بوگاتی ویرون (Bugatti Veyron) به واسطهی قابلیتهای بینظیر خود، بیش از یک دهه سلطان مطلق ردهی ابرخودروها بود. این خودرو چند بار نیز تحت بهینهسازیهای مختلف قرار گرفت و نمونهی سوپراسپرت ویرون، با ۱۲۰۰ اسب بخار و حداکثر سرعت ۴۳۱.۲ کیلومتر بر ساعت آخرین تلاش برند بوگاتی با مدل ویرون بود. با وجود عرضهی ابرخودروهای مختلف از سایر برندها، همچنان ویرون قدرتمندترین و سریعترین خودروی مجاز جادهای است.
اکنون زمان جایگزینی ویرون پا به سن گذاشته با نمونهی کاملا جدیدی است. کایرون (Chiron) برای ادامهی راه ویرون قدم به این عرصه گذاشته است. ابرخودروی جدید بوگاتی برای رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۱۵ ثانیه زمان احتیاج دارد و در حالت استاندارد قادر به کسب حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت است. اما در صورتی که کلید مخصوص بوگاتی برای کسب بالاترین سرعت ممکن را در جایگاه تعبیه شدهی آن وارد کند، قادر خواهید بود به حداکثر سرعت محدود شدهی ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت برسید! درست متوجه شدید؛ حداکثر سرعت کایرون توسط بوگاتی محدود شده است.
اما در صورتی که تمایل به کسب سرعت بیشتری داشته باشید، بوگاتی به صورت اختصاصی این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد. این روند تحت نظر مهندسان بوگاتی با کنترل شرایط جوی و خودرو، انجام خواهند شد. در این حالت کسب سرعت ۴۴۲.۵ کیلومتر بر ساعت ممکن خواهد بود و بدین ترتیب کایرون نام خود را به عنوان سریعترین خودروی شهری تاریخ ثبت خواهد کرد.
در حال حاضر هنوز رکورد رسمی و عملی از حداکثر سرعت بیشتر از ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت توسط کایرون ثبت نشده است و اعداد ذکر شده در مرحلهی قبل تحت محاسبات و شبیهسازیهای مهندسی بدست آمده است. ولفگانگ درهیمر مدیر عامل بوگاتی در خصوص حداکثر سرعت کایرون اعلام کرد:
رسیدن به سرعت بالاتر از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت نیازمند شرایط و مقدمات خاصی است؛ زیرا تحت این سرعت خودرو فشار بسیاری را متحمل است و احتمال خطر جانی برای راننده وجود دارد. با این حال دادههای ما به خوبی نشانگر این موضوع هستند که کایرون توانایی شکستن رکورد ویرون سوپراسپرت را دارد.
خودروی ونوم جیتی جان هنسی نیز پیشتر رکورد ۴۳۵.۳ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرده بود. مدیران و مهندسان بوگاتی در خصوص عملکرد کایرون و شکستن رکورد ونوم جیتی با اختلاف حداقل ۵ کیلومتر بر ساعت، نیز بسیار مطمئن هستند. رکوردگیری نهایی در پیست مخصوص فولکس واگن در بهار سال جاری و پیش از تحویل اولین خودرو به مشتریان، انجام خواهد شد.
بوگاتی کایرون در بخش قوای حرکتی خود از پیشرانهی ۸ لیتری ۱۶ سیلندر با چینش W بهره میبرد. چهار توربوشارژر غولپیکر نیز وظیفهی تامین هوای فشردهای این پیشرانه را بر عهده دارند. همچنین بوگاتی برای انتقال قدرت در کایرون از جعبهدندهی ۷ سرعتهی دو کلاچه بهره برده است. طبق ادعای مهندسین بوگاتی، بیش از ۹۵ درصد از قطعات کایرون مجددا طراحی شده و تنها کمتر از ۵ درصد قطعات این خودرو از ویرون به عاریت گرفته شده است. کایرون عریضتر، بلندتر و کوتاهتر از ویرون است، اما وزن مشابهی با نسل گذشتهی خود دارد.
پیشرانهی کایرون نمونهی تکامل یافتهی ویرون سوپراسپرت است و اکنون ۲۵ درصد توان و ۵ درصد گشتاور بیشتری را تولید میکند. تولید ۱۵۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۷۰۰ دور بر دقیقه در کنار ۱۱۶۵ پوند فوت گشتاور در بازهی ۲۰۰۰ تا ۶۷۰۰ دور بر دقیقه، ارقام خارقالعادهای است که تنها از بوگاتی انتظار میرود. بوگاتی موفق شده است با بهبود ورودیهای هوا، هوای بیشتری را وارد محفظهی احتراق پیشرانه بکند.
