نظر منتشر شده
۴۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 291459
تحلیل رفتار مشتریان در کمپین «خودرو نخرید»
تاریخ انتشار : شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی هر چند موجب لغو تحریم‌های بین‌المللی می‌شود، اما صنعت خودرو کشورمان را در تحریم مشتریان فرو برد. این روزها «نه» مشتریان به خودروسازان در قالب کمپین نخریدن خودرو باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: رکودی که هر چند از سال گذشته در بازار خودرو وجود داشت، اما با امضای توافقنامه هسته‌ای موجی از انتظار کاهشی قیمت را در میان مشتریان ایجاد کرد و حالا با قوت گرفتن آن، مشتریان حاضر به تغییر رای خود در این باره نیستند.بر این اساس تحلیل‌های مختلفی در مورد رفتار کنونی مشتریان با خودروسازان ارائه می‌شود؛ به‌طوری‌که برخی معتقدند که کمپین نخریدن خودرو بیش از آنکه نشان از خواسته‌های مصرف‌کنندگان خودرو باشد، از سوی افرادی پی‌ریزی می‌شود که قصد مقابله با صنعت داخلی را دارند.

در این میان صرف‌نظر از کمپین نخریدن خودرو و تحلیل‌هایی که در این باره صورت گرفته است اگر گشتی در فضای رسانه‌های مجازی بزنیم به خوبی شاهد اظهارنظرهای مشتریان و عدم رغبت آنها به خرید خودروهای داخلی هستیم. هر چند درباره اینکه چرا مشتریان خودرو نمی‌خرند، دلایل مختلفی از جمله کیفیت پایین، قیمت‌ بالا و کاهش قدرت خرید بارها عنوان شده است اما به عقیده برخی از کارشناسان از آنجا که جنس رکود در دوران پسا تحریم با گذشته متفاوت است، بنابراین باید علت مخالفت مشتریان با خودروهای تولید داخل را در جای دیگری جست‌وجو کرد که این موضوع نیازمند بررسی آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مشتریان است.

بررسی رفتار مشتریان در شرایطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بسیاری از کارشناسان با اشاره به واقعیات کنونی اقتصاد کشور از جمله نرخ تورم، فضای کسب‌و‌کار و مراودات اقتصادی با دیگرکشورها سعی کرده‌اند مشتریان را تشویق به تصمیم‌گیری معقولانه‌تری در این زمینه کنند. با این وجود مشتریان بر نظر خود مبنی‌بر کاهش قیمت خودروهای داخلی تاکید دارند. حال این پرسش مطرح است که چرا مشتریان با وجود تحلیل‌های مختلف اقتصادی همچنان بر نظر خود پافشاری می‌کنند، در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که با آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مردم در زمینه مقولات اقتصادی می‌توان به علت مخالفت آنها پی برد.

به عقیده آنها این مشکل به دلیل بدبینی و عدم اعتماد مشتریان به خودروسازان است؛ چراکه صنعت خودرو کشور پس از نیم قرن فعالیت هنوز نتوانسته‌ خواسته‌ها و نیاز مشتریان را پاسخ بدهد. این کارشناسان تاکید دارند که باوجود آنکه تحریم‌ها در آستانه رفع شدن است فضای اجتماعی کشور به شدت تحت تاثیر این موضوع مطالبات خود را عنوان می‌کند که یکی از آنها کاهش قیمت محصولاتی است که افزایش یکباره یافتند؛ بنابراین اکنون مشتریان انتظار دارند شرایط به گذشته باز گردد.

ترمیم تجربه‌های گذشته

امان‌الله قرایی‌مقدم، استاد جامعه ‌شناسی دانشگاه خوارزمی معتقد است که خودرو هر چند جزو کالاهای اساسی سبد خانوارها محسوب نمی‌شود، اما امروز به یکی از کالاهای ضروری در زندگی مردم تبدیل شده است و به همین دلیل مردم حساسیت بسیاری درخصوص آن از خود نشان می‌دهند. وی می‌گوید: مشتریان امید به بهتر شدن وضعیت اقتصادی و تاثیر آن در روند زندگی خود دارند؛ بنابراین آنها از دولت انتظار دارند که بعد از دستیابی به توافق حالا به کاهش مشکلات آنها بپردازد که یکی از موضوعات مهم بحث افزایش قدرت خرید یا کاهش قیمت اجناسی است که در گذشته یکباره گران شدند.

