نظر منتشر شده
۵۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 320528
رییس پلیس راهور تهران: معاینه فنی کاغذپاره است/ بگومگوی تلویزیونی شهرداری و پلیس بر سر آلودگی هوا
بخش اجتماعی الف، 7 دی 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۱
در برنامه گفتگوی ویژه خبری پر تنش یکشنبه شب، رئیس پلیس راهور تهران، برگه معاینه فنی را معادل کاغذپاره دانست. رئیس شورای شهر هم عامل آلودگی هوا را ندادن بودجه اتوبوس و مترو توسط دولت عنوان کرد.

یک استاد دانشگاه به گفتگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما دعوت شده بود تا در نشستی که به مناسبت بررسی آلودگی خفه کننده هوا در تهران، جان و سلامت شهروندان را به خطر انداخته، با نماینده دولت و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، درباره مقصر‌های آلودگی هوا بحث کند. مهمانی که مجری برنامه او را به نام دکتر حسینی، استاد دانشگاه معرفی کرد، ولی در اصل رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بود. هرچند او آماری را ارائه کرد شبیه آمار جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران. اما مجادلات دکتر حسینی و مهدی چمران، رییس شورای شهر با سعادت، نماینده دولت در بحث نوسازی خودرو و سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران، لحظاتی عجیب را در گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب، ۶ دی ۹۴ رقم زد.

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران که به صورت تلفنی در برنامه حضور داشت، البته در پاسخ به مهمان همنام خود، آمار برخورد قانونی ۵۳۰ هزار موردی را در ۹ ماه اخیر با خودروهای دودزا و آلاینده و فاقد معاینه فنی اعلام کرد. بعد هم گفت: «واقعیت های میدانی را نمی شود با این حرفهای به اصطلاح علمی، گم کرد.»

سردار حسینی که پیدا بود از مرگ افسر پلیس و بیماری همکارانش در کف خیابانهای آلوده پایتخت به شدت ناراحت است، حتی به دلجویی مهدی چمران، رییس شورای شهر که در استودیو مشغول ذکر مصایب پول نگرفتن شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی بود، وقعی نگذاشت و او را نیز به انتقاد گرفت و گفت: برگه ای که شما به صاحبان خودرو به عنوان معاینه فنی می دهید، کاغذ پاره است.

چمران البته، سعی کرد این طعنه را نشنیده بگیرد و مثل همیشه میانه را در دعوای دو مهمان همنام، سردار حسینی و دکتر حسینی بگیرد، ولی باز هم طاقت نیاورد و گفت: «اگر این کاغذپاره خوب اجرا شود، باز هم ۱۲ درصد از مشکل آلودگی حل می شود.»

در این بین، چیزی که کسی نپرسید، از نقش شهرداری در کاهش آلایندگی هوا بود و اینکه چرا اتوبانها دو طبقه می شود و بودجه های میلیارد صرف پروژه هایی شده که باعث گازخوردن بیشتر خودروها در خیابانها می شود و سر مترو از این خیر و بخشش هزاران میلیاردی همچنان بی کلاه مانده.

در ادامه، مشروح این میزگرد داغ را بخوانید:

برنامه جامع آلودگی هوا در سال ۹۳ مصوب شد و دستگاه ها موظف به همکاری شدند. دستگاه ها به وظایف خود عمل کردند؟
مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران:
آلودگی هوا به سادگی پاسخ می دهد که دستگاه ها به وظایف خود عمل کردند یا خیر. کمبود قانون نداریم. یکبار در سال ۷۸ و یک بار در دهه هشتاد تصویب شد و دو سال پیش هم مجددا تصویب شد در شورای سوم هم قانون را به روز کردیم و به دولت دادیم. آنها هم استقبال کردند از ۲۳ دستور العملی که بود ولی آنگونه که می بایست به اجرا در نیامده و نتایجش را می بینیم.

۸۰ درصد آلایندگی متعلق به خودروهاست. علت استاندارد نبودن است یا فرسوده بودن؟
دکتر حسینی:
۸۰ درصد آلایندگی ها مربوط به خودروها، دیزلی، موتورسیکلت هستند و اکثر این میزان مربوط به دیزلی، موتورسیکلت و خودروهای کاربراتوری است. در تمام بندهای مصوبه سال ۹۳ عدم انجام یا کم کاری می بینیم. مانیتور آلایندگی نیز می شود همین را می گوید.

سید وحید سعادت سرپرست معاونت نوسازی ستاد مدیریت سوخت به صورت تلفنی وارد بحث شد. (ولی اشتباها تصویر شفیعی، مدیر سابق ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت، پخش شد.)

آمار تعداد خودروهای فرسوده در کشور چقدر است؟
سعادت:
بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور داریم که شامل سواری، سنگین و وانت و غیره می شود. این رقم انباشت سالهای گذشته است و در کل کشور پراکنده است. خودروهای فرسوده کلانشهرها، کمتر هستند.

روش از رده خارج کردن خودروهای فرسوده چطور است؟
سعادت:
سالهای ابتدایی از کانال خودروسازها بود. سالهایی نیز کمک های دولتی در ۸ سال اخیر باعث از رده خارج کردن یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو شده. در سال ۹۱ و ۹۲ افول داشتیم و در سال ۹۳ با مصوبه جدید، الزام اسقاط توسط واردکنندگان و مسئولیت زیست محیطی واردکنندگان خودرو باعث رونق شد و باعث شد ۴۷۰ هزار خودرو از سال گذشته تاکنون اسقاط شود.

