نظر منتشر شده
۹۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 295888
در نقد سخن روحانی در جمع فرماندهان سپاه؛
چرا "لغو یک شبه تحریم ها" از سوی مردم باور کردنی نیست؟!
علی قلهکی؛ 28 شهریور 94
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷
حسن روحانی در نشست سراسری فرماندهان سپاه در باب رفع تحریم ها جمله جالبی را بر زبان آورد؛ او بدون اشاره به احساس رفع تحریم ها در جامعه گفتند:" البته نمی خواهم بگویم تحریم های ظالمانه قدرت های جهانی را یک روزه یا یک شبه می شود لغو کرد، اما ما در عمل، با همت امت و ملت و با دلاوری‌های نیروهای مسلح و با هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را انجام دهیم."

فضای کم تحرک اقتصادی در دولت روحانی نشان داده افق دید دولت در زمینه اقتصاد کاملا بر فضای "از بین بردن تحریم ها" پایه گذاری شده و پاشنه آشیل دولت در دل بستن به تحریم ها و گشایش های بیرونی است تا جایی که روحانی به صراحت در مناظره های اقتصادی به از میان برداشتن تحریم ها و بستن پرونده اتمی ایران طی مدت کوتاهی از دولت خود به عنوان وعده های انتخاباتی تاکید داشت. در شرایط چهار سال گذشته که کشور از تورم رکودی بالایی رنج می برد و فشار بی تدبیری های اقتصادی از یکسو و مشکلات اقتصادی حاصل از تحریم ها از سوی دیگر منگنه وار مردم را تحت فشار قرار داده، به خوبی قول های ضد تحریمی روحانی توانست بین مردم جا باز کند و طبیعی است که این روزها مردمی که با صبر زیبای خود روند ۲۴ ماهه مذاکرات اتمی را می بینند، توقع دارند هر چه سریع اثرات مثبت اقتصادی این رفت و آمدهای هسته ای را مشاهده نمایند.

بیش و پیش از هر سخن و یا راهکار اقتصادی که از سوی دولت و شخص رئیس جمهور مطرح باشد و در افکار عمومی به آن از سوی روحانی پرداخته شود، بحث به سرانجام رسیدن این توافقنامه بوده که از یک طرف، از سوی شخص رئیس دولت در داخل گفته می شد و از سوی دیگر در خارج از کشور نیز توسط محمدجواد ظریف بارها به آن دامن زده می شد. جملاتی شبیه به این که: "تحریم ها را در سراشیبی سقوط قرار داده" و یا "پایه های تحریم لرزان شده" و جمله معروف و بارها تاکید شده از لسان شخص رئیس جمهور مبنی بر اینکه "سازمان تحریم ها ترک برداشته است"؛ ولی در باطن تنها بخشی از تحریم های در آینده قرار است تعلیق شود.

تمام این قول ها که حس شدن آنها توسط مردم به بعد از توافق جامع هسته ای با غرب و لغو تحریم ها موکول می شد، دولت را بر آن داشته که از شخص رئیس جمهور تا وزرا و سخنگوی آن به صحبت های گوناگون و در برخی موارد نقیض هم روی بیاورند. اظهارنظر حسن روحانی در جمع فرماندهان سپاه درباره لغو تحریم‌ها در حالی است که محمد جواد ظریف پیش از این و در کمیسیون برجام درباره لغو تحریم‌ها و در مقابل دوربین‌های تلویزیونی گفته بود:" بعد از ۸ سال، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است که "لغو تحریم‌ها" را برای تصویب به کنگره ببرد." صحبت های متناقض مسئولین دولتی در مورد تحریم ها به اینجا محدود نمی شود و نهاوندیان –رئیس دفتر رئیس جمهور- با حضور در کمیسیون برجام از لغو برخی تحریم ها و توقف بخشی دیگر خبر داد!

این روزها که نشست های فشره و پرحجم کمیسیون برجام یکی پس از دیگری برگزار می شود و هر روز ابعاد تازه تری از پروسه پیچیده لغو، تعلیق و یا توقف تحریم ها آشکار می شود تا جایی که برخی از توقف چند ماهه تحریم ها پس از شروع اجرای "برجام" توسط ایران خبر می دهند. در برهه کنونی افکار عمومی بیش از هر زمان دیگری نسبت به صحبت های مسئولین ارشد دولتی در مورد زدوده شدن تحریم ها و آثار آنها حساسیت به خرج می دهند و به نظاره نشسته اند تا وعده های اقتصادی مسئولین از پس پایان مذاکرات، صرفا در تریبون های دولتی نباشد و به بازار ها نیز سرایت کند.

چرا "لغو تحریم ها"!! هنوز احساس نمی شود؟
مهمترین نشانه هایی که روحانی می تواند با آنها مردم را مجاب به لغو تحریم ها کند، پارامترهای اصلی اقتصادی بوده که نوک پیکان آنها هنوز سیر مثبت به خود نگرفته است. "رکود مدت دار در کشور"، "بیکاری"، "تورم" تمام نشانه هایی هستند که حکایت از آن دارد که وضعیت اقتصادی مردم چندان توسعه نیافته و در گیر و دار گفت و گوهای هسته ای باقی مانده است.

نگاه دولت در حوزه مهار تورم، ایجاد رکود سنگین در بازار بوده که خروجی آن از رونق افتادن نسبی بازارهای کشور برای جلوگیری از رشد نرخ تورم بوده که بنا به عقیده برخی کارشناسان باعث خسارتی در تراز تورم می شود. بازار آرام این روزهای کشور نه از باب رونق همه جانبه که صرفا با اتکا بر "رکودی" بوده که به خاطر مهار تورم بر بازار حکم فرماست. و البته رئیس جمهور بارها حی قبل برجام تاکید کرده که از دوران رکود عبور کرده ایم.

توان شخص رئیس جمهور و دولتش در ابتدای دولت تدبیر و امید بر "گشایش های اقتصادی" و "سیاست خارجی مبتنی بر لغو تحریم ها" گذاشته شد ولی دولت با تمرکز بیش از حد بر "سیاست خارجی"، تنها یک بال پرنده سعادت خود را تقویت نمود و با رها نمودن اوضاع اقتصاد کشور و اجرای طرح های کم بازده در حوزه اقتصاد و معطل نگه داشتن اقتصاد کشور تا لغو تحریم ها، عملا دست خود را در زمینه پاسخ گویی مطالبات مردمی بست.

"لغو یک شبه تحریم ها" حتی از سوی رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی و رئیس دفتر رئیس جمهور هم به رسمیت شناخته نشده و هر کدام از آنها با صحبت هایی که به فاصله چند روز قبل تر از سخنان روحانی در جمع فرماندهان سپاه، آن را موکول به آینده نموده اند، آن وقت چگونه این صحبت رئیس جمهور که حتی در میان کابینه و یاران او نیز نتوانسته یک صدا بیان شود، می خواهد بر معیشت و اقتصاد ایران تاثیر گذار باشد؟
 
