نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 55719
راهكارهايي براي اصلاح الگوي مصرف
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۰
پديده مصرف گرايي و اسراف در نقطه مقابل مصرف بهينه قرار گرفته است. «مصرف گرايي» يا به عبارت ساده تري اسراف كه يكي از بزرگترين آفت ها و آسيب هاي فردي و اجتماعي و از گناهاني است كه مورد نهي شديد خداوند متعال واقع شده است و در مقابل اعتدال و ميانه روي در مصرف قرار گرفته است، به طور كلي هرگونه زياده روي در كميت و اتلاف را شامل مي شود.



در حقيقت مصرف گرايي عامل تخريب رشد، توسعه و از بين رفتن منابع ملي است. مصرف گرايي از يك نگاه در معناي مصرف نامتعارف است كه نياز فيزيكي فرد را برطرف نمي سازد، بلكه نياز كاذب فرد يا افراد را كه گاه به تقليد از ديگران، تبليغات، شرايط مادي يا تغييرات ساختار جامعه ايجاد شده برطرف مي سازد. مصرف گرايي در نگاه عالمان دين نيز در همان معناي لغوي اسراف استعمال شده است و هرگونه بيهوده گرايي، زياده روي و اتلاف و مانند آنها را اسراف مي دانند.



امام علي(ع) در اين باره مي فرمايند:



«الاوان اعطاء المال في غير حقه تبذير و اسراف»

«آگاه باشيد خرج كردن به ناحق، حيف و ميل و اسراف است»



كتاب آسماني قرآن نيز در آيه 141 سوره انعام در مورد اصلاح الگوي مصرف و بهينه مصرف كردن مي فرمايد: «كلوامن ثمره اذا اثمر و اتوا حقه يوم حصاده ولاتسرفوا انه لايحب المسرفين» «و از آن ميوه هنگامي كه به ثمر مي نشيند بخوريد و حق آن را به هنگام درو بپردازيد و اسراف نكنيد كه خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد»



علامه طباطبايي (ره) در توضيح عبارت «لاتسرفوا» نوشته است:



ولا تسرفوا معنايش اين است كه در استفاده از اين ميوه ها و غلات از آن حدي كه براي معاش شما صالح و مفيد است تجاوز نكنيد. درست است كه شما صاحب آن هستيد، ولي نمي توانيد در خوردن و بذل و بخشش آن زياده روي كنيد و يا در غير مصرفي كه خدا معين فرموده به كار ببريد، مثلا در راه معصيت خدا صرف نماييد و همچنين فقيري كه از شما مي گيرد نمي تواند در آن اسراف كند و آن را تضييع نمايد. پس مفهوم آيه مطلق است و خطاب آن شامل همه مردم چه مالك و چه فقير مي شود.



بنابراين از اين آيه شريفه استفاده مي شود كه زياده روي و مصرف گرايي كاري حرام و نكوهيده است. اميرالمومنين علي(ع) نيز با احتياط در مصارف به خصوص در مصرف بيت المال عالي ترين نظارت را داشته و در كمال بي نيازي در قناعت و ساده زيستي بهترين الگوي مصرف را كه همان اعتدال و ميانه روي در مصارف بوده سفارش مي كردند و به شدت اسراف، زياد روي و مصرف گرايي را نكوهش مي كردند؛ به ويژه اين امر را از واليان حكومتي غيرقابل پذيرش مي دانستند.



در اين خصوص در نامه اي به فرماندار بصره عثمان بن حنيف مي نويسد: «پس از ياد خدا و درود! اي پسر حنيف، به من گزارش داده اند كه مردي از سرمايه داران بصره، تو را به مهماني خويش فرا خواند و

 تو به سرعت به سوي او شتافتي، خوردني هاي رنگارنگ براي تو آوردند و كاسه هاي پر از غذا پي در پي جلوي تو مي نهادند، گمان نمي كردم مهماني مردمي را بپذيري كه نيازمندانشان با ستم محروم شده، و ثروتمندان شان بر سفره دعوت شده اند، انديشه كن در كجايي؟ و بر سر كدام سفره مي خوري؟(2)



امام خميني نيز درخصوص دقت در مصرف و همچنين پرهيز از مصرف بي جا مي فرمايند:



حتي مطبوعات بايد اين را توجه داشته باشند كه چيزهايي را كه براي ملت مفيد نيست در روزنامه ها ننويسند كاغذ صرف اين نكنند، وقت صرف آن نكنند، بايد راديو تلويزيون توجه به اين معنا داشته باشد كه اين بيت المال مسلمين است وقتش صرف چيزهايي كه مربوط به مصالح مسلمين است شود، مسئوليت دارد اين ها بايد اشخاصي كه مقاماتي كه هستند ملاحظه كنند كه به اندازه ضرورت مشاور بگيرند به اندازه ضرورت خدمتگزار بگيرند نه به اندازه دلخواه و اين معنا را بايد همه ما بدانيم كه دلخواه هاي ما آخر ندارد.(3)



بر همين اساس با توجه به نهي شديد مصرف گرايي و اسراف در دستورات و تعاليم اسلامي مي توان چنين نتيجه گرفت كه بين مصرف و مصرف گرايي در جامعه تفاوت وجود دارد چرا كه مصرف به خودي خود عاملي موثر در توليد و رشد و توسعه اقتصادي مي باشد؛ و باعث ايجاد تقاضا، عرضه و توليد مي گردد. اما آنچه كه مذموم و باعث هدررفتن منابع ملي مي شود مصرف نامناسب و نامتعارف و يا عدم برخورداري از الگوي صحيح مصرف در جامعه مي باشد كه اين امر باعث مصرف گرايي، زياده روي و تجمل گرايي در جامعه مي گردد. لذا فرهنگ سازي مصرف بهينه و اصلاح همه زمينه الگوهاي مصرفي در كشور از ضروريات اجتناب ناپذير مي باشد.



نتايج و پيامدهاي مصرف گرايي



1) تهاجم فرهنگي ابعاد گوناگون اقتصادي، اجتماعي، سياسي، نظامي و رواني را در بر مي گيرد؛ كه روي هم رفتارهاي مختلف انسانهاي مورد تهاجم خود را با دروني كردن ارزش هاي مورد نظر شكل مي دهد.(4)



در برخي موارد تغيير در الگوي مصرف يك كشور و تمايل به تجملات و مصرف گرايي از اهداف تهاجم فرهنگي مي باشد كه با تغيير در الگوهاي مصرفي مردم و ظهور گرايش هاي تجملي باعث ايجاد جامعه مصرف گرا مي شوند. در همين راستا امام خميني فرموده اند:



اكنون بازارهاي كشورهاي اسلامي، مراكز رقابت كالاهاي غرب شده است و سيل كالاهاي تزييني مبتذل و اسباب بازي ها و اجناس مصرفي به سوي آن ها سرازير است و همه ملت ها را آن چنان مصرفي بار آورده اند كه گمان مي كنند بدون اين اجناس آمريكايي و اروپايي و ژاپني و ديگر كشورها زندگي نمي توان كرد.(5)



در چنين وضعي، نشر فرهنگ غربي و استفاده از كالاهاي پرزرق و برق خارجي در كشور به عنوان رسالتي براي متمدن كردن مردم به شمار مي آيد. بدين ترتيب ابزارهايي از جمله وسايل آموزشي، هنري، علوم و فنون، كالاها و خدمات در اين راستا مورد استفاده قرار مي گيرند. تا «نيازمندي» به غرب و توليدات آن از جمله توليدات فرهنگي در ملت هاي جهان پديدار شود. در چنين شرايطي فرد و جامعه «نيازمند» در پي رفع نياز، خويش به توليدكنندگان (خارجي) مراجعه مي كنند زيرا نه تنها امكان توليد و رفع آن نيازها در داخل نيز نيست بلكه آنچه از غرب مي آيد ارزش تلقي شده و توليد داخلي ضدارزش.(6)



ايجاد اين نيازها و رساندن فرد و ملتي به حدي از احساس نياز كه آن را غيرقابل صرف نظر كردن بداند حتي در مورد نيازهاي كاملا غيرضروري از مهمترين اهداف اشاعه فرهنگ مصرف گرايي و تهاجم فرهنگي دشمن و همچنين بالاترين سطح موفقيت توليدكنندگان استعماري و فرهنگ زدايي ديگر ملت ها مي باشد. اين تغيير در الگوي مصرف در جامعه اسلامي كه از اهداف تهاجم فرهنگي دشمن است باعث تجمل گرايي و زياده خواهي و حيف و ميل شدن بسياري از منابع ملي مي شود. بر همين اساس يكي از پيامدهاي مصرف گرايي اشاعه فرهنگ غرب و تخريب هويت ملي و فرهنگ اسلامي و همچنين ورود كالاهاي غربي و از بين رفتن بازار براي توليدات داخلي و فلج شدن اين توليدات مي گردد. لذا در چنين شرايطي اصلاح الگوي مصرف تأثير به سزايي در خنثي سازي تهاجم فرهنگي دشمن دارد. لذا رهبر فرزانه انقلاب با آگاهي دقيق و روشن بيني خاص خويش با تأكيد بر اصلاح الگوي مصرف علاوه بر جلوگيري از هدر رفتن منابع و منافع ملي در برابر ترويج فرهنگ مصرف گرايي و تجمل پرستي غرب كه از اهداف تهاجم فرهنگي دشمن نيز مي باشد؛ به ضرورت ادامه دفاع فرهنگي در برابر تهاجم فرهنگي غرب اشاره دارد.