چقدر طول می کشد مابقی خودروهای فرسوده از رده خارج می شوند؟
سعادت:
دستگاه های مختلف به این آمار دسترسی دارند و آماری نیست که ستاد بخواهد بسازد. آمار را همه دسترسی دارند. بسته به ورود خودرو و شماره گذاری خودروهای وارداتی این طول می کشد. نوسازی صرفا به عهده وارد کنندگان نیست. الزام بر تولید کنندگان خودرو نیز هست.

سالی ۶۰-۷۰ هزار خودرو با این روش خارج می شود؟
سعادت:
سال گذشته ۱۱۰ هزار خودرو از رده خارج شد و چون تعداد زیادی ثبت سفارش شده بود سال گذشته به ۳۱۰ هزار خودرو رسیدیم. در تاکسی، بحث جایگزینی داریم.

آمار را قبول دارید؟
دکتر حسینی:
نهایتا برآیند این است که در شهر تهران تعداد زیادی خودروی فرسوده نزدیک به ۱۲۰ هزار خودرو و تعداد زیادی حدود ۳۰۰ هزار خودروی کاربراتوری از سال ۸۲ تا قبل، ۱۰ درصد ناوگان خودروی تهران است ولی ۵۰ درصد آلودگی را باعث می شود. سالی ۲۰۰۰ تاکسی نوسازی می شود.

چمران: ما از نوسازی تاکسی ها راضی نیستیم. تاکسی های فرسوده را جزء خودروهای فرسوده به حساب نمی آورند. در حالی که رفت و آمار این تاکسی ها بیشتر است. لااقل این تاکسی ها را هم جایگزین می کردید.

سعادت: جایگزینی تاکسی چند وجهی است. واردکنندگان بدون وام و جایگزین اسقاط می کنند و به سرعت این کاررا می کنند.

چمران: چرا تاکسیهای تهران باید فرسوده بمانند؟

دکتر حسینی:
تاکسی، ستاد، بانک، شهرداری همه با همدیگر مشکل دارند. تاکسی ۳-۴ برابر خودروهای عادی تردد دارند.

سعادت: ۱۷ هزار تاکسی فرسوده ای که وجود دارد، شاید مربوط به سال آینده هم هست. موجود این خودروها،‌الان ۱۰ هزار تاست.

دکتر حسینی: ۱۷ هزار تا درست است.

سعادت: ما منکر اولویت نوسازی تاکسی نیستیم.

چمران: بحث اینجاست که تاکسیهای فرسوده را تعویض نمی کنند. فقط ستاد مسئول نیست. بانکها مسئولند، خودروسازان مسئولند و پروسه خیلی سخت است تا اینها تعویض شوند.

سعادت: این پروسه نیاز به هماهنگی بین بخشی از وزارت کشور، تاکسی رانی شهری و ... نیاز است. از اواسط شهریور ماه سال جاری پروسه جدید اسقاط تاکسیها شکل گرفت و ۱۷۰۰ نفر ثبت نام امسال بود که به بانک معرفی شدند. عملا ما یک پروسه سپرده وثایق و تضامین به بانکها را داریم.

چمران: چیزی که کم داریم هماهنگی بین دستگاه هاست. وزارت صنایع باید پا به میدان بگذارد. بزرگترین مشکل ما نبود مدیریت یکپارچه شهری است. مشخص نیست کی باید چه کار کند. اتوبوس، مترو چه طوری باید جایگزین سواری شود؟ مردم را تشویق به استفاده از وسایط نقلیه عمومی کنیم. ولی نیست. کمبود در اتوبوس و تاکسی داریم.

چرا کمبودها جبران نمی شود؟
چمران:
هر سال باید ۱۰۰۰ دستگاه به تهران واگذار شود. ۷ هزار اتوبوس سال ۹۲ داشتیم و گفتند هر سال ۱۰۰۰ دستگاه باید جایگزین شود. ۷۰۰۰ دستگاه کم است و باید ۱۱ هزار دستگاه داشته باشیم. ۶ سال است دولت و وزارت کشور هیچ اتوبوسی به تهران نداده. هر نوع اتوبوسی که بدهند، مانند سوخت CNG و گاز استفاده می کنیم. الان ۶ سال است اتوبوس وارد شهر تهران نشده، مگر این که شهرداری مجبور شده اتوبوسهای دوکابینه از چین بخرد و وارد کند. شهرداری نمی تواند ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بخرد. برای مترو نیاز به فایناس خارجی دارد. با ۵۰ میلیاردی که می گیریم می شود ۳۰۰ متر مترو ساخت در حالی که نیاز به ۲۵ کیلومتر مترو داریم. مدیریت مترو در ساخت در حد خوبی است. خودمان می توانیم بسازیم و نزدیک به ۵۰ درصد واگنها را خودمان می سازیم که بقیه اش را باید وارد کردیم.

دکتر حسینی: برنامه کاهش آلودگی هوا، ارزان نیست. بلکه شامل سوبسید می شود و هر ریالی که صرف می شود باعث سرمایه گذاری ۱۵ برابری می شود. هیچ شهری با بودجه خودش نمی تواند این برنامه را پیش ببرد و نیاز به بودجه های ملی است.

رضا امینی رئیس شورای شهر اصفهان به صورت تلفنی وارد گفتگو شد.
چند روز است هوای اصفهان آلوده است. چرا؟
امینی:
اصفهان نیز مستثنی از کلانشهرها نیست. اصفهان البته در محاصره صنایع آلاینده است. نقش دولت در کمک به کلانشهرها برای تامین اتوبوس، اعطای تسهیلات به تاکسی داران بی بدیل است. عوامل آلودگی مشابه است ولی صنایع بیشترین مشکل را در اصفهان دارند. برای تعیین میزان و سهم آلایندگی در اصفهان، دیروز طرحی را به تصویب رساندیم. امیدواریم نقش دولت در این زمینه بیشتر از گذشته شود. اگر هفته ای ۱۰۰۰ متر خیابان در عرض ۲۰ متر ایجاد کنیم، فقط پاسخگوی پارکینگ خودروهایی است که هر هفته شماره می شوند.

