کد مطلب: 384609
سواستفاده اپراتورهای تلفن همراه با عناوین مبهم
بخش اجتماعی الف/ 3 شهریور95
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۸
احتمالاً شما هم تاکنون با رقمهای عجیب و غریب با عنوانهای کلی در قبض تلفنهای همراه خود مواجه شدهاید. رقمهایی که با عناوینی چون خدمات مبتنی بر محتوا به مبلغ قبض شما افزوده شده است. با این حال درباره بسیاری از افراد این عناوین مبهم اضافه شده به قبض هیچ دردی را دوا نمیکند چراکه نه وقت پیگیری این مسأله را دارند و نه حتی در صورت پیگیری با پاسخی روشن مواجه میشوند.
ماجرا از اینجا شروع شد که یکی از خوانندگان «صبح نو» در پیامی بیان کرد: «طرح مکالمه نامحدود یکی از اپراتورها را روی سیم کارت دائمی یکی از آشنایان فعال کردم ولی در کمال تعجب در این دوره هزینههای پرداختی وی به شدت افزایش پیدا کرد با این حال مسأله این نبود چراکه بخش زیادی از این افزایش به خاطر عناوینی مانند خدمات مبتنی بر محتوا بود.» از طرفی در طول چند روز اخیر یکی از مجریان آشنای تلویزیون نیز با انتشار متنی اعتراضآمیز گفته بود: «دوستان عزیز هوشیار باشید که یکی از اپراتورها مدت بیش از یکسال بدون آگاهی من از دوازده هزار تومان تا سی هزار تومان در صورتحساب ماهانه به نام خدمات مبنی بر محتوا از بنده پول میگرفته تا آنکه اتفاقی متوجه شدم این پولها از حساب خیلیها مثل من برداشته میشده و حالا موضوع چه بوده، بنده یکبار دویست تومان به تیم ملی کمک کردم و بار دوم به یکی از خوانندگان رأی دادم که خودکار صد و پنجاه تومن بایستی کم میکردند و اپراتور مذکور، بدون درخواست که آیا میخواهم عضو شوم بنده را خودکار عضو کرده و ماهانه این پولها را دریافت میکرده است.
عزیزان به هیچ عنوان به این شمارهها که اپراتور تبلیغ میکند جواب ندهید و حتی باز نکنید و درخواست کنید این پیامکها برای شما نیاید برای آگاهی از وضعیت حسابتان به دفاتر مخابرات بروید و صورت حساب ماههای خود را چک کنید. توجه داشته باشید جام جهانی چند سال گذشته ولی اپراتور همواره از من پول دریافت میکرده و باید جوابگو باشد.»
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری نیز چندی پیش به تسنیم گفته بود: «در صورت فعالسازی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی از سوی مشترکان، اپراتورها باید در تمامی پیامکهای ارسالی، هزینه خدمات و نحوه غیرفعالسازی را به مشترک اعلام کنند .تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی باید صرفاً بین ساعات ۹ صبح تا ۹ شب برای مشترکان ارسال شود، گفت: در صورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتویی پیامکی این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود .قطع سرویس، پیامکهای تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل میشود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و ... همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود.»
اگر کاربر آشنا با اینترنت و خدمات اینترنتی و یا کاربری پیگیر مبلغ قبض خود باشید بلافاصله پس از دیدن هزینهای ۱۰ هزار تومانی در قبض ۱۸ هزار تومانی خود که به خاطر خدمات مبتنی بر محتوا کسر شده است به سایت اپراتور مذکور خواهید رفت تا از چند و چون ماجرا با خبر شوید. پس از شکایت این خواننده «صبح نو» با مراجعه به سایت اپراتور مذکور قسمت جزییات هزینههای قبض ماه گذشته رفتیم تا از نوع خدمات ارائه شده مبتنی بر محتوا خبردار شویم. با این حال در نخستین گام خبری از ارائه نوع خدمات نبود و در قسمت شرح قبض پایان دوره در توضیحات هزینه خدمات مبتنی بر محتوا صرفاً نوشته شده است: «با توجه به نوع سرویس مبالغ متفاوت است جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت مراجعه کنید» با مراجعه به آدرس داده شده نیز اطلاعاتی خاصی نصیب مخاطب نخواهد شد چراکه آدرس مذکور همه انواع خدمات مبتنی بر محتوا را به کاربر ارائه میدهد و باز هم خبری از نوع خاص خدماتی که باعث ایجاد هزینه برای کاربر شده است ارائه نمیشود.