2) يكي ديگر از پيامدهاي مصرف گرايي تأثيرات منفي در فضاي معنوي جامعه مي باشد. چرا كه در بسياري از مواقع زياده خواهي، تجمل پرستي و مصرف گرايي باعث رواج خودخواهي، رشد روحيه فردگرايي و ناديده انگاشتن بسياري از اصول اجتماعي و اخلاقي كه رعايت آن براي زندگي جمعي از ضروري ترين مسائل است خواهد شد.(7)



در اين مرحله اندك اندك ذهن انسان به مصرف گرايي خو گرفته و در مسير بي پاياني در صدد رفع اين گونه نيازهاي كاذب است و چنين انساني كه هميشه نيازمند و در پي رفع نياز است «به يك آرمان دل مي بازد كه در واقع دين تازه اي است». چنين انسان مصرف زده اي داوطلبانه براي رفع نيازهاي مصرفي «خويش» همه زندگي معنوي خود را در سوداي رفع نياز پديد آمده در اثر تبليغات چشم و هم چشمي ها و... به فراموشي مي سپارد.(8)



بنابراين از مهمترين آثار و پيامدهاي اسراف و مصرف گرايي در جامعه اسلامي كه مي تواند باعث كم رنگ شدن ارزش ها و آموزه هاي ديني و معنوي شود به موارد زير مي توان اشاره نمود.



الف) محروميت از دوستي خدا



خداوند متعال در آيه 141 سوره انعام مي فرمايد: «... انه لا يحب المسرفين»

«خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد»



ب) فساد اجتماعي: از ديدگاه قرآن يكي از آثار پيامدهاي اسراف و مصرف گرايي، فساد در زمين است؛ زيرا هرگونه تجاوز از حد، موجب فساد و از هم گسيختگي مي شود و به تعبير ديگر سرچشمه فساد، اسراف است.



قرآن كريم در آيه هاي 150-153 سوره شعراء مي فرمايد:



«فاتقواالله وأطيعون¤ ولا تطيعوا امرالمسرفين¤ الذين يفسدون في الارض ولايصلحون»



«پس از خدا بترسيد و مرا اطاعت كنيد و فرمان مسرفان را اطاعت نكنيد، همان ها كه در زمين فساد مي كنند و اصلاح نمي كنند»

ج) گمراهي و محروميت از هدايت الهي: يكي ديگر از آثار و پيامدهاي اسراف و مصرف گرايي گمراهي و محروميت از هدايت الهي است.



خداوند متعال در آيه 34 سوره غافر مي گويد:



«... كذلك يضل الله من هو مسرف مرتاب»

«اين گونه خداوند هر اسراف كار ترديدكننده اي را گمراه مي سازد».(9)



3) مصرف گرايي در جامعه داراي اثرات مخرب و زيان بار ديگري است كه از مهمترين آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:



الف) افزايش واردات

اشاعه فرهنگ مصرف گرايي باعث افزايش تجمل گرايي و نيازهاي غيرضروري در جامعه مي شود و همين امر نيز باعث سيل ورودي كالاهاي خارجي جهت رفع نيازهاي فرد و جامعه «نيازمند» به توليدكنندگان خارجي و باعث افزايش واردات و تضعيف توليدكنندگان داخلي مي شود.



ب) كمبود گرايش به سرمايه گذاري هاي زيرساختي



در جامعه اي مصرف گرايي به يك فرهنگ تبديل شده باشد، افراد جامعه ديگر ميلي به سرمايه گذاري در بخش هاي عمراني و زيرساختي جامعه كه زمان بر مي باشد ندارند و همه به دنبال سرمايه گذاري در خريد و فروش كالاهاي پرمصرف و فعاليت هاي زودبازده مي باشند، به همين دليل مصرف گرايي باعث كاهش گرايش به سرمايه گذاري هاي زيرساختي و عمراني در جامعه خواهد شد.



