نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 320824
اختلاف نظرها درباره آلاینده های شهری؛
انتقاد از اهمال در برخورد با ۴۲۰ هزار خودروی آلوده و فرسوده/ ۴ متهم آلودگی هوای پایتخت از نگاه پلیس
بخش اجتماعی الف، 8 دی 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۹
درحالی که هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است، اختلاف نظرها درباره آلاینده های شهری و همچنین شیوه برخورد با منابع آلوده کننده ها، وجود دارد.

دو شب پیش، در برنامه گفتگوی ویژه خبری، بحث پرحاشیه ای درباره آلودگی هوا در گرفت و البته هنوز هم ادامه دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتگویی، به تعلل پلیس راهور برای برخورد با خودروهای آلاینده، انتقاد کرده است. او در به مهر گفت: ۸۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروهای دیزلی، خودروهای کاربراتوری و موتورسیکلت هاست.

وحيد حسيني افزود: در شهر تهران، نزديك به ۱۲۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروي كاربراتوري توليد سال ۸۲ و قبل از آن وجود دارد كه ۱۰ درصد ناوگان خودرويي تهران را شامل می گردد ولي ۵۰ درصد از آلودگي هواي تهران را باعث مي شود.

وي گفت: با وجود آن كه ادعا مي شود سال گذشته ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده اند اما سهم تاكسي هاي تهران از اين نوسازي بسيار ناچيز است و در تهران، سالانه تنها دو هزار دستگاه تاكسي نوسازي مي شوند، اين در حالي است كه تاكسي ها، ۳ تا ۴ برابر خودروهاي عادي تردد دارند و در حال حاضر، ۱۷ هزار دستگاه تاكسي فرسوده در تهران مشغول به كار هستند.

موتورسیکلت هایی در تهران تردد می کنند که بعضاً سند هم ندارند
مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اين كه برنامه جامع آلودگي هوا، برنامه ارزاني نيست و اجرايي شدن این برنامه و اجراي تك تك بندهاي آن هزينه دارد و باید شامل سوبسيد شود،‌ اظهار كرد: اما فراموش نكنيم هر ريالي كه صرف كاهش آلودگي هوا مي شود، .

باعث سرمايه گذاري ۱۵ برابري مي گردد، ضمن این که هيچ شهري نه تنها در ايران كه در جهان، نمي تواند صرفاً با بودجه خودش برنامه هاي مربوط به كاهش آلودگي هوا را پيش ببرد و نياز به بودجه ملي دارد.

دكتر حسيني با بيان اين كه علاوه بر خودروها، موتورسيكلت ها هم بايد مورد معاينه فني قرار بگيرند ولي هيچ گونه اِعمال قانوني بر روي موتورسيكلت ها نداريم، تصريح كرد: در حال حاضر، در تهران بالغ بر يك ميليون دستگاه موتورسيكلت عمدتاً ۱۲۵ سي سي كاربراتوري داریم كه آلايندگي هر کدام از آنها، ۴ برابر یک دستگاه خودرو است.

وي با تأكيد بر اين كه در محدوده منطقه ۱۲،‌ روزانه ۹۰۰ هزار تردد موتورسيكلت ثبت مي شود،‌ اضافه كرد: موتورسيكلت هايي كه در تهران تردد مي كنند، بعضاً سند هم ندارند و در نتيجه، جريمه آنها فايده اي ندارد، چون حتي صاحبان اين موتورسيكلت ها نیز هرگز شناسايي نمي شوند.

آمار برخورد با ۵۳۰ هزار خودروی آلاینده در تهران غلط است
مدير عامل شركت كنترل هواي تهران با اعلام اين كه ارائه آماري مبني بر برخورد با ۵۳۰ هزار دستگاه خودروي آلاينده در ۹ ماه امسال در تهران غلط است، گفت: بر اساس محاسبات دانشگاهي و علمي، يك خودروي كاربراتوري به ازاي هر كيلومتر پيمايش، ۴۰ گرم آلودگي ايجاد مي كند، در صورتي كه يك خودرو با استاندارد يورو ۲، براي هر كيلومتر پيمايش، كمتر از ۳ گرم آلودگي توليد مي كند.

دكتر حسيني در پايان با تأكيد بر اين كه محاسبه تفاوت اين دو عدد با هم كه برخي آن را قبول ندارند، مدرك دكترا نمي خواهد و هر دانشجوي ترم اولي هم مي تواند آن را حساب كند، خاطرنشان كرد: به نظر من، پليس در برخورد با خودروهاي متخلف، دودزا و آنها كه معاينه فني ندارند، واقعاً اهمال كرده است و نتيجه آن را داريم مي بينيم.

۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت از نگاه پلیس
به گزارش تسنیم، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با برشمردن علل بروز آلودگی هوای پایتخت، ۴ متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت را معرفی کرد.

سرهنگ حسن عابدی با اشاره به وضعیت فعلی آلودگی هوا و دلایل بروز چنین آلودگی‌هایی در هوای پایتخت اظهار داشت: از نظر پلیس، عوامل متعددی باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شده است که طبعاً برای حل این موضوع، یا باید این عوامل را از بین برد و یا از تأثیر آن‌ها بر آلودگی هوا کاست.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به شواهد به دست آمده به نظر می‌رسد «عدم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» به عنوان مهمترین عامل به وجود آورنده این وضعیت آلاینده در تهران است و این عامل باعث شده است تا خودورهای فرسوده اعم از سواری، کامیون و یا وسایل نقلیه عمومی شامل اتوبوس و تاکسی، سهم به سزایی در آلودگی هوای پایتخت داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین وجود کارخانجا آلاینده در سطح شهر تهران، علاوه بر تولید آلودگی، سبب تردد خودروهای سنگین در معابر درون شهری می‌شود و از این رو با انتقال این کارخانجات آلاینده از سطح شهر، می‌توان در پاکسازی هوای پایتخت گام موثری برداشت.

عابدی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از فعالیت کارخانجات تولید شن و ماسه در حاشیه تهران نیز گفت: البته حتی آلودگی برخی کارخانجاتی که در اطراف شهر تهران قرار دارند، در آلودگی شهر تهران موثر است و فعالیت کارخانه سیمان و شن و ماسه‌ حاشیه پایتخت از جمله این موارد است.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه حذف زباله‌سوزی و جداسازی مسیر تردد کامیون‌ها و وسائل نقلیه سنگین دیزلی از حاشیه شهر تهران از دیگر عواملی دانست که باعث کاهش آلودگی هوای پایتخت می‌شود و با اشاره به سهم ۱۲ درصدی معاینات فنی در کاهش آلودگی هوا، از نابسامانی برخی از مراکز معاینه فنی خودرو، انتقاد کرد و گفت: پلیس در ۹ ماهه ابتدایی امسال برخورد جدی و قاطعی را با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی انجام داده و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد میزان برخوردهای ما در این حوزه، به نسبت مدت مشابه سال قبل، ۳ برابر شده است.

وی در پایان با اشاره به مقطعی بودن آثار اجرای طرح‌هایی همچون طرح زوج و فرد از درب منازل، برای رسیدن به راهکاری قطعی و پایدار در برابر آلودگی هوای پایتخت ابراز امیدواری کرد.
 
کلمات کلیدی : آلودگی هوا
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۷:۵۸:۱۲
در مورد دور دور زدن جوانان ایرانی‌ با موتور یا ماشین اگر در ایران به معنی‌ واقعی‌ زندگی‌ کنی‌ متوجه میشوی که جوان ایران و اصولا مردم ایران در غیاث با کشورهای دنیا(ژاپن ، آمریکا، اروپا که جای خود) حتی کشورهایی با درآمد پایین مانند فیلیپین، تایلند ، چین و.... به معنی‌ واقعی‌ کلمه، تفریحات سالم مانند یک سینما ، یک رستوران، یک کنسرت، یک کافی‌ شپ ، یک مال، یک سوپر مارکت ...با قیمت و کیفیت مناسب که در بسیاری نقاط دنیا، مرکز تفریخ و گذران وقت جوانان و افراد متوسط و حتی فقیر جامعه است ندارند و اضافه کنید بی کاری جوانان در کوچه وخیابان....

