نظر منتشر شده
۸۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 335602
تصاویر/مقایسه نقشه مترو تهران با چند کلانشهر جهان
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۸
متروی توکیو یکی از بزرگترین خطوط ریلی داخل شهری محسوب می‌شود، اما سفر با آن چندان پیچیده نیست. نقشه متروی برخی از شهرها بیشتر به نقشه گنج شباهت دارد، چرا که سفر با آن واقعا آدم را سردرگم می‌کند؟

به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، متروی دو شهر نیویورک و پاریس حداقل از نگاه بسیاری در صدر این فهرست قرار دارند. البته توسعه حمل و نقل شهری اولویت اول کلان شهرها است. با این حال، قدمت متروی هر شهر با این مسئله کاملا در ارتباط است.

ریکاردو گالوتی و مارک بارتلمی، دو پژوهشگر مرکز پژوهش‌های هسته‌ای ساکلای در فرانسه و بریتانیا، تصمیم گرفتند تا میزان پیچیدگی نقشه‌های مترو را از حیث «فرآیند منطقی» با کمک فیزیک نظری و ریاضیات بررسی کنند.

هدف آن‌ها این بود که ببینند آیا با افزایش حمل و نقل شهری و رشد علائم راهنمایی، آیا میزان ادراکی ما محدود می‌شود یا خیر. چرا که اگر این چنین باشد، گردشگران و شهروندان این شهرها برای مسیریابی باید به اپلیکیشن‌های تلفن همراه و وسایل مشابه تکیه کنند.

به همین منظور، گالوتی و بارتلمی تعداد ایستگاه‌های داخلی شهری متروهای جهان را حساب کردند تا ۱۵ نقشه بزرگ را از دیگر نقشه‌های متمایز کنند. آن‌ها سپس دو نقطه مبدا و مقصد را مشخص و تمام مسیرهای قابل دسترسی را شناسایی کردند.

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
نقشه متروی تهران البته بسیار ساده‌تر است
چارچوب کلی کار با پژوهش‌های رفتار شناختی تطابق داشت، زیرا افراد باید چهار زنجیره داده‌ها را مدام در ذهنشان مرور کنند: نقطه مبدا، نقطه مقصد و دو مسیر انتقالی.
 
حاصل کار بررسی «پیچیدگیِ انباشته شده» نشان داد که مترو نیویورک در صدر فهرست «پیچیده‌ترین سیستم‌های شهری جهان» قرار دارد و مترو هنگ کنگ پس از آن در رده دوم قرار دارد.
 
در این پژوهش آمده که «آستانه ادراکی» افراد معمولی به طور میانگین حدود 250 رابطه است که این میزان تقریبا معادل هشت بیت داده می‌شود. مترو نیویورک با 161 رابطه تقریبا به محدوده آستانه ادراکی نزدیک شد. این در حالی بود که پیچیده‌ترین مسیر از نقطه آ به نقطه ب در نیویورک کمی از آستانه ادراکی بالاتر بوده و به نقطه 8.1 بیت می‌رسد.
 
متروی پاریس با 78 رابطه، توکیو با 56 رابطه و لندن با 48 رابطه در جایگاه‌های بعدی قرار داشت. در کلان شهرها افراد زیادی از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. برای نمونه، در نیویورک روزانه 5.6 میلیون نفر از مترو و 2.1 میلیون نفر نیز از اتوبوس استفاده می‌کنند. پردازش این میزان داده برای مغز کمی زمان‌بر است. راه‌حل اما در ایجاد نقشه‌های بهتر و استفاده از دنیای دیجیتال است.