کامیار
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۵:۵۰:۱۰
اگر تحریم ها همین الان هم کاملا لغو بشود بازهم در وضعیت اقتصادی مردم عادی تفاوتی ایجاد نمی کند. شاید مشکلات تاجران که مستقیما با واردات و صادرات کالا سر و کار دارند پس از مدتی رفع شود (3198347) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۹:۰۹:۵۰
‌آقای بذرپاش در کمیسیون برجام با استناد به قوانین آمریکا به آقای ظریف گفت: تحریم‌ها لغو نشده بلکه تعلیق شده و هر 6 ماه یک بار تمدید می‌شود و با این وصف هیچ سرمایه‌گذار خارجی و داخلی در کشورمان سرمایه‌گذاری نمی‌کند! اما آقای ظریف در پاسخ اظهار داشت: این سخن شما اثر منفی روی ایرانیان دارد.!
عرض بنده این است که این هشدار اثر منفی دارد و یا سخن شما در جمع دانشگاهیان که آمریکا ظرف 10 دقیقه می‌تواند کار ایران را یکسره کند و هر توافقی بهتر از توافق نکردن است و در آمریکا نیز اعلام گردید اگر توافق حاصل نشود دولت روحانی 4 سال دیگر نیست و یک دولت مثل گذشته بر سر کار خواهد آمد. (3198747) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۳:۲۶:۲۶
هر زمان مقامات دست از گران فروشی و مصنوعی بالا نگه داشتن دلار از قیمت واقعی زیر 1000 تومان آن دست بردارند لغو تحریم ها احساس می شود تا دو ماه پیش ایران 180 میلیارد دلار پول داشت اما این پول مقامات پود نه پول ملت ! (3199129) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۱:۲۷:۰۳
حالا حالاها بايد بدويم تازه شايد به وضعيت پيش از تحريمها برگرديم،پيشرفت كه پيشكش!!!
كى ديگه نفت ١٠٠ و ١٢٠ دلارى كه در دولت قبل مثل آب خوردن هپل و هـپول شد را ميبينه ؟؟
اوپك كه گفته تا ٢٥ سال ديگه نفت به اون قيمتها بر نمى گرده، سرمايه مملكت به راحتى تو جيب بابك زنجانيها و اربابان پشت پرده اونها مى ره و مردم هم ول معطل هستند. (3199270) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۵:۵۲:۳۰
چرا "لغو تحریم ها"!! هنوز احساس نمی شود؟
معلومه، چون هنوز توافق در مرحله بررسیه و اجرایی نشده. ضمنا بعذ از اجرایی شدن توافق هم قطعا چند ماهی طول میکشه تا آثار لغو تحریم ها در بازار احساس بشه! (3198351) (alef-13)
 
پریسا
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۴۱:۴۲
من اشتباهی مثبت دادم.
اگر اثر لغو تحریمها ماهها طول میکشد پس چرا در عرض چند روز بعد ازاعمال بیشتر تحریمها قیمت‌ها سه برابر شد و زندگی مردم فلج شد.
قیمت خودرو درهمان ساعت که تحریم خودرو اعلام شد سه برابر شد

یک بام و دو هوانمیشه برادر من (3198708) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۰:۳۲:۴۲
اینو یادت رفت
اول ایران تعهدات و انجام میده و بعد آژانس تایید میکنه اونوقت تحریم ها متوقف میشه.....
تازه انتخبات ریاست جمهوری امریکا یادت نره( اگر یک جمهوری خواه بشه)... (3198867) (alef-13)
 
بي نام
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۲:۲۶:۱۸
مسيري كه دولت در پيش گرفته مسيري است در جهت پيشرفت و توسعه (3199050) (alef-13)
 
میلاد
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۳:۳۸:۵۶
پیشرفت کی؟ ثروتمندان دوران سازندگی؟! (3199152) (alef-13)
 
میلاد
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۳:۴۱:۰۸
وقتی برترین کارشناسان این کشور میگن اگه همه تحریما نه فقط هسته ای برداشته شه تاثیرش تو اقتصاد ایران زیر پنج درصده چ انتظاری میشه داشت
اقای روحانی هم از این حرفا تا یه زمان خاصی میزنه بعدش مردم میبینن خبری نبوده
دلارو از قصد بردن بالا بعد توافق بخواد بترکه دلار دوباره بشه 3200 بعد بگن دیدین ارزون شد (3199158) (alef-13)
 
عین میم
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۴:۰۸:۰۶
می دانم عده ای از شما هم وطنان گرامی، به علت فشارهای اقتصادی دوست دارید که تحریمها برداشته شود لذا وقتی دولت محترم و تیم مذاکره کننده بر خلاف متن برجام وعده هایی را می دهند زود باور می کنید.
اما دوستان گرامی!
آیا نباید اول در متن برجام قید شده باشد که تحریمهای اساسی لغو می شوند نه تعلیق یا در مواردی کماکان تحریمها ادامه دارد و بعد به آن امید بست؟
وقتی متاسفانه در متن برجام خبری از لغو تحریمهای اساسی نیست و اگر در مواردی تحریمی لغو می شود کاملا مشروط است و با طرح شلیک ماشه حتی با شکایت ایران از نقض برجام کشورهای غربی، بازگشت پذیر است نمی دانم بر اساس کدام منطق باید روی ان حساب کرد؟
بنده با اطلاع کافی از متن برجام شخصا هیچ کاری از کارهای مهم زندگیم مثل فروش منزل و غیره را معطل رفع خیالی تحریم ها نمی کنم و با توکل به خداوند به تلاش خودم با امکانات موجود کشور ادامه می دهم و چشم به دست و زبان دشمنان سعادتم نمی دوزم.
هم وطنان گرامی!
یقین دارم به زودی در سایت های مختلف، باید از دوستانی که دل به رفع تحریمها بسته اند و بعد می بینند خبری نشد خواهش کنم که عصبانیت خود را از دولت و وعده های توخالی ایشان، کنترل کنند و به یاد بیاورند که کارشناسان مهم کشور صریحا حقایق برجام را از روی متن برجام به انها گوشزد کرده بودند اما ... (3199324) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۳۷:۴۵
کارشناسان مهم کشور مثل شما؟!؟!؟!؟! تا جایی که ما میبینیم هر چی آدم حسابی و تحصیلکرده تو این مملکت و تو کل دنیا هست دارن از این توافق حمایت می کنند. ضمن اینکه شما واقعا متوجه شرایط کشور و گزینه های پیش رو نیستید. آرمانگرایید بدون دیدن منطقی و واقعی مسائل! بله، همه ما دوست داریم کشورمون تو موقعیتی باشه که بتونه هر کاری رو که برای توسعه مناسب می دونه مثل هسته ای بدون محدودیت انجام بده، ولی خب نیست!!!تو این شرایط چی کار میشه کرد؟؟؟ لابد اقتصاد مقاومتی! (3199840) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۵۳:۵۷
وقتی که تحریمها برداشته نشود ما برای چه مذاکره کرده ایم؟ برداشته نشه که دیگه اجرای توافق معنا نداره حتما برداشته میشه (3199901) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۳:۵۶:۳۹
شما راه حلتون چیه؟ اومدی یه چیزایی نوشتی و رفتی راه حلت چیه؟ مردم چیکار کنن؟ توضیح ندادی کلا مبهم گوبیی و کلی گویی کرده بودی.
دوستان مخالف دولت به نظر من در جایگاهی نیستند در مورد تحریمهایی که خودشون با بی تدبیری ایجاد کرده اند نظر بدهند. (3200346) (alef-13)
 
barzin
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۵:۵۶:۰۷
لغو با اجرایی شدن لغو متفاوته، یکی حقوقیه و یکی اجرایی، بعد ملت باید قبل اجرایی شدن توافق، اثر برداشته شدن تحریم هارو اجساس کنند؟! (3198360) (alef-13)
 
