نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 309044
چند نکته شریعتمداری درباره فیتیله و حواشی آن
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۴
در ماجرای مورد اشاره، به یقین قصد اهانتی در میان نبوده و با خطای یاد شده نیز برخورد قاطعی صورت گرفته است. بنابراین نباید با ادامه ماجرا، به دشمنان گوش خوابانده این مرز و بوم اجازه سوءاستفاده و تفرقه‌آفرینی داده شود.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی درباره واکنش ها به برنامه فیتیله نوشت: در پی پخش یکی از برنامه‌های طنز «فیتیله» از سیمای جمهوری اسلامی ایران که بخش‌هایی از آن به زبان آذری اجرا شده بود، جمعی از خواهران و برادران آذری‌زبان کشورمان در چند شهر دست به تظاهرات زده و برنامه مورد اشاره را اهانت به هموطنان آذری زبان تلقی کرده‌اند، این اجتماعات در حالی است که؛

۱- اگرچه بی‌دقتی تهیه‌کنندگان این برنامه قابل دفاع نیست و انتظار آن بود و از این پس نیز هست که در ساخت اینگونه برنامه‌های طنز، از هرگونه اهانت احتمالی هم خودداری شود ولی اکنون که این بی‌دقتی و خطا اتفاق افتاده است، چاره کار چیست؟ مسئولان صدا و سیما رسما به خاطر پخش این برنامه از خواهران و برادران آذری زبان کشورمان عذرخواهی کرده‌اند و در همان حال، ادامه برنامه «فیتیله» را به همین علت متوقف ساخته‌اند و ضمن توبیخ دست‌اندرکاران تهیه برنامه‌ یاد شده، برخی از آنان را نیز از مسئولیت برکنار کرده‌اند و اکنون این پرسش منطقی در میان است که مسئولان صدا و سیما در واکنش به ماجرای مورد اشاره باید چه اقدام دیگری انجام می‌داده‌اند که نداده‌اند؟! به یقین با شناختی که از هموطنان آذری زبان خود داریم، خواسته آنان، مثلا اعدام دست‌اندرکاران خطاکار برنامه مزبور نبوده و نیست، پس ادامه اعتراضات برای چیست؟! اگر منظور از اعتراضات یاد شده، اعلام مخالفت و اعتراض به سراسر ایران اسلامی است، که این خواسته نه فقط در سراسر کشور بلکه با سوءاستفاده دشمنان بیرونی - که به یقین مورد انزجار خواهران و برادران آذری زبانمان نیز هست- تقریبا در سراسر جهان شنیده شده است.

۲- مگر خواهران و برادران آذری زبان کشورمان هویتی جدا از ملت شریف و یکپارچه ایران اسلامی دارند که چنانچه خدای نخواسته به آنان اهانتی شده باشد، این اهانت احتمالی متوجه همه مردم ایران نباشد؟!
فقط یک نیم نگاه به ترکیب جمعیتی میهن اسلامی به وضوح حکایت از این واقعیت دارد که در پهنه ایران اسلامی، هیچ مرزی - تاکید می‌شود که هیچ مرزی- میان اقوام مختلف حاضر در پهنه ایران اسلامی وجود ندارد.

عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران، یعنی رهبر معظم انقلاب، آذری‌زبان هستند و بسیاری دیگر از مسئولان عالی‌رتبه نظام و دانشمندان برجسته کشورمان در گذشته و حال آذری زبان بوده و هستند... و اساسا امروزه سخن از آذری و مازنی و کرد و لر و عرب و... در عرصه ایران اسلامی و تفکیک آنان از یکدیگر نمی‌تواند معنا و مفهوم قابل توجیهی داشته باشد. و از این زاویه نیز، اگر در برنامه یاد شده اهانت و خطایی صورت پذیرفته باشد که صورت گرفته و بهتر بود در ساخت آن دقت بیشتری به کار گرفته می‌شد، این اهانت احتمالی متوجه همه ملت ایران بوده است و نه فقط هموطنان آذری زبان، بنابراین تجمع اعتراض‌آمیز برخی از خواهران و برادران آذری زبان کشورمان و یا دستکم، ادامه آن، با این توجیه که به آنان اهانت شده است، از مردم شریف و پاکباخته آن سامان که به گواهی همه شواهد تاریخی، یکی از استوانه‌های اصیل انقلاب و در همه روزهای حادثه در صحنه حاضر بوده و هستند دور از انتظار است، مخصوصا آن که در ماجرای مورد اشاره، به یقین قصد اهانتی در میان نبوده و با خطای یاد شده نیز برخورد قاطعی صورت گرفته است. بنابراین نباید با ادامه ماجرا، به دشمنان گوش خوابانده این مرز و بوم اجازه سوءاستفاده و تفرقه‌آفرینی داده شود.
 
