نظر منتشر شده
۱۰۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 11050
پاسخ به سوالات درباره ازدواج موقت
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۲۱:۰۱
 پاسخ به سوالات بینندگان الف درباره ازدواج موقت شناسنامه: دکتر ولی الله نقی پورفر، متولد 1337، تهران تحصیلات:دروس سطح و خارج حوزه علمیه قم از سال 1355 تا کنون، دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشکده الهیات دانشگاه تهران (1376)، 10 سال حضور در گروه تفسیر استاد جوادی آملیتدریس:
عضو هیات علمی دانشگاه قم
تدریس علوم قرآن و تفسیر، مبانی مدیریت اسلامی در دانشگاه های مختلف کشور در سطوح کارشناسی ارشد و دکتریتألیفات:

پژوهش پیرامون تدبر در قرآن (1371)
اصول مدیریت اسلامی و الگوی آن (1376)
شخصیت اهل بیت (ع) در قرآن (1377)
مباحثی از مدیریت در اسلام (1382)

چند تذکر:
1.    لطفاً فقط سوال مطرح بفرمایید نه اظهار نظر
2.    سوالات خود را کوتاه و ویرایش شده ارسال فرمایید
3.    طرح سوال جدید ذیل پاسخ های دکتر نقی پور آزاد است
سوالات خود درباره موضوع این مصاحبه را در قوطی (اظهار نظر) در پایین این صفح تایپ و ارسال بفرمایید.
 
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۲۹:۴۴
لطفاً صریح بفرمایید با صحبت های وزیر کشور درباره لزوم ترویج ازدواج موقت در بین جوانان موافق هستید یا خیر؟ (30372)
 
پاسخ سوال 1
۱۳۸۶-۰۴-۰۲ ۱۰:۰۲:۲۹
ازدواج موقت امری گذرا و زودگذر است و این امر زودگذر نمی تواند انگيزه برنامه ریزی بلند مدت برای زندگی شود. اصل در ازدواج، ازدواج دائمی است كه هدف های بلند مدت در آن شکل مي گيرد. آیه 32 سوره مبارکه نور به صراحت به جامعه و همه متأهلان امر می کند که نسبت به ازدواج پسران و دختران جوان خود حتی خدمتکاران منزل خود اقدام کنند و اگر فکر می کنند آنها توان مالی اداره زندگی را ندارند خداوند تضمین کرده و آنها را بی نیاز می کند.
بر طبق کلام قرآن جامعه و در راس جامعه حکومت مسوول اصلاح امر ازدواج جوانان است و موظف است ازدواج دایم را در بین مردم سهل و آسان کند.
تصریح می کنم دولت و جامعه و همه مومنین مسوول اصلاح امر ازدواج دایم و ترویج آن هستند نه مسوول ترویج ازدواج موقت.
ازدواج موقت در شرایط خاص و برای افراد خاص است نه جوانان مجردی که هنوز ازدواج نکرده اند.
سخن وزیر کشور ناظر به این معنا است كه چون شرایط ازدواج دایم مهیا نیست ما باید ازدواج موقت را ترویج کنیم در حالیکه این حرف غلطی است، شما موظف به ترویج و تسهیل ازدواج دایم هستید نه ازدواج موقت.
حضرات آیات بهجت، مکارم شیرازی و مرحوم فاضل در فتاوی خود به صراحت فرموده اند که حکومت اسلامی در وحله اول و تک تک افراد امت در وحله دوم موظف به کمک به جوانان برای ازدواج دایم هستند. حضرت آیت الله بهجت در فتوای خود آورده اند: وقتی ناموس مردم و جوانان در خطر است همه افراد جامعه مسوول ازدواج جوانان هستند.
ما امسال 550 هزار نفر به حج عمره فرستادیم. عمره امر مستحبی است ولی کمک به ازدواج جوانان امر واجبی است که از آن غفلت کرده ایم.
حکومت وظیفه دارد هم خود به این کار اقدام کند و هم مردم را به وظیفه خود آگاه کند که نسبت به امر ازدواج جوانان مسوولند. البته همه خطبا و آنها که تریبون دارند نیز موظف به آگاه کردن مردم هستند.
توجه کنیم خطاب قرآن به جوانان نیست که برو ازدواج کن. به متأهلین است که به فکر همسر دادن جوانان خود باشید. (30713)
 
محمد رضا
۱۳۹۳-۰۸-۱۶ ۲۲:۴۴:۰۴
سلام .پس به گناه مرتکب بشه .صیغه هم ثواب داره هم اتش جوون فرو کش میکنه. (2473238) (alef-13)
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۳۰:۵۰
استاد عزیز، اگر شما دختر جوانی داشتید به او اجازه می دادید به ازدواج موقت پسر یا مردی درآید؟ (30374)
 
پاسخ سوال 2
۱۳۸۶-۰۴-۰۲ ۱۰:۰۳:۳۳
همانطور که در پاسخ سوال قبلی گفتم، در اسلام اصل، ازدواج دایم است و حکومت و تک تک افراد جامعه موظف به تسهیل ازدواج دایم و کمک به جوانان مجرد برای ازدواج دایم هستند. دختر باکره ای که به ازواج موقت درآید امکان ازدواج دایم موفق نخواهد داشت و من راضي به این کار برای دختر خود و سایر دختران جوان نیستم. البته بنده به وظیفه قرآنی خود برای تسهیل ازدواج و تسریع ازدواج فرزندان عمل کرده ام و دخترم در سن 15 سالگی و پسرم در سن 17 سالگی ازدواج دایم نمودند. (30714)
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۳۱:۰۵
آقای دکتر، بفرمایید آیا ازدواج موقت باعث تخریب کانون خانواده نمی شود؟ (30375)
 
پاسخ سوال 3
۱۳۸۶-۰۴-۰۲ ۱۰:۰۴:۰۴
مسلماً، ترویج ازدواج موقت بدون فراهم کردن زمینه های ازدواج دایم منجر به تنوع طلبی آقایان خواهد شد. در ازدواج دایم مسوولیت خانواده و مخارج زندگی بر دوش مرد و هم چنین وظایفی بر عهده زن قرار می گیرد که هیچ کدام از آنها در ازدواج موقت نیست و این سبب سستي کانون خانواده می شود. در حالیکه خانواده در اسلام که حاصل ازدواج دایم است ركن اجتماع سالم است و تضعیف آن اصلاً صلاح نیست.
نکته بعد اینکه، روانشناسي زن ها می گوید که خانم ها به راحتی نمی توانند دل از کسی بکنند و از ارتباط عاطفی گذشته خود جدا شوند. ترویج ازدواج موقت زن ها را درگیر مشکلات عاطفی پیچیده ای خواهد کرد. از آنجا که مردها به راحتی از این رابطه جدا شده و به سراغ مورد بعدی خواهند رفت ولی زن ها هم از نظر شرع موظف به رعایت عده ی 45 روزه هستند و هم از لحاظ عاطفی درگیر مسایل ازدواج قبلی خود هستند. گسترش این مساله یا منجر به گسترش فحشا می شود یا خود کشی.
بررسی این مساله نیز کار سختی نیست، شما به وضعیت خانم های مطلقه نگاه کنید، اکثر آنها مسایل ازدواج قبلی خود را به همراه دارند و هنوز نتوانسته اند با آن کنار بیایند.
همانطور که قبلاً گفتم اصل ازدواج دایم است و ازدواج موقت برای کسی است که شرایط ازدواج دایم را ندارد .
حکومت موظف به ترویج و آسان سازی ازدواج دایم که اصل است می باشد نه ترویج فرع.
ما اصل را رها کرده ایم و به فرع چسبیده ایم. (30715)
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۳۱:۲۰
حاج آقا، جسارتاً بفرمایید آیا ترویج ازدواج موقت مترادف ترویج فساد و عیاشی و هرزگی نیست؟ (30376)
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۳۱:۳۱
تکلیف بچه ای حاصل از ازدواج موقت چیست؟ (30377)
 
پاسخ 5
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۳:۰۸:۵۱
بچه ملحق به پدر است ولی اگر توافقی صورت گیرد مادر می تواند عهده دار کفالت بچه ها شود (30917)
 
l
۱۳۹۳-۱۰-۰۳ ۱۱:۱۳:۱۰
با سلام
ازدواج موقت از نظر اسلام ح حکمی دارد (2562441) (alef-3)
 
سعید محمودی
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۳۲:۴۸
ازدواج موقت براي مردان متاهل چه حكمي دارد ؟ اگر اشكالي ندارد پس چرا انقدر زنان با اين حكم شرعي مخالفت ميكنند؟ (30378)
 
پاسخ 6
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۳:۱۱:۲۴
ازدواج موقت شرعاً برای مردان متاهل اشکال ندارد . اما باید توجه کرد که نیاز جنسی نیز مانند سایر نیازهای طبیعی انسان است و نباید در آن افراط کرد و اگر مرد متاهلی نمی تواند در ارتباط با همسر خود به نیازهای طبیعی خود پاسخ دهد از سر ضرورت و اضطرار می تواند دست به ازدواج موقت بزند. البته اگر این ازدواج منجر به اضرار به دیگران شود معلوم نیست که صحیح باشد.