م کریما
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۵:۵۹:۳۹
تورم؟!
اثر لغو تحریم ها احساس نمیشه؟
شما در این جامعه زندگی می کنی؟
فعال اقتصادی هستی شما مگه؟ (3198371) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۵۸:۵۶
بنده فعال اقتصادی هستم و یک شرکت خصوصی دارم و مثل اقا یا خانم م کریما معتقدم نه اثر تورم و نه اثر لغو تحریم و نه هیچ نکته مثبت اقتصادی دیگری در کار ما حس نمیشه و دورنمایی هم براش احساس نمیشه.
شخصا معتقدم کار دولت در حواله دادن مشکلات به رفع تحریم بسیار غلطه و نتیجش هم جز بدبختی کشور و ریاست جمهوری مجدد احمدی نژاد چیزی نیست (3198631) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۵:۵۹:۳۹
جناب آقای توکلی در هشت سال دولت اصولگرایان صرفا به تحریم ها اضافه شد و شما حرفی نزدید حال که قرار است تحریم ها کاهش یابد مردم بر طبل می کوبید که تحریم ها یک شبه برداشته نمی شود. مگر شما کاسب تحریم هستید برادر عزیز؟؟؟ (3198372) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۵۷:۱۱
برادر جان كمي اطلاعات خود را بالا ببر خود دولتمردان مي گويند رفع تحريم ها باعث رفاه مردم انگونه كه فكر مي كنند نميشه واقتصاد دادنها بيست تا سي درصد مشكلات را تحريم ها ميداند وعلت اصلي را عدم مديريت مي دانند كه از گذشته تاكنون ما شاهديم اقاي توكلي هميشه اين بحث را گوشزِد كرده است چه ان دولت چه اين دولت (3198625) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۰۷:۵۳
اتفاقا کاسب تحریم کسانی هستند که براشون لغو فوری تحریمها مهم نیست و فقط دوست دارن توافق انجام بشه، حتی اگر تحریمها بمونن.
وگرنه کسی که واقعا دنبال لغو فوری تحریمهاست چرا باید کاسبی خودش رو خراب کنه؟
این مطلب خیلی واضحه ها!! بهتر نیست قبل از انگ زدن فکر کنیم؟! (3198644) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۲:۲۳:۴۸
والا ما هم در بهت به سر می بریم از این مقاله!!! اخه این دیگه چه موضوعیه که تحریمها یه شبه برداشته نمیشه!! بهانه بنی اسرائیلیه؟ طرف موفق شده تحریمها رو برداره حالا اومدن میگن چرا میگی یه شبه؟؟ برادر من برو مقاله بنویس راجع به اینکه روحانی موفق شده که تحریمها رو برداره (طبق توافق بزودی) حالا دیگه یه شب و دو شبش برا مردمی که 10 ساله تحریمن چه فرقی داره؟ بعد میخواهید زیر سوال ببرید حداقل یه موضوع و بهانه بهتر پیدا کنید.شما کارنامه دولت قبل رو برو ببین خداییش با این درامد نفت در هر زمینه ای دولت کنونی بهتر از دولت قبله
بله انتقاد هم باید باشه اما موضوع بهتر پیدا کنید. (3199045) (alef-13)
 
توکلی
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۳:۲۸:۰۰
حرف اینه اونچه در رسانه ها گفته میشه همونی نیست که در برجام ارایه شده! ما اصلا لغو نداریم در برجام! اسمم میزارم توکلی شاید الف نظر من رو تایید کنه! (3199315) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۴:۱۵:۰۶
واقعا من متحیرم که دوستان چرا به متن صریح برجام عنایت نمی کنند
عزیزان طبق متن برجام تحریمها اساسی و مهمی هستند که لغو نمی شوند
برجام طوری طراحی شده است که هر کس به لغو تحریمها در آن دل خوش کند دست خودش را زیر ساطور غرب قرار داده و بی خود فرصتها را از می دهد
برای رسیدن به رفاه تضمینی هر کدام از ما باید دست روز زانوی خودمان بگذاریم و بگوییم یا علی و دولت هم باید تمام عزم خود را بر اقتصاد مقاومتی جزم کند.
دل خوش کردن به وعده های دولت و تیم مذاکره کننده و بی توجهی به متن برجام بعدا خود دوستان را از دولت دلخور می کند. (3199327) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۳:۵۸:۴۶
شما راه حلت رو بیان کن
اولا بگو تفکرت چیه؟ که ما بدونیم چهخبره
بعد راه حلت رو هم بیان کن
این دو پهلو حرف زدنا و... برا مردم نون و اب نمیشه شما یا طرفدار دولتی یا مخالفشی اگه مخافشی که به احتمال زیاد از همون دسته ای هستی دنبال تحریم و در گیری و.. هستن که تکلیف مشخصه (3200350) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۶:۱۱:۴۴
عزیز من تحریمها هنوز برداشته نشده تازه وقتی که تحریمها برداشته بشه کلی زمان میبره که اقتصاد به حالت اول برگرده
عجب مقالاتی مینویسیدا ادم اصلا متحیر میشه، به نظر من اگر دنبال تخریب روحانی هستید بیایید رک بگید روحانی بد است(بدون هیچ دلیلی) ما هم اونجوری بهتر از شما میپذیریم تا اینکه این مقالات را بنویسید.
بعد در مورد تحریمها و مشکلات اقتصادی حرف میزنید ولی در مورد منشاء این مشکلات که در چه دوره ای اغاز شد و چه کسی مدام دنبال قطعنامه گرفتن و...بود هم حرفی نمیزنید. شما رو ارجاع میدم به سخنرانی سال 85 اون دوست عزیزمون که فرمودن قطعنامه ها کاغذ پاره است و نامه 50 اقتصادا دان به همون دوستمون که اولین نامه اش همون سال 85 نوشته شده شما نامه اول رو بخونید ببینید از چه چیزهایی و چه اتفاقاتی نگران بودن و اون اتفاقات افتاد یا نه
اجازه بدهید دولت کارش رو بکنه و در انتخابات هم مردم تصمیم بگیرند.
بعد اصلا به فرض تحریمها یک شبه رفع نشوند بهتر از این است که تا ابد باشند. ایشون گفته تحریمها برداشته میشه حالا یک شبه یا 10 شبه یا سه ماهه برا ما مهم نیست. شروع بشه به رفع حالا یک سال طول بکشه
بازم میگم هیچ اصراری برای مقاله نوشتن نیست اجباری نداریم بچسبیم به یه حرفی تا رئیس جمهور رو زیر سوال ببریم. (3198393) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۰:۴۸:۴۲
نیازی نیست کسی بگه کی خوب یا بده، کسی که خودشو بخواب زده بیدار نخواهد شد (3198892) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۴:۲۰:۵۷
عجب!
عاقل به متن برجام باید استناد کند یا وعده های دولت محترم که بعضا با متن برجام منطبق نیست؟
غربیها طبق متن برجام باید تحریمها را رفع کنند یا طبق فرمایشات تیم محترم مذاکره کننده؟
چرا دوستان نمی خواهند باور کنند که طبق متن برجام خبری از رفع هم تحریمهای مهم نیست؟ و در مواردی تا 8 سال تعلیق است و تازه بعد از آن مشروط؟!!

