادیه اروپایی و دولت های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهدات‏شان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت ‏آمیز این برجام خودداری خواهند کرد
8-7 بند 30 برجام : گروه 1+5 هیچ تحریم یا اقدام محدودیت‏ سازی را نسبت به افراد و یا نهادها به دلیل مبادرت به فعالیت‏ هایی که مشمول لغو تحریم های مندرج در این برجام شده است، اعمال نخواهند کرد مشروط بر اینکه این فعالیت‏ ها با سایر قوانین و مقررات جاری گروه 1+5 منطبق باشد.
8-8 بند 36 برجام : چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه 1+5 تعهدات خود را رعایت ننموده اند، ایران می تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید.
8-9 بند 37 برجام : . ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم ها جزئی یا کلی مجددا اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.
9- جناب مهدیان انصافا کدام کشور را می شناسید که در تاریخ روابط بین الملل توانسته باشد در توافق نامه ای با جامعه جهانی و به منظور رفع محدودیتهای بین المللی که وفق فصل 7 سازمان ملل وضع شده است چنین حقوقی را برای خود قائل شده باشد؟ اینکه دولتهایی با تمام توان در جهت نابودی ما فعالیت می کنند تردید دارد؟ واقعا نمی دانیم که می خواهند هیچ اثری از ما روی زمین نماند؟ اینکه دشمنان قسم خورده ما در رعایت حقوقی که مورد تفاهم قرار گرفته بخواهند بد عهدی و خباثت کنند نگته عجیبی است؟ اما اینکه ما در مذاکره با دشمنانمان چه می توانستیم انجام دهیم که انجام نشده است موضوعی دیگر است ایکاش شما یا شخص دیگری از میان منتقدان حداقل یک بار به اندازه یک پاراگراف می فرمودند که با چه اقدام مشخصی چه نتیجه حتی در اندازه برجام را می توانستند به دست آورند که امروز در نهایت سرافرازی حاصل نشده باشد.
10- اقای مهدیان امروز براساس برجام فی مابین ایران و جامعه جهانی اقدام آمریکا حتی از سوی متحدین اروپایش بدعهدی و اقدام علیه صلح و امنیت جهانی توصیف می شود اما استنکاف ایران از ادامه برجام از سوی فرزندان غیرتمند و هوشمند کشورمان در بند بند برجام مانند بندهای 36 و 37 برجام به عنوان حق ایران به صراحت گنجانده شده است. بنابراین براساس برجام ایران می تواند بدون متهم شدن به برجام از برجام کناره گیری نماید. حال سوالی این است که اگر براساس حقوق مندرج در بندهای 36 و 37 برجام بخواهیم از برجام کناره گیری کنیم چه دستاوردهایی خواهیم داست؟ جامعه جهانی را با چه مخاطراتی روبرو می کنیم؟ (4049081) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۲:۳۷:۰۰
جناب آقای مهدویان چون آقا بدبین بودند دلیل نمی شود ما جوری با برجام رفتار کنیم که برجام به شکست بیانجامد (4049516) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۷:۴۰:۴۵
برجام یک توافق چند جانبه میان کشورهای متعدد است و یک قانون سازمان ملل است. بر اساس آن تحریم رسمی سازمان ملل ملغی شده است.
اگر ایران بخواهد به کردار امریکا بکند، یعنی خودش با دست خودش ایران را در مقابل جامعه جهانی و سازمان ملل قرارا داده. امریکا داماتو را تمدید کرده ولی تحریم سازمان نمی تواند بکند.
دستاوردهای برجام بسیار بزرگتر از اینهاست.
البته تندروها داخلی و امریکایی منظر بهانه هستند دستاوردهای برجام را نابود کنند.
برجام تاکنون چند مورد دستاورد برای ملت ایران داشته:
1- اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای
2- لغو تحریم های سازمان ملل
3- خارج شدن مسئله هسته ای از فصل هفتم منشور سازمان ملل (که می توانست مجوز حمله به ایران شود!)
4- خلاص شدن از یک بحران طولانی و بیفایده و پرخسارت.
5- از بین رفتن بهانه قانونی برای تعامل با خارج

به همین دلایل فوق، ایران نباید برجام شکنی کند.

واکنش مناسب و هوشمندانه وبه دور احساسی می تواند انجام دهد. مانند دعوت از سایر کشورهای عضو برجام برای خنثی سازی اقدامات یک جانبه امریکا/ یکی همین کنار گذاشتن سیستم بانکی-ارزی دلار امریکا است. این فرصت خوبی است برای کشورها، این هژمونی امریکا در عرصه مالی جهان به چالش بکشند. ضربه ای از این نظر به امریکا می خورد حمله مستقیم به امریکا بیشتر اثر دارد و امریکا را به زانو می اورد. (4046836) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۹:۴۴:۱۴
با سلام
در برجام قرار بود تحريم هايي حذف شود كه به علت مشكلات هسته اي بود .
تحريم هاي نفت و گاز و پتروشيمي كه از خيلي وقت پيش بوده است (4047099) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۴۴:۱۶
یک سوال دارم ایا شرکت های امریکا بر طبق نظریه نفوذ حق سرمایه گذاری در ایران را دارند ؟ یک برند مک دونالد نتوانست بیاید چه برسه به شرکت های نفتی! تحریم های شرکت های امریکایی توسط ایران یک تحریم نانوشته است! مال انها نوشته! (4047342) (alef-2)
 
احمد
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۰:۳۴:۴۳
ما همه دستاوردهای هسته ایمان را برای برداشتن تحریمها داریم کافی نبود؟ باید بازارمان را هم تصاحب میکردند تا شما راضی شوید؟ (4049240) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۵۶:۰۱
خوب بنده خدا تو این تحریمهای جدید تحریمهای مالی هم هست. (4047381) (alef-2)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۰۳:۰۶
عزیز قانون ایسا به منظور خاصی تعیین شده و زمانش تمام شده حالا دوباره تمدید شدنش چه توجیهی داره مگر عقب نشینی ها و ناشی گری مذاکره کننده های ما . اخه اینا که میگن ما بلدیم مذاکره کنیم علت تحریم های جدید رو بیان بگن . تحریم های قبلی مقصر تیم مذاکره کننده سابق این تحریم ها چی این یعنی بدون دلیل تحریم شدیم (4047774) (alef-2)
 