 
نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
1. نیویورک؛ پیچیده‌ترین نقشه در بین 15 شهر (زمان شروع به کار: 27 اکتبر 1904 میلادی)

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
2. پاریس (زمان شروع به کار: 1900 میلادی)

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
3. توکیو

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
4. لندن (مترو لندن از 10 ژانویه 1863 میلادی یعنی 153 سال پیش شروع به کار کرد)

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
5. مادرید (زمان شروع به کار: 1919 میلادی)

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
6. بارسلونا (زمان شروع به کار: 1924 میلادی)

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
7. مسکو

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
8. سئول

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
9. شانگهای

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
10. مکزیکوسیتی

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
11. برلین (زمان شروع به کار: 1902 میلادی)

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
12. شیکاگو

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
13. اوزاکا

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
14. پکن

نقشه مترو یا نقشه گنج؟!
15. هنگ کنگ؛ ساده‌ترین نقشه در بین 15 شهر
 
احمد
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۸:۲۲:۲۸
کلا ساده زیستیم. (3578404) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۱۴:۱۴
کاش نقشه پیچیده مترو شهر اصفهان را هم میگذاشتید .
یک پاره خط نیمه کاره که سه - چهار ساعت بیشتر در روز کار نمیکنه .
فکر میکنم حدود 20 سال هست که در حال ساخته . (3579656) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۷:۳۹:۴۶
تهران همش شمال شرق مترو داره چرا؟!؟!؟!؟!؟!؟ (3580213) (alef-3)
 
داریوش
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۹:۰۲:۵۱
شاید اگر انقلاب نکرده بودیم همین مترو را هم نداشتیم (3580400) (alef-11)
 
ازمابهتران
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۴:۴۷:۰۵
همین مترویی هم که داری اکثر طراحیش مال پیش از انقلابه! (3582347) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۶:۱۹:۳۷
اتفاقا درست گفتی دوست عزیز این مترو قرار بود از سال 46 ساخته شود بعد از یکسال که شرکت فرانسوی زمین شناسی ها را انجام داد قرار شد از سال بعد 47 با همکاری فرانسوی ها شروع شود و نقطه شروع هم تپه های عباس آباد بود یعنی ایستگاه حقانی فعلی فقط دو کیلومتر تونل زده شد و متوقف شد چرا ؟

آیا پول نبود ؟

آیا تحریم بود ؟

آیا ایران در حال جنگ بود ؟

پس چی شد که متوقف شد ؟ دلیل آن چیزی نبود جز تقسیم سهم بین دولت مردان و دربار یکی با آلمان ها بود یکی با فرانسوی ها و بخاطظر همین ده سال متوقف شد تا بعد از انقلاب با همت آقای هاشمی رفسنجانی اقدام به ساخت شد با تمام مشکلات جنگ بی پولی - تحریم و تنهائی اما ساخته شد و دانش آن هم در این سرزمین برای نسل اینده ماندگار شد (3582608) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۶:۳۹:۰۰
... و صد البته طراحی و محاسبه ی مترو برای تردد حداکثر جمعیت 2.5 میلیون نفری پایتخت تهران توسط مهندسان ژاپنی انجام شده بود !!!! (3582663) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۶:۰۵:۰۲
اما مهم اینه که کی ساخت. طرح و برنامه قد صد سال رو میشه توی یک ماه ردیف کرد. ولی دو صد گفته چون نیم کردار نیست. (4168731) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۳:۳۷:۰۷
اهواز که همونم نداره! (3580860) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۵:۱۷:۵۶
نقشه برلین اشتباهه. اون که گذاشتید نقشه شبانه است. نقشه روزانه خیلی خیلی شلوغ و پیچیده تره. (3579835) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۲:۰۴:۰۹
با ديدن اين نقشه ها كلي شرمنده مسئولين وطني شديم
خيلي زحمت ميكشند (3580710) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۰۲:۵۵:۲۷
سوار شدن مترو تهران هم ساده است آدم یاد فشار قبر میفته (3581006) (alef-11)
 
شهروند تهرانی
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۸:۳۸:۴۳
لازم به ذکر است که در نقشه متروی تهران خط 2 و 3 در ایستگاه دانشگاه امام علی(ع) تقاطع دارند ولی در عمل این اتفاق نیافته است و این دو خط متاسفانه در نقشه جدید تقاطع ندارند. در حالیکه اساس مترو به خصوص در بخش های مرکزی شهر این است که با هم تقاطع داشته باشند. با تشکر از زحمات مسئولین در مترو خواهشمند است به این نکته دقت نمایید. (3578440) (alef-3)
 
