کد مطلب: 356583
انتقاد شدید جمهوری اسلامی از فرهادی
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۱
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:در روزهای گذشته یکی از سینماگران سیاه کار کشورمان که هرگز به شادمانی مردمانش نمیاندیشد و به جز جایزه غربی و شوالیهگی نمیاندیشد و حتی در یک خانه غمزده لبخندی برلبان مردمش هرچند دروغین نمینشاند،برنده دوجایزه از فستیوال کن فرانسه شد.
آنچه که هیچ تغییری در زندگی مردمان وطن و ارتقا سلامتی اجتماعی و زندگی ساده خانوادههایش نداد، ژاپنیها هر کاری را که ارزش افزوده خلق نکند مودا میگویند. این ماجرا نیز به مثابه یک مودا بود، کدام ارزش در کره خاکی با این فیلم افزوده است. هیچ کس در جامعه کنونی ما بیخبر از رشد بیارزشیهای سرمایهداری و زندگیهای پوچ و در تقلای ژستهای کاذب در آن نیست؛ شاید ماشینهای نسبتاً ارزان قیمت چینی شاسی بلند نمادی مختصر از زیر پوست شهر باشند که چگونه طبقه متوسط ضعیف در حسرت ماشین بلند قد و خالی نماندن از عریضه ژستهای ثروت به ماشینهای قد بلند ارزان پناه میبرد.
مرگ فروشنده آرتورمیلر نقد سرمایهداری بیرحم و ارزشهای پوشالینش است. آنجا که فروشنده که «برنیروهای زندگی، نظارت و اختیاری ندارد». تاملی است بر زندگی انسانهایی که تنها هنگامی مطرح هستند که سودی میرسانند و سپس در خلا رها میشوند. خانه او شبیه به زندانی است که او در آن با تکیه بر خاطراتش سعی میکند ثابت کند که هنوز زنده است و وجود دارد.
اما این خاطرات، تنها او را بیشتر و بیشتر در گذشته فرو برده و باعث میشوند تا در رویا فرو رود و بیهوده به دیگران دل ببندد، فروشنده تنها راه داشتن یک زندگی شرافتمندانه برای خود و خانوادهاش را تلاش برای کسب ثروت در درون چهارچوبهای خردکننده و بیاحساس سرمایهداری میداند. او که در پایان توفیقی حاصل نمیکند با تصادفی ساختگی دست به خودکشی میزند تا از این طریق خانوادهاش به ثروت برسند. یعنی جایی که مرگ ارزشی بالاتر از زندگی مییابد.
آرتور میلر هوشمندانه یک فروشنده ویزیتور را برای نمایاندن چهره کریه سرمایهداری انتخاب کرده. ویزیتورهایی که شبانه روز با بزک و آرایش و کراوات آواره شهر میشوند تا با فروش محصولات ارباب درصدی ناچیز از سود حاصله را سهیم شوند.
حال ما باید مواظب میبودیم تا خود فروشنده نشویم و متاع ارزان و بیقیمت سرمایهداری را در کنار سیمای معصوم دو فرزند جوانمان که مجبورند مانند ماشین و برنامهریزیشده لبخند زنند و با ژستهای مصنوعی عکسهای سفره قرمز خونین را تکمیل کنند، نفروشیم! فروشندهشدن! مرگ فروشنده را نیز در بر دارد.
کلمات کلیدی : اصغر فرهادی
علیرضا
۱۳۹۵-۰۳-۰۶ ۱۱:۳۴:۱۸
انصافا فیلم هاش چهره ی زشتی نشون میده از ایران
من که اصلا از فیلماش خوشم نمی یاد (3725369) (alef-13)
زنده باد فرهادی (3725506) (alef-13)
البته من در مثلا در باره الی هیچ زشتی ندیدم یا در جدایی نادر از سیمین هم زشتی ندیدم واقعیت بود و لا غیر و بازی غیر قابل چشم پوشی بازیکنانش (3725880) (alef-3)
ناموسا شما همین متن کوتاه رو بخونی از هر فیلمی سیاه تره، بعد به آقای فرهادی میگه سیاه کار.
ذات هنر بیان درده. (3726383) (alef-13)
باید فیلم رو دید بعد قضاوت کرد.
