نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 205327
بینش فراگیرفردی واجتماعی در رساله حقوق امام سجاد(ع)
مهدی یاراحمدی خراسانی، 26 آبان 92
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۳
از زمانی که جوامع بشری شکل گرفتند و روابط اجتماعی گسترش پیدا کرد لزوم ایجاد قواعد و قوانینی به منظور تداوم این ارتباط ها و سالم سازی آن احساس شد و به همین علت اندیشمندان به فکر تدوین قواعد حقوقی افتادند و کتاب ها و رساله های زیادی در این باره نوشته شد. اما به علت ضعف وجودی بشر و دانش و اطلاعات ناقص وی اشتباهات زیادی در این قوانین حقوقی وجود داشت و اختلاف نظرات نسبت به آنها بسیار بود. از طرفی ازآنجایی که صفت عدالت به نحو کمال در انسان وجود ندارد نمی توان قواعد حقوقی را به شکلی تنظیم کرد که عدالت کاملاً رعایت شود و حقی از کسی پایمال نگردد.

به همین دلیل مبحث حق و حقوق در جوامع همواره مورد بحث بوده و هست. درحال حاضر نیز با وجود کتاب های حقوقی فاخر و ارزشمندی که دراین زمینه نوشته شده است اختلاف نظرهاو نواقص بسیاری وجود دارد. اما یکی از بزرگترین منابع حقوقی که می توان بعد از قرآن كريم و نهج البلاغه آن را از جامع ترین منابع در دنیای اسلام دانست رساله حقوقی امام سجاد(ع) است که در آن به بررسی حقوق و وظایف انسان در هفت دسته پرداخته شده است از جمله: حق خداوند، حق نفس و اعضای بدن،حق افعال عبادی، حق رعایا،حق رحم،حق دیگران و حق مال که ۵۱ حق مورد بحث رساله را در این هفت دسته جای داده اند.

در حقیقت امام زين‌العابدين (ع) در این رساله حقوق وظایف مومن در برابر خداوند و مردم را به شکل گسترده بیان نموده و ويژگي روابط سالم و عادلانه را توضيح داده اند و از آنجایی که ائمه بزرگوار ما برگزیدگانی از طرف خدای متعال و دارای علم الهی هستند، دستوراتی بر مبنای عقل و انصاف کامل ارائه می دهند که در صحت و درستی آنها نمی توان شکی داشت وتنها کسانی که در میان بشر می توانند عدالت را به نحو کمال تبیین و اجرا کنند امامان (ع) می باشند.

بررسی رساله حقوقی امام(ع) کاری دشوار و گسترده است و نمی توان در قالب چند خط این کار را انجام داد لذا در این یادداشت به بررسی اجمالی این حقوق هفت گانه می پردازیم.

ایشان در ابتدا بزرگترین حق را حق خداوند دانسته و سفارش می کنند که بندگی با اخلاص برای خداوند نه تنها خیر آخرت بلکه بهره دنیوی را نیز نصیب انسان می کند. نکته جالبی که در این رساله به چشم می خورد توجه ایشان به حق نفس بعد از حق خداوند است که شامل حق وجود انسان و اعضا و جوارح وی می شود و این نشان دهنده این موضوع است که تا شخصی رفتارهای فردی اش را اصلاح نکند نمی تواند در رفتارهای اجتماعی موفق باشد.

اعضای هفت گانه بدن شامل زبان، گوش، چشم، دست، پا، شکم و عورت در این رساله دارای حقوق عنوان شده اند چرا که ابزارهای انسان و امانت های الهی هستند و با عدم استفاده صحیح از آنها علاوه بر اینکه دچار معصیت می گردیم به آسیب های مادی فردی و اجتماعی هم گرفتار می شویم چرا که هم سلامتی خود را از دست می دهیم و هم آبرو و اعتبار اجتماعیمان زیر سوال می رود به طور مثال در حق عورت دربخشی از آن به زنا اشاره می شود که هم گناه است و هم کاری است مذموم در اجتماع که سلامتی را هم از انسان می گیرد.

حق سوم مربوط به عبادات انسان است شامل؛ نماز، حج،روزه، صدقه و قربانی. اما نکته مهم اینجاست که حقی که این اعمال بر ذمه انسان دارند نه تنها ادای آن بلکه مهمتر از آن داشتن معرفت نسبت به این اعمال است؛ این که این افعال به چه علت واجبند و چه برکاتی برای اداکننده آنها دارند.