هادی جویباری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۶:۳۴:۰۰
آقای محمد، همچین هم بی دلیل نیست. ما که با خودمون تعارف نداریم.
بر مبنای همون برجام ما هم حق نداشتیم موشک بالستیکی که توانایی حمل کلاهک هسته ای داشته باشه رو بسازیم!!!
ولی ما دو ماه بعد از برجام اومدیم یه موشک بالستیک آزمایش کردیم و روش نوشتیم اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود!
اسرائیلی که با همه جنایتهاش عضوی از سازمان ملل هست و کشوری است که از طرف سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و هیچ کشوری حق نداره اون رو تهدید به نابودی کنه!!!
جالب اینکه وقتی گفتند چرا این موشک رو آزمایش کردید، گفتند ما که در برجام نگفتیم موشک نمیسازیم، ولی این موشک هر موشکی نبود بلکه توانایی حمل کلاهک داشت. در جواب اینم گفتند که ما که کلاهک هسته ای نداریم!
قضیه الان ماست. ما میگیم چرا تحریم کردین، اونا میگن ما که تحریم جدید وضع نکردیم ، همون قبلی رو تمدید کردیم! (4048151) (alef-13)
 
محمد کشاورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۰۷:۴۴
مثل اینکه امریکا زیر گوش ما هم بزنه یه عده ای هستند که میگن بیا اونو رو هم بزن بعد باید عذر خواهی کنیم بگیم ما مقصریم (4047791) (alef-2)
 
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۵۴:۵۲
آقای روحانی که فهرست بلندبالاتری از دستاوردهای برجام ذکر کردند که آخریش سیب و گلابی بود فکر می کنم که تا عید خربزه و هندوانه و انگور را هم به این فهرست اضافه کنند، برادر من، کشک چی پشم چی؟ کدام بین الملل؟؟!!!! دنیا دنیای قدرت و زوره، هرکه در دنیای امروز با قدرت مقاومت نکنه و از حق خودش دفاع نکنه کلاهش پس معرکه است، رهبری فرمود اگر امریکا برجام را پاره کنه ما برجام را آتش میزنیم، این زبان، زبانی است که امریکا و بین الملل این زبان را خوب می فهمند، اگر دولت روحانی با این زبان با امریکا حرف میزد امریکا به خودش اجازه تمدید ۱۰ ساله تحریم ها را نمی داد زبان شل روحانی و ظریف در برابر جسارت های امریکا و ماله کشی و ماستمالی ضعف های برجام و از هول حلیم در دیک افتادن کار را به اینجا رسانده ، (4047237) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۴۳:۳۴
چرا هر روز یه بخشش رو میزنید شما؟ شده شیر بی یال و دم و اشکم! قرار بود در برجام تحریمهای بین المللی و یک جانبه امریکا حذف بشه و تحریم جدیدی در این باره وضع نشه. کیگفته فقط تحریم سازمان ملل. یه بار سخنان دولت مردای خودمون رو گوش بکنین شما و فقط مقلد بی بی سی و وی او ای نباشید. (4047868) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۸:۱۱:۳۰
تحریم ها مخصوصا ممنوعیت ورود ارز و دلار که هنوز پابرجاست. (4048282) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۷:۵۸:۱۶
البته فکر نمی کنید که برای اثبات بدعهدی امریکا به یک عده ای، هزینه سنگینی دادیم!؟ (4046855) (alef-2)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۰:۲۸:۴۱
به خدا آدم از اظهارات عزيزان منتقد شاخ درمي‌آورد، آخر عزيز دل برادر، اگر برجام نبود كه صادرات نفت به صفر رسيده بود و يا حداكثر به روش بابك زنجاني در حال دور زدن تحريم بوديم. برجام تا همين الان هم كار خودش را به خوبي انجام داده است. جدي جدي يك بار بفرمائيد كه چه پيشنهادي به جاي برجام داشتيد؟ (4048834) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۱:۴۳:۴۷
خوب شد سرنوشت موشک ها را دست مذاکره کنندگان ندادیم (4048905) (alef-13)
 
احمد
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۰:۴۰:۳۰
سوال اول: شما بفرمایید که توی دوسالی از دولت که برجام هنوز تصویب نشده بود پول نفت از کجا میامد؟
سوال دوم: بفرمایید که آیا بعد از برجام تحریمهای بانکی برداشته شد و پول های ما آزاد شد؟
سوال سوم: دقیقا فایده برجام چه بود؟ به غیر از اینکه نشون داد توی کشور ما حتی اگر یک عده تصمیم غیر عاقلانه هم بگیرند توان اجرای آن را دارند. برخلاف موردی که قبلا می گفتند آزادی نیست و دیکتاتوری است.......... (4049246) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۷:۵۹:۲۷
عالی بود... (4046858) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۸:۰۰:۱۵
مقاله را خواندم بنده یک سوال از دوستان مخالف برجام دارم فرض کنیم برجام نبود طرح پیشنهادی شما چه بود؟ سال 92 در انتخابات ریاست جمهوری هیچ برنامه ای از طرف دیگر کاندیداها ارائه نشد فقط روحانی برنامه مذاکره و رفع تحریم ارائه داد. مشکلات ما هم صفر شدن صادرات نفت و رشد منفی اقتصادی و نبود برخی داروها و مشکلات بسیار زیادی بود که بوجود امده بود که از سال 85 با کاغذ پاره خواندن قطعنامه ها هم شروع شد ممنون میشوم دوستان یک پاسخی به بنده بدهند که روش و راهکار عملی نه شعاری شما چه بود و چیست ممنون میشوم به این سوال که با صفر شدن صادرات نفت پول کارمند و کارگر رو چگونه میخواستید پرداخت بفرمایید هم پاسخ دهید خزانه هم در سال 92 خالی بود کشور به سمت درگیری و تنش پیش میرفت و ارزش پول ملی هم یک سوم شده بود با تشکر و احترام (4046859) (alef-2)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۲۶:۴۱
اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار بود (4047181) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۲:۲۷:۳۵
به این حرفت چقدر اعتقاد داری؟ خودت تاکنون چه اقدام عملی در مسیر توفیق اقتصاد مقاومتی انجام داده ای؟ (4047502) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۰۱:۱۷
اگر بگویم که در جهت اقتصاد مقاومتی چه کرده ام ، دولت خودم و خاندانم را سلاخی نمی کند؟ تا کی خودمان را به خواب بزنیم ؟ از اول هم مشخص بود که نتیجه چه می شود ... کدام تحریم برداشته شده! به زعم شما ، ما که کوریم و نمی بینیم! شما با زبان شیرین فارسی ما را راهنمایی کنید ... (4047767) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۱:۴۶:۰۸
دولت چه کار کرد؟