خودروها باید معاینه فنی داشته باشند. مردم می گویند دقت و حساسیت در این باره نیست. شورای شهر چقدر نظارت دارد؟

چمران: جاهایی که معاینه فنی را انجام می دهند، از لحاظ معاینه فنی دقیق هستند. ممکن است در خارج از شهر یا تخلفاتی در داخل شهر باشد، ولی دقت لازم صورت می گیرد. آمار دقیق معاینه فنی را ندارم. در ماه های مختلف فرق می کند، در ماه های ابتدای سال، مراجعه به مراکز معاینات کند است و بیکار می مانند و می خواهند تعطیل کنند. آخر سال که می شود، صف ها طولانی می شود. اگر معاینه فنی در طول سال تقسیم شود نه صف ایجاد می شود نه مرکز تعطیل می شود. آنچه در تهران صورت می گیرد با دقت و اشراف است. اگر تخلفاتی هم باشد رسیدگی می کنیم.

دکتر حسینی: موتورسیکلتها هم باید معاینه فنی شوند ولی ما هیچ اعمال قانونی روی موتورسیکلتها نداریم. در تهران ۱ میلیون موتورسیکلت داریم که عمدتا ۱۲۵ سی سی کاربراتوری هستند که هر کدام ۴ برابر یک خودرو آلایندگی دارند.

چمران: موتورسیکلتها بسیار بیشتر است.
دکتر حسینی:
ما در منطقه ۱۲، ۹۰۰ هزار تردد خودرو را ثبت کردیم. اینها ساخته می شوند و حتی بعضا سند هم ندارند. جریمه هم فایده ای ندارد. حتی صاحب موتورسیکلت هم شناسایی نمی شود.

سردار حسینی رئیس راهنمایی و رانندگی تهران به صورت تلفنی وارد بحث شد.
چرا پلیس قاطعنامه با خودروها و موتورسیکلتهای آلاینده برخورد نمی کند؟
سردار حسینی:
در تهران ۳میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو وجود دارد. حدود ۴۵ درصد اینها، زیر ۵ سال ساخت هستند و نیاز به معاینه فنی ندارند. کار میدانی انجام دادیم در طول هفته گذشته.... (ارتباط قطع شد.)

چمران: چرا مجلس ۵ سال را برای معاینه فنی گذاشت؟ ما معتقدیم حداکثر باید ۲ سال باشد، ولی قانون وجود دارد و باید اصلاح شود. موتورسیکلت ها هم پیشنهاد می دهیم برقی باشد. مردم استقبال می کنند. منتهی موتورسیکلت برقی در ایران ساخته نمی شود. باید وارد شود. باید از سود بازرگانی بکاهیم تا مردم بخرند.

سردار حسینی: عرض می کردم ۴۵درصد خودروهای تهران نو هستند و نیاز به معاینه فنی ندارند. در بررسی میدانی ما ۴۳ درصد دارای برگ معاینه فنی هستند و خودروهای فاقد معاینه فنی کمتر از ۱۳ درصد است. نکته مهم و قابل توجه این است که از ۴۳ درصد دارای برگه معاینه فنی، بیشتر اینها، دارای آلایندگی و دودزایی بودند. یعنی با چشم هم دودی که از اگزوز آنها خارج می شود، هم دیده می‌شد. بیش از ۵۰ درصد خودروهای دارای معاینه فنی به وسیله ارتباط و دلالی برگه گرفته اند.

ولی آقای چمران می گوید در مراکز معاینه فنی خیلی دقیق نظارت می کنند. اینها در تهران انجام نمی شود؟
سردار حسینی:
در تهران وضعیت بهتر است ولی باز هم مسایلی وجود دارد. بیشتر معاینه فنی ها از شهرهای اقماری و اطراف گرفته شده بود. اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه کسانی که برای فرافکنی و برداشتن مشکل از روی دوش خودشان می آیند، باعث این مشکل شده.

چقدر خودروهای آلاینده را توقیف کردید؟
سردار حسینی:
ما در ۹ ماه اخیر ۵۳۰ هزار برخورد داشتیم به صورت توقیف، جریمه و ... بوده.

دکتر حسینی: آمار شما غلط است.

سردار حسینی: آمار خودتان غلط است.

دکتر حسینی: شما با آمار غلط بحث می کنید.

سردار حسینی: آمار غلط، آمار ایشان است که متاسفانه فکر کردند می شود با مباحث عملیاتی که نیاز به کار میدانی دارد با جزوه و کتاب دانشگاهی برخورد کرد.

نظر آقای چمران چیست؟
چمران:
نمی خواهم این بحث را ادامه بدهیم. ما مخلص سردار حسینی هم هستیم. اگر جایی تخلفی است، ارائه بدهند. اگر جایی خوب معاینه فنی انجام نمی شود، اعلام کنند، ما در خدمتشان هستیم. متاسفانه در نتیجه، آلودگی هوا را می بینیم که بیش از ۸۰ درصد آلایندگی متعلق به خودروهاست. ما از راهنمایی و رانندگی گلایه ای نداریم.

