نظر منتشر شده
۴۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 211664
وزارت نفت فرمول بنزین یورو ۴ را اعلام کند؛
تفاوت های بنزین تولید ایران و اروپا
بخش اقتصادی الف، 22 دی 92
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۲
آلودگی هوا و مصائب و مشکلات آن، داستانی تکراری در کشور و به ویژه در کلانشهرهاست؛ داستانی که سازمان‌ها و نهادهای مسوول عامل آن را دلایل مختلف می‌دانند.

معمولا در نیمه دوم هر سال انگشت اتهام بیشتر کارشناسان و حتی مردم در زمینه آلودگی هوا به سمت بنزین‌های تولید داخل نشانه می‌رود. اگر سری به جایگاه‌های عرضه سوخت بزنید، به‌طور قطع با شهروندانی مواجه می‌شوید که از کیفیت بنزین یورو ۴ تولید داخل گلایه داشته و آن را مناسب نمی‌دانند.

در این رابطه رییس اتحادیه جایگاه‌داران عرضه سوخت کشور درباره بنزین یورو۴ به اقتصادپرس می‌گوید: بنزین‌های یورو ۲ در اصل مخصوص موتورهای دهه ۸۰ و ۹۰ اروپاست که هنوز هم در ایران توزیع می‌شود؛ در حالی که در کشورهای اتحادیه اروپا در چند سال گذشته بنزین‌های یورو ۵، یورو ۶ را عرضه و استفاده کرده‌اند و از ابتدای سال ۲۰۱۴ نیز مقرر شده تا در برخی کشورهای این اتحادیه بنزین یورو ۷ توزیع شود.

بیژن حاج محمدرضا می‌افزاید: متاسفانه در کشور ما هنوز خودروهایی مربوط به دهه ۴۰ در شهرستان‌ها و دهه ۶۰ میلادی در شهرهای بزرگ در حال تردد هستند و این مساله سبب شده تا بر میزان آلودگی هوا نیز بیافزایند.

وی تصریح می‌کند: بنزین‌های یورو ۵، ۶ و ۷ در اروپا، آمریکا و حتی ژاپن با تحول وسایط نقلیه به وجود آمده و توزیع شده‌اند. رییس اتحادیه جایگاه‌داران عرضه سوخت کشور در مورد زمان توزیع این نوع بنزین‌ها در اروپا توضیح می‌دهد: مراحل عبارتند از استانداردهای سوخت یورو ۱، یورو ۲، یورو ۳، یورو ۴ و یورو ۵ برای خودروهای سبک و برای خودروهای سنگین به جای عدد از شماره‌های رومی استفاده می‌شود (یورو I،یورو II وغیره.)

این استانداردها دراتحادیه اروپا به شرح زیراستفاده شده اند؛

یورو ۱ (۱۹۹۳) برای خودروهای سواری و تراکتورهای سبک

یورو ۲ (۱۹۹۶) برای موتورسیکلت

یورو ۳ (۲۰۰۰) برای موتورسیکلت

یورو ۴ (۲۰۰۵) برای همهوسایل نقلیه

یورو ۵ (۲۰۰۸/۹) و یورو ۶ و ۷(۲۰۱۴) برای سواری‌های سبک و وسایل تجاری.

وی در مورد معیارهای آلایندگی برای خودروهای سواری توضیح می‌دهد:



حاج محمدرضا در ادامه گفتگوی خود درمورد عرضه بنزین یورو۴ به خودروهایی منطبق بر استاندارد یورو ۲ می‌گوید: مقرر شد که در برخی جایگاه‌های تهران بنزین یورو ۴ عرضه شود که برای اطلاع شهروندان پلاکاردهایی در این مورد بر فراز جایگاه‌ها نصب شد، اما باید گفت اکنون بسیاری از خودروها فاقد این استاندارد بوده و در صورت استفاده از این نوع سوخت به حتم تنظیمات موتور خودرو بر هم می‌خورد.