جز اینکه گفت دست نگه دارید تا ما با برجام فتح الفتوح کنیم؟

طبق قول و وعده جناب روحانی الان چرخ هسته ای داره میچرخه یا چرخ کارخانجات؟

الان دقیقا کدوم داره میچرخه!؟ (4048908) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۱:۲۰:۵۶
اقتصاد مقاومتی کلمه ای بزرگ در معنی و در عمل هیچ (4049318) (alef-13)
 
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۰۰:۴۰
طرح پیشنهادی کاملا مشخصه حداقل تن به ذلت ندادن است اینکه نشد حداقل زمان جلیلی تحریم بودیم ولی حداقل صنعت هسته ای خودمون رو ازبین نبرده بودیم الان چی هم تحریمیم و هم صنعت هسته ای خودمون رو تعطیل کردیم و مهم تر از صنعت هسته ای اینکه به غربی ها اجازه دادیم در یکی از امور داخلی مون دخالت کنند و این اجازه دخالت از تمام صنعت هسته ای و هوافضا ارزشش بیشتر بود که متاسفانه با خوشبیینی دولت مردان به غربی ها داده شد (4047246) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۲۰:۲۶
با سلام و عرض ادب
نشد دیگه دوست عزیز قرار بود طرحی پیشنهاد بدین که مشکلات رو حل کنه انچه شما نوشته اید تاکید بر همون رویه قبل و قطعنامه گرفتنه من عرض کردم طرحتون برای حل مشکل چیست نه اینکه اصرارتون روی چیست طرح و پیشنهادتون برای موارد و مسائلی که بوجود امده بود چیست و چه بود مسائل و مشکلات زیادی که بوجود امده بود رو هم شما ازش اطلاع دارید راه حلتون رو بیان بفرمایید ملت اگاه بشن از راه حل جناح شما
با احترام و تشکر (4047292) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۲:۳۹:۰۲
با سلام و احترام
طرح این بود که بدون مرعوب شدن از هوچی گری های غرب به راه خودمون در صنعت بومی هسته ای ادامه بدیم نه اینکه با هزینه زیاد آنچه را به سختی به دست آورده بودیمو دودستی روش بتن بریزیم . من نمیدونم چرا بعضیا چشماشونو به واقعیت بستن و برجامو براخودشون بت کردن و علاوه بر اینکه خودشون اونو میپرستن میخوان بقیه رو هم به این کار وادار کنن. اگه شما جای شهدای هسته ای بودی که با تحریم علمی به قله ای اینچنین سترگ دست یافته بودی بازهم مدافع برجام بودین؟ (4047532) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۵:۴۸:۵۷
خوب آنها هم تحریم ها را ادامه می دادند ! این که نشد راهکار ! باید منتظر کمک های بشر دوستانی غذا و دارو می نشستیم! نفت زیر پایمان هم توسط کشور های عربی تخلیه می شد! این رویایی شماست؟ حیف الف منتشر نمی کنه وگرنه جواب تک تک جملات را با سند می دادم! (4048064) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۴۶:۲۴
این که دارو در کشور نباشد این که اقتصاد فلج باشد این که صنایع داخلی به خاطر نبود مواد اولیه نابود شود، این که کشتی های ما توان خروج از کشور را نداشته باشند، این که پتروشیمی ما تحریم باشد این که باید قاچاقی دلار تو کیسه بریزیم جا به جا کنیم اینها اگر ذلت نیست من نمی دانم! کشور فقیر کشور ذلیل است! اگر این طور باشد که شما می فرمایید کره شمالی بهشت برین است! بد بخت تر از کره شمالی داریم ایا ؟! (4047348) (alef-2)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۸:۱۲:۵۰
الان دلار از راه بانک های بین المللی به ایران می رسد؟ (4048287) (alef-13)
 
ف.م
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۲۳:۰۱:۱۱
الان همه چی خوبه؟ آرومه؟ دارو، غذا، فقر، ازدواج، بیکاری حل شد؟ (4048697) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۱:۲۲:۵۹
پس به نظر شما همه ی اینها باید ادامه پیدا کند ؟ (4049326) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۱:۴۷:۵۳
الان چرخ صنعت داره میچرخه؟
ما که روی هسته ای بتن ریختیم. پس چرا چرخ صنعت به گل نشست؟؟؟ (4048910) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۲:۱۶:۳۰
خب حالا شما بفرمائید برجام چه کرد؟
جیبوتی مالدیو؟
کاسب شدن برجامیون در حد 8000 میلیارد از دارایی های مملکت
چقدر هم تحریمها رفع شد!!!
چقدر هم آب و هوا عوض شد!
با تشکر که برا مردم دوزار احترام قائل نیستید (4047464) (alef-2)
 