مثلا در تمام کشورهای پیشرفته دنیا قیمت یک قهوه یا چای با یک کیک کوچک ۱.۵ دلار است یعنی‌ ۵ هزار تومن (حداقل حقوق ساعتی‌ ۸ دلار) بدون محدودیت نشستن و زمان، ولی‌ در ایران یک قهوه به مراتب کوچکتر شاید بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومن است(۶ تا ۷ دلار) و حداقل حقوق ساعتی‌ زیر یک دلار!!! و باید نیم ساعتی‌ رفع زحمت کنی‌ و یا کارکنان چپ چپ مانند تختهای کنار رود کرج که باید ساعتی‌ چند هزار تومن به پردازی نگاهت میکنند!!!!..... پس تنها چیزی که می‌ماند دور دور زدن در خیابان‌ها است! (3423673) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۲۰:۲۱:۱۶
غیاث؟!؟!؟!؟؟!؟؟!؟!؟؟!؟!؟؟!؟!؟؟!؟!؟!؟ (3426437) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۰۵:۲۴:۲۴
قیمتها رو اشتباه زدی ، در اروپا خیلی جاها فقط قهوه را باید حدود 3 یورو بگیری کیک بماند. (3427085) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۰۸:۳۹:۳۱
اون قهوه ای که میگی سه یورو هستش تو ایران اصلا پیدا نمیشه پسر عمو خارجی جون (3427225) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۰۸:۴۱:۵۱
برید ببینید توی زمینهای نظامی و پادگانها هر روز یه آپارتمان مثل قارچ از زمین میزنه بیرون و کسی هم پاسخگو نیست (3427230) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۰ ۰۸:۴۲:۱۶
حالمون بده سالهاست سالها..... (3427231) (alef-11)
 
عبد
۱۳۹۴-۱۰-۱۱ ۰۰:۳۲:۳۶
سلام-در هر صورت همین جوان پا به سن نگذاشته ، راهی هزار بیمارستان مبتلا به هزار درد می شود.
هزار خانواده یتیم و بی سرپرست می شوند و آن هم به بهای بی توجهی من نسبت به دود زیاد موتور و خودروی کنترل فنی نشده من
البته مبارزه با آلودگی نیاز به همت جمعی دارد. (3429184) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۷:۵۸:۴۷
یک موتور ۴ برابر یک ماشین آلودگی‌ دارد و تعداد آن در تهران ۱،۵ میلیون است.... یعنی‌ اندازه ۶ میلیون ماشین آلودگی‌ ایجاد میکنند.... خوب چرا به جای موتور بنزینی، موتور برقی‌ تولید نمی‌شود... روابط که با چین خوب است و چین اولین تولید کننده ارزان موتور برقی‌ دنیا ‌ست!!! (3423674) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۸:۰۸:۳۵
یکی از عوامل آلودگی افزایش مسیر مسافتهای درون شهری است که عامل اصلی آن خود راهنمایی و رانندگی و شهرداری است.
بستن بدون دلیل مسیرها و طی مسافت زیاد تا رسیدن به دوربرگردان ، هم افزایش مصرف بنزین را باعث میشود هم افزایش آلودگی
پس بجای فرافکنی ، نگاهی به عملکرد خود داشته باشید (3423685) (alef-11)
 
سهیل
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۰۸:۱۹:۳۲
عزیزمهمه جا دور برگردون هست. میشه لطفا تحلیلهای آبکی نکنید. آلودگی هوای تهران عمدش بخاطر ناوگان فرسوده قرار گرفتن تهران در حالت دره که وزش باد رو درون کاهش میده. تعداد زیاد ماشین در مساحت کم و سرمای خشک و بدون بارشه. (3424456) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۸:۱۰:۱۲
در اخبار آمده است که آلودگی هوای شهرهای میلان و رم در ایتالیا به علت نوزدین باد و نباریدن باران آلوده شده است. به همین علت در این دو شهر تمام خودرو های شخصی باید به مدت 3 روز و هر روز 6 ساعت (یعنی از ساعت 8 الی 14) موتورشان خاموش بوده و حرکتی نداشته باشند.

