نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 492293
لزوم ایجاد درس کسب و کار دانش بنیان در هر رشته
بخش تعاملی الف - ایمان کریمی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۴


وزات علوم خیلی مهم است، بسیار عائله مند و تاثیرگذار، چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت کشور، همین جملات کوتاه، شاید تکلیف ما را با مخاطب بحث روشن کند. یکی از اهدافی که وزارت علوم و شاید همگام با آن وزارت بهداشت در سر دارند و برای آن تلاش می کنند، آمادسازی دانشجویان برای ورود به بازار کار است، چه بازار کار امروز و چه فردا.

یکی از عناوینی که این روزها بسیار بدان بسیار پرداخته می‌شود، کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان است، مفاهیمی چون استارت آپ و ایده پردازی و... ولی جایگاه این مفاهیم در متون درسی و آکادمیک نامشخص و مغفول است، بجز در یک سری از رشته ها، آن هم بشکل ناقص، اغلب گرایشات از این قافله بسیار عقب هستند اگر هم تلاشی هست، تلاش های خودجوش عده ای در این راستا است که با کمک های نیم بند و ناقص دانشگاه ها، از هدف خودش که همان ورود مستقل به عرصه رقابت هست، دور می شود، بیشتر به دوستی خاله خرسه می‌ماند که با بودجه ی دولتی پز کارآفرینی داده شود.

تقریبا همه افرادی که با این عرصه آشنا هستند می‌دانند که بزرگترین معلم این عرصه تجربه میدانی و به اصطلاح کف بازاریست، با این حال بسیاری از این تجارب در قالب کتاب‌ها و ادبیات علمی در دسترس است و میتوان با استفاده از این تجربیات این مسیر پر پیچ و خم را خیلی نزدیک تر کرد، و توجه کردن به این تجربیات می‌تواند قوه‌ی حدس را در افراد تقویت کند و زمینه ساز ایده ها و خلاقیت های نوین در این عرصه باشد، هر چند که هرگز جایگزین تجربه شخصی نخواهد شد، لیکن سلب این فرصت از فضای اکادمیک بواقع به تعویق انداختن رشد کشور و ورود دیر هنگام دانشجویان به عرصه ی بازار و حذف عنصری حیاتی برای فردای هر دانشجویی است. در حالی که به سادگی می توان این امکان را فراهم کرد، ارائه واحد هایی (و حتی اختصاص یک ترم تحصیلی) به دانشجویان برای اشنایی با بازار و کسب و کار در واقع بزرگترین خدمت و آموزش به این افراد است، کش دادن های متداول دستگاه ها برای سیاست گزاری و ... در واقع کم کاری نیست خیانت است چه به دانشجو، چه به دانشگاه و چه به کشور، چه اینکه شاید بسیاری از نخبگانی که امروز راه خارج را در پی گرفته اند اگر با چنین فضایی آشنا بودند هرگز قدم در این وادی نمی گذاشتند.

چرا نباید از همین سال تحصیلی پیش رو هر رشته ای چند واحد با نام کسب و کار و بازار و یا کسب و کار دانش بنیان و یا عناوین مشابه داشت؟

از جذابیت های جالب این عرصه این است که برای هر رشته ای که فکرش را بکنید بازاری هست و می‌شود دانشجو با آشنایی و فکر کردن، خودش بازاری خلق کند، تربیت دانشجویی که توانایی کار کردن در بازار موجود را داشته باشد، یک ایده ی عقب مانده و مریض است حداقل دانشگاه های مادر کشور برای این تغییر می‌بایست پیش رو باشند.

از این ها گذشته شرایط کشور هم اقتضای چنین ورودی را بیشتر می‌کند، آگاهان به این امور می دانند حجم بالای نقدینگی فرصتی بسیار مناسب برای کسب و کارها و ایده های خلاقی است که بتوانند اعتماد صاحبان سرمایه را کسب کنند، و این خود لزوم توجه به چنین رویکردی را بیش از پیش می کند، نقدینگی که خود یک چالش است در قالب این رویکرد فرصتی بکر و تکرار نشدنی است برای جهش استعدادها و ایده های نو، چه اینکه پالایش و حمایت و سیاستگذاری درست می‌تواند این اتفاق را به امری محتمل تبدیل کند.

برای همین از نمایندگان ملت (چه دولت چه مجلس) انتظار می رود بجای دعواهای سیاسی رایج یک روز را هم از دست نداده و برای این مهم قدمی در خور بردارند و ان شاالله سال تحصیلی جدید را سال شکوفایی کارآفرینی و اشتغال تبدیل کنند.
۱۳۹۶/۰۴/۳۱ ۰۷:۴۱
 
۱۳۹۵/۰۶/۱۳ ۱۲:۲۹
 
۱۳۹۵/۰۳/۰۱ ۱۰:۰۵
 
۱۳۹۵/۰۱/۱۵ ۰۸:۲۱
 
۱۳۹۴/۰۶/۲۲ ۰۱:۱۸
 
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۰۸:۰۰
 
۱۳۹۲/۰۷/۱۵ ۰۶:۱۷
 
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۱:۱۶
 
۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ۰۶:۴۸
 
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۰۸
 
 
کلمات کلیدی : ایمان کریمی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۲۵ ۰۸:۱۴:۳۶
من اگر کاره ای بودم وزارت علوم را تعطیل می کردم. (4475792) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
 
 
ديروز
هفته
 
 
 
 
 
امروز
ديروز
هفته