وی درباره دلیل کوتاه نیامدن مردم در این باره می‌گوید: از آنجا که در دولت گذشته چندان به نظر و عقیده مردم اهمیت داده نشد، اما دولت کنونی سعی کرده که پیشبرد مسائل مختلف کشور براساس خواست مردم باشد؛ بنابراین آنها با پافشاری بر انتظار خود سعی دارند نظر خود را به کرسی بنشانند. امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس نیز درخصوص آسیب‌شناسی رفتار اجتماعی مردم با نخریدن خودرو می‌گوید: ذهنیت مردم نسبت به خودروسازها منفی بوده است و در طول چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها این تصور منفی‌تر شده است، زیرا خودروسازان در جلب اعتماد مردم موفق نبوده‌اند. به همین دلیل مردم امروز از رای و نظر خود مبنی‌بر کاهش قیمت کوتاه نمی‌آیند و کاری نیز به شاخص‌های اقتصادی ندارند.

وی براساس نظریه‌های اجتماعی، رفتار مشتریان را به دلیل کاهش اعتماد اجتماعی نسبت به ساختار اقتصادی می‌داند و می‌گوید: اعتماد اجتماعی مردم در دولت گذشته تخریب شد و مشتریان همچنان نسبت به خودروسازان دیدگاه خوبی ندارند. وی می‌افزاید : در هر صورت رفتار مشتریان تابعی از رفتار خودروسازان است. کیفیت بد و قیمت بالا امروز موجب این رفتار مشتریان شده است که موضوعی بسیار طبیعی در شکل‌گیری روندهای اجتماعی برای مخالفت با یک موضوع است. با این وجود، سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی نظر دیگری دارد.

لیلاز می‌‌گوید: خودروسازان یک بدهی تاریخی به مشتریان دارند که این موضوع هنوز از ذهن ملت ایران پاک نشده است چون به رفتار گذشته خودروسازان مربوط می‌شود. وی اضافه می‌کند: بنابراین یک نوع احساس در میان مشتریان وجود دارد مبنی بر اینکه خودروسازها به آنها ظلم کرده‌اند هر چند این نوع تصورات اصالت ندارند، اما در حال حاضر موجب تغییر معادلات بازار خودرو شده است.وی با اشاره به اینکه رفتار مشتریان تابعی از مسائل اقتصادی است نه اجتماعی می‌گوید: رفتار کنونی مشتریان به دلیل فشار ناشی از کاهش قدرت خرید آنها در چند سال گذشته است. آیا مساله امروز مشتریان با خودروسازان و نخریدن خودرو ریشه تاریخی دارد یا اینکه خواسته آنها پیش‌بینی دقیقی از آینده اقتصاد کشور است.

امان‌الله قرایی مقدم با بیان اینکه ذهنیت و تصور عمومی در مباحث اجتماعی موضوع بسیار مهمی است، می‌گوید: براساس یک نظریه اجتماعی در برخی موارد ذهنیات غلط به نتایج درست ختم می‌شود که موضوع اشتباهی نیست. بنابراین براساس این نظریه یک پیش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد ایران وجود دارد که موجب یک تصور درخصوص کاهش قیمت‌ها در حال حاضر شده است که براساس این پیش‌بینی تصور کاهش قیمت خودرو در میان مردم شکل گرفته است. وی معتقد است که این یک مطالبه اجتماعی است که باید به آن پاسخ داده شود.سعید لیلاز در این باره به نظریه آدام اسمیت اشاره می‌کند که همه مردم به‌عنوان فعالان اقتصادی از یک عقل متوسط برخوردارند؛ بنابراین آنها مطابق شرایط پیش‌بینی می‌کنند که قیمت از این پایین‌تر برود.

وی با بیان اینکه رفتار مشتریان خودرو دقیقا فهم و تصور عمومی آنها از آینده اقتصاد ایران است، می‌گوید: تاکنون پیش‌بینی آنها درست از آب در‌آمده اگر بینه‌ای خلاف این اتفاق صورت بگیرد، شاهد تغییر رفتار مردم خواهیم بود.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۱:۴۲:۳۶
واقعیت خودروسازی ما اینه یه مشت بیسواد با رانت و پارتی رفتن استخدام شدن وفقط دنبال وام ومزایا و حقوق هستند نه کار و خلاقیت و نو آوری...یکی از بچه های دانشگاه شریف کارآموزی کارشناسیش رفته بود یکی از کارخونه های...قسم میخورد مهندسش داشت گیم بازی میکرد روزها (3147396) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۱:۴۴:۲۳
من از صنعت رقابتی داخلی حمایت میکنم ولی خودروی غیررقابتی بی کیفیت داخلی نمی خرم (3147399) (alef-11)
 
