نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 360470
فرق "ایرانی‌"ها با "سوئیسی‌"ها در چه چیزهایی است؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۱
یک استاد دانشگاه با اشاره به رفراندوم برگزار شده در سوئیس برای دریافت یارانه گفت: «با نتیجه ای که در این رفراندوم بدست آمد سوئیسی ها به تمام پوپولیست های دنیا درس دادند و به تمام شهروندان متاثر از عقلانیت ابزاری نشان دادند که ملت های دیگری هم وجود دارند که در ارتباط با منافع آنی به صورت دیگری برخورد می کنند.»

در روزهای گذشته خبر مخالفت مردم سوئیس با دریافت یارانه واکنش های مختلفی در جامعه ایران داشته است. با انجام این رفراندوم مخشص شد ۷۷ درصد از مردم سوئیس با دریافت ماهانه ۲۲۶۰ یورو حقوق پایه (بدون انجام هر کاری) مخالفت هستند. فارغ از برخوردهای طنزآمیز در شبکه های اجتماعی، برخی کارشناسان نسبت به این موضوع دو واکنش متفاوت نشان دادند. برخی علت دریافت یارانه توسط مردم ایران و مخالفت مردم سوئیس با این موضوع را ناشی از تفاوت سطح فرهنگ و آگاهی دو ملت دانسته و مردم ایران را زیاده طلب، فاقد انگیزه کار کردن و دارای نگاه کوتاه مدت خطاب کردند. در مقابل برخی دیگر علت این تفاوت رویکرد را مربوط به ساختارهای متفاوت در دو کشور دانسته اند. اینکه ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... در دو کشور متفاوت است و اگر مردم ایران نیز در شرایط مشابه مردم سوئیس قرار داشتند واکنشی شبیه آنها نشان می دادند.

علت تفاوت رویکرد مردم ایران و سوئیس در قبال دریافت یارانه چیست؟

دکتر حمیدرضا جلایی پور استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: «آنچه در موضوع اخیر کمتر به آن پرداخته شد این بود که مردم سوئیس حق دارند راجع مسائل عمومی خود رفراندوم کنند و این امر ارتباطی هم به دولت ندارد. یعنی اگر نتیجه این رفراندوم مثبت بود تازه آنگاه وظیفه دولت شروع می شد که باید چگونه نظر مردم را تامین کند.»

وی ادامه داد: «آنچه در این اتفاق جالب توجه بود این است که طرفین این طرح (موافق و مخالف) به آرای برابر و عمومی اعتقاد داشتند و به جای آنکه به ادامه مناقشات سیاسی بپردازند به آرای عمومی مراجعه کردند.»

وی افزود: «اما آنچه شاید برای ما در ایران عجیب باشد این است که حدود ۷۷ درصد مردم سوئیس با این طرح که ظاهرا مصداق «هلو برو تو گلو» است مخالفت کردند. لذا اکنون این سوال پیش آمده که چرا اکثریت مطلق مردم سوئیس با این طرح مخالفت کردند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «در پاسخ به این سوال باید به دو عامل اشاره کرد که شامل هم دلایل عاملیتی و هم عوامل ساختاری می شود. در ارتباط با عوامل عاملیتی باید گفت مردمی که در سوئیس هستند فقط تحت تاثیر کنش و عقلانیت ابزاری یا سودمحور (کوتاه مدت) نیستند؛ بلکه تحت تاثیر کنش و عقلانیت اخلاقی و مدنی نیز قرار دارند. یعنی آنها معتقدند پول زمانی ارزش دارد که کار کنند و وقتی کار نمی کنند غیراخلاقی است که پولی دریافت کنند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر در ارتباط با عوامل ساختاری باید گفت مردم سوئیس این تصمیم را در جامعه ای خاص اتخاذ کردند. یعنی در این جامعه ما شاهد ساختارهای سیاسی پاسخگو و ساختارهای اقتصادی مالیات بده هستیم؛ ساختارهایی که مبتنی بر تبعیض نیست.»

وی افزود: «به عبارت دیگر سوئیسی ها با آنکه متشکل از مردمی با مذاهب و زبان های مختلف هستند اما همه در مقابل قانون برابر بوده و آن ساختارها حاصل این برابری است.»

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: «لذا وجود چنین عوامل و شرایط ساختاری در کنار آن عوامل عاملیتی جامعه ای شکل داده که وقتی چنین مطالبه ای از سوی چپ های افراطی مطرح می شود، مردم آن جامعه به این شکل مدنی به آن پاسخ می دهند. یعنی ابتدا مسئله را با مراجعه به آرای عمومی حل می کنند و ثانیا نه با انگیزه های پوپولیستی بلکه کاملا عاقلانه و اخلاقی به آن می پردازند.»

وی افزود: «به نظر من با نتیجه ای که در این رفراندوم بدست آمد سوئیسی ها به تمام پوپولیست های دنیا درس دادند و به تمام شهروندان متاثر از عقلانیت ابزاری نشان دادند که ملت های دیگری هم وجود دارند که در ارتباط با منافع آنی به صورت دیگری برخورد می کنند. (اگرچه تعهد به کنش و عقلانیت اخلاقی سوئیسی ها در بلند مدت برای آنها نفع اقتصادی هم دارد).»

جلایی پور گفت: «اما در ایران موضوع کاملا متفاوت است. از یکسو مردم به شدت تحت تاثیر عقلانیت و کنش ابزاری و سودمحور هستند (و دیگر مانند گذشته سنتی و تقدیری نیستند) و عنوان می کنند وقتی امثال بابک زنجانی تا خرخره می خورد چرا ما باید یارانه را برای پرداخت بهای آب و برق نگیریم.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر ساختارها در ایران تبعیض آمیز است و در واقع ایران برای همه ایرانیان نیست. در ایران وقتی انتخابات برگزار می شود برای سیدحسن خمینی هم حقی وجود ندارد، حتی اگر چهار مرجع تقلید هم اجتهاد وی را تایید کنند. حسن خمینی نباید وارد انتخابات شود چون اگر بیاید نفر اول تهران و فرد مهمی می شود.»