آرين
Italy
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۸:۳۴:۰۹
براى جيبوتى و مالديو سودان كومور سومالى شما ها مدرسه و مجلس و دفاتر فرهنگى و دفتر كميته امداد ساختين... شما بفرماييد دستاورد هشت سال پول ريختن تو شكم اين حضرات چي بوده ؟
فساد پنج هزار ميلياردى و سه هزار ميلياردى و ب-ز و معاون رييس جمهور و...هم كه حاصل دوستانتون فساد رو در اين كشور سيستماتيك نهادينه كرد
تفاوت وضع الان و چهار سال پيش كامل بيانگر نگاه سياسي شما و دوستان شما هست (4048340) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۳:۳۲:۱۸
تکیه به توان داخلی. بهترین راه بود.
یا یک توافق نامه ی استخوان دار و محکم که نشه به این راحتی زیرش زد راه حل بعدی.
این که نشد. از این برجام جز ضرر هیچی عاید ما نشده اونوقت شما میگی جایگزینش چی داریم؟
مثل این میمونه که به شما بگم تو این لیوان سم ریخته شده این رو نخورید، شما میگی جای این چی بخوریم؟ خوب اصلا هیچ توافقی نمیکردیم بهتر از این توافقه نکبت بار و بی اثر بود (4047678) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۰:۱۴:۱۳
خوب بندهای این توافق محکم را بشمارید تا ببینیم طرفهای مقابل زیر بارش می رفتند ؟! (4048809) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۱:۲۳:۴۷
حق شما بود که بروید مذاکره کنید نه وزارت امور خارجه ! (4049330) (alef-13)
 
سعید راد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۳:۵۲:۴۷
برادر عزیر ، طرح روشنی در سال ۹۲ و بعد از آن وجود داشت که رهبری از قبل هم موید آن طرح بود و مردم هم همان طرح را می خواستند و آن مذاکره عزتمندانه بود، یعنی بده و بستان، سرمایه عظیم هسته ای ما بهای کمی نبود برای چانه زنی ، ما می توانستیم ده ها برابر آنچه را که در برجام وعده دادند و به ما ندادند قدم به قدم نقد از آنها بگیریم، می توانستیم همه تحریم ها را با کمتر از داده ها برجام برداریم، اشکال اساسی روحانی و ظریف این بود که از همان اول از ریل مذاکره عزت مندانه خارج شدند و از هول حلیم در دیک افتادند عجولانه دقت را کنار گذاشتند، همه تخم مرغ ها را در سبد گذاشتند و نقد در برابر وعده های نسیه به ۱+۵ تقدیم کردند، به جای مشورت با صاحب نظران داخلی و استقبال از منتقدان همه چیز را مخفی و لاپوشانی کردند و منتقدان را به باد ناسزا گرفتند، صدا و سیما و رسانه ها را محدود کردند، و رسانه های همسو را وادار به تبلیغات کاذب به نفع برجام کردند، به رهنمودهای رهبری کم توجهی کردند، برخی از خطوط قرمز و شر ایط رهبری را رعایت نکردند، و نتیجه شد برجام نافرجام. (4047743) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۶:۰۸:۱۶
سمبه طرف مقابل پرزور بود و اونها میتونستن نظراتشون رو تحمیل کنن چون ما تحت تحریم بودیم. اونها از کش پیدا کردن مذاکرات آسیبی نمی دیدن. (4048106) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۱:۵۴:۱۲
بله هم سمبه طرف مقابل پرزور بود و هم از بی عرضگی و شل بودن ما مطمئن.

اگه شما زمان جنگ تشریف داشتید و سمبه ی پر زور صدام را می دیدید که امریکا و شوروی هم پشتش بودند لابد خاک کشور را دو دستی تقدیم می کردید. (4048916) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۲۳:۱۱:۴۳
سلام مذاکراتی که مد نظر جنابعالی است توسط برادر جلیلی چندین سال ادامه داشت که منتهی به چند قطعنامه و تحریم و گرفتاری شده بود ما مشکل زمانی داشتیم اونها مشکلی تداشتن راه حل شما تست شده بود جواب نداد ضمن اینکه همین توافق هم دو سال طول کشید و اسان بدست نیامد برادر عزیز (4048715) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۸:۴۰:۳۶
شما می تونید چنتا از دست آوردای برجام رو برای ما بگی؟ مثلا چی فرقی کرد؟ بتون ریختیم رو تکنولوژیمون، هسته ای رو تعطیل کردیم حالا ارزش پولمون 3 برابر شده ؟ یا پول نفت داره میاد داخل؟ فقط نگو که تو روز تعطیل 1000 الی سی باز کردیم. (4048351) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۱۱:۲۵:۲۲
تکنولوژی در مغز انسانها و دانشمندان است عزیز دل برادر با بتن ریزی از بین نمی رود یک از دست آوردهای آب سنگین را برای ما بفرمایید تا مطلع شویم (4049336) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۸:۰۲:۲۹
بذارید یه مطلب جالب براتون بگم.
یکی از اقوام ما که از قضا از طرفداران برجام و دولت فعلی و ...هستند، با پسرشون سر اینکه براش گوشیه موبایل بخرنو اینا داشتن کل کل میکردند.
در این میان این پسر بچه روستایی جمله ای گفت که نشان از همون افزایش شعور و اگاهی جمعی دارد. برگشت به پدرش گفت بابا تو چرا مثه امریکایی، همش وعده میدی ولی عمل نمیکنی!!
یه پسر بچه ده یازدهساله که تو محیطی رشد کرده که غربگرایی توش خیلی هم ضدارزش نیست سر قضیه تجربه برجام تو ذهنش به این نتیجه رسید که امریکا بی وفاست. و این تجربه گرانسنگ برجام برای بچه های دهه هفتاد و هشتاد ماست. (4046867) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۹:۴۳:۳۸
این نشانه تجربه اون بچه نیست. نشان قدرت تبلیغاتی صدا و سیماست. (4047097) (alef-2)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۲۱:۲۸
نه داداش صدا و سیما ده درصد اثر ات مثبت برجام را نشون نداده.
بزرگترین دستاورد برجام اینه که ایران داره علنا تو سوریه با دوستان آمریکا می جنگه اما آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه.
اسراییل امروزز یک دولت منزوی در جهانه، ندای مظلومیت ملت ایران به همه جهان رسیده، آمریکا در چشم حتی متحدانش به کشوری غیر قابل اعتماد تبدیل شده است. تا جایی که حتی عربستان سعودی هم به این نتیجه رسیده که قید حمایت آمریکا را بزنه نمونه اش توافق اخیر اوپک (4047173) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۵۲:۱۴
یادش بخیر زمان محمود، ناتانیاهو هر روز این طرف انطرف سخنرانی داشت، در حال شانتاژ جهان بر ضد ایران بود. اما الان کلا موش شده رفته تو سوراخ! (4047371) (alef-13)
 