راه حل رفع نگرانیهای دوستان، اقتصاد مقاومتی است و بس
و تنها روزی رسان یعنی خداوند خیال هر کس را که به امید او تلاش کند به دشمن دل خوش نکند را راحت می کند ... (3199329) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۶:۱۳:۴۰
ده درصد افزایش حقوق در سال آینده همه چیز را نشان می دهد. (3198402) (alef-13)
 
صمصام
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۶:۲۷:۳۸
از قدیم گفتنه اند سختی و مصیبت خرواری میاید ومثقالی میرود.اکنون هم همینطور است . اگر بتوانیم به خوبی اثار مخرب 6 قطع نامه تحریمی و عواقب ان که مانند خوره در حال خوردن اقتصاد و امنیت کشور بود را درک کنیم ،میتوانیم قبول کنیم که زدودن آثار تحریمها یک شبه غیر ممکن نیست . این تحریمها و قطع نامه ها در مدت 8 سال صادر شده و وضع شده اند حال آیا این توقع که در عرض چند ماه همگی لغو شوند منطقی است ؟؟انهم با وجود یک دولت متخاصم که کورکورانه و نفهمانه این تحریمها را وضع کرده است ؟؟؟!!!پیداست که هنوز انطور که باید حرکت جدی برای لغو تحریمها انجام نشده است اما باید به آینده امید وار بود . اوباما خوب میداند که صرف تصویب برجام و حتی انتخاب یک مسئول برای اجرای ان جهت موفقیت برنامه های انتخابی حزب متبوعش کافی نیست و باید به تعهد خود مبنی بر لغو تحریمها عمل کند . همینطور پیداست که سرعت بخشیدن به لغو تحریمها وگشایش اقتصادی نیازمند گذشت زمان است اما آقای روحانی خوب میداند که حامیان ایشان نمیتواند خیلی صبیر کنند بلکه منتظر تحقق وعده های ایشان هستند .به امید اینکه دولت آقای روحانی و مشخصا تیم اقتصادی ایشان بتواند به وعده های خود در زمان انتخابات جامه عمل بپوشاند . (3198433) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۰۳:۱۹
موافقم با نظر شما دوستان 8 سال تخریب کردن حالا نگران هستند که دولت موفق باشه .
خودشون در واقع دارن میگن ما یه جوری خراب کردیم که یک شبه درست نمیشه!!! چرا میگی یه شبه درست میشه؟؟؟ اخه اینم شد استدلال؟ مخالفای دولت واقعا عجب ادمایی هستن اقا یک شبه درستش نمیتونه بکنه خرابکاری شما رو
حالا باز خودت زیر سوال میری که برادر
مساله ساده است:
دولت قبل یک خربکاری در اقتصاد کرده ایا:
الف یک شبه درست میشه؟
ب: یک شبه درست نمیشه
هر دو حالتش به ضرر شما است. (3198639) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۰۱:۳۰
اگر تحریمهای توافق ژنو دو سال پیش که قرار شد لغو بشن (مثل قطعات هواپیما و فلزات گرانبها و ...) به سرعت لغو میشد، میشد انتظار داشت این تحریمها هم به سرعت لغو میشن.
ولی دیدیم که چقدر این غربیها بد عهد هستن و متاسفانه عبرت هم نمیگیریم... (3198501) (alef-13)
 
یکی ازمردم
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۰۹:۵۲
رهبر انقلاب : در اقتصاد این دولت دو دستاورد عظیم داشته است یکی مهار ((تورم))) و دیگری(( ثبات)) اقتصادی ! درباب تورم باید این اقدامات(( ادامه ))پیدا کند البته این مقدار تورم مورد رضایت من نیست و دولت باید تورم را تک رقمی کند!!بیانات رهبری به مناسبت هفته ی دولت درسال 94

سوال بنده از آقای نویسنده
1-چرا رهبری این تورم که شما مایع رکود سنگین در اقتصاد میدانید یک دستاورد بزرگ قلمداد میکند ؟
2- رهبری از ادامه ی سیاست های تورمی دولت حمایت و بر ادامه ی آن مصر بوده دلیل این اصرار چیست ؟
سایت الف ببینم چه جوابی داری بدی البته اگر سخنان رهبری را هم سانسور نکنی (3198514) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۱۱:۴۸
این مقاله شما در واقع تخریب کردن دولت قبل بود. دلیلش هم اینه:
فرموده اید فضای کم تحرک اقتصادی دولت روحانی
من یه سوال ازتون دارم تحرک کم باشه و دلار 4 برابر نشه بهتره یا تحرک زیاد باشه و یهو از 3500 بره مثلا روی 14 تومن؟ (4 برابر بشه؟) اصلا دولت قبل تحرک منطقی داشت؟ تحرک یعنی تورم 69 درصدی؟
سوال بعد رکود از کی اغاز و چرا اغاز شده؟ اگر رکود ناشی از تحریمها در دولت قبل بوده که دولت روحانی درست گفته که تحریمها مهمه و ضمنا این سوال پیش میاد که چرا دولت قبل دائما قطعنامه ها رو چیزهای بی ارزشی میدانست؟ که به این همه تحریم و..ختم شد
اگر رکود ناشی از بی تدبیری دولت قبل بوده که باز دولت مورد حمایت خودتون زیر سوال میرره و دولت فعلی در حال جمع کردن اون خرابی های قبله.
اگر میفرمایید رکود خیلی عمیقه و از دست روحانی هم کاری بر نمیاد یعنی اینکه دولت قبل لطمه بزرگی به اقتصاد زده که دولت فعلی هم نمیتونه جمعش کنه و باز دولت قبل زیر سوال میره
بعد باز در مورد پارامترهایی مثل تورم صحبت کرده اید تورم 15 درصد کجا و تورم بالای 35 درصد دولت قبل کجا؟
درامد دولت فعلی کجا و درامد نجومی دولت قبل کجا و..
بعد تحریمها یک شبه برداشته نشه و یک ساله برداشته بشه بهتره یا ایجاد تحریم کردن؟
بحث بخایم بکنیم طولانیه

به نظر من، شما مقاله برای زیر سوال بردن دولت روحانی نوشته اید ولی با توضیحات منطقی که ارائه کردم در واقع دولت قبل را تخریب فرمودید. لذا در واقع طرفداران دولت قبل باید بیان جواب بدن و این مقاله به نوعی تمجید از زحمات دولت روحانیه و به همین دلیل تشکر می کنم ازتون (3198520) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۳۹:۳۰
دوستان دلواپس می گویند با امدن دولت جدید وضعیت فعلی هم ارتباط به همین دولت داره . ولی بنده دارم اثراتی را می بینم که از سیاستهای دولت قبل به جای مانده و الان خطر بیکاری شدنم زیاد شده .
شرکتی که در ان کار می کنم اقدام به ساخت کارخانه ای کرده که در زمان دولت قبلی به واسطه تحریم ها کارخانه تولیدش متوقف می گردد .و کارگران بخش مونتاژ و ساخت تعدیل می گردند .و الان هم به علت عدم تولید و خالی شدن بازار از ان کالا بخش خدمات هم کم کار شده طی چند نوبت کارمندان فنی تعدیل شدند که نوبت دارد به ما باقیمانده می رسد .
درست است که بنده پس از اخراج دولت اقای روحانی را مقصر بدانم ؟ ایا دولتی که می گفت تحریم ها کاغذ پاره است در حق زن بچه من ظلم نمود .
الف لطفا درج نمایید حرف ما را (3198705) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۹:۲۸:۵۹
دولت روحانی در حوزه اقتصاد خیلی بد عمل کرده . کافی است بین مردم باشی و ببینی چه بلایی سر مردم اومده! گیریم تجارت بین المللی مربوط به تحریم هاست و بخشی از اقتصاد داخلی وابسته به آن است. اما بخش عمده ای از اقتصاد داخلی که ربطی به تحریم نداره اونهم دچار رکود شده. این موضوع فقط به سیاستهای اقتصادی مثلا مهار تورمی دولت مربوط می شود و لاغیر! متاسفانه در سایه این رکود بیسابقه که در تاریخ ایران شاید بیسابقه باشه همه مردم از فقیر و غنی بگیر تا روستایی و شهری متضرر شده اند. فقط یک استثنا مدیران دولتی اند که حقوقشان چند برابر شده کافیه تحقیق کنید و اگر خلاف واقع بود هر چی دلتون خواست به من بگید. (3199524) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۱۶:۳۸
به لطف اینترنت میشه در مورد هر موضوعی خیلی سریع تحقیق کرد! من همین الان سرچ کردم. هیچ خبر موثقی در مورد افزایش حقوق مدیران دولتی پیدا نکردم، فقط یک خبر کوتاه در وطن امروز بود که اونم خیلی کلی و بدون ارائه سند یا فیش حقوقی گفته بود حقوق وزرا افزایش چشمگیری داشته! که البته با توجه به علایق و عقاید منبعش به نظرم نمی تونه قانه کننده باشه! بنابراین از انتشار چیزی که در موردش مطمئن نیستید خودداری کنید چون این بیشتر تهمته تا اطلاع رسانی! (3199774) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۵۶:۰۶
خب رکودی که میفرمایید از کجا شروع شده و چرا هست؟ چرا سال 76 که دولت تحویل شده این وضع نبوده؟ چرا دولبت اون موقع مجبور به انجام این کارها نشده که تورم رو پایین بیاره؟ ایا با رشد -6.8 تحویل شده بود؟ (3199909) (alef-13)
 