این بار برای مطمئن شدن درباره فعال بودن یا نبودن خدمات مبتنی بر محتوا با شماره اپراتور مذکور تماس میگیریم و با مراجعه به قسمت گفته شده از سرویس هوشمند این جمله را میشنویم که شما هیچ گونه خدمات خاصی دریافت نمیکنید. باز هم به سایت باز میگردیم و با مراجعه به قسمت خدمات من، بخش خدمات مبتنی بر محتوا را انتخاب میکنیم. در کمال تعجب در این قسمت نیز با این پیام مواجه میشویم: «مشترک گرامی، خدمات مبتنی بر محتوا برای شما فعال نمیباشد.»
از طرفی بخش پیامکهای تبلیغاتی نیز در حالت غیرفعال قرار دارد. برای جستجوی بیشتر این بار به قسمت صورتحساب مراجعه کرده و در قسمت خلاصه کارکرد با انتخاب گزینه خدمات مبتنی بر محتوا در بازه زمانی قبض مذکور با صفحهای سفید و بدون توضیح درباره خدمات مواجه خواهیم شد. برخلاف برخی از اپراتورهای دیگر سایت این اپراتور قسمتی برای گفتوگوی آنلاین ندارد و تماس ما با شماره اعلام شده در وب سایت این اپراتور نیز بینتیجه میماند چراکه بر خلاف رویه معمول و گذشته این اپراتور نیز، اپراتورهای دیگر تلفن همراه هیچ کارشناسی برای پاسخگویی به سوالات مشترکان تعریف نشده است.
کلمات کلیدی : تلفن همراه+اوپراتور+قبض تلفن
دقیقا همینطوره ،یک بار در قبض من یک ردیفش مبلغ دو هزار تومان اضفه شد که وقتی از 9990 پرسیدم . کارشناس گفت من هم نمی دانم و مسئول ش هم نمی دونست. این است خدمات همراه اول. حاصل بیست و پنج سال اعتماد . (3900640) (alef-13)
همراه اول هر چند وقت می پرسد می خواهید از سرویس ارزش افزوده استفاده کنید...اگر فورا آن را غیرفعال نکنید اتوماتیک هر ماه چند هزارتومان به صورتحساب اضافه می کند حالا یک زمانی گوشی خاموش است یا شما متوجه این پیام نمی شوید و ان را غیرفعال نمی کنید... اصلا ارسال تبلیغات یا این موارد قانونی است؟ اگر فورا جوابم را ندهی اینقدر به صورتحاسبت اضافه می کنم دلم می خواهد من هرماه اول هستم! (3900692) (alef-13)
هر کسی در این کشور می تواند هر کاری بخواهد انجام اگر همراه اول دوبرابر این
میلغ را در خواست می کرد هیچ اتقاقی نمی افتاد (3900769) (alef-13)
چند بار از تلفنم به هیچ عنوان استفاده نکرده ام بعد ازچند روز متوجه شده ام که مباغی بعنوان کارکرد به تلفنم اضافه شده . متاسفانه هیچ کس هم جوابگو نیست (3900841) (alef-13)
اپراتور ایرانی...برای تبدیل سیمکارت به 4g میگوید باید در حسابت 5هزارتومان شارژ باشد تا سوخته شود...برای تغییر سند هم این کار باید بکنید...در ضمن شما باید 3هزارتوامن حق دفتر انجام امور خود راهم بدهید...جمع 8هزارتومان...اکنون سیمکارت صفر چقدر است؟ 5تا 10 هزارتومان !!!!!!!!!!!!!! (3900866) (alef-13)
چندی پیش متوجه افزایش غیر متعارف مبلغ فیش موبایلم شدم، ردیفی با همین عنوان که شما گفتید بدون اطلاع من در فیشم اضافه شده بود که مبلغ این ردیف حدود چهار برابر کل مبغ مصرفی من بود!!! پیگیر شدم تا نهایتا به شرکتی به اسم شرکت ارتباطی ضحی کیش رسیدم، چون من تخصصم نرم افزار و اینجور چیزهاست بعد از کمی تحقیق دقیقا پی بردم اینها دارن چیکار میکنن!!! اینها یه فلش مسیج به گوشیتون میفرستن که احتمالا گوشیتون رو خاموش میکنه به محض این که گوشی رو روشن کنید، بدون مجوز شما اون سرویس روی خطتون فعال میشه که حداقل ضررش هزینه یک ماهه اون سرویس خواهد بود!!! اگر متوجه بشین و اعتراض کنید، با کلی منت و طلبکارانه سرویس رو با تاخیر قطع میکنن، اگر هم متوجه نشید، دوستان کماکان به کسب روزی حلالشون ادامه خواهند داد!!!