آریابان
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۹:۵۵:۳۵
از گرفتاریها و دردسر های متروی تهران که تقریبا در هر سفری شاهدش هستیم اینه که تعدادی مسافر غیر حرفه ای و تازه وارد مشغول کلنجار رفتن و پرسش کردن در مورد ایستگاههائی هستند که مدتها قبل از اینکه متولد شوند !!!! جا و نام ایستگاهشون در روی نقشه های مترو مشخص شده ؛
و بد به حال اون مسافران تازه-سواری که نپرسند و دیده شده ها رو باور کنند و سوار شوند و بخواهند در اون ایستگاههای بی وجود !!!! پیاده شوند؛
دیروز ها : شنیدن کی بود مانند دیدن
امروز ها : دیدن کی بود مانند شنیدن
باید با دهان پرسید و با گوش شنید هرآنچه را که دیده دید !!!!! ؛ (3580487) (alef-11)
 
باران
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۵:۵۰:۲۲
خیلی از اوناییکه میپرسن از شهرهای دیگه اومدن تهران . یا کار اداری دارن و یا درمانی و ... . خب بندگان خدا بلد نیستن. چیکار کنن؟ (3582526) (alef-11)
 
اریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۹ ۲۳:۵۸:۰۸
من که تا جایی که در توانم باشه راهنماییشون میکنم.دوست عزیز هیشکی راضی نیست پاشه بکوبه بره یه شهر شلوغ برا دلخوشی... این بنده های خدا یا کار دارن یا مریض دارن و هزار جور مشکل دیگه.چون فقط تو ایران دولت تمامی امکانات و ادارات و ... چپونده تو تهران بعد میگن تهران چرا شلوغه! و مسلما تو شهرهای دیگه مترو نیست که آشا باشن شما خودتونم از اول همه ایستگاها و کراس های خطوطو بلد نبودید که.. این بنده خدا ها هم واسه مترو سواری نیومدن و بهتره با فرهنگ غنیتر برخورد کنیم که هم کار اونا راه بیوفته و در صدد همین هم مترو کمتر شلوغ میشه (4059391) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۱۱ ۲۲:۲۲:۱۴
همینجوریش هرکی یک بار میاد تهران دیگه بیرون نمیره وای به حال اینکه با فرهنگ برخورد کنیم بگن وای چه قدر تهران خوبه بهمون احترام گذاشتند بریم یه خونه اجاره کنیم تو حومه تهران اینجا مسافر کشی کنیم زندگی کنیم تهران قشنگه خوشگله .... (4455935) (alef-11)
 
صادقی
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۸:۴۰:۳۸
این خارجی ها هم دیوانه هستند پول خرج این چیزها می کنند خب از ایرانی ها یاد بگیرید با قوانین ابتکاری و زیبا همه مشکلات رو حل می کنند مانند طرح زوج و فرد، طرح ترافیک، طرح انتقال از پایتخت، طرح گرفتن ویزا برای ورود به پایتخت، اختصاص قسمتی از خیابان به اتوبوس، تعطیل کردن روزهایی که هوا آلوده است و شلوغه، بعد هم فوقش یه کم ترافیک میشه دیگه خب بشه نیازی به صرف این همه پول و زحمت نیست. (3578442) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۹:۰۲:۲۳
تو رو خدا بگذارید به درد خودمون بمیریم با دوتانصفی خط مترو و این همه منت ... (3578474) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۳:۱۴:۰۷
مترو استامبول فقط دو خط دارد که یکی از انها هنوز راه نیافته و کل طول دو خط انها حتی به اندازه خط یک مترو تهران هم نمی رسند. (3579395) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۳:۳۱:۲۹
نگران نباش مترو اونجا زود توسعه پیدا میکنه. مترو آنکارا ظرف دو سال افتتاح شد. (3580848) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۰۲:۳۴:۴۷
مترو دبی یک خطو نصفه دارد یعنی از استامبول هم کمتر . ضمنا با انجام پروژه در حال انجام خطوط مترو تهران دریکی دو سال به 9 خط میرسد (3581003) (alef-11)
 