یکی از مردم
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۴۴:۰۵
دولت روحانی بد عمل نکرده ! با یک پنجم درآمد یعنی 24میلیارد دلار هم تورم را کنترول کرده هم ثبات را به اقتصاد آورده در ضمن واردات را کاهش و صادرات را افزایش رشد منفی هم مثبت کرده !
مهار تورم با رکود امکان پذیر نیست چون عاملی به نام 830000میلیارد تومن نقدینگی وجود داره به هیچ عنوان رکود باعث کاهش تورم در این وضعیت نمیشه
اگر دولت به سبک دولت احمدی نژاد پیش میرفت الان دلار 10000اوباما بود تورم هم که به جای 45درصد 100 بود . یادتون نره در زمان شما با اون درآمد افسانه ای 860میلیارد دلار حدود 50 درصد ظرفیت تولیدی کشور نابود شده بود و 50 درصد ما بقی در شرف نابودی !
الان حتما میگید چرا بیکاری زیاد شده ! بله وقتی که شما تلاشت برای جلوگیرذیس از نابودی 50درصد مابقی اقتصاد باشه نتونی ظرفیت رشد 8 درصدی را پدید بیاری تعداد عرضه ی کار از تقاضا فزونی میابد و بیکاری افزایش پیدا میکنه (3199863) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۱۹:۱۱
چه جالب تورمی که منشا رکود دارد با رکود درمان میشود ! (3198537) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۲۴:۱۲
الان هم مشخص است. ثبات اقتصادی نسبی. کاهش تورم از 49 به حدود 15 درصد. تثبیت نسبی قیمت ارز و سکه و طلا. روند رو به رشد سرمایه گذاری و امیدهای اقتصادی. به هر حال فراموش نکنیم دولت یازدهم وارث 29000 طرح نیمه تمام. صندوق ارزی خالی. حدود 400 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی و پیمانکاران در حوزه های مختلف . رشد اقتصادی منفی در دو سال پیاپی. افت شدید ارزش پول ملی. تولید زمینگیر شده . کسری سنگین ناشی از یارانه های نقدی و عمل نکردن به قانون در دولت قبل و ... است (3198548) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۴:۳۵:۳۳
هر کس که رئیس جمهوری می شود طبعا با علم به اینکه وارث چه مشکلاتی است اقدام می کند و طبق آن وعده 100 روزه گشایش اقتصادی می دهد نه اینکه بعد از 100 روز و تا الان جر زنی کند و کم کاری خودش را گردن دولت قبل و تحریمها و بد شانسی و ... بیندازد. (3199334) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۷:۱۲:۱۰
راه حل شما چیست چه کاری باید بکنند؟ تحریم را که میفرماید بردارند بی فایده است و..راه حل شما چیه؟ (3200953) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۲ ۰۵:۲۰:۰۰
راه حل اولیه این است که دولت محترم اجالتا همه تقصیرها را گردن این و آن نیندازد و همه چیز حتی مشکل آب خوردن را به رفع تحریمها گره نزند الباقی پیش کش (3208858) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۲۵:۰۳
نه عزیز، اگر در شش سال اول بی حساب و کتاب درآمدهای نفتي رو خرج نکرده بود، در دو سال آخر اقتصاد کشور سقوط نمی کرد. تحریمها فقط تلنگر بودن و بس. کما اینکه با برداشته شدنشون هم، هیچ معجزه اقتصادي اتفاق نميفته! (3198552) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۲۵:۵۲
موافق نيستم.اين بازي بايد ادامه پيدا كنه براي بدست آوردن اكثريت مجلس. تا در بزنگاه هاي لازم از رفع تحريم ها به نفع جناح مذبور بهره مندي گردد. (3198555) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۲۶:۱۲
تورم 45 درصدی شما
نرخ رشد -7درصدی شما
نرخ اشتغال 0درصدی شما
افزایش 6برابری نقدینگی (3198556) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۱:۰۶:۲۷
این امارها رو خودت بدست اوردی یا بهت گفتند؟
نقدینگی در بازار وحشتناکه حتی بعضی دولتی ها هم اذعان می کنند.... رکود که در بازار موج میزنه و بیکاری که نپرس (3198932) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۳:۵۹:۲۹
با سلام
نقدینگی در سال 84 با عدد 68 هزار میلیارد به دولت قبل تحویل گردید. دولت قبل نقدینگی را تا حدود 600 هزار میلیارد بالا بردن(تحویل 92) خب نقدینگی چند برابر بالا برده شده بود؟ حدودا ده برابر نه؟ تو بگو برابر
حالا دولت جدید اگر 600 هزار میلیاردی که بهش دادن رو به 6000 رسوند اون موقع شما طلبکار باشید
دولت قبل بدترین افزایش نقدینگی رو اعمال کرد. وقتی هم 600 تحویل بگیره به 800 برسونه مثل حالتیه که 60 تحویل گرفته به 80 رسونده عزیز من پول بی ارزش شده و نقدینگی به حدی که شما فکر میکنید خطرناکه بالا نرفته شما نسبت ببند ببین دولت قبل چقدر بالا برده این دولت چند برابر بالا برده هنوز دو برابر هم نشده ولی دولت قبل نزدیک 10 برابر نقدینگی رو افزایش داد. منصف باشیم
اما در مورد تورم تورم مگه به گفته خود دولت تا بالای 35 بالا نرفت؟ الان 15 درصده وانگهی امار غیر رسمی تورم 70 درصدی بود
رکود که عزیزم از سال 90 شروع شد فدات بشم شما اقتصاد کلان اصلا خوندی؟ میدونی رکود چیه؟ به رشد اقتصادی منفی میگن رکود . دولت مد نظر شما دو سه سال عدد منفی میداد تا -6.8 هم رسوند اوضاع رو شما امارهای خود دولت قبل رو که قبول داری؟ برو مراجعه کن دو سه سال پشت سر هم منفی بوده و به رقم وحشتناک -6.8 رسونده بودش
نرخ ارز رو از 1100 ظرف کمتر یکسال رسونده به 4160 اینو که دیگه من با چشمان خود دیدم در مهر 91
اینم عدد سازیه؟
تورم بالای 35
درامد نفت 700 میلیارد دلار
نرخ ارز تا 4000 بالا رفته ریال بی ارزششده
رکود و نرخ رشد -6.8
اینا که دیگه عددای خودتونه ثبته نمیشه زد زیرش
عزیز من یه زحمت هم بکش نامه 50 اقتصاد دان(سال 85) رو به اقای احمدی نژاد بخون گفتن که این ده تا کاری که میکنی به رکود تورمی منتهی میشه که منتهی هم شد
اینا که دیگه عدده شما عدد رو قبول ندارید چطور میخواهید اصلا بحث کیفی بکنید. (3199190) (alef-13)
 
