نظر منتشر شده
۸۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 262000
دولت نادانسته تیشه به ریشه تهران میزند
علی یحیی زاده، 11 اسفند 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
اشتباه در برخی سیاستهای کلان اقتصادی تبعات مخرب حتی در سطح امنیت ملی کشور به دنبال دارد. یکی از سیاستهای نادرستی که هنوز تبعات آن کاملا برای مسئولان کشور آشکار نشده، چرخه تمرکز بخشی به امکانات در تهران است.

شهر تهران در حال انفجار است. اثرات سوء فرهنگی این انفجار جمعیتی نیاز به توضیح ندارد! اثرات ترافیکی و آلودگی آب و هوایی آن هم آشکار است. اما اثرات مخرب این انفجاز جمعیتی آن در بازه زمانی طولانی تری خود را نشان می دهد. آن وقت است که جمعیت خالی شده از فرهنگ اسلامی، ناراضی و عصبانی با کوچکترین جرقه ای میان شهروندان تنش ایجاد کند.

رویکرد ثابت دولتها از ابتدای دوره بازسازی جنگ تا کنون، تمرکز بخشی امکانات در کلانشهرها بوده است. از سیاستهای بودجه ای تا سیاستهای معماری جناب کرباسچی (و بعدیها) همه در راستای تقویت امکانات و مشاغل در تهران بوده است. این سیاست در تغییر برنامه زندگی مردم دیگر شهرها هم موثر بوده است. تهران به مرور به مهد مشاغل تبدیل شد و انبوهی از جمعیت شهرهای دیگر به خصوص شهرهای غربی را به سمت خود جذب نمود. تمرکز دانشگاههای بزرگ با چاشنی مشاغل مناسب هم از طرف دیگر جمعیت تحصیلکرده دیگر مناطق را به سمت تهران سوق داد.

البته در دوره احمدی نژاد تلاش شد تا این سیکل باطل کمی اصلاح شود. شعار احمدی نژاد که در عمل کامل محقق نشد، تخصیص بیشتر امکانات به دیگر شهرستانها بود. سفرهای استانی راهکار احمدی نژاد برای حرکت در این زمینه بود. البته اهداف این سفرها به مرور تغییر کرد و هدف اصلی به جایی نرسید.

گرچه احمدی نژاد شعار خوبی در زمینه تمرکز زدایی از پایتخت مطرح کرد. اما طرح انتقال مشاغل و حتی مراکز دولتی به سایر شهرستانها پانگرفت. سیاستهای اقتصادی برخی مهندسان دور و بر دکتر نقش مهمی در خنثی سازی این اهداف داشت؛ مسکن مهر!

اصل نیاز جمعیت جوان کشور به مسکن مورد اجماع است. اما سیاست مسکن مهر یعنی ارائه زمینهای رایگان دولتی در اطراف پایتخت به انبوه سازان (فارغ از دیگر اشتباهات صورت گرفته نظیر خلق اعتبار بانک مسکن) در واقع همان وسعت بخشیدن پرشتاب به تهران است.

 هنوز مسکن مهر به اتمام نرسیده است. اما حجم ترافیک صبحگاهی جمعیت پردیس نشین در بزرگراه بابایی بیانگر طلیعه ویرانگر آثار این سیاست است. جمعیت عظیمی که در قالب مسکن مهر در تهران بزرگ ساکن میشوند و هر روز صبح برای کسب روزی راهی خیابانهای پایتخت میشوند.

 نقطه ضعف مسئولین عدم توجه به موضوع اصلی است. باید امکانات و در واقع فرصتهای شغلی را از پایتخت منتقل کرد. مردم خود به خود به شهرهای دیگر منتقل میشوند. نیاز به ارائه مشوق مالی برای خروج از پایتخت نیست.

 دولت یازدهم هم متاسفانه همان اشتباه نیاکان خود را ادامه می دهد. سیاست دولت یازدهم البته با سرعت بیشتری در جهت بروز تمرکز بیشتر در تهران حرکت میکند. ایجاد خطوط ریلی سریع السیر بین تهران قم و اصفهان (طی مسافت ظرف یک ساعت) باعث می شود که جمعیت ساکن بین شهرهای تهران تا اصفهان گزینه جدیدی برای اشتغال پیدا کنند. صبح برای کار به تهران میآیند و غروب هم برمی گردند. با این روش حتی از خود پایتخت نشین ها نیز زودتر به خانه می رسند! این طرح قرار است برای تسهیل دسترسی دیگر مردم به تهران نیز اجرا شود. طرح چهار خط سازی مسیرهای ریلی نیز در همین چارچوب پیاده سازی خواهد شد.
 
1360
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۰:۵۸:۰۸
تمام امكانات و تفريحات و شغل در تهرا متمركز شده بايد تهراني ها مثل ما براي اين امكانات هزينه ي بيشتري بدن مثل مترو بي ار تي ووووو پول نفت رو نميشه فقط وفقط در تهران تزريق كرد شهرستانهاي ديگر هم بايد از امكانات حداقلي برخوردار باشن (2715736) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۵۴:۵۶
تفریحات رو خوب اومدی. شغل هام به دلالی و رانندگی آژانس و مسافر کشی محدود کنید. (2716151) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۱۴:۴۳
این امکانات و تفریحاتی که شما از آن دم میزنید اگر بطور سرانه در نظر گرفته شود در تهران خیلی کمتر از بقیه شهرهاست،بعد هم در این شلوغی و آشفته بازار تهران دل و دماغی برای استفاده از این به اصطلاح شما تفریحات باقی نمی ماند پس زیاد فکر نکنید اینجا خبریه (2716217) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۳۰:۳۴
کاسه کوزها را سر دولت نشکنید لطفا (2716277) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۰۱:۰۲
من از شهرستانی ها و روستاییان محترم خواهش مندم به شهر پدری و مادریشان برگردند و تهران را به این تهرانی های که از دست شما کلافه هستند بسپارن
بابا از دست شما ها خسته شدیم برگردید به سرزمین خودتان اونجا رو اباد کنید (2716402) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۳۹:۵۸
همه جای ایران سرای من است جایی هم نمی رویم (2717029) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۸:۰۹:۵۷
ان تهرانی که شما سنگش را به سینه میزنید توسط همان شهرستانی ها اباد شد ،تهران چند روستا بیشتر نبودمرکز شهر کاخ گلستان بود وتعدادی محله مثل اطراف مروی ودارالفنون که دراصل روستا بودند ازجمله پامنار وان طرفهای سعدی فعلی وطرف اکباتان وبعدها لاله زار وبه سمت پایین هم که چند ده دیگر وبعدها ونک قیطریه وسعادت اباد ودولاب وبسیاری دیگر روستا بود که بازبان شیرینی تلفظ میکردند وقتی انجا را پایتخت سیاسی کشور کردند از شهرهای مختلف از سیاسیون وکسبه به سمت تهران امدند ومتاسفانه ایرانی را خراب کردند که تهران را به رخ دنیا بکشند وحالا دیگر خود تهران هم دارد خراب میشود دوست من 90 درصد مردم فعلی تهران از ولایات دور ونزدیک امدند که شاید این کوچ ها بیش از 150 سال است که تداوم داشته بازار وکسبه قدیم همه ترک هستند نصف شهر اذری وتمامی چلوکبابی های قدیم تهران از ارنگه کرج هستند سلسله قاجار ترک بودند ،پس سعی نکن بنچاق برای خودت درست کنی ومردم را تحقیر کردن کار عاقلان نیست روستای خودتان را از جد وجده پدر ومادری سئوال فرمایید (2717271) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۲۰:۴۳:۴۵
تا وقتي همان إمكانات تهران در شهرستانها نباشد همه حق دارند از تهران استفاده كنند. چه شما راضي باشي چه نباشي. ما هم مثل شما نياز به كار و درامد و تفريگاه داريم. وقتي براي كاري به تهران تلفن ميزنيم و هم شهري شما مي گويد بايد حضورا بياييد طبيعي است كه نياز به مسير رفت أمد سريع هم است. (2717653) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۰۷:۵۱:۴۵
يعني تو تهراني أصل هستي؟
تو از كدول جهات اومدي؟ (2718317) (alef-10)
 