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۰۳:۰۷
یعنی شما آمریکا رو بدعهد نمیدونید پس آقای ظریف و بقیه دولت مردان دروغ میگن که آمریکا بدعهدی میکنه؟ دمتون گرم آمریکا تو کشور ما چقدر طرفدار داره که حاضرن هر جوری شده رفتار آمریکا رو ماست مالی کنند اونا قطعنامه علیه ما تصویب میکنند بدون حتی یک رای مخالف (همه موافق فقط یک رای ممتنه) بعد ما تو کشورمون مردمی داریم که از همین آمریکایی ها دفاع میکنند دمت گرم با این وطن پرستیت (4047248) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۵۵:۵۷
انها تنها به منافع خود فکر می کنند! به دنبال جنجال و راه انداختن جنگ جدید برای فرار از مشکلات داخلی هستند! بعد تندرو های داخلی هم به دنبال انها به سرعت در حال حرکت! تمام کشور ها بد عهد هستند! همین روسیه به زور s-300 را تحویل داد! مسئله نوع برخورد کردن است! روش هیجانی و پرخطر یا روش منطقی و در راستای منافع! کسی نمی گوید امریکا بهترین دوست شفیق است!

مثال ما مثال کسی است که خرس رفته تو خونش! نمی شه که با مشت با خرس جنگید!! اما با عقل می شه برش غلبه کرد! ما دوستان هیجانی داریم که می خواهند با مشت و لگد بروند به جنگ خرس! (4047379) (alef-2)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۲۲:۲۰
میشه بفرمایید با عقل یعنی چی؟ با خرس چطور میخوای عاقلانه رفتار کنی؟ نکنه میخوای باهاش مذاکره کنی؟! (4047825) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۱:۵۶:۴۹
امریکا تو این کشور بزک کننده و آرایشگر زیاد داره.
ولی خوشحالم که خدا جای حق نشسته و تشت های رسوایی را یکی یکی بر زمین میزند!
برجام که به فنا رفت. بخدا من الان منتظر بعدی اش هستم! (4048918) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۹:۵۳:۳۰
این نوع نقض برجام توسط آمریکا در جوامع ین الملل به نفع ایران است و شاید از خدای ایران بود که این اتفاق بیفتد تا سران اروپایی و بقیه اعضا در رابطه با ایران حساب خودشون رو از آمریکا کلا جدا کنند. (4047116) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۶:۱۰:۴۲
از نظر اروپایی ها و سازمان ملل و حتی روسیه و غیره، داماتو نقض برجام نیست. (4048114) (alef-2)
 
France
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۸:۲۴:۵۹
عالی. اینو باید شیفتگان اوباما و امریکا بخوانند. که روز توافق میگفتن اوباما دوست داریم ،عجب مرد شریفیه این جان کری و .... حرفهای از اینجور.
روشنفکران !!داخلی تا قبل از برجام دعا دعا میکردن برجام امضا بشه به هر قیمتی.
حالا هم به التماس افتادن که برجام به هم نخوره به هر قیمتی. قضاوت با شما: کی دلواپسه؟! روشنفکرانی که همه فکرشون شده برجام یا اونهایی که نقاط ضعف برجام را گوشزد کردن؟! دلواپس و عجول شما بودین که از هول حلیم افتادین توی دیگ!! (4046921) (alef-2)
 
م
United States
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۸:۳۳:۴۲
اینها همه باعث تاسفه، ولی واقعیتش من فکر نمیکنم تمدید این قانون نقض برجام هست. اگربودن قانون در صورت عدم اجرا نقض برجام نباشه، تمدید همون قانون در صورت معلق بودن هم نقض برجام نیست. متاسفانه این تمدید با توجیه اینکه زیرساخت تحریم وجود داشته باشه تا در صورت نیاز اجرایی بشه به تصویب رسیده. ... قسمتی که به نقض برجام ممکن هست تعبیر بشه اونجایی هست که قرارداد میگه کشور های 5+1 نباید برای تجارت قانونی ایران مانع تراشی کنن و حتی باید تشویق کنن. ولی همون قرارداد میگه که تنها تحریم های هسته ای لغو میشن (+تعداد اندکی تحریم های پیشینی مشخص در قرارداد). وجود هر دو اینها باعث یه تناقض ذاتی شده که دست کشور های 5+1 به خصوص آمریکا رو باز میگذاره تا با استناد و عمل به قسمت های (دقیق فرموله شده ی) دوم، روح برجام در قسمت اول رو تضعیف کنن. همین هست که رهبر ایران جدیدا گفت عجله کردیم و میزان نارضایتی بیشتری از قرارداد نشون داد. دلیلش هم این هست که با توجه به متن قرار داد تمدید تحریم قدیمی که مبتنی برفعالیت هسته ای نبوده نقض کننده نیست و همه می دونن که بردن مساله به کمیته / دادگاه هم نفعی نداره. از جهت دیگه من فکر می کنم این قرارداد بهترین چیزی بود که ایران می تونست حاصل کنه و تیم خیلی خوبی هم داشتن که بی سابقه بود. (4046943) (alef-2)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۵۱:۵۱
اینکه تمدید این قانون نقض برجام هست را آقای ظریف توی مجلس تصریح کرده. (4047231) (alef-2)
 