اما درباره مخالفت برخی از زنان با ازدواج موقتی که طبق ضوابط شرعی و از سر نیاز و در حالیکه راه ازدواج دایم بسته است منعقد می شود باید گفت که این مخالفت نه شرعی است نه اخلاقی، خانم ها باید توجه کنند که بسیاری از همجنسان آنها هستند که نمی توانند ازدواج دایم کنند و نیازهای زیادی هم دارند. آیا این اخلاقی است که آنها را از برآورده کردن نیازهایشان محروم کنیم؟ (30918)
 
۱۳۹۳-۰۴-۱۳ ۱۵:۵۲:۳۲
خیلی از مردها هم هستن که شرایط ازدواج دایم را ندارند آیا صحیح است که خانومهایی که شوهرانشان توانایی جنسی ندارند با آنها ارتباط برقرار کنند . بجایاین حرفهای خانمان سوز بدنبال راه حل ازدواج مجردها باشید. تا جامعه اصلاا بشه نه دنبال زیاد کردن فاهشه های ساعتی و روزی و ماهی .ح (2236621) (alef-1)
 
رقیه
۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۰۰:۱۳:۳۰
۱-چرا این خانمها نمی توانند ازدواج دایم کنند مشکل چیست ؟آن را حل کنید
۲- چرا آگر این خانمها نیازی دارند حتما دایمی است نه موقتی . پس صیغه راه حل این موضوع نیست . چرا که دست به دست گشتن چز بدتختی چیزی برای زنان ندارد.
۳- اجازه بدهید آقایان مجرد که تعدادشان کم هم نیست این وظیقه سنگین را به عهده بگیرند.
۴- من نمی گویم صیغه حرام است چون حتما شرایطی هم هست که صیغه راه حل مناسب آن است. ولی مسلما هوس بازی جزو این شرایط نیست.
۴- صیغه وقتی که مسلم باشد برای هوی و هوس است باید حرام باشد. (3137047) (alef-3)
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۴:۳۳:۱۵
آیا دختر به اجازه پدر نیاز دارد یا خیر ؟ اگر جواب مثبت است تا چند سالگی 30- 40-50. آیا باکره 50ساله هم باید اجازه بگیرد؟ (30379)
 
پاسخ 7
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۳:۴۵:۲۱
دختر باکره برای ازدواج به اذن پدرنیاز دارد. البته بنا به فتوای فقها، اگر دختر باکره رشيده باشد یعنی خودش سرپرست خودش باشد ظاهراً دیگر نیازی به اذن پدر نیست. (30922)
 
پرسشگر
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۵:۱۳:۵۲
من در این زمینه سوالات بسیار دارم که امیدوارم عنایت بفرمایید :
1- بحثی بنام (( تفریح جنسی در اسلام)) که جدیدا مطرح میشود چقدر درست است؟.. صریحتر بگویم : از آنجا که خلقت و نیاز آقایان با خانمها از نظر نیاز جنسی و آستانه ی تحریک متفاوت است ، آیا مردان میتوانند به حس تنوع طلبی جنسی خود از راه صیغه پاسخ دهند؟ مثلا مردی که متاهل است ، شرعا و اخلاقا حق این را دارد تا ارتباط جنسی را ( حتی در صورت در دسترس بودن همسرش) با زنانی که شرایط صیغه را دارند ، پنهانی و در خفا (خصوصی) تجربه کند؟
2- شخصی را میشناسم که با داشتن همسر دائمی، دختر رشیده و باکره یی را برای دو روز صیغه نمود. ضمن اینکه پدر آن دختر همچنان بی اطلاع است و در تمام مدت صیغه هر دو طرف از حد لمس دست و صورت جلوتر نرفته اند.. یعنی اینکه هیچگونه برخورد جنسی صورت نگرفت . اکنون پرسشهایی مطرح است :
الف : اجازه پدر دختر واجب بوده است؟ حتی در این صورت که دو طرف میدانستند برخورد جنسی نخواهند داشت و نداشتند ؟
ب: آیا صیغه دو روزه آنان که بدون هرگونه برخورد جنسی به اتمام رسید نیازمند نگه داشتن ایام عده بوده است؟
ج: آیا آن دختر علیرغم نداشتن برخورد جنسی ، اگر تنها یکماه پس از پایان آن دو روز صیغه ، اقدام به ازدواج دائم با دیگری نموده باشد.. گناه کرده است؟ و یا اگر مسئله دو روز صیغه مذکور را به شوهر دائم خود نگفته باشد خلاف نموده؟
3- در یک سایت مذهبی خواندم که روایتی از معصوم است که میفرماید : میتوانید زنان زانیه را صیغه نمایید؟
این با تمام آنچه که من از فقه شیعه خوانده ام در تضاد است.... اگر اینگونه باشد که زنان خیابانی و بدکاره را میتو ان صیغه نمود پس ایام عده چه میشود؟
4- ایا صیغه حتما باید عربی خوانده شود؟
5- ایا صیغه باید شاهد داشته باشد؟.. اگر نه ، پس هیچ دختر و پسر مجردی را نمیتوان حد زد.. چون براحتی و بدون نیاز احضار شهود ادعای خواندن صیغه را مینمایند.(حال خوانده باشند با نباشند) (30391)
 
پاسخ 9
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۴:۱۲:۵۰
1- تفریح جنسی سالم و نشاط آور اصيل ازدواج دایم است. توجه کنیم که اعمال و رفتار ما باید جهت گیری معنوی و الهی داشته باشد . به فرمایش قرآن : از آن نعمتی که خدا به شما داده جهت گیری اخروي داشته باش. این نعمت می تواند غریزه جنسی باشد. باید ارضای آن نیز با رنگ و بوی الهی صورت گیرد. اگر مردی نیاز دارد و ضرورت ایجاب می کند بدون آنکه به خانواده اش آسیب بخورد می تواند ازدواج موقت داشته باشد، به صورت پنهانی نیز اشکال ندارد.
2- دختر باکره حتماً نیاز به اذن پدر دارد و فرقی نمی کند که رابطه به چه صورتی است و اگر رابطه آن گونه که در سوال مطرح شده است بوده، نیازی به نگه داشتن عده نیست.

گفتن این رابطه به شوهر دایم ضرورتی ندارد مگر اینکه مورد سوال قرار بگیرد که واجب است حقیقت را بگوید و اگر دروغ بگوید و بعداً کشف شود شوهر می تواند ادعا داشته باشد .

3- با زنانی که مشهور به فحشا هستند نمی توان ازدواج موقت انجام داد اما اگر زنی خطا کرده و مرتکب گناه شده فاحشه حساب نمی شود .

4- درباره زبان عقد به نظر مرجع خود مراجعه کنید

5-شاهد ضرورت ندارد ولی بهتر است که شاهد داشته باشد تا اگر بچه ای حاصل شده مشکلی ایجاد نگردد و درباره حد باید گفت که برنامه دین این است که اجرای حد را به حداقل برساند. توجه کنید که فقط در دو صورت است که حد اجرا می شود: خود گناهکار اعتراف کند، 4 مرد عادل به انجام این عمل شهادت دهند (30935)
 
افسانه
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۰۸:۱۷:۵۹
با سلام
آيا به بچه هاي حاصله از ازدواج موقت شناسنامه ميدهند؟
و آيا اسم كودك در شناسنامه پدر و مادر نيز وارد ميشود؟
با چه مدركي ميتوان براي گرفتن شناسنامه در ثبت احوال حاضر شد؟ (3015991) (alef-3)
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۱۵:۱۴:۰۰
به نظر میرسد که بسیاری از احکام دین اسلام علاوه بر اوردن آرامش خاطر برای اعمال مومنین به جهت تقویت حریم و حوزه خصوصی انسانها بوده است. با توجه به سختگیری اسلام در مورد فحشا و از طرفی دیگر امتناع اهل بیت از دخالت در حوزه خصوصی مردم به این بهانه -آیا میتوان یکی از اهداف این حکم را این قضیه دانست؟ (30389)
 