راهكارهاي اساسي اصلاح الگوي مصرف



آنچه بر اصلاح الگوي مصرف و دستيابي به فرهنگ بهينه مصرف در كشور داراي اهميت مي باشد اين است كه اصلاح الگوي مصرف نيازمند تبيين استراتژي و تعيين خط مشي است كه طي آن، اين اصل به يك شعار تغيير ماهيت ندهد؛ در واقع لازمه دستيابي به اين مهم در كشور، خيزش و حركتي عميق از سوي مسئولان و همه آحاد جامعه مي باشد؛ لذا مي بايست همگي اين اصل را يك ضرورت دانسته و فعاليت هاي خود را در راستاي رسيدن به اين اصل مهم برنامه ريزي نمايند و براي دستيابي به اين امر فرهنگ ساز اقدام نمايند. آنچه كه رهبر فرزانه انقلاب بر آن تاكيد مي ورزند اين است كه «همه ما به خصوص مسئولان قواي سه گانه، شخصيت هاي اجتماعي و آحاد مردم بايد در سال جديد در مسير تحقق اين شعار مهم، حياتي و اساسي يعني اصلاح الگوي مصرف در همه زمينه ها، برنامه ريزي و حركت كنيم تا با استفاده صحيح و مدبرانه از منابع كشور، مصداق برجسته اي از تبديل احوال ملت به نيكوترين حال ها، ظهور و بروز يابد.». بنابراين تاكيد رهبر معظم انقلاب بر اصلاح الگوي مصرف نشان دهنده اين موضوع به عنوان بستري مناسب براي شكوفايي و دستيابي به اقتدار ملي است. لذا پرهيز از شعارزدگي وحفظ صيانت اصل موضوع به عنوان مهمترين عامل در مسير راصلاح الگوهاي مصرفي و همچنين تبيين و تحقق آن وظيفه اصلي همه مردم و مسئولين به شمار مي رود.



فرهنگ سازي



1) يكي از پيش نيازهاي اين مسير براي رسيدن به نتيجه مطلوب، زمينه سازي ذهني و فرهنگي براي اقشار مختلف جامعه است. امروز هر فردي از اعضاي جامعه بايد بداند كه در فعاليتهاي خود بايد به بهينه مصرف كردن منابع مادي اقدام نمايد تا كشور به اهداف تعريف شده در سند چشم انداز بيست ساله نظام برسد و شكوفايي در همه ابعاد ملي تحقق يابد. لذا بدون ايجاد فرهنگ اين كار و طراحي و تامين بايسته هاي آن به طور قطع راه به جايي نخواهيم برد. چرا كه اصلاح الگوهاي مصرف در كشوريك شب و به طور ناگهاني و با صدور يك دستورالعمل و بخش نامه عملي نمي شود. لذا فرهنگ سازي پايدار بستر اصلي نهضت اصلاح الگوي مصرف مي باشد.



مديريت قوي



2) داشتن مديريت مدبرانه و عاقلانه مصرف كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز مي باشد يكي ديگر از ضروريات اوليه اين امر به حساب مي آيد. مسئولان و متوليان امر با پرهيز از شعار زدگي نبايد به برگزاري چند همايش، سخنراني و چاپ مقاله و كارهايي از اين قبيل خود را گرم كنند. لذا وجود مديريت صحيح و عاقلانه در سطح كلان در جهت هدايت و تدوين و انتخاب يك استراتژي راهبري، طبق نقشه راهي كه مقام معظم رهبري ترسيم نمودند، زمينه تحقق اين طرح ملي و آينده ساز كه حقيقتاً پيشرفت كشور و توسعه عدالت در گرو آن است از ضروريات اجتناب ناپذير مي باشد؟



طراحي ساز وكار



3) يكي ديگر از پيش نيازهاي اصلي در مسير اصلاح الگوي مصرف، ترسيم اهداف، ابعاد و راهكارهاي رسيدن به موضوع و تعيين شاخص هايي براي سنجش و ارزيابي روند و چگونگي پيشرفت امور است. بايد براي جلوگيري از مصرف گرايي و اتلاف منابع و فرصت ها و هزينه ها در تمامي حوزه ها، سند و نقشه راهبردي تهيه و ابلاغ شود. يعني با تهيه اين سند، مديران، مسئولان و فرماندهان سازمان هاي مختلف مي توانند با اجرا و به كارگيري روش ها و شيوه هاي مدون، خود را در مسير تحقق اين اصل مهم قرار دهند.



جلب مشاركت مردم



4) جلب مشاركت مردم و افزايش آگاهي هاي آنان نسبت به مصرف صحيح امكانات و منابع از ديگر راهكارها در مسير اصلاح الگوي مصرف مي باشد. اصلاح الگوي مصرف در جامعه از كارهايي انجام شدني است كه هر يك از اعضاي جامعه با مشاركت و ملزم نمودن خود به درست مصرف كردن از منابع، منافع عظيمي را براي جامعه حاصل مي نمايد.