وی ادامه می‌دهد: گفته می‌شود در تولید بنزین یورو ۴ از بنزن برای روان‌سوزی استفاده شده که در واقع این ماده موجب تولید رشته‌های وسیع دود به صورت نوارهای حلقوی است که موجب از بین رفتن گیاهان شده و در انسان باعث سرطان ریه می‌شود. وی تاکید می‌کند: در فرمول بنزین یورو ۴ اروپا،بنزن وجود ندارد اما متاسفانه در بنزین ایران این ماده وجود دارد هر چند ممکن است استفاده از روان کننده‌ها سبب بهتر کار کردن موتور شود اما به حتم خروجی وحشتناکی دارد و عامل مشکلات فراوانی بوده که در تهران قابل مشاهده است.

حاج محمدرضا بیان می‌کند: تاکنون چندین بار از وزارت نفت خواسته ایم فرمول بنزین یورو ۴ را اعلام کند زیرا در اروپا این بنزین دارای استاندارهایی است و اگر فرمول وزارت نفت اعلام شود می‌توانیم این دو را با هم مقایسه کنیم تا مردم بدانند بنزین یورو ۴ تولید داخل از چه اجزایی تشکیل شده است.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران عرضه سوخت کشور در مورد تعداد جایگاه‌هایی که که بنزین یورو ۴ را عرضه می‌کنند، می‌گوید: در تهران بین ۲۲ تا ۲۴ جایگاه این نوع بنزین را عرضه می‌کنند و همچنین قرار بود پس از تهران در استان‌های مرکزی و البرز نیز بنزین یورو ۴ عرضه شود که تاکنون اتفاق نیافتاده است. وی تصریح می‌کند: اکنون بنزین‌های سوپر اکتان ۸۶درصد دارند و بنزین یورو ۲ معمولی نیز بین ۸۲ تا ۸۴درصد اکتان دارد و درجه اکتان بنزین یورو ۴ بین ۹۴ تا ۹۶درصد است.

حاج‌محمدرضا عنوان می‌کند: روزانه شهروندان تماس‌های فراوانی با اتحادیه می‌گیرند و اعلام می‌کنند که پمپ‌ها و نازل برخی جایگاه‌ها خراب است زیرا پس از زدن بنزین و طی مسافتی متوجه شده اند که سوخت در باک خودرو کاهش چشمگیری یافته است که خطاب به این عزیزان باید گفت در این مساله تقصیری متوجه جایگاه داران نیست زیرا تمام سیستم هوشمند بوده و تمام نازل‌ها و پمپ‌ها، پلمپ است.

وی اضافه می‌کند:بنزین یورو ۴ فرار است و ماندگاری ندارد برای نمونه در نظر بگیرید بنزین یورو ۴ از انباری واقع در ری بارگیری می‌شود و برای عرضه در جایگاه‌های شمال شهر بین ۲.۵ تا ۳ ساعت درراه است که در تانکر هنگام حمل از نظر فوران گازها در حال غلیان بوده و با تخلیه در جایگاه‌ها شاهد کسری آن هستیم و حتی برخی جایگاه‌ها در این زمینه مشمول جریمه می‌شوند. رییس اتحادیه جایگاه‌داران عرضه سوخت کشور برای جلوگیری از این مشکل می‌گوید: بنزین‌های تولیدی در کشور بعد از پالایش حمل باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت در مخازن مخصوص بمانند تا افت کنند.
 
رضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۷:۵۷:۴۲
اگر باعث وبانی این آلودگی شدید که جان بسیاری از شهروندان را گرفته وبسیاری را گرفتار دوا ودکتر کرده طبق اعتراض رئیس سازمان محیط زیست سوخت تولیدی کشور باشد فقط باید گفت مسولین اینکار چطور میخواهند جواب خدا را بدهند؟مگر شوخیه؟مگر میشود با جان مردم بازی کرد؟ (1904445) (alef-13)
 
نخبه کش ایرانی
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۰:۴۴:۳۴
بنده و خانواده ام که در شش ماه دوم سال هزینه قابل توجهی برای مشکلات ریوی کودکم مشکلات تنفسی همسرم و همچنین مشکل عفونی سینوسهای خود نموده ام به صورت روزانه مسئولین امر را مورد دعای خود قرار می دهیم .
فقط برایشان دعا می کنیم ......... ................! (1905476) (alef-10)
 