ازمابهتران
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۴:۴۹:۱۰
در استانبول ترانوا هم هست که همون مترو محسوب میشه (3582356) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۲۴:۴۶
خیلی برای این دوستمان و امثال ایشان که فقط بلدن متلک بگویند و زحمان هم نوع خودشان را همیشه مسخره میکنند متاسف هستم و بایستی از ایشان سوال شود خودتان چه چیزس را در این مملکت تولید یا ساخته اید ؟ البته بعید می دانم یک پیچ و مهره را هم سرهم کرده باشد . (3579684) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۹:۳۱:۲۵
دوست عزیز کافیه چند روز در یک کارگاه متروی تهران زیر زمین کار کنید تا همه چیز دستگیرتان شود ! (3580449) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۵:۵۵:۳۶
اینقدر نزنین تو سر مال . همین دوتا خط مترو در خیلی از کشورها نیست . (3579952) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۷:۵۹:۳۸
چرا همیشه باید خودمونو با کشورهای فقیر مقایسه کنیم . ناسلامتی اینجا ایرانه کشوری بسیار ثروتمند . باید ایران رو با کشورهای بزرگ مقایسه کرد نه با سومالی و سودان (3580268) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۹:۳۱:۰۶
شما بفرمایید یک نگاه به تاریخ شروع مترو این کشورها بزرگ مثل ایران بندازید (3580447) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۰۲:۲۲:۴۴
فقط درامد ارزی ترکیه از گردشگری بیش از درامد ارزی نفت ایران است . با این حساب ایران با نفت نیز چنان ثروتمند نیست. (3580994) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۰ ۱۵:۵۷:۵۱
واقعا تحقیق کردی؟
چرا ما بلدیم فقط ... بگیم؟
به قول آن مرحوم : عدد بده. (4300320) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۰:۰۹:۲۴
"چرا همیشه باید خودمونو با کشورهای فقیر مقایسه کنیم"
خوب ما نفت داریم نه گاز نه معدن - اونی هم که هست مال ما نیست مال واسطه هاست یا برای کمک به خودرو سازها که بر شکست نشوند (3581381) (alef-11)
 
زارعى
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۹:۰۲:۳۰
اونوقت در كشور ما ميگن كه تمدن غرب و تكنولوژى، زندگى آدما رو سخت كرده، (3578475) (alef-3)
 
زارعي
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۱:۰۵:۵۰
منظور از تمدن غرب فردگرايي، لذت گرايي (به جاي گرايش به شادي) و سود جويي هست نه مترو. در ضمن كسي با علم و تكنولوژي مشكلي نداره بحث سر فرهنگه (3580599) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۲:۰۵:۱۴
چرا فقط جنبه منفی شو میبینی منم قبول دارم بدی دارند ولی ندیدن خوبی عین بی انصافیه (3580714) (alef-11)
 
رضا
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۹:۰۴:۰۷
عالی بود متشکرم (3578480) (alef-3)
 
محسن
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۹:۴۷:۴۰
کاش فواصل زمانی حرکت قطارها و میزان مسافران جابجا شده را هم مشخص میکردید (3578606) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۹:۵۰:۱۶
دوستان تصمیم گیر در تهران به جای هزینه در مترو ،دنبال پروژه هایی هستند که در کوتاه مدت جواب می دهد و بعد از آن عوارضش مردم را به دردسر می اندازد. (3578608) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۰۹:۵۹:۱۴
لطفا به اطلاع مسئولین برسونید که مترویی که هر نیم ساعت یک بار بیاد به هیچ دردی عملا نمیخوره. مترو سرعت مهمه نه اینکه نیم ساعت فقط منتظر وردو قطار شی. لاقل این میزان را 10 دقیقه برسونید. (منظورم خط 3 در ایستگاههای شمالی است) یا اینکه فعلا کلا تعطیلش کنید تا بودجتون برسه (3578642) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۰:۰۳:۵۵
ایستگاه تجریش رو اگه یه پله برقی دیگه میزاشتن به نفت میرسیدن ... (3578659) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۵:۲۵:۴۸
خیلی با حال گفتی (3579860) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۰۲:۲۴:۵۸
درود بر همت سازندگان که در اعماق زمین رفتند تا مترو تا آنجا هم برسد. (3580995) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۰:۰۳:۵۶
وقتی برای روستای ده نفره میلیاردها تومان خرج گازکشی و ... می شد به بهانه خدمت به محرومین کسی فکرش رو نمی کرد ده بیست سال بعدش میلیون ها انسان در تهران به خاطر کمبود زیرساختهای حمل و نقل عمومی در حال خفه شدند در حالی که اون ده نفر هم دیگه از اون روستا مهاجرت کرده اند (3578660) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۰۱:۲۳:۰۰
همه دنیا به دنبال جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ هستن....آخه چرا همه چی رو سیاسی نگاه میکنیم بهش (3580965) (alef-11)
 
