نظر منتشر شده
۶۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 501482
واکنش جامعه به 2 خبر؛
رفراندوم این روزهای جامعه ما
محسن مهدیان، ۲۲ مرداد ۹۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
رفراندوم تنها پای صندوق رای نیست. خیلی وقت ها از کنش مردم می توان "سبک تصمیم گیری" و "جهت گرایش های اجتماعی" را تحلیل کرد.

دو خبر را بدون هرگونه مقایسه ارزشی مدنظر قرار دهید.
#شهیدحججی
#مهدوی‌کیا

یکم. خبر شهادت محسن حججی را از جهت کنش های اجتماعی مورد تحلیل قرار دهید. حتما به نتایج شگفت انگیزی می رسید.

یک اثرش محبت پرحرارت مردم نسبت به مردان شجاع و باغیرت مدافع حرم.
اثر دیگر اهمیت تقابل با جریان های تروریستی در خارج از مرزها.
اثر سوم یک تلنگر درونی در جامعه؛ این عکس ها و نوشته ها سراسر تذکرست و تنبه.
اثر نهایی رشد معنوی جامعه است. و دهها آثار دیگر که قابل شمارش است.

با یک خبر هزاران یادداشت و دلنوشته منتشر و توزیع گسترده می شود و مورد استقبال قرار می گیرد. همه گروه ها و رسانه ها با هرنوع گرایش سیاسی و فرهنگی درگیر ماجرا می شوند. شعرها سروده و طرح ها و نقاشی ها کشیده می شود. سرود و آواز و موسیقی و کلیپ و غیره همه نشانه های یک تحرک اجتماعی گسترده است. همه و همه نیز مردمی و خودجوش است. از خبر شهادت فراتر رویم؛ بحث سر یک "شناخت" از "گرایش های مردم" است.  
 
دوم. تحلیل واکنش های اجتماعی نسبت به نقطه مقابل این خبر را هم ارزیابی کنید. نقطه مقابل این خبر بازی مقابل تیم رژیم صهیونیستی است.

اصل خبر اولیه غرض ما نیست. دو فوتبالیست می توانند جاهلانه و یا طمع ورزانه دچار این خطای فاحش شده باشند.

خبر مقابل شهادت محسن حججی، خبر دفاع یک فوتبالیست از این تابوشکنی است.
چرا دومی مهمترست؟ چون دفاع این بازیگر فوتبال، کاملا آگاهانه صورت گرفته است و دقیقا هم در یک بازه زمانی نسبت به خبر شهادت حججی منتشر شده است و بجهت "محتوایی" نیز کاملا در نقطه مقابل آن قرار دارد.
 
اشتباه نشود. این فوتبالیست هم مهم نیست. از یک فوتبالیست مگر چقدر انتظار است؟ کسی که خوب شوت می زند الزاما اهل فکر و تحلیل نیست. باید برای جهل عمیقش دلسوزی کرد و راهنمائی شود.  چه بسا اگر برایش توضیح دهند آیا شما حاضرید با تیم فوتبال تروریست های داعشی که امثال محسن را به شهادت رساندند مسابقه دهید، به فکر فرو رود و حرفش را پس بگیرد.

مساله اصلی واکنش ها به این پیام است. اثر این پیام چه بود؟ این خبر تا کجا نفوذ پیدا کرد؟ چه میزان واکنش ایجاد کرد؟ از واکنش های هیجانی و خبری عبور کنید. بالاخره هر نوع ساختار شکنی جذابیت خبری هم دارد. سوال این است که حوزه اثر چه میزان است؟ چه تعداد از هم صنفی هایش را همراه کرد؟ چه میزان توان کمپینی پیدا کرد؟ ادبار و واپسی اجتماعی به این خبر معنادارست. ماجرا آنقدر تلخ می شود که مجبورست نه تنها کامنت های همان پست که کامنت های چند پست قبلی را هم در شبکه اجتماعی اش حذف کند تا کمتر بشنود.

این تحلیل کنشی خودش یک رفراندوم است؛ یک انتخابات است.  شناخت دقیق مردم ما ازین طریق است. گرایش غالب در جامعه را باید بدین روش برآورد ساخت. نتایج انتخابات همیشه تصویر دقیقی از جامعه نمی دهد. بعضی وقت ها خروجی صندوق رای ناشی از تدلیس آراست. باید سر بزنگاه های طبیعی که قدرت های ویرانگر و فریبنده تبلیغاتی غائبند، جامعه را تحلیل کرد.
 