منتقد
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۱:۵۰:۳۱
لطفا نخرید گول نظر این کارشناسها را نخورید با خرید خودرو هم مال و هم جانتان را از دست میدهید (3147423) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۱:۵۲:۰۸
خودرو سازان اگر همین ماشینهای بی کیفیت رو بدن چین بسازه شاید یک سوم قیمت در بیاد مثلا پراید در حد ۵الی ۶ میلیون و باسود دوبرابری هم بفروشن بدون هزینه های سربار و ازکل مبلغ درصد دستمزد رو کم کنن وبه بیمه بیکاری کارگران خودرو ساز بدن خیلی به صرفه تر است وارزانی شاید اتفاق بیفته (3147429) (alef-11)
 
ش
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۱:۵۵:۵۷
دوستان تحريم ميكنيم تا
كم بيارند
تحريم++++++ (3147443) (alef-11)
 
آریابان
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۰۴:۰۲
جلوی ضرر و اجحاف رو هرموقع بگیری ، به نفعته ؛
خودرو سازان(بخوانید : خودرو اندازان!!!) چطوری میتونن جواب مشتریانی رو بدهند که از سالها پیش باین طرف ، ذهنیتشون رو که خوروی صفر یعنی آرامش ، از ذهن اونها زدوده و بجای اون این ذهنیت رو فرو کرده اند که :
خوروی صفر یعنی حضور های متوالی و چندباره در صف های کیلومتری شب تا صبحی !!!، جلوی در تعمیرگاههای مثلا مجاز و.....؛
..... و گارانتی کیلوئی چنده !؟!؟!؟!؟ (3147468) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۱۷:۱۳
واقعا دیگه مسخره شو درآوردین.یعنی چه؟؟هرچیزی که غیر خواسته شماست بهش انگ غیر مردمی میزنید.سیاسیش میکنید.خب مردم نمیخوان بمیرن به بهانه تولید!داخلی.زوره/؟ (3147578) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۲۵:۳۲
این یک تصور درست و منطقی است که مردم انتظار دارند بعد رفع تحریم ها افزایش قیمتهایی که به بهانه تحریم ها صورت گرفته بود لغو شود و منطقی است که اگر افزایش چند برابری قیمت خودرو به تحریم ها ربطی نداشته چرا خودرو سازان (البته لفظ درست آن متتاژکاران) در آن زمان به مصرف کنندگان این اجحاف را نموده اند با الفاظ دهن پر کن تولید ملی یا موتور ملی یا خودرو ملی چه بلایی که سر ما نیاوردند با عنوان در صورت نخریدن خودرو و ورشکستگی خودرو سازان و بی کاری کاران این صنعت مانور می دهند در صورتی که مگر وقتی خودرو سه برابر شد گارگران این بخش حقوقشان سه برابر شد یا مورد دیگر به قول همین آدام اسمیت قیمت را بازار مگر تعیین نمی کند این که خودروسازان هر وقت هر چیز به نفع شان باشد یک اصل اقتصادی می باشد مگر خودرو سازان با کم فروشی و احتکار خودرو همیشه به خواست خود نمی رسیدند مردم به دو دلیل خودرو نمی خرد 1- تقدرت خرید مردم پایین آمده است 2- مردم انتظار معقول دارند ما به اندازه ای که پول می دهیم آش بدهید انتظار صدقه نیست خودرو خارجی اگر تعرفه اش را بردارند رقابت کار خودش را می کند مگر قیمت یک خودرو چینی به طور متوسط چقدر است وقتی وارد مملکت ما می شود چند برابر می شود این واسطه ها برچیده شود و کمی هم به مردم شریف و حاضر در صحنه احترام گذاشته شود مثل آن آقایی که از سر عصبانیت توقع به حق مردم را توهم می داند یا در همین متن بالا که کمپینگ را کار افرادی می داند که ضد تولید داخلی می داند مخلص کلام کمی مسلمان و منصف باشیم (3147606) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۲۷:۵۱
اگه فکر میکنید درد ما فقط سر قیمته اشتباه میکنید درد ما سر عزته . از استعدادهای ایرانی استفاده که نمیکنید هیچ میرید تکنولوژی از رده خارج فرانسه و کره رو با منت به خورد مردم میدید و مال و جان هزاران ایرانی رو به باد فنا میدید . اگر دلتون به حال سرمایه های کشور میسوزه مثل مرد بگید چقدر بابت این تکنولوژی زاقارت به فرانسه و کره باج میدید. چون میدونیم میتونیم بهترشو خودمون تولید کنیم (نه مونتاژ )میخوایم پاش وایسیم که یا ادم بشید یا نابود (3147610) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۳۳:۳۱
این کمپین ادامه دارد
خرید صفر داخلی والبته چینی نخریییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییید (3147629) (alef-11)
 