5) گنجاندن اصلاح در نظام آموزشي كشور به گونه اي كه هرچه سطح آموزش بالاتر رود اطلاع و شناخت بيشتري در خصوص درك و ضرورت اصلاح الگوي مصرف در جامعه حاصل شود.



6) استفاده و بهره -گيري از برنامه هاي تلويزيوني و رسانه اي در راستاي اصلاح الگوي مصرف



7) گنجاندن برنامه اصلاح الگو در برنامه توسعه كشور و مصوبه هاي دولت. يعني حركت همه دستگاه هاي دولتي به طور مستمر و پايدار درجهت تحقق منويات مقام معظم رهبري

8) ارائه الگوي آموزشي مناسب و اصولي به مردم از طريق سازمان ها و نهادهاي ذي ربط. براي مثال سازمان برق مي تواند از طريق آموزش مصرف بهينه در برگه هاي قبوض مصرفي مشتركين به ارائه الگوهاي مناسب مصرفي در جهت اصلاح مصرف اقدام نمايد.



9) ارايه الگوي مصرفي مناسب عملي اعم از اداري و خصوصي كليه مسئولين كشور



10) تغيير در فرهنگ مصرف كنوني و ضدارزش نشان دادن مصرف گرايي براساس ارزشها و آموزه هاي ديني



11) مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب در ايجاد فرهنگ ناپسند مصرف گرايي و تجمل پرستي با آگاه سازي و تعميق بينش و بصيرت سياسي و اسلامي افراد جامعه.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پي نوشت ها

1- تفسير الميزان ، جلد 7، ص .364

2- امام علي(ع) و اقتصاد اسلامي، ص .121

3- صحيفه نور، جلد 19، ص .224

4- الگوي مصرف و تهاجم فرهنگي، ص .24

5- صحيفه نور، جلد 19، ص .204

6- الگوي مصرف و تهاجم فرهنگي، ص .43

7- همان، ص 74

8- همان، ص .56

9- آسيب شناسي رفتاري انسان از ديدگاه قرآن







 
 
محمد
۱۳۸۸-۰۷-۲۹ ۱۱:۲۱:۵۹
1- شب و روز ایرانسل مشترکین را تشویق به مصرف بی مورد می کند تا به مصرف کنندگان حرفه ای جایزه بدهد ! ! !
2- وجود بیلبوردهای تبلیغاتی برای هنگام روز منطقی است اما چرا برای آنکه در شبها هم دیده شوند باید با پرژکتورهای قوی نورانی شوند آیا واقعا لازم است؟
3- . . .
4- تا دلتان بخواهد از این موارد زیاد است

فرهنگ سازی و ساماندهی دست دولت است
پس باید در دول دنبال راه حل گشت نه در جای دیگر ! ! ! (243781)
 
شیخ اشراق
۱۳۸۸-۰۷-۳۰ ۱۲:۰۲:۰۷
اگر کسی زیاد تلفن صحبت کند به جامعه ضرر وارد نمی شه که هیچ، یه پولی هم به جیب مردم(به صورت غیر مستقیم)واریز می شه.شاید یکی دوست داره پولشو برسزه دور به ماچه؟ولی در مورد مصارفی مثل برق و ... این طور نیست پون مقدار قابل توجهی از آن رو دولت پرداخت می کنه و اینکه بگی پولشو می دهم عاقلانه نیست. این دو قضیه رو باید از هم تفکیک کرد. البته اسراف در هر حالتی بد و مسرف برادر شیطان هست(طبق حدیث)
یا علی (243950)
 
۱۳۸۸-۰۸-۰۳ ۱۷:۴۸:۵۶
ان شاالله با حذف یارانه ها این مشکل هم حل خواهد شد و دیگر بی رویه مصرف نخواهند کرد . (244385)
 
کیهان
۱۳۸۸-۰۷-۲۹ ۱۱:۲۶:۰۲
احمدی نژاد معروف شده به انجام کارهایی که یک عمر روی زمین مانده .
البته این خوب هست ولی وقتی با پایه ها و روش های اشتباه این کار انجام شود ، کشور را در خطر بحران های بزرگی قرار میدهد.
در این وضعیت نامناسب یک حرکت اشتباه تبدیل به مات در صفحه شطرنج کشور میشود پس نمایندگان در تصویب این طرح باید دقیق باشند که در صورت شکست ، جای پشیمانی وجود ندارد. (243782)
 