در بخش ظاهر خودرو نیز کایرون چهرهی تهاجمیتری به خود گرفته و کمی متمایل به جلو شده است. این موضوع در کنار قوس بینظیر طراحی شده در بخش جانبی خودرو که از ستون A آغاز و با رسیدن به ستون C مجددا به بخش جلوی خودرو باز میگردد، باعث شده تا کایرون جلوهی بسیار خشن و زیبایی را پدیدار شود. ورودیهای هوای کنار قوس جانبی خودرو نیز با طراحی آیرودینامیک خودرو، باعث ورود هوای کافی به پیشرانه میشوند.
برخلاف ویرون که در بخش انتهایی همانند جلوی خودرو با طراحی قوسی شکل همراه بود، کایرون در بخش انتهایی خود طراحی همانند موشکها را به همراه دارد. طبق گفتهی مهندسین بوگاتی این نوع طراحی باعث شده است تا بخش کم فشاری در انتهای خودرو ایجاد شود تا هوای داغ اطراف پیشرانه به خوبی از خروجیهای تعبیه شده، تخلیه شود. چراغ الایدی یک تکه، دیفیوزر عظیم و خروجیهای اگزوز تیتانیومی، از دیگر موارد بخش انتهایی کایرون است که توجه زیادی را به خود جلب میکند.
توربوشارژرهای دو مرحلهای بهینهی ویرون باعث شدهاند تا یکی از بهترین نمودارهای توان و گشتاور را در کایرون شاهد باشیم. گشتاور تولیدی در این خودرو در دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به حداکثر خود میرسد و تا ۶۷۰۰ دور بر دقیقه نیز به صورت بسیار آرام کاهش مییابد. این در حالی است که توان تولیدی این پیشرانه به صورت صعودی تا ۶۷۰۰ دور بر دقیقه افزایش و به حداکثر میزان خود میرسد. همچنین در این بخش باید به واکنش خودرو به ورودی پدال گاز نیز اشاره کرد که در کایرون به صورت خطی و کاملا متفاوت با ویرون است. طبق گفتههای مهندسین بوگاتی این موضوع باعث کنترل بهتر و جذابیت بیشتر حین رانندگی در کایرون میشود.
درهیمر در خصوص رفتار حرکتی کایرون گفت:ما به عکسالعملها و پیشنهادات مشتریان و رانندگان حرفهای در خصوص ویرون واکنش مثبتی نشان دادیم و درخواست آنها مبنی بر نیروی ترمزی بیشتر و قابلیتهای فرمانپذیری بالاتر را در کایرون به ارمغان آوردیم.
در همین راستا کایرون به ترمز های کاملا جدید مجهز شده است. دیسکهای ۱۶.۵ اینچی کربن-سرامیک با چهار لنت تعبیه شده در کنار هم و ۸ پیستون از جنس تیتانیوم، در چرخهای جلوی کایرون به کار رفتهاند. در بخش عقب این خودرو نیز دیسکهای ۱۵.۷ اینچی و کالیپرهای مجهز به ۶ پیستون تیتانیومی، برای توقف کایرون مورد استفاده قرار گرفتهاند.
بوگاتی توجه ویژهای به چسبندگی کایرون در بخش جلو و انتهای خودرو داشته است. سیستم تعلیق پیشرفته از جنس فایبرکربن، سیستم فرمان برقی جدید شرکت ZF و دمپرهای تولیدی شرکت Sachs باعث شدهاند تا کایرون تجربهی بهتری در بخش فرمانپذیری از خود به جای بگذارد. همچنین بوگاتی از لاستیکهای جدید میشلن استفاده کرده است که ۱۴ درصد در جلو و ۱۰ درصد در عقب سطح تماس بیشتری با جاده برقرار میکند. لاستیکهای مذکور توانایی تحمل حداکثر سرعت ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارند.
تغییرات نامبرده باعث شده است تا چسبندگی جانبی خودرو نیز افزایش چشمگیری داشته باشد و طبق اعلام مهندسان بوگاتی، در کایرون قادر خواهید بود در سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت به راحتی اقدام به تغییر لین کنید.