الف - الف
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۵۰:۱۳
چرا باید خودروی داخلی بخریم؟!!!زمستان سال گذشته برخلاف میلم دو تا 206 به فاصله 2 ماه از ایران خودرو برای خانواده خریدم . انگار نه انگار که این دو خودرو محصول یک کارخانه هستند آن هم با فاصله زمانی 2 ماه. فرمان یکی مانند پورشه نرم فرمان دیگری به سختی پیکان. کولر یک ماشین اصلاً گاز نداشت که خنک کند. جعبه دنده آن یکی چنان خراب است که مدام گیر میکند.
دریچه گاز این یکی یک ما نگذشته بود که خراب شد هر روز صبح با هزار مکافات استارت میخورد. سنسور دنده عقب آ یکی زیر 3 ماه از کار افتاد. اخیرا هم فرمان آن یکی در پیچ ها به صدا دی می آید....

حالا از تعمیر گاه بریتان بگویم:
5
تعمیر گاه مرکزی که با ید تلفنی وقت بگیرید راس ساعت 7 صبح باید تماس بگیری. باور کنید تمام مدت شماره به علت هجوم خلق اشغال میباشد و بدتر که ظرف مدت 15 دقیقه دیگر جایی برای 5 تعمیر گاه مرکزی وجود ندارد.

برای تعمیرگاه های دیگر هم که وقت میگیری و مروی هزار داستان برایت درست میکنند که چرا تلفنی وقت گرفتی که این عیب و آن قطعه شامل گارانتی نیست.
مگر جرات داری اعتراض کنی همین تعمیرگاه مرکزی واقع در سعادت آباد بعد از تحویل ماشین متوجه شدم زیر رکاب ماشین از عقب به جلو خط افتاده شکایت کردم و دیدنی بود برخورد مسئول مربوطه...

خلاصه اینکه برایتان بگویم با خرید این دو خودرو 206 احساس میکنم پول حلال زحمت کشیده ام را به دور ریخته ام....
این هم عاقبت همایت از تولید داخل. (3147678) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۵۲:۰۲
لطفا به کلیپ ترکیدن موتور خودروی سمند در محور کاشمر به مشهد نگاه کنید. بعدا متوجه میشوید که چرا مردم خودروی ایران خودرو را تحریم کرده اند. دو هم وطن ما چه گناهی داشتند که در خون خود با انفجار موتور سمند غلطیدند؟ از این اتفاقات در خودروی ملی الی ماشاالله... (3147687) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۵۲:۰۴
چرا چین ارزون میسازه ما گرون
خودرو سازها فقط به این سوال جواب بدن که اگه خودرو داخلیه چرا ارز میبره؟؟چرا بعد بیت سال 0تا100 پراید نمیتونن به ریال تولید کنن ؟؟؟؟؟
باز اگه همش داخلی بود یه چیزی ولی هی میان میگن ارز گرونه فلانه بهمانه
این که نشد حرف این دفه نوبت مردمه تا درستش کنن دیگه بسته هر چی خوردید بسته (3147688) (alef-11)
 
سیاوش
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۵۶:۳۷
بدون ماشین بودن بهتر از خرید کردن از سایپا و ایران خودرو هستش (3147704) (alef-11)
 
فواد
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۲:۵۹:۲۹
احسنت به مقاومت مردم ایران واین کار تاریخی شان
زنده باد کمپین خرید خودرو صفر ممنوع
این کمپین مقدس داره کاره خودش رو میکنه. (3147713) (alef-11)
 
milad
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۳:۰۶:۱۵
با سلام و احترام