ناشناش
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۷:۱۵:۴۲
متاسفانه تو مملكت ما تنها چيزي كه ارزش نداره جون مردمه (1905603) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۸:۴۶:۴۶
شوخی است! می شود با جان مردم بازی کرد! ما کردیم شد! (1905690) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۸:۵۸:۰۹
تو این مملکت همه چی شوخیه!!! بنزین , فوتبال , داور, هوا, تامین اجتماعی و ...... (1905705) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۰۸:۱۸
حالا که میبینید می شود و ککشان هم نمی گزد. آقایان علما در این خصوص فتوا بدهند. مدعی العموم فقط بلد است علیه تشویش اذهان عمومی، آن هم موقعی که به نفع افراد خاصی است اقدام کند. (1905723) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۲۷:۵۶
اگر به خدا و قيامت اعتقاد داشتند كه اين جوري نمي كردند. (1905763) (alef-10)
 
فری
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۰۸:۲۷:۵۱
تفاوت بنزین ایران و اروپا
همانند
تفاوت خودروهای اروپایی با ماشین های ایرانی است
عیب از دو تا شونه (1907629) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۸:۰۱:۲۹
واقعا ما کجاییم و انها کجا
به معنای واقعی کلمه جهان سومی هستیم (1904460) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۸:۱۹:۱۲
من یادمه بچه که بودم میرفتیم پمپ بنزین بنزین بزنیم بنزینها بوی خوبی میداد و من عاشق بوی بنزین بودم ولی خداییش الان که میریم پمپ بنزین از بوی بنزین حالم بدمیشه.واقعا بوی بدی میده حتما ترکیباتش هم بدتره و زیان آورتر (1904518) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۹:۱۶:۰۱
خوب این بنزین هم دستپخت احمدی نژاد بود که به بهانه عدم تسلیم در برابر کمبود بنزین جان و سلامتی مردم معامله شد.
واقعا کدام کشور را سراغ دارید که چنین تصمیماتی بگیرد. (1904685) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۹:۴۶:۵۷
در اروپا بنزین 95 درصد اکتان که توی کشور ما نیست، رو بنزین با کیفیت پایین میگن (1904785) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۹:۵۲:۱۲
بنزین اگر واقعا یورو 4 باشد نباید آلودگی داشته باشد.
پس یا بنزین واقعا یورو 4 نیست و یا یورو 4 هست و دلیل آلودگی هوا بنزین نیست. (1904802) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۹:۵۶:۵۸
البته ماشنیها را بگویید عزیزی که به پاریس سفر کرده بود ماشینها اغلب انقدر کوچک بودند و کم مصرف که باور نمیکردیم تازه میگفت بیشتر اینها هم کرایه ای هستند مردم بیشتر از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده میکنند با وجود داشتن ماشین حتی انقدر راحت است (1904822) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۱۹:۵۹:۲۲
خوب بلاخره که چی! تکلیف مردم چیست؟!
در این دنیا جستی ..، جواب این همه ضرری که به سلامتی مردم زدی، کودکان معصوم و بقیه افراد که دچار بیماری های صعب العللاج می شوند را با چه توجیهی در پیشگاه خدا خواهی داشت؟!
ما که چشم امید برای نتیجه در این دنیا از مسئولین بستیم در آن دنیا گذشت نخواهیم کرد. (1904829) (alef-10)
 
صادق
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۰:۳۰:۲۹
آخه ما چه چیزیمون با اونا تفاوت نداره ؟..! که حالا بییایم ببینیم بنزین های ما با بنزین های اونا چه تفاوتی داره.. (1904918) (alef-13)
 
علی اسدی
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۰:۳۴:۴۷
مسولین محترم، اگر به خاطر بی تدبیری های گذشته توان تولید یا واردات بنزین با کیفیت را ندارید، لااقل میزان مصرف این سم انسان کش را کاهش بدهید. (1904931) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۰:۴۵:۴۶
چندی قبل در یکی از مجلات تخصصی ماشین تست یکی از اتوموبیلهای خارجی چاپ شده بود و در ان امده بود که در زمان تست هنوز ماشین مورد نظر از سوختی که در کارخانه خارجی در باک ریخته بودند استفاده می کرد ونه بنزین تولید داخل و نوشته بود که پس از چند دقیقه کار در داخل فضای بسته گاراژ اصلا بویی به مشام نمی رسید اما حالا حساب کنید ماشینی با سوخت داخلی چند دقیقه در فضای گاراژ کار کند ایا می توان انجا را تحمل کرد؟ (1904950) (alef-13)
 