پاسخ 8
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۴:۲۲:۴۲
همانطور که قبلاً ذکر شد، ازدواج موقت از نظر شرع مقدس اسلام، حلال است اما با حفظ شرایط آن و رعایت اعتدال، اصل ازدواج دایم است و این کار برای پسران و دختران باکره توصیه نمی شود بلکه خانواده ها و جامعه و در راس همه دولت موظف به آسان سازی ازدواج دایم برای جوانان هستند (30937)
 
رسول
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۲۲:۳۵:۱۹
با سلام، زمان و مکان در حکم ازدواج موقت آیا موثر است،یعنی مرور زمان و شرایط امروز دنیا می تواند آنرا تغییر دهد. (30399)
 
پاسخ 10
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۳:۴۹:۲۱
زمان و مکان در احکام موثر است اما تشخیص آن فقط بر عهده ولی فقیه است مثلاً حضرت امام (ره) چند سالی حج را تعطیل کردند این به سبب مسائلي كه پيش آمده بود صورت گرفت و جنبه موقتی دارد. حکم اولیه در دراز مدت باقی است اما گاهی بنا به ضرورت می توان بعضی احکام را تعطیل کرد و وقتی ضرورت برداشته شد به حکم اولیه و اصل برمی گردیم (30925)
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۲۲:۴۶:۰۸
ایا با اظهار زن که شوهر ندارد و در عده نیست می توان او را صیغه کرد؟اگر اظهارش خلاف باشد صیغه باطل است؟
(30405)
 
پاسخ 11
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۳:۵۰:۱۲
اظهار نظر زن از نظر شرعي کفایت می کند اما از نظر سلامت اخلاقی فرد مومن در شرایطی که احتمال عدم صداقت می دهد بهتراست در حد عرفی تحقیق کند مثلاً شناسنامه فرد را نگاه کند . امام صادق (ع) می فرماید: در جایی که حاضر نیستی پولت را به امانت بگذاری، ناموست را به امانت نگذار.

بله اگر معلوم شد که دروغ گفته، عقد باطل است (30926)
 
ناشناس
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۲۲:۴۶:۱۲
مرد متاهل ظاهرا می تواند صیغه هم بکند آیا اینحق برای خانمها هم وجود دارد . چرا؟ (30407)
 
پاسخ 12
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۳:۵۳:۲۹
این اجازه قطعاً به خانم های متاهل داده نشده است . تک همسری برای زنان امری قطعی است که فطری نیز هست. حتی حیوانات هم تعداد همسر برای جنس ماده را نمی پذیرند. دین نیز بر این امر فطری تاکید کرده است. خانم ها توجه کنند که ما به عنوان مسلمان حکمت همه احکام را نمی دانیم، بعضی حکمت ها و مصالح احكام براي ما شناخته شده است و بسياري از آنها هنوز ناشناخته است. امروزه برخي فوايد رواني تك همسري براي خانم ها در روانشناسی شناخته شده است و حتماً مصالح زیاد دیگری وجود دارد که هنوز معلوم نیست (30927)
 
جعفر دولتیاری
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۲۲:۴۶:۱۶
نظر شما در مورد ازدواج موقت در خارج از ایران چیست مثلا اگه گذر یک نفر که به یکی از کشور های ارو÷ایی بیفتد و مجبور باشد یکسال انجا اقامت کند و دور از همسرش باشد .آیا انجا می تواند با یک زن غیر مسلمان ازدواج موقت کند . (30416)
 
پاسخ 13
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۳:۵۶:۰۰
فرقی بین داخل و خارج نیست اما ازدواج با غیرمسلمان احکامی دارد که لازم است نظر فقیهی که در مسایل شرعی به آن رجوع مي کنید را در این باب جویا شوید (30928)
 
پاسخ سوال 13
۱۳۸۶-۰۴-۰۶ ۱۰:۱۵:۱۰
فرقی بین داخل و خارج نیست اما ازدواج با غیرمسلمان احکامی دارد که لازم است نظر فقیهی که در مسایل شرعی به آن رجوع مي کنید را در این باب جویا شوید. (31205)
 
ح/م
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۲۲:۴۶:۱۷
با سلام
میخواستم بدانم وقتی دو نفر که میخواهند عقد موقت کنند اگر یک طرف دختر و طرف دیگر مرد باشد دختر بدون اذن پدر میتواند به عقد موقت مرد در آید چنانچه میشود آیا نیازی به شاهد است یا نه و نحوه خواندن صیغه موقت را بگویید (30420)
 
پاسخ سوال 14
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۱:۱۵:۲۳
اذن پدردختر لازم است، شاهد ضرورت ندارد، در باب نحوه خواندن عقد به رساله مرجع خود رجوع کنید. (30899)
 
محمود
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۲۲:۴۶:۲۱
با سلام
1 - فکر نمی کنید قبل از طرح این بحث در افکار عمومی و یا حداقل همزمان با طرح این بحث نیاز به روشنگری خانواده ها وجود دارد ؟
2 - جوانان با نوع تفکری که در خانواده ها حاکم است فکر نمی کنید که ممکن است با خانواده ی خود درگیر شوند ؟ منظورم تعصب ها در این زمینه است اگر فردی به خانواده خود بگوید که این زن که همراه من است را صیغه کرده ام و میخواهم مثلا یک هفته در خانه با او زندگی کنم . فکر میکنید برخورد خانواده با او چگونه خواهد بود ؟ اگر این فرد پسر ( مرد ) باشد ؟ دختر ( زن ) جای خود !
3 - آیا بهتر نیست که محلی یا سازمانی یا ... که ثبت شده باشد و آن هم بدون هرگونه مانع تراشی و تنها با رضایت دو طرف با رعایت شرایط قانونی و شرعی صیغه را جاری کنند تا از هرگونه سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود ؟
4 - اگر جوان صرفا به خاطر صیغه شدن یا صیغه کردن مورد بی مهری خانواده یا محله یا فامیل و ... قرار گرفت ، تکلیف چیست ؟
5 - فکر میکنید چه تسهیلات و شرایطی را باید مهیا کرد تا این کار هم به سهولت و هم بدون سوء استفاده های احتمالی به سرانجام برسد ؟
6 - درصورت پاسخ به سئوالات بالا ، سئوالات دیگری هم هست که به موقع خود مطرح خواهم کرد .
با تشکر (30449)
 
پاسخ 15
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۴:۰۵:۵۳
1- بله حتماً نیاز به روشنگری خانواده ها دارد که به فکر ازدواج زود و آسان و دایم فرزندان خود باشند . طرح ترویج ازدواج موقت بین جوانان غلط است، دولت ضرورت دارد ازدواج دایم را گسترش دهد. توجه کنیم که بیان احکام دین نیاز به شناخت کامل و صحیح از دین دارد، فقيه واقعی کسی است که ارتباط افقی و عمودی احکام مختلف را بشناسد. امیرمومنان در نهج البلاغه می فرماید: پرچم دفاع از ارزشها را کسی بر می دارد که اهل بصیرت و صبر بوده و علم به جایگاه حق و احکام دین داشته باشد. درباب ازدواج نیز همینطور است. فقیه بصیر ازدواج موقت را در بستر ازدواج دایم مطرح می کند نه با حذف آن.
2- اگر وضعیت جوانی اینگونه است که تا این حد در فشار است، باید حتماً ازدواج دایم کند و ازدواج موقت چاره درد او نیست. ما خودمان با دامن زدن به توقعات بیجا و خرج و مخارج بیهوده ازدواج لذت بخش و آرامش آفرین دایم را دشوار کرده ایم.

3- از نظر قانونی حتماً باید ثبت شود و هم اکنون نیز این کار صورت می گیرد.