بهترین نظری که از یکی از کارشناسان خوندم این بود که تا وقتی خودرو بی کیفیت مشتری داشته باشه نه کیفیت بالا میره نه ایمنی ولی نکته ی قابل توجه اینه که این خودرو سازهای فرصت طلب ذهنیتی در مردم ایجاد کرده اند که دولت برای کنترل تورم و کم کردن نقدینگی مردم به دلیل ناتوان بودن در تولید خودرو را گران کرده و ضربه ی بزرگی به بدنه ی نظام وارد میکنند و با استفاده از شعارهای تولید ملی و اشتغال بهترین استفاده از تسهیلات ، منابع و یارانه ها میبرند و بدلیل انحصاری بودن بازار هیچ رقابتی وجود ندارد
و اما تقاضای ما از مسولین محترم این است که نگذارند این دلالان بیشتر از این چهره ی نظام را مخدوش و با برخورد قاطع درس عبرتی برای بقیه ی تولید کنندگان عمده فراهم نمایند.با تشکر (3147739) (alef-11)
 
mehrdad
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۳:۲۸:۵۹
ماچیزی به عنوان صنعتداخلی نداریم همه اش بازارانحصاری وکالاهای بی کیفیت وزور میفهمی زورررررررررررررر (3147802) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۳:۲۹:۵۸
باسلام.سوداوری چندهزارمیلیاردی بس نیست؟؟؟!!!از جیب چه کسانی؟؟؟!!!واقعا وجدان را قاضی کنیم اقایان خودروسازان با خودروهای بی کیفیت. (3147804) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۳:۴۴:۱۴
واقغا نباید خودرو داخلی خرید. من شخصا برای مسافرت تابستانی امسال یک خودرو صفر خریداری کردم . در کیلومتر 500 کارکرد دچار مشکل شد. ماشین نو که کلی برای مسافرت برنامه ریزی کردی و شوق و ذوق مسافرت داری. یک هفته تمام کارمند ایران خودرو باشی و در نماینگی دنبال رفع اشکال خودرو نو. تازه برخی مشکلات را نمایندگی عادی اعلام میکنه و میگه این که مشکل نیست. خودرو نو که وقتی داخلش میشینی احساس میکنی قطعات و تزئینات داخلی آنرا از بطری های نوشابه ای که مصرف کردی و ذوب کرده اند ساخته شده. خودرو نو که نمایندگی سوخته بودن چراغها بعد از 500 کیومتر کارکرد ، نوسان سرعت سنج ، حذف اخطار بسته نبودن کمربند ایمنی ، ایراد در سیستم فن خودرو ،کپ کردن ماشین در هنگام حرکت و کند شدن آن و .... همه را عادی میداند. (3147846) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۲۳:۰۱:۰۶
خوب داداش گلم چرا ماشین نو خریدی؟
تو ایران ماشین نو خریدن عین خربزه خوردنه! یعنی باید ماه ها و سالها پای لرزش بشینیم!! یا شاید تا ابد (در اثر فوت)!!! (3151115) (alef-11)
 
reza
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۳:۴۸:۲۸
مدیران محترم خودرو ساز لطفأ برای رونق بازار خودرو نمیخواد دست وپا بزنید جون اگر گمی واقعه بینانه فکر کنید به نتیجه میرسید مثلأ کمی کیفیت را بالا ببرید نه اینکه کوچکترین کاری انجام میدین سریع یک ابشن اضافه دریافتی درخواست میکنید دوم اینکه به وعده های که میدهید عمل کنید نه اینکه پول خودرو رو میگیرید بعد مشتری بدو خودرو بدو با اینکارها نه تنها مشتری سراغ خودرو بی کیفیت چینی میرود بلکه کمپین «نه به خرید خودروی صفر» در فضای مجازی را اندازی میکند لطفا کمی واقعه بینانه فکر کنید تا به صنعت خودرو سازی ضربه نزنید نمی توانید خودرو را در تاریخ قید شده در قرارداد تحویل دهید بروید کنار هستند که هم دلسوز خودرو های داخلی هستند هم مرد عمل در غیر این صورت انواع کمپین رااندازی میشود خودرهای چینی وکره ای دقیقأ بعد از واریز پول سریع تحویل میشود پس نتیجه میگیریم که مقصر اصلی خود مدیران خودروساز هستند بامید روزی که مدیران محترم خودرو ساز احساس مسئولیت کنند تاباعث شکوفایی صنعت خودرو سازی شوند نه کمپینهای متفاوت
متشکرم خوش قولی حرف اول رامیزند. (3147855) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۴:۰۱:۱۴
خیلی جالبه یه چیزی هم بدهکار شدیم الان سالهاست خودروسازان فرقون ساز مردم رو از داشتن یه خودروی خوش قیمت شیک و مناسب محروم کردند و با عوارض سنگین گمرکی مردم رو به گروگان گرفتند اونوقت این مردم هستن که همیشه متهم میشن واقعا که (3147900) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۲۳:۳۴:۱۹
ایرانی ها مردمی که بد تولید میکنند اما میخواهند خوبش را مصرف. اگر امریکایی یا المانی ژاپنی خوبش را مصرفش می کند خوبش را هم تولید می کنند. همه آنهایی که غر می زنند به خودرو ایا خودشان کالا خوب را تولید میکنند.کدام کالا را درحد استاندارد های جهانی در بازار جهانی دارند. فقط بلدیم غر بزنیم . همین شده هنر بسیاری که برایشان راحترین کار است. (3148881) (alef-11)
 