نکته سنج
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۹:۳۰:۳۳
دو سال به عقب برگرد و منصفانه بگو کدامیک موارد انتقادی شما نبود. (3199526) (alef-13)
 
مهندس جنت شهري
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۳۷:۰۸
عزيز من هنوز برجامي تاييد نشده كه تحريمي لغو شود يا نشود...هنوز قراردادي اجرايي نشده كه رونق به بازار برگردد...شما يك كم دندون روي جگر بذار بعد با خودكارت جگر كاغذ پاره كن...من كه يكي از مردم هستم برايم قابل باور است نميدانم شما از كدام مردم حرف ميزنيد...برايم مهم نيست تعليق شود يا لغو شود يا توسط امثال شما تحريف شود...مهم اين است كه بازار كار رونق بگيرد ..انتقال پول و فناوري و علم اسان شود..مراودات بين المللي ما زياد شود..نفت ما صادر شود ..توليدات ما صادر شود و احتياجات ضروري مثل دارو و مواد اوليه صنايع ما وارد شود...مهم اين است نه كلمه لغو يا تعليق...مهم لبخند مردم است ..همان چيزي كه افرادي مثل شما از ان بيم داريد... (3198581) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۴۱:۳۱
ببینید خودتان میگویید هدف از مذاکره لغو تحریم بود،حالا اگر خودتان را جای طرف مقابل فرض کنید کدام عقل سلیمی اجازه میدهد که شما یک شبه به اصلی ترین هدفتان برسید در حالی که انها نمیتوانند یک شبه به همه ی اهدافتون برسید؟لغو یک شبه تحریم ها فقط یک درخواست برای لغو توافق است همین (3198591) (alef-3)
 
جواد
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۷:۵۵:۵۳
دولت روحانی یک شبه کشور را از رکود خارج کرد " لغو تحریم که چیزی نیست ! (3198624) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۲۲:۱۷
اگر منظور از وردم ، ما هستيم كه از دولت رضايت داريم .
اما اينكه چرا اثراتش ديده نمي شود ، به خاطر اين است كه هنوزبرجام اجرا نشده است (3198668) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۴:۴۲:۴۸
باش تا صبح دولتت بدمد
کاین همه از نتایج سحر است

لطفا بعضی دوستان این حس خود مردم پنداری را مهار بفرمایند.

و از نتایج سحر متن برجام این است که هیج خبری از لغو تحریمهای اساسی که دوستان منتظر نتایج آن هستند وجود ندارد و انچه هم هست بسیار مشروط و شکننده است.
تو رو خدا بجای دل خوشی به وعده های دولت محترم یک کم منطقی تر
آخه متن برجام که وجود دارد همین طوری که نیست ... (3199337) (alef-13)
 