4- باید تسهیلات برای ازدواج دایم فراهم شود و ازدواج موقت به حداقل برسد. فرع بدون اصل فاجعه به بارمی آورد. (30931)
 
۱۳۸۶-۰۳-۳۰ ۲۲:۴۶:۲۵
سلام حاج آقای گرامی-وقت به خیر
استاد می خواستم بپرسم با این قسمت حرف آقای پومحمدی،وزیر کشور موافق هستید که فرمودن:ازدواج موقت برای از بین بردن شهوت پسرهای 15 ساله باید ترویج شود(نقل به مضمون) ؟ آیا این اصلا و اصولا درست است؟آیا اسلام ازدواج موقت را برای فرونشاندن شهوت پسر 15 ساله قرار داده است؟
ممنون...ایام عزت مستدام (30458)
 
پاسخ سوال 16
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۱:۱۱:۵۳
سندی ناظربه این معنا که این کار برای پسران 15 ساله است نداریم. (30895)
 
پاسخ سوال 17
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۱:۱۲:۵۸
اگر حق با شما بوده و شما برای گرفتن حق خود دست به این کار زده اید شرعاً گناهی مرتکب نشده اید، به نوعی رشوه پرداخته اید،خود فروشی نکرده اید. ولی اگر حق با شما نبوده شرعاً و اخلاقاً گناهکارید و باید زمین رابرگردانید. (30896)
 
محمد مهدوی
۱۳۸۶-۰۳-۳۱ ۱۲:۲۳:۱۲
اعوذ بالله من شرور نفسی و من همزات الشیاطین
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام، لطفا بفرمایید:
1- رابطه با کنیزان در چه صورتی حلال است؟
2- آیا زنان دشمن که اسیر می شوند یا غنیمت گرفته می شوند، احتیاجی نیست قبل از نزدیکی با آنها چیزی خوانده شود؟ حکم کنیز را دارند؟
3- واجب کدام است؟
الف) تسهیل شرایط ازدواج دائم.
ب) قانونی کردن ازدواج موقت و ایجاد بستر برای انجام آن در جامعه.

تشکر (30517)
 
پاسخ سوال 18
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۱:۰۸:۳۷
سوال درباره کنیز در این زمان بی وجهه است. (30892)
 
اميد
۱۳۸۶-۰۳-۳۱ ۱۵:۳۵:۱۴
با سلام

من در خارج از كشور زندگي ميكنم

1- ايا اجازه پدر براي دختران اهل كتاب غير مسلمان هم نياز است

2-با توجه به توجيه نبودن افراد غير مسلمان آيا حتما بايد لفظ صيغه قرائت شود

3-با فردي كه زبانش را خوب نميتواني صحبت كني چطور ميتواني در خصوص توضيح ازدواج موقت و محرميت صحبت كني در اينجا خيلي از دانشجو ها به اين دليل ميگويند مهم نيست و با دوست دخترشان معاشرت هم دارند و در پاسخ ميگويند نمتوانيم توضيح دهيم و...

با تشكر (30542)
 
پاسخ سوال 19
۱۳۸۶-۰۴-۰۳ ۱۱:۱۰:۴۲
الف :به فرهنگ خود آنها باید رجوع کرد، اگر در عرف آنها دختر مستقل است نیازی به اجازه نیست.

ب: به نظر مرجع خود رجوع کنید

ج: بله حتماً باید برای فرد مقابل توضیح داده شود، ندانستن زبان توجیهی برای رعایت نکردن آداب ازدواج موقت نیست. در ضمن توضیح ازدواج موقت کاردشواری نیست. (30894)
 
سوال 20
۱۳۸۶-۰۴-۰۴ ۱۴:۰۳:۱۲
آیا نمیتوان شرایط ازدواج دائم را بنحوی تغییر داد که مرد یا زن احساس نکنند در بندی ابدی گیر افتاده اند زن و مرد هردو حق طلاق داشته باشند تا 50سال پیش بعلت محدود بودن روابط اجتماعی زنان این امکان بودکه حق طلاق با مردان باشد ولی حال با اشغال 60درصد دانشگاهها توسط زنان و اشتغال بکار گسترده آنان هر زنی با طرقی که مشناسد میتواند مرد را مجبور به طلاق نماید پس بهتر است این حق رسمیت پیدا کند تا مهریه ماهیت اهرم فشار نداشته باشد.ضمنا در صورتیکه قانون شود هر دختری قبل از عقد صیغه اقرار ( صوری یا واقعی ) نماید که مهریه را دریافت نموده است ازدواج دوباره رونق خواهد گرفت در حالت فعلی مرد احساس میکند با ازدواج ومهریه های هزاران سکه طلا نه خوشبخترین که بدهکارن ترین آدم دنیا شده است. ضمنا در تمام دنیا ثروتی که در طول زندگی مشترک بدست آمده در هنگام طلاق تقسیم میشود ولی در ایران در شروط ضمن عقد فقط اموال مردان تقسیم میشود وبه مال زن کار ندارند چرا؟ کدام مرد با این شرایط سخت ازدواج میکند بظاهر بنفع مرد ولی در باطن مرد برده ای اسیر میشود . آیا برای رفع این تناقضات نباید فکری کرد؟ (31013)
 
سوال 21
۱۳۸۶-۰۴-۰۴ ۱۴:۱۲:۱۰
آیا چت کردن در اینترنت با این فرض که طرفین موافق ضمنی برای صحبت کردن هستند ازدواج موقت تلقی می شود؟ اصولا ازدواج موقت آیا به صورت اینترنتی امکان دارد؟ (31020)
 
لوک خوش شانس
۱۳۸۶-۰۴-۰۴ ۱۶:۴۶:۲۵
شما در جواب یکی از سوالات در خصوص کنیز پاسخ دادید که در زمان ما بی معنی است.
آیا شما فکر نمیکنید که اهرمهایی که در خصوص ازدواج در زمان ما اعمال میکنید آیا باعث نمیشوید که بحرانهایی مانند افزایش جمعیت - بیکاری - فروپاشی ارزشهای انسانی بین مرد و زن و دید معنوی بین آنها و نسبت به خدا و افزایش افراد بدهکار و همچنین افزایش مادیگری و فاصله انسانها از خداوند و عدم رشد یافتگی اجتماعی و انحطاط ارزشهایی مانند صداقت و امانتداری و انسانیت بزرگتر شود و سرمایه های ملی در کشور صرف مقالبه با آنها گردد ؟

آیا فکر نمیکنید که چنانچه در خصوص تعدد زوج در مردان صحبت کنید که امری است که خدامیداند و مثالهایی از طبیعت بزنید همان اشخاص وقتی که در طبیعت رفتند و زندگی زنبور عسل را دیدند نظرشان عوض میشود و اگر در پاسخ برخی بگویید که در زمان ما احکام تغیر کرده آنها خواهند گفت که احکام شما جامع نیست و برخی معطل و برخی هم مطرود شده است

آیا شما فکر نمیکنید که خداوند افراد را طوری خلق کرده که دستورات او را اجرا کنند؟ (31052)
 
سوال 22
۱۳۸۶-۰۴-۰۴ ۱۶:۴۸:۰۶
با سلام من پسری هستم 23 ساله ودانشجو والان مدت 3 سالی هست با دختری ازدواج موقت کردم به امید اینکه در اینده به دائم تبدیل بشه و پدر ایشون هم اطلاعی ندارند و بدون اذن پدر بوده است . هدفم از ارتباط با شما این بود که دو چیز را به اطلاع شما برسانم اولا در مورد فتوای اذن پدر برای دختر باکره بود که من در این مورد خیلی تحقیق کردم و نتیجه این بود که بسیاری از علما اذن پدر را لازم نمیدانند که اسم آنها را در ذیل می اورم:
میرزای قمی . اقای صادق روحانی . اقای بهجت. آقای شیرازی . آقای جناتی . اقای نوری همدانی (البته جدیدا فتوای خود را تغییر دادند)
و علمای زیادی که عبارتند از : امام خمینی . اقای خامنه ای . مرحوم لنکرانی . گلپایگانی . ..... هم در مورد این حکم احتیاط واجب دادند که میتوان به مجتهد دیگر که در این مورد فتوا داده رجوع کرد
نتیجه که طبق احادیث و روایات متعدد علمای ما اذن پدر رو لازم نمیدونن وشاید بخاطر بعضی ملاحظات بعضی از آنها حکم بر احتیاط واجب داده اند.
دوما: با اینکه من خودم چند سال است با دختری ازدواج موقت کردم اما هدفم از اول هم این بود که به ازدواج دائم منجر بشه که داره شرایطش آماده میشه و به نظرم با این شرایط اقتصادی جامعه یک جوان 19 تا 24 ساله که دانشجو باشد و شرایط تشکیل زندگی نداشته باشد میتواند ازدواج موقت انجام دهد با دختری که قصد ازدواج با او را واقعا دارد و نه اینکه بخاطر تنوع باشد .
به نظر من اگر بتوان بحث ازدواج موقت را بیشتر به این سمت برد مثمر ثمر خواهد بود.
نظر شما در این مورد چیست؟ (31044)
 
