نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 402121
اظهارات جنجالی داریوش ارجمند درباره سریال «مختارنامه»
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۰۳
داریوش ارجمند که سابقه همکاری با داود میرباقری را در سریال «امام علی (ع)» دارد، انتقادهای تندی را درباره «مختارنامه» در برنامه «هفت» مطرح کرد.

به گزارش خبرآنلاین، داریوش ارجمند که این هفته مهمان برنامه «هفت» بود، در ابتدای صحبت‌هایش درباره ایفای نقش‌های منفی گفت: «من هیچوقت حاضر نشدم نقش منفی بی‌خاصیتی را بازی کنم. اگر نقش منفی بازی کردم در جهت خدمت به جامعه بوده است.»

او در ادامه مثال زد: «منفی‌ترین نقشی را که بیضایی نوشته بود، من بازی کردم اما دقت کنید که نقش با نقش فرق می کند.»

این بازیگر همچنین در پاسخ به این پرسش افخمی که چرا در «مختارنامه» بازی نکرده است، گفت: «دوست نداشتم در این سریال بازی کنم، چون شخصیت مختار را اصلا قبول ندارم و به نظرم او شخصیت درستی ندارد!»
 
کلمات کلیدی : داریوش ارجمند+برنامه هفت
 
Anonymous Proxy
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۰۶:۳۰:۳۷
درست گفته با مطالعه تاریخ زوایای مختار برای کسانیکه انتقاد دارند روشن میشود تحریف تاریخ دردرازمدت نتیجه معکوس
دارد (3972962) (alef-13)
 
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۰۸:۰۰:۳۸
شخصیت مختار کاملاً شفاف نیست و نکات مبهمی در درستی روش و کردار او وجود دارد. بهتر است واقعه عاشورا به وسیله ترسیم زندگی افرادی به روی پرده سینما و تلویزیون برود که وجاهت لازم و کافی را از نگاه مذهبی و شیعی داشته باشند نه کسانی که در ولایت پذیری آنها شک و شبهه وجود دارد. (3973007) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۰۸:۰۱:۲۲
انشاءالله که آقای ارجمند این سخنان را از سر حسادت به فریبرز عرب نیا نزده ! (3973011) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۵:۴۷:۱۸
گفته من شخصضیت مختار را دوست ندارم نه شخصیت بازی گر ان را (3973615) (alef-3)
 
صمصام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۰۸:۵۸:۱۴
من هم با آقای ارجمند موافقم ... (3973069) (alef-3)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۰۸:۵۸:۳۴
آقای ارجمند. مختار چگونه شخصیت درستی ندارد که امامان معصوم بر ایشان ترحم کردند. شما نمیدانید که برای یک انسان همین بس که امام معصوم (ع) را خوشحال کند. در حدیت صحیح داریم که امام سجاد (ع) بخاطر کشتن قاتلین امام حسین (ع) و اولاد و اصحابش، مخصوصا حرمله لعنت اله، چقدر خوشحال شدند و مختار را دعا کردند و برایش ترحم کردند. شما در راه امام (ع) چه کردید که اینگونه بر مختار ثقفی میتازید. مختار در زمان کربلا هم در زندان ابن زیاد بود، (3973070) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۰:۳۴:۱۳
یعنی چه که نقش درستی ندارد. در فیلم نقش درستی ندارد یا اینکه کلا آدم درستی نبوده است. اگر کلا آدم درستی نبوده است دلایلش را بیاورد و اگر در فیلم نقش خوبی ندارد هم دلایلش را بیاورد. (3973207) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۲:۰۸:۵۵
در اينكه داستان بسيار تحريف شده بود شكي نيست ، ولي اينهم كه مختار اهل بيت را ياري كرد باز هم قابل كتمان نيست ولو نيتش محل سوال باشد .