مومن باانصاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۸:۳۴:۲۳
ره آورد برجام فقط یک چیز است. اینکه باید به خود متکی باشیم. جلوی فساد را در داخل کشور بگیریم و اینکه پیشرفت یک ملتی فقط در دستان خودش است نه اجانب. ما اگر جلوی فساد داخلی را بگیریم نیازی به برجام و امثالهم هم نداریم. (4046946) (alef-2)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۳۸:۰۹
بله پیشرفت هر کشوری دست خودش هست اما با درگیر شدن با کشورها و کشیدن تحریم دور کشور هیچ کشوری نمی تواند حتی نفس بکشد چه برسد به داشتن اقتصاد (4047209) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۴۰:۴۰
به نظر من هم تمدید تحریم ها نقض برجام نیست اگر هست لطفا دقیق مشخص کنید کجای تحریم با کدام بند برجام تضاد دارد. انقدر ذوق نافرجام شدن برجام را دارید که هنوز هیچی نشده حرف از شکست برجام می زنید. (4047215) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۸:۵۵:۵۳
آمریکا جهانخوارترین کشور در تاریخ میباشد، ننگ بر افرادی که با این همه بلایی که آمریکا سر ایران آورده از زمان پهلوی تا اکنون، باز هم حامی برقراری رابطه با این کشور خبیث هستند. رابطه دو کشور زمانی معنا پیدا میکند که احترام متقابل وجود داشته باشد نه اینکه یکی زور بگوید و دیگری بگوید چشم و آخرش هم از هستی ساقطش کنند. این یعنی ظلم و این یعنی شیطان بزرگ. (4046989) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۳۱:۵۲
دوست عزیز وقتی میتوانیم از این صحبتها بکنیم که سرتاپامون پوشیده از اتبداعات و اختراعات امریکا و غرب نباشه بنده عینکم و موادی که دندانم رو باهاش پر کردم و واکسن کزازی که جاش روی بازوم هست و لپ تاپم و اینترنت و دارویی که الان میخورم و یخچال و کولر و برق و لامپ و هزاران مورد دیگه یا مستفیما ساخت امریکا است یا فناوری امریکا است بکوشیم که کشور را پیشرفت دهیم که اون موقغ بتونیم ادعا کنیم. (4047191) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۲:۲۴:۳۵
اشتباه میکنی ساخت چین هست یک بار دقیقتر پشت دستگاهات رو نیگا کن. (4047489) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۴۳:۵۴
همون چین هم بدون تایید و لایسنس شرکت آمریکایی نمیتونه تولید کنه و بفروشه. (4047871) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۵:۵۱:۱۷
اشتباه می کنی تکنولوژی مال امریکاست ولی به خاطر ارزان بودن کارگر آنجا ساخته می شود! (4048069) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۱:۰۵:۰۵
نه عزیزم همین کامپیوتر و لپ تاپت صنعت آمریکاست که براش صرف نمیکنه در کشور خودش تولید کنه و در چین تولید میشه و یا هواپیما ها ی ایرباس و بوئینگ . هر وقت بجای اینتل یا ای ام دی و آی بی ام تکنولوژی دیگری در کامپیوترت هرچند با مارک ای سوس یا لنووو بود بعدش از چین طرفداری کن . (4048878) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۸:۵۶:۵۵
واقعا درود به رهبر که قبل از امضای برجام همه چیز را روشن کردند و گفتند که آمریکا غیرقابل اطمینان است. (4046992) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۹:۰۲:۴۵
برجام یک معاهده بین المللی است و با نقض برجام توسط آمریکا، قطعا اروپایی ها به این نتیجه می رسن که شریک آنها خیلی قابل اعتماد هم نیست و این برگ برنده بزرگی برای ایران است. از تیم مذاکره کننده برجام بسیار سپاسگذاریم که بدون عجله تونستند آمریکا رو پای میز مذاکره بنشونن و باعث کاهش اعتماد دنیا به آمریکا بشن. (4047007) (alef-2)
 
کیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۹:۲۵:۳۵
"وعده های ملون گونه آمریکایی ها" و "همراهی طنازانه غربی ها" و "باور سست و ساده انگارانه خواص داخلی"
این سه عبارت گویای خیلی از چیزهاست...
مرسی الف، تحلیل خوبی بود
بزرگترین دستاورد برجام بیداری مردم و اثبات بدعهدی غرب و گرفتن بهانه از خواص سست باور و ساده انگار داخلی بود (4047065) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۰۹:۳۶:۱۹
امریکا ستیزی دردی از ما دوا نمی کند بیائید بدون هیاهو به تقویت زیرساخت های کشور بپردازیم. آمریکا را نابود شده فرض کنید تا بتوانیم روی حل مشکلات اساسی کشور تمرکز کنیم. کسی که از صبح تا شب امریکا چنین و امریکا چنان می کند هم بیشتر از بقیه شیفته امریکاست و هم از امریکا بیش از دیگران می ترسد. (4047085) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۵۲:۴۴
احسنت بر شما ما متاسفانه 80 درصد صحبتها و...که داریم شده امریکا اقا هر هفته یک مشکل کشور رو مطرح کنیم و برای حلش راهکار بدهیم بخدا اینطوری بهتره تا اینکه به جنگ جناحی بپردازیم ای بسا ممکنه اقتصاد پیشرفت کنه و مجبور هم نباشیم برا لقمه نانی دعوای جناحی راه بندازیم و خدا خودش ما رو بی نیاز کنه ایا در این سالها این دعواها به جایی رسیده؟ جوان بیکار ازدواج نکرده داریم بخدا اینا همه گناهاش پای ما نوشته میشه (4047233) (alef-2)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۲۵:۵۵
نخیر ما نه از آمریکا می ترسیم نه شیفته اوییم این توهم باطل شماست. آمریکا شیطان بزرگ است همان که امام گفت اگر لا اله الا الله هم بگوید ما قبول نداریم. (4047833) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۱:۵۹:۳۹
البته بزک کردن چهره ی کریه امریکا هم دردهای شما را درمان میکند.
خوش خدمتی به امریکا اگر برای ملت آب نداشت (که روحانی میگفت دارد) لابد برای شما نان خوبی داشته! (4048921) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۰:۱۶:۰۰
اونهایی که زمان امضای برجام ریختند در خیابان و پایکوبی کردند البته در شمال شهر تهران، اکنون کجایند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (4047165) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۲۷:۲۷
جاي خوشحالي است كه شما تصميم گيرنده موضوع نيستيد ،