چرا مسئولین چنین طرحی را در تهران اجرا نمی کنند؟ چرا چهارشنبه و پنجشنبه را نعطیل نمی کنند و از حرکت اتوموبیلها در این مدت جلوگیری نمی کنند؟ خسارات و آسیبهای جسمی و پزشکی ناشی از تنفس در این هوای آلوده بسیار بیشتر از اشتغال در این روزها است. (3423690) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۱:۰۹:۴۰
چرا یه طرح اجرا کردن.در منطقه ۲۲هرچی پادگان بوده شده ساختمونای۳۰طبقه جلوی بادو گرفته (3423918) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۸:۱۹:۵۷
دولت گذشته نیاز کشور را با بنزین تولید داخل کشور تامین می‌کرد. خانم ابتکار وقتی مسئول محیط‌زیست کشور شد بنزین تولیدی را عامل آلودگی هوا دانست. حال که بنزین را از خارج وارد می‌کنند بنزین را عامل اصلی آلودگی هوا نمی‌دانند. خدا وکیلی این چه سیاستی است که با آن هر چیزی را توجیه می‌کنند؟ (3423706) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۰:۲۴:۰۴
اونی که در داخل تولید میشد، بنزین نبود! فقط یه چیزی بود که میسوخت و به اسم بنزین داخلی به ملت قالب کردند! (3423852) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۳:۰۷:۵۴
خانم ابتکار آلودگی هوا را نتیجه عدم برنامه‌ریزی دولت قبلی می‌داند! لطفا ایشان اقدامات قریب به 3 سال مسئولیت خود را برای کاهش آلودگی تشریح کند تا مشخص شود که چرا آلودگی به جای کاهش، افزایش یافته است. (3424061) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۳:۰۸:۲۱
خانم ابتکار در برابر سلامت مردم در مقابل آلودگی هوا مسئول است. باید بداند که با حامی شدن و گریه کردن برای کودکانی که دچار سرطان شده‌اند مشکل آلودگی سرطان‌‌ساز هوا رفع نمی‌شود. (3424062) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۸:۴۱:۲۵
کی پلاک میکنه؟ کی باید جلوشونو بگیره؟ (3423737) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۹:۲۲:۳۶
بى كفايتى مسئولين دليل اصلى همه مشكلات منجمله آلودگى هواى شهرهاى بزرگ است ،...
راستى چه چيزى از سلامت مردم مهم تر است كه مصلحت هاى نامعلوم اجازه نمى دهد ....آن فردى بزنيد كه آلودگى هوا را دروغ مى خواند و مى گويد منتظر باد باشيد و يا آن ديگرى كه انتقاد از كوتاهى دولت در چاره جويى براى اين معضل را به اختلافات جناحى مرتبط مى داند !! البته در ايجاد شرايط فعلى شهردارى ، شوراى شهر و مديريت راهنمايى و رانندگى هم مقصر هستند اما اگر دولت و سازمان محيط زيست به فكر مردم بودند تا به حال اين مشكل تا حد زيادى حل شده بود (3423789) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۰:۲۲:۰۸
ما مشکل ساختاری در زمینه برنامه ریزی داریم که در برخی از نقاط مثل آلودگی هوا به علت وضعیت جغرافیایی تهران خود را نشان می دهد، فرض کنید برای ارزان ساخته شدن مسکن از حداقل استانداردها (اگر آن هم رعایت شود و با بی توجهی، چشم پوشی و خدای نکرده دریافت پول قند و چایی همراه نباشد) بهره می برد و لذا عایق بندی مناسبی ندارد، این کار باعث هدر رفت انرژی فراوان، مصرف بالای سوخت، اتلاف سرمایه و در نهایت آلودگی هواست. خودرو در ایران برعکس کشورهای دیگر بسیار گران و قطعات آن نامرغوب هستند برای همین ممکن است از یک خودرو تا سی سال و کلا تا هر وقت راه برود استفاده کنند در حالی که مسئله بیمه و میزان مصرف سوخت در کشورهای توسعه یافته یکی از نکات مورد توجه صاحبان خودروست جدای از این که اگر خودرو استاندارهای فنی و زیست محیطی را نداشته باشد کلا و بدون تعارف مجوز حرکت نمی گیرد و استفاده از چنین خودرویی جریمه بسیار سنگینی دارد.
خوب حالا آیا کسی به فکر هست که این خودروسازی علیل ما را جمع آوری کند و به جای آن مثل بسیاری از کشورها خط تولید مشترک یا همان لغت نفرین شده مونتاژ را راه بیاندازد؟ ترکیه سومین راه درآمدش از خودروسازی (همان مونتاژ) هست در حالی که خودروساز به معنی طراح و سازنده نیست.
آیا ما هزینه حمل و نقل را به جای خودروی گران که صاحب آن نخواهد با لاستیک صاف و موتور نامیزان و آلوده کننده و تا آخرین رمق استفاده کند، خودروی ارزان ولی با بیمه و سوخت گران عرضه می کنیم که نه استفاده از وسایل نقلیه عمومی به مخاطره بیافتد و نه جان مردم؟ (3423848) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۰:۲۵:۲۴
اینکه در بزرگراه ها مسیر 15 دقیقه ای در یک ساعت و نیم و بیشتر طی میشود به چه کسی مربوط است ؟ آیا ناشی از انفعال پلیس نیست؟ در مورد کمر بند ایمنی و عدم استفاده از موبیل در هنگام رانندگی موفق بوده چرا در دیگر زمینه ها نه. خواستن توانستن است. (3423856) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۱:۲۳:۵۳
ولي يكي از متهمان آلودگي ، مماشات پليس در قصه شماره گذاري است كه ديگر همه مي دانند تهديد به عدم شماره گذاري ، تهديدي پوشالي است (3423933) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۱:۲۵:۰۷
متهم اصلی الودگی هوا مصرف خودروهای شخصی است. (3423937) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۱:۴۷:۲۸
کارکنان سازمانهای غیر مولد بودجه خوار را مرخصی بدهید (3423962) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۲:۳۳:۰۹
قرار است طرح فرد زوج از درب خانه اجرا شود ، بجای محدودیت برای همه بهتر نیست محدودیت را در مورد رانندگانی که به تن به قانون نمی دهند اجرا شود؟ (3424019) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۳:۰۰:۰۴
با این الودگی چرا تمام هفته قبل تعطیل نشد مردم از تهران بیرون بروند چهارشنبه مخصوصا تعطیل نشد (3424048) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۳:۰۸:۳۸
کسانی که در این هوای الوده هم ماشین بیرون میاوردند لایق چنین هوایی هم هستند. با همه شماهایی هستم که در همه شهرهای الوده جهان باز خودرو بیرون میاورید نوش جونتون تا میتونید نفس بکشید که خوب وارد ریه تون بشه حقتون همینه (3424063) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۳:۲۸:۲۲
نکته خنده دار اینه که این وسط هیچ کس نمیگه موتور خودرو!های ساخت داخل متعلق به 30 سال پیش هستند و فوق العاده آلاینده!!کلا انتقاد از خودروسازی! معادل کفرگویی شده. (3424099) (alef-11)
 