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی طبیعی است که مردم از دریافت یارانه خودداری نکنند افزود: «لذا در ایران شرایط ساختاری و عاملیتی یکدیگر را تقویت می کنند و چنین شرایطی را شکل می دهند.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «حتی زمانی که حدود ۲.۵ میلیون نفر از شهروندان مدنی در ایران به درخواست دولت از دریافت یارانه انصراف دادند در تبلیغات هم آنها را تشویق نکردند و امروز برخی از آنها پشیمان شده اند.»

وی ادامه داد: «یکی از خطراتی که این شرایط برای کشور ایران دارد این است که عده ای می خواهند انحصارطلبی کنند اما چون مردم آنقدر رشد کرده اند که به آنها رای ندهند می آیند به سیاست های پوپولیستی متوسل می شوند و مثلا عنوان می کنند در صورت پیروزی ۱۰۰ هزار تومان به هر نفر پرداخت می کنیم. البته انتخابات ۹۲ نشان داد که این سیاست های پوپولیستی در آن دوره جواب نداد. اگرچه امروز دوباره برخی هوس کردند تا فردی را با وعده افزایش یارانه (۲۵۰ هزار تومان به هر نفر) مطرح کنند.»

جلایی پور در پاسخ به این سوال که جنابعالی اولویت را در علت رویکرد مردم ایران در قبال دریافت یارانه به ساختار یا عاملیت می دهید؟، گفت: «من اولویت را به ساختار می دهم و معتقدم ابتدا ساختارها باید اصلاح شود و نباید از مردم طلبکار بود که چرا در چنین ساختار و شرایطی با عقلانیت ابزاری عمل می کنند.»

وی ادامه داد: «در چنین ساختار تبعیض آمیزی حداقل کاری که مردم می توانند انجام دهند این است که به هزینه و فایده خود در موضوعات مختلف بپردازند. چنانکه شما می بینید وقتی ایرانی ها به کشورهایی همچون سوئیس مهاجرت می کنند همچون مردم سوئیس هم عمل می کنند و مالیات می دهند.»
 
کلمات کلیدی : یارانه+سوییس
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۳:۱۷:۵۶
شما با چه معیاری 8 میلیون جمعیبت کاملا در رفاه سوئیس را با جمعیت 80 میلیونی ایران در وضع اقتصادی نامطلوب ( وهمراه با تبعیض فراوان) مقایسه می کنید؟؟؟؟
این مقایسه و نتایج آن از بنیان نادرست است. (3747348) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۳:۱۹:۱۰
منهم از یکی این مطلبرا پرسیدم نظر ایشان این بود که مردم سوئس یا کشور ها ی مشابه تامین ونگران فردای خود نیستند امیدوارم کارشناسان راه درست را ارائه دهند (3747350) (alef-13)
 
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۳:۲۶:۰۲
نمیدانم چرا نخبه های ما اکراه دارند که واقعیت را که "تفاوت فرهنگی" است را عنوان کنند و در واقع خودشان بصورت کاملا پوپولیستی سعی دارند بگویند که

مردم ما همه گلند!!!
اگر هم خطایی هست از گربه هه است!!!
که پیشته پدر سوخته!!!
که از نا کجا آباد اومده و حتما مال مملکت ما نیست!!!

غافل از اینکه بابک زنجانی هم ایرانی است، احمدی نژاد هم ایرانی است، خاتمی هم ایرانی است، سید حسن خمینی هم ایرانی است، روحانی و نعمت زاده هم ایرانی هستند!
کارمندی که از کارش می دزدد و رشوه می گیرد هم ایرانی است، کاسبی هم که کم فروشی و گران فروشی میکند و حقه بازی می کند ایرانی است.

آنچه در پشت اینها که گفتم مخفی مانده و ما به آن توجه نمی کنیم اما اروپایی ها صرفه نظر از اسمش به آن اهمیت فراوان در شکلهای مختلف "اجرایی" می دهند

"امر به معروف و نهی از منکر"

در همه چیز و همه جاست

اما ما تا اسمش می آید ، جنبه اخلاق اسلامی آن، آنهم صرفا بازداشتن زنان و گاهی هم مردان از رو کردن به فرهنگ غربی را می بینیم و بس. (3747367) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۳:۵۹:۲۱
آنها وطنشان را قلبا دوست دارند ما لفظا. (3747465) (alef-3)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۷:۱۲:۴۳
سوييسيها به مسئولين شان اعتماد دارند ودليل آنهم اين است كه اگر يارانه رانگيرند مي دانند كه براي عمران وآبادني ورشد وتوسعه كشورشان هزينه مي شود ونياز مالي هم ندارند اما مردم شريف ونجيب كشورمان وقتي به مسئولين اعتماد مي كنند ومي بينند مسئولين هزاران ميليارد تومان از پول اين مردم را حيف وميل كرده وبه تاراج مي برند و يا فيشهاي چند صد ميليوني حقوق براي خود منظور مي كنند نبايد هم از 45500 تومان بگذرند چون اگر همين هم نگيرند به دست نيازمندش كه نمي رسد هيچ توسط دزدان سرگردنه به يغما مي رود پس بايد به اين مردم حق داد و آنها را با سوييسيها مقايسه نكرد! (3747889) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۷:۳۰:۵۸
فرق "ایرانی‌"ها با "سوئیسی‌"ها در چه چیزهایی است؟ در مسئولینش است (3747925) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.