در قالب حقوق چهارم، پنجم و ششم یعنی حقوق رعایا ،رحم و دیگران حقوق شهروندی می گنجد و بخشی از آن مربوط به حقوق و وظایف متقابل مردم نسبت به حکومت، معلم وسرپرستهایشان و بخشی دیگر در ارتباط با رفتارهای مردم با یکدیگر آمده است. در حقوق مردم و سلطان که منظور از سلطان همان رهبران ومدیران امروزی جامعه است به این موضوع اشاره می شود که مردم و قدرت تنها وسیله آزمایش هستند و نباید به آنها فریفته شد و از طرف دیگر مردم نباید خود را با نافرمانی از حاکم گرفتار خشم و غضب وی کنند چرا که این نافرمانی قبل از هرچیز به خود اشخاص ضرر می رساند. البته توجه به این نکته که ایشان شریک و همراه نشدن با حاکم در صورت سیاست های نادرست را هم از وظایف مردم دانسته اند ضروری است. از سوی دیگر ایشان عدالت ونرمخویی را اساس مدیریت درهرزمینه عنوان کرده اند.

در ارتباطات اجتماعی و حقوقی که مردم بر یکدیگر دارند که همان حقوق شهروندی است، حق همسایه،حق نیکی کننده، دوست و هم نشین، خویشاوندان، حقوق اهل ذمه که همان غیرمسلمانان هستند،حق بزرگترهاوکوچکترهاو... می باشد.در این رساله معیارهای صحیح ارتباطات فردی و اجتماعی به شکلی بیان می شود که رعایت آنها موجب ایجاد روابط صحیح ودرست بین افراد و در نتیجه رسیدن به جامعه ای سالم می شود.

انصاف و بزرگواری و اکرام در حق دوست، یاری و اندرز و بخشش در حق همسایه، نرمخویی و انصاف باهمنشین، سپاسگزاری از شخصی که درحق ما نیکی می کند وکسب روزی حلال در مبحث هفتم یعنی حق مال، همه و همه در این رساله مورد توجه واقع شده اند. یکی دیگر از نکات جالب توجه به حق خصم و ظالم است؛ اینکه تا حد امکان راه مدارا و بخشش را پیش بگیریم و از افزایش عدوات جلوگیری کنیم.در حقیقت بیشتر اصول اخلاقی که رعایت آنها از بروز هرج و مرج و اختلاف در جامعه جلوگیری می کند در این رساله مورد بحث واقع شده اند.

رساله حقوق امام سجاد(ع) در عصری نوشته شد که خاندان شوم اموی با ابزار ظلم و جهل در پی دور ساختن مردم از امام(ع) و منزوی کردن ائمه(ع) بودند تا از این طریق مانع فروریختن پایه های سست و لرزان حکومت دروغین خود به وسلیه آموزه های این بزرگواران شوند اما با این وجود امام سجاد(ع) در میان آن همه اختناق از هیچ تلاشی مضایقه نکرد و صدای حق را به گوش همگان رساند و اکنون که ۱۴۰۰سال از آن روزها می گذرد رساله حقوق ایشان همچنان به عنوان یکی از منابع مهم حقوقی و تربیتی مورد بحث واقع می شود.

هم اکنون که انسان دم از حقوق بشر و تمدن های عالی خود می زند هنوز هم در مباحث حقوقی دارای ضعف های بسیاری است که برخی از آنها به جز شعارهای توخالی چیزی بیش نیست و اگر همین قواعد با رساله حقوقی امام سجاد(ع) مقایسه گردد ضعف هایش آشکار می شود. به همین علت کشور ایران اسلامی با پیروی از آموزه های اخلاقی و حقوقی امام چهارم می تواند تا حدود زیادی به عدالت و مدینه فاضله نزدیک شود.
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۱:۴۵:۵۹
السلام علیک یا علی بن حسین. (1778568) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۳:۴۸
امام سجاد ع
سه حالت و خصلت در هر یك از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش ‏الهی می‌باشد و از سختی‌ها و شداید محشر در امان است.

اوّل آن كه به مردم چیزی را دهد كه از آنان برای خویش می‌خواهد (آنچه برای خود می‌پسندد را به آنان عطا كند).