مسعودانتظاری ملکی
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۰:۳۳:۵۸
تا خودروهای فرسوده جمع آوری نشود وضع بهتر از این نمیشود. (3424908) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۰:۴۴:۵۲
یکی از علتهای اصلی، حقوق گمرکی و هزینه های دیگر در زمینه ورود خودروهای پاک و با کیفیت میباشد، وقتی نمیتوانیم خودروی بدون آلایندگی تولید کنیم و جلوی ورود خودروهای تمیز با مصرف کم و بازدهی بالا را با گران کردن هزینه های آن میگیریم ، نباید انتظار هوای پاک را داشته باشیم.

بخاطر سود دولت از گمرک و ارزش افزوده و .... دارند ما و نسلهای آینده را تباه میکنند !
فکر میکنید اثرات آلودگی هوا همین سوزش چشم و آبریزش بینی و تنفس مشکل دار است و وقتی آلودگی کمتر شد ، همه چیز درست میشود؟!
بگذارید چند سال بگذرد و اثرات روحی و روانی ، تولد کودکان با مشکلات فیزیکی و روحی ، بالا رفتن آمار سرطان و ... آنوقت متوجه میشوید که هزینه هایی که میبایستی بابت جبران آن پرداخت کنید ، بسیار بیشتر از سود بازرگانی و حقوق گمرکی خواهد بود. (3424934) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۱:۰۲:۴۱
همه چیز رو نابود کردیم از تحصیلات ،دانشگاه،محیط زیست،خانواده و.... بعد براش بیانیه وچارچوب تعیین می کنیم یعنی اول جامعه روبیماروبعد برای یه عده شغل کاذب ورانت درهمین خصوص تهیه وبعد می خوایم با تشکیل کارگروههای نظام بروکراسی براش درمان تجویز کنیم کخه نمی شه. مثالش همین اموزش وپرورش که ژاپن برنامه استراتژیک دراین خصوص تا 60 سال اینده داره اما ما هر4 سال ویا هرسال با تصدی هروزیر،برنامه مورد دلخواه وزیررو اجرا ونتیجه اش میشه خیل عظیم بی سوادان وکم سوادان با لشکری از حقوق بگیران بی تخصص (3424987) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۱۱ ۱۰:۱۰:۱۵
very good may frend (3429502) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۱۵:۳۰:۵۶
در شهر تهران هر روز شاهد گره های کور ترافیکی در چهارراهها و گذرگاههای مختلف میباشیم که با دخالت ماموران راهنمایی و رانندگی این گره ها به راحتی باز میشوند که باعث میشود به کاهش آلودگی هوا بسیار کمک کند ولی متاسفانه ماموران راهنمایی در این گذرگاهها کمتر دیده میشوند و اصلا خود را درگیر نمیکنند خصوصا در گذرگاههایی که مرز بین دو منطقه راهنمایی و رانندگی میباشد (3425812) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.