نتیجه پیگیری های من:
ثابت شد که مجوز فعال سازی این سرویس رو من ندادم، ولی هر چه بیشتر پیش رفتم چیزی بجز برخوردهای نامناسب دوستان 09199990 و کارشناسان شرکت عجیب و غریبی که گفتم کسب نشد!!!
و این قصه کما کان ادامه دارد...
من تمام تقصیر رو متوجه مخابرات میدونم که دونسته یا ندونسته به این شرکت ها مجوز میده. (3900876) (alef-13)
عبدالله
۱۳۹۵-۰۶-۰۳ ۱۳:۲۱:۱۲
من پیام های ارزش افزوده سیمکارتم رو قطع کردم ولی باز هم یه سری پیام تبلیغاتی در حد زیاد برام ارسال میشد. ولی وقتی با اپوراتور همراه اول تماس گرفتم و درخواست قطع تمام پیام ها رو دادم ، فرمودند که پیام های فراخوان غیر قابل قطع شدنه و برای همه ارسال میشه؟!!!! (3900885) (alef-13)
برای من فال حافظ بصورت flash sms فعال گردیده چندین بار کلمه off رو به سرشاخه ارسال کردم که میگوید شما عضو نیستید ولی باز هم به ازای هر پیام 150 تومان کسر میکند.
به 800 پیامک زدم با انتخاب گزینه 1 جواب دادند عضو هیچ گروهی نیستید ولی باز هم فال حافظ به ازای هر پیامک 150 تومان کسر میشود. خلاصه این اپراتور محترم برای خودش پدیده ایه . اگر حق الناس رو رعایت نمیکنند حداقل دو زار انصاف داشته باشند چرا که چند میلیون آدم وجود دارند ( مانند پدر و مادر خودم که سواد آنچنانی ندارند ) ماهیانه مقادیر زیادی پول بازنشستگی کارگری خودشون رو باید به این گردنه بگیر ها بدهند. (3900945) (alef-13)
واقعا دزدی و کلاهبرداریه بدون هیچ اطلاعی رو قبض 50 هزارتومان امده تحت عنوان پیامک مبنی برمحتوی تحت عناوین مبهم و گیج کننده (3901091) (alef-13)
آیا کسی می داند به چه سازمانی و کجا باید شکایت کنیم؟ (3901585) (alef-13)
به خدا شکایت کن. چرا که با بوچود آمدن پیام رسان های اینترنتی مانند تلگرام درآمد اپراتور ها کم شده و راهی بجز دزدی و گردنه گیری براشون نمونده. (3907981) (alef-11)
برای مدتی بود که هر هماه 10 هزارتومان اضافه می شد به قبضم در حالیکه هزینه مکالمه 7 هزار تومان بود تماس که گرفتیم گفتن مربوط به زنگ مدرسه همراه اوله 1!!!!ولی من که تاید نکرده بودم اصلا بچه مدرسه ای ندارم .برای همسرم هم همینطور .کی خسارت ما را می ده پس از 6 ماه که مبالغی گرفته اند ؟ ؟ (3901701) (alef-11)
یکی از ترفندهای اوپراتور همراه اول گیج کردن کاربر خود است که نتواند قبض خود را به درستی بررسی و ارزیابی کند به عنوان مثال هزینه قبض شمارو با یک شماره پیامک میکند بعد با یک شماره دیگر از شما تشکر می کند و سپس با یک شماره جدید تاییدیه پرداخت شمارو ارسال می کند و شما هرگز نمیتوانید به راحتی متوجه شوید که مثلا قبض 3 دوره خود را پرداخت کرده اید یا خیر و اگر مثلا چند دوره را مثلا پرداخت نکرده باشید دیگر امکان بررسی برای شما سخت میشه و در نتیجه بیخیال داستان میشیدو مجدد این هزینرو ازتون میگیرن و اگر هم از اپراتور پیگیری کنید بعد از 60 بار تماس شاید به اپراتور وصل شوید و .... (3901722) (alef-13)
