توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 344107
ضرغامی در مراسم بزرگداشت شهید مرتضی آوینی:
روایت فتح شناسنامه تصویری دفاع مقدس است/ آوینی روشنفکری متعلق به متن مردم بود
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۹
ضرغامی در مراسم بزرگداشت شهید مرتضی آوینی:
روایت فتح شناسنامه تصویری دفاع مقدس است
ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما درمراسم بزرگداشت بیست‌وسومین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی از آوینی به عنوان روشنفکری متعلق به متن مردم یاد کرد و گفت: شهید آوینی چون خیلی به دوره ما نزدیک بوده است جریان‌های مختلف و هنرمندان متفاوت تلاش می‌کنند هرکدام از منظر خود او را توصیف کنند. اگر قرار است برای هنر مردمی این هنرمند متعهد و هنرهای ملی اش الگو قرار بگیرد جا دارد آوینی و تفکرات او به راستی شناخته و معرفی شود.
وی افزود: روشنفکران دو گروهند. یک گروه در متن مردم هستند و گروهی دیگر بریده از مردم! در بخش دوم نام‌های معروفی به چشم می‌خورد. و آوینی روشنفکری متعلق به متن مردم بود.
وی ادامه داد: آوینی با انقلاب اسلامی تحول و تولد جدید یافت و ققنوس‌وار از خاکستر انفعال و رخوت روشنفکری غربی بیرون آمد و در خدمت ارزشهای جامعه انقلابی قرار گرفت.

ضرغامی با اشاره به برخی اظهار نظرهای نادرست گفت:طرح این شبهه؛ که خوب بود آوینی، گذشته خود را نابود نمی‌کرد تا آیندگان با فرآیند تحول فکری او آشنا شوند! برخوردی سطحی با اقدامی روشنگرانه و آگاهی‌بخش است که فراتر از این حرف‌ها عمل کرد.
آتش زدن نوشته‌ها و تراوشات فکری قبل از انقلاب(کاری که آوینی انجام داد)؛ یک حرکت نمادین در نفی بی‌هویتی و نیست انگاری تفکر غرب بنیاد بود.
رئیس سابق صدا و سیما تصریح کرد: اوائل انقلاب هم فیلم‌های سینمایی دوره‌ی طاغوت، توسط مدیران وقت سینمایی آتش زده و منهدم شد. ولی کار شهید آوینی پیام دیگری داشت.
آوینی به سرعت با مفاهیم و ارزش‌های دینی و انقلابی آشنا شد و توانست از ظواهر عبور کرده و به عمق حقایق و عرفان اسلامی دست یابد.
وی افزود:کار بزرگ آوینی پیوند زدن معرفت دینی، با هنر تأثیرگذار مردمی بود به گونه‌ای که این محتوای ارزشمند و هدایت کننده، توانست بر قالب‌های تحمیلی برتری یابد.
ضرغامی اظهار داشت :اینکه آوینی فیلسوف بود یا نه، بحثی انحرافی است. آوینی در حدنیاز هنر متعهد توانست نظریه‌پردازی کند و بالاتر از بحث‌های غامض فلسفی؛ روش‌های کاربردی و مدل‌های صحیح و موفق را بنیاد نهاده و بین اثر هنری و مورد اقبال مردم با چارچوب‌های فکری سالم رابطه برقرار نماید.
آوینی توانست حوزه «هنر» را با مفاهیم دینی آشنا کند و روشن سازد که دین بهترین منبع اثربخش تولید محتوی و هویت ساز، بر مبنای فطرت و پذیرش آحاد مردم است.
ریسس سابق سازمان صدا و سیما با بیان اینکه روایت فتح، شناسنامه تصویری دفاع مقدس است گفت: خالق روایت فتح، در ثبت تک تک فریم‌های این اثر ماندگار قابل مشاهده و لمس است.چرا که رابطه‌ آوینی با قهرمانان روایت فتح؛ رابطه دلبری و عشق است. اوج آمال و آرزوی او پیوستن به قهرمانان اثر هنری‌اش بود.
قهرمانان روایت فتح؛ نقش بازی نمی‌کنند، بلکه زندگی می‌کنند. کاملاً باورپذیر و صادقانه! و آوینی در روایت فتح؛ زندگی را ترسیم می‌کند. زندگی در جنگ و در همه‌ی ابعاد آن
در حقیقت آوینی مثل آرش کمانگیر، جانش را پای روایت فتح ریخت. و امروز نام «روایت فتح» بر این مستند بی‌بدیل و حماسه ساز؛ اولین نشانه در شناخت نگاه و شخصیت شهید آوینی است.

وی تاکید کرد:این مستند روح دارد. روح آوینی در آن جاری است و رمز ماندگاری‌اش همین است.راوی در روایت فتح، به مثابه‌ی دانای کل عمل می‌کند. البته نه با نخوت و حال امرانه و یکسویه! بلکه در اوج تواضع و فروتنی!
.
ضرغامی گفت: روایت فتح، یک اثر کاملاً ملی است، بی‌اعتنایی هنرشناسان آن سوی آب‌ها و جشنواره‌های پرزرق و برق آنان به روایت فتح؛ بهترین دلیل بر ملی بودن این اثر است.وآوینی به خوبی دانست که تاریخ و روایت جنگ به اندازه خود جنگ اهمیت دارد. هرچند موضوع جنگ، به نوبه خود، در بر کشیدن آوینی مؤثر بود. جنگ و ارزشهای آن؛ مقام شهید و شهادت مورد احترام آحاد مردم از هر نوع سلیقه و تفکر سیاسی است. استقبال تاریخی مردم از شهداء غواص، نمونه‌ای از خروار بود. آوینی توانست این ارتباط عمیقی را به درستی تصویر کند و حق آن را ادا نماید.

او مرعوب غرب نبود و هرگز چارچوب‌های هنر غرب را بر مستند خود مسلط نکرد، چون از آن عبور کرده بود.
ضرغامی در پایان گفت :جامعه نیازمند آوینی‌هایی است که بتواند آلام و دغدغه‌های امروز مردم را به تصویر بکشد، به گونه‌ای که مرز بین نقد و سیاه نمایی مغشوش نشود و خروجی نهایی اثر؛ حرکت آفرین و انگیزه‌بخش باشد.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.