حامد
۱۳۸۶-۰۴-۰۶ ۰۱:۱۰:۰۵
بسیاری از کسانی که در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند، اعتقادی به مسیحیت ندارند، و با دوستان خود روابط نادرست دارند.
در قرآن آمده است که از زنان زناکار و دوست‌گیر احتراز شود. با این حساب می‌خواستم بدانم که:
(۱) توجیه برخی برای ارتباط با دخترهای خارجی که به اسم «صیغه» مطرح می‌شود درست است یا نه.
در ضمن، ممکن است گفته شود که همه زنان این‌گونه بی‌بند و بار نیستند. با این ترتیب:
(۲) آیا مطمئن بودن از سلامت اخلاقی شخص برای ازدواج موقت لازم است؟ (31172)
 
پاسخ سوال 4
۱۳۸۶-۰۴-۰۶ ۱۰:۳۲:۵۸
طبیعتاً دختر جوان باکره ای که ازدواج موقت کند نمی تواند ازدواج دایم موفقی داشته باشد و این مساله منجر به ترویج فحشا خواهد شد. ممکن است عده ای بگویند ازدواج موقت برای سامان دادن روابط لجام گسیخته بعضی از جوانان است. اما باید گفت که نباید همیشه دنبال حادثه حرکت کنیم. ما باید ریشه این روابط ناسالم را بخشکانیم نه ظاهر شرعی به آن بدهیم. درمان ریشه ای این مساله ترویج ازدواج دایم آسان است. هر فردی اگر بخواهد می تواند دست به ازدواج موقت بزند و مانع و شرعی و قانونی ندارد . از گذشته نیز این مساله بوده است . اما دولت نباید از جایگاه سرپرست جامعه این مساله را ترویج کند. بلکه باید آینده نگر باشد و مصلحت کل جامعه را ببینید. (31215)
 
دانشجو - سوال 25
۱۳۸۶-۰۴-۰۶ ۱۰:۴۶:۱۲
حاج آقای آیا یک زن مسلمان می تواند با یک مرد زرتشتی ازدواج دایم یا موقت ؟ (31218)
 
۱۳۸۶-۰۴-۱۱ ۱۵:۵۶:۳۶
باید خدمتتون عارض بشم که بعضی از خانومها هم میل جنسی شدید دارن که با همسرشون ممکنه رفع نشه و این مطلب که دختران در سن پایین (راهنمایی و دبیرستان) تمایل به تنوع طلبی دارند آیا اگر به گفته ی شما خدا برای مردانی که میل جنسی شدیدی دارند و با همسرشون تامین نمیشن راهکار ارائه داده پس چرا برای زنانی که مثل من و سایرین خلق شدند راهکاری نداده با توجه به این مطلب که رشد جنسی زن و ؟آغاز میل جنسی در اون زودتر از مردان هست و این که پوست آلت تناسلی در آقایان در اثر رابطه جنسی زیاد آسیب می بینه و لی زنان به طور نامحدود می تونن رابطه ی جنسی داشته باشن و آسیبی نمی بینند و ممکنه به دلیل میل جنسی شدید آقا از نظر فیزیکی نتونه جوابگو باشه و در مواقع سفر شوهر و یا عقیم بودنش و نیاز زن به مادر شدن و.....
چرا راهکاری از جانب خداوندی که خودش او را آفریده و به این نیازها واقفه ارائه نشده آیا خدا این چیزهارو نعوذ باالله فراموش کرده
به همین دلیل بنده فرمایش شما رو رد می کنم و مطمئن هستم برای مردان متاهل هم ازدواج دیگری حکم زنا را خواهد داشت وگرنه خالق مهربان هرگز اون حس منفی رو که شما ازش به حسادت یاد می کنید و به عقیده اینجانب برابر با غیرت مرد و گاها بیشتر از اون هست رو در زن قرار نمی داد و مواردی رو هم که در بالا به ؟آن اشاره کردم وجود نمی داشت زمان 1400 سال پیش هم با حالا خیلی تفاوت داره شرایط اون روزگار خیلی متفاوت بوده همان طوری که شرایط 1400 سال دیگر برایمان قابل تصور نیست و قوانین ما به همراه شیوه زندگیمان برای آنان نه کارساز است و نه قابل درک و همین طور شما با پیامبران بسیار متفاوتید
و اگر مرد ملزم به اداره میل جنسیش نباشد لزومی برای این مهار در زنان نیز نیست چون خالق هر دو یکیست و خود آنان را بدین گونه آفریده اما در مورد حیوانات باید بدانید که چند همسری در ماده نیز وجود دارد نظیر حشرات مانند مورچه انواع زنبورها و نوعی حشره نیز وجود دارد که گونه نر آن برای ارضای آن اقدام می کند و اگر ماده راضی نشد با پای اضافی که فقط ماده بدان مجهز است و نر را به عقب پرت میکند(این شیوه خواستگاری نر از ماده است)
و اما در مورد سایر جانوران نیز این مورد وجود دارد با رفتن به باغ وحش یا پارک های تهران می توانید این طلب یعنی چندهمسری ماده را مشاهده کنید (31761)
 
سحر سحر
۱۳۸۶-۰۴-۱۱ ۱۸:۴۷:۰۷
با سلام
با توجه به فرمايش امام خميني در رساله در مورد دستور خواندن عقد موقت، زن و مرد مي توانند اگر مي خواهند خودشان صيقه عقد را بخوانند به طوري كه اگر زن بگويد \"زوجتكَ نفسي في المدةِ المعلومةِ عَلي المَهر المعلوم\" و بعد مرد بلافاصله بگويد \" قبلتُ \" صحيح است آيا اين حكم شرايط خاصي هم دارد؟
يا فقط منوط به رضايت زن و مرد است؟ اگر هر زن و مردي كه نياز به ازدواج داشته باشند از اين حكم استفاده كنند كه در جامعه هرج و مرج ايجاد خواهد شد پس اين حكم در چه شرايطي درست است؟ (31785)
 
۱۳۸۶-۰۴-۲۴ ۲۱:۳۲:۱۲
سلام

من با شخصی ازدواج موقت انجام دادم به مدت شش ماه.بعد از یک ماه تصمیم گرفتم که از او جدا شوم.به او گفتم مدت را ببخشد و او پذیرفت و گفت مدت را بخشیدم.فردای آن روز آشتی کردیم و چون به من نزدیک شد گفتم که اگر از ته دلت گفته باشی مدت را بخشیدم ما دیگر زن و شوهر نیستیم بنابر این دوباره صیغه عقد موقت خواندیم.اما بعد برای من این شبهه بوجود آمد که نکند چون دیشب گفت مدت را بخشیدم من الان در عده هستم و عقد دوباره ام صحیح نیست.خواهشمندم مرا راهنمایی کنید

1.آیا برای فسخ ازدواج موقت همین که مرد بگوید مدت را بخشیدم کافیست؟

2.من الان در عده هستم یا عقد دومم صحیح است؟

3.آیا عده نگهداشتن فقط برای ازدواج با فرد دیگری است یا برای ازدواج با شوهر قبلی هم هست؟

با سپاس فراوان (33145)
 
ناشناس
۱۳۸۶-۰۴-۲۷ ۰۹:۵۷:۴۵
من 2 سالي ميشه با يه پسري در ارتباطم.اون همدانشگاهيم بود و بعد از مدت طولاني تحقيق در موردش بهش جواب مثبت دادم. ما خيلي وقتا شده که با هم تنها بوديم ولي اون هيچ وقت سواستفاده نکرده .ما هر دو از خانواده هاي مذهبي و با اصالتي هستيم .غرض هيچ کدوممون از اين روابط هوا وهوس نبوده و قصد هر دومون از اول فقط ازدواج بوده.ولي به دليل مشکلات مالي و دانشجو بودن خانواده هاي هيچ کدوممون موضوع رو نمي پذيرفتن.ولي ما تصميممون رو گرفته بوديم.بعد از گذشت دو سال من الان دچار عذاب وجدان شدم چون به هر حال تو اين 2 سال ما با هم ارتباط داشتيم البته تا حدودي مثل گرفتن دست همديگه يا يه چيزايي تو اين مايه.ارتباط جنسي نداشتيم.ميخوام بدونم الان بايد چي کار کنم.چه طوري ميتونم جبران اين گناهمو بکنم. چون به هر حال ما نامحرو بوديم .آيا راهي براي خلاصي از اين عذاب وجدان هست در صورتي که ما احتمالا تا چند ماهه ديگه به عقد هم در مي آيم. (33449)
 