ولی شما موقع حرفهای سردار حسینی سر تکان دادید؟
چمران:
من روی آمار ۵۳۰ هزار جریمه مشکل داشتم. این عدد خیلی بزرگ است. نمی دانم اینها معاینه فنی رفته اند یا نه. اگر پلیس این حجم برخورد را کرده باشد باید تحسینشان کنیم.

سردار حسینی: کدام عقل سلیم و منطق می گوید این آلودگی با این حد و شرایط وحشتناک را فقط ۳۰۰ هزار خودرو ایجاد می کند؟

دکتر حسینی: محاسبات دانشگاهی این را می گوید.

سردارحسینی: محاسبات شما را قبول نداریم.

دکتر حسینی: محاسبات علمی این را می گوید. همان محاسباتی که شما قبول ندارید می گوید یک خودروی کاربوراتوری به ازای هر کیلوگرم پیمایش ۴۰ گرم آلودگی ایجاد می کند. یک خودرو با استاندارد یورو ۲، برای هر کیلومتر پیمایش ۲.۷ گرم آلایندگی ایجاد می کند. محاسبه تفاوت اینها، دکترا نمی خواهد. هر دانشجوی ترم اولی هم می تواند این را حساب کند. به نظر من پلیس در برخورد با متخلفان و دودزاها، اغماض کرده و باعث این وضعیت شده.

سردار حسینی: یک خودرو با یک تکه کاغذ پاره به عنوان معاینه فنی مشکلش حل نمی شود. بیش از نیمی از خودروهایی که کاغذ معاینه فنی دارند، دودزا هستند. این که تصور کنیم با دادن یک تکه کاغذ پاره به نام معاینه فنی می شود مشکل را حل کرد، قطعا اشتباه است. باید علت ها را جویا شد. اگر وضعیت ناوگان خودرویی امروز مناسبت تر است یا ۱۰ سال پیش؟

آقای سردار حسینی. می شود توضیح بدهید منظورتان چیست و رفع زحمت کنیم!
سردار حسینی:
توسعه نامتوازن شهر تهران به عنوان مراکز متعدد اقتصادی، سیاسی، تجاری، فرهنگی، آموزشی، درمانی و الی ماشالله مشکلات که می بینیم در کلانشهرها است. به جای اینکه بیاییم ساده انگارانه و مثلا علمی مسایل پیش پاافتاده ای که واقعا با عقل و منطق جور درنمی آید داشته باشیم. چرا این دودوتا چارتا، ۵ سال پیش خودنمایی نمی کرد؟

مهندس چمران شما صحبت خاصی دارید؟
چمران:
نمی خواهیم کسی را اینجا گیر بیندازیم. معاینه فنی حدود ۱۲ درصد تاثیر در آلایندگی دارد. موتورسیکلت ۱۲ درصد دارد. اتوبوس آنقدر درصد! تاثیر دارد. (متن سخن چمران) هیچ کس ادعا نمی کند معاینه فنی مشکل را حل می کند. معاینه فنی یک کاغذپاره نیست. وقتی دکتر می رویم یک نسخه می دهد و همین نسخه و کاغذپاره ما را خوب می کند. اگر این کاغذپاره معاینه فنی هم خوب اجرا شود، همین ۱۲ درصد درست می شود.

چرا برخی از مناطق تهران را تعطیل می کنیم و جاهای دیگر را نه؟
چمران:
ایستگاه های هواشناسی در سطح تهران، تفاوت دارد و وقتی آلایندگی از ۱۵۰ بالاتر برود، در برخی مناطق مدارس را تعطیل می کنند و بقیه جاهای دیگر که آلاینده نیست را تعطیل نمی کنند.

نتیجه گیری عجیب مجری در انتهای این گفتگوی پربرخورد از همه شنیدنی تر بود: چند روز دیگر روز هوای پاک است و دور همدیگر جمع می شویم و کف می زنیم و سوت می زنیم ولی باید یادمان باشد که پاسخگوی مرگ و میر شهروندان نیز باشیم.
 
کلمات کلیدی : آلودگی هوا
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۷:۳۹:۵۸
مدیریت دیمیه دیگه. وقتی که محاسبات دانشگاهی را نادیده بگیرن، همینه. کشورهای دیگه جمعیت، شهرهای بزرگ، خودرو، رفت و آمد ندارن؟ به جای تو سرهم زدن، از تجربیات اونا استفاده کنین. (3421139) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۲۶:۵۴
من نمیدانم چرا تا الودگی هوا میشه همه مسولین دیواری کوتاه تر از ماشین ها نمی بینند ۱۰۰۰ تا ماشین دودزا برابری میکنه با یک کارخانه آسفالت یا کارخانه های الاینده اگه شما زرنگ هستید برید دنبال انها البته این تصمیم شما بد هم نیست . درامدی برای راهنمایی و رانندگی و معاینه فنی هست (3422082) (alef-13)
 