كرامتي
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۱:۲۰:۵۳
4سال اول جنگ قيمت بنزين ارزان بود وفكركنم امروزه بايدارزان بودندبنزين ديگررويااست(البته وزيرنفت مهندس سيدمحمدغرضي بودند) (1905029) (alef-13)
 
1982
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۱:۲۲:۰۴
اگر هم بنزینمون بشه یورو 4 یا 5 ماشینهای ایران چند درصدشون یورو 5 هست وانت نیسان یا وانت پیکان
سوخت دیزل برای کامیونهای دهه 50 ایا مناسبه (1905031) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۱:۲۵:۲۲
اگر بنزين يورو ٢ زمان قبل از انقلاب رو پخش كنند مطمئمن باشيد نه مشكلي براي خودروها پيش مياد نه آلودگي هوا. بنزين يورو٤ به بالا هم پيشكش خودتون (1905042) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۱:۴۵:۲۸
بخاطر کشورمان و اطاعت از دستور مسعولین کشور با اقتصاد بد مقاومت می کنیم ، ولی با هوای بد که دیگه نمی شه مقاومت کرد، بدنمون اجازه نمی ده .
با بنزین را درست کنبم و یا اگه نمی تونیم کاری کنیم که از خارج وارد شود. لطفاً.!!!! (1905077) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۸:۲۴:۲۰
مسئول درست است. (1905665) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۰۴:۵۴
گل گفتی (1905718) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۲:۰۳:۴۹
دلیل اصلی آلودگی هوا اول بنزین، دوم ماشین های سنگسن (کامیون ها و اتوبوس های فرسوده) ،سوم تاکسی های تک سرنشین ،چهارم طرح های اشتباه ترافیکی،پنجم موتور سیکلت ها و ..... (1905114) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۲۶:۰۶
يه ساختمان در حال ساخت روبروي محل كار من هست چنان دودي از سوختن قير ازش بلند ميشه كه فقط ديدنش نفس آدمو تنگ ميكنه . شهرداري هم هيچكاري نميكنه . (1906043) (alef-6)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۲:۳۱:۵۵
بنزین باید تو پالایشگاه تولید بشه نه تو پتروشیمی . وقتی تو پتروشیمی تولید بشه تبدیل میشه به بنزن نه بنزین . نتیجه میشه الودگیه وحشتناکی که الان میبینیم . تا قبل از تحریم بنزین هوا الوده بود ولی نه اینقدر ..اینو همه یادمونه . پس تو این فاصله حتما یه اتفاقی افتاده . اتفاق همونیه که گفتم . (1905168) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۲:۴۰:۵۵
بتزين را در پالايشگاه پتروشيمي توليد نمي كنند ، ار اينگونه بود ، همان غربي هايي كه پالايشگاه را اختذاع كردند ! عقلشان مي رسيد براي بنزين ، پالايشگاه جدا نسازند (1905182) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۳:۰۴:۴۵
دوست عزیز خوب بود مناظره تلویزیونی راجع به صنعت خودرورو میدیدن که در اون حضرات به این موضوع که بنزین در پالایشگاه باید تولید بشه نه پتروشیمی اذعان کردن . (1906266) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۲ ۲۳:۴۲:۲۶
خداوندا مردم ما را ازشر اين بنزين الوده رهايي بده
وكسانيكه اين بنزين را در دامن مردم نهادند را ببخش!!!
الهي آمين (1905362) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۰:۰۲:۲۸
ترا خدا همان بنزین قدیمی را با همان سرب تولید کنید یورو 4 وبدون سرب پیشکش یا اگر نمیتوانید اصلا تولید نکنید بنزین نخواستیم پیاده میریم . (1905418) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۷:۵۱:۰۵
اگر محیط مملکت ما محیط ارام و بدون تنش سیاسی باشد چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی و همه چیز فدای مصلحت نشود انوقت است که میتوانیم به چراهای بسیاری بپردازیم و زندگیمان را بر مسیر عقلانیت بسازیم یکی از انها مسئله الودگی هواست. (1905623) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۷:۵۱:۲۱
متاسفانه در توهمی گرفتار بودیم که دولت قبل اون رو ایجاد کرده بود
ایشالله به همت دولت جدید این توهم بر طرف بشه (1905625) (alef-10)
 