اشكال سريال اين بود كه از مختار ، مالك اشتر ساخته بودند در حالي كه چنين نبود (3973326) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۲:۵۲:۱۹
ايشان بيشتر از اينكه راجع به مختارنامه حرف زده باشه در مورد مختار صحبت كرده. شايد چون مختار رو سرسلسله فرقه كيسانيه ميدونه شايد هم چون فكر مي كنه مختار شخصيت متعادلي نداشته. به هر حال هر كسي ميتونه نظر خودشو داشته باشه و نبايد در اين مورد خيلي حساسيت نشون داد. (3973386) (alef-13)
 
jalil
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۳:۲۵:۴۴
آقای ارجمند به بازیگر نقش مختارنامه ایراد نگرفت و به خود شخصیت مختار ایراد گرفت و الحق مختار در دید شیعه آدم درست و صادقی نبوده است (3973441) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۴:۲۳:۴۹
با آقاي ارجمند مخالفم
من شخصيت مختار رو دوست دارم. (3973518) (alef-3)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۱:۰۸
بهر حال مجموعه ارزنده مختارنامه جوانان و مردم جامعه اسلامی در ایران و سایر کشورها را با فرهنگ عاشورایی آشنا و مانوس نموده است و سزاوار است که آحاد جامعه و بازیگران سینما به این گونه سریالها کمک نمایند تا آگهی بخشی این مجموعه ها افزایش یابد . مطمئنا بعنوان باقیات الصالحات محفوظ خواهد ماند. (3973621) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۶:۱۳:۵۰
این اقا بازیگر هست نه مورخ.بنا بر این نظرش اصلا مهم نیست......... (3973650) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۹:۱۵
گرچه خیلی با نظر اقای ارجمند در مورد مختار موافق نیستم ولی ایشون لیسانس تاریخ دارن (3973833) (alef-3)
 
حسینی
Canada
۱۳۹۵-۰۷-۲۵ ۱۶:۵۳:۱۰
يكي از مردان نامي تاريخ اسلام بالاخص تاريخ شيعه كه به خاطر اقدام درست و خداپسندانه اش دل اهل بيت و خاندان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ را بعد از واقعة عاشورا شاد كرد مردي است از تبار ثقيف و از شيعيان آل علي ـ عليه السلام ـ كه در هميشة تاريخ جايگاه خاصي نزد علماي شيعه و مورخين دارد.

اما اينكه چرا از ايشان به طور شايسته ياد نمي شود شايد منظور اين باشد كه چرا در منابع تاريخي يادي از مختار به تناسب اقداماتش نمي شود؟ بايد خاطرنشان كرد كه در منابع تاريخي شيعه در اكثر منابعي كه به واقعة عاشورا و تاريخ زندگاني امام حسين ـ عليه السلام ـ پرداخته به اقدام مختار هم اشاره شده است. نيز به جملاتي كه در تحسين عمل مختار از ائمة معصومين ـ عليهم السلام ـ وارد شده پرداخت گرديده است، كه اين خود شايسته ترين يادي است كه امام معصوم ـ عليه السلام ـ از يك شيعه خالص مي كند. از لابلاي روايات بسياري بر مي آيد كه امامان و پيشوايان مذهبي همواره نسبت به مختار اظهار علاقة فراوان مي كردند و از اقدام او در انتقام گرفتن از قاتلين امام حسين ـ عليه السلام ـ و اصحابش ـ عليهم السلام ـ مسرور بوده اند. امام باقر ـ عليه السلام ـ فرمودند: «مختار را بد نگوئيد كه او دشمن ما را كشت و انتقام خون ما را گرفت.»[1] در جاي ديگر به پسر مختار مي فرمايد: «خدا پدرت را بيامرزد، حق ما را از هر كه بر او حق داشتيم گرفت.»[2] و همچنين زماني كه سر عبيدالله بن زياد را به مدينه نزد امام سجاد ـ عليه السلام ـ آوردند امام فرمودند: «كه هيچ كس از بني هاشم نبود مگر اينكه به مختار درود فرستاد و در حق وي دعا كرد و نسبت به وي سخن نيك گفت.»[3] و يا اينكه ابن عباس در جواب ابن زبير كه مختار را كذاب مي خواند گفت: «او كسي است كه قاتلان ما را كشته، انتقام خون ما را گرفته، دل هاي ما را تسكين داده و پاداش چنين كسي از سوي ما اين نيست كه او را دشنام دهيم.»[4]