آيا فكر كرده ايد چرا در اين زمانه اي كه جمهوري خواهان و دموكراتها دچار شديدترين تنش ها هستند اين قانون را با اجماع تصويب كردند .
اين همان قانون ماشه است ،
تمديد دوباره آماتو يعني ادامه روند موجود ، يعني وجود تحريم هايي كه رئيس جمهور در صورت لزوم اجرايي كند ، موضوع اينجاست كه چيزي تغيير نكرده است و اين شرايط طي سال گذشته هم برقرار بود (4047308) (alef-2)
 
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۰:۳۵:۳۷
داماتو، اول اسمشو ياد بگير (4048846) (alef-13)
 
م م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۱:۴۲:۲۲
تاحالااینجورشاندیده بودم .واقعاکاسه داغترازآش همینه .اعضاتیم مذاکره کننده میگندنقض برجام .ولی یک عده ای هنوزماله کشی میکنند. (4047336) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۲:۰۱:۱۰
آرایش گر های خوبی هستند. بزک می فرمایند. اجرتشان را هم گرفته اند! (4048922) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۲:۰۴:۰۰
واقعا مایه ی شرمساری است!

عجب برجامی شد!

خدایش بیامرزد.

ناقص بدنیا آمده بود از بس که عجله داشت!

قبرش را هم بتن گرفتند. (4048923) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۲:۰۵:۲۹
سیف:آمریکا مانع عادی سازی روابط باشبکه بانکی بین المللی است.
شنبه 13 آذر 95

لابد این هم از سر دلواپسی است (4048925) (alef-13)
 
نادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۲:۰۴:۱۵
نه آمریکا ونه روسیه هیچ کدام منافع ملی شان رابه ایرا ن ترجیح نمیدهند ما هم باید با کار وتلاش و وحدت جبران عقب افتادگی هایمان را در اولویت قراردهیم وامید را با مبارزه با دانه درشتهای فاسد اقتصادی به ملت ایران ونسل جوان تزریق کنیم نه باشعار .مرگ بر آمریکا برای مانان نمیشود .... (4047413) (alef-2)
 
Sweden
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۲:۴۸:۱۵
برجام کاری کرد که تونستیم روزی چهار میلیون بشکه بصورت قانونی و توافقی تو اپک سهمیه داشته باشیم ، بدون برجام الان عربستان با خیال راحت روزی چهارده میلیون بشکه می فروخت ... (4047565) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۳:۱۴:۰۱
ممنونم از برجام که میشه همه تحریم های قبلی رو آروم آروم برگردوند و برجام هم نقض نشه. (4047634) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۵:۴۴:۲۳
محمدابراهیم ترقی نژاد سریزدی:
عضو مجلس نمايندگان امريكا در گفت ‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:
با تمديد اخير قانون تحريم، جلوي مرگ زودرس برجام را گرفتيم

🔷قانون سال ١٩٩٦ امروز قابل اجرا نيست
🔷نمايندگان و سناتورهاي مخالف برجام در امريكا، بعد از انتخاب ترامپ روحيه هم گرفته‌اند
🔷توانستيم مخالفان برجام را شكست دهيم
🔷با همه پيشنهادها براي تحريم جديد مخالفت شد
🔷مانع از تصويب اصلاحيه‌هاي تحريمي جديد شديم
🔷بعد از نقض برجام توسط ايران، ما در امريكا مي‌توانيم تحريم‌هاي زيادي از جمله همين مفاد تحريم‌هاي اين قانون را بر گردانيم
-🔷نگذاشتيم برجام به كما برود
🔷همه نمايندگان و سناتورهايي كه به اين تمديد راي داده‌اند به خوبي متوجه هستند كه اين تمديد نقض برجام نيست. اين قانون تمديد مي‌شود كه محتواي آن از بين نرود ولي تمديد آن تاثير چنداني در صحنه عمل ندارد، چرا كه اجراي مقررات تحريمي اين قانون بر اساس برجام تعليق شده است.
🔷ما ناچار بوديم كه در ازاي موفقيتي كه در كسب همراهي و مخالفت نمايندگان مجلس و اعضاي سناي مخالف با برجام با اضافه كردن هر گونه تحريم جديد به دست مي‌آورديم با پذيرش تمديد صرفِ قانون تحريم‌ها كه در صحنه عمل بر وضعيت موجود تاثيري ندارد، موافقت كنيم. مطمئن باشيد كه با اين كار جلوي يك خطر مهم در نقض برجام را گرفتيم.
🔷ما از اهرم‌هاي مذاكراتي خود خوب استفاده كرديم كه به‌جاي مخالفت با اصلِ تمديد، با موارد پيشنهادي تحريم‌هاي جديد كه در قالب اصلاحيه‌هاي متعدد در ذيل اين تمديد مطرح مي‌شدند مخالفت كنيم، چون تصويب هر يك از آن تحريم‌ها قطعا مخالف برجام بود.
🔷عده‌اي آرزو دارند، ايران را در موقعيت نقض برجام قرار دهند چون كار را براي تندروهاي امريكا خيلي آسان مي‌كند. ولي من شك ندارم كه ايران با توجه به شرايط جهاني بهترين تصميم را خواهد گرفت.
‏http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=61399 (4048055) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۶:۵۹:۵۹
دوستان مخالف برجام بفرمایند اگه برجام نبود چه چیزی باید جایگزین میشد؟
ایا گزینه ای بهت دارن که روی میز بذارن؟ دوستان عزیز معاویه صلح نامه خودش رو با امام حسن زیر پا گذاشت و نقض پیمان کرد کدام ادم با انصافی امام حسن رو سرزنش میکنه؟ مگه روحانی و ظریف نقض عهد کردند که مورد سرزنش شما هستند؟چرا به جای فریاد بر سر ناقض عهد بر سر کسانی که در به ثمر نشستن برجام از خود گذشتگی کردند و اونطور مورد حمایت رهبری بودند فریاد میکشید؟تا سیه روی شود هر که در او غش باشد (4048187) (alef-2)
 
