کد مطلب: 419970
مقصر اصلی تصادف مرگبار قطارها در سمنان؛ متصدی کنترل ایستگاه شاهرود
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
مامور تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان مقصر اصلی وقوع این سانحه را اعلام کرد.
اکبر ترکان؛ مامور تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه قطار سمنان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مقصر اصلی در حادثه قطار سمنان متصدی مرکز کنترل تهران-مشهد در ایستگاه شاهرود است.
ترکان صبح امروز پس از ارائه گزارش خود به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: بررسی همه جوانب این حادثه نشان می دهد که علت وقوع حادثه ، خارج کردن قطار از حالت کنترل خودکار به حالت کنترل دستی بوده است.
وی که از سوی معاون اول رییس جمهور به عنوان مامور تشکیل کمیته ویژه بررسی حادثه قطار انتخاب شده بود ، تصریح کرد: قطار تبریز - مشهد به دلیل خرابی ترمز، هشت کیلومتر جلوتر متوقف می شود و زمانی که قطار سمنان - مشهد با اجازه مامور در ایستگاه شاهرود حرکت داده می شود، این حادثه دلخراش به وقوع می پیوندد.
ترکان گفت : عمدی در این کار وجود نداشته و خطای حرفه ای صورت گرفته است.
وی اضافه کرد : در رسیدگی به این حادثه به منظور مشخص شدن مقصران، چهار گروه ماموران قطار تبریز - مشهد ،ماموران قطار سمنان - مشهد، ماموران کنترل ترافیک شاهرود و ماموران سی تی سی مورد بررسی قرار گرفتند.
ترکان افزود: ماموران قطار تبریز – مشهد به موقع درباره وقوع حادثه اطلاع رسانی کرده و خرابی ترمز و توقف قطار را اطلاع داده و مشغول رفع اشکالات بودند.
وی تصریحکرد: کنترل ترافیک شاهرود قصورهای دیگری دارند که در مرحله دوم قابل بررسی است؛ ارزیابی ما فنی است و از نظر ما مقصر اصلی یک نفر است.
کلمات کلیدی : برخورد قطار+ آتش گرفتن قطار مسافری+تصادف قطار + حادثه سمنان
پس قصور طراح نرم افزار ناظر خريدوتأييد كننده چيست
هرسيستم اتوماتيك وقتي به دستي تغيير ميكند بايد مقامات مسئول متوجه شوند ودر چند جاي مهم ثبت شود نه فقط يك نَفَر بداند اگر اين يك نَفَر به هردليل انجام وظيفه نكند فاجعه رخ ميدهد كه رخ داده است (4047618) (alef-11)
دست شما درد دنکنه خیلی زحت کشیدین!!!
روحانی مچکریم (4047770) (alef-11)
بهروز
۱۳۹۵-۰۹-۱۳ ۱۴:۳۴:۱۴
از نظر ما مقصر اصلی یک نفر است.
؟؟؟
یعنی راه آهن مقصر نیست؟
که کنترل سیستمی که باید جلوب خطای انسانی رو میگرفت داده به دست همون نفر؟ (4047849) (alef-11)
همیشه فقط یک نفر و نه یک سیستم در ایران مقصر است و بارها و بارها این نفرات به اشکال گوناگون مقصرند
در بررسی حوادث باید علل ریشه ای باعث بروز خطای انسانی شناسایی و رفع شوند و این گونه بررسی حوادث که سریع هم گزارش ان اماده می شود از نظر فنی و علمی ارزشی ندارد
متاسفانه افکار عمومی هم با مجازات یک نفر و یک استعفا قانع شده و مدیر به جای بهتر کارمند هم کار خود را از دست می دهد
آیا تیم بررسی جادثه علل ریشه ای خطا را پیدا کردند؟
آیا مدارک آموزشی این سیستم بررسی شد ؟
آیا به الزامات ایمنی در هنگام تغییرات توجه شد و مدیریت تغییرات و ریسکهای مرتبط انجام شد ؟
آیا روسا و مدیران بر عملکرد نیروهای خود نظارت دارند؟
آیا بر عملکرد پیمانکاران نظارت و پیمانکاران بر مبنای شایستگی انتخاب می شوند؟
آیا نمیشد سیستم را به گونهای طراحی نمود که امکان خطای انسانی به حداقل برسد ؟
آیا تعمیرات و نگهداری قطار های خوب انجام شده بود؟
آیا سیستم مدیریت بحران راه آهن ، منطقه و کشور به خوبی عمل کرده است ؟
آیا جاده های راه آهن باز بوده مورد بررسی قرار گرفته ؟
و....
علل ریشه ای بسیار مهمتر از قصور یک کارمند است و در دنیای مدرن برای بررسی حوادث پیچیده به علل ریشه ای توجه می کنند (4048667) (alef-13)
مقصر خرابی قطار تبریز - مشهد کیست؟ (4048759) (alef-13)
مسخره ست !!! فقط یه نفر اونم کارمند جز رو مقصر میدونن، پس خرابی سیستم هوشمند چی شد؟؟ مگه اعلام نکردن که سیستم بارها خطای اشتباه داده؟ پس چی شد ؟برای تبرئه خودتون یه نفر کارمند رو مقصر میدونین مسلما وزیر راه و مدیرعامل راه آهن مقصر اصلی هستن (4048844) (alef-13)