فاطمه
۱۳۹۴-۰۲-۱۲ ۱۱:۵۷:۴۱
زن و مردی که از هم طلاق گرفته اند ولی در مدت عده سه ماهه با هم ارتباط داشته باشند حکمش چیست و چه باید کرد که گناه محسوب نشود اگر قصد دارند دوباره به هم رجوع کنن (2861848) (alef-11)
 
sahar
۱۳۸۷-۰۷-۲۶ ۲۱:۳۸:۰۷
با سلام حکم صیغه در مورد یک دختر باکره با یک اقا پسری که ازدواج نکرده درسته یا نه؟ (86065)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۸-۱۰ ۲۰:۵۲:۴۳
درست است (2464848) (alef-10)
 
خاکشیر
۱۳۸۷-۰۸-۰۴ ۱۷:۳۷:۵۴
با سلام
به نظر یکی از کارگزاران کنوانسیون زنان در مجلس زنا بهتر از ازدواج موقت است پس پیش به سوی زناکاری! ایشون اعلام کردن ایجاد خانه عفاف توهین به شخصیت زنان است . در صورتی که تعداد زیادی از زنان در سراسر کشور عزیزمان در سطح شهر تحت عنوان زنان خیابانی مشغول تن فروشی میباشند . و کسی نیست به ایشان بگوید عملی که انجام میدهند توهین به شخصیت زنان است . پس اگر محلی برای این عده از زنان معین شود که هم تحت نظر بهداشت و درمان باشند و هم اینکه به آنها اجحاف نشود و هم این که محل در آمدی باشد برای وزارت دارائی از محل مالیات بر درآمد ایشان
توهین شده به شخصیت زنان . پس همه با هم پیش به سوی زنا و زنا کاری و روسپیگری. (86906)
 
دنيا
۱۳۸۷-۱۰-۱۶ ۲۲:۳۹:۱۷
سلام
من 20 سالمه ، الان حدود 1 ماهه به عقد موقت آقايي در اومدم من باكره نيستم يعني به خاطر زايماني كه داشتم بكارتم و از دست دادم در حالي كه تا به حال سكس كامل نداشتم آقايي كه به عقدش در اومدم به صحت اين عقد شك داره و مي گه اذن پدر لازم بوده ولي آخه من قبلا زايمان داشتم مادر شدم به نظرتون اين عقد باطله ؟ (98818)
 
آسیه
۱۳۸۷-۱۱-۰۷ ۰۲:۲۵:۱۰
با سلام خدمت برادر گرامی
جدیدا افراد زیادی در وبلاگهای خود و سایت کلوب دست به ترویج بدون ضابطه ازدواج موقت می زنند و این امر را برای مقابله با بدعت عمر در تحریم آن مستحب موکد می دانند و حتی دختران باکره و مردان متاهل را نیز تشویق به این امر می کنند.

احادیثی هم در باب استحباب ازدواج موقت برای مردان متاهل حتی اگر نیازمند نباشند. من در مطالعاتی که داشته ام در کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری خواندم که ازدواج موقت تنها برای موارد خاص و مشروط وضع شده.

سوال اول: شما نظرتان را در مورد ازدواج موقت دختران باکره عرض کردید که مخالفید. آیا روایاتی دال بر این مخالفت دارید؟

سوال دوم: نظرتان در مورد ازدواج موقت مردان متاهل چیست؟ و آیا استحبابی برای آن وجود دارد؟ اگر این ازدواج باعث به هم پاشیدن خانواده دائم مرد شود باز هم جایز است؟ یا حفظ خانواده اولی است و مرد باید از این کار صرف نظر کند! (101145)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۴ ۰۰:۵۸:۰۳
حاج آقا سلام، آیا دختری که رشیده هست و پدرش نیز فوت شده و پدر بزرگ ندارد و با برادرانش نیز ارتباطی ندارد میتواند خودش صیغه ازدواج موقت را بخواند؟ آیا از نظر قضایی قابل قبول است؟ اگر خیر چگونه میتوان به این دومورد دست یافت؟ (103797)
 
محمود
United States
۱۳۹۰-۱۱-۱۶ ۲۲:۰۲:۰۸
اگر کسی از زنی که صیغه محرمیت (آن هم صیغه ای که خود فرد میتواند بخواند )خوانده باشد و آن زن باردار شود آن بچه حلال است یا خیر (643236) (alef-11)
 
شعله
۱۳۹۱-۰۱-۲۷ ۰۱:۱۷:۱۸
آیا اگر صیغه ازدواج موقت خوانده شود بدون ارتباط جنسی مثلا برای 5 ماه و دختر و پسر همدیگر را رها کنند و دختر دیگر مصلحت به ایجاد ارتباط با پسر را نبیند آیا میتوان عقد موقت را فسخ شده تلقی کرد ! در صورتی که دختر خواستگار خوبی داشته باشد در این مدت ؟ با تشکر (740467) (moderator18)
 
نسترن
۱۳۹۲-۰۲-۰۳ ۱۹:۰۴:۱۱
سلام حاج آقا میخواستم بگم که پسر دایی من از من خوشش میاد حتی برای درباره ی آینده هم با من صحبت میکنه البته از طریق ایمیل بعد از من میخواد ک عقد موقت بشیم و والدینمون هم خبر ندارن چیکار کنم ؟ راستی من 16سالمه اون هم 19سالشه. خواهش میکنم به من جواب بدین زودتر (1255745) (alef-15)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۷-۲۰ ۰۷:۴۱:۵۸
با سلام

من متاهلم الان حدود 1 ماه که با یک خانم مطلقه دوستم رابطه تلفنی دارم

چون متاهلم صیغه من نمیشود درضمن ترکمم نمی کند حالا این کار من نیاز
به توبه دارد یا نه ممنون (1711459) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۹:۰۱:۵۰
با سلام. حاج آقا برای گرفتن برگه ازدواج موقت و ثبت آن به چه مدارکی نیاز داریم؟ آیا شناسنامه باید به همراه داشت؟ اگر در شهری بودیم که هیچ کارت شناسایی به همراه نداشتیم تکلیف چیه؟ (1777443) (alef-13)
 
حنا
۱۳۹۳-۰۲-۲۶ ۰۱:۵۸:۱۸
با سلام خدمت حاج اقا، لطفا سريع كمكم كنيد. مشكل من خيلي حاده. من دختري هستم طلاق گرفته. كه بعد از مدتي با كسي عقد موقت انجام دادم. اونم بعد از رابطه اي كه داشتيم رفت و خبري ازش نشد. الان يك ماهه ازش بي خبرم. چون ميخواستم صيغه رو فسخ كنم نتونستم پيداش كنم. و الان خواستگار خوبي دارم و ميخواد باهام زود عقد كنه. ولي ميترسم كه عقدم صحيح نباشه. لطفا كمكم كنيد. خيلي كتاب خوندم ولي چيزيي دستگيرم نشد. با تشكر (2147612) (alef-13)
 
ارش
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۶:۵۹:۱۷
سلام حاج اقا.میگم زنی که عقدموقت دیگری بودوتموم شده مدت عقدش ونمیخوادعده نگه داره برای من مردعقدموقت بااین زن چه مشکلی داره؟ (2271331) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۶-۱۳ ۰۲:۰۵:۲۴
سلام ميخواستم بدونم سندي براي عقد موقت به طرفين داده مي شود يا خير؟ (2357838) (alef-3)
 
عفت
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۰۹:۴۵:۴۶
زتی که عقدموقت دیگری بودوتموم شده مدت عقدش ونمیخوادعده نگه داره برای من مردعقدموقت بااین زن چه مشکلی داره؟ (2382831) (alef-3)
 
Sh10
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۷:۰۴:۱۲
من دختر باكره اي هستم كه با پسري عقد موقت كرديم بدون اذن پدر بعد رابطه ام با ان پسر تمام شد ولي هنوز مدت عقدمان نشده و با اين حال من با فرد ديگري صيغه محرميت خوانده ام حال بايد چه كنم ايا بدليل اجازه نگرفتن از پدر كلا هر دو عقد باطل است يا اينكه اگر باطل نيست عقد دوم حكمش چيست ايا با اين شرايط باطل محسوب ميشود؟ چه كنم كه عقد اول باطل شود من ديگر ان پسر را نميبينم ايا با انجام عقد دوم پسر كامل حرام شده بر من؟ در هر دو عقد نيز دخول صورت نگرفته لطفا راهنمايي كنيد چه كنم (2428738) (alef-13)
 