حميد
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۲:۳۷:۱۵
تنفس هواي پاك حق مسلم ماست ومسوولين با بي تدبيري وعدم اقدام مناسب انرا برمردم تحريم كرده اند.بايد حداقل تذكرات مقام معظم رهبري را در سالهاي قبل به گوش جان ميگرفتند، ضعيفترين شوراي شهر از لحاظ سواد ضعيفترين نمايندگان مجلس از لحاظ تدبير ، شهرداري كه به جاي ساخت مترو ، بزرگراه صدر رادوطبقه ميكندوبه دنبال نمايش انتخاباتيست وخانم بي ابتكاري كه جان پلنگ را بر جان مردم ارجح ميداند ومحيط زيست راجولانگاه سياست كرده وفقط شعار ميدهد ورييس جمهور قبل كه محيط زيست را به محيط نيست تبديل كرد، (3422673) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۷:۵۰:۱۰
ﻣﻦ ﻓﻘﻄ ﻳﻚ ﺳﻮﺍﻝ ﺍﺯ ﺳﺮﺍﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺍﺭﻡ. ﺳﻬﻢ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻰ ﺑﻮﺩﻥ ﺟﻴﺴﺖ? (3421146) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۹:۵۱:۰۱
در مورد دور دور زدن جوانان ایرانی‌ با موتور یا ماشین اگر در ایران به معنی‌ واقعی‌ زندگی‌ کنی‌ متوجه میشوی که جوان ایران و اصولا مردم ایران در غیاث با کشورهای دنیا(ژاپن ، آمریکا، اروپا که جای خود) حتی کشورهایی با درآمد پایین مانند فیلیپین، تایلند ، چین و.... به معنی‌ واقعی‌ کلمه، تفریحات سالم مانند یک سینما ، یک رستوران، یک کنسرت، یک کافی‌ شپ ، یک مال، یک سوپر مارکت و...با قیمت و کیفیت مناسب که در بسیاری نقاط دنیا، مرکز تفریخ و گذران وقت جوانان و افراد متوسط و حتی فقیر جامعه است ندارند....

مثلا در تمام کشورهای پیشرفته دنیا قیمت یک قهوه یا چای با یک کیک کوچک ۱.۵ دلار است یعنی‌ ۵ هزار تومن (حداقل حقوق ساعتی‌ ۸ دلار) بدون محدودیت نشستن و زمان، ولی‌ در ایران یک قهوه به مراتب کوچکتر شاید بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومن است(۶ تا ۷ دلار) و حداقل حقوق ساعتی‌ زیر یک دلار!!! و باید نیم ساعتی‌ رفع زحمت کنی‌ و یا کارکنان چپ چپ مانند تختهای کنار رود کرج که باید ساعتی‌ چند هزار تومن به پردازی نگاهت میکنند!!!!..... پس تنها چیزی که می‌ماند دور دور زدن در خیابان‌ها است! (3421358) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۲۵:۰۶
به آنها اضافه کنید بی کاری جوانان وعلافی آنها با اتومبیلهای پدر در کوچه وخیابان تحت عنوان تفریح( والته تنها تفریح ) (3421784) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۲۶:۳۹
من یک سوال از شما دارم 99 درصد مشکلات کشور از دولته و قبول ولی این روزها که این همه الودگی وجود داره چرا همه با اتومبیل در خیابان حضور دارید؟ خداوکیلی خداوکیلی این نشون دهنده این نیست که ما افرادی هستیم که فقط انتقاد می کنیم و خودمون مصالح و منافع فردی را بر جمع ترجیح میدهیم؟ کسی که این روزها اتومبیل به خیابون میاره انصافا نباید دود بخوره؟ لیاقتش همین نیست؟ بنده که در مریخ بدنیا نیومدم اینجا چندین ساله باهاتون زندگی کردم میشناسمتون که چطور ادمهایی هستید. 14 سال هم زندگی خوابگاهی و مشترک باهاتون داشتم دیدگاهاتون رو میدونم. خیلی در انتقاد و طلبکاری فرز هستید ولی نوبت خودتون که میرسه هیچی! (3421787) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۴۹:۱۱
شما اگر در خصوص مساله ی مشارکت اجتماعی مطالعه داشتید به این نتیجه نمی رسیدید که استفاده ی ملت از اتوموبیل شخصی نشانه ی عدم توجه آنها به وضعیت سلامت است...خیر...این ها نشانه هایی است از بی اعتمادی عمومی! (3422573) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۳:۰۳:۲۴
امروز که از دانشگاه بر می گشتم تمام مدت داشتم خودرو ها را نگاه می کردم! یک خودرو با 4 سرنشین ندیدم ( به جز 2 تا تاکسی ) ! همه تک سرنشین ! این هم مقصر دولته ؟ بابا دولت بد هر چی شما می گید! به خاطر سلامت فرزندانتون پدر مادرتون یک روز این ماشین های خراب شده رو پارک کنید تو خونه ! (3422715) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۰۴:۵۹:۲۹
امنیت جانی (3422919) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۱۵:۰۳
یک موتور ۴ برابر یک ماشین آلودگی‌ دارد و تعداد آن در تهران ۱،۵ میلیون است.... یعنی‌ اندازه ۶ میلیون ماشین آلودگی‌ ایجاد میکنند.... خوب چرا به جای موتور بنزینی، موتور برقی‌ تولید نمی‌شود... روابط که با چین خوب است و چین اولین تولید کننده ارزان موتور برقی‌ دنیا ‌ست!!! (3421187) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۲۰:۰۱
خوب خودروی 30سال پیش استاندارد آلایندگی نداره که!وقتی تکنولوژی اکثر خودروهای تولیدی ما مال چند دهه قبله،بعد انتظار دارین خودروی های ساخت چند سال پیش برگه معاینه فنی بگیرن؟بابا خودروی صفر ما از خودروی چند سال پیش آلایندگیش بیشتره،تو دفترچه راهنمای خودرو های تولیدی ایران خودرو زده موتور ماشین به ازای هر 1000 کیلومتر نیم لیتر روغن کم میکنه!حالا ماشین 30پیش هم نیم لیتر روغن کم میکنه (3421194) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۳۱:۲۳
و جالب تر اونکه در سال 89 یهوئی اعلام کردند که همین ماشین هایی که حتی صفر کیلومترش هم باندازه یک ماشین ده پونزده سالۀ خارجی هوا رو آلوده میکرد تا 5 سال !!!!!! احتیاج به معاینه فنی ندارند ؛
آیا بهتر از این میشد مسئلۀ بغرنج رفوزگی !!!! ماشین های یکی دو ساله رو حل کرد ؟!؟!؟!؟!؟ (3421440) (alef-13)
 