مصطفي
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۰:۳۶:۵۲
اگر در دولت قبل كه پول فراوان داشتيم و با شهرداري لج بازي نميشد الان در تهران شرايط مناسبي براي مترو داشتيم . (3578810) (alef-3)
 
مجید
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۰:۳۹:۴۵
وقتی به نقشه مترو تهران نگاه میکنیم قسمت های جنوب شرقی ، جنوب غربی و شمال غربی در حال حاضر خطی از آن عبور نکرده است . با توجه به حجم بسیار زیاد ترافیک در مسیر غرب به شرق و بالعکس شمال تهران ، متاسفانه خطی که به عنوان مثال با عبور از شمال شرقی ترین نقطه تهران به موازات اتوبان شهید بابایی و شهید همت به شما غربی ترین نقطه برود ، دیده نمی شود . همین مسئله در جنوب شرق به جنوب غرب تهران نیز دیده می شود و دید مسئولین و طراحان حول مسئله جنوب به شمال می گردد و از یکی از متراکم ترین مناطق پر ترافیک تهرات ، یعنی محور های حکیم - رسالت و بابایی - همت چشم پوشی گردیده است. کاش در کنار امتداد خط 3 به میدان تجریش از طریق خیابان ولیعر ، فکری هم برای این مناطق می شد. (3578821) (alef-11)
 
سيدعلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۲۳ ۱۳:۱۹:۴۵
سلام

باتشكر از زحمات مسئولين زحمت كش مترو. آيا درطرح نهائي مترو تهران خطي كه ميدان تجريش را درامتداد خيابان وليعصر به ميدان ونك ودرادامه به ميدان وليعصر متصل نمايد پيش بيني شده است؟ مثلا" كسي بخواهد با مترو از ميدان را آهن به پارك ملت برود چه خطي را بايد سوار شود؟ (4201429) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۰:۵۳:۲۸
بفرمایدد این متروی تهران چقدر پوشش دارد. (3578865) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۴۵:۳۵
اگر از یک درش وارد بشید تا دو روز سرگردانید تا خارج بشید ! (3579757) (alef-3)
 
علي
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۱:۲۰:۳۸
مترو لندن مربوط به ١٥٣سال پيش هست اون موقع فكر كنم ما راه اسفالته هم نداشتيم!!!! (3578956) (alef-3)
 
Mustafa
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۲:۱۶:۲۳
خطوط مترو تهران پهن کشیدن زیاد به نظر بیاد.... (3579175) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۴۷:۰۵
خوبه جلوی آینه بگذارند تا به اندازه خطوط متروی توکیو یا پاریس بشود ؟ (3579761) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۲:۱۹:۰۲
اصفهانم بزارین (3579186) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۲:۳۶:۰۶
همین مترو رو هم از همت آیت الله رفسنجانی داریم والا الان باید با مینی بوس همین مسیر مترو رو طی میکردیم. (3579247) (alef-11)
 
رضا شیرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۷ ۱۲:۱۸:۱۷
خیلی ها در خیلی چیزهای دیگر همت کردند ولی چون بر سر آن مدیر لایقی همچون

دکتر قالیباف نبود به جائی نرسید .... در دولت هاشمی جاده تهران به شمال کلنگ

زنی شد و همان موقع گفتند سه سال بعد به بهره برداری می رسد ، به نظرتون

چندتا از اون سه سال می گذره و هنوز جاده شمال به جائی نرسیده... 95/12/17 (4190861) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۳:۰۰:۱۴
یکی از خوبی یا بدی های مقایسه مردم ما اینست که خودمان را بسیار پیشرفته معرفی می نمایید.
اولا که تنها مترو نیست تفاوت های بسیار فراوان در همه زمینه ها با کشورهای پیشرفته داریم. مثلا بیش از 60 سال است که در روسیه نخستین انسان را به مدار زمین فرستاد ما هنوز به این پیشرفت نرسیده ایم. اما از کشورهای در حال توسعه جلو هستیم که هنور نتوانسته اند گامی بردارند.