میلاد کنی
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۵:۳۳:۰۹
موافقم ... (2719957) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۵:۳۲:۱۰
عامل اصلی مهاجرت بیکاری و نبود شغل مناسب در شهرستانها و روستاهاست. اکثرا به دنبال کار می آیند تهران.
اگر در شهرستانها کارخانجات ساخته شود، و محرومیت نباشد تهران خیلی جای خوبی برای زندگی نیست.
الان در سیستان بلوچستان محرومیت موج می زند. آیا مسوولین دولتی حاضرند یک ماه بروند زابل زندگی کنند؟ (2716765) (alef-13)
 
آریابان
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۸:۴۹:۱۰
شاید مهمترین عامل عمدۀ انفجار جمعیت در تهران ، ناشی از این باشه که هر کسی از روستا و شهری کوچک، توانسته با شایستگی و یا با..... رشد کنه و نقشی عمده را در چرخاندن چرخۀ حکومتی به عهده بگیره ، متأسفانه به جای آنکه نفوذ ، قدرت و توانائی اکتسابی خودش رو صرف آباد کردن و رونق بخشیدن به زاد و بوم خودش کنه ، در عوض ، نفوذ خود را در راه هموار کردن راه و رفع موانع برای انتقال قوم و خویش ها و آشنایان هم-استانی خود به تهران صرف کرده و دستشون رو توی تهران به دریافت درآمدی از خرد تا کلان!!!!! بند کرده و روستا ها باز هم خالی!!!! ترشده ؛ (2717371) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۰:۵۸:۵۴
این جمله برام جالب بود:
باید امکانات و در واقع فرصتهای شغلی را از پایتخت منتقل کرد. مردم خود به خود به شهرهای دیگر منتقل میشوند. نیاز به ارائه مشوق مالی برای خروج از پایتخت نیست.
شما کجا زندگی میکنید؟ چرا امکانات تهران رو منتقل کنیم جای دیگه؟ بهتر نیست امکانات ششهرها و مناطق دیگه هم رشد کنه و خود تهران هم امکاناتش رشد کنه.نکنه فکر کردین تهران از فرط امکانات فراوان هم در حال ترکیدنه؟؟؟!! (2715738) (alef-13)
 
یک تهرانی اصیل
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۵۹:۰۹
اقا ما احتیاج به امکانات نداریم تشریف ببرید شهر و دیار خودتان را اداب کنید ما همان خرابه بازار 20 سال پیش می پسندیم (2716395) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۰۳:۰۰
فقط وجود امکانات در تهران باعث مهاجرت نشده بلکه یک عقبه فرهنگی نیز باعث این مهاجرت ها شده و آن اینکه تهران کار کردن و زندگی کردن و بدون لهجه حرف زدن شده کلاس!! و الا در شهر ما همه امکانات هست و ااز برخی از تهرانی هم شنیدم که می گن ما که توی تهرانیم چقدر از امکاناتش استفاده می کنیم؟؟!! (2716907) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۰۴:۳۳
تهران در حال انفجار است . اهواز را خاک بر داشته است و اصفهان در خشکسالی به سر برده و زاینده رود خالی ازآب . در مناطق شمالی هم اب هست ولی کار نیست . آقایان شما اینکاره نیستید به خدا . چرا فکر میکنید که توانایی اداره کشور بزرگی همچون ایران را دارید ؟ (2715754) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۴۹:۳۲
با شما موافقم
بهتره به این موضوع فکر کنیم که چرا سیل جمعیت به تهران انقدر وحشتناکه؟بنظر من اصلی ترین دلیل بخاظر اشتغاله.خود من بخاطر کارم الان تهرانم واز بیکاری و ناچاری و بعلت نبود فرصت شغلی به تهران اومدم.مطمئنا اگه توی شهر خودم فرصت شغلی بود آرامش اونجارو با استرسو تشویشو زندگی سخت تهران عوض نمیکردم
مسئولان به فکر ایجاد فرصتهای شغلی توی شهرستانا باشن اونوقت میبینین جمعیت تهران تعدیل میشه (2716127) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۳۳:۲۶
حرف حساب (2716539) (alef-13)
 
نوری
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۰۶:۱۴
یعنی چی؟ یعنی قطار سریع السیر نسازن که تمرکز تو تهران زیاد نشه؟؟!؟!؟!
واقعا جالبه! این روزا همه و همه دلواپس کارها و تصمیمات دولتن به طوری که حتی ساختن قطار سریع السیر هم میشه کار منفی و اشتباه از سمت دولت! یعنی اگه دولت روحانی قطار سریع السیر بسازه بده و میشه تمرکز گرایی در تهران، احمدی نژاد هر روز با یه قبیله همراه بره از این شهر به اون شهر و هزار طرح بی پایه و بی بودجه و غیر کارشناسی افتتاح کنه می شه خوب و تمرکز زدایی از تهران!
تو رو خدا یه چیزی بگین با عقل جور در بیاد!!!
جدیدا هم که هیچ کدوم از نظرات تایید نمی شه! (2715759) (alef-13)
 