ابراهیم شهکرمی
۱۳۹۳-۱۱-۰۹ ۱۴:۲۷:۲۱
شرایط وقوانین صیغه راتوضیح دهید؟؟؟ (2648735) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۱۱-۲۷ ۰۱:۴۴:۵۵
من 18 سالمه و با پسر عموم 4-5 نامزدیم . هم من هم نامزدم هم عموم و حتی هردو پدر بزرگم به پدرم خیلی اصرار کردند که اجازه صیغه محرمیت بدهند اما زیر باز نرفتند و گفتند فقط عقد دایم ما گفتیم باشه عقد دایم اما پدرم تا 4 ماه دیگه اجازه عقد دایم هم به ما نمیدهد
ما علاقه ی بسیاری بهم داریم اما کسی توجه نمیکند آیا برای به گناه نیفتادن میتوانیم صیه محرمیت بخوانیم ؟ (2684019) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۹:۵۳:۰۲
آیا همسر موقت(صیغه ای ) زن شرعی و قانونی محسوب میشود و مرد میتواند به او امر و نهی کند ؟ (2693478) (alef-3)
 
ج
۱۳۹۳-۱۲-۰۴ ۲۳:۳۲:۰۳
سلام آیا یک زن میتواند چند بار عقد موقت بایک مردداشته باشدیابعدازهرباربایدعده نگه دارد عقد باره صیغه بخواند (2702377) (alef-13)
 
شهزاد
۱۳۹۳-۱۲-۲۲ ۱۴:۴۹:۰۸
با سلام من يه مشكل دارم لطفاً ميتونين كمكم كنين؟
من صيغه ٥ ساله بودم و بعد از ١ سال بدون فسخ و اطلاع شوهر صيغه اى را ترك كردم و ازدواج دايم كردم الان شوهر قبلى با كاغذ صيغه ٥ ساله اى كه دستشه از من شكايت كرده خواهشن ميخواستم بدونم چه اتفاق و حكمى در انتظار من و شوهر دايم من هست؟ شوهر دايم من هم از صيغه قبلى من با خبر بود و با تفاهم بدون فسخ صيغه قبلى مبادرت به ازدواج مجدد كرديم
با تشكر (2741426) (alef-13)
 
نسیم
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۰۳:۴۶
با سلام
زنی هستم مطعلقه که بعد دوسال از جداییاز همسرم با مردی به مدت یکسا ل محرم شدم تا بعد اشنایی ازدواج دائم کنیم. بعد از مدتی فهمیدم همسرم زن داره و گفت چون زنم سرطان داره این کارو کردم.که بعد مرگش با هم ازدواج کنیم هیچگونه نزدیکی بین ما نبوده و به همین دلیل من ترکش کردم. برای فسخ من چیکار باید بکنم؟؟ایا تا قراداد فسخ نشود من نمیتوانم ازدواج کنم؟؟ اگه فسخ نشود اون اقا چه اقدامی بر علیه من میتواند بکند؟؟ (2746988) (alef-3)
 
هستی
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۰۴:۳۹:۵۱
سلام من یک دخترباکره هستم5سال بایک پسرصیغه شدم ودداین زمان صاحب فرزندشدیم الان قصدداریم محضری کنیم میخواستم بگم ایابچه ام حلال هست ایابه اوشناسنامه تعلق نیگیرد ممنونم لطفاحتماجوابموبدین بخداازسردرگمی دلم میخوادخودموبکشم (2823952) (alef-11)
 
زهرا
۱۳۹۴-۰۱-۲۸ ۱۸:۱۸:۱۷
سلام خانومی صیغه کرده حالا از شوهر خودش راضی نیست چطوری میتونه فسخ کنه چنان که هنوز از وقت صیغه مونده طرف هم راضی نمیشه باید چیکار کرد لطفان کمکم کنید مرسی ممنونم (2829107) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۱۷:۵۹:۰۰
با سلام.یه سوال داشتم.من نامزد دارم صیغه محرمیت یکساله خواندیم.رابطه جنسی با هم چه حکمی دارد،؟ (2849552) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۲-۱۳ ۰۱:۴۶:۳۱
با سلام من یه جوان 25 ساله ام که چند ساله پیش با خانومی که15سال از من بزرگتر صیغه 5ساله خوندیم دوسال از تموم شدن موعد صیغه مونده بود که خواستم ازدواج کنم اون خانوم ازدواج منو بهم زد اما من واقعا این خانومو دوس ندارم و هرکاری میکنم دست از سرم برنمیداره من باید چیکار کنم؟ (2863321) (alef-11)
 
ahmad
۱۳۹۴-۰۳-۱۶ ۱۷:۵۲:۵۶
سلام من پسری 19 ساله ام میخواهم با خانومی 30 ساله رابطه به این شکل داشته باشم چه معایب ومزایایی برای من دارد لطفاً حاج آقا نظرتون رو به ایمیلم ارسال کنید متشکر میشوم (2942503) (alef-3)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۴-۲۸ ۱۲:۱۸:۱۶
با سلام
میخواستم بدونم مثل ازدواج موقت میشه طلاق مدت دار هم کرد؟مثلا خصبه طلاق یک روزه خواند و بعد از یک روز آن حکم از بین برود؟ (3053138) (alef-3)
 
مريم
۱۳۹۴-۰۵-۰۴ ۱۲:۱۴:۴۹
با سلام
اينجانب با يه آقايي صيغه كردم به مدت2سال و الان به مشگل خورديم و با هم قهر كرديم و به تازگي يه آقايي از من درخواست صيغه كرده و تكليف من چيه؟ آيا ميتونم صيغه كنم يا خير؟ (3069472) (alef-3)
 
انسی
۱۳۹۴-۰۵-۲۰ ۱۹:۰۹:۳۷
سلام صحبت کردن با نامحرم تا چه حدی حلال است تا چه حدی حرام ؟ (3109570) (alef-13)
 
ريدي دكتر جون
۱۳۹۴-۰۵-۲۳ ۰۲:۵۴:۱۱
ازدواج موقت براي مرد متاهل حرام است (3114468) (alef-3)
 
محمدامین
۱۳۹۴-۰۶-۱۸ ۱۵:۳۳:۱۴
سلام و خسته نباشید خدمت شما...من پسری هستم 20 ساله که با خانومی 25 ساله آشنا شدم که شوهرشون به رحمت خداوند رفتند.میخواستم بدونم برای عقد موقت با ایشون که خرج و مخارجشون به عهده خودشونه و نیازی به دیگری ندارند اذن پدر لازم هست؟هم ایشون راضی هستن هم بنده که این عقد موقت صورت بگیره..ممنون میشم راهنماییم کنید یا علی (3175172) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۰۷:۱۲:۰۹
باسلام و خسته نباشید. مدت 17 سال است که بایک مرد متاهل رابطه دارم وصیغه محرمیت خودمان خوانده ایم و باهم رابطه زناشویی داریم ایا صحیح است؟ (3185649) (alef-13)
 
مهديه
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۲۱:۴۴:۱۵
دختري 30 ساله. هستم و بسري 32 ساله به خواستكاريم امده. و بهم ياداوري كرده. صيغه. دارد وقتي با من. ازدواج دايم كرد زن صيغه را ترك ميكند و بسره. هم. باك و مومن ؤ صادق. هس.حالا را. جاره. جيست. أيا جواب مثبت بدهم؟ (3196652) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۴-۰۷-۲۷ ۱۸:۲۸:۳۵
وقتی زنی از نظر سنی و شرایط شرعی واجد شرایط باشد و اقدام به نکاح موقت نماید با سند رسمی دفتر ازدواج و طلاق پدرش میتواند ایشان را حبس کند و مانع دیدارش با همسر گردد.
از منظر شرعی و قانون میخوام مطلع شوم ممنون (3270355) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۱۳:۴۳:۵۶
سلام خسته نباشید. سوال من اینه که اگه یک نفر خارج کشور زندگی کنه بعد اون شخص بخاد با یه دختر ازدواج موقت کنه که به گناه نیفته اگه عقد رو به زبان انگلیسی بیان کنه باز هم توی فرهنگ اونا گفتن این که مثلا به فرض یک ساعت با مهر 100 دلار طرف احساس میکنه که بهش لغب یه بد کاره داده شده و ناراحت میشه. حتی اگه توضیح هم بدی که این توی دین اسلام هست طرف متوجه نمیشه که این چجوریه با گفتن یه جمله حلال میشه و اگر اون حرفو نزنی حرام میشه یکم در مورد این موضوع توضیح بدین؟؟؟با تشکر (3292109) (alef-13)
 
زهره
۱۳۹۴-۰۸-۱۰ ۲۳:۳۱:۳۴
ایا صىغه شدن زن متاهل اشکال دارد??? (3293215) (alef-13)
 