بیست سال پیش که هنوز خط یک مترو تهران در حال ساخت بود شبکه مترو توکیو بیش از ده خط داشت. اما باید بگویم که مترو تهران بسیار شیک تر و تمیز تر از مترو توکیو هست. البته همین مترو نخستین نماد پیشرفت تفاوتی بود در نظر اول بچشم یک مسافر ایرانی می امد. (3579338) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۳:۱۷:۰۲
علاوه بر تعداد خطوط و ایستگاهها معیارهای مهم دیگری هم هستند که متروی تهران از آنها بی بهره است. مثلا در سیدنی کلیه قطارها دو طبقه و دارای فضای نشیمن زیاد هستند. اندازه و ارتفاع پیش بینی شده برای قطارهای تهران نامناسب برای حجم انبوه جمعیتی است که به قطارها وارد می شوند. فاصله زمانی رسمی قطارها در خطوط تهران 5 - 8 - 15 دقیقه است که اخیرا خیلی هم بی نظم شده اند و گاه در خط یک یا دو 15 دقیقه در اوج شلوغی طول می کشد تا قطار بعدی برسد. (3579415) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۶:۴۸
هر جا نوشته ای در مورد مترو هست من مطلب زیر را تکرار می کنم تا مسئولان متروی تهران پیش از فاجعه ای شبیه حادثه مکه کاری کنند:

ایستگاه متروی ولیعصر با شلوغی فوق العاده ای که دارد نیازمند یک خروجی دیگر از سمت دیگر سالن فروش بلیط است یعنی از جایی که ااخیرا پارتیشن بندی شده است. بارها شاهد ازدحام و از حال رفتن مسافران در خروجی های این ایستگاه بوده ام به خصوص در روز تشییع مرحوم پاشایی خطر از بیخ گوش مترو و مردم گذشت چرا که به دلیل ازدحام مردم در پارک، امکان خروج مسافران از ایستگاه مترو وجود نداشت و از سوی دیگر قطارها به صورت عادی در ایستگاه مسافر تخلیه می کردند. این باعث شده بود که در سالن فروش بلیط جمعیتی بین دو سه هزار نفر گیر بیافتند و هر لحظه فشار بر مردم بیشتر و بیشتر شود و عملا تنفس مشکل شود. وضعیت کودکان و زنان نیز به مراتب تاسف آورتر شده بود.

وقتی به زور توانستم به پله ها برسم دیدم که کارکنان مترو هیچ تلاشی برای خروج مسافران و جلوگیری از ورود افراد به درون سالن انجام نمی دهند و همین مسئله موجب گیر افتادن مردم شده بود. (3579468) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۳:۴۰:۱۲
اوه اوه، چقدر عقبیم!!!!!!!! (3579513) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۱۵:۲۳
بین همه نقشه ها چین و فرانسه پیشتاز طرح و دسترسی هستند
جالب اینکه نقشه شانگهای شبیه سیم کارت و نقشه پکن شبیه برد کامپیوتر است
نقشه پاریس نوعی شبکه دسترسی شطرنجی است (3579660) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۰:۲۸:۵۹
شانگهای برای توسعه مترو دست به دامن انگلیسی ها شد و ما دست به دامن فرانسوی ها و ژاپنی ها. این هم فرقشه که داری می بینی. (3581431) (alef-11)
 
نوید
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۱۹:۱۷
تو خیابون ما مترو نیومده یه فکری بکنید (3579667) (alef-3)
 
جواد
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۲:۰۰:۳۴
آقا نوید لطفن آدرستان را بنویسید تا اقدام شود. (3580705) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۱۹:۲۴
خطوط مترو تهران بیشتر شبیه شوخی است
منت برای این خطوط و زمان طولانی اجرا واقعا متاثر کننده است (3579668) (alef-3)
 