عدالت
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۱۳:۰۰
روند نابودی تهران از زمان کرباسچی شروع شد و متاسفانه در زمان شهردار فعلی به اوج خود رسید. باغهای شمیران نابود شد،‌ در خیابانهای ده متری، برجهای بیست سی طبقه بنا شد، در شهری که از کمبود آب رنج میبرد، دریاچه مصنوعی ساخته شد، به جای تعمیر و ترمیم آسفالت خیابانها،‌ پروژه های بیهوده در شهر پیاده شد، خیابانهای تاریخی و زیبای شهر مانند شریعتی و ولیعصر به بهانه ساخت مرکز تجاری، نابود شد و هزاران عیب و مشکل دیگر که نیازی به گتفن ندارد و فقط یک مدیر لایق میتواند آنها را حل کند. (2715781) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۰۷:۵۰
آب ریخته دیگه بر نمیگرده عزیز دلم. (2716194) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۱۳:۲۲
"در دوره احمدی نژاد تلاش شد تا این سیکل باطل کمی اصلاح شود"

در دوره احمدی نژاد تنها اتفاقی که نیفتاد اصلاح بود. چهار تا سفر استانی و اقدامات عوامپسندانه از نظر دوست نویسنده مون سیاست های مملکت داری حساب میشن؟!!!! (2715783) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۲۳:۱۲
پس دولت ژاپن تیشه به ریشه توکیو زده فرانسه به پاریس، چین به پکن و....
امکانات تهران!!!!!!!!!!!!!! (2715821) (alef-13)
 
یک خارج رفته
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۶:۱۸
اولا که فقر و بی عدالتی در چین و هند هم بیداد میکنه. پس از دهلی و پکن به عنوان الگو نام نبرید. پاریس هم اگر امکانات زیادی داره، روستاهاش آبادتره. نرفتید. من رفتم. زندگی مردم در روستاهای اروپای غربی خیلی بهتر از شهرهاست. من با نظر نویسنده مقاله موافقم. امکانات برای تهران لازمه اما نباید بخاطر راضی کردن جمعیت رو به افزایش پایتخت به این دور باطل دامن زد. (2716251) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۴۳:۲۸
مثال شما خیلی خنده داره 20 برابر ما جمعیتند واب و غدا دارند ولی فقیرند و هوایش گرم است و احتیاج به مسکن هم ندارند و کنار خیابان می خوابند و حمام هم در رود گنگ میگیرند. (2717045) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۲۲:۴۳:۲۴
پس لطفا از خودتان شروع کنید اول جنابعالی تهران و تر ک کن ما هم پشت سرت مییایم اگرمیگی من تهرانیم راست نمیگی چون تو کل تهران ما ده هزار نفر تهرانی اصیل نداریم همه مال ابادی بودن که کم کم شدن بچه تهرون (2717917) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۲۸:۱۰
آقای یحیی زاده قبلا مقالات منطقی متعددی نوشته بودند که این مقاله من رو به تعجب انداخت.
لازم نیست ایشان به توکیو یا پکن یا فرانکفورت سفر کنند. کافیست در همین نزدیکی نگاهی به دهلی نو داشته باشند که توانسته مرکز اصلی اقتصاد سوم جهان باشه.

نفی سهولت دسترسی به مرکز کشور ویا بی توجهی به مسکن مهر اطراف پایتخت، راه صحیح مقابله با بحران شهری نیست.
در علوم اکوزیستی، بحران ها با خط زدن صورت مسئله حل نمی شوند بلکه با مدیریت صحیح نظیر ایجاد اشتغال در شهرهای مختلف کشور می توان از عدم تمرکز جمعیتی (بصورت دلخواهانه و نه اجباری) جلوگیری کرد.
متاسفانه این مقاله را ارزشمند ندیدم. (2715836) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۴۱:۵۹
فقط مثل بقیه دنیا یک راه دارد مثل نیویورک و هنک کنگ و توکیو و پایتخت های دنیا اول جلوگیری از شهرک سازی اطراف تهران و تخریب ان و بردن هزینه ملک انقدر بالا که هر کسی توان خرید نداشته باشد وقتی در هنگ کنک و توکیو و نیویورک برای یک اپارتمان 60 متری سه میلیون قیمت میگذارند نه انکه در اینجا با 50 هزار دلار شما میتوانید بخرید و نتیجه ان میشود که هر روز عده ای به پایتخت می ایند و شهر و اطرافش هر روز بزرگتر میشود تا انجا که سرویس دهی از قبیل اب و برق و گاز و ترافیک غیر ممکن خواهد شد و غیر قابل کنترل و بیشترین مقصر شهرداری و دولت هستند. (2715887) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۳۶:۳۳
راجع به کدام شهر صحبت می کنید؟ تهران؟ در تهران با 50 هزار دلار می شود خانه خرید؟ قیمت خانه را شهرداری تعیین کند؟ (2716304) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۴۶:۰۲
میدان راه اهن که پیدا میشه فکر کردی حتما فرشته و یا قیطریه و یا زعفرانیه می توانی خرید کنی ایشان مثال اوردند (2717061) (alef-3)
 
سعيد
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۴۸:۱۰
بايد فرصتهاي شغي و توليد و خدمات در سطح كشور توزيع گردد به تبع شاهد توزيع امكانات و لذا نزديك شدن به احساس عدالت خواهيم بود و فشار جمعيت با رغيت بيشتر از پايتخت كم مي گردد.
وقتي از كرج به تهران حركت كنيد حمله تهران به سمت كرج را شاهديم و هزارها متر مربع برجهاي در حال احداث روي اراضي طبيعي پا مي نهند. نمي دانم تناقض آلودگي هوا، كمبود آب، ترافيك و ... را با سير توسعه شهر چگونه با هم بياميزم؟!! شهرداري و دولت چگونه در آينده از پس هزينه ها و منابع مديريت نمودن اين محدوده افزوده شده بر خواهند آمد؟ آيا درآمد حاصل از اين توسعه فرمانرواي توسعه شهر به سمت غرب است يا عقلانيت؟؟ خود قضاوت ماييد. اگر بگويم رو به چيزي شبيه فاجعه مي رود شايد گزافه نگفته ام. (2715918) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۵۰:۴۴
من میگم چطوره کل جنوب البرز رو خونه بسازن و مردم کل کشور رو جم کنن اونجا . اینطوری هم همه بچه تهران میشن و هم از امکاناتش استفاده میکنن. بقیه جاها هم کشک .