مخابرات هم برای شاید کمتر از یک دقیقه تماس با شماره شبکه های هوشمند اطلاع رسانی دانشگاه ها مبلغ ده هزار تومان به صورتحساب تلفن ثابت منزل اضافه کرده مگر تعرفه استفاده از این خطوط چقدر هست که مبلغ ده هزار تومان محاسبه شده ! (3902316) (alef-11)
علی ، از ؛ بابل
۱۳۹۵-۰۶-۰۵ ۰۸:۴۳:۱۷
خیلی وقته ، که هم برایم جای سوأل هست ، و هم اینکه تعجب میکنم از اینکه چرا :
یک کسی مثل نمایندگان ( مردم ) در مجلس شورای اسلامی ، نمی آیند از طرف مردم ، به مخابرات ، و وزیر ارتباطات استیضاح نمیکنند که چرا نرخ خدمات تلفن همراه ، بویژه « همراه اول » اینقدر بالاست ، و دارد پدر مردم را در می آورد ؟؟!!!!!!!!!
جالب اینجاست که علیرغم مخالفت ، و اعتراض خیلی از مردم نسبت به بالا بودن نرخ مکالمات و لغو SMS های تبلیغاتی ، متاسفانه « هیچکس » پاسخگو نیست .
فقط بجای پاسخگویی ، و خدمت بهتر به مردم ، همواره در تبلیغات تلویزیونی شان ، در جهت فروش بیشتر از پیش خطوط و محصولات شان ، فقط شعار می دهند ؛
« هیچکس تنها نیست » !!!!!
از آنجائیکه مردم را غافل و بی خبر فرض کرده اند ، یحتملن ، با احتمال بسیار زیاد ، ممکن است همه ، و شاید قسمی از شماره های سه رقمی ، منجمله ۱۱۸ را که قرار است کاملأ رایگان باشد را ، مشمول هزینه تماس کرده باشند. (3903860) (alef-11)
سلام از فروردین امسال هرماه بین ده تا دوازده هزار تومان تحت عنوان خدمات ارزش افزوده ویا خدمات مبتنی بر محتوی به هزینه موبایل من اضافه شده ومن متوجه نشده بودم پس ازاینکه متوجه شدم به شماره 195 تماس واعتراض کردم درپاسخ می گویند شماحتما درخواست این خدمات را داشتید گفتم من تا انجا که میدانم درخواستی نداشتم و وایشان گفتند در سایت مربوطه اعتراض خودتان رامنعکس کنید .خلاصه پاس کاری . سوال من اینست ایا با این همه اعتراض هیچ ارگان مدعی اعموم نیست ؟ ایا این کار حس بدبینی وعدم اطمینان به یک از سازمانهای بزرگ ودر نتیجه به دولت وحکومت نیست ؟ از نظر من یک سواستفاده اشکار است ومتاسفانه به پشتوانه قدرتهای مالی و.... مسولین مربوطه وناظرین اقدامی نمی کنند. ( این کارها فساد وخلاف دین نیست ؟) (3905229) (alef-11)
پرواز
۱۳۹۵-۰۶-۰۶ ۲۳:۲۶:۳۷
اصلا واسه ما قبض نمیاد (3907421) (alef-11)
سلام. با مراجعه به my.mci.ir و ثبت نام در این سایت ، میتوانید صورتحساب دوره موردنظر همراه اول رو کنترل کنید . در صورتیکه خدمات مبنتی بر محتوی در قبضتون دیدید اون رو از طریق همین سایت غیرفعال کنید . در مورد خودم 3هزار تومن مکالمه داشتم 6750 تومن هزینه همین خدمات SMS مبتنی بر محتوا آمده بود روی قبض !!! یعنی دو برابر هزینه مکالمه من . نام این خدمات هم
VADA VADA ثبت شده بود که نمیدونم چی هست و کی فعال شده . بهرحال به اپراتور مراجعه میکنم و علت رو جویا میشم هرچند بعیده جواب بدن (4145638) (alef-11)