کد مطلب: 243542
موتور آنتونوف ۱۴۰ یک هفته قبل از سقوط محل مناقشه بود
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۸
کارشناس ارشد حملونقل هوایی با بیان اینکه موتور آنتونوف ۱۴۰ یک هفته قبل از سقوط محل مناقشه بوده است،گفت:رئیس وقت سازمان هواپیمایی مجوز پرواز آنتونوف ۱۴۰ را برای ۲۶ نفر صادر کرد، اما رئیس قبلی آنرا به ۴۸ نفر افزایش داد.
محمد ترکمانه در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: همیشه قبل از پرواز چکهای فنی، چکهای موتور و یک سری آیتمها بهصورت چک لیست روی هر هواپیمایی انجام میشود. وقتی هواپیما روی باند برای پرواز حرکت میکند خلبان بر اساس نشانگرهایی که جلویش هست پرواز را انجام میدهد.
وی تصریح کرد:خلبان آنتونوف ۱۴۰ نیز قطعا این کار را انجام داده است، یعنی اگر کوچکترین خطایی (error) قبل از تیکآف هواپیما در نشاندهنده باشد، خلبان باید بر اساس استاندارد تعریف شده یا برگردد یا اینکه جلوی بلند شدن هواپیما را بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: دوستان پس از بررسی جعبه FDR (آیتمهای موتور و سیستمهای هواپیما روی این جعبه ثبت میشود) اعلام کردهاند موتور هواپیما یک پالسی را نشان داده که این مسئله قطعا به ایراداتی که قبلا موتور هواپیما داشته است، برمیگردد.
کارشناس ارشد حملونقل هوایی یادآور شد:بر اساس آنچه شنیدهام و خیلی مطمئن نیستم موتور این هواپیما (آنتونوف ۱۴۰) هفته قبل از سقوط مورد مناقشه بوده که این ایراد دارد.
ترکمانه با اشاره به سقوط آنتونوف ۱۴۰ ادامه داد: بروز اشکال در موتور هواپیما بعد از تیکآف هواپیما روی میدهد و خلبان همان زمان متوجه میشود. پس از آن هواپیما از زمین بلند میشود و به خاطر وزن سنگین هواپیما نتوانسته بر اساس دستورالعمل اضطراری عمل کند و هواپیما سقوط میکند.
وی با بیان اینکه ایراد اصلی اور لود (بار بیش از حد) بودن هواپیما بوده است، اظهار کرد: اگر هواپیما اور لود نبود از زمین بلند میشد و موتور هم از دست میرفت احتمال اینکه بتواند سالم به زمین بنشیند بسیار زیاد بوده است.
وی تاکید کرد: هواپیمای ایران ۱۴۰ از سال ۸۸ محل مناقشاتی بود که به این نوع هواپیما اجازه پرواز داده نشود، سال ۸۹ خاطرم هست آقای نخجوانی، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری مجوزی به مجموعه هسا داد که آنتونوف ۱۴۰ بیش از ۲۶ نفر نتواند مسافر بگیرد. وی گفت: بعد از اینکه آقای نخجوانی از سازمان هواپیمایی کشوری رفت، رئیس قبلی این سازمان با توجه به رایزنیهای صورت گرفته مجوز ۴۸ صندلی را به این هواپیما را داد. قطعا وزن با این اقدام بیشتر شد.
کارشناس ارشد حملونقل هوایی،افزود: ایراد نخجوانی به آنتونوف ۱۴۰ این بود که با وزن زیاد ایمنی این هواپیما به خطر میافتد، در واقع وی بروز سانجه در صورت افزایش وزن پیشبینی کرده بود. فکر میکنم سقوط هواپیمای مذکور به اور لود بودن برمیگردد.
ترکمانه بیان کرد: این احتمال که موتور هر هواپیمایی پس از تیکآف پس از دچار مشکل شود وجود دارد، زمان لندیگ هواپیما بیشترین ارور را نشان میأهد که طبیعی است. این هواپیما هم ارور را نشان داده و اینکه چرا نتوانسته برگردد این نکته دارد که هواپیما مذکور اور لود بوده است.
با سلام
احسنت به این کارشناس عزیز
به نظرم علت اصلی همین اضافه وزن ناشی از اضافه مسافر بوده
لطفا مسئولین اصلی که مجوز پرواز با 48 مسافر را دادند مورد مواخذه قرار داده و محاکمه کنید
وگرنه موارد بعدی شما رسانه ها هم مقصر خواهید بود (2400351) (alef-10)
به حال به نظر می رسد موضوع جلوگیری از حادثه قابل پیشگیری بود مایه تاسف است چه آسان جان انسانها در اثر بی تدبیری و سهل انگاری از دست می رود (2400453) (alef-10)
با سلام آيا اگر با 48 مسافر پرواز مي كرد ولي بار و سوخت بيش از حد نمي زد يا در دماي بالا تيك اف نمي كرد باز هم همين را مي فرموديد؟
يا مهم دفاع از آقاي نخجواني است؟ (2403032) (alef-10)