کلمات کلیدی : فیتیله‌
 
هومان
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۰۸:۳۱:۱۵
ای کاش که این برخورد قاطع و محکم در حوزه معضلات اجتماعی و سیاسی هم وجود داشت...
به یقین حوزه کودک نیازمند توجه . مراقبت بسیار است. اما این برخوردها برای برنامه و سایر برنامه های اثرگذار در حوزه کودک و آموزش و حتی طنز ساده است و شایسته نیست سایر معضلات را نادیده گرفت. (3316051) (alef-13)
 
مهدی رنجوری
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۰۸:۴۲:۵۱
ادامه بیش از حد التهاب توهین به شعور مردم و کشور است. یک خطایی از یک قشر زحمتکش بوجود آمده و نباید زیاد بزرگنمایی کرد. بایستی با عوامل تشدید کننده تجمع و درگیری ها به شدت برخورد نمود. (3316083) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۲۳:۳۲:۳۵
با سلام جالب هست خیلی دموکراتیک هستیم توهین مکنن فقط براینک بگیم چرا توهین می کنین اغتشاشگر می شیم زمانی که از جان ومالمان می گذاشتیم وهزاران شهید نثار ایران مکردیم برادر بودیم وقتی از هویت خود دفاع می کنیم میشم اجنبی توی شهر خودمان نمی توانیم حرفمان را بزنیم (3317873) (alef-13)
 
ثريا دالغين
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۰۸:۵۷:۱۲
لطفا به مردمي كه نزديك نيمي از جمعيت كشور عزيز ايران را تشكيل ميدهد بفرماييد از كدام سهل انگاري مديران چشم بپوشاند..از جكهاي رواج يافته در رده هاي بالاي مديريتي؟ از اجحاف مديران زبان و ادبيات كشور به زبان مادري نيمي از افراد ترك زبان مملكت؟ از اجحافي كه در بازي تراكتورسازي و سپاهان شد؟ از بي انصافي صدا و سيماي كشورمان در قبال فرهنگ مردم آذربايجان؟ از قصورات صورت گرفته در حق درياچه اروميه توسط دولت قبلي و حال حاضر؟ از گوشهايي كه به مطالبات ترك زبانان آذربايجان در چارچوب قانون اساسي كشور بدهكار نيست؟ جناب شريعتيمداري لطفا به ما بگوييد از كدام سهل انگاري و براي چندمين بار چشم بپوشيم؟ (3316133) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۱۰:۱۰:۱۷
لطفا" آذزی زبانها راجدا از قشر جامعه نکنید بنوعی هرشهری ممکن است درآن قصور شده باشد که باید برای حفظ ایران عزیز ویکپارچگی ملت صبور باشیم (3316314) (alef-3)
 
تبریزی
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۲۲:۰۶:۲۱
شاید بی ربط به نظر بیاد ولی از شما خواهش می کنم به ما نگید ترک زبان یا حتی آذری زبان. اینجور لقب ها این تصور رو به ذهن متبادر می کنه که ادم ها براساس زبان مادریشون با هم فرق دارن. همینطور لازم می دونم چند تا اشتباه رو تصحیح کنم:

1. آذری ها ترک نیستن و ریشه شون با ترک ها یکی نیست.
2. اذری ها ترک زبان نیستن. اذری های قدیم آذری زبان بودن اما آذری های عصر حاضر هم اذری زبان و هم فارسی زبان هستن چون هم آذری و هم فارسی، زبان اولشون محسوب می شه. در واقع دوزبانه هستن. دقت کنید که زبان اول با زبان مادری فرق داره. زبان اول یعنی زبانی که شما به طور ناخوداگاه تا قبل از سن پنج (و به گفته بعضی زبانشناسان حتی تا یازده) سالگی به طور طبیعی و بدون اموزش یاد می گیرید.
3. گفتن "ترک آذری" به همون اندازه بی معناست که گفتن "افغان فارس".
4. از آذری های عزیز تقاضا دارم در مورد خودشون و زبانشون بیشتر مطالعه کنن. آذری ها از نژاد آریایی بوده و از ابتدا ساکن ایران بودن اما ترک ها از نژاد مغول بودن که در ترکیه فعلی ساکنن. شباهت اندک زبانی ما با اونها به دلیل حکومت ترک های عثمانی روی سرزمین های آذری نشین در گذشته است. با این توضیح که هر نزادی محترمه و ادم ها بر اساس نزاد ارزش گذاری نمی شن اما دید علمی داشتن به مسائل به معنای نزادپرستی نیست.