دوّم آن قدم از قدم برندارد تا آنكه بداند آن حركتش در راه اطاعت خداست یا معصیت و نافرمانی او

سوّم از برادر مومن خود (به عیبی كه در خود نیز دارد ) عیب جویی نكند تا آنكه آن عیب را از خودش دور سارد (1778748) (alef-13)
 
مونا
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۴:۲۳
خیلی خوب بود،آخه من جدم امام سجاد هست و عاشقشم (1778751) (alef-13)
 
هوشنگ عابدی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۴:۴۳
اطلاعات ما از جزییات زندگی ائمه خیلی کم است.لطفا در این زمینه مطالب بیشتری در دسترس قرار دهید.با تشکر از زحمات شما (1778753) (alef-13)
 
نگین
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۵:۲۹
من خیلی تو زندگیم گناه كردم یعنی واقعا خدا منو می بخشه ؟ (1778757) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۴:۱۹:۳۴
باز آی باز آی . صد بار اگر توبه شکستی باز آی (1779136) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۵:۳۰:۲۹
شک نکن اگر توبه کنی خواهد بخشید، این وعده خداوند است.
ان الله یحب التوابین. (1779401) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۸:۴۹:۴۰
هیچ گناهی بالاتر از نا امیدی به خداوند نیست (1780820) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۶:۳۱
خدا توفیق دهد به عمل کردن (1778763) (alef-13)
 
محمدنقی جلالی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۷:۱۵
بسیارعالی وکاربردی بوده خداخیرتان دهد سعی کنید ازاحادیث دیگرامامان هم استفاده شود. (1778767) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۸:۱۴
خدایا به حق محمد و آل محمد ما را به راه راست هدایت کن و خیر و دنیا و اخرت نصیبمان کن . آمین (1778772) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۸:۴۳
بسیار عالی - اجرتون با سیدالشهدا انشالله (1778774) (alef-13)
 
سعید راوی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۹:۰۳
اجرکم عندالله ، بسیار قابل استفاده بود ، انشاءالله در دنیا توفیق زیارت قبر مطهر امام سجاد ع و در برزخ از عنایت ایشان و در محشر از شفاعت آن بزرگوار بهره مند بشوید . (1778775) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۴۹:۵۲
چهار خصلت است كه در هركس باشد، ایمانش كامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ‏ملاقات می‌كند كه از او راضی و خوشنود است:
1 - تقوای الهی با كارهایی كه برای مردم به به دوش می‌كشد.
2 - راست گوئی و صداقت با مردم .
3 - حیا و پاكدامنی نسبت به تمام زشتی‌های در پیشگاه خدا و مردم.
4 - خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانواده‌ی خود.‏ (1778778) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۰:۱۶
امام سجاد (ع) پس از شهادت پدر، در ایام اسارت و در شرایط‏ اختناق، امامت را به عهده ‏گرفت. این شرایط سخت تا پایان ‏امامت وی ادامه یافت. (1778780) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۰:۵۶
عمران بن سلیم می‌گوید: هر گاه زُهری از علی بن الحسین مطلبی نقل می‌كرد، می‌گفت: برای من زین‌العابدین روایت كرد. یك بار ‏سفیان بن عُیینه به او گفت: از چه جهت او را زین العابدین می‌گویی؟
پاسخ داد از سعید بن مسیب شنیدم كه رسول خدا فرمود:‏
به روز قیامت، فریاد كننده‌ای آواز برآرد: زینت عبادت كنندگان كجاست؟
‏« یناد مُنادی: أینَ زَینُ الْعابِدینَ؟»؛ چنان می‌بینم كه فرزندم علی بن الحسین با تمام وقار و سكون در میان مردم محشر برای رسیدن ‏به جایگاهش قدم برمی‌دارد.‏
همین روایت را كتاب پرقیمت «علل الشرایع» صدوق از طریق علی بن ابراهیم قمّی، از ابن عباس، از رسول خدا حكایت می‌كند (1778783) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۲:۴۰
حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود :
کشته شدن عادت ما و شهادت کرامت ماست. (1778788) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۳:۳۱
امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: همانا معرفت و كمال دین مسلمان در گرو رهاكردن سخنان و حرف هائى است كه به حال او ـ و دیگران ـ سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن; و در برابر مشكلات زندگى بردبار و شكیبا بودن; و نیز داراى اخلاق پسندیده و نیك سیرت بودن است. (1778789) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۴:۵۳
حضرت سجّاد (ع) پدري چون حسين دارد و مادرش دختر يزدگرد پادشاه ايران است كه دست عنايت حق بطور خارق العاده اين دختر را به امام حسين مي رساند. شرافت اين زن آن است كه مادر نه نفر از ائمة طاهرين مي شود و چنانچه حسين (ع) اب الائمه است. اين زن نيز ام الائمه است. و اما از نظر فضايل انساني: امام سجّاد (ع) گرچه با اهل بيت عليهم السلام وجه اشتراك در همة فضايل دارند و هيچ فرقي ميان آنان از نظر صفات و فضايل انساني نيست، اما از نظر گفتار و كردار شباهت تامّي به جدشان اميرالمؤمنين عليه السلام دارد. (1778795) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۶:۲۸
يكى از خدمات ارزشمند امام سجّاد(عليه السلام)، رسيدگى به درماندگان، يتيمان، تهيدستان و بردگان بودهاست.
روايت شده است كه آن حضرت، هزينه زندگى صد خانواده تهيدست را عهده دار بود. (1778799) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۶:۵۲
پيشوايان معصوم با وجود توطئه هايى كه دشمنان، عليه آنها مى نمودند تا آنان را از زمينه حكومت دور سازند، پيوسته مسئوليت خود را در نگاه دارى مكتب و تجربه اسلامى و مصون نگاه داشتن آن از فرو افتادن در ورطه انحراف و جدا شدن از مبادى و معيارها و ارزش هاى آن به گونه اى كامل ايفا مىكردند و هر وقت انحراف شدّت مىيافت و از خطر فروافتادن در ورطه نابودى بيم مى داد، پيشوايان(عليهم السلام) بر ضدّ آن حوادث تدبيرهاى لازم مى انديشيدند، و هر گاه تجربه اسلامى و عقيدتى در تنگناى مشكلى گرفتار مىآمد و رهبرى هاى منحرف به حكم بى كفايتى از درمان آن ناتوان مى شد، امامان به نشان دادن راه حلّ و حفظ امّت از خطرهايى كه مردم را تهديد مى كرد مبادرت مى فرمودند. (1778801) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۷:۴۵
امام باقر علیه‏السلام می‏فرمایند: پدرم علی بن الحسین علیه‏السلام هرگز نعمتی از خدا را یاد نمی‏کردند مگر آن‏که برای شکر آن نعمت، خدا را سجده می‏کردند، ... و نیز هر گاه حق تعالی شرّی را از ایشان دفع می‏کرد که از آن بیم داشتند و یا مکر مکر کننده‏ای را دور می‏گرداند سجده می‏نمودند و همچنین بعد از فارغ شدن از نماز واجب و یا اصلاح میان دو کس برای شکر این توفیق سجده می‏کردند و در جمیع مواضع، سجود آن حضرت به چشم می‏خورد و به این سبب آن حضرت را «سجّاد» می‏گفتند. (1778805) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۸:۰۸
امام سجاد علیه‏السلام در امر عبادت و مناجات با حضرت حق از همگان پیشی گرفته بود، چندان که مورد سوال و حتی اعتراض خاندان و یاران خویش قرار می‏گرفت. (1778809) (alef-13)
 