الان استان داریم که توی مرکزش به تعداد انگشتای دست متخصص نیست (2715923) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۱:۵۳:۵۴
پس چرا میگید دولت و نمی گید دولت ها؟ (2715937) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۱:۰۹
بيشتر از دولت اين شهرداريها هستند كه تيشه و كلنگ و چكش به تهران ميزند
مجوزهاى عجيب و غريب مالها و پاساژها و مراكز تحارى در شلوغ ترين نقاط و پر ترافيك ترين جاها ، عملا در بسيارى از نقاط در ميان مناطق مسكونى مجوز هاى تجارى داده شده ، به يكباره دو طرف بلوار اندرزگو تبديل به مراكز تجارى گرديد خيابان لواسانى و شميرانات و پل تجريش و اكنون نياوران ، انهم مراكز با برندهاى تجملى و غربى انهم در اين سالهاى اقتصاد مقاومتى بفرمان رهبرى ، براى شهرداريها درامدهاى تراكم هاى تجارى دهها برابر تراكم هاى مسكونى است
و براى كسب درامد براحتى مجوز هاى تجارى را ميدهند و البته در اين امر شوراى شهر تهران هم دخيل ميباشد . (2715957) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۶:۰۹
همه دست به دست یکدیگر داده اند برای نابودی تهران و تهرانی ! آقا بنده به چه زبونی بگم ( بگم ، بگم ) : ایکاش می شد که یک خلافی انجام می دادم و بنده را به شهرستانی دوردست تبعید می کردتد تا از نعمت " تهرانی " بودن خلاص می شد . تهران ارزانی قبایل چپاولگر و فامیل باز (2715976) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۶:۲۳
وقتی دولت ها و شهرداری فقط به فکر درامد زایی هستند نتیجه میشود وصل شدن کرج و تهران و رودهن و وقتی اب و سرویس نبود ان وقت خواهید دید چه میشود کمی از کشورهایی مثل تایوان و هنک کنگ و ژاپن و بقیه کشور های پیشرفته یاد بگیرید که شهرشان هرکی هرکی نیست و هر کسی توان زندگی در شهر های بزرگ را ندارد و از زمین بیشترین استفاده را میکنند و ساختمان ها 20 طبقه ضد زلزله میسازند و امکانات رفاهی برایشان و نه اینکه هر روز شهر بزرگتر شود و ترافیک بیشتر و قیمت ها به گونه ای است که اجازه نخواهد داد هرکسی به انجا برود (2715978) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۹:۴۵
جناب نویسنده ، ایراد منطقی بگیرید ضرورت توسعه حمل ونقل ریلی سریع السیر بر هیچ کس پوشیده نیست مشکل را در جای دیگری باید حل نمود. (2715991) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۹:۵۶
دوست عزیز نویسنده شما اگر یک مقدار مطالعه کنید متوجه میشد که تمرکز کار در تهران بخاطر تمرکز نبخگان کشور در پیشرفته ترین شهر ایران است. دولت تعیین کننده نیست اقتصاد و عقل است که تعیین کننده است. اما اتفاقی که برای تهران از سو مدیرت که از طرف خودی های بی صلاحیت افتاده داغ دل این سرزمین است. تهران به سمت سقوط پیش میرو د. الودگی, فقر, تبعیض و بی نظمی آینه ای از سیاست و مدیرت غلط در کشور است. (2715994) (alef-13)
 
محمد حسین دیانی
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۱۰:۴۴
نمیدانم چرا وقتی مطالب علمی مطرح می شود با کنایه های منفی ، «جناب کرباسچی» و مثبت «دکتر» یدون ذکرنام احمدی نژاد ، تمرکز خوانندگان را از موضوع اصلی دور ونشانه های واضحی از برخورد جناحی را بر نوشته حاکم می کنند.

بسیاری از پایتخت ها و شهرهای بزرگ دنیا همین ویژگی را دارند. در روز جمعیت ها زیاد و در شب کم می شود. زیرا ابزارهای مناسب برای برقرار نظم در روز و برای بیرون رفتن از شهر بعد از ساعت کار را فراهم آورده اند. نیویورک از شاخص ترین شهر در این مورد است . (2715997) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۰۵:۱۸
چرا شما صحیح نمی گویی جمعیت نیویورک با حاشیه ان مگر چقدر است دوم ایا هر کس توان زندگی از نظر مالی را دارد تا انجا که من میدانم و از نزدیک شاهد بوده ام شما باید ملیون ها دلار بدهید که فقط در منطقه متوسط ان مسکن داشته باشی ان هم کمتر از صد متر و برای اجاره باید ماهی سه تا پنج هزار در ماه پرداخت کنید و در اخر به امار جمعیت نیویورک توجه کنید که 20 سال گذشته جمعیتش کمتر شده عوض انکه زیاد شود پس قیاس شما صحت ندارد و شهر نیویورک بزرگتر هم نشده. (2716183) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۱۱:۳۹
بیچاره تهران. دست از سر این تهرانی های بدبخت بردارند. هر چه آدم از سراسر کشور هست جمع نموده اند تهران. ول کن هم نیستند. (2716003) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۴۸:۰۷
ما تهرانی ها را دوست داریم هر جا انها برن ما دنبالشان میرویم (2717071) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۷:۴۱:۰۹
کا منم مثله خودت بچه تهرونوم. (2717207) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۲۱:۳۱:۳۵
تا وقتي تمام ما ليأت و درامد ملي ايران براي ايجاد توسعه و كار در تهران متمركز است حق همه است كه به تهران بيايند و اين به تهراني ها مربوط نمي شود. (2717771) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۱۶:۰۷
تیتر باید اصلاح بشود به:
دولت قبل نادانسته تیشه به ریشه تهران زد
مسکن مهر نه تنها به تهران اسیب زد بلکه با چاپ پول باعث شد ارش پول ملی با تورم نابود بشود .هزینه خانه دار شدن یک عده را ماهایی که خانه نداریم هم باید پرداخت کنیم با تحمل تورمی که ایجاد کرد (2716021) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۱۹:۳۲
چرا زمان احمدي نژاد اين دلسوزي ها رو نميكردين و اين حرفاي قشنگ قشنگ رو نميزدين؟!!!!! (2716035) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۹:۲۲
بابا مردیم از بس همه چیزو به ریش دولت قبل بستید. حالا خوبه من یکی به روحانی رای دادم (2716272) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۲۷:۰۹
این شهر در اینده نه چندان دور قفل کامل خواهد شد که نه اب دارد و نه خیابانی که بتوان در ان رانندگی کرد (2716053) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۴۹:۲۰
قفل ساز میاریم یا کسی که قفل را با کلید باز کند (2717075) (alef-3)
 