او
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۲۰:۵۲
یکی به من بگه مترو تهران طبق این پژوهش خوبه یا بده؟ (3579675) (alef-3)
 
مش رجب
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۱۰ ۲۱:۳۱:۴۰
عالیییه.... تو فقط فکر کن تهران هستی و خونه ات شمالشرقه و میخوای بری شمال (یعنی یه وجب اونورتر) باید زره بپوشی اول بری بطرف جنوب تا مرکز شهر ایستگاه توپخونه (امام خمینی) بعد از اونجا خط عوض کنی همون مسیرو برگردی بطرف شمال...
یعنی من حیرون مغز اون طراحشم... 😒 (3996127) (alef-13)
 
h
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۴:۴۱:۰۲
هه بابا خوبه تهران همینم دارین اصفهان بعد از 14 سال که دارن مترو میزنن تازه یه قسمت کوچیکش افتتاح که فقط صبحا 2 ساعت کارمیکنه . تازه تموم آثار باستانیم خراب کردن فقط باید بیاین ببینین چه خبره خودمونم دیگه شهرمونو نمیشناسیم (3579739) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۵:۳۲:۲۴
در میان اینها مترو مسکو خیلی هوشمندانه طراحی شده. یک خط دایره وار که همه خطوط دیگر آن را قطع می کنند و هرکس می تواند به راحتی ب هرکدام از خطوط با سوار شدن به خط مرکزی ارتباط برقرار کند. متروی پکن و شانگهای هم از این روش استفاده کرده اند. (3579877) (alef-3)
 
یوزارسیف
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۵:۵۲:۱۳
از قول دکتر غریب در سریالش که پخش میشد..نقل شده که در نامه ای به خونوادش نوشته بود..اوایل در خیابونهای پاریس نمیدونستیم چرا بارون که میومد.زود خشک میشد..بعد فهمیدیم چون کفش آسفالت هست..
البته این نقل قول آقای ولایتی در ابتدای یکی از قسمتهای سریال بود.
اون زمان اونجا خیابونا آسفالت بود و مترو..ما هم ...؟؟ (3579943) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۵:۵۲:۴۲
متروی تهران را باید با متروی استانبول مقایسه کنی که فقط 3 تا ایستگاه داره . (3579945) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۹:۵۹:۲۱
چرا؟! (3580494) (alef-11)
 