اما از آنجا كه مختار ضربات زيادي بر پيكر امويان و زبير زده و همچنين در برابر اشراف كوفه از موالي - ايرانيان مسلمان شده كه نزد اشراف عرب نسبت به اعراب از جايگاه پايين تري برخوردار بودند- در سپاه خود استفاده كرد لذا مورخين سني مذهب و طرفداران گروه هاي ذكر شده نسبت ها و تهمت هاي ناروائي به مختار زده و رواج مي دادند كه باعث كم فروغ شدن اقدام مختار مي شد. البته اين نسبت ها اغلب بعد از مرگ مختار به او داده شده، اتهاماتي چون ادعاي نبوت، ادعاي مهدويت براي محمد ابن حنفيه و يا تاسيس فرقة كيسانيه و شايع‌تر از همه دادن لقب «كذاب» به مختار است كه در تمام متون اهل تسنن و دشمنان اهل بيت ـ عليهم السلام ـ و كينه توزان آمده است.[5] همان طور كه بيان شد روايات وارده در كتب تاريخي شيعه و سني در رابطه با مختار دو دسته هست، يك دسته كه كاملا اقدام مختار را ستايش كرده و او را از شيعيان مخلص اهل بيت ـ عليهم السلام ـ و از معارضين امويان شمرده است. اما دستة‌ ديگر از روايات كه از طرف دشمنان مطرح شده و تا مدت ها هم رواج داشت نسبت هاي مختلف را به او داده اند و اين شائبه را در اذهان ايجاد كرده كه مختار به خاطر اغراض شخصي دست به اين اقدام زده و از اين عمل بهره برداري سياسي كرده است. البته اگر مختار در زمان قيام توابين كه در كوفه بود با آنها همدست مي شد جلو اين شايعات نيز گرفته مي شد.

اما اگر منظور ياد شايسته است كه در مراسم و سوگواري ها يادي از مختار نمي شود بايد گفت كه اين هم نسبت به مناطق مختلف متفاوت است در برخي مناطق تعزيه خواني هايي قيام مختار و اقدام او را به صورت نمايش ارائه مي دهند،‌ البته شايد رسانه هاي گروهي در اين زمينه اطلاع رساني خوب و مبسوطي نداشته باشند ولي همان طور كه گفته شد در منابع مختلف از زبان معصومين ـ عليهم السلام ـ و بزرگان مذهبي و علماء و دانشمندان ديني از اقدام مختار به فراخور نامش ياد شده و ذكر اين نكته لازم است كه تمام قيام ها بعد از قيام امام حسين ـ عليه السلام ـ تحت الشعاع اين قيام بود.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

1. در كربلا چه گذشت، ترجمة نفس المهموم، شيخ عباس قمي، مترجم محمد باقر كمره اي.

2. جنبش هاي شيعي در تاريخ اسلام، هاشم معروف الحسيني، ترجمة محمد صادق عارف.

3. تاريخ طبري، ج 4، ترجمة ابوالقاسم پاينده.

4. ماهيت قيام مختار، تاليف اردكاني.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . عالمي، محمدعلي، حسين نفس مطمئنه، تهران، انتشارات هاد، چاپ اول، 1372، ص 39.

[2] . مجلسي. بحارالانوار، بيروت، موسسه وفاء، چاپ دوم، 1403، ج 45، ص 351.

[3] . محمد بن سعد. طبقات الكبري، بيروت، دارالاحياء التراث العربي، 1405، ج5، ص 285.

[4] . بلاذري، انساب الاشراف، بيروت، 1397، ج2، ص 287.

[5] . جعفريان، رسول، تاريخ خلفاء، تهران، نشر الهادي، چاپ اول، 1377، ص 531. (3975157) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.