قاسم
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۸:۳۸:۱۰
همه نظرات جالب بود و قابل احترام. بنظر بنده، تفاوت را در دو قسمت عمده میشود بررسی کرد. ۱)مکانی ۲)ترکیبی
مکانی: که واضح است که یکی ساخت اروپا بوده و دیگری ساخت داخل. منظور در دو مکان مختلف.
ترکیبی: عارضم به خدمت که ترکیب هیچ بنزینی در هیچ پالایشگاهی نمی تواند عینا مشابه همدیگر باشد و اختلاف نامحسوسی داند(مانند اثر انگشت دو فرد) و غیر ممکن هست که بگوییم ما بنزینی میسازیم مانند بنزین اروپا یا بلعکس.
حالا کسی شاید بگوید: بابا بنزین ، بنزینه دیگه.
اینهم حرفیست نا سنجیده. بنزین باید طوری باشد که اولا به خودرو آسیب نرساند، ثانیا براحتی بسوزد و نیروی محرکه ایجاد کند. من امیدارم که ما میتوانیم با علم و دانشی که داریم، بمراتب بنزین بهتری از اروپا تولید کنیم و انشاالله به اروپا هم صادر خواهیم کرد. (1905681) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۲۸:۰۷
با انشالله ماشالله كار پيش نميره , اگه توانائي و مديريتش رو داشتيم تا حالا بايد ميساختيم . (1906049) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۱۳:۱۳:۳۸
لازمه‏ی این ترکیبی است از عقلانیت و همت (بخوانید تقوا) که ما این همه استعداد، نیروی انسانی و منابع طبیعی را هدر ندهیم.

در دولت قبل می‏گفتند مشکل از نبود عقلانیت است (که البته بنظرم بی تقوایی هم درونش نقش داشت)
در این دولت هم خواهند گفت مشکل از نبود همت است (که بازهم ناشی از همان بی تقوایی است).

حالا سئوال من این است که در دولت آینده (هشت سال بعد) چه خواهند گفت و چه مشکلی مانع استفاده‏ی ما از ذخایر سرشار نیروی انسانی و منابع طبیعی خواهد بود؟ (1908054) (alef-6)
 
استاد دانشگاه
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۸:۵۸:۳۱
در شهرهای بزرگ آمریکا نظر نیویورک و شیکاگو اتوبوس های داخل شهری از سوخت بیوفیول (زیستی) استفاده می کنند که هیچگونه آلودگی ندارد. مسئولین کشور ما هم باید این موضوع سلامت مردم را جدی گرفته و فکر اساسی برای شهرهای بزرگ بکنند. (1905707) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۰۳:۳۴
با سلام لطفا به جای این حرف ها آدرس پمپ بنزین هایی که بنزین یورو 4 توزیع میکنند را بنویسید ما تا حالا بنزین یورو4 پیدا نکردیم (1905716) (alef-10)
 
دکتر
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۰۷:۵۱
به دلیل نامرغوب بودن بنزین، خودروی تندر به جای 7تا 10تا مصرف میکنه! (1905722) (alef-10)
 
بنده‏ی خدا (فیزیک‏دان)
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۱۹:۵۱
به نام خدا،

قکر نمی‏کنم نه وزارت نفت و نه تولید کنندگان خودرو هرگز پاسخگوی ساختار دقیق سوخت (همان formula) و نیز شکل کامل سوختنِ آن در موتور ماشین باشند. آنها (با استفاده از انحصار) هرچی بدهند ما باید استفاده کنیم.