وحید
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۴:۳۷:۲۷
انتظار زیادی نیست که وقتی یک اتومبیل صفر کیلومتر میخریم تا دو سال فقط جهت تعویض رو غن و سرویس دوره ای مراجعه کنیم. وقتی اتومبیلی ساخته میشود چرا از قطعات استاندارد در ان استفاده نمیشود. قطعه ساز و اتومبیل سازی که متعهد به مشتری مداری نیست محکوم به شکست است. چگونه است که در کره جنوبی هر سال یک نوع هیوندای مثلا سانتافه با طراحی کامل اطاق و موتور وگیربکس ساخته میشود با قیمت حدود 25 هزار دولار و سود هم دارد. میدانید هزینه هر بار طراحی های فوق چندین ده میلیون دلار است و باز هم سود دارد. در ایران ما چه کرده ایم. چه انتظاری دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3147996) (alef-11)
 
احسان
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۴:۳۸:۰۲
20 میلیون واسه پرایدی که هفت میلیون هم نمی ارزید تحلیل روانشناسی نمیخواد! (3147999) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۵:۵۴:۵۰
خودروهای ایرانی ارابه مرگ هستند؟ کافیست نگاهی به تعداد کشته در تصادفات نگاه کنیم؟ تعداد کشته ها از تعداد کشته های جنگ ایران وعراق بیشتر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3148164) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۶:۱۷:۵۵
خرید خودروی داخلی (3148201) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۶:۲۲:۴۹
پس چرا خودروسازان گران نمى كنند؟! خودروسازى ما فقط اسم صنعت را يدك مى كشد، در حقيقت مثل بنگاه هاى دلالى عمل مى كنند.. (3148209) (alef-11)
 
اميد از اراك
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۶:۲۵:۳۶
آقا كيه كه دلش براي وطنش نسوزه ؟ كيه كه دلش نخواد مملكتش پيشرفت كنه و وضع اقتصادي مردمش خوب باشه ؟ من يه پرايد هشتاد و هفت داشتم خدا رو شاهد ميگيرم فقط بنزين و روغن به اين ماشين ميريختم و نصف ايران رو باهاش چرخيدم ، دريغ از يه بار ريپ زدن يا خاموش شدن يا پنجر شدن در حاليكه ماشين نه فرمون هيدروليك داشت و نه ترمز اي بي اس و نه ايربگ. زمستان سال گذشته يه پرايد فول آپشن از سايپا خريدم خدا شاهده صد بار تا الان به خودم لعن كردم بابت اين كارم. ماشين فوق العاده بي كيفيت ، مصرف سوخت بالا ، لاستيك سابي مادر زادي ، سه بار تا حالا سنسور اكسيژن عوض كردم ، پمپ بنزينم به ده هزار تا نرسيده سوخت ، شيشه بالابر سمت راست مادرزادي خراب بود، بوش طبق سمت راست مادرزادي كج بود و تاب داشت ، نوار درز گير دور درها و صندوق بدون استثنا پوسيده و داخل جاده خاكي كابين پر از گرد و خاك ميشه ، اهرم دستگيره درب بازكن ها شكست همون روز دوم. گيربكس و دسته دنده صداي وحشتناك ميده ، خلاصه اينكه دلمو زده و هيچ انگيزه اي براي خريد ماشين بهتر صفر برام نمونده (3148220) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۷:۰۱:۲۹
واقعا ادم وقتی کیفیت خودروی داخلی رو با خارجی مقاسیه می کنه تازه می فهمه
اگه رایگان بخوان وارد بازارشون کنن بازم مصرف کننده ضرر کرده (3148291) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۷:۱۹:۵۰
مگر ملت ما که همیشه پشتوانه نظام بوده اند و انشاالله هم همیشه هستند چه گناهی مرتکب شده اند که باید خودروهای بی کیفیت و صد البته گران بخرند که جان آنها را نیز بخطر انداخته چرا دولت فقط از خودروساز حمایت میکند (3148326) (alef-11)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۷:۳۹:۴۴
صنعت خودرو سازي ما پس از قريب به پنجاه سال به اذعان اکثر کارشناسان در حال درجا زدن است .
و تقريبا تمامي اين بار (اعم از تلفات مالي و جاني) در طول اين مدت بر دوش ملت صبور ايران بوده است.
حال با اين اوصاف ، بر فرض حتي اگر يکصد هزار نفر (طبق اعلام صنعت خوردو سازي)هم به صورت مستقيم و غير مستقيم از اين طريق ارتزاق نمايند ؛ آيا باز هم سزاوار است هشتاد ميليون نفر را از داشتن خودروي خوب و با استاندارد جهاني محروم کنيم ؟!
در حالي که با وارد کردن چند خودروساز معتبر جهان به کشور و ايجاد زمينه رقابتي براي آنان مطمئنا اکثر اين افراد جذب بازار کار جديد خواهند شد.
چرا مردم کشوري مانند فيليپين جديدترين مدل تويوتا کمري را مي توانند (معادل ريال) به قيمت حدود 90 ميليون تومان در داخل کشور خودشان (با احتساب تمامي هزينه هاي گمرکي و غيره) خريداري کنند در حالي که ما ايراني ها براي آن خودرو بايد حدود 200 ميليون تومان هزينه کنيم ؟! واقعا به کدامين گناه ؟ (3148374) (alef-11)
 