lf
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۲۳:۱۸
هدف همان 30000تومان است واشتغال زایی کم (3421197) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۲۶:۲۱
یکی از بزرگترین اشتباهات سیستم ایران این هست که می خواهند چرخ رو از اول اختراع کنند و حاضر نیستند از تجربیات کشورهای دیگه درس بگیرندُ من سالهاست که دیگه ایران زندگی نمی کنم ولی هر موقع سفر میام ایران یک چیزی که برام خیلی عجیب هست این هست که داشتن ماشین و با ماشین این ور اونور رفتن قسمتی از کلاس آدم ها بحساب میاد، جالب هر کس آدم رو ایران می بینه اول میپرسه درآمدت چقدر هست بعد سوال می کنه ماشین چی داری!!!!
از اون جالب تر استفاده از مترو و اتوبوس رو نشانه بی پولی و بی کلاسی می دونند حالا چه به زبون بیارن چه در عمل و رفتار نشون بدند.
تو اروپل خریدن ماشین بی نهایت ساده و ارزونه نسبت به حقوق ولی هزینه بیمه مالیات پارکینک روتن به مرکز شهر در ماه اونقدر بالاس که مردم ترجیح میدن از خیرش بگذرند و اونایی هم که دارن با این هزینه های بالا باز هم هنوز از ماشین شخصی استفاده می کنند در واقع هزینه اتوبوس و مترو رو برای دیگران پرداخت می کنند از همه مهمتر هیچ کس علاقه به اتوبان سازی و پهن کردن خیابون ها نداره تازه روز به روز خیابون ها رو باریک تر می کنند که پیاده رو و دوچرخه رو اضافه کنند!!! (3421205) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۹:۴۶:۳۳
دوست عزیز همانطور که خود گفتی‌ سالها است که ایران زندگی‌ نمیکنی‌ و اگر هم سری به ایران میزانی‌، چند روز و مشغول با خانواده.... ولی‌ اگر در ایران به معنی‌ واقعی‌ زندگی‌ کنی‌ متوجه میشوی که جوان ایران و اصولا مردم ایران در غیاث با کشورهای دنیا(ژاپن ، آمریکا، اروپا که جای خود) حتی کشورهایی با درآمد پایین مانند فیلیپین، تایلند ، چین و.... به معنی‌ واقعی‌ کلمه، تفریحات سالم مانند یک سینما ، یک رستوران، یک کنسرت، یک کافی‌ شپ ، یک مال، یک سوپر مارکت و...با قیمت و کیفیت مناسب که در بسیاری نقاط دنیا، مرکز تفریخ و گذران وقت جوانان و افراد متوسط و حتی فقیر جامعه است ندارند....مثلا در تمام کشورهای پیشرفته دنیا قیمت یک قهوه یا چای با یک کیک کوچک ۱.۵ دلار است یعنی‌ ۵ هزار تومن (حداقل حقوق ساعتی‌ ۸ دلار) بدون محدودیت نشستن و زمان، ولی‌ در ایران یک قهوه به مراتب کوچکتر شاید بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومن است(۶ تا ۷ دلار) و حداقل حقوق ساعتی‌ زیر یک دلار!!! و باید نیم ساعتی‌ رفع زحمت کنی‌ و یا کارکنان چپ چپ مانند تختهای کنار رود کرج که باید ساعتی‌ چند هزار تومن به پردازی!!!!..... پس تنها چیزی که می‌ماند دور دور زدن در خیابان‌ها است! (3421344) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۵۱:۳۱
تا حالا تو مترو له شدی؟ تا حالا تو بی آر تی از شدت بوی نامطبوع حالت تهوع گرفتی؟ تا حالا شده تو هوای سرد یک ساعت منتظر یه تاکسی باشی که دربست نباشه؟ خیر...نشده! (3422580) (alef-13)
 
ثروتی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۴۶:۵۳
رییس پلیس راهور تهران: معاینه فنی کاغذپاره است

راست گفته.نمونش معاینه فنی ترمینال مشهد.

گرفتن معاینه فنی در کمتر از 30 ثانیه (3421248) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۴۷:۳۶
آخرش چی شد بالاخره !!!!!
رفت تا سال بعد ... دوباره (3421250) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۴۹:۴۷
بی خود دعوا نکنید همه چیز تقصیره احمدی نژاده (3421256) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۲۸:۰۷
نه فعلا که احمدی نژادیها می گن تقصیر ابتکاره !!!! (3421790) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۵۲:۱۹
نه بابا...احمدی نژاد خوب بود...خاتمی مملکتو تحریم کرد! (3422583) (alef-13)
 