رسول بخشنده
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۲۷:۴۴
جناح اصول گرا که هم مجلس و هم دولت رو قبضه کرده بود هیچ وقت پاسخگوی نحوه درآمد سرسام آور نفت 8 سال قبل نبوده ولی حالا با چندر قاز پول نفت تحریمی که زیر قیمت است، انتظار دارد ایران گلستان شود! (3198682) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۲۸:۲۶
سیاستهای غلط اعمال شده درمدت هشت سال که باقطعنامه های سنگین وتحریمهای خانمانسوز توام شدراظرف یک روزنمیتوان حل نمود وجهت بهبودخرابیها ومفاسداقتصادی عظیم ازدوره مادها تاکنون به این زودیها ترمیم نمییابدای کاش کسانیکه درهنگام تصویب تحریمها ازآن نعمت یادمیکردند فکرچنین روزهایی راهم کرده بودند ودرتوهم بیش ازاندازه کشوررابه فلاکت فعلی نمیرساندند (3198683) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۳۸:۲۳
بی تدبیریها وسیاستهای غیرعقلانی هشت ساله رادرمدت کوتاه نمیتوان رفع نمود ای کاش حضراتی که تا دیروز تحریمها ی کمرشکنی که نای اکثریت ملت ایران رابریده بود برایشان نعمت محسوب میشدزودترازاینهاازخواب غفلت بیدارمیشدند ودرک میکردند تحریمها چه ضرباتی برکشوروملت واردنمود (3198703) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۴۱:۱۲
نمی دانم این چه اصراری است که رفع تحریم ها را ان هم یک شبه و کامل ان هم همه تحریمها را دایما به رخ مردم می کشیم و هر روز ترک برداشتن تحریمها و شکستن تحریمها و فتح الفتوح رفع تحریمها را بر سر مردم و مخالفان خود می کو بید در صورتی که بارها گفته شده که تنها در صورت برداشته شدن تحریمها شش میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران ازاد خواهد شد و شش میلیارد در اقتصاد هفتاد هشتاد میلیاردی ایران تاثیر چندانی در زندگی کل مردم ایران ندارد میگویند همین امسال دوازده میلیارد از صندوق توسعه ملی برداشت شده چه تاثیری در زندگی مردم داشته با وجودی که دولت یارانه بسیلری از مردم را قطع کرده قیمت بنزین از۷۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یافته نان سنگک از۴۰۰ تومان به ۱۰۰۰تومان افزایش قیمت داشته بسیاری از اقلام مصرفی گران شده ولی تاثیر مثبتی در زندگی مردم مشاهده نشده بلکه وضع عمومی مردم بدتر هم شده در برجام هم مثل روز روشن است که تحریمها پس از انجام اقدامات زمان بر ایران و راستی ازمایی ازانس تا زه بعضی لغو بسیاری تعلیق وبسیاری باقی خواهد ماند پس این چه وعده سرخرمنی است که به ملت میدهید تا کی میشود مردم را سر کار گذاشت فکر نان کنید که خربزه اب است به توانایی های درونی کشور بیندیشید تا دیر نشده (3198707) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۴۲:۵۳
به نظر من نگاه به درون برای اصلاح فرهنگ غلط مصرف گرایی مهمتر از رفع تحریم ها در برطرف شدن مشکلات کشور است. اصلاح الگوی مصرف آب، برق، گاز، بنزین و سایر منابع گام بسیار بزرگی در جهت ثروتمند تر شدن جامعه ماست. عدم مصرف درست و اشاعه آن موجب شده است قیمت تمام شده کالاها در کارخانه های کشورمان بالاتر از استاندارد جهانی بوده و اقتصاد صنعت با وضعیت نگران کننده ای روبرو گردد. (3198711) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۸:۵۳:۵۵
پاسخ به تیتر مقاله:
زیرا میزان تخریب ها و تحریمهایی که دولت قبل به ارمغان اورد به حدی سنگین است که یک شبه رفع نمیشود. رئیس جمهور در این وضعیت رکود و گرفتاری فقط خواسته به مردم دلداری بدهد. (3198727) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۹:۵۳:۳۶
خدا باعث بانی این تحریمها رو لعنت کنه حالا هرکی میخواد باشه باشه (3198818) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۹:۵۴:۰۰
من دقت کرده ام جناح مخالف دولت در استانه انتخابات مجلس سعی داره هی دولت رو بی دلیل زیر سوال ببره همین هفته قبل اقای مصباح یزدی از نورم بالا؟ انتقاد کردند که در همین الف چاپ شد. کلا استراتژی دوستان بر این قرار گرفته تا قبل انتخابات حسابی از خجالت دولت دربیان شاید 4 تا دونه رای بیشتر تونستن جمع کنن. و نکته جالب قضیه اینه که دست روی نقاطی میذارن که خودشون یا ایجاد کننده اش بودن یا کارنامه بسیار بدتری ارائه کرده اند ولی خب چاره هم ندارند باید انتقاد کنند به هر قیمتی که شده (3198820) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۹:۵۶:۲۷
چون مردم هستند که میرند بازار خرید میکنند نه آقای رئیس جمهور.... (3198824) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۰:۰۹:۲۴
تحرریمها بسیار مهم بوده و هستند و ضربات بسیار شدیدی بر اقتصاد ما وارد کردند و هزینه هرگونه مبادله کالا و ارز ، تجارت ، سرمایه گذاری، انتقال دانش فنی و ... را بشدت افزایش دادند و دسترسی ما به پولها و درآمدهای نفتی و غیرنفتی مان را محدود و یا حتی غیرممکن کردند. دولت روحانی بدرستی تشخیص داد که بدون رفع تحریمها هیچ برنامه جامع اقتصادی در کشور قابل اجرا نخواهد بود و رفع تحریمها شرط لازم و کافی برای بحرکت افتادن اقتصاد کشور (حتی با فرض داشتن اقتصاد مقاومتی) است. امیدواریم که این دستاورد عظیم دولت بزودی اجرایی شود و کشور از مهلکه رکود تورمی و بیکاری و ... نجات پیدا کند. اجرای توافق هم نیازمند گذشت زمان و طی شدن روال حقوقی آنست. پس بهتر است الکی مردم را بدبین نکنید. زلزله مهیب اقتصادی و اجتماعی و سیاسی دولت مدیریت جهانی هاله نور و مورد حمایتتان آنچنان سنگین و همه جانبه است که آواربرداری آن حتی در دولت اول روحانی به اتمام نخواهد رسید. (3198836) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۰:۱۱:۵۳
آسان ترین و زیانبار ترین را ه مبارزه با تورم سیاست انقباض شدید ومداوم اقتصادی و درنتیجه رکود ویرانگر در همه عرصه های تولیدی است نگاهی به وضعیت تولیدو فروش بزرگترین و مهمترین صنایع کشور در بورس هشداری است به دولت که تداوم سیاست فعلی تبعات شدید اقتصادی و اجتماعی را سبب خواهد شد. (3198839) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۰:۳۴:۳۳
آقای روحانی باید تابع قانون و رهبری باشی وگرنه در بین ملت ایران جایی نداری بنا نیست که منافع ملت فدای یک عده حزب و گروه سیاسی شود ملت ما ایستاده است و اجازه نمی دهد که زحمات چندین ساله دانشمندان هسته ای و خون شهدای آنها به هدر رود (3198872) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۰:۵۱:۴۲
دیگر جای شبه باقی نمانده که جریاناتی قدرتمند از داخل قصد آن دارند که بمردم ثابت کنند که این دولت توان حل مشلات را ندارد . (3198898) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۰:۵۸:۱۲
احمدی نژاد از جراحی اقتصاد حرف میزند بعد از جراحی ایشون شاهد بودیم که اقتصاد ایران به جای انکه سلامت بشه دوچار
دوچار خون ریزی شدید ( تورم بیش از حد ) ، تب شدید ( رشد اقتصاد منفی) ، دوچار عفونت ( فساد اقتصادی ) و کما رفته ( افزایش بیکاری و افزایش چند برابری ارز ) بودش به نظر همه اقتصاد دان ها این مرده بود
اما با حضور روحانی در 2 سال اول شاهد نجات دادن اقتصاد از مرگ بود که جواب داد تمام شاخص ها مثبت شد و در دوسال دوم با حصول برجام برای درمان بیماری اقتصاد عمل میکنه (3198917) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۱:۳۱:۲۴
چرا در دوران محمودی از این سخنان نمیزدید ؟!!! (3198963) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۱:۵۵:۲۶
من هم موافقم اگر قاچاقچیان قاچاق را رها کنند و مالیات بدهند وضعیت به سرعت درست می شود . این هم ممکن نیست (3198997) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۱:۵۸:۰۶
به همون دلیلی که یک شبه ارزش پول یک سوم شد (3199001) (alef-13)
 