کاوه
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۳۲:۴۰
در این فکرم که ایا علت اصلی مشکلات تهران ناشی از سیاست های غلط دولت است یا عملکرد شهرداری تهران؟!!! و سهم کدامیک بیشتر است؟
به نظر من نقش شهرداری تعیین کننده تر است. شهردای باعث افزایش جمعیت در تهران شده است چرا که زمین چندصد متری که در آن یک خانواده سکونت داشتند امروز تبدیل به برجی شده که بین 50 تا 500 نفر را در خود جا داده است. شهرداری برای اینکه هزینه های خود را تامین کند، از فروش تراکم گرفته تا عوارض نوسازی و پسماند و عوارض خودرو و ...کم نمی گذارد و این در حالی است که زیرساخت های لازم برای چنین توسعه ای وجود ندارد.
شهرداری برای مغازه ای که در گذر 4 متری واقع است مجوز تجازی صادر می کند و ترافیک منطقه را مختل می کند. شهرداری مسبب اصلی این مصیبت است.
فروش تراکم را باید شهرداری متوقف کند. اشکالی ندارد که قیمت ملک در تهران بالا برود. کسی که می خواهد در کلان شهر بی در و پیکر و بی نظمی مثل تهران زندگی کند باید پیه گرانی هایش را هم به تنش بمالد.
در کنار این مشکلاتی که شهرداری باعث و بانی آن است دولت هم کم تقصیر نیست. مسکن مهر نباید در اطراف تهران ساخته می شد بلکه باید به سمت شهرهای کوچکتر می رفت.
عوارض نوسازی و هرگونه عوارض و مالیات دیگر باید در تهران چندین برابر شهرهای درجه 3 و 4 شود. به جای مالیات بی موضوعی مانند مالیات بر ارزش افزوده باید مالیات بر مصرف وضع شود و درصد آن هم تابع میزان محرومیت هر شهرستان یا استان باشد. مالیات بر مصرف بنزین باید درصد قابل توجهی از بهای بنزین باشد و هر که بیشتر مصرف کند، مالیات بیشتری بپردازد.
هر استان بایستی قطب و مرکز یکی از فعالیت های تجاری گردد. چند استان برای کشاورزی و چند استان برای صنایع ( فولاد، مواد غذایی، صنایع سیمان و شیشهو ...) به فراخور امکاناتی که در آن استان وجود دارد.
این مشکلات در همه ممالکی که از صبح تا شام به آنها فحش می دهیم و آرزوی مرگشان را می کنیم، دهه ها است که حل شده و ما کماکان داریم اشتباهات گذشته خود را تکرار می کنیم و ادعایمان هم که گوش فلک را کر کرده اما از نتایج عملکردمان حتی شرمنده هم نیستیم ، چه رسد به این که بخواهیم توضیحی در این خصوص به کسی بدهیم. مملکت را خراب کرده ایم، شهرمان را خراب کرده ایم، کشاورزی و صنعت مان را از بین برده ایم- آیا وقت آن نرسیده که کمی به کرده خود بیندیشیم و عملکرد گذشته خود را مورد نقد و بازبینی قرار دهیم و در سیاست های غلط گذشته تجدید نظر کنیم؟ (2716069) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۰۰:۴۵
آقای " کاوه " شما را به معاونت مالی شهرداری تهران دعوت نکرده اند ، احتمالا ؟
داداش یواش تر برو ما هم برسیم ! اینجوری که شما تفسیر و تحلیل کردی ، شهرداری باید از تمام " مورچه " ها و " مگس " های تهران عوارض چند صد برابری بگیره در ضمن اداره مالیات هم از آنها مالیات بر هوا و زمین و زیر زمین و ال بل چندین صد برابری بگیرد . (2716401) (alef-13)
 