کامران
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۶:۰۴:۴۴
نقشه مترو وابسته به بافت شهری است
وقتی «شهرسازی» نداریم
توقع مترو پیشرفته هم نمیشه داشت (3579981) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۸:۴۳:۳۶
بنده متروی زاپن را دیدم .راهنمای شرکتی که دعوت کرده بود.... خودش سردر گم شد .ولی اینجا دوخط وجود داره ما سردر گمیم و سوال می کنند . (3580358) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۱۸:۵۱:۴۵
مترو کانادا و ونکور و مونترال و تورنتو و نیویورک همه قراضه هستند و شلوغ کثیف و نا امن (3580380) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۰۵:۰۴:۵۸
مگه مترو‌کانادا با مترو ونکوور و تورنتو و مونترال فرق میکنه؟ مترو تورنتو و مونترال امنه. ونکوور رو نمیدونم. نیویورک اصلا امن نیست در طول شب (3581023) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۰۹:۲۴:۳۳
من ساکن مونترال هستم. مترو مونترآل 4 خط داره و به نطر میاد از مترو تهران کوچکتر باشه. مترو قدیمیه و حدود 50 سال پیش ساخته شده... ولی کثیف نیست و امن هم هست.. ضمنا مترو تهران مدرن هست و از بیشتر متروهای جهان بسیار زیباتر از جمله مونترآل.. کاش ما مردم ایران کمی در فرهنگ ناسپاسی و خود کمتر بینی خود تجدیدنظر کنیم... چیزی که ما در ایران کم داریم امکانات پیشرفته نیست که از این نطر در حد کشورهای پیشرفته ایم.. چیزی که کم است برخی امور فرهنگی نظیر نظم و... است (3581287) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۰:۴۲:۰۴
هوشمندانه ترین نقشه مترو متعلق به مسکو میباشد . (3580567) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۰:۴۷:۳۰
نقشه توکیو و لندن تکراری است . مترو خیلی از این شهرها قدمتی بیش از 40 و 50 سال دارد. بنظرم من ضعف مترو تهران کندی در اجراا و تکمیل خطوط در تهران و دیگر کلان شهرهاست.ضعف کلی خطوط حمل و نقل در اتوبوس رانی مترو و عدم وجود تراموا در ایران آشکار است.به این دلیل دوستان نصبت به مترو ایران کم لطفن چون میدانند که پروژه هایی که الان داره اجرا میشه با تاخیر 37-38 ساله داره انجام میشه. (3580574) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۰:۵۳:۲۰
همیشه صراط مستقیم.. مترومشهد رو نقششو توصیف کنم؟ یک خط صاف بکش بعد نگاه کن بهش. نقششو کشیدی شما (3580583) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۱:۱۲:۵۰
متروی پاریس فوق العده کثیفه.
بی انصاف ها این همه از توریست ها پول میگیرند اما خرج شهرشون نمی کنند. (3580617) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۳:۲۲:۵۱
اونها از توریست ها پول میگیرن که رفاه شهروندانشون بیشتر کنن نه مترو شیک برا اقشار توریست و ضعیف جامعه درست کنند
خارجی ها مثل ایرانی ها نیستند که طرف در خیابان دو تا بیگانه ببینند و از شور و وجد قش کنند و یک شام و نهار و اتاق خانه را وقف آنها بکنند مثل فیلم ماداگاسکار که شیره گور خر را یک تکه گوشت می دید خارجی ها توریست ها را یک گونی پول می بینند (3580840) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۱:۵۸:۱۸
نقشه توکیو و لندن رو یه نگاهی بندازین (3580701) (alef-11)
 
امید
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۳:۴۲:۰۵
من تورنتو زندگی میکنم. اتفاقا تونتو بزرگترین شهر کانادا و سومین شهر بزرک آمریکای شمالی 4 خط مترو بیشتر نداره و اگه نقشه اونو با تهران مقایسه میکردین خیلی فرقی نداشت. (3580869) (alef-11)
 
سعيد
۱۳۹۴-۱۲-۱۱ ۲۳:۵۳:۵۲
وقتي كه با اعمال نفوذ جاي يكي از ايستگاه هاي خط سه را برميدارن و جايش مركز خريد اطلس مال ميسازند و اين جابجايى را با اعمال نفوذ در شوراي شهر تصويب ميكنند، ديگه حرف إضافي چي بايد زد؟ (3580880) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۰:۵۹:۴۹
مدیر ان شهرداری این نظم فکری را ندارند که نامی روی خیابانهای تهران بگذارند که مسافر سردرگم نشود و بد وبیراه نگویداسم خیابانها نقشه مترو پیاده روها و المانها ...نشان از سر درگمی مدیران شهرداری دارد از کوزه همان برون تراود که دروست (3581544) (alef-11)
 
جمشد
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۲:۱۰:۰۱
مثل اینه که ما باید راجع به هرمساله ایکه هست اظهار نظر کنیم و مسخرگی های بی مزه حتی اگر کمترین اطلاع را داریم البته منهم همینطور.
ولی انصافا باید بگم دست همه مترو سازان و متر کارن از بالا تا پایین درد نکنه
مجسم کنید اگر نبود چه میشد؟ و این جمعیت چه میکردند؟
البته بایست اشکالات را هم برطرف کنند که بهتر شود. (3581771) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۲ ۱۶:۴۷:۲۳
برای شفاف سازی موارد مطروحه خواهشمندم از سایت وزین " الف " که در امر نظرسنجی از اساتید فن خبره هستند متخصصان مترو را دعوت کنند تا از مشکلات و نقطه نظرات آنها بیشتر آگاه شویم . (3582682) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۲-۱۳ ۰۱:۲۷:۱۸
در متروی مشهد، سوریس بهداشتی عمومی نیست!!!! (3583787) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۴-۲۰ ۲۰:۲۴:۴۰
ینی متروی نیویورک از روی آب هم رد شده؟ (4469496) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.