بوگاتی برچسب قیمتی ۲.۷ میلیون یورو را برای کایرون در نظر گرفته است و ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد. لازم به ذکر است که بر اساس گفتههای مدیران بوگاتی، کایرون برخلاف ویرون، باعث درآمدزایی خواهد شد. ۱۱۰ دستگاه از کایرون تاکنون پیشفروش شده است؛ این موضوع به این معنی است که در صورت سفارش کایرون، این خودرو پس از ۲ سال به دست شما خواهد رسید.
تصاویر هوندا سیویک هاچبک پیش از نمایشگاه خودروی ژنو 2016 فاش شد هوندا سیویک از آن دست خودروهایی است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. قرار است مدل مفهومی از سیویک هاچبک در جریان نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شود. اما تصاویر این خودرو پیش از آغاز کار رسمی نمایشگاه فاش شده که نشان از طراحی تهاجمی این مدل دارد.
نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ از فردا در کشور سوئیس شروع به کار میکند و مشهورترین خودروسازان دنیا با جدیدترین محصولات خود در این رویداد حاضر خواهند بود. امروز وبسایت Carscoops تصاویری از مدل مفهومی هوندا سیویک هاچبک منتشر کرده است.
این خودروی پنج در از یک طراحی تهاجمی و جذاب بهره میبرد که باعث شده نسل دهم سیویک نیز زیبا به نظر برسد. خطوط سقف خودرو به نرمی به سمت قسمت عقب خودرو کشیده شدهاند که باعث شده نوع قرارگیری و سبک طراحی چراغهای عقب سیویک هاچبک شبیه نسخهی سدان شود.
هوندا سعی کرده با طراحی جدید سپرهای جلو و عقب ظاهری تهاجمیتر به سیویک هاچ بک بدهد. حفرههای در نظر گرفته شده در هر دو طرف باعث بهبود عملکرد و هندلینگ خودرو شده که این بهینهسازی با قرارگیری اگزوزهای دوقلو در وسط و جفت اسپویلرهای (بالههای) عقب، تکمیل میشود.
خواه ناخواه این تغییرات سبب شده تا با دیدن سیویک هاچبک به یاد مدل جذاب و ردهبالای Type R بیفتیم. حالا به نظر میرسد با اضافه شدن مدل هاچبک به نوعی خط تولید سیویک کامل شده است.
انتظار میرود هوندا در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ که ماه اکتبر برگزار میشود، از نمونهی تولید شدهی سیویک هاچبک رونمایی کند. البته باز شدن درهای نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ به این معنی است که میتوانیم با مدل مفهومی این خودرو بیشتر آشنا شویم.
سنتناریو غول ۷۷۰ اسب بخاری لامبورگینی در ویدیویی فاش شد
صد سالگی فروچیو لامبورگینی نزدیک است. او که بنیانگذار لامبورگینی است، باعث شد تا خودروها زیباتر و جذابتر از گذشته شوند. لامبورگینی قصد دارد تا صدسالگی بنیانگذار خود را با معرفی نسخهی غولآسای قدرت ۷۷۰ اسب بخاری، با نام سنتناریو (centenario) جشن بگیرد.
حال که به صدمین سالگرد تولد بینانگذار لامبورگینی نزدیک میشویم، این شرکت برای ادای احترام به موسس خود محصولی ویژه عرضه خواهد کرد. این نسخه که سنتناریو (یا چنتناریو) نام دارد ۷۷۰ اسب بخار در اختیار مالک خود قرار خواهد داد. حال تصاویری از ابرخودروی جدید لامبورگینی فاش شده است که طراحی فوقالعادهی آن را نشان میدهد.
همانند سستو المنتو و وننو، سنتناریو به قدری قدرت دارد که برای استفادهی حداکثری از آن باید رانندهای حرفهای باشید. لامبورگینی خودروی جدید خود را در نمایشگاه ژنو معرفی خواهد کرد و در معرض نمایش عموم قرارخواهد داد.
سنتناریو در حدود ۲.۵ میلیون دلار قیمت خواهد داشت و تنها ۴۰ عدد از آن تولید خواهد شد. با توجه به این که تنها ۴۰ دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد میتوان حدس زد که پس از به فروش رسیدن این تعداد، قیمت خودرو به طرزی نجومی افزایش پیدا کند.