فاطمه
۱۳۹۴-۰۸-۱۴ ۱۸:۰۴:۲۴
اگه دختری ب مدت ۴ سال با بسری صیغه موقت بخونن و محرم هم بشن ولی هنوز یه سال از محرمیتشون نگذشته باشه و همچنین هیچ رابطه ی نزدیکی ب خاطر دور بودن از هم نداشته باشن...حالا دختر از بسر میخاد محرمیتو ب خاطر بعضی مسایل بهم بزنه ولی بسر اینکارو نمیکنه...دختر باید چه کاری بکنه؟ (3301909) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۴۷:۴۱
سلام تو صیغه موقت مرد هم باید متاهل باشد (3325866) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۸ ۰۰:۵۹:۳۸
سلام ...من وشوهرم از هم طلاق گرفتيم ولي بلافاصله بدون صيقه سه ماه باهم زندگي كرديم تا شايد بتونيم بازم باهم كنار بيايم ولي نشد ...حالا از هم كلا جدا شديم ...از نظر اسلام مشكلي نيست؟ممنون (3333927) (alef-13)
 
نیلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۱۰ ۱۵:۵۰:۲۲
دختری 21 ساله هستم..دو سال پیش با پسری عقد موقت کردم ولی بعد از چند ماه از او جدا شدم و با پسر دیگری عقد کردم(مدت عقد موقتم تمام نشده بود) حکم چیست؟؟؟ (3619953) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۱۴ ۱۵:۴۵:۱۹
باسلام .میخواستم بدونم بایک نفر چند بارمیشود عقدموقت کرد؟ (3624829) (alef-3)
 
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۱۶ ۲۲:۳۴:۵۳
سلام حاج اقا ببخشيد ميخواستم بدونم
صيغه ي محرميت ميتونه در ﭼـت باشه من درمورد صيغه ي اينترنتي
كه با توجه به رساله ي حاج اقا مكارم شيرازي نوشته شده كه نياز به شاهد ندارد
صورت تلفني ميشود صيغه را خواند كافيست تماس بدني نداشته باشن ولي ميخواستم بدانم مجاز هست
به صورت نوشتن يعني ﭼـت صيغه نوشته شود واز سوي دختر جواب به صورت نوشتن بگيرد ايا ميشه؟ (3629398) (alef-13)
 
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۰۶ ۱۸:۲۲:۵۳
اگر شوهر در برآوردن نیازهای همسرخویش، توانا نباشد، چگونه آن زن نیازهای خویش را برطرف سازد؟ تکلیف چیست؟ (3667595) (alef-3)
 
ava
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۶:۰۱:۰۷
اگه ی زن صیغه ی اقا بشه واسه یکی دو ساعت بعد زن باردار بشه بچه به دنیا بیاد میتونه برای بچه شناسنامه بگیره!؟؟؟ (3722488) (alef-3)
 
اناهیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۱۴:۰۶:۵۷
سلام ما در عقد موقت نمیدونستیم که اذن پدر لازمه،الانم دیگه مهلت عقدمون داره تموم میشه،حالا یعنی حکم این ازدواج چی بوده؟؟ما نمیدونستیم،یعنی ارتباطمون زنا حساب میشه؟؟؟؟ (3734695) (alef-13)
 
مه لقا
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۱ ۲۰:۵۴:۳۶
در طلاق توافقی که نوعی طلاق خلع است اگر زن بعد طلاق رجوع به بذل کند و مرد مهریه اش را که زن قبلا بخشیده بود نپردازد و تعهد هم نکند که بدهد آیا با این وضع می تواند به زنش رجوع کند؟ (3735398) (alef-13)
 
دنیامحبوبی
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۲۲ ۰۱:۲۷:۵۰
سلام.حاج اقامن یه دخترمتعلقه هستم که الان یک سال جداشدم وصیغه یه پسره شدم.حالا6ماه هست که صیغه اش هستم وصیغه یکسالش شدم حالاهرکارمیکنم.نمیادباطل کنه اخه منم میخوام ازدواج دایم کنم بعدشم خرج درست حسابی هم بهم.نمیده چکارکنم توروخدامنوراهنمایی کن هروقتم بهش میگم بادعواروبرومیشم منم میترسم توروخدابگیدمن چکارکنم ازدست این شیاد (3751924) (alef-13)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۶ ۰۱:۴۱:۱۵
دختري كه بدرش ازدواج كرده و با انها زندكي نميكند و دختر عاقل بالغ خود خرج و مخارج زندكي را ميدهد ميتولد بدون اجازه بدرازدواج موقت انجام بدهد (3784121) (alef-13)
 
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۵:۴۵:۰۸
باسلام.دختری 37ساله دارای تحصیلات عالی و کارمند دولت هستم.بنابه عللی و من جمله مخالفت خانواده تاکنون ازدواج ننموده ام.از لحاظ مالی قادر به اداره زندگی شخصی خود میباشم.لیکن علارغم داشتن منزل مسکونی شخصی با پدرو خواهرانم زندگی میکنم.با جوانی اشنا شده ام که درشهر دیگر زندگی میکند قصد اشنایی و ازدواج با ایشان دارم.ایا میتوانم جهت جلوگیری ازگناه در روابطمان بدون اذن و اطلاع پدر وخانواده صیغه محرمیت بخوانیم.تا نسبت به روحیات هم اشنا وبا شرایط بهتری ازدواج کنیم. (3921330) (alef-13)
 
رویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۲۳ ۰۹:۱۳:۱۵
سلام اینقدر این سوال رو پرسیدم و جواب ندادید خسته شدم

با اقایی صیغه عقد موقت فی ما بین خواندیم ایشان مهریه را نمی دهد حکم چیست ؟ آیا می شود شکایت کرد ( در عقد صیغه موقت که جمله بین طرفین خوانده می شود مدرکی و شاهدی وجود ندارد

می شه محبت کنید جواب رو به ایمیل بفرستید (3932329) (alef-13)
 
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۷:۲۸:۵۱
با سلام و احترام
از اینکه حضرتعالی مرحمت میفرمایند پاسخ بنده را تسرع میفرمایند به نهایت سپاسگذارم
سوال بنده اینست که همسر بنده حدود 2سال است از منزل و زنگی خویش خارج شده من دو فرزند پسر و دختر دارم و نزد خودم زندگی میکنند هیچ تماس و ملاقاتی بین من و فرزندانم بین همسرم نیست معیشت، تربیت، نگهداری، دروس، مسایل تغذیه حمه برعهده اینجانب میباشد حال اینکه همسر بند با شکایتهای فراوانش دادگاه خانواده رای ترک انفاق به نفع بنده صادر کرده است. دوسال است ازمنزل خارج شده است. متآسفانه ناراحتی اعصاب و روان و بیماری قده تیروعید پرفعالش که آسایش زندگیم را 18 سال برهم زده است. در طول این دوسال ایشان به دادگاه خانواده درخواست طلاق داده است. دادگاه مهریه ایشان را معین کرده که باید پرداخت نمایم. مهم اینکه با مشارکت همه ایشان از ادامه زندگی خودداری میکند و بهمین دلیل پرونده و رآی الزام به تمکین ایشان را نیز گرفته ام.
حال برای نگهداری و جلوگیری از اتفاقات برای خود و دوفرزندم با دختر 30 ساله ای که خیلی مورد قبول همدیگر هستیم و با فرزندانم بصورت تلفنی تماس دارد و اینکه بنده با ایشان چون پدرشان سرسختانه مخالف ازدواجمان است بنا به شناخت همجوره بین هم صیغه محرمیت خواندیم و علارقم امکان ازدواج داِم و توجه هر دو طرف خانواده بجز پدر ایشان مجبور به نزدیکی و نبود دختری ایشان به رضایت دختر مربوطه آیا من میتوان با توجه به شرایط موجود خانواده و همسر اینگون با ایشون عقد یا نوعی ازدواج داشته باشم سپاسگذارم از بذل توجه در این امر (3962595) (alef-13)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۱ ۱۶:۲۱:۵۸
سلام خسته نباشید .
سوالم این بود ک اگر از محضر برگه صیغه نامه داشته باشیم و پلیس مانع توقف بشه و بپرسه چ نسبتی دارید اگر برگه صیغه نامه رو نشون بدیم قبول میکنن یا دچار مشکل میشیم؟ (3970558) (alef-13)
 
فروغ
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۸-۳۰ ۱۵:۲۷:۴۳
سلام خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم من چند روزه با کسی دوست شدم .من اسممو به دروغ به ایشون گفتم و بعد صیغه محرمیت خواندیم ایا این صیغه درسته است یا خیر .ت. رو خدا جواب بدین . (4023541) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
 
 
امروز
ديروز
هفته
 
 
 
 
 
 
امروز
ديروز
هفته