کاوه
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۰:۰۹:۲۹
نه دوست عزیز- کسی مرا به جایی دعوت نکرده. جواب شما و دوست عزیزی که زیر کامنت شما یادداشتش درج شده اینه که اگر شما در تهران متولد شده اید الزاما نباید در تهران زندگی کنید. یعنی اگر برای شما و من و امثال ما امکانات بهتری در شهر کوچکتری وجود داشته باشد ( مثلا درآمد بیشتر و یا هزینه معاش کمتر و یا خانه ویلایی کوچک در مقابل اپارتمان 50 متری فعلی و احتمالا یارانه بیشتر و یا سهمیه بنزین بیشتر و یا ترکیبی از این مزیتها)، ایا باز هم در تهران می مانید؟
خوب به یاد دارم که عده ای اینگونه بحث می کردند که یارانه تهرانی ها باید بیشتر شود چون هزینه زندگی ( اجاره و معاش و .... ) در تهران بیشتر از شهرهای دیگر است!!!! حال آنکه اتفاقا به همین دلیلی که بر شمرده اند باید یارانه تهرانی ها تقلیل و یا قطع شود.
حتما دیده اید و یا شنیده اید که در دنیای متمدن و پیشرفته غرب، محل زندگی آدم ها را ، کار تعیین می کند و مردم برای پیدا کردن کار بهتر و با درآمد بیشتر، محل های زندگی شان را جابجا می کنند.
به هر صورت باید جذابیت های کاذب تهران را کاهش داد تا وضعیت از این بدتر نشود .
من ابتدا شهرداری را مقصر اصلی این مشکل معرفی کردم و دولت را هم مقصر ردیف دوم- و بعد به راه حل پرداختم- شما اگر راهکار دیگری سراغ دارید، بفرمایید.
روز شنبه شاهد منظره ای از آلودگی هوای تهران بودم که هرچند همه میدانند هوای تهران الوده است اما اگر آن صحنه را همه ببینند و امکان و آلترناتیوی برای زندگی در یک شهر کوچکتر مهیا باشد، والله که درصد قابل توجهی تهران را برای همیشه ترک می کنند.
راهی غیر از این وجود ندارد- مردم برای ادامه زندگی در تهران باید تحت فشار مالی قرار بگیرند و در مقابل، امکاناتی برای زندگی شان در شهرهای کوچکتر مهیا گردد. چرا باید مردم از شهرهای کوچک تر برای مداوای امراض عادی و کم خطر راهی شهرهای بزرگ بشوند؟ اینها همه ، راه حل داشته اما تا جنگ بوده که جنگ را بهانه کرده ایم و آن زمان هم که جنگ تمام شده، یک بهانه دیگر آورده ایم.
مدیریت کلان باید دست آدم های نخبه و با جسارت باشد. تردیدی نیست که هیچ راه حلی ، بدون تبعات نیست و باید برخی تبعات و هزینه ها را پذیرفت. (2718764) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۲۸:۲۷
`پس افرادی مانند بنده که در تهران متولد شدیم و پدر و مادرمان هم در تهران متولد شدند چه گناهی کرده ایم که باید تاوان اهمال شهرداری و دولت را در انفجار تهران بدهیم و شما میفرمایید که چه اشکال دارد خانه گران شود،‌ شما هم اگر مانند بنده تهرانی بودید و مستاجر و کارمند دولت با ماهی یک میلیون تومان حقوق،‌ اینگونه صحبت نمیکردید. اینی که شهردای آمده در خیابان سعد آبادی که فقط دو باند برای عبور و مرود دارد و آنهم در ترافیک وحشتناک میدان تجریش و ولیعصر،‌ یک مجتمع تجاری تیلیاردی ساخته و در کنار آن درختان و باغات منطقه را زده تار و مار کرده، بنده مستاجر باید جوابش را بدهم یا آن بساز و بفروش که با رانت اینکارها را میکند. تنها چاره حل مشکلات تهران، انتقال پایتخت و تمرکز زدایی از تهران و تقسیم امکانات در همه شهرها است. مطمئن باشید که اگر اراده ای بر انتقال پایتخت و تمرکز زدایی از تهران باشد و از رانت خواری و زمین خواری و بساز بفروشی و دلالی مسکن بی حساب و کتاب جلوگیری شود،‌ تمام مشکلات جمعیتی و مسکنی کشور حل خواهد شد. (2716522) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۲۱:۳۵:۴۰
مثل ما كه مجبور سديم بياييم تهران براي كار شما هم مجبور شويد برويد شهرستان (2717782) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۳:۴۶:۱۸
قطعاً موضوع برای در آوردن هزینه شهرداری نیست و درآمدهای تراکم فروشی بسیار بیشتر از این موضوع است. به علاوه آیا می شود تراکم بی حد و حصر فروخت، شهر را نابود کرد، آلودگی، ناایمنی، کم آبی، ترافیک و ... ایجاد کرد و بعد بگوییم هزینه داشتیم؟ به کدام مجوز برای در آوردن هزینه شهر را نابود کردند؟ (2719626) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۳۹:۱۰
با نظر شما موافقم بعد از جنگ برنامه ای برای تهران نبود وشهرداری بدون برنامه کار میکرد تا سال 82 که طرحی برای تراکم تهران تعیین شد که در سال 85 متاسفانه توسط آقای قالیباف کناری زده شد .

سطح تراکم که آقای قالیباف همراه با دوستان نظامیشان ایجاد کردند فاجعه آمیز هست و تهران را تبدیل به یکی از زشترین پایتخت جهان کرده است (2716091) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۴۷:۱۶
انفجار تهران ار ملازمات نظام سرمایه داری یا بهتر بگیم نظام انباشت سرمایه است چرا؟ چون که در چنین شرایطی بهترین نرخ انباشت سرمایه حاصل میشود نمیتونین خصوصی سازی افسار گسیخته رو پیاده کنین سرمایه داری رو بپذیرین اما از تبعاتش ایمن باشین تمام کشورهای عقب نگهداشته شده همین هستن (2716119) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۲:۴۸:۱۳
شماها مثل اینکه خوابید. من متولد تهرانم و 50 سالمه و به چشم این روند تخریب رو بعد از انقلاب دیده ام. تا حالا کجا بودید ؟ الان که دیگه نه خونه ای مونده و نه فضای سبزی. الان یادتون افتاد مگرنه اینکه شهرداری مجوز میده ؟ (2716121) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۳:۴۰:۰۱
تمام باغات تهران را از بین بردند و دادن دست بساز و بفروش ها برج بسازند، با افتخار میگن فضای سبز تهران را افزایش داده ایم. واقعاً مردم رو چی فرض کردن؟ (2719601) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۳۰:۱۸
چرا از شهرداری صحبت نمی کنید که با فروش تراکم تهران را نابود کرده است؟ در کوچه های باریک مجوز ساختمان های چند طبقه دادند. آلودگی، ترافیک، سقوط فرهنگی، از بین رفتن هویت محله ها، ... فقط قسمتی از قضیه است. در صورت وقوع حوادث نظیر زلزله و آتش سوزی چه کسی می تواند به این ساختمان ها و کوچه های تنگ پر از اتومبیل امداد برساند؟ ببینید شهرهای بسیار مدرن تر از تهران که این مشکلات را نداشتند چگونه پس از زلزله چندین روز شاهد فاجعه حریق بودند. اما شما یک کلمه از فساد تراکم فروشی و تبعات فجیع آن صحبت نمی کنید (2716276) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۳۵:۰۰
اصل حرف درست بود اما مصادیقی که ارائه شد عجیب بود!

در مورد قطار : اولا که همه جای دنیا دارد به این سمت می رود که سرعت مسافرت ریلی افزایش یابد ثانیا اگر قرار باشد به این خاطر ملت بیایند تهران کار کنند که خب امروز هم هواپیما هست !!

پر واضح است که هزینه رفت و آمد و البته زمان تلف شده در خود شهر چنین اجازه ای را به افراد نمی دهد مگر موارد خاص (2716297) (alef-13)
 