سعید ایرانی
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۲:۰۸:۲۶
علت اینکه مردم باور نمی کنند که تحریم ها یک شبه برداشته نمیشه اینه که اولا همه تحریم ها یک شبه وضع نشده اند دوما همه ی اختیارات لازم را در اجرایی شدن برجام دولت روحانی ندارد (3199018) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۴:۵۱:۱۹
من که هر وقت بعضی از اعضای محترم دولت چیزی می فرمایند مثلا می فرماید نان گران نمی شود، برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده نداریم و ... متوجه می شوم که می خواهند مقدمه چینی کند که عکس آن عمل شود و بعد بگویند ما که نمی خواستیم شد ...
الان هم وقتی سخن از رفع تحریم ها و حل مشکل آب خوردن مردم با رفع تحریمها می زنند مطمئن می شوم که دولت اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد
و وقتی بر فرض برجام اجرائی شود و طبق معمول هیچ خبری نشود بلکه کارها مشکل تر شود دوستان آقای سعید ایرانی زودتر بهانه دولت را بیان کردند که دولت می گوید: آقای ما همه ختیارات لازم را در اجرایی شدن برجام نداشتیم.
امان امان از تنبلی و بی عرضگی و بجای قبول واقعیت همه زمین و زمان را مقصر جلوه دادن. امان
باید به کسی رای می دادیم که اهل کار باشد(هر کس می خواهد باشد) نه وعده 100 روزه و خلف وعده کردنهای پی در پی ... (3199340) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۴:۴۷:۲۷
الان میگید یک شبه وضع نشده؟ شما که مدعی فتح الفتوح بودید پس چرا روز اول از این حرفها نزدید؟؟ چطور جناب روحانی همون روز توافق از برداشته شدن همه تحریم در روز اجرا گفت؟ مگه آقای ظریف نگفت ما هم قطعنامه های شورای امنیت رو یکجا لغو کردیم گفت یا نگفت؟؟ چی شد حالا که می بینید امکانش نیست بهانه گیری می کنید؟! (3200524) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۳:۲۷:۱۶
چرا شماو همفکرنتان با سفسطه می خواهید مسائل را وارونه جلوه داده و بلایی را که دولت نورچشمی شما طی هشت سال و در ظل حمایتهای بی حد و حصر شما بر سر کشور آورد را به گردن دولتی که خزانه بدهکار تحویل گرفت بیندازید! با همه فشارهاییکه بر حلقوم اطلاعات رسانی کشور وارد میشود مردم از ریز و درشت مصائب با خبرند و بهتر از شما که ادعای اقتصاد دانی دارید عمق فاجعه ای که کشورشان در اثر سیاستهای لجوجانه دچارش شده آگاه هستند و انتظار هم ندارند یک شبه که هیچ ده ساله هم آب زیر پوست کشور بگردد. (3199132) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۳:۴۵:۳۰
توجه داشته باشیم که یک اقتصاد ویران شخم زده حاصل از گذشته حتی در بهترین شرایط و بدون موانع غیر متعارف (مانند تحریم ها و شبه تحریم ها) برای هر کشوری به سال ها تلاش و کار و تدبیر نیاز دارد. لذا این ویرانه اول نیاز به تسطیح دارد تا هموار شود تازه اگر بتوانیم تسطیح کنیم !!یعنی فعلا چیزی ساخته نمیشود. اگر همه کار و تلاش نکنیم و فقط شعار بدهیم هیچ اتفاق میمونی رخ نخواهد داد. فعلا خرابی ها را اگر بتوانیم تسطیح کنیم میتوانیم افق و عمق فاجعه خرابی ها را به درستی ببینیم که فکر میکنم هنوز خیلی از خرابی ها را نمیبینیم! منتظر باشید آوارهای بظاهر سرپا چگونه بر سر این ملت در پسا تحریم فرو خواهد ریخت که نتیجه بی تدبیری و خیانت سالهای گذشته به ویژه دولت نهم و دهم بوده است. (3199166) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۲۳:۵۶:۵۳
روحانی از رای دادن به شما پشیمانم چون احساس خوشی در جیبم ندارم (3199187) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۰:۱۴:۲۳
اگه مردم ماییم که خیلی هم از رئیس جمهورمون ممنونیم. (3199207) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۲:۱۸:۰۲
اقایان سخن گفتن از زبان مردم واس دوران قرون قبل وسطاست ... حتی اگه حرفتون درسته از زبان خودتون بگید ... سخن گفتن از زبان مردم یعنی خودمون چیزی واس گفتن نداریم (3199288) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۲:۲۰:۵۵
چرا لغو یک شبه تحریم از سوی مردم باورپذیر نیست ... پس این مردمی که اینجا یه چیز دیگه میگن کین ... تازه خوانندگان سایت شما باید گرایش بیشتری به شما داشته باشه (3199290) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۲:۵۴:۴۸
اولا هنوز برجام عملیاتی نشده ثانیا وقتی یک عده تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که توافق را برهم بزنند چگونه میتوان تاثیر لغو تحریمها را دید ؟ به لطف دوستان مدعی هنوز مردم کوچه و خیابان به لغو تحریمها شک دارند و اثار روانی حرکات سیاسی یک گروه خاص در نقد غیر منصفانه و کم اهمیت دادن این توافق باعث شده اثار مثبت ان در جامعه ملموس نباشد. (3199309) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۷:۴۷:۵۲
شما آزادید نظر خود را بیان کنید ولی خواهش من این است که برای اثبات نظر خود نگویید این نظر مردم است نظر مردم فقط طی یک نظر سنجی مشخص میشود (3199393) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۸:۱۲:۰۴
حداقل نکته مثبتی که این توافق داره اینه که یه بخشی از فکر و ذهن مردم و آزاد میکنه ، خیلی چیزای خوب دیگه هم تو دنیا هست که میشه بهش فکر کرد ... (3199425) (alef-13)
 
علی کریمی
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۹:۱۲:۰۲
جناب آقای علی قلهکی

در تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نظر سنجی به عنوان یک ابزار علمی و کارآرا برای سنجش افکار عمومی در موضوعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و وقتی نخبگان جامعه مطالبه و یا نظری را از طرف مردم بیان می کنند معمولا با استناد به نتایج همین نظر سنجی های علمی است .

شما نیز مانند بسیاری از نخبگان جامعه در نوشتار خود از طرف مردم مطالبی را عنوان و بر اساس آن نظرات خود مطرح کرده اید. آیا مطالبی که از طرف مردم مطرح کرد ه اید بر اساس نتایج یک نظر سنجی علمی است ؟ (3199506) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۰۹:۲۱:۱۹
شما که اثر لغو تحریم ها رو احساس نمیکنی؛ اثر تحریم ها رو حس میکردی؟ (3199515) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۰:۳۹:۳۷
مشکل اصلی تحریمها نیستند بلکه مدیران و مسئولین فعلی اند آدمهای اهل زد و بند و رشوه و پارتی . آدمهای بی کفایت که برای تصاحب صندلی ریاست هر کاری میکنند (3199673) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۱:۰۵:۵۸
در یک سیستم اقتصادی که هدف رسیدن به حداکثر سود است بیش از این نمیشود انتظار داشت در کشور تک محصولی ما هیچ کار اقتصادی انجام نمیشود و همه می خواهند یک سهمی از پول نفت نصیب شان شود و حالا که قیمت نفت به نصف کاهش یافته اصولا باید وضع مردم باید 50 درصد بدتر شود . (3199749) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۲:۰۸:۱۵
دوستان تا زماني كه برا ي حل كمبود ها ومشكلات بجاي ارايه راه حل مدام هي بر طبل تبليغات جناحي بزنيم وبگوييم چون قبلا اينكار واين عمل را انجام دادهاند فعلا بايد ساخت ودم بر نياورد با اين وضع عمر نوح هم براي سر وسامان دادن كم است مگر اين اقايان قبل از امدن مشكلات را نمي دادند اينها كه در تبليغات راه حل براي تمام مسايل دارند پس چرا هر چه مي گذرد گله وشكايت بيشتر مي شود ما تا زماني كه يادمان مي ايد هر كه بر مسند كار قرار گرفت همش از قبلي ها شكايت كرد كه خراب كردند وسال اخر كه ميشود مي گويند مخالفان نگذاشتند ما كار را پيش ببريم البته محترمانه هم اين مسايل را عنوان نمي كنند وخلاصه كاري شده تكراري فقط نوع بيان كمي فرق مي كند انصافا تا كي اين روش جواب خواهد داد نميدانم ولي خوب ميدانم اگر وضع باين منوال پيش برود حتي نواده هاي ما هم شنيدار ي بر همين مضمون خواهند شنيد (3199950) (alef-13)
 
آترین
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۲:۲۲:۳۱
من که باور می کنم کی میگه باور کردنی نیست
من به این دولت ایمان دارم اگر اتفاقی در زندگی من نیفته ، مهم نیست لااقل یه راه رو امتحان کردیم (3200003) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۷:۱۲:۳۱
منتظر ارزانی نیستم!!!!!!
به نظر شما چرا دولت مستقیما در بازار ارز و طلا دخالت مستقیم می کنه!!!!!؟
چون برخی ها نمی خواهند تا با رفع تحریم ها قیمت ها پایین بیاد.
چند روز قبل آقای نوبخت گفت که بجای ارزون کردن اجناس باید به فکر بالابردن کیفیت آن ها باشیم.....
یعنی مردم منتظر ارزانی نباشند (3200955) (alef-3)
 
مصیب
۱۳۹۴-۰۷-۰۳ ۱۲:۲۹:۲۵
بدی فضای مجازی آینه که فردراواقعیت دور میکنه بدی سیاسی وجناحی. فکرکردنم اینه. . که. آدمی. راازعقل. دور وبه احساس نزدیک میکند دولت تدبیر کافیست بازارچه‌ها ی مرزی رابازکند. که تولیدکنندگان. وکشاوزان. نفسی کشیدومجبور نباشنددسترنجشان به ثمن بخث. به واسطه بفروشند منتها آنچه احساس میشود دولت همه چیز راوجه. المصالحه توافق وانتخابات کرده کهاگرکمی حوصله وانصاف. داشته باشیدبه آن خواهید رسید. به امیدپایدلری ایرانیان (3211815) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.