مانی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۵۱:۵۳
با سلام
هرکسی از ضن خود شد یار من
همه آقایون درست میگن من خودم شنیدم که یه آقای کارت ماشین شما رو میگیره بعد براتون کارت معاینه فنی میاره؟؟؟(اینجا رو نشنیده بگیرین :والبته آورد).
ولی وقتی خودم به معاینه فنی مراجعه کردم عکس خودرو همراه پلاک رو معاینه فنی چاپ شده بود؟؟یعنی یک بام و چند هوا.
والبته بعضی از مامورین راهنمایی گفتم بعضی خودتان تفسیر کنید با مشاهدادتون به یکسری مغازه داران و دست فروشان لطف بیشتری دارن در خصوص پارک اتومبیل و سد معبر که باعث ترافیک در خیلی از معابر میشه که یه دلیل برای هرچه بیشتر الوده شدن هواست.
شهرداری هم رنگ کردن جدول هارو بیشتر از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دوست داره چرا؟ نمیدونم(شاید خیر بیشتری توش هست).
و دولت هم نمیخواد از سود گمرک کم کنه و ورود خودرو و لااقل موتور سیکلت های برقی رو نگیره.
پس سعی کنید زیاد در هوای الوده از خونه بیرون نریم تا خدا یه باد و بارون بفرسته .
همه ما مقصریم بی تعارف (3421260) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۵۴:۱۲
اگر كاغذ پاره نبود هيچ كدام از توليدات داخل اجازه تردد پيدا نمي كردند (3421262) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۸:۵۹:۵۲
عمر مفيد خودرو رو بكنيد 10 و موتور سيكلت هم 5 با اين شرط هم بفروشيد
آنهاي هم كه ندارند سال آخر مي توانند خودرو را با قيمت پايين بخرند سپس بدن اسقاط به همين راحتي (3421271) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۰۵:۰۷:۴۸
بنظرت خودروسازی که خودرو 10 میلیونی رو میده 20 میلیون با وام می فروشه 40 میلیون! میاد چنین کاری بکنه؟ (3422920) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۲۱:۲۹:۲۵
دوست عزیز به نفع خودرو ساز هست هم به نفع مردم خیلی ها حاضر نیستند دیگه ماشین بخرند از آن طرف سال آخر فرضا ماشین 40 میلیونی می شود 4 میلیون که یارو یکسال سوار میشه بعد می ده اسقاط 2 یا 3 تومان می گیریه (3423944) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۹:۴۴:۵۵
برادر من مشکل اصلی تهران از روزی پیدا شد که منطقه 22 جولانگاه آسمانخراشهای نیروهای نظامی شد (3421338) (alef-13)
 
خسرو سلجوقی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۹:۴۸:۱۲
با مدارک داده شده افراط و تفریط برخورد میکنیم تعدادی از گواهینامه راهور هم کاغذ پاره است لذا همه مدارک را کاغذ پاره ندانیم بلکه برای اصلاح همه مدارک کاغذ پاره هم اقدام کنیم (3421350) (alef-13)
 
چرا؟
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۹:۵۰:۵۲
چرا کسی بزرگراه های داخل شهری را که به خاطر بی نظمی به پارکینگ ماشینها شده نمیبیند، چرا کسی نمیبیند با کم وزیاد شدن عرض بزرگراه در یک مسیر راه بندان میشود، چرا کسی با رانندگانی که نمیخواهند از بزرگ راه خارج شوند ولی مسیر خروجی را سد میکنند یا برای خروج مسیر مستقیم را سد میکنندبر خورد نمیکند وهزار چرای دیگر در همین زمینه ها (3421357) (alef-13)
 
الف
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۰۹:۵۷:۳۸
متاسفم که مسئولین بجای بحث های را هگشا همدیگر را مقصر جلوه میدهند.آقایان جای این بحث های چالشی جلسات داخلی خودتان است.
اینکه معاینه فنی کاغذ پاره است کاملا درست است.در مشهد با کمترین مشکل معاینه اخذ میشود.
تردد خودرو های دود زا در اشهر ها بیداد میکندا.اتوبوسها و مینی بوسها وکامیونها و موتور سیکلت های دود زا را متوقف کنید.
هرچند خودرو های داخلی به ظاهر دود کمی از اگزوز شان خارج میشود ولی در خروجی اگزوز آنها الاینده های سمی فراوان است.
دولت و مسئولین دراین باره و مبتلاشدن مردم مسئولند.شهروندان از حق خود نمیگذرند.
بااین وضع میخواهند در شهری مثل مشهد حق شهروندی هم از مردم بگیرند؟؟واقعا دست مریزاد و خسته نباشید مسئولین عزیز.... (3421371) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۰۳:۱۰
مسئولین ما شجاعت تصمیم گیری و اقدام را ندارند. وگرنه منابع آلودگی و راه حل ها مشخص هستند. این راه حل ها هزینه (نه فقط هزینه مالی) دارند. دعوا دارند. عواقب دارند. اما کسی نمیخواد گردن بگیره.
از یک طرف باید شروع بشه به هرحال. مثلا اول تردد خودروهای خیلی داغون رو متوقف کنید تو شهر. بعد ورود موتورهای سی جی رو به مناطق آلوده شهر ممنوع کنید و ... حداقل یک روند آرومی رو شروع کنید تا 5 سال میتونید یک تاثیرات نسبی ای بذارید! (3421382) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۰۷:۳۵
چرا راجع به غیر استاندارد بودن موتور خودروهای ساخت داخل حرف نمیزنند و مصرف بیش از حد بنزین خودروهای چون سمند با مصرف 14 لیتر در 100 کیلومتر داخل شهر (3421388) (alef-13)
 
بی نام
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۱۲:۳۳
در عجب چطور بعضی از آقایان صاحب منصب اینگونه راحت از خودروهای فرسوده و یا معاینه فنی که خود در تناقض با فرسودگی است افاضات میکنند. چرا این مطلب ساده درک نمیشود که انبوه خودروهای فرسوده و غیر استاندارد بر میگردد به فقر گسترده و درآمدهای نازل مردم آنهم طی سالهای گذشته . امروز هم تبدیل آنها به استاندارد ملزومه یک اقتصاد منطقی است و دادن قدرت خرید به مردم که اگر قبلآ رعایت میشد امروز در این رابطه چنین نمیشد. اما از آنطرف غده های سرطانی میلیاردی را باید دید که در کنار این فقر تشدید رشد مییابند. کاملآ مشابه وضع ساخت وسازهای مافیایی و شهر سازی بیخردانه ولی پر سود که همه با هم تهران و شهرهای بزرگ را خفه کرده اند. (3421396) (alef-13)
 