امير
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۳:۵۲:۳۰
تا وقتي شما با قرض ورزي سياسي مسائل رو تحليل كنيد، وضع مملكت همينه كه هست !
چرا اصلا به تراكم فروشي شهردار محترم جناب قاليباف اشاره نمي‌كنيد
چرا به تصميمات و مجوز‌هاي عجيب شوراي شهر تهران با مديريت آقاي چمران اشاره نمي‌كنيد
چرا به پروژه هاي انبوه سازي و بلند‌مرتبه سازي گسترده نظاميان در غرب تهران يا مناطق پر تراكمي مثل ونك اشاره نمي‌كنيد
اشتباه آنجاست كه به جاي انتخاب و انتصاب افراد درست براي پست‌هاي مهم، هم جناحي‌هاي سياسي ارجحيت دارند (2716372) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۱۳:۳۸:۲۰
اگر همین امروز شوراهای شهر را منحل کنند، ضررشون از فردا کمتره. شدند دلال و جاده صاف کن برای شهرداری ها برای فروش زمین ها، پول ریختن به جیب رفقای بساز و بفروش، فروش هوا به اسم تراکم و به قیمت سلامتی مردم و از بین رفتن آسایش و ایمنی. (2719594) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۰۰:۱۲
مسئله رو بیش از حد پیچیده کردین ...
این حکومت نفت و گاز رو از استان های جنوبی میکشه بیرون توی تهران مترو میسازه فکر کردین پول امکانات و خدماتی که توی تهران ارائه میشه کی میده ؟
اون خوزستانی بدبخت میده که از صبح تا شب یاید خاک بخوره اون بوشهری میده که تنها امکانات تفریحی ، رفاهی شهرش نیروگاه هسته ایه !!!
شهرای جنوبی با پولی که دارن هر کدوم باید واسه خودش یه دبی باشه ولی پولشون رو توی تهران خرج میکنید ...
اگه تهران داره منفجر میشه ، اگه داره شلوغ میشه ، آه هموناس که گرفتتش (2716398) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۰۵:۳۴
دولت احمدی نژاد کجا سیاست تمرکززدایی از تهران داشت؟ نکنه اون سیاست اخراج کارمندان از تهران را می گویی که ناقص اجرا شد و در اصل سال 51 شمسی قرارب وده اجرا بشه؟ همون سیاستی که مثلا با تشویق مسکن و زمین کارمندان را از تهران بیرون ببرن که ناقص هم بوده و الان صدای خیلیها رو درآورده. بله افراد را از تهران می فرستن بعد فامیلها و دوست و آشنا و همولایتی را در تهران استخدام می کنن. متأسفانه در تحلیل هم (2716420) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۱۳:۱۱
دوست عزیز همه جا در حال انفجار هست مشهد اصفهان و...وشهرهای کوچک هم جمعیتی بیش از ظرفیت خود دارند شما یک جای خوب در ایران نشان بدهید که واقعا جایی برای زندگی باشد آب کار و... در آن فراهم باشد مردم از بدبختی به تهران هجوم آورده اند شاید ته مانده ای از آقایان به آن ها هم برسد (2716457) (alef-13)
 
reza
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۲۲:۴۸
همه دولتهای قبلی تیشه به ریشه هر آنچه که فکر کنی زدندو داغون کردند مملکت را . حالا از این دولت تدبیر و امید چه انتظاری دارید. جادوگر که نیستند. (2716501) (alef-13)
 
hamid
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۳۵:۳۱
ما اخرنفهمیدیم تهران روشهرداری تهران به این روز انداخته یا دولت . مجوزات ساختوسازو که شهرداری صادر می کنه. کسی سوال از اقای قالیباف نداره؟ (2716545) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۴:۵۵:۲۲
کارخانه های جاده مخصوص( بویژه خودرو ساز) را به استانهای همسایه تهران ببرید خودبخود 10 درصد جمعیت و آلایندگی کم می شود. (2716617) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۵:۰۷:۰۵
ساخت وساز ومجوز مشاغل ودستفروشی وهر گونه کار که نمیشود رویش اسم کار گذاشت را باید ج لو بگیرند دانشگاه ازاد وپیام نور فقط از ساکنین تهران دانشجو بگیرند توریست ها را مستقیم به شهر های دیگر ببرند تهران که چیزی برای دیدن ندارد مجرمین را پس از محاکمه به زندانهای شهر های خودشان منتقل کنند مجوز ساخت برای تهران وتمام شهرهای نزذیک وروستاها را اگر داده اند لغو کنند اگر نه بزودی با یک جمعیت روانی که در نتیجه شلوغی وبی برنامگی است مواجه خواهیم شد (2716657) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۵:۱۸:۱۹
همین الان شیراز هم در حال انفجار هست، کافیست عصر و یا صبح با ماشین بخوای بری بیرون همش ترافیک. از نقاط مختلف استان فارس، به شیراز آمده اند، از بس که شهرهای مختلف استان، توسعه نیافته هست و هیچ جذابیتی برای نسل جدید تر متولد آنجا وجود ندارد و آینده خود را در شیراز می بینند. الان خیلی ها هم که جوان تر نبودند به شیراز آمده اند تا بچه هایشان در اینجا بزرگ شوند.
جمعیت زیاد، خیابان های کوچک و مملو از اتومبیل، نبودن کار و شغل، نبودن تفریحگاه به اندازه نیاز و ..... (2716708) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۵:۳۰:۱۱
بيشترين خيانت رو در اين زمينه احمدي نژاد كرد.من چند سال پيش از يك كشاورز سوال كردم كه چرا زياد كشاورزي نميكنين .جواب داد خانواده ما هشت نفره و نزديك 400 هزار تومن يارانه ميگيريم و باكمي كشاورزي و دامداري خرجمون درمياد و زياد نيازي به كار روي زمين نداريم.
كشاورزي كه كشاورزي نكنه بالاخره بعد از چند سال عازم شهرها و به خصوص پايتخت ميشه. (2716759) (alef-13)
 