کلمات کلیدی : محسن حججی+مهدوی کیا+حاج صفی+شجاعی
 
کماسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۳۵:۳۱
یکی برای پول و شهرت ، دیگری برای دین و غیرت (4517731) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۲۱:۴۶
چه راحت اتهام می زنید!!! اول ثابت کنید که یکی برای پول بوده و دیگری برای غیرت!!!!
قطعا عمل ححجی ها برای دفاع از کشور هست و ستودنی. اما هستند کسانی که برای دفاع از باور دینی خودشون فارغ از درست و غلط بود عمل می کنند.
فوتبالیست ها اخلاقا در مقابل تیمشون تعهد داشتن. به نظر من گناهی مرتکب نشدن (4517932) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۲:۴۶:۲۹
فوتبالیست؟ اخلاق؟!!!! (4519131) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۲۶:۴۳
رفتار انسان نشانه شعور اوست (4517941) (alef-3)
 
محمد
Germany
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۳۲:۰۶
آقای مهدوی کیا و علی کریمی می گویند
سیاست از ورزش جداست ....

اما وقتی دلشان بخواهد
با دستبند سبز وسط میدان مقابل تیم خارجی بازی می کنند! (4517949) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۱:۴۳:۴۹
در اشتباه بودن اقدام فوتباليست ها ترديدي نيست اما انگيزه آن صرفاً مالي و ... نيست مي تواند ناشي از اشتباه و ساير عوامل باشد پس راحت اتهام نزنيم. (4519003) (alef-3)
 
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۵:۱۴:۰۶
صحبت اینجاست که دیگه غیرتی برای بعضی ها نمونده . حیف از امثال شهید حججی ها که برای دفاع از ناموس و آرامش این آدمها جونشون رو فدا میکنن حیف .... (4519331) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۳۶:۳۰
این رو با شهید عزت و مردانگی کنار هم قرار ندهید (4517735) (alef-11)
 
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۳۸:۱۷
مهدوی کیا اسطوره فوتبال ماست
و شهید حججی هم اسطوره مقاومت در برابر ظلم (4517741) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۶:۵۷:۴۸
اسطوره فوتبال حق تعیین تکلیف برای سیاستهای کلان نظام را ندارد

در رابطه با سیاستهای اصلی ایشان هم مثل بقیه یک شهروند عادی هستند (4517892) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۰۹:۴۹:۲۲
اظهار نظر هم نمیتونه بکنه؟به هر حال به عنوان یک فوتبالیست نظر داده. قطعا مهدوی کیا به عنوان یک بازیکن که در اروپا بازی کرده بهتر از هرکسی شرایط شجاعی و حاج صفی رو درک کرده.کلا ما باید برای این مشکل راه حلی تدبیر کنیم. هر لحظه ممکنه تو میادین بزرگ ورزشی با رژیم صهیونیستی روبرو بشیم باید پشتوانه و ر اهکاری لازم حقوقی برای روبرو نشدن با این رژیم رو تو میادین ورزشی داشته باشیم تا دچار محرومیت نشیم (4518855) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۳:۰۶:۵۴
کی حق تعیین داره؟؟؟؟ مردم؟؟؟؟ واقعا نباید مردم تعیین کنند؟؟ (4519162) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۲۵:۳۸
نگفتی فوتبال ارزشمندتر و والاتره یا مقاومت در برابر ظلم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (4517940) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۳۴:۲۸
الف نگفته مهدوي كيا اسطوره ي فوتبال نيست بلكه مي گه الزاما اسطوره ي فوتبال اسطوره ي زندگي نيست
مهم اينه كدومشون با اين روششون به سعادت مي رسن و ما قراره الگوي زندگيمون قرار بديم! (4517958) (alef-3)
 
Canada
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۰۶:۱۱:۱۰
و ما ملت ایران به هر دو نیاز داریم و قدر هر دو را باید بدانیم. (4518666) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۲:۵۱:۲۴
1- آقای مهدوی کیا فراموش کرده‌ای به‌دلیل گلزنی به آمریکا، تقاضای معافیت از سربازی کردید دلیل آن سیاسی نبود؟!
2- اگر معنای اسطوره را درک می کردی عزیزم در مورد فوتبالیست از این کلمه استفاده نمی کردی! (4519146) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۴:۰۲:۲۳
وجدانا
شهید حججی به مهدوی کیا توهین کرده یا برعکس؟ (4519229) (alef-3)
 
سلیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۴۱:۱۴
قیاس کاملا مع الفارق! (4517751) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۸:۴۷:۵۵
بلی برای فتنه گران وضد انقلاب قیاس مع الفارق است .وبرای ایرانی باغیرت هم غزه هم لبنان هم ایران است چون درک عمیق دارند و میدانند کمک به غزه ولبنان ودشمنی با صهیونیست جنایتکار یعنی چه (4518116) (alef-3)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۴۱:۳۲
آقایون فقط پول رو میشناسن (4517754) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۴۱:۳۶
نميدونم چه اصراريه كه مردم رو رودرروي همديگه قرار بدين؟چرا كسي كه خوب شوت ميزنه قابليت تفكر نداره(بقول نويسنده اين مقاله)و چرا شما كه مينويسيد فكر ميكنيد قابليت فكر كردن رو داريد؟اين همه سال سعي ميكنيد جامعه رو به خودي و غير خودي تقسيم كنيد،نتيجه چي شد؟؟فقط دور كردن قشر عظيم جامعه از خودتون. (4517755) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۲:۵۵:۵۸
چیز اثبات شده ای است. خیلی از فوتبالیست ها قدرت تفکر ( به معنای علمی آن را) ندارند چون اصلا ابزار کار آنها نیست. البته این معنای پایین آوردن ارزش کار آنها در زمین فوتبال که به نیروی بدنی نیاز است. مثلا یک کشاورز خوی و پر تلاش نیازی ندارد که حتما تحلیلگر خوبی هم باشد. (4519151) (alef-3)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۴۶:۵۱
امت انقلابی باید در تمامی این بزنگاه‌های رفراندوم گونه با بصیرت عمل کند و اصول و ارزش های انقلاب را از عموم مردم و مسئولان مطالبه کند. (4517777) (alef-11)
 
طبسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۴۹:۵۳
به خدا قسم ارزش و اعتبار بند پوتین شهید حججی می ارزد به همه این حضرات (4517789) (alef-11)
 
جدیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۵۱:۲۱
مهدوی کیا هم یه چیزی است تو مایه های کرباسچی !
وقتتان را هدر ندهید (4517792) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۵۳:۲۲
هر دو از ایران رفتند
یکی برای کسب پول و شهرت
دیگری برای عزت اسلام ایران (4517803) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۵۳:۳۸
این آقا که حالا چیزی نیست .

متأسفانه برخی از مدیران و مسئولان ما در انحطاط فکری و اخلاقی و معنوی به سر میبرند .
اما اگر واقع بینانه به تاریخ بنگریم ، خواهیم دید که عمر افکار حقیر و کج مدار و بی اساس ، خیلی اندک و عقوبتش خفت بار و ذلیلانه است . (4517804) (alef-13)
 
عالمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۵۵:۰۲
مقایسه این دو ؛
مقایسه عرش است و فرش (4517809) (alef-3)
 
France
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۵:۵۷:۲۵
تابوشکنی هم شده افتخار برای روشنفکران!؟ جامعه . (4517822) (alef-11)
 
علی تابان
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۳۲:۴۷
هدف مهدوی کیا تابو شکنی بود! (4517953) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۸:۵۵:۵۶
این فوتبالیستهای بی فکر کاری میکنند که بساط فوتبال را از کشور جمع کنند کسانی که خط قرمز کشور خودرا نشناسد وبا دشمن جنایتکار صهیونیستی بازی کند به درد ایران انقلابی نمیخورد مگر کسانی مثل فتنه گران وضد انقلاب از این ها حمایت کند (4518128) (alef-3)
 
Estonia
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۶:۰۹:۰۳
فارغ از اینکه در این ماجرا ، حق با کیست باید به جناب مهدوی کیا گفت اصلا به شما چه که فوتبال از سیاست جداست یا نه. شما که سالهاست در آلمان سکونت داری و قید کشورت را زدی اشتباه میکنی که درباره مسایل داخلی کشور اظهار نظر میکنی. برو در مورد آلمان و جدایی فوتبال از سیاست در آلمان اظهار نظر کن. (4517845) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۶:۰۹:۰۴
از فوتبالیست نمیشه بیشتر از این انتظار داشت! (4517846) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۶:۱۶:۲۹
مقصر رسانه ها هستند که یک عده فوتبالیست و هنرپیشه و خواننده را میکنند بت ملت،‌ اینها فقط ابزار سرگرمی مردم هستند و برای وقت گذارنی و دلیلی ندارد که حرفهایشان را جدی بگیریم. (4517866) (alef-13)
 