اما، جستچو برای اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات حلقوی، و نیز هر ماده‏ی سرطان زای ممکن کار سختی نیست. حتی سامانه‏ی الف (همین site alef) می‏تواند یک فراخوان از شیمیدان‏های ایرانی در سراسر جهان بدهد که چطور با آزمایش‏های ساده می‏توان از بودن یا نبودن مواد مشخص (مثل آزبست و ...) اطمینان حاصل کرد. مثلا فرض کنید اگر یک شاخه‏ی کرفس تازه را در ظرف بنزین بگذاریم بعد از ده دقیقه چقدر در داخل آن بنزین بالا می‏رود. یا اگر در بنزین (مثلا) جوش‏شیرین بریزیم چه ماده‏ای آزاد می‏شود (آیا حباب خواهیم دید یا نه). آزمایش‏های ساده که هم بشود هر شهروندی که کمی از شیمی سررشته دارد خودش انجام بدهد و هم خطر نداشته باشد.

بعد وقتی همه دانستند که داخل این بنزین چیست؛ خواهیم دید که متولیان امر چگونه به دست و پا خواهند افتاد و این مایع مرگ‏آور را تصحیح خواهند فرمود. (1905746) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۰۹:۴۱:۴۹
با سلام !
من خودم مترجم یکی از کارخانجات خودرو سازی در ایران هستم , حال بماند در کجا و چه تولید می کند , این رو دیدم گفتم نظرم رو بدم شاید مسولان این رو بخوانند و تجدید نظری در رفتار گفتار و عملکرد خود نمایند.
چند وقت پیش که هوا رو به سردی گذاره شده است و این که این خودروها تولیدی با متور بنز و سیستم بسسیار عالی و به صورت استاندارد هم وارد و هم تولید می شود , و هیچ کس فکرش رو نمیکرد هوا به -20 درجه برسد و با توجه به اینکه این خودرهای سنگین مجهز به پیش گرمایش و غیره هستند و مجهر بهخ دستگاه گرمایشی سوخت هستند تا از یخ زدن سوخت و هم دستگاههای مرتبط جلوگیری نمایند حال اینکه این خودروهای سنگین می بایست در جاده های کوهستانی هم در تردد باشند و حتی بیشتر آنها برای کار در سرما آماده شده بودند و جهت هموار کردن جاده و برف نیز به کار گمارده می شوند...بعد از بارش شدید برف مرکز سرویس و تعمیرگاه مرکزی با مشکلی مواجه شد اینکه سوخت در باک یخ زده می شد و حتی این سیستم بسیار پیشرفته نتوانسته بود از یخ زدگی سوخت و دستگاههای مرتبط جلوگیری نمایید و ما تقصیر رو گردن شرکت سازنده انداخته بودیم بعد از بررسی توسط کارشناس و نماینده این شرکت در ایران ما به واقعیتی تلخ پی بردیم آن این بود که مسولان که اینقدر به تبلیغات علاقه فراوانی دارند نیاز بود به کیفیت سوخت فکر میکردند و یا اینکه به شرکت هایی که سوخت رو پخش میکنند رسیدگی نمایند ما مشاهده کردیم تنها چیزی که باعث بروز این مشکل شده بود پایین بودن کیفیت سوخت گازوییل حتی از یورو 1 هم پایین بود این جدا و اینکه شرکت های پخش با زدو بند در سوخت نیز آب و یا روغن نیز قاطی میکنند این واقعیتی تلخ در کشور ماست ما که روی منابع سوخت خوابیده ایم به راحتی به هم نوعان خود ضرر میزنیم و انگشت اتهام رو به سوی دیگران میگیریم حال اگر وجدانی در کار باشد و اگر فکر کنیم این راننده که با هزار بدبختی یک ماشین میخرد و کلی پول میدهد و باید هم ماهی 4 میلیون هم قسط ماشین تا سال ها بدهد با اینجور مشکلی روبرو می شود و خسارت های جبران ناپذیری میبیند حال مسولان ما وقتی در بوق کرنا در تلویزیون میزنند این با صداقت و دین و اسلام مغایرت دارد ما باید با مردم رو راست باشیم حتی اگر کارمان اشتباه باشد... (1905790) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۱۳:۱۱:۵۸
مشکلات الوده ی هوا نه تنها کلانشهرها بلکه شهرهای کوچکی که در 100 کیلومتری منابع گازی عسلویه و مهر فارس واقع شده اند با این معضل دست به گریبانند .تا انجا که روزهای بارندگی حتی تا پایان بارشها در روز هم الودگی در اب باران به وضوح قابل رویت است (1908050) (alef-6)