نمیدانم نویسنده چطور فیلم رو تماشا کرده است؟ (3726401) (alef-13)
من هنوز این فیلم جناب فرهادی را ندیدهام؛ اما این گونه نقدهای سخیف را دربارۀ «جدایی نادر از سیمین» خواندهام و البته آن فیلم را دیده و پسندیدهام. «جدایی نادر از سیمین» هنرمندانه دروغ و خشونت را مذمت میکند و به پارهای از مهمترین مشکلات طبقۀ متوسط در جامعۀ امروز ایران ـ و بلکه جهان ـ میپردازد. این فیلم وقتی پایان مییابد، بیننده را به تفکر وامیدارد و زشتیهایمان را به خودمان وامینمایاند.
منتقد جمهوری اسلامی از چه چیز اینقدر عصبانی است؟ منظورش از سیاهنمایی چیست؟ چه کسی گفته که نمیتوان بدیها را هنرمندانه تصویر کرد و مخاطب را به قضاوت واداشت؟ اگر گمان میکند که فقط باید از خوبیها و افتخارات و بزرگیها فیلم و سریال ساخت، چرا تاکنون قلمی به انتقاد از صدا و سیما و دیگر دستگاهها ذیربط نچرخانده که مگر این مملکت در تاریخ چند هزارسالۀ خود این همه مشاهیر ندارد، پس چرا فقط از زشتیها و معماهای شاه معدوم پهلوی فیلم میسازید و سیاهنمایی میکنید؟ چرا نمیپرسد که: چرا شخصیتهای شاهنامه هیچگاه به تصویر درنمیآیند، از پادشاهی کوروش سریالی ساخته نمیشود یا دربارۀ ابن سینا اثری فاخر و در ابعاد جهانی تولید نمیشود؟
اکنون که هنرمندی با دست تنها و به اتکای خلاقیت خود، با بودجهای اندک، فیلمی جهانی ساخته و مجالی برای هنرنمایی هنرمندی چون شهاب حسینی و ترانه علیدوستی و دیگران فراهم آورده، باید نکوهش شود؟ دستاورد این نکوهش چیست؟ این نقد سخیف و بدون پشتوانۀ علمی، چه پیامی را به جوانان و آیندهسازان کشور منتقل میکند؟ زیان فرهادی برای این مملکت بیشتر است یا ضرر منتقد ضعیفی چون نویسندۀ روزنامۀ مذکور؟
خیال باطلی است اگر گمان میکنید که غربیها فقط بهدلایل سیاسی به یک اثر هنری جایزه میدهند و آن را میستایند. اگر راست میگویید، فقط برای اقناع ما هم که شده، یک سیاهنمایی جایزهبگیر هم شما بسازید و بعد دوباره به سراغ آثار ارزشیتان بازگردید. نمیخواهد زحمت بکشید؛ فقط به یک سؤال من پاسخ دهید:
بهنظر شما پس از این گونه موفقیتهای جهانی در عرصۀ هنر (و همینطور ورزش) و پس از اینکه از کشورمان چنین آثار تأثیرگذاری به جهانیان عرضه میشود، تصویر و منزلت ایران و ایرانی در افکار مردمان غرب تنزل مییابد یا تعالی پیدا میکند؟ مگر نمیگویید سیاهنمایی است؟ بعد از تولید این سیاهنماییها، مردم جهان، ایران و ایرانی ـ و نه فیلم فرهادی ـ را میستایند یا تقبیح میکنند؟
الف محترم، همین یک سؤال مرا منتشر کن. قضاوتش با مردم. (3726504) (alef-13)
خیال باطلی است اگر گمان میکنید که غربیها فقط بهدلایل سیاسی به یک اثر هنری جایزه میدهند و آن را میستایند. اگر راست میگویید، فقط برای اقناع ما هم که شده، یک سیاهنمایی جایزهبگیر هم شما بسازید و بعد دوباره به سراغ آثار ارزشیتان بازگردید.
نمیخواهد زحمت بکشید؛ فقط به یک سؤال من پاسخ دهید:
بهنظر شما پس از این گونه موفقیتهای جهانی در عرصۀ هنر (و همینطور ورزش) و پس از اینکه از کشورمان چنین آثار تأثیرگذاری به جهانیان عرضه میشود، تصویر و منزلت ایران و ایرانی در افکار مردمان غرب تنزل مییابد یا تعالی پیدا میکند؟ مگر نمیگویید سیاهنمایی است؟ بعد از تولید این سیاهنماییها، مردم جهان، ایران و ایرانی ـ و نه فیلم فرهادی ـ را میستایند یا تقبیح میکنند؟
الف محترم، همین یک سؤال مرا منتشر کن. قضاوتش با مردم. (3726506) (alef-13)