مرتضی
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۶:۳۸:۲۱
این دوتا قضیه هیچ ربطی به هم نداره.چرا دوست دارید به هر بهانه ای مردم رو مقابل هم قرار بدید؟!!!!! (4517889) (alef-3)
 
عباس غلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۱۰:۳۱
دردو بر مهدوی کیای عزیز.همیشه در قلب ما هستی.هیچ کس نمیتونه تورو از ما بگیره (4517913) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۲۰:۳۰:۵۲
اگر کسی بهتر از ایشان شوت بزند جای ایشان را به راحتی در دل شما خواهد گرفت. بهای شوت‎زن، به اندازه‏‎ی همان شوت‎زدن است. چندان که بهای طبیب هم به اندازه‎ی طبابت اوست، ...
ولی بهای فدا کردن آگاهانه‎ی جان چقدر است؟

تصویر فدا کردن آگاهانه‎ی جان آن قدر زیباست که خودش در عمق دلها می‎ماند؛ نیازی به فریاد کشیدن من و شما هم نیست. (4518289) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۱۶:۱۳
جناب مهدیان این چه رفراندمی است که از نظر 64 ۱۱نظر را که مطابق نظر شما است انتشار می دهید. 35 تا را الکی در صف انتشار غیرمی دهید و 18 تا را تکراری. این یعنی این که تنها 16 درصد موافق نظر شما است و 84 درصد مخالف تحلیل شما. اگر واقع بینانه بنگریم نتیجه تحلیل عکس آن چیزی می شود که شما ادعا می کنید. مردم همان قدر که برای شهید حججی ناراحت هستند همان قدر هم از کار فوتبالیست هایی که صرفا بر اساس قواعد باشگاهشان عمل کرده اند و اگر عمل نمی کردند شاید اخراجشان می کردند عمل کرده اند دفاع کرده اند. البته که اصل همکاری با اسرائیل ناپذیرفتنی است اما وقتی در یک تیم خارجی بازی می کنید شما مال آن تیم هستید نه یک ایرانی. البته بهتر بود که اگر این فوتبالیست ها می توانستند شرکت نمی کردند. اما اگر واقعا مجبور بوده اند نباید زیادی آن را بزرگ کرد (4517923) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۱:۰۵:۴۳
آقای مهدیان جواب رفراندم از مثبت و منفی ها مشخص هست (4518938) (alef-13)
 
مهدی
Moldova, Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۳۸:۰۶
فوتبالیست ها بهتر است به کار خودشان مشغول باشند ومقداری از پول هایی که به نا حق از جامعه می گیرند به جامعه برگردانند (4517966) (alef-3)
 
رصا
Sweden
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۳۹:۰۱
اگر به جای فوتبال به علم اهمیت می دادید جامعه پیشرفت می کرد (4517969) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۴۲:۲۸
رفراندوم راجع به یک مسئله ملی فقط با صندوق رای مشخص میشود نه با حدس و گمان . (4517982) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۹:۱۳:۴۴
همون انتخابات اخير يك رفراندوم بود. مردم راى به گفتمانى كه مهدوى كيا به ان اشاره كرد ارى گفتند و طرف مقابل باخت ولى هنوز هم دست و پا ميزند و ميخواهد با شلوغ كارى و استفاده ابزارى از موضوعات فرار به جلو كند. (4518166) (alef-13)
 