نمیخریم نمیخریم
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۷:۴۴:۴۵
مردم عزیز هموطنان متشکرم که برای یک بار هم شده جلوی زیاده خواهی های خودرو سازهای متخلف ایستادین. تا پیروزی فقط چند قدم مانده. شمارو بخدا تا وقتی کیفیت این فرغونها بالا نرفت و قیمتش نشکست کسی فعلا" خودرو ایرانی نخره. بخدا حیف این همه جوونامون که بخاطر زیاده خواهی های این شرکتها جونشونو از دست دادن. مگه ما شعار افزایش جمعیت سر نمیدیم . عزیزان و بزرگواران نظام یکی از علل کاهش جمعیت جوان ایران همین خودروهای مسخره و بی کیفیت هستن که روزانه هزاران جوون رو به کام مرگ و نفقص عضو میکشن.آخه اشتغال 7000نفر به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فقط بهونه کردیم بیکاری زیاد میشه اگه این دو شرکت فرغون ساز تعطیل بشن. خب بهتر از اینه که این همه جوونامون از دست برن. (3148385) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۷:۴۶:۲۲
اگر مسولان کشوری وخودرو ساز واقعا این خودرهای داخلی رو عالی وبدون عیب ونقص میدانند پس چرا خودشان وآقازاده هاشون سوار خودرهای روزاروپا وآسیا میشوند؟مگربزرگان دین نگفتند هرآنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند.... (3148388) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۱۷:۵۰:۱۹
دراین چندین سال که درکشورما خودرهای ساخت وطنی جان مردم مارو گرفته جنگ هشت ساله صدام وسرطان وهیتلر وچنگیزخان مغول و..... آدم نکشتند !!! (3148398) (alef-11)
 
بهروز
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۲۲:۲۳:۴۸
خودروسازی که دو سال قبل افزایش دلار رو بهترین بهانه برای افزایش قیمت خودرو میدانست اکنون با کاهش دلار نیز باید به کاهش قیمت خودرو تن دهد. طبیعی ست که خودروسازان ایران در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده و اگر هم کاهش ناچیز در حد یکی دو میلیون دهند از آن طرف از قطعات فوق بنجل و درجه پایین تر چینی استفاده میکنند و این چرخه همچنان ادامه دار. خلاصه ی مطلب اینکه با رویه ای که ایرانخودرو و سایپا در پیش گرفته اند بقای این دو شرکت رو به پایان است و فضای برای خودروهای خارجی بهتر از قبل خواهد شد (3148799) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۷ ۲۲:۵۶:۲۲
فقط نخرید همینو بس (3148836) (alef-11)
 
