کد مطلب: 291502
نقد هافینگتون پست بر فیلم «محمد رسول الله»
تاریخ انتشار : شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۷
منتقد هافینگتون پست فرانسوی فیلم «محمد رسولالله» ساخته مجید مجیدی را که به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مونترال به نمایش درآمد باشکوه خواند.
به گزارش مهر به نقل از هافینگتون پست، منتقد هافینگتون پست فرانسوی (نسخه کبک) دیروز ۲۸ آگوست نوشت: فیلمی که شب پیش سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی رمانتیک-تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد.
این محصول سه ساعته، یادآور فیلمهای اسطورهای مذهبی دهه ۱۹۵۰ است که همه احساسات خوب را منعکس میکردند.
ساختی فیلمی درباره پیامآور اسلام همیشه دشوار است زیرا مسلمانان سنی با این کار مخالف هستند و همین فیلم نیز با این مشکلات روبه رو شده است. در سال ۱۹۷۶ «رسالت» ساخته مصطفی عقاد فیلمساز سوری-آمریکایی با بازی آنتونی کویین و ایرنه پاپاس بدون نمایش تصویری از حضرت ساخته شد.
گرچه مجید مجیدی باور دارد که توانسته است هم شیعه هم سنی را راضی کند اما باید گفت این تلاش چندان موفق نبوده است چون در عین حال که ما پیامبر اسلام را از پشت سر میبینیم، با موهایی که در باد تکان میخورد، باورهای شیعی را میتوان در فیلم بیشتر دید. وقوع معجزات مکرر، مساله شهادت و پیامبری که به نوعی از نظر ظاهر یادآور مسیح است در مکاتب فکری سنی قابل قبول نیست.
این منتقد مینویسد: از این زوایا باید گفت فیلم به نوعی با رویکرد تبلیغی ساخته شده است. در عین حال سرژ لوسیک مدیر و بنیانگذار این جشنواره توضیح میدهد که نقش این جشنواره نمایش فیلمهایی است که نظری ترویجی نداشته باشند و در ورای همه نقطه نظرات از انسانیت و دیدگاه هنری فیلمساز دفاع کنند.
از این زوایه مجید مجیدی از زمانی که سه جایزه بزرگ از آمریکا گرفت، به عنوان چهره ای شناخته شده برای جشنواره فیلم مونترال درآمده است.
در نشست خبری این فیلم هم که پنج شنبه بعدازظهر برگزار شد، کارگردان ۵۶ ساله تایید کرد که میخواست فیلمی بسازد که تفسیرهای بد و نادرست از اسلام را در جهان امروز و به ویژه غرب تغییر دهد.
با این حال مخاطبان از درک بسیاری از نکات فیلم که تلفیقی از فرهنگ عربی و فارسی است و سه ساعت طول میکشد، ناتوان هستند. این فیلم پرهزینه ۴۰ میلیون دلاری که گرانترین محصول سینمای ایران است، بر کودکی زندگی حضرت محمد (ص) تمرکز دارد که اطلاعات کمی برای تاریخ نگاران درباره این بخش وجود دارد و تنها منابع موجود در میان منابع مذهبی است.
با چشم اندازهای دراماتیک و موسیقی باشکوه، فیلم «محمد رسولاالله» قصد دارد تاثیرگذار باشد، اما به شکلی مداوم موضوع هایی را که قبلا بیان کرده تکرار میکند. فیلم توالی سکانسهایی است که در عین بیان جنبههای وجدآور بر شخصیتهای کم تحرکی تاکید دارد که به ویژه از نظر لباس و چهره نتوانستهاند در سطح حرفهای فیلم حرکت کنند.
به جز تصویر مکه شهر مقدس مسلمانان، جلوههای ویژه در سکانسهای دیگر خیلی درخشان ظاهر نشده است.
کلمات کلیدی : محمد رسول الله
کاشکی اینقدر مضمون زده نبودیم و میتونستیم جدی بحث کنیم راجع به مسائلمون (3148153) (alef-13)
فیلم بسیار خوبی بود. دست مریزاد بایستی گفت به جناب مجیدی. البته خالی از نقص های کوچکی نبود ، مانند مجسمه حضرت مریم که حضرت عیسی علیهم السلام را دردست دارد در صومعه بحیرای راهب در شام. در حالی که این نوع مجسمه سازی مربوط به قرن ها پس از قرن 6 و 7 میلادی است. یا فاصله کعبه تا خانه ها می بایست بیشتر می بود، یا اینکه سپاه ابرهه احباش مسیحی و متمدن بودند در حالیکه بیننده گمان می برد که سیاه پوستان وحشی و بت پرست می باشند و غیره، ولی در مجموع اثر بسیار فاخر و قابل تقدیری است. اشک از چشم بنده که در آورد. اما مسئله : چگونه است که نشان دادن حضرت حمزه سیدالشهداء و حضرت ابوطالب علیهما السلام آن هم به صورت کامل و فراگیر جایز است ولی نشان دادن صحنه ای گذارا از حضر عباس علیه السلام در فیلم رستاخیز حرام می گردد؟. یک بام و دو هوا نمی شود. مثلا در جهان اهل سنت ، علمای الازهر نشان دادن پیامبر (ص) اهل بیت (ع) و صحابه در فیلم ها را تحریم کرده اند. عده ای دیگر از علمای بزرگ اهل سنت مانند شیخ قرضاوی و مفتی ترکیه و غیره جز پیامبیر (ص) نشان دادن الباقی را جایز شمرده اند و بنا بر فتوای ایشان بود که چند سال پیش دو مجموعه عمربن خطاب و حسنین ساخته شد. ولی معلوم نیست مینای فتاوی برخی از علمای محترم ما چیست که نشان دادن انبیاء اولوالعزم مانند حضرت ابراهیم و حضرت عیسی و مادر ایشان حضرن مریم علیهم السلام و دیگر انبیاء بزرگ چون حضرات یحیی ، ایوب، یوسف، سلیمان، یعقوب و غیره را در فیلم های ساخت ایران مانع نمی شوند. همینطور حضرات ابوطالب و حمزه علیه السلام و غیره ولی در باره حضرت عباس موضع جداگانه می گیرند؟!!. آیا مبنای این موضع گیری علم است یا احساس؟. (3148225) (alef-13)