شیخ اشراق
۱۳۸۸-۰۷-۳۰ ۱۰:۱۵:۴۸
تو که راست می گی؟
برج میلاد کار احمدی نژاد
تونل رسالت ماله احمدی نژاد بود(پس از 15 سال افتتاح شد)
مصلا تهران کار احمدی نژاد بود!
پروژه گسترش دانشگاه تهران از مخ احمدی نژاد زده بیرون(آقای هاشمی این طرح و داد و الان به یک طرح شکست خورده معروف شده و فقط مردم به زور از خونه هایشون رونده شدن)
متروی تهران کار احمدی نژاد(از وقتی من بچه بودم یادم هست مترو مشکل داشت حالا از بعد از انتخابات آقایون میگن دولت به ما پول نمی ده!)
اتوبان تهران شمال مال احمدی نژاده
بازم برات بگم یا ...
البته این بدین معنا نیست که همه کار های احمدی نژاد درسته ولی کلا عقل هم خوب چیزیه
یا علی (243918)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۹ ۱۲:۱۵:۰۴
يك نكته مسلم وجود دارد و اينكه افزايش قيمت حاملهاي انرژي دو اثر قطعي دارد:
1- كاهش مصرف انرژي خانگي تا حدي كه رفاه مصرف كننده به حداقل برسد. چون كاهش مصرف بالاخره حدي دارد. ومصرف كننده حتي اگر با بالاترين راندمان تجهيزات هم كار كند - از يك حدي كمتر نميتواند مصرف نكند. اين يعني كاهش قدرت خريد مردم

2- افزايش قيمت تمام شده محصولات كارخانجات بعلت افزايش سهم هزينه انرژي


حالا سوال اينجا مطرح ميشود كه:
1- وضعيت فعلي كارخانجات ما با اوجود ين يارانه ها هم بعلت شرايط تكنولوژي و ... اجازه رقابت جدي با محصولات خارجي را نميدهدو اغلب قيمت تمام شده آنها بيش از مشابه خارجيشان است. مثلا فولاد
حال با افزايش قيمتهاي انرژي چه بر سر كارخانجات مي آيد؟

2- بعلت كاهش قدرت خريد مردم - امكان خريد كالاهاي اين كارخانجات نيز بصورت قبل وجود ندارد كه اين مساله شرايط را دشوارتر ميكند.

3- بهترين راهكار كه در كشورهاي صنعتي اجرا شده است اين است كه:
ابتدا به تكنولوژيهاي جديد در كارخانجات يارانه مي دهند تا تجهيزات با راندمان بالا را توليد كنند .
مثلا خودرو سازان مصرف خودرو را از 12 ليتر به 6 ليتر در 100 km برسانند. قيمت اين كالاهاي با راندمان بيشتر ارزانتر از كالاهاي ديگر در بازار است.
بعد كه كارخانه توانست توليد كالاي بهتر را به تيراژ اقتصادي برساند -
دولت كالاهاي قديمي تر را خارج استاندارد اعلام نموده و از آن ماليات ميگيرد
راه اجرايي اصلاح الگوي مصرف اين است .
نه اينكه قيمت حاملهاي انرژي را بدون ايجاد زيرساخت تكنولوژي گران كنيد بعد فكر كنيد كه همه چيز درست ميشود!
مردم و توليد دچار مشكل خواهند شد 100 % (243802)
 
۱۳۸۸-۰۷-۲۹ ۲۳:۴۷:۳۸
سال اصلاح الگوی رفتار برخی سیاسیون !

راهکار های اساسی اصلاح الگوی رفتاری :

1 - احترام به قانون ( کدام قانون؟)
2- پرهیز از ایجاد نفاق در جامعه ( یا من یا هیچ کس ... )
3- پرهیز از دروغ گویی ( من و دروغ ...؟ )
4-پرهیز از خدشه دار کردن حیثیت نظام به بهانه های واهی ( خسارات جبران ناپذیر برای آبروی کشور به من چه ریطی داره ؟ )
5- دوری از توهم ! ( همان ...)
6- داشتن جنیه تسلیم پزیری در صورت شکست قطعی ( عمرا . تا بر اندازی کامل ایستاده ایم ... )

7- پرهیز از شتاب زدگی در سخن ( عجله کار شیطونه ! )
8- پرهیز از تحریک افراد برای به کرسی نشاندن توهمات رنگی (همه می دانند ... )
9- پرهیز از صدور بیانیه دو رقمی ! ( زیرا باعث تخریب هر چه بیشتر فرد صادر کننده می شود ) (243876)
 
hossein
۱۳۸۸-۰۷-۳۰ ۰۱:۱۶:۰۶
منن به تازگی مسئولیت نگهداری یک ساختمان تجاری را گرفتم و صاحب قبلی آن یهودی بوده شیر آب دستشوئی ها مال 40 سال پیش است زنگ زده و چقدر این ها خسیس هستند و برای همین پول دارند بر عکس ایرانی ها پر سروصد و ولخرج و خالی بند .... (243883)
 