رضا
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۴۵:۱۴
هیچ وقت یادمون نمیره این آقا برای حفظ ساق پاهاش برای تیم اروپاییش چه کم فروشی کرد توی بازیهای ملی حالا شما انتظار غیرت و مردانگی دارید از ایشون. (4517987) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۷:۵۹:۴۷
ظاهرا آقای مهدویان خودشان را برتر از کسانی چون مهدوی کیا می دانند، همین مهدی که با گلش به آمریکا برای 60 میلیون ایرانی شادی آورد.
آقای خبرنگار قیاس شما درت نیست پرا که امروز با ما همه مستکبرینی که دستشان در عالم سیاست به خون برادران و فرزندانمان آلوده است، مسابقات ورزشی می گذاریم کشورهای همچون عربستان، امارات، آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگران، نتها مسابقات ورزشی را با آنها برگزار می کنیم بلکه به داد و ستد و روابط فرهنگی هم می پردازیم.
و اما در این فقره باید واقعیات را دید، یا ورزش ما اعتقاد به پیشرفت و صدور بازیکن دارد و یا ندارد، اگر ندارد که خوب باید نقل و انتقال بازیکن را به خارج از کشور ممنوع کند ولی اگر اعتقاد به تجارت فوتبال دارد باید به قوانین آن احترام بگذارد، متاسفانه غربیها بر خلاف ما رژیم منحوس اشغالگر را به رسمیت می شناسند و به همین دلیل برای برگزاری مسابقات رسمی با آن مشکلی ندارند و طبعا انتظار دارند بازیکنانی که از آنها دستمزد می گیرند در بازیهای مهم برایشان توپ بزنند و آقایان حاج صفی و شجاعی هم از این قوانین مستثنی نیستند.
تنها راه حل آن است که فدراسیون های ورزشی ایران در یک اقدام حساب شده در قرار داد همه ورزشکاران ایرانی که به خارج منتقل می شود بندی را بگنجانند که ایراننیان از بازی در برابر تیمهای رژیم اشغالگر معاف باشند.
در رابطه با اقدام مهدوی کیا هم بدلیل اینکه در حمایت از هم صنفیهایش اقدام کرده است باید گفت کار درستی کرده (4518016) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۳:۴۰:۱۸
به خاطر همان گل هم از سربازی معاف شد. چرا اونوقت نگفت فوتبال از سیاست جداست؟ اگر جداست چرا آن بازی را بازی قرن گفتند؟ (4519209) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۸:۰۲:۵۵
قشر بازیگر و فوتبالیست به نظرم سرشون دنبال کار خودشون باشه برای خودشون بهتره چون نسبت به موضوعات روز جامعه و سیاست کاملا در جهل به سر می برند و همیشه هم از سیاسی ها رودست خوردند (4518021) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۸:۰۸:۵۶
مگر قرار است فقط سیاستمداران اظهار نظر کنند ؟ نمی شود شعار جامعه متکثر داد و عواملش را مهیا نکرد . شهید حججی راهی را رفت که انتخاب کرده بود او نمونه ای از هزاران نفری است که به این راه اعتقاد دارند و همه ایرانی هستند . دو فوتبالیست ایرانی هم بر اساس تعهد قانونی که دارند به تیمشان راهی را رفتند که فکر می کنند درست است آنها هم نمونه هزاران نفری هستند که طرفدار این راهند . مهدوی کیا یک شخص نیست همان طور که شهید حججی تنها یک شخص نیست . حرف مهدوی کیا برای برای آنها که به این حرف می اندیشند این است که همان مقدار که به سوریه و عراق و لبنان می اندیشید به گرفتاری های مردم ایران هم بیاندیشدید . آنها مهم هستند اما این ها هم مهم اند اتفاقا انزار طرف مهدوی کیا این است که نکند آنقدر به آن طرف غش کنید که از این طرف غافل شوید که ناگهان برمی گردید و می بینید پشت جبهه تان را واگذار کرده اید . نمی شود هنوز بعد از سالها فرزندان ایران در استانهای سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویر احمد و غیره و غیره در کپر و چادر درس بخوانند (4518037) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۸:۲۱:۲۱
قیاس مع الفارق. این دو روبروی همدگر قرار نمی گیرند لزوما و اصلا از یک سطح ارزش برخوردار نیستند. (4518061) (alef-11)
 
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۸:۲۵:۱۲
رفراندوم کدومه برادر..ازین قیاسای مع الفارق بدم میاد (4518070) (alef-3)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۸:۳۵:۳۹
چرا این چهره ها رو در تقابل هم قرار می دهید. به اندازه کافی سه چهار دهه گذشته انرژی و وقت جامعه ما سر این دوگانه سازی ها گذشت. (4518088) (alef-3)
 