منتقل شده از كلانشهر تهران
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۵:۳۳:۴۲
به عنوان كسي كه سالها در تهران زندگي كرده ام و الان در يك شهرستان كوچك هستم با نظر نويسنده مخالفم اگراماري نگاه كنيم تهران محرومترين شهر ايران است مثلا در شهر ستان ما ( طبق امار )
به ازاي هر هزار نفر يك شعبه ي بانك و به ازاي هشت هزار نفر يك پمپ بنزين ويك پمپ گاز و به ازاي هر پنج نفر يك معلم ( اعم از معلم و كارمندان ديگر اموزش و پرورش) ، مساحت موجود مدارس دو برابر نياز فعلي و به ازاي هر 2700 نفر يك سالن تربيت بدني و به ازاي هر 2700 نفر يك داروخانه و........ قص علي هذا
حال اگر به تهران هم اماري نگاه كنيم متوجه ميشويم كه تهران خيلي محروم است به جز وجود پزشكان متخصص كه انهم به خاطر جيب مبارك شهروندان تهراني وجود دارند و دولت براي انها هزينه اي نكرده است . پس بهتر است از اين سياست ايجاد دوگانگي بين شهرستان ها و تهران و القاي اين كه پول نفت خرج تهران ميشود دست برداريم كه عواقب وخيم اجتماعي و حتي امنيتي در پي دار (2716774) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۵:۵۶:۱۳
اصولا در هرج و مرج است که ميتوان منافع کلان و نامشروع بدست آورد اگرنظم حاکم باشد قانون هم حاکم است و سوء استفاده نزديک به غيرممکن ميشود آنها که مجوز برجهاي ۵٠ _ ۶٠ طبقه ميدهند و آنها که ميسازند خانه هايشان درلندن و کاناداو لس آنجلس است (2716872) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۵:۵۶:۴۶
ارایه راه حل این مشکل کار یک عده آدم دانشمند و مطلع است. بسیار از روشهای گفته شده بالا اصلا قابل انجام نیست یا تبعاتش بدتر از وضعیت فعلی است.
دولت و شهرداری فقط می توانند جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیرند. (2716877) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۰۴:۱۳
تهران 20 ساله که تیشه به ریشه اش خورده. شما گویا خوابید یا خیلی خوش بین هستید . ناهنجاری ها و زشتی ها و بینظمی ها و نامرتبی های شهر و مردم را زیبایی و صفاو گرمی میبینید. من بعضا کلاغهای بیچاره و سگ و گربه ها را هم دلم واسشون میسوزه که کجای کره زمین تو دود سیاه گیر افتادن. بوق و دعوا و توقع و نداری و تملق برای دو ریال پول اضافه، تیشه بریشه نیست؟؟؟اایندولت و اوندولت پاسکاریش نکن آقای ژورنالیست.
هنوز نمایشگاه بینالمللی سر جای پنجاه سال پیششه. هر روز تو کوچه بنبستها برجسازی ها صورت میگیره که میزبان آدمهای نا آشنا بزندگی شهری خواهند بود.(زباله پرت میکنن وسط خیابون)
هر روز هزاران خودروی قراضه وارد سیستم بوقی شهر میشه.
کجا میشه این شلمشوربا رو درست کرد؟؟ با قالیکار، یا با شورای شهر یا استاندار؟؟
آموزش ابتدایی ترین چیزهای زندگی به مردم چی؟؟ تو سن 40-50-60 سالگی بیای طرفو تربیت کنی؟؟ نشدنیه. نشدنیه. من که این عزم را نه تاحالا دیدم و نه خواهم دید. (2716912) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۷:۲۱:۴۳
ببخشید ، احسند ؟ نه احسنت (2717174) (alef-3)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۳۳:۳۵
سلام، اگر کمی هزینه در شهرستانها شود هیچ کس تهران نمی آید، زیرا در این نقاط علاقه به خاک و وطن پدری زیاد است، ولی متاسفانه سیاست های غلط و پر هزینه باعث شده تا مردم از روی ناچاری مهاجرت کنند، اگر نصف هزینه ای که در تهران می شود در تمام شهرستان ها شود قسمت اعظمی از مشکلات مملکت حل میشود. (2717008) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۶:۴۶:۵۱
کلا مسکن مهر طرحی بود که در همه شهرهای کشور مهاجرت روستاییان به شهر را سرعت داد. که هم باعث ضعیف تر شدن روستا و هم شلوغتر شدن شهرها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی بعد از آن شد. (2717065) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۰۸:۵۶:۳۶
" سوپر پوپولیسم " به عبارت دیگر ... (2718498) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۷:۱۳:۱۶
عزیزی که میگه روستاییان به روستای و جایگاه خود برگردند خوب من اهوازی هستم یک خانه خیلی کوچک تهران دارم بخاطر مداوای همسرم مجبورم به تهران بیایم هر ماه از نظر هزینه خیلی برایم گران تمام میشود اهواز خاک است اما حاضر نیستم در تهران زندگی کنم من تهران را دوست ندارم با وجود خاک اهواز گرمای اهواز و امکانات کم که بقولی وقتی بستگان به اهواز میایند میپرسند خوب کجا برویم برای گردش میگوییم جاده ساحلی خوب میگویند این را دیروز رفتیم امروز کجا برویم نمیدانیم کجا را بگوییم هیچ جایی ندارد خوزستان بزرگ خوزستان عزیز مهد تمدن دنیا هیچ تفریحگاهی ندارد مرکز استان چه برسد به شهر های کوچک فاجعه است ما عادت کردیم در این منطقه زندگی کنیم من مردم خوزستان را دوست دارم نجابت مردم خوزستان را دوست دارم اینجا زندگی میکنم تازنده هستم اما باید به همه جا رسیدگی شود انکه میگوید مترو نکشیم که به تهران نیایند در تمام ایران مترو بکشید تمام ایران باید اباد شود باید این خواهش نیست این وظیفه حاکمیت است متاسفانه در شهری مثل مسجد سلیمان سینما نیست در مسجد سلیمانی که اولین چاه نفت یافت شد سینما نیست باشگاه ورزشی نیست روستاییان باید در محلهای خود امکانات داشته باشند که بمانند (2717144) (alef-10)
 
یوزارسیف
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۱۹:۰۵:۴۵
هر وقت نوشته ای از تهران و مشکلاتش میبینم.
یاد سریال زیبای " متهم گریخت " میوفتم. (2717407) (alef-3)
 
حمید
۱۳۹۳-۱۲-۱۱ ۲۰:۰۵:۵۰
چیزی نمونده دولت یازدهم اطراف دریاچه ارومیه را نیز خشک کند و مردم ساکن و کشاورز آن به تهران سرازیر شوند ؛ دریاچه را خشک سالیخشک می کند ولی انگار دولتمردان یازدهم این خشک شدن را به زمین های کشاورزی اطراف نیز گسترش دهند ؛ سد آب کمی دارد آنرا نیز باز کرده اند که مثلا" دریا پر شود در حالیکه هیچ منطقی ثابت نمی کند با این آب ، لب های دریا نیز تر بشود در حالیکه تابستان امسال آبی برای کشاورزی که هیچ ، ممکن است برای نوشیدن نداشته باشیم مگر اینکه خدا خودش عنایتی فرماید. (2717560) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۰۴:۱۴:۳۶
چرا مالیات سایر استان ها باید در تهران هزینه بشه.؟

چرا باید یک مشکل به تهران برسه که جنبه ملی پیدا کنه؟

چرا باید بهترین امکانات برای تهرانی ها مهیا باشه؟

چرا باید صدا و سیما و رسانه ملی از ملی بودن فقط تهرانی بودن رو بتونه ترجمه کنه؟

چرا سبک زندگی تهرانی، با انهمه مشکلات عظیم و لاینحلش باید سبک زندگی برتر و با کلاس کشور معرفی بشه و بقیه مردم کشور شهرستانی و شهروند درجه دو لقب بگیرند؟

چرا .... (2718215) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.