سنتناریو دارای پیشرانهی V-12 با قدرت ۷۷۰ اسب بخار است که در زمان اعجابآور ۲.۸ ثانیه سرعت خودرو را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. در حال حاضر اطلاعات بیشتری از این خودرو در دست نیست و انتظار میرود طی این هفته و با آغاز نمایشگاه خودرو ژنو بیشتر از آن بشنویم
پورشه 911R مدل ۲۰۱۷ پیش از معرفی رسمی، فاش شد
پورشه نیز پیش از کنفرانس اختصاصی خود در نمایشگاه خودروی ژنو 2016، قربانی فاش شدن تصاویر یکی از محصولات خود شد.
پیشتر با اخبار منتشر شده در خصوص پورشه و محصول آیندهی این شرکت، تا حدود زیادی از ارائهی نمونهی جدیدی از ۹۱۱ در نمایشگاه ژنو 2016 اطمینان داشتیم. حال به واسطهی عکسهای رسمی فاش شده از این خودرو، میتوان ارائهی نمونهی مجهز به جعبهدندهی دستی خودروی بسیار قدرتمند GT3 RS را مشاهده کرد. پورشه به احتمال زیاد از پیشرانهی ۴ لیتری تخت و شش سیلندر به توان ۵۰۰ اسب بخار متعلق به GT3 RS نیز در 911 R بهره خواهد برد. ترکیب پیشرانهی مذکور با جعبهدندهی دستی میتواند آرزوی هر رانندهی حرفهای باشد.
پورشه در محصولات اخیر خود اعم از 911 GT3 و 911 GT3 RS امکان سفارش جعبهدندهی دستی را حذف کرده بود. حال این شرکت مطرح آلمانی برای علاقهمندان به جعبهدندههای دستی، نمونهی 911 R را در نظر گرفته است که بدین وسیله از لذت تعویض دستی دندهها بهرهمند خواهند بود.
911 R در تولد ۵۰ سالگی نمونهی اصلی این خودرو معرفی خواهد شد. پورشه نیم قرن پیش خودرویی سبکتر، قدرتمندتر از نسل اول ۹۱۱ را تحت نام 911 R معرفی کرد تا تجربهی نزدیکتری به مسابقات اتومبیلرانی را به کاربران خود القاء کند. بدین ترتیب میتوان پیشبینی کرد که نسل آیندهی 911 R حال و هوای متفاوتی خواهد داشت و لذت رانندگی بالایی را به ارمغان خواهد آورد.
هنوز اطلاعاتی در خصوص نوع جعبهدندهی به کار رفته در 911 R در دسترس نیست، اما میتوان نمونهی ۶ سرعتهی استفاده شده در ۹۱۱ را به عنوان گزینهی اصلی در نظر داشت. در بخش ظاهری نیز 911 R ظاهر آرامتر و لوکستری نسبت به GT3 RS دارد و دیگر خبری از اسپیلر عظیم عقب، نیست.
فاش شدن تصاویر استون مارتین DB11 پیش از معرفی رسمی
استون مارتین DB11 بدون شک یکی از مهمترین محصولات نمایشگاه خودرو ژنو 2016 خواهد بود. حال پیش از رونمایی از این خودرو، تصاویر رسمی آن فاش شده است.
نمایشگاه خودروی ژنو 2016 به طور رسمی از فردا آغاز به کار خواهد کرد. با این حال تصاویر تعدادی از خودروهایی که برای معرفی در این نمایشگاه برنامهریزی شدهاند، پیش از رونمایی فاش شدهاند. استون مارتین DB11 یکی از این محصولات است. آخرین شاهکار تولید کنندهی خودروهای لوکس بریتانیایی، جایگزین مدل موفق DB9 خواهد شد.
استون مارتین DB11 به طور خلاصه بسیار جذاب و زیبا است. همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید، این خودرو بسیاری از المانهای طراحی مدل DB10 که به صورت اختصاصی برای آخرین نسخهی فیلم 007 تولید شده بود، را به همراه دارد. چراغهای جلو و فضای صندوق عقب بخشهایی از DB11 است که از خودروی جیمز باند به عاریت گرفته شده است.
المانهایی از ابرخودروی وان 77 نیز در بخشهای مختلف DB11 مشاهده میشود. به احتمال فراوان خودروی جدید استون مارتین به پیشرانهی ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری مجهز خواهد شد که پیشتر در DB10 به کار رفته بود. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این خودرو باید تا زمان معرفی رسمی آن در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ منتظر ماند.