علی بیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۲۳:۰۷:۰۳
احسنت (4518465) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۹:۱۹:۲۵
ایبته بنده هم براساس اعتقاداتم بشدت با هرگونه تماس با این رژیم غاصب و جانی مخالفم
اما زمان دولت مورد وثوقتون در برابر ملاقات وزیر با مقامات رژیم صهیونی
هیچ نطق و زمزمه ای از امثال شما ظاهر نشد و ناگهان امروز علنا
فرمودید ((بعضی وقت ها خروجی صندوق رای ناشی از تدلیس آراست))
این تدلیس آرا زمان معجزه هزاره سومتون بود یا نبود؟
روراست باشید
تا حالا نبودید (4518177) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۹:۲۲:۵۰
روزنامه ای یک حرف اشتباه زده ، شما هم با هوچی گری در صدد توجیح آن برآمده اید ،
دو ملی پوش ایران در مخمصه ای گیر کرده بودند که یک طرفش محرومیت باشگاهی بود و در طرف دیگر محرومیت ملی ، در برابر سفر به اسرائیل هم مقاومت کردند ، یک بازی بین دو تیم غیر مطرح هم انجام شد و تمام ،
اتفاقا" ماجرا از روزی شروع شد که مسئولان غیرمسئول با افتخار خبر از محرومیت آن دو دادند و این آغازی است بر ماجرای محرمیت تیم ملی .
حال شما با سواستفاده از خون شهید می خواهید به آن دو ملی پوش پشت پا بزنید ، به فرض هم که محروم شوند ، اما بدانید از فردا نمی توانیم مسابقه ندادن ملی پوشان در برابر اسرائیل را به جوانمردی ربط دهیم (4518185) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۹:۲۳:۰۱
انانى كه براى اسرائيل جاسوسى ميكردند بدترند يا بازيكنانى كه همراه تيمشان با اسرائيل بازى كردند؟ (4518187) (alef-13)
 
hossein
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۱۹:۳۴:۲۱
فکر کنم از 100 تا نظری که من تو این سایت دادم کلا 5 تاش نمایش داده شده . حالا اگه دوست داری اینم نمایش نده ولی
رفراندوم رو میتونیم تو تعداد رای ها که زیر هر پستی که در قسمتهای مختلف سایت الف هست ببینیم ولی مثل خیلی از اینکه این سایت الف عزیز و خیلی از دوستان دیگر خودشان را به ندیدند زدند (4518215) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۲۱:۵۶:۳۰
دوستان در حوزه ورزش قانون فیفا اعمال میشه خواهشا توجه بفرمایید به این مساله (4518363) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۲ ۲۳:۱۸:۰۴
همه را به ارامش دعوت می کنم ارام باشید . (4518478) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۰۰:۲۹:۲۴
مهدوی کیا مشتی نمونه از خروار سلبریتی هایی است که از نعمت تفکر محرومند و هرچه دارند شوآف است (4518558) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۰:۴۱:۰۹
به نظر من با کمی شیطنت در مورد حرف مهدوی کیا غلو شده .

ایشون منظورش این نبود که کار امثال شهید حججی رو زیر سوال ببره ایشون منظورش این بود که چراغی که به منزل رواست به مسجد حرامه . (4518898) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۱:۰۰:۵۷
هركس رسالت و باوري دارد. شهيد محسن حججي رسالت خود را در باور دفاع از حرم دانست و شهيد شد. مطمئنا ملي پوشان ما هم رسالت سرافزاري ايران را دارند. لغزشي كوچك در اين راه را نبايد بزرگ كرد. لطفا مقايسه نكنيد. اين مقايسه موجبات فرافكني و تشويش افكار عمومي مي شود. (4518929) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۱:۳۴:۰۰
وقتی به چشمانت نگاه می کنم زندگی را می بینم با همه زیبایی ها و صلابتش
بعضی ها مردگان ایستاده اند (4518987) (alef-3)
 
United States
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۲:۴۰:۴۵
چرا همیشه نظرات مردم در رسانه ها با نظر خود مردم متفاوت است؟! (4519121) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۴ ۰۲:۳۴:۲۲
هردوشان عزیز و محترمند (4520055) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۲۴ ۱۷:۵۶:۴۶
شهید حججی و هزاران شهید دیگر بزرگترین سرمایه شان را دادند و هیچ برای خود نخواستند. اما گروهی دیگر خونهای بر زمین ریخته این جان باختگان شهید را دستمایه جیفه دنیوی خود کرده بر گرده ملت سوارند. مطلبی که در فحوای کلام مهدوی کیا نیز محسوس است. (4520856) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.