با تشکر. (3317733) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۷:۰۰:۴۰
لطفا مطالب سخیف و غیر علمی را اینطور جدی مطرح نکنید (3319254) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۰۹:۰۸:۲۵
من یک آذری زبان هستم. حاج حسین راست میگه. پیام اعتراض ما به گوش همه رسید. ادامه این موضوع دیگه فقط بازی کردن در زمین دشمن است. بنابراین اعتراضات و خصوصا تجمع ها باید خاتمه یابد. (3316157) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۰۹:۱۵:۴۴
سلام با صحبت های آقای شریعتی کاملا موافقم (3316176) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۰۹:۲۷:۳۴
جالب است که برای اقای شریعتمداری اگر توهینی از سوی دوستان و همفکران ایشان در روزنامه ها یا تلویزیون اتفاق بیفتد در حد یک اشتباه احتمالی و قابل گذشت مطرح بوده و بقول ریس خبرگزاری فارس خطا در رسانه ای مثل سیما قابل توجیح است و اگر اعتراضاتی به انان صورت گیرد باعث سواستفاده دشمنان می شود. این اقایان توضیح دهند که اگر چنین اتفاقی در رسانه های اصلاح طلب اتفاق بیفتد ایا همینگونه ساده برخورد می کنند یا تا تعطیلی روزنامه و زندانی شدن دست اندرکاران و ... ان روزنامه به اعتراضات خود ادامه می دهند و از این اعتراضات دشمنان سو استفاده نمی کنند. حالا این دوستان این یک بام و دو هوا را چگونه توضیجح می دهند. اگر بجای سرافراز محمد هاشمی رییس صدا و سیما بود همینگونه برخورد می کردند یا ان را به نفوذیها و ... ارتباط می دادند.؟ (3316211) (alef-13)
 
احمدی
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۱۰:۰۰:۵۹
باسلام؛شریعتمداری اگه دوتا حرف منطقی زده باشه یکیش همینه هرچنداز کیهان اصلا خوشم نمیاد (3316284) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۰ ۲۲:۳۳:۴۷
موضوع فراتر از این حرفهاست. ریشه مشکل در برنامه فیتلیه نیست. ریشه در نارضایتیهای انباشته است که باعث بوجود آمدن احساس بدبینی شده. (3317775) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۰۰:۲۳:۴۰
بابا این آذری های نازنین زیادی شلوغش میکنن چون:
1-همین که میریزن تو خیابون سنگ پرت کنن یا شیشه ای میشکنن به کی آسیب میرسه؟ به یه تهرانی؟ خیر فقط دارن به شهر و محل زندگی خودشون آسیب میزنن سنگی که پرت میشه همشهری و همزبان خودشون آسیب میبینه ضمنا بعدا که شهرداری خسارات وارده به شهر رو ترمیم میکنه با کدوم پول اینکار رو میکنه؟ بودجه دولتی!؟ خیر با مالیاتی که از مردم همون شهر میگیره.. پس تمام اینها دودش اول تو چشم خودشون میره.
2- تو همین تهران و توابعش حداقل ۶تا ۷ میلیون آذری زبان چه سببی یا نسبی مقیم مرکز ساکن هستن اگه قضیه خیلی جدی بود باید تهران هم یه خبری یه حرکتی یه چیزی میشد دیگه پس چرا اینجا خبری نشد مگه ترکهای مقیم تهران ترک نیستن یا به زبونم لال غیرت ندارن.. پس معلومه قضیه زیاد هم حاد نبوده.
۳-بنده حقیر ضمن تشکر از سعه صدر اکثریت قاطع ترکها و آذری زبانهای کشور که صبر رو بر شلوغی و دشمن شاد کردن ترجیح میدن... و ضمن تشکر از صعه صدر جنوبی ها و شیرازی ها و اصفهانی ها و بندری ها و یزدی ها و کاشی ها و شمالی های و سایر اقوام ایران بزرگ و عزیز... و حتی برادران افغان... بنده بعنوان یک ایرانی اهل خراسان و شرق ایران مشهد و سبزوار و تربت و نیشابور از حالا به بعد هر چی رسانه ها شوخی دارن با لهجه ما شوخی کنن به همتون قول میدم ناراحت که نمیشیم خیلی هم استقبال میکنیم. والسلام (3317968) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۱ ۱۳:۳۱:۵۵
باورم نمی شه با شریعت مداری هم عقیده ام تو یک چیز :| سخته باور کردنش! (3318909) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.