۱۳۸۸-۰۷-۳۰ ۰۹:۰۰:۲۶
بزرگترین اسراف مااسراف وازدست دادن نخبگان وفرارمغزهامی باشد (243904)
 
حسين قاسمي
۱۳۸۸-۰۷-۳۰ ۰۹:۲۸:۲۱
اصولا اصولگرايان به دنبال سخنان رهبري نيستند.
دوم خردادي ها با اينكه نيستند ولي حداقل در ظاهر رعايت مي كنند.
پيام وحدت ملي آقا را آن دسته گرفتند و اينان گفتند ما كه پيروزيم به ما چه ؟
پيام عيدي اصلاح الگوي مصرف آقا را دولت يه معني سخت گرفتن به مردم آموخت و مجلس هم مي خواهد چشم بسته با وجود اعتراض اقتصاد دانان مجلس تصويب كند . چرا كه آقاي احمدي نژاد خواسته شان اين است .
كسي به من مي گويد در اين مملكت چه خبر است ؟
اصلا بنا نيست الگوي مصرف اصلاح شود . شما هنوز كه هنوزه بالاترين مصرف برق و گاز را ادارات دولتي و سازمانهاي تابعه دارند.
تابستان امسال به چند سازمان دولتي مراجعه كردم و ديدم كه با وجود هواي خنك شمال (گيلان ) تمام كولرها با درذجه آخر روشن است . واز قضا رو.ز بعدش خود من يكي از كساني بود كه به دليل دو هوا شدن سرما خورده بود .
اصلا كسي بنا ندارد به سخنان رهبر گوش بدهد . تا چه رسد به اينكه اصلاح الگوي مصرف صورت گيرد.
هنوز اصلا راهكار درستي جز برنامه هاي پوشالي و گزارش كونه چيزي در سازمانها در مورد اصلاح الگوي مصرف نيست .
به طور مثال پروژه اي كه توسط بخش خصوصي (شركتهاي مهندسي مشاور آماري ) در استانهاي مختلف طراحي شده و تحت نظر مركز آمار ايران - آمار درست بهره وري معلوم و نقاط ضعف و كاستي ها مشخص شود . وجود ندارد وسال دارد تمام مي شود.
دست برداريد از شعار برادر من.
با خرما خرما گفتن دهان شيرين نمي شود . اين مملكت الان تشنه كار است . حتي براي مدتي بايد نماز را هم بنظر من بعد از ساعت اداري ساعت 3 به جماعت بگذارند . چون نماز خواندن هم عاملي براي فرار بسياري از مسئولين به ارباب رجوع ها شده است . بزرگترين خدمت به خدا كه هزاران سال نماز به پايش نمي رسد خدمت به ملت است كه عين خدمت خاصه به حضرت حق است . شرم و حيا كنيد . بترسيد از آتشي كه هيزمش طمع قدرت و سياست و دروغ و پرده دري و سستي و امحال و تن پروري است . (243909)
 
homa
۱۳۸۸-۰۷-۳۰ ۱۱:۰۳:۳۶
تمام آگهی های بازرگانی صدا و سیما شده است تبلیغ مصرف گرائی, از قبیل انواع لوازم برقی لوکس(مایکروویو,ساندویچ درست کن و ......) یا تنقلات غیر مفید و یا در سریال ها (در بیشتر سریالها روی میز غذا یک پارچ نوشابه رنگی وجود دارد ولی از کاسه ماست خبری نیست!؟) بیشتر تبلیغ مصرف گرائی میباشد . ولی برای خالی نبودن عریضه یک سفارشی هم برای استفاده از لامپ کم مصرف میکنند, یا در هفته اغلب سازمانهای دولتی یا نیمه دولتی یک سمیناهاری(!؟) برپا میکنند و کیف حاوی بسته ای هم به مدعووین هدیه میکنند. سپس به مردم میگویند الگوی مصرف را رعایت کنید در صورتیکه آب از سر چشمه گل آلود است!؟ (243930)
 