هستی
Netherlands
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۷:۴۰:۲۶
"..کم کم نزدیک بود کلیدی ترین شعار انقلاب اسلامی که ایستادن مقابل ظلم و تقابل تمام عیار با جبهه استکبار است به بهانه تحریم و مشکلات اقتصادی به حاشیه رود..."

کلیدی ترین شعارهای انقلاب، استقلال، ازادی و جمهوری اسلامی بود و نه اونی که شما میفرمایید! (4048240) (alef-13)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۹:۱۴:۳۲
برجام از اول بی سرانجام بود وبس چون با عجله بود ما خودزنی کردیم (4048410) (alef-13)
 
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۲۱:۵۳:۵۰
برجام بی جام (4048619) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۲۲:۰۱:۳۱
دوستان همه می گویند برجام کاری نکرده و ما می بایستی ال و بل می کردیم و غیره. بگذارید واقعیت ها را نگاه کنیم و پس از ان بر جام را قضاوت کنیم
ایران تحت قطعنامه های سازمان ملل و اجماع جهانی( دقت بفرمایید چین و روسیه هم که اینقدر از قبل ایران در امد کسب کرده بودند) علیه ایران صادرات نفتش به حداقل رسیده بود خریداران نفت ایران یکی پس از دیگری پس می کشیدند و امریکا و جامعه جهانی رفته رفته خرید نفت ایران فقط در ازا غذا را زمزمه می کرد. برای فروش نفت دست بدامان هر دلالی می شدیم که عواقب ان هنوز که هنوز است ادامه دارد و پول نفت را می بایستی توسط کیسه و چمدان بداخل مملکت می اوردیم
چرخ های صعنت ایران بعلت تحریم و اینکه قادر نبودیم قطعات مورد نیاز انها را تامین کنیم بکل پنچر شده بود و حرکت نمی کرد
حتی واردات دارویی مورد نیاز به بهانه تحریم صادرات انرا به ایران ممنوع کرده بودند
بنادر ما تحریم شده بودندو تمام ارزاق و کالا های مورد نیاز می بایستی به دیگر کشور های حاشیه خلیج فا س وارد می شدو سپس توسط لنج و غیره! به ایران حمل می شد
تورم لجام کسیخته شده بود و روز به روز قیمت کالای عمومی افزایش پیدا می کرد
تهدید های جهانی در سازمان ملل به سرکردگی امریکا و روسیه و چین روز به روز بیشتر می شد
و بحرانی که روز به روز ایران بیشتر و بیشتر در خودش غرق می کردو در محاصره جهانی قرار داده بود
در چنین زمانی تصمیم بر این شد که مذاکره به معنای واقعی شروع گردد که مردم هم در انتخابات ۹۲ به ان رای قاطعی دادند و این کار سخت و نفس گیر شروع گردید
برجام اجماع جهانی علیه ایران را شکست. مبادلات و بازرگانی ما با دنیا بجز امریکا از سر گرفته شد، قطعنامه های سازمان ملل باطل گردید و تهدید جنگ بر طرف گردید، حق غنی سازی ما به رسمیت جهانی شناخته شد و اسراییل و دوستان عربش در این ماراتون سخت شکست را پذیرا شدند و دستانشان رو شد
دوستان بایستی بین اغراض وتبلیغات سیاسی له یا بر علیه برجام فرق بگذاریم و منصفانه انرا نقد کنیم
ما می دانیم تا زمانی که مرگ بر امریکا می گوییم، پرچمش را اتش می زنیم و نیز منافع انها را تهدید می کنیم نبایستی انتظار دیگری داشته باشیم انها دشمن هستند پس طبیعی است ما را دشمن خود بدانند (4048628) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۲۳:۵۹:۲۸
امریکا ، که همیشه آمریکا بوده ، سیاستش هم واضحه.... چیزی که آدمو عصبانی و دلسرد میکنه اینه که، بعضی از ایرانی ها از مصوبه ضد ایرانی خوشحال شدند!! (4048787) (alef-13)
 
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۰۸:۵۷:۴۰
آیا یک ماه پیش که این مصوبه صادر نشده بود ، برجام نقض شده بود؟ اگر نشده بود، این مصوبه تمدید همان شرائط است . اولا مقامات کشور پیرو اظهار نظر رهبری نباید خلاف حرف ایشان را بزنند و ثانیا این اظهارات برای زیر فشار گذاشتن امریکائیهاست تا همچنان موارد خاص را در این قانون تعلیق کنند. نحوه بیان آقای ظریف هم همین مطلب را می رساند. امروز هم در همین سایت الف از قول امریکائی ها نقل شده که این کار را خواهند کرد. (4050941) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.