محمد...
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۲۳:۱۷
چند،روز پيش من، انكارا بودم،براي گرم كردن، هتل از كولر دو زمانه استفاده مي شود،تاكسي ها،تويوتا،هيوندا بود،بيشتر از مترو استفاده مي شد،واتوبوس،از ماشين شخصي كمتر استفاده مي كنند،فقط براي مسافرت بيرون شهري،در مصرف وسايل گازي خيلي خيلي صرفه جويي مي كردند،حالا شما اينها را در تهران پياده كنيد،اكر تهران الوده شد پس درسته، (3421417) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۵۴:۲۹
این هایی که می فرمایید قطره ای از اقیانوس عوامل آلودگی هوای تهران هم نیست! (3422588) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۲۷:۲۴
خودرو های صفر ایرانی هیچکدوم استاندارد نیستن چه برسه به کارکرده هاش (3421426) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۴۷:۴۰
این کلمه کاغذ پاره رو قبلا هم نشنیده بودیم ...؟
بنظر که کلمه اشنایی میاید !!!! (3421472) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۴۹:۵۳
- ميگى نظرت در مورد نظر رئيس پليس رهوار تهران كه فرموده معاينه فني كاغذ پاره است چيه ؟!
-- قطعاًكاغذ پاره نيست ، بي برو برگرد ، شك نكن !!... نه ! اصلا !!
-- حالا از كجا معلومه كه كاغذ پاره نيست !!
- از آنجا كه قربونتم رئيس جمهور سابق هم با قاطعيت هر چه بيشتر ميفرمود كه تحريم ها كاغذ پاره بيش نيستند ، اما ديديم كه چه قدر اشتباه مي كرد !!!!
-- خب البته اين هم استدلالي است ، به نظرم خيلي زياد هم اشتباه نمي گويي !! (3421478) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۰:۵۹:۱۰
باید مثل کشورهای پیشرفته خودروهای قدیمی تر مشمول مالیات بیشتری شوند. تهران تنها شهر ایران نیست. نیم نگاهی هم به شهرهای کوچکتر بیندازید. (3421503) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۰۴:۰۳
هیچ کس به گازی که در شهرها استفاده می شه فکر نمی کنه چرا شهرهای کوچک که گازکشی شدن مثل کاشان هم دچار آلودگی هستن ؟ (3421743) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۳:۳۹:۳۷
اول هم از خودروهای خود شهرداری که از همه دود زاترند شروع کنند ! (3421812) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۵۶:۴۰
حق مردم تهران و مسوولین همین هوای کثیف هست که خودشان ایجاد کردند. ایجاد هوای کثیف یک کار همگانی بوده و همه درش سهیم هستند. نوش جانتان. (3421626) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۲۱:۵۶:۱۰
تا وقتی امثال شما فکر کنند دلیل کم آبی شل بودن واشر شیرآب حمام و دلیل آلودگی هوا خودروهای شخصی است ، وضع ما همین است! (3422590) (alef-13)
 
مسعودانتظاری ملکی
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۲:۳۸:۵۴
با 3 هزار میلیارد تومانی که دولت به خودردسازهاداد تا خودروهای بیشتری وارد خیابان ها بکنند ودود بیشتری تولید بکنند میتوانست از قرار هردستگاه خودرو فرسوده 3 میلیون تومان یک میلیون خودرو فرسوده را از سطح خیابان ها جمع کند تا امروز دچار چنین وضعی نشویم. (3421700) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۵:۰۴:۱۰
ما در این کشور مسوول نداریم همه مختار هستند. مسوول یعنی پاسخگو به مردم یعنی کسی که مردم حق نظارت براعمالش را دارند و هر گاه راضی نبودند عوضش کنند ... (3422026) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۸:۰۴:۵۴
پلیس اگه گواهینامه تخلف کارها را بگیره, 20 درصد کمتر میشه (3422356) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۸:۰۷:۵۴
چرا ایران خودرو و سایپا برای این تولیدات غیر استاندارد به دادگاه نمیروند؟ (3422362) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۰۹:۱۸:۱۰
شاید کسی نمیخواهد کاری بکند یا این وضع را طبیعی بدانند، یک نمونه آن ورودی قیفی شکل تونل رسالت از شرق به غرب است که ده ردیف ماشین میخواهند از پایین و دو سه ردیف از بالا سمت راست وارد تونل سه بانده رسالت شوند ، دست اندرکاران احتمالا ندیده باشند و گر نه فکری به حال آن بر میداشتند. (3423009) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۸ ۱۵:۱۵:۱۸
همه جای دنیا هزینه نگهداری ماشین دو کلان شهر ها بسیار بیشتر از یاسر شهرهای کوچک است .
این هزینه ها انفدر زیاد است که خیلیها ترجیح میدهند ماشین نداشته باشن .
تصور کنید پارک کردن در اماکن عمومی از جمله خیابانها و کوچه ها بطور کل ممنوع باشد . ایا مشکل الودگی حواهیم داشت ؟
بلی رفت و امد مشکل میشود ولی هوای سالم تنفس میکنیم . (3423461) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۰-۰۹ ۰۷:۰۲:۲۴
شما فکر میکنید خود پلیس معاینه فنی ماشینهاشو رعایت میکنه؟ (3424362) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.