توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 395507
مشخصات فنی هواپیمای جاسوسی آمریکا که در تور پدافند هوایی ایران افتاد/اخطار به لاکهید یو-2
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۵
امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی از اخطار به یک هواپیمای جاسوسی متعلق به ارتش آمریکا در روزهای گذشته خبر داده است. این هواپیمای جاسوسی که با این اخطار مجبور به تغییر مسیر شد اما چه مشخصات فنی دارد؟

امیر اسماعیلی تاكيد كرده اگر اين هواپيماي يو-۲ به اخطار توجه نمی‌کرد و نزدیک‌تر می‌شد، قطعاً به‌سمت آن شلیک شده و منهدمش می‌کردیم.

لاکهید یو-۲ ( Lockheed U-۲) مشهور به خانم جاسوس يا خانم اژدها یک هواپیمای شناسایی دوربرد بلندپرواز است که اولین بار در سال ۱۹۵۵ در آمریکا و به سفارش آژانس اطلاعات مرکزی این کشور(سيا) ساخته شد. این هواپیمای تک‌موتوره جهت پرواز در ارتفاع بسیار بلند و همچنین همه شرایط آب و هوایی شبانه‌روز تا ارتفاع ۲۱ کیلومتری تولید شده است. یو-۲ همچنین برای تحقیقات سنسورهای الکترونیکی ، کالیبراسیون ماهواره‌ای ، اعتبار سنجی داده‌ها و اهداف ارتباطاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لاکهید یو-۲ از معدود هواپیماهایی به شمار می رود که بیش از ۵۰ سال است در حال سرویس دهی به نیروی هوایی ارتش آمريكا است. جدیدترین مدل های این هواپیما به نامهای (U-۲S ، U-۲R ، TR-۱) در سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی وارد خدمت شد. مدل فعلی این هواپیما یعنی U-۲S، در سال ۲۰۱۲ باز هم به لحاظ فنی ارتقا یافت. هواپیمای U۲ دارای سیستم‌های ردیابی فوق پیشرفته‌ای است که امکان جاسوسی را برای این هواپیما امکان‌پذیر می‌سازد. رادارهای الکترو- نوری، رادار ASARS-۲ SAR، سیستم هوشمند ارسال سیگنال، و سیستم تخریب رادارهای دشمن از جمله امکانات این هواپیمای جاسوسی است. رادارASARS-۲ SAR به کار رفته در U۲ دارای دو سطح به شکل عدد هفت بوده و آنتن‌های الکترونیکی آن مناسب ردیابی در حتی بدترین شرایط آب و هوایی است. در اول آگوست سال ۲۰۰۱ رادار ASARS-۲A در این هواپیما به کار گرفته شد که حوزه گسترده‌تری از زمین را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سامانه " ASARS ۲ " ساخت شرکت ریتهون است. این سامانه که یک رادار روزنه مصنوعی به حساب می آید و می تواند در هر ساعت از شبانه روز و در هر شرایط آب و هوایی در از ارتفاع بالا تا شعاع ۱۶۲ کیلومتری هواپیما به تهیه نقشه های بسیار با کیفیت از زمین اقدام کند. این سامانه همچین این توانایی را دارد که به جمع آوری اطلاعات از اهداف ثابت و یا متحرک و همچنین تعقیب اهداف متحرک بر روی سطح زمین بپردازد. همچین بر روی بدنه این هواپیما یک محفظه وجود دارد که در درون آن سامانه های ارتباطی با ماهواره ها و لینکهای ارسال اطلاعات به صورت زنده در زمان واقعی قرار گرفته است.

این هواپیما در بخش پیشران نیز مورد ارتقاء قرار گرفته و در حال حاضر از یک دستگاه موتور مدل F۱۱۸-GE-۱۰۱ ساخت شرکت جنرال الکتریک بهره می برد. این موتور از نمونه های قبلی سبک تر بوده و توان بیشتری را برای این هواپیما به همراه دارد. یو ۲ می تواند مسافتی در حدود ۱۰ هزار کیلومتر را با سرعتی در حدود ۸۰۵ کیلومتر بر ساعت طی کند.

با توجه به این که این هواپیما در طول پروازهای شناسایی خود در بیشینه ارتفاع پروازی خود یعنی حدود ۲۱ کیلومتری از سطح زمین پرواز می کند، رادارهای ایرانی به توان رصد ارتفاع های بالا دست پیدا کرده و ارتفاع پروازی، دیگر دفاعی در برابر رادارهای پدافند هوايي ايران به حساب نمي‌آيد.

کلمات کلیدی : پدافند هوایی ایران
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.