حیدری
۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۰۹:۰۵:۱۹
تحلیل رفتار !!؟؟
مگر کار اشتباه و بدور از کر انجام میدهند مردم ایران !؟
چند دهه است که خودروهای بی کیفیت و بدون خدمات به مردم میفروشند اما دیگر
مردم خسته شده اند و خریدار نیستند
مگر زور و اجبار است که مردم خودروی صفر بخرند !؟
اجبار داریم ؟
در این روزگار مشکلات و خرجی های مهمتر از ماشین صفر داریم و همین خودروهای خودمان هم کفایت زندگی را دارد
نمیخریم (3149296) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۰۹:۱۹:۰۵
مردم ایران گروگان خودروسازها و بانکداران هستند . و در این بین بیش از نیمی از جامعه در حال له شدن می باشد . (3149321) (alef-11)
 
فواد
۱۳۹۴-۰۶-۰۸ ۱۶:۰۰:۵۵
این خودرو سازها هنوز این کمپین خودجوش مردم رو جدی نگرفتند و انگار خبرندارند که با همبستگی مردم این کمپین چقدر قدرتمند شده،خودروسازها و واردکنندگان خودرو اگر به رویه سابق ادامه بدهند و تغییر جدی اعمال نکنند ،محکوم به حذف و ورشکستگی هستند ،مردم دیگه فهمیدن که با اینا باید چجور برخورد بشه .
زنده باد کمپین نخریدن خودرو صفر.احسنت به مردم، این رویه را همچنان ادامه بدهید (3150315) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۱ ۰۲:۲۴:۵۴
سلام (3156771) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۴ ۰۹:۳۶:۵۳
اقایان‏ ‏به‏ ‏اصطلاح‏ ‏مدیر‏ ‏این‏ ‏کمپین‏ ‏رو‏ ‏جدی‏ ‏بگیرید‏ .‏تا‏ ‏حالا‏ ‏که‏ ‏نظرات‏ مردم‏ ‏هیچ‏ ‏اهمیتی‏ ‏برای‏ ‏شما‏ ‏نداشته‏ ‏.‏ ‏ولی‏ ‏این‏ ‏دفعه‏ ‏به‏ ‏شما‏ ‏ثابت‏ ‏میکنیم‏ ‏که‏ ‏وقتی‏ ‏که‏ ‏مردم‏ ‏از‏ ‏شما‏ ‏خودرو‏ ‏نخرن‏ ‏چه‏ ‏بلایی‏ ‏سرتون‏ ‏میاد‏ ‏.‏ ‏ضمنا‏ ‏تا‏ ‏حالا‏ ‏هر‏ ‏چی‏ ‏به‏ ‏دست‏ ‏اوردین‏ ‏به‏ ‏خاطر‏ ‏مردم‏ ‏بوده‏ ولی‏ ‏دیگه‏ ‏بسه‏. این‏ ‏همه‏ ‏گمرکی‏ ‏بخاطر‏ ‏حمایت‏ ‏از‏ ‏لگنهای‏ ‏داخلی‏ ‏.‏ ‏یادتون‏ ‏میاد‏ ‏سالهای‏ ‏۸۳ ۸۴ ۸۵ چقدر‏ ‏ادم‏ ‏سوختن‏ ‏بخاطر‏ ‏ماشینهای‏ ‏بی‏ ‏کیفیت‏ ‏و‏ ‏اشغال‏ ‏شما.‏ ‏‏ ‏‏بدونید‏ ‏اگر‏ ‏گمرکی‏ ‏۱۰۰٪تعیین ‏نمیشد‏ ‏برای‏ ‏خودروهای‏‏ ‏‏ ‏وارداتی‏ ‏دوست‏ ‏داشتم‏ ‏ببینم‏ ‏کی‏ ‏به‏ ‏لگنهای‏ ‏که‏ ‏شما‏ ‏تولید‏ ‏میکنید‏ ‏نگاه‏ ‏میکنه‏ ‏.‏ ‏شما‏ ‏نمیتونید‏ ‏با‏ ‏مردم‏ ‏بجنگید‏ ‏.‏.... (3163355) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۴ ۰۹:۴۸:۴۷
درود‏ ‏بر‏ ‏مردم‏ ‏با‏ ‏شعور‏‏ ‏‏ .‏ ‏تا‏ ‏حالا‏ ‏هر‏ ‏چقدر‏ ‏صبروتحمل‏ ‏کردیم‏ ‏دیگه‏ ‏بسه‏ ‏.‏ ‏دیگه‏ ‏فرقون‏ ‏‏ ‏صفر‏ ‏نمیخریم‏ ‏‏ ‏نمیخریم‏ ‏‏ ‏نمیخریم....................... (3163395) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.