نظر منتشر شده
۲۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 284393
خطای تلویزیون در «ارتباط با مخاطب»
سید ناصر نعمتی، 1 مرداد 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
یکی از نقاط ضعف صدا وسیما که مربوط به رویکردهای بنیادین آن می شود وضعیت «ارتباط با مخاطب» است. ارتباط رسانه و مخاطب در عصر تنوع رسانه ای با پیچیدگی های خاصی روبه رو شده است.

دیگر زمان آن گذشته که مخاطب برای فراغت خود مجبور باشد از میان چند رسانه محدود، یکی را انتخاب کند. حالا صاحبان و برنامه ریزان رسانه ها برای تصاحب دقیقه ها و ثانیه های کوتاهی از زمان مخاطب با هم رقابت می کنند و در مبارزه بر سر ثانیه ها، پیروز میدان جذب مخاطب می شوند. نگاهی به این رقابت نشان می دهد رسانه هایی توانسته اند مخاطب را به خود وفادار سازند که توجه بیشتری به علایق و نیازهای او داشته اند، در این بین اگر پیامی را هم برای انتقال تدارک دیده اند در پس رفع نیاز و علایق مخاطب خود به او عرضه می کنند.

امروز پس از یک ماه کار رسانه ملی در ماه رمضان باید دید صدا وسیما که مخاطب آن در یک ماه گذشته نیاز یا علاقه بیشتری به برنامه های معارفی داشته است چه راهبردی برای ایجاد وابستگی مخاطبان در پیش گرفته تا آن ها را وفادار و قانع سازد؟ نکته ای که پیش از پرداختن به پاسخ این سوال باید به آن توجه شود این است که صدا و سیما امسال برنامه دینی تازه ای برای این ماه تدارک ندیده که بخواهد آن را در طول سال ادامه دهد. تنها اتفاقی که در ماه رمضان در رسانه ملی برجسته شد تدارک ویژه برنامه هاي مناسبتی است که با پایان یافتن این ماه عمر آن ها به اتمام رسید. در چنین شرایطی رسانه ملی از بستر زمانی رمضان بهره درستی برای برقراری ارتباط مستمر با مخاطب نمی برد.

برخی برنامه های دینی که نگاه ژرف و محبوبی از جلوه های اجتماعی دین ارائه می کنند و با اقبال مخاطب روبرو بوده اند همچون «آینه خانه» در ماه رمضان تعطیل می شوند و برخی برنامه های دیگر مانند «این شب ها» در ماه رمضان به طور نامنظم پخش می شوند؛ این رفتار صدا وسیما نشان می دهد كه تلویزیون، نگاه دقیقی به عنصر وفاداری مخاطب به برنامه های معارفی اش ندارد.

واقعا نمی توان این تلقی را داشت که احتمالا مخاطب دوباره این برنامه ها را پس از ماه رمضان دنبال و یا زمان پخش نامنظم آن ها را به دلیل علاقه اش جستجو و پیگیری کند، این تلقی تنها می تواند ناشی از این تصور باشد که تلویزیون در میدان رقابت با دیگر رسانه ها، يكه تاز، بى رقيب و تنهاست و مخاطب راهی جز انتخاب این گزینه ندارد! حال اینکه می توان کیفیت ارتباط مخاطب با رسانه ملی را حتی با برخی شبکه های اجتماعی مقایسه کرد و نتایج جالبی درباره زمان اختصاص یافته، کیفیت ارتباط و اثرگذاری آن به دست آورد. آن چه گفته شد درباره برنامه های معارفی صدا و سیما بود وگرنه درباره دیگر حوزه های کاری این سازمان كه با رقبای حرفه ای تری روبروست، جاى بررسى جداگانه ای وجود دارد كه روشن شود رسانه ملی چه مى كند!

علاوه بر این؛ دو نکته در نوع مواجهه صداوسیما با مخاطبان مشهود است که به نظر می رسد آشفتگی کنونی درحوزه تولید، پخش و تعطیلی برنامه های معارفی ریشه در آن ها داشته باشد. نکته نخست اینکه مجموعه مدیریت صداوسیما و مدیران شبکه های مختلف نمی توانند با تصور اینکه بهتر از مخاطب می دانند محتوای رسانه ملی چه باید باشد اقدام به برنامه ریزی و داوری درباره محتوای تلویزیونی کنند. این خطا موجب بی توجهی به علایق و نیازهای مخاطب شده و فرایند ارتباط با او را دچار مشکل می کند. آسیبی که نتیجه فقدان ارتباط بی واسطه و واقعى و بدون فيلتر با مخاطب است؛ این ارتباط بعضا با دخالت های کارشناسی و غیر کارشناسی نمی گذارد نگاه بینندگان همانگونه که هست به مدیران یا برنامه ریزان انتقال پیدا کند.

نکته دوم در زمینه ارتباط رسانه ملی و مخاطب آن، نبود توجه کافی به نیازها و علایق تازه و بروزشده مخاطبان است. هنوز بسیاری از برنامه های دینی رسانه ملی به روش های گذشته محتوا را به مخاطب عرضه می کنند و زحمتی برای بروز رسانی به خود نمی دهند. تنها تغییر عمده ای که در این دست برنامه ها به چشم می آید دکورهای جدید و بعضا جذابی است که نمی تواند جای خالی محتوای درست و جذاب را پر کند. اکتفا به آنچه مخاطب را در گذشته خشنود می کرده جلوی تولد برنامه های جذاب برای مخاطبان برنامه های دینی را گرفته است.

با این همه شاید بتوان گفت تجربه رسانه ملی برای تولید برنامه های دینی در سال های پس از انقلاب با هیچ رسانه دیگری قابل مقایسه نیست، اما نبود راهبردهای کارشناسی و نوين در زمینه ارتباط با مخاطب می تواند اینگونه برنامه سازی ها را در حوزه اقبال عمومی با مشکل روبرو سازد. اتخاذ راهبردهای اصولی، حرفه اى، سنجيده، به روز، ميدانى و بى سانسور و مبرا از منافع اين و آن و خود، چه درباره برنامه های کنونی و سابق و چه در بخش تولید برنامه های جدید می تواند مسیر کار را روشن و مشخص سازد.
 
امیر
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۰:۲۴:۰۵
رسانه ملی در برنامه ریزیهاش خیلی وقت دچار مشکله و توجهی به انتقادات نداره . شما هم اذیتش نکنین بذارین تو حال خودش باشه! (3063470) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۷:۰۰:۴۵
واقعا بودجه صدا و سیما زیاده ولی کاراییش کمه....... (3064233) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۲۳:۰۴:۴۳
شما هم که فقط از صدا و سیما انتقاد کنید و انتقاد و انتقاد، اون پز روشنفکری بیچاره کرده این مملکتو بیچاره (3064736) (alef-13)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۲:۰۵:۰۸
واقعا دلیل عدم ارتباط های تلفنی مستقیم با مخاطبان و مردم در برنامه ها ی رسانه ملی چیست و چگونه است که در مصاحبه هایی هم که پخش می شود تمام مصاحبه شوندگان هم رای و هم نظر با مدیران این رسانه هستند باور کنید در خیلی از مواقع مخاطب احساس می کند به طور فاحش به شعور وی توهین می شود .... (3064959) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۰:۴۳:۴۸
صدا و سیما با مدیریت جدید بیشتر از مخاطب فاصله گرفته است! (3063527) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۰:۴۸:۳۴
یادش بخیر برنامه استاد ساعد در ماه رمضان با آن تسلط عجیب بر متنهای دشوار . متاسفانه برنامه های معارفی در تلویزیون کمترین بیننده هارا دارد. (3063535) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۲:۰۸:۳۵
صداوسیما به شیوه کارمندی اداره میشود ونه "دانشگاهی" که قرار بود باشد. (3063701) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۲:۱۰:۰۵
معلوم نیست از چه چیزی انتقاد کرده ؛وچه سفارش روشنی را به مجموعه ی 20 گانه ی صدا سیمای حاکمیت ونه به ملت واقعی می کنی (3063705) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۲۱:۳۴
نكته مهم ديگر اين است كه صداوسيما كماكان خود را يك نهاد حاكميتي مي داند كه بايد طبق سياست هاي كشور عمل نموده و در واقع آنچه مسئولان مي پسند را بين مردم ترويج كند و به دليل ماهيت دولتي بودن آن ، انجام اين كار را تنها وظيفه خود مي داند و حتي با نتيجه اين كار هم كاري ندارد كه آيا توانسته است آن پيام را به مخاطب ارائه دهد يا نه ،
يگانه مظيفه ، عمل به دستورات سازماني است ، و صدا وسيما هم سازماني مثل بقيه ،
اگر ايران خودرو وظيفه توليد اتومبيل را بر عهده دارد و صداوسيما وظيفه توليد امواج تلوزيوني ، به محض اينكه اين كار را انجام دادند مسئوليت از دوش آنها ساقط مي شود .
ميزان فروش و ميزان مخاطب ربطي به فيش حقوقي و رزومه كاري كاركنان آن ندارد .
يا در مورد بانك هاي كشور كه چيزي به نام ورشكستگي براي آنها تعريف نشده است ، پس مي توانند هر عمل درست يا غلطي را بي هيچ نگراني انجام دهند،
كما اينكه حتي با كاهش سود نيز در حقوق كلان مديران ارشد دولتي هيچ تغييري ايجاد نمي شود (3063839) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۳۷:۴۱
تا وقتی مجریای عصا قورت داده توی تلویزیون هستن که مثل مردم صحبت نمیکنن و با یک ادبیات و لحن غریبی حرف میزنن وضع همینه (3063872) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۳:۴۰:۱۲
یکی از مشکلات مهم برنامه های دینی در صدا و سیما، یک طرفه بودن، تبدیل برنامه رادیویی به تلویزیونی (شخصی معمم که صرفا نصیحت، صحبت یا تفسیر می کند، همین شخص می تواند در رادیو هم همین حرف را بزند در حالی که تلویزیون ظرفیت بسیار مهم تصویر را با خود دارد). به روز نشدن مباحث دینی و (همانطور که در متن گفته شد) نگاه یک طرفه به مردم است، یعنی ما آن چیزی را که می خواهیم می سازیم، مردم هم باید (باید، باید) همان را بپسندند و بخواهند. اگر هم اعتراضات بالا گرفت فورا چند گزارشگر داخل مردم بروند و نظر چند نفر موافق را پخش کنند که برنامه های ما عالی بود!!
الان مسائل زیادی در جامعه مطرح هستند که معمولا کارشناسان از پاسخ آنها طفره رفته یا این که جوابهایی می دهند که باب دل و یا قابل فهم برای نوجوان و جوان امروزی که می توانند از دهها منبع نیاز خود را تامین کند نیست، شما کدام برنامه زنده را دیده اید (حتی غیر زنده) که افرادی مثلا در مورد حجاب هر چه که بخواهد بگویند و مجری هم پاسخ دهد؟
چرا باید همه مسائل دینی و اجتماعی و روانشناسی را حتما از حوزه انتظار جواب داشته باشیم و کمتر بشود که یک برنامه مذهبی مثلا کارشناسی دانشگاهی داشته باشد.
الان تعداد روحانیونی که به روز صحبت می کنند (مانند حجت الاسلام زائری) بسیار انگشت شمارند، بقیه کارشناسان همان متونی که در کتابها گفته شده و همان زبانی که دهه های قبل با آن سخن می گفتند را باز تکرار می کنند، انتظار هم دارند که همه بشنود و ارشاد شوند. (3063876) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۸:۰۷:۵۲
اونجا همه متکلم الوحده هستند (3065924) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۶:۱۳:۱۸
آقا یه سری از مجری های صدا و سیما با یه لحن بد مثل آدم های منزجر کننده (معروف به بچه ... ها ) صحبت می کنند واقعا این لحن سوای محتوی ارائه شده توسط آنها خیلی روی اعصابه .برنامه هایی از جمله 20:30 و بعد از خبر و ... از این دست هستند .اگر دوست داشتین نظر بقیه مردم رو هم در این مورد بپرسین. من به عنوان یه شهروند ایرانی انتظار دارم با لحنی آموزنده و فرهیخته از تلویزیون مملکتم گزارش ببینم قبلا اینطور نبود و در این سالها این نوع گزارش دهی و لمپنیزم مربوط به آن زیاد باب شده .البته می دانم منتشر نمی کنید ولی اگر خواستین متن را اصلاح کنید و به گوششان برسانید. ممنون (3064186) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۲:۴۱:۳۴
اضافه کنید قیافه های بعضا زمخت و غیر دلچسب را . واویلا از وقتی که اصرار بر نمای کلوس اپ هم باشد و اقای مجری یک مطلب ساده را با کلی قر و قنبیله و
حرکات اضافه دست وصورت و گشاده دستی در استفاده از احساساتش بیان کند.
مشمز کننده...بیزار کننده..
بله .. هر کس قیافه ای دارد و قابل احترام.... اما هر شغلی مستلزم برخورداری
از ویزگی های خاصی است. یکی از اولین خصوصیات لازم برای مجریگری داشتن
ظاهری دلنشین و سخن گفتن سلیس است. خلاصه بقول معروف گوشت تلخ نباشد...... (3065407) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۷:۱۶:۳۷
هر موقع این نهاد خصوصی شد و برای کسب درامد متکی به عملکرد خودش باشد و دیناری از بودجه کشور به ان تزریق نشود انوقت معجزه را خواهید دید.یک شبکه خصوصی موفق و کارامد با تعداد بینندگان بالا حداکثر به 200 تا 250 پرسنل حرفه ای احتیاج دارد نه به 15-20 هزار نفر پرسنل غیرکارامد. (3064253) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۲:۰۷:۴۴
صدا و سیما با این همه بودجه کلان چرا آنتن فروشی می کنه؟! چرا وقت مردم رو صرف تبلیغ شرکت یا شرکتهایی خاص می کنه؟ اگر بودجه اش کمه خوب خیلی از شبکه های کم بیننده یا کم بیننده اش را یا تعطیل کنه یا ادغام کنه. (3067248) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۷:۲۶:۳۴
متاسفانه در این مدت که جناب سرافراز سکان این مجموعه را به دست گرفته اند هیچ نوآوری و خلاقیتی دیده نشده هیچ باید آرزو کنیم که کاش آقای ضرغام می ماندند. (3064270) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۱ ۱۹:۱۰:۰۶
یه برنامه که تو یه شبکه گل می کنه همه به تقلید از او آنقدر شبیه آن را می سازند وتکرار می کنند که از لطف ومزه وهدف نهایی آن می کاهد ظاهرا در صدا سیما افراد دارای ایدههای جدید وخلاق بسیار کمند وهمین تعداد اندک هم که هستند غالبا از برنامه های خارجی ایده می گیرند و به دلیل خط قرمزها تنها با کمی تغییرات آن را اجرا می کنند !صدا سیما نیازمند کارکنان ومسئولین متعهد ومتخصص است و صرف داشتن یک خط فکر خاص نمی تواند دلیل موجهی برای مدیریت ویا فعالیت در این سازمان باشد ! (3064452) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۲:۴۱:۲۰
سریالهای امسال همه اش خوب و امو زنده بود گاهی به پشت سر نگاه کن خیلی خوب بود واقعا تولید تو این کشور کار اسونی نیست ولی دلالی خیلی سود اورتر وراحتر است انتقاد من به صدا وسیما تبلیغ اجناس خارجی است و عدم حمایت از کالا های ایرانی در این زمینه بیشتر شعار می دهد تا واقعا حمایت کند بیشتر تبلیغات چیپس و پفک است تا برند های معتبر ایرانی (3064980) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۰۵:۵۹:۱۰
سیمای جمهوری اسلامی بجهت خط قرمز ها و محدودیت های موجود نمیتواند آنچه که بیننده میخواهد ارائه کند و به این سبب بیننده های خود را از دست داده است . وپیش بینی اینجانب برای چند سال آینده این هست که بجز مسابقات ورزشی دیگر بیننده ایی نداشته باشد . (3065028) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۰:۰۲:۱۰
صدا و سیما جناحی هست نه فرا جناحی نمونه روشن آن در موضوع هسته ای بود که کارشناسان یک طرفه دولت را نقد می کردند (3065180) (alef-13)
 
سمن
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۰۱:۳۴:۰۳
البته دوست عزیز ما که هرچه دیدیم تعریف و تمجید بوده و بس (3066548) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۲ ۱۱:۰۸:۲۰
تا وقتي صدا و سيما بيانگر يك نگاه خاص باشه مشكلي حل نمي شه. تا رقابت نباشه رشد و تحول و تكامل صورت نمي گيره.
علاج كار در اجازه دادن به شبكه هاي خصوصيه با بينش هاي مختلفه.
در چنين شرايطي خواهيم ديد كه صدا و سيما هم كاراندتر و هم فراگيرتر خواهد شد. (3065273) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۳ ۱۵:۵۴:۰۲
رادیو و تلویزیون ایران به یه گروه متخصص نخبه در رشته های روانشناسی ، جامعه شناسی ، تاریخ ، مردم شناسی و اقتصاد نیاز داره تا بتونه از این ورطه نجات پیدا کنه . ضمنا این گروه باید افرادی باشند گه نگاه دگم و متعصب نسبت به هیچ رویکردی نداشته باشه . مدیران رادیو وتلویزیون هم باید از خودشون صبر و انعطاف نشون بدهند در غیر این صورت رادیو و تلویزیون به رغم تلاش برنامه سازان زحمتکشش همین تعداد اندک مخاطبین خودش را از دست خواهد داد . (3067839) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۰۶ ۱۰:۴۲:۱۲
من برنامه هایی که تو ماهواره پخش میشه رو ترجیح میدم به برنامه های داخلی. برنامه های آموزنده، شاد ، فرهنگی. خیلی نزدیک به سلیقه امروزی من. ولی برنامه های داخلی متاسفانه بیشتر افسرده کننده است خالی از کوچکترین شادی حداقل برای من.سانسور بیش از حد واقعیات جامعه تو صدا و سیما منزجرکننده است. (3074843) (alef-13)
 
feri
۱۳۹۴-۰۵-۰۷ ۱۵:۳۸:۴۵
صدا سیما برنامه هایش مربوط به خواص است و نه عامه و اکثریت مردم. طوری برنامه می سازند که فقط شورای سرپرستی و عده ای خاص آنرا میخواهند و می پسندند. مثلا مخاطبان یک برنامه عرفانی از میان قریب به 80 میلیون جمعیت ایران چند نفر هستند ؟؟ مخاطبان یک مباحثه فلسفی چند نفر هستند ؟؟؟ رسانه باید طوری عمل کند که اکثریت مردم را به خود جلب کند و آنان را از رجوع به ماهواره ها باز دارد. رسانه ملی زمانی ملی است که برنامه هایش برخواسته از نیازهای جامعه و تسکین دهنده مشکلات و کمک به حل معظلات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و قضایی به بی عدالتی ها و ضعف ها و فقرها در جامعه بپردازد و خود انتقاد باشد نه آنکه واقعیت موجود سانسور شودو خوشخیال باشیم که مردم در جامعه چیزهایی را بینند و حس کنند اما در صدا وسیما چیز دیگری را ببینند آنگاه اعتماد هم بکنند ؟؟ (3079185) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.