نصیر اصفهانی
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۲:۵۹:۰۶
جای آن دارد که بارد آسمان خون بر زمین
در عزای سیّد سجّاد، زین العابدین
آنچه او دید از جفای کوفیان و شامیان
کافرم گر هیچ کس دیده است ظلمی این چنین
سی و شش سال از پس قتل پدر در کربلا
روز و شب کاری نبودش غیر زاری و غمین
گاه برنی جلوه گر دیدی سر پاک حسین
گاه خوردی تا زیانه از غلامان حَصین
خویش را از اهل دین خواندند آن بی‏دین گروه
وانگهی بستند در زنجیر کین، سلطان دین (1778815) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۸-۲۶ ۱۶:۳۱:۱۹
من از نظر گناه و اینا... فقط نمیدونم جایی برای توبه

مونده یانه؟ و خدا منو میبخشه؟

یعنی اگه من توبه کنم خدا منو میبخشه؟

راستش من نا امید نیستم و فقط تنها امیدم به شفاعت هست و میدونم پل رو

اونطوری خراب نکردم که از شفاعت نا امید باشم ولی طلبکار نیستم و شفاعت رو

درخواست میکنم و شاید بدن و شاید هم ندن.

من خودم رو برای جهنم آماده کردم حالا تا ببینیم چی میشه. (1779627) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۵:۴۷:۴۴
دوست عزیز توبه کن خداوند تمام گناهان را میبخشد، شفاعت برای قیامت است اگر نصیبمان شود، این مدت طولانی بعد از مرگ تا قیامت که در برزخ هستیم که شفاعت نصیب کسی نمیشود...در همین دنیا با توسل به امام عصر توبه کن و مردانه سر توبه خود بایست. (1780728) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۰۹:۱۱:۳۰
بسم الله الرحمن الرحیم

صلی الله علیک یا علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب

و

اللهم العن بنی امیة قاطبه (1780849) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۰۸-۲۷ ۱۰:۳۲:۴۹
بسمه تعالی یکی از زیباترین کتاب هایی که در مورد امام سجاد(ع) نوشته شده کتاب «زیباترین روح پرستنده» نوشته زنده یاد دکتر علی شریعتی است. خواندن آن را به علاقه مندان اهل بیت علیهم السلام توصیه می کنم. (1780943) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.