شهريار
۱۳۸۸-۰۷-۳۰ ۱۱:۲۵:۲۹
مصرف گرايي و پرهيز از اسراف دو جنبه دارد مسلما بخشي از مخاطبان اين پيام ، اقشاري از جامعه هستند كه بشدت مصرف گرا بوده و ريخت و پاش از نظرز آنها نشانه تفاخر و شان و نشان دهنده دارايي است در مورد اينها قيمت اصلا مهم نيست بهر قيمتي باشد كالاي مورد نظر خود را خريداري خواهند كرد زيرا اهرم هاي كافي اقتصادي براي جبران گراني را دارند . بنظر مي رسد چاره كار براي اينها فرهنگسازي و يا شناسايي نوع مصارف آنها و اعمال مكانيسم هاي مالياتي و توزيع درآمد حاصل از آن در جامعه است . بخش ديگر از اين پيام براي افراد ناآگاه است كه قناعت را نشان ضعف اقتصادي خود مي دانند و مي يا اصلا به مقوله اسراف بي توجهند چاره كار اينها منحصرا\" فرهنگ سازي است . يك عده اي هم كه اصلا ندارند كه اسراف كنند . اما واقعيت اين استكه بخش بزرگي از اسراف در جامعه به ساختارهاي تكنولوژيكي و كالاهاي مصرفي بر مي گردد كه هر قدر هم صرفه جويي كني ، و يا هر قدر قيمت را بالا ببري، فايده ندارد . تصور بفرماييد كه كيفيت آرد و يا پخت نانها نامرغوب است و مصرف كننده ناگزير از مصرف آن است و چون مصرف مي كند، پس ناچار است خواه و ناخواه مقداري از آنرا دور بريزد ، وضعيت مصرف بنزين هم همينطور است وقتي حمل و نقل عمومي نيست و يا خودرو شما بيش از ده ليتر مصرف دارد ، چگونه مي تواني در مصرف بنزين صرفه جويي كني ؟ غير از اينكه از خير مصرف بگذري ؟ . وقتي لوازم خانگي موجود در كشور ، برق بيش از اندازه مصرف مي كنند، آيا مردم مي توانند يخچال خود را خاموش كنند؟ آيا دولت و يا آقاي خانه به خانم خانه مي توانند بگويند كه منزل را با جاروبرقي ، جارو نكن و يا فريزر را از خانه حذف كني؟ ويا بخاري گازي و اجاق گاز را ؟بنابراين مشكل در سطح كلان ناشي از اسراف مردم نيست بلكه در ساختارهاي توليد و توزيع است . بنابراين چاره آن هم منحصرا\" گرانتر كردن قيمت براي اجبار مردم به كم مصرف كردن نيست . توجه بفرماييد كه اسراف در جامعه منحصر به و يا از طرف مردم نيست ، برداشت محصولات كشاورزي هم همينطور است و بسياري از آن موقع برداشت و يا انبارش و تا رسيدن به دست مصرف كننده ، هدر مي شود ، سيستم توزيع برق و آب هم كه بنا به اظهار مقامات مسئول ، هدر روي زيادي دارد، مصرف بيش از اندازه بنزين در كشور هم عمدتا\" معلول فقدان سيستم حمل و نقل عمومي و پرمصرف بودن خودروهاي توليدي است كه هر كاري بكني ، مصرف آن دوبرابر حد استاندارد است . اصلا تا بحال توجه كرده ايد كه بسياري از سفر هاي داخل شهري مردم بخصوص براي بازار، بعلت تفاوت نرخ كالا در سطح شهر است ؟ آنهم در حدي كه خريدار براي خريد ارزانتر رنج اتلاف وقت و دردسر ترافيك را به جان مي خرد و خود نيز باعث ترافيك مي شود؟ و آيا توجه فرموده ايد كه براي انجام يك معامله بايد حداقل به دوسازمان مختلف شهرداري و دارايي كه هريك در گوشه اي از شهر هستند، آنهم معمولا بيش از يكبار مراجعه كند؟ و همين جاست كه توصيه هاي دولت به مردم و يا اقدامات آن براي گرانتر كردن ، براي اينكه جلو اسراف را بگيرد ، پاسخ نمي دهد ، پاسخ نمي دهد كه هيچ ، موجب بروز مشكلات ديگر نظير تورم مي شود . از طرف ديگر اين فكر را در ذهن مردم بوجود مي آورد كه دولت در صدد محدود كردن مردم در مصرف طبيعي و حق آنهاست . بنابراين بنظر مي رسد براي اصلاح الگوهاي مصرف نيازمند اصلاح ساختارها هستيم و اصلاح اين ساختارها خارج از توان مردم است ، بلكه دولت بايد زمينه ها را فراهم كند و مردم در